Onko niin, että vain Venäjän kirkko kayttää vanhaa ajanlaskua kaikissa kirkollisissa tapahtumissa? Muut ort. kirkot kuten Kreikka ja Romania vain osittain. Niillä on vanhan mukaista vain pääsiäisen ajankohta.
Vanha ajanlasku
7
557
Vastaukset
- Dibs
järjestyy pääsiäisen mukaan esim helatorstai ja helluntai eli Pyhän Kolminaisuuden päivä. Onneksi tänä vuonna kaikilla on sentään sama pääsiäinen!
Oliko niin, että Serbian patriarkaatti siirtyi vanhaan lukuun, vai muistanko ihan väärin? Lisäksi on joitain pienempiä kirkkoja, joissa on vanha ajanlasku.- slaavikirkkolainen
kayttavat vanhaa ajanlaskua. Lahi-Idan kirkoista en ole varma (Antiokia kayttanee uutta, Alexanderiasta en ole varma). Kaikki kirkot paitsi Suomi ja Viro (alkaen ensi vuodesta ainoastaan Suomi) ajoittavat paasiaisen 'vanhan ajanlaskun' mukaan.
- sivusilmin
"Oliko niin, että Serbian patriarkaatti siirtyi vanhaan lukuun, vai muistanko ihan väärin?"
Serbian patriarkaatti ei ole koskaan siirtynyt pois juliaanisesta luvusta.
"Lisäksi on joitain pienempiä kirkkoja, joissa on vanha ajanlasku."
Itsenäisistä paikalliskirkoista kokonaan juliaanista lukua noudattavat Moskovan patriarkaatti ja siihen kuuluvat autonomiset kirkot (mm. Ukraina, Valko-Venäjä, Viro, Latvia, Venäjän ulkomaankirkko Yhdysvalloissa ja Länsi-Euroopassa) sekä Serbian, Jerusalemin ja Georgian patriarkaatit, kaiketi Tshekin ja Slovakian arkkipiispakunta, osat Konstantinopolin patriarkaattia (mm. Athos), ja todennäköisesti jotkin Antiokian patriarkaatin osat.
Uutta lukua niin, että pääsiäinen ja siihen sidoksissa olevat juhlat ja paastoajat määräytyvät juliaanisen luvun mukaan, noudattavat siis ainoastaan Romanian ja Bulgarian patriarkaatit, Kreikan ja Kyproksen arkkipiispakunnat, Puolan arkkipiispakunta, ilmeisesti Aleksandrian patriarkaatti sekä suurin osa Konstantinopolin ja Antiokian patriarkaatteja.
Maailman ortodokseista juliaanista kalenteria noudattaa ainakin 75 %.
Kerettiläistä paavinkirkon pääsiäistä viettävät maailman ortodokseista yksinomaan Suomen kirkon jäsenet sekä jotkin yksittäiset seurakunnat Etelä-Amerikassa ja Virossa ja kenties Alankomaissa. Yhteensä tällaisia ortodokseja on enintään 80 000. - Dibs
sivusilmin kirjoitti:
"Oliko niin, että Serbian patriarkaatti siirtyi vanhaan lukuun, vai muistanko ihan väärin?"
Serbian patriarkaatti ei ole koskaan siirtynyt pois juliaanisesta luvusta.
"Lisäksi on joitain pienempiä kirkkoja, joissa on vanha ajanlasku."
Itsenäisistä paikalliskirkoista kokonaan juliaanista lukua noudattavat Moskovan patriarkaatti ja siihen kuuluvat autonomiset kirkot (mm. Ukraina, Valko-Venäjä, Viro, Latvia, Venäjän ulkomaankirkko Yhdysvalloissa ja Länsi-Euroopassa) sekä Serbian, Jerusalemin ja Georgian patriarkaatit, kaiketi Tshekin ja Slovakian arkkipiispakunta, osat Konstantinopolin patriarkaattia (mm. Athos), ja todennäköisesti jotkin Antiokian patriarkaatin osat.
Uutta lukua niin, että pääsiäinen ja siihen sidoksissa olevat juhlat ja paastoajat määräytyvät juliaanisen luvun mukaan, noudattavat siis ainoastaan Romanian ja Bulgarian patriarkaatit, Kreikan ja Kyproksen arkkipiispakunnat, Puolan arkkipiispakunta, ilmeisesti Aleksandrian patriarkaatti sekä suurin osa Konstantinopolin ja Antiokian patriarkaatteja.
Maailman ortodokseista juliaanista kalenteria noudattaa ainakin 75 %.
Kerettiläistä paavinkirkon pääsiäistä viettävät maailman ortodokseista yksinomaan Suomen kirkon jäsenet sekä jotkin yksittäiset seurakunnat Etelä-Amerikassa ja Virossa ja kenties Alankomaissa. Yhteensä tällaisia ortodokseja on enintään 80 000.Kyseinen uutinen koski Bulgarian patriarkaattia. Ortodoksi.netissä olleen uutisen mukaan Bulgarian kirkko siirtyy ehkä takaisin vanhaan ajanlaskuun. Vain pääsiäisen ajankohta määritellään kanoneissa, muuten ajanlaskulla ei ole hengellistä merkitystä, vaan kysymyksessä on käytännön asia.
Meidän tulisi mielestäni siirtyä ns sekakalenteriin, pääsiäinen vanhan luvun mukaan, muut juhlat uuden luvun mukaan, koska patriarkaattimme seuraa tällaista ajanlaskua.
- kanonisti
kanonit määräävät kalenterien suhteen vain pääsiäisen ajankohdan määrityksen (sensuroitu suomenkielisestä kanonikirjasta). Juliaaninen kalenteri viettää pääsiäistä oikeaan aikaan, ei siis meillä Suomessa). On aivan sama mitä kalenteria kirkko käyttää, koska sitä ei ole kanoneissa määrätty. Korostan, että vain pääsiäisen ajankohta on määrätty.
- sivusilmin
"Juliaaninen kalenteri viettää pääsiäistä oikeaan aikaan, ei siis meillä Suomessa). On aivan sama mitä kalenteria kirkko käyttää, koska sitä ei ole kanoneissa määrätty. Korostan, että vain pääsiäisen ajankohta on määrätty."
Kanonissa, jota ei ole sensuroitu suomenkielisestä kanonikirjasta, kielletään kirkosta erottamisen uhalla viettämästä pääsiäistä samaan aikaan juutalaisten kanssa. Tietysti on itsestäänselvyys, että säännön tarkoituksena on, että kristillisen pääsiäisen on kaikissa tapauksissa oltava juutalaisen pääsiäisen jälkeen, kuten alkuaankin. Juliaanisen kalenterin pääsiäissääntö laadittiin erittäin nerokkaasti juuri siten, että niin kauan kuin sitä noudatetaan, pääsiäinen on automaattisesti oikeaan aikaan maailman tappiin saakka.
Nyt tietysti on niin, että kunhan pääsiäinen on silloin kun pitää, kalenteria ei muilta osin ole kanoneissa vahvistettu. Mutta kirkkovuosi on rakennettu siten, että pääsiäinen on aikaisintaan 22.3. ja viimeistään 25.4. juliaanista lukua. Jos nyt kalenteripäivät vaihdetaan gregoriaanisiksi, pääsiäinen usein liukuu myöhemmille kalenteripäiville, joille se ei oikeastaan voisi sijoittua. Myöskin tällöin voi sattua, että helluntain jälkeistä sunnuntaita seuraavana maanantaina alkavan apostolien paaston pituus muuttuu negatiiviseksi. Eli sen pitäisi mukamas alkaa myöhemmin kuin se jo päättyy, päättymispäivä kun on kiinteästi 29.6. Viimeistään tästä seikasta jokaisen luulisi tajuavan, millaiseen liturgiseen kaaokseen kalenterin sorkkiminen johtaa. - ulkosuomalainen2
sivusilmin kirjoitti:
"Juliaaninen kalenteri viettää pääsiäistä oikeaan aikaan, ei siis meillä Suomessa). On aivan sama mitä kalenteria kirkko käyttää, koska sitä ei ole kanoneissa määrätty. Korostan, että vain pääsiäisen ajankohta on määrätty."
Kanonissa, jota ei ole sensuroitu suomenkielisestä kanonikirjasta, kielletään kirkosta erottamisen uhalla viettämästä pääsiäistä samaan aikaan juutalaisten kanssa. Tietysti on itsestäänselvyys, että säännön tarkoituksena on, että kristillisen pääsiäisen on kaikissa tapauksissa oltava juutalaisen pääsiäisen jälkeen, kuten alkuaankin. Juliaanisen kalenterin pääsiäissääntö laadittiin erittäin nerokkaasti juuri siten, että niin kauan kuin sitä noudatetaan, pääsiäinen on automaattisesti oikeaan aikaan maailman tappiin saakka.
Nyt tietysti on niin, että kunhan pääsiäinen on silloin kun pitää, kalenteria ei muilta osin ole kanoneissa vahvistettu. Mutta kirkkovuosi on rakennettu siten, että pääsiäinen on aikaisintaan 22.3. ja viimeistään 25.4. juliaanista lukua. Jos nyt kalenteripäivät vaihdetaan gregoriaanisiksi, pääsiäinen usein liukuu myöhemmille kalenteripäiville, joille se ei oikeastaan voisi sijoittua. Myöskin tällöin voi sattua, että helluntain jälkeistä sunnuntaita seuraavana maanantaina alkavan apostolien paaston pituus muuttuu negatiiviseksi. Eli sen pitäisi mukamas alkaa myöhemmin kuin se jo päättyy, päättymispäivä kun on kiinteästi 29.6. Viimeistään tästä seikasta jokaisen luulisi tajuavan, millaiseen liturgiseen kaaokseen kalenterin sorkkiminen johtaa.Olen Konstantinopolin patriarkaatin alaisessa kirkossa USA:ssa, ja meilla noudatetaan juliaanista eli vanhaa kalenteria! Samassa kaupungissa on muita Konstantinopolin alaisia (OCA) kirkkoja joissa noudatetaan gregoriaanista eli uutta kalenteria, Paasiaista toki vietamme kaikki samaan aikaan vanhan kalenterin mukaan. Kalenteri ei siis valttamatta maaraydy patriarkaatin perusteella. Tuntuu etta ainakin diasporakirkkojen kohdalla se usein maaraytyy sen mukaan mista maasta on alunperin tultu ja mita siella noudatetaan. Makedonialais-bulgarialainen diasporakirkko (ainakin tassa kaupungissa) on myoskin vanhassa kalenterissa.
Meilla kylla eletaan ihan sovussa ja kaydaan vierailemassa toistemme kirkoissa, oli kyseessa vanha tai uusi kalenteri! Ja koska paasiainen on samaan aikaan kaikilla, suuri paasto ja paasiaispyhat ovat samaan aikaan.
Suomen tulisi palata yleisortodoksiseen kaytantoon paasiaisen osalta. On skandaalimaista etta Suomen pikkukirkko sooloilee tassa asiassa. Jos kyseessa olisi vahan isompi kirkko, ei sita varmaan katsottaisi sormien lapi (mutta Suomen kirkko on niin haviavan pieni - jopa Meksikossa on miljoona ortodoksia! - etta ehka siita ei jaksa kukaan tarpeeksi kiinnostua maan rajojen ulkopuolella).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1538323- 664644
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404333Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233952Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko353463Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423440Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383358- 483123
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422861- 492634