Hiilidioksidilaite

dioksidijuomari

Ruotsissa on myynnissä laite, jolla saa veteen tai mehuun painettua hiilidioksidia. Juomasta tulee terveellistyä vissyä.
Laitteessa on oma pullo, (laitteen mukana tulee useampi eri kokoinen) johon juoma laitetaan, kansi kiinni ja painallus. Laite maksaa jotain 50 euroa ja pullon saa vaihtaa n. 3 eurolla uuteen. Onko vastaavaa laitetta saatavilla Suomessa?

8

6347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Höh!

      Onhan noita sifoneita yritetty tyrkyttää markkinoille jo monen kymmenen vuoden ajan, mutta eipä vain ole noussut hittituotteeksi! Hyvällä onnella saattaa jostain löytyä.

    • Pääkkönen

      Muummulla oli semmoinen. Sillä tehtiin limsaa erilaisista sokeri- ja hedelmäuutteista.

    • torvi

      Pitää nyt kuitenkin muistaa, että tavallisesta vedestä ei pelkällä hiilidioksidilla saada vichyvettä. Vichyvesi on Vichy-nimisellä paikkakunnalla sijaitsevasta lähteestä saatavaa vettä, joka sisältää kalium, natrium- ja magnesiumsuoloja. Veden koostumuksen perusteella sekoitettua hiilihapotettua virvoitusjuomaa myös kutsutaan vichyvedeksi.

      Limsakone oli Suomessa 80-luvun villitys. Sen jälkeen en ole niistä kuullut. Kysele esim. keltaisessa pörssissä, josko jonkun kaapin nurkissa sellainen ajalehtaisi.

      • dioksidijuoppo

        Varsinkin Pohjois-Ruotsissa laite näkyy olevan vielä suosittu. Patruunoita voi vaihtaa monissa kaupoissa. Fun-laitista ja vedestä saa varnmaan terveellisempää juomaa kuin suolatuista vissyistä. Suolan takia vissyä tarvii lisää ja se tuntuu hyvältä janoon... Sokerijuomien terveysvaikutukset taas tunnetaan.
        Voi kyllä hiilidioksidivesikin tehdä tepposia, jos sitä paljon juo...


      • Jahunen
        dioksidijuoppo kirjoitti:

        Varsinkin Pohjois-Ruotsissa laite näkyy olevan vielä suosittu. Patruunoita voi vaihtaa monissa kaupoissa. Fun-laitista ja vedestä saa varnmaan terveellisempää juomaa kuin suolatuista vissyistä. Suolan takia vissyä tarvii lisää ja se tuntuu hyvältä janoon... Sokerijuomien terveysvaikutukset taas tunnetaan.
        Voi kyllä hiilidioksidivesikin tehdä tepposia, jos sitä paljon juo...

        on kyllä aikoinaan myyty paljonkin vastaavia laitteita: sifoni on nimi. Sellaisen voisi ehkä ostaa alkosta?

        Itse tein muinoin hiilihapotettua vettä (ns. soodavettä) yksinkertaisemmalla tavalla: panin kylmään veteen palan hiilihappojäätä, ja siitä se sitten valmistui kuin itsestään...


      • auflauf
        Jahunen kirjoitti:

        on kyllä aikoinaan myyty paljonkin vastaavia laitteita: sifoni on nimi. Sellaisen voisi ehkä ostaa alkosta?

        Itse tein muinoin hiilihapotettua vettä (ns. soodavettä) yksinkertaisemmalla tavalla: panin kylmään veteen palan hiilihappojäätä, ja siitä se sitten valmistui kuin itsestään...

        Täällä Saksassa on varmaan joka kolmannessa taloudessa tämä laite.
        Se toimii hyvin. Juomme sitä vettä päivittäin.
        Täällä on suurimpana ongelmana veden kalkkipitoisuus. Mutta meidän alueella se ei ole ongelma. Vaimoni sisar, joka asuu 40 km päässä, joutuu suodattamaan veden (luultavasti aktiivihiili suodattimien) lävitse. Vasta sitten hän hapottaa sen.
        Sinäänsä tämä hiilihapotettu vesi on ihan hyvää. Ihme ettei sitä ole Suomessa laajemmin. Tosin Suomessa on kaivovesi ja normaali kraanavasi yleensä tosi hyvää. Joten vastaavaa tarvetta ei ilmeisesti ole?


      • Kröhöm!

        Tiedotan vain sinulle sinne yhdeksän vuoden taakse, että kyllä sifoni kuului nimenomaan 1960-luvun playboy- ja mod-kulttuuriin, kun piti pröystäillä hienoilla laitteilla. Myöhempi 80-luvun limsakone oli vain sen karvahattuversio tuulipukukansalle.


    • -T-

      sifoneita myy esim. modo ( http://www.modo.fi/kuvasto web.htm ). Soodasifonin hinta n. 60e, patruunat n. 6,5e.
      Myös Mixtec ( http://www.mixtec.fi/ ) myy sifoneita. Löytyy netistä verkkokauppa-> työpistevarustelu-> muut varusteet.
      Pääkaupunkiseudulta ja isoimmista kaupungeista löytynee varmaan myös kaupoista. En tiedä mistä, kun ei meiltä täältä maalta löydy sellaisia kauppoja =)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe