Hei. Toimin siis yrittäjänä, ja näin lyhyesti todettuna, vanhat tutut vakavan masennuksen oireet alkavat puskea stressin myötä esiin. Ei vaan jaksa, ei pysty. Varsinkin kun tilauskanta on surkea ja rahat loppu... Koko viikonloppu taas mennyt sängyn pohjalla, ja en ole katsonut postilaatikkoon varmaan viikkoon, koska olen varma, että siellä on lisää laskuja...
Aloin miettimään, pitäisikö sitä ottaa itsensäkorjaustauko kaikesta ja koittaa päästä sairaslomalle. YEL-maksuja olen maksanut 9000e mukaan, ja minulla on IFin yrittäjän tapaturma- ja sairausvakuutus, jossa vuosituloksi taisi olla merkittynä 10 000e. Tuo IFin vakuutus kaiketi maksaisi päivärahaa, mutta tuleeko se Kelan maksaman sairaspäivärahan lisäksi, vai kumoavatko nuo jotenkin toisensa?
Onko muilla yrittäjillä ollut vastaavia tilanteita ja onko homma lähtenyt sairasloman myötä vielä toimimaan?
Masennus, mahdollinen sairasloma ja sairaspäivärahat
15
3272
Vastaukset
- tiedän tunteen
Kokemuksella voin sanoa, pidä itsesi etusijalla,jää sairauslomalle ja kerää voimia.
Olet se tärkein, sen jälkeen tulee vasta kaikki muu.
Itse tein virheen että en jäänyt lomalle,puskin ja puskin mutta tulin entistä huonompaa jamaan.
Pidä itsestäsi huolta. - Mistäkö tiedän..?
Tuttu tilanne.
Yrittäjäkursseilla neuvotaan kaikkea muuta mutta ei sitä, mitä tehdä sitten, kun motivaatio loppuu.
Sinun pitäisi nyt nopeasti saada edes pieniä onnistumisen tunteita ja positiivista palautetta työstäsi. Onko sinulla joku tuttu vakiasiakas, jolle voit soittaa ja tehdä "tikusta asiaa?" Tyyliin: "mitenkäs se homma mistä vuosi sitten puhuttiin, mulla olisi juuri nyt sen verran aikaa.."
Hoida lähipiirilaskut. Soita kasvottomille ja kaukaisemmille velkojillesi ja pyydä niiltä lisää maksuaikaa. Ajattele, että sinne tulee kymmeniä vastaavia soittoja joka päivä. Kun lykkäys on puhelimitse (yleensä ystävällisen) ihmisen kanssa sovittu, kirjeet on huomattavasti helpompi avata.
Mitä voit tehdä uusien asiakkaiden hankkimiseksi hyt heti? Onko mitään tapahtumia, messuja tm. minne voisit mennä ihan vaan kiertelemään? Tämä riippuu niin paljon alasta. Tärkeintä on päästä edes hetkeksi pois sieltä sängyn pohjalta. Kannattaa aloittaa ensin lukemalla sanomalehdet huolellisesti. Mene kirjastoon lukemaan ne. Lehdistä löytyy AINA joku idea tai rako, mihin voi koittaa saada jalan väliin. Lue sellaisia lehtiä mitä et yleensä lue.
Onko masennuksesi diagnosoitu? Oletko varma, että se ei ole vain pitkään jatkuneen liikkumattomuuden ja toimettomuuden (yhdistettynä ehkä huonoon ruokaan?) aiheuttamaa adrenaliinitason laskua? - hhhjjj
Lähtökohtaisesti vapaaehtoisista vakuutuksista etuus eli päiväraha tässä tapauksessa tulee pakollisen (YEL-perusteisen) sairasvakuutuksen päälle. Eli IFistä saamasi raha ei vaikuta Kelan sairaspäivärahaan vaan tulee siihen päälle sen mukaan mitä vakuutusehdoissa on sovittu.
Jos päädyt jäämään sairaslomalle tai vaikka et jäisikään, kannattaa varmaan käyttää aikaa stressinhallintakeinojen ja stressin pienennyskeinojen pohtimiseen. Mikä voisi toimia sinun kohdallasi?- Zakto
Kiitoksia asiallisista vastauksista, joita täälläkin sentään näyttää vielä saavan. Odotin jotain paskamyrskyä.
Laskut eivät vielä ole myöhässä, koska yrityksellä on luotollinen tili. Se tosin on 1500e miinuksella, mutta muita velkoja ei yrityksen puolesta ole, joten siten ei tarvitse kamalasti stressata. Vaikka toki tuokin rahamäärä tuntuu tällä hetkellä ahdistavan suurelta.
Elin jossain naivissa uskossa, että kun opiskelen "unelma-alalleni" stressi ja yms. lieventyy, mutta vaikka yrittäjyydestä "varoiteltiin", niin kyllä henkinen rankkuus tuli silti yllätyksenä. Ja suoraan sanottuna en tällä hetkellä edes välttämättä halua saada yritystä toimimaan, vaan päästä siitä irti ja koittaa keksiä jotain muuta. Ensin ajattelin, että olisin hetkeksi aikaa heittäytynyt työttömäksi ja koittanut siten rauhoittaa tilanteen, mutta se vasta yrittäjälle vaikea homma onkin.
Viimeksi masennustani lääkittiin noin vuosi sitten. Lääkitys lopetettiin, kun koin pärjääväni jo normaalisti ja olin sitä mieltä, että lääkkeistä oli enemmän haittaa kuin hyötyä. Lisäksi minulla on viisi vuotta sitten diagnosoitu vakava masennus, joka johtui silloisen koulun tuomasta stressistä.
Itsetunto-ongelmat tässä ovat niitä pahimpia. Kun sitä antaa itsestään ulospäin niin vahvan kuvan, mutta sisällä tapahtuu jotain aivan muuta. Ja yrittäjyyden kanssa tunnen taas vain epännistuneeni yhdessä asiassa lisää tässä elämässä. Zakto kirjoitti:
Kiitoksia asiallisista vastauksista, joita täälläkin sentään näyttää vielä saavan. Odotin jotain paskamyrskyä.
Laskut eivät vielä ole myöhässä, koska yrityksellä on luotollinen tili. Se tosin on 1500e miinuksella, mutta muita velkoja ei yrityksen puolesta ole, joten siten ei tarvitse kamalasti stressata. Vaikka toki tuokin rahamäärä tuntuu tällä hetkellä ahdistavan suurelta.
Elin jossain naivissa uskossa, että kun opiskelen "unelma-alalleni" stressi ja yms. lieventyy, mutta vaikka yrittäjyydestä "varoiteltiin", niin kyllä henkinen rankkuus tuli silti yllätyksenä. Ja suoraan sanottuna en tällä hetkellä edes välttämättä halua saada yritystä toimimaan, vaan päästä siitä irti ja koittaa keksiä jotain muuta. Ensin ajattelin, että olisin hetkeksi aikaa heittäytynyt työttömäksi ja koittanut siten rauhoittaa tilanteen, mutta se vasta yrittäjälle vaikea homma onkin.
Viimeksi masennustani lääkittiin noin vuosi sitten. Lääkitys lopetettiin, kun koin pärjääväni jo normaalisti ja olin sitä mieltä, että lääkkeistä oli enemmän haittaa kuin hyötyä. Lisäksi minulla on viisi vuotta sitten diagnosoitu vakava masennus, joka johtui silloisen koulun tuomasta stressistä.
Itsetunto-ongelmat tässä ovat niitä pahimpia. Kun sitä antaa itsestään ulospäin niin vahvan kuvan, mutta sisällä tapahtuu jotain aivan muuta. Ja yrittäjyyden kanssa tunnen taas vain epännistuneeni yhdessä asiassa lisää tässä elämässä.Sellaista yrittäjää, jolla ei joskus jonkunlaisia takaiskuja ole, ei ole olemassakaan.
Tietty täällä ja muualla kaikki pullistelevat, että menee superhyvin ja rahaa on ettei paskalle taivu.
Tulee virheinvestointeja, asiakkaat ei maksa, itse väsyy ja kyllästyy, sairastuu, väärä liikeidea, väärät yht.työkumppanit ym. ym.
Jos yrittäjänä on kauemmin kuin yhden kesän, niin kyllä se "vaikeuksien kautta voittoon" -tarina useimmiten on.
Mutta sinun tilanteesi.
Hae apua ja käytä sitä hyväksesi. Tilanteesi kuulostaa siltä, että lääkehoito ja terapia ovat tarpeen. Terapiaa tosin aika vaikea saada, kun terveydenhuollon resurssit on mitä on.
Lääkehoitoon on yleensä turhia ennakkoluuloja. Ei diabeetikkokaan mieti, että hitsi kun pärjäisin ilman lääkitystä. Sivuvaikutuksia tietty aina on, mutta nykyisin on myös valinnanvaraa. Eli älä tyydy ensimmäiseen vaihtoehtoon; valinnanvaraa ja sinulle sopivampia löytyy kyllä.
Harkitse yritystoiminnan keskeyttämistä, niin maksut (yel. verot) lakkaavat.
Pyydä lääkäriltäsi tarpeeksi pitkä sairasloma, että ehdit kunnolla hoitaa itseäsi ja rauhassa miettiä tulevaisuutta.
Yrittäjällä täytyy olla tausta (ihmissuhteet, koti, elämäntavat) kunnossa, että vaativaan työhön jaksaa panostaa.
Terveet elämäntavat, hyvä ravinto, päihteet pois, liikunta ja tarpeeksi lepoa, ovat fyysisen ja psyykkisen terveyden perusta. Älä väheksy niitä ja odota, että hyvä elämä, johon hyvä mielenterveyskin kuuluu, tulisi ihmiselle automaattisesti.
No tuli vähän saarnattua, mutta kaikkea hyvää elämääsi.
- löydät kyllä.
Sinä olet itse todellakin tärkeimmässä osassa. Kehottaisin etsimään elämän tarkoitusta raamatusta.
Elämäsi tarkoitus ei ole työ. Ja masennukseen on parannuskeino.
Osta kirjakaupasta tai lainaa kirjastosta raamattu ja lue erityisesti Uutta Testamenttia.
Lepää sen äärellä ja tutustu esi-isiemme Jumalaan, joka auttaa jokaista, joka avuksi Jeesusta huutaa.
Kaikkea hyvää sinulle toivoen; Yrittäjä2- Been there
" Yrittäjällä täytyy olla tausta (ihmissuhteet, koti, elämäntavat) kunnossa, että vaativaan työhön jaksaa panostaa. "
Suomessa ei olisi varmaan yhtään yrittäjää, jos näin olisi. Monilla ei varmaan ole edes perhepiirissä sitä ensimmäistäkään kannustajaa. Ainakin minulla on ollut tilanteita, että kaikki ympärillä ovat toivoneet, että lopettaisin. Silti olen jatkanut. Joillekin yrittäminen voi olla ainoa keino päästä elämässä eteenpäin.
Yrittäminen vaatii yleensä niin täydellistä ja rajatonta uskoa itseensä, ettei sitä uskoa noihin taivaallisiin tai 2000 vuotta vanhoihin tapahtumiin useinkaan tahdo riittää... - fcfcfeefw
Been there kirjoitti:
" Yrittäjällä täytyy olla tausta (ihmissuhteet, koti, elämäntavat) kunnossa, että vaativaan työhön jaksaa panostaa. "
Suomessa ei olisi varmaan yhtään yrittäjää, jos näin olisi. Monilla ei varmaan ole edes perhepiirissä sitä ensimmäistäkään kannustajaa. Ainakin minulla on ollut tilanteita, että kaikki ympärillä ovat toivoneet, että lopettaisin. Silti olen jatkanut. Joillekin yrittäminen voi olla ainoa keino päästä elämässä eteenpäin.
Yrittäminen vaatii yleensä niin täydellistä ja rajatonta uskoa itseensä, ettei sitä uskoa noihin taivaallisiin tai 2000 vuotta vanhoihin tapahtumiin useinkaan tahdo riittää...Olen itse uusi yrittäjänä, mutta sain aikaisemmin palkkatyössä uupumuksen ja masennuksen, ja vuosien kitumisen jälkeen irtisanousuin lopulta ja aloitin uuden elämän. Ratkaisu voi näyttää rohkealta, mutta ei sitä tavallaan ollut, kun olin niin pohjalla jo, etten enää nähnyt muuta selviytymiskeinoa. Jälkeenpäin olen miettinyt paljon, että teinkö oikein, mutta tullut aina siihen tulokseen, että kyllä.
Halusin kertoa tämän siksi, että joskus on pakko asettaa oma jaksaminen ja hyvinvionti muun edelle. Mieti mitkä asiat sinulle ovat tärkeitä lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Älä hakkaa päätä seinään vain siksi, ettet halua kokea olevasi "epäonnistuja", sellaista termiä ei oikeasti olekaan. On vain ihmisiä, jotka tietävät mitä haluavat ja toisia, jotka kärsivät ja ajautuvat elämässä p'ääräätömästi uskaltamatta tehdä ratkaisuja.
Yksi mielettömän hyvä lause, mitä vieläkin muistelen ja jonka luin kirjasta oli: Mitä tekisit, jos et pelkäisi? Siis pelkäisi muiden arvostelua, epäonnistumista, alhaisempaa tulotasoa, epävarmuutta, mitä kaikkea ihmiset nyt nykyään pelkäävätkään. Pitää huomata, että kaikissa ratkaisuissa, esim. tuossa yrityksen jatkamisessa tai palkkatöihin hakemisessa on hyvät ja huonot puolensa. Sellaista asiaa ei ole maailmassa, jossa olisi vain hyviä puolia, mutta ratkaisevaa on se, onko hyvää enemmän kuin huonoa. Se taas riippuu jokaisesta ihmisestä itsestään ja sitä aknnattaa miettiä tosiaan.
Masennuslääkkeet voivat auttaa toimimaan niin, että pääset ylös sängystä, mutta pelkästään niiden varaan ei kannata laskea, vaan pitää myös ryhtyä tekoihin oman hyvinvoinnin ja onnellisuuden lisäämiseksi. Voimia sinulle ja onnea tulevaisuudellesi! - Zakto
Hei. Olen tietoinen raamatun olemassaolosta, mutta kuten ehkä olet voinut kirjoituksista päätellä, olevan ajatteleva ihminen, ja joskus joulupukin jälkeen opin kyseenalaistamaan myös uskonasiat ja jumaluudet. Ehkä myös sinä pystyt tulevaisuudessa käsittämään, että joulupukkia ei ole olemassa, ja jumala on vielä epätodennäkösempi. Eli painu siis muualle tuputtamaan uskontoasi.
Sinulle voin raamatun sijasta suositella tuota kirjaa: http://www.terracognita.fi/kirjat/9789525697001.html
- PainostavassaTilassa
Voisiko ajatella, että ottaisit kumppanin, kaveriksi yrittäjänä?
Itse olen tuotakin ajatellut ja kun oman yrityksen laitoin "katkolle", ns. pöytälaatikkoon niin on tullut mieleen myös tuo, että jos joku tarviskin kumppania yrittämiseen...
"Kaksin" vois hommat, kaikkinensa hoitua paremmin...ehkä, riippuis niin monesta asiasta tietty tuokin mahdollisuus...
Se masennus tunne kun tulee... se onkin läsnä koko aikaa kuin ympärillä olevana ja siitä ei pääse erilleen, tuntuu... jopa loma, mukava seura tuo sen sekunnilta tuntuvan helpotuksen olotilan... näin se oli minulla kun "samassa" tilanteessa itse olin mitä vähän kerroit, kuvailit tilanteesta...
Kunnan velkaneuvojakin voi auttaa tilanteessa, ainakin neuvoa miten ehkä voisi päästä eteenpäin jos velkaa alkaa kertyä...
Sori, etten minäkään osaa antaa vastausta varsinaiseen kysymykseesi... mutta tuohon kokoaikaa painostaan tukahduttavaan tunteeseen jos osaan... kun se hiippii ja hiipii vähää jos väliä mullakin... kovasti tsempata pitää itse' ja löytää joka päivään joku "oljenkorsi" saamaan tunnetta, että "kyllä se tästä" ....- nivelrikko
ja rajusti. Laskuja iso nippu. >Paljon pitäs euroja saada tilille, että pystyisin ne maksamaan. Minä sentään vielä työhön pystyn,vaikka olen jo raihnainen 50-kymppinen. Ihan kivasti työtä on ollutkin. Keskimäärin teen 140h/kk, josta minulle jää noin 1300€ elämiseen. Olen kotipalveluyrittäjä. Minulla ongelma on asiakkaat, jotka eivät maksa ajallaan. Nytkin on monta satasta saamatta, ja juuri niillä satasilla piti maksaman vuokra, siis eilen.
Minulla ei ole kumppania, jolta voisi lainata tai joka maksaisi osan vuokrasta ja muista kuluista. Eikä ole muitakaan "ystäviä", joille purkaa sydäntään.
Niin kauan jaksan aamuisin lähteä asiakkaalle kun särkylääke tepsii käsi- ja polvikipuun. Sen jälkeen en tiedä mitä teen tai mistä saan vuokrarahan.
Jos kuitenkin vielä kymmenen vuotta! Huhhuh sentään
jaksamista sinulle ja yritetään vielä - edellisille
nivelrikko kirjoitti:
ja rajusti. Laskuja iso nippu. >Paljon pitäs euroja saada tilille, että pystyisin ne maksamaan. Minä sentään vielä työhön pystyn,vaikka olen jo raihnainen 50-kymppinen. Ihan kivasti työtä on ollutkin. Keskimäärin teen 140h/kk, josta minulle jää noin 1300€ elämiseen. Olen kotipalveluyrittäjä. Minulla ongelma on asiakkaat, jotka eivät maksa ajallaan. Nytkin on monta satasta saamatta, ja juuri niillä satasilla piti maksaman vuokra, siis eilen.
Minulla ei ole kumppania, jolta voisi lainata tai joka maksaisi osan vuokrasta ja muista kuluista. Eikä ole muitakaan "ystäviä", joille purkaa sydäntään.
Niin kauan jaksan aamuisin lähteä asiakkaalle kun särkylääke tepsii käsi- ja polvikipuun. Sen jälkeen en tiedä mitä teen tai mistä saan vuokrarahan.
Jos kuitenkin vielä kymmenen vuotta! Huhhuh sentään
jaksamista sinulle ja yritetään vieläKyllä yksinyrittäjänaiset ovat tässä maassa helvetin kovassa asemassa, yksinhuoltajat aivan erityisesti.
Ei ole niitä tulonsiirtoja, jotka parisuhteessa lankeaa ikään kuin itsestään. Yrittäjänaisten liikevaihto on Suomessa keskimäärin alle 20 000 euroa.
Itselläni asiakkaat on kuntia ja yrityksiä, mistä syystä kunnioitan suuresti teitä, jotka elätte yksityisten laskunmaksukyvyn varassa. Erityisen vaikeaa näiden laskujen "krävääminen" on varmasti, jos asiakaskunta on vähäosaista kuten juuri kotipalveluyrittäjillä.
Huomioidaanko tätä asiaa mitenkään esim. yrityksen vakuutuksissa? Vähätuloinen asiakaskunta on yrittäjälle todella iso riski. - Nimi Erkki
edellisille kirjoitti:
Kyllä yksinyrittäjänaiset ovat tässä maassa helvetin kovassa asemassa, yksinhuoltajat aivan erityisesti.
Ei ole niitä tulonsiirtoja, jotka parisuhteessa lankeaa ikään kuin itsestään. Yrittäjänaisten liikevaihto on Suomessa keskimäärin alle 20 000 euroa.
Itselläni asiakkaat on kuntia ja yrityksiä, mistä syystä kunnioitan suuresti teitä, jotka elätte yksityisten laskunmaksukyvyn varassa. Erityisen vaikeaa näiden laskujen "krävääminen" on varmasti, jos asiakaskunta on vähäosaista kuten juuri kotipalveluyrittäjillä.
Huomioidaanko tätä asiaa mitenkään esim. yrityksen vakuutuksissa? Vähätuloinen asiakaskunta on yrittäjälle todella iso riski."Yrittäjänaisten liikevaihto on Suomessa keskimäärin alle 20 000 euroa"
Jaa harrastustoimintakin lasketaan mukaan yrittämiseen? Edes 100% käyttökatteella tuosta ei jää kuin 1600 euroa kuussa ENNEN veroja. Eli kyseessä on sivutoiminen yrittäminen ts. harrastus. - re:
Nimi Erkki kirjoitti:
"Yrittäjänaisten liikevaihto on Suomessa keskimäärin alle 20 000 euroa"
Jaa harrastustoimintakin lasketaan mukaan yrittämiseen? Edes 100% käyttökatteella tuosta ei jää kuin 1600 euroa kuussa ENNEN veroja. Eli kyseessä on sivutoiminen yrittäminen ts. harrastus.Tervetuloa reaalimaailmaan. Missähän todellisuudessa olet tähän asti elänyt?
Tämä on se kansanosa, joka sinnittelee poissa työttömyystilastoista, ja pystyy juuri ja juuri työllistämään itsensä. Mutta sen ensimmäisenkin työntekijän palkkaaminen tämän luokan yritykseen on Suomessa käytännössä mahdotonta.
terv. nimin. 5 vuotta "harrastustoimintaa" 15 % tuloverolla - luuttuvaan
Nimi Erkki kirjoitti:
"Yrittäjänaisten liikevaihto on Suomessa keskimäärin alle 20 000 euroa"
Jaa harrastustoimintakin lasketaan mukaan yrittämiseen? Edes 100% käyttökatteella tuosta ei jää kuin 1600 euroa kuussa ENNEN veroja. Eli kyseessä on sivutoiminen yrittäminen ts. harrastus.yksi "harrastelija" valittaa! Ilmoitin asiakkaille, että nostan tuntitaksaani kolme euroa kesäkuun alusta. Tuntitaksani jää vielä alle 30€. Arvaa mitä? Kolme sopimusta sanottu irti. Olen siin kotisiivooja. Olen aivan naatti, kun tulen illalla kotia. Kädet ja hartiat erityisen kipeät. Emme saa edes hiejojalla käydä niin, että voisimme vähentää sen verotuksessamme. Kyllä se pistää mielen matalaksi, jos/kun ei sovittu euromäärä tilille ole tullut. Tällä rahalla maksamme harrastustoiminnan kulut ja myös pitäisi jäädä rahaa omiin kuluihin, kuten vuokraan ja ruokaan
Onkohan joku näistä "harrestelijoista" siivonnut sinun kotiasi tai liikettäsi? Olethan maksanut siivouslaskun ajallaan? Ehkäpä tarjonnut kahvinkin siivoojalle?! Kiitos, jos näin olet tehnyt!
Otapa laskin käteesi, ja laske miten paljon 8 h työpäivällä ja 22 työpäivää/kk tekevä harrastelija tienaa, kun ansioista vähennetään kulut väh. 70%? Laita tuntitaksaksi esim. minun 28€. Laske siihen lisäksi vielä se aika, kun harrastelija huoltaa siivousvälineet, työvaatteet, hakee siivousvälineet ja -aineet. Paistakoon aurinko lämpimästi kirkkaaksi pestyistä ikkunoista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202293Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281714Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3061262- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53915- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53825J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35737Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33662