Luen parhaillaan kirjaa joka käsittelee konfliktien syntymekanismeja pienistä ryhmistä kansojen välisiin sotiin. Tällaisista aiheista pidän, siis erilaisten ilmiöiden syntymekanismeista ja niiden vaikutuksista yksilötasolla/ryhmässä/kansana ja erityisesti ilmiöihin filosofisesti kantaa ottavasta kirjallisuudesta. Historiaa en juuri tunne, joten kaikki klassikkoteokset jotka käsittelevät kansojen nousua ja tuhoa, sotia, menestystarinoita ym kiinnostavat. Olisiko jotain hyvää ehdotusta?
Natsisaksan ilmiöitä selittävä ja niitä filosofisesti lähestyvä kirjallisuus maistuisi myös. Olen melko pintapuoleisesti perehtynyt myös tähän, eli selvä puute yleissivistyksessä.
Ilmiöitä kansojen historioista
3
301
Vastaukset
on suurin ja kattavin historiateos edelleen.
"Natsisaksa"-termin käyttö sinällään jo todistaa yleissivistyksen aukosta. Grimberg antaa tähänkin valaistusta. Saksasta 1932-1945 on kirjoitettu hyllymetreittäin voittajien propagandaa jota en ryhdy tässä erittelemään. Jotta saisit edes jotenkin realistisen kuvan, suosittelen näiden lisäksi lukemaan Olavi Paavolaisen "Kolmannen valtakunnan vieraana", Sebastian Haffnerin "Hitler - reunamerkintöjä" ja William L. Shirerin "Kolmannen valtakunnan nousu ja tuho", Anthony Beevorin "Berliini 1945" ja Heinz Guderianin "Sotilaan muistelmia". Hitlerin "Taisteluni" edellyttää sitten jo pitkälle erikoistunutta ja taustat tuntevaa lukijaa.
Ensimmäinen ja toinen maailmansota muodostavat yhden kokonaisuuden; toista ei voi ymmärtää tuntematta ensimmäistä. Niall Fergusonin "Julma sota" on erinomainen perusteos I maailmansodasta.- 15
Kiitos. Erityisen hyvä tieto oli tämä, että Hitlerin oma kirja kannattaa lukea vasta luettuaan ensin tapahtumista itsestään. Ajattelin asian aivan päinvastoin. Olin aikeissa lukea ensin Hitlerin teoksen ymmärtääkseni sitten seuraavista kirjoista paremmin ilmiöiden syntyjä ja tarkoituksia.
- naikkone10
15 kirjoitti:
Kiitos. Erityisen hyvä tieto oli tämä, että Hitlerin oma kirja kannattaa lukea vasta luettuaan ensin tapahtumista itsestään. Ajattelin asian aivan päinvastoin. Olin aikeissa lukea ensin Hitlerin teoksen ymmärtääkseni sitten seuraavista kirjoista paremmin ilmiöiden syntyjä ja tarkoituksia.
Laitan tähän joitain mitä itse olen lukenut, en sitten tiedä ovatko nämä filosofisia teoksia mutta jotenkin kansakuntaan ja historiaan liittyviä:) Ihan on romaaneita ja joitain elämänkertoja.
Ken Follet: Paikka nimeltä vapaus, romaani
Bernard Cornwell: Viimeinen kuningaskunta, romaani
Conn Iggulden: Keisari, romaani (kuitenkin per.todellisiin tapahtumiin)
Conn Iggulden: Valloittaja, tasankojen susi (tsingis khan
Antoine B. Daniel: Inkat, kolme kirjaa
Untinen-Auel: Luolakarhun klaani
Carita Forsgren: Kolmen kuun kuningatar (Katariina Maununtytär)
Namu Mathieu: Namu, tyttö äitien maasta, dokumentaarinen
Vladimir Giljarovski: Muistojen Moskova, dok.
Harry Bernstein: näkymätön muuri, dok.
Xinran: Vaiennetut äänet, kiinalaisia naiskohtaloita, dok.
Åsne Seicrstat: Kabulin kirjakauppias, dok.
Emily Wu: Kuin höyhen myrskytuulessa, dok.
Tajusin kun luin viestisi uudestaan ap. ettet tainut hakea tällaisia kirjoja, mutta laitan kuitenkin:) Jos joku muu vaikka innostuu näistä!
Ja hei, jos joku lukenut kys. kirjoja niin kertokaa mitä piditte.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1671414
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä401005Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad38725- 14640
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä28632- 36626
Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver20612Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46607Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott30577Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .17563