Kansan Raamattuseura ei ole luterilainen

Kirkosta eronnut

Kansan Raamattuseura (KRS) edustaa selkeästi vapaakirkollista kristillisyyttä luterilaisessa kirkossa. Suurten kirkkokuntien haittapuolena, kuten ev. lut. kirkon, on se että ne pyrkivät olemaan kaikille mieliksi ja suvaitsevia erilaisille ideologioille. Se on myös omiaan nakertamaan näiden kirkkojen uskottavuutta. Vastaava ei tulisi kysymykseenkään esimerkiksi helluntailaisuudessa, jossa kaikkien on uskottava samalla tavalla. Kukapa haluaa kuulua sellaiseen poliittiseen puolueeseenkaan, jolla on aivan vastakkaisiin suuntiin meneviä ohjelmanjulistuksia? En tarkoita tällä sitä etteikö erilaisia mielipiteitä tulisi esittää, etteikö saisi ajatella itsenäisesti tai esittää kritiikkiäkin. Systemaattisesti luterilaisen tunnustuksen vastaista ideologiaa levittämällä KRS syyllistyy juuri edellämainitun kieltämiseen.

Pidän helluntailaisia ja Jehovantodistajia rehellisempinä kuin KRS:aa. Ne toimivat selkeästi omien oppiensa mukaan, mutta Kansan Raamattuseura toimii falskisti luterilaisena vaikka se ei sitä ole. Jolle tämä asia on epäselvä suosittelisin lukemistoksi Martti Lutherin ”Sidottua ratkaisuvaltaa” jota hän piti pääteoksenaan. KRS:n pastoreille suosittelisin rehellisyyttä ja avoimempaa lähestymistapaa. Itse en voisi luvata pappisvihkimyksessä noudattavani luterilaisen kirkon tunnustusta jos en sitä kuitenkaan noudattaisi. KRS:n pastoreilla ja rovasteilla näyttää olevan kuitenkin hieman erilainen etiikka. Piispat ovat katsoneet läpi sormiensa KRS:n toimintaa koska sellainen helppoheikki-, ihmistekoinen fundamentalistikristillisyys kiinnostaa joitakin ihmisiä myös ev. lut. kirkossa. Samaan aikaan kirkon ovet käyvät myös ulospäin ja ajattelevat ihmiset jättävät kirkon. Itse tein juuri niin.

Ehkä tunnetuin edellämainitun vapaakirkollisen ideologian edustaja on Suomessa rovasti- evankelista Kalevi Lehtinen. Hän toimi aikoinaan myös baptisti Billy Grahamin tulkkina. Hänen saarnansa perustuu sanalliseen hyvin tunteisiin vetoavaan yksinkertaiseen sielulliseen manipulaatioon ilma syvempää yhteyttä kristinuskoon. Järjestönä Kansan Raamattuseuran ideologiaan kuuluu voimakkaasti myös heteroseksuaalisen avioliiton korostaminen ainoana autuaaksitekevänä asiana. Vain heterot pääsevät taivaaseen ja vihkikaavan katsotaan ikäänkuin pyhittävän maagisesti mitkä tahansa synnit. Käytännössä tämä vie valheelliseen menestysteologiaan, moralismiin ja seksuaalisten vähemmistöjen vihaamiseen. Näen että KRS edustaa enemmän eräänlaista moralismia kuin kristinuskoa.

8

3224

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näinhän se on

sen nimisestä kirjasta kuin Raamattu??

Kannattaisi tutustua. Siellä nimittäin sanotaan selvästi:
      Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että
      kaikkien ihmistenkaikkialla on tehtävä parannus."

Toki teit viisaasti kun jätit kirkon, sillä kirkkoon kuuluminen edellyttää
      myös sitä, että uskoo Raamatun sanaa.

• Hanko-Loviisa

Tai sitten kirkosta eroaa sen takia että uskoo Raamatun sanaa...

• Ev. lut.

Sinulla on asiallinen ja pohdinnan arvoinen aloitus. Minäkin olen miettinyt samaa. Miksi KRS saa toimia luterilaisessa kirkossa? Se on kuin sanottaisiin: menkää vapaakirkkoon, luterilaiset eivät ole uskossa.

Valitettavasti ihmiset eivät ole tottuneet ajattelemaan kovin syvällisesti uskonasioissa. Mikä tahansa kelpaa kunhan sanaa Jumala ja Jeesus mainitaan asian yhteydessä. KRS:n Jumala näyttää hyvin ihmistekoiselta ja pieneltä. Se mahtuu taskuun kuljetettavaksi, tai paremmin sanottuna housuihin. Se kyttää vain ihmisen seksuaalisia toimia.

Vaikka parisuhdekursseja vedetään innolla Vivamossa, on kräsäläisten avioeroluvut hälyttäviä. Tuntemistani kräsäläisistä on jo ainakin puolet uudelleen naimisissa, ja muutamat jo useamminkin kuin kahdesti. Sitäkö se kaksinaamaisuus teettää? Nauretaan poskilihakset kireinä mutta sydän on kaukana armollisuudesta ja rakkaudesta.

• asioita tutkiva

hieman niistä kräsäläisistä jotka on eronneet? Laita vaikka oikein nimiä tänne kun väitteesi tuntuu niin uskomattomalta! KRS:n tehtävä on olla suolana kirkossa missä seinät on leveällä ja katto korkealla. Se mitä KRS:n toimintaa tunnen, siellä on raamattuun perustuvaa opetusta ja on hyvä kun sitä on vielä jossakin kirkon piirissä. Nämä herätysliikkeet on kirkon selkäranka varsinkin näinä aikoina kun kirkossa harvemmin saarnataan lakia ja evankeliumia.

Kalevi Lehtinen on taas hieno evankelista jolla on sana hallussaan ja monikymmenvuotinen kokemus sielujen voittamistyöstä. Sehän on evankelistan ja kirkon tehtävä!

Jos ja kun kirkon sisällä saa toimia kylliäisiä jotka eivät usko siihen mitä raamattu opettaa niin tokihan siellä on saatava toimia myös he jotka siihen kirjaan vielä uskovat. Heteroseksuaalinen avioliiton korostaminen? Eikö se ole juuri raamatunmukaista opetusta? Sitä tässä maassa ja kirkossa tarvitaan enemmänkin.

• Ev. lut.
        asioita tutkiva kirjoitti:

hieman niistä kräsäläisistä jotka on eronneet? Laita vaikka oikein nimiä tänne kun väitteesi tuntuu niin uskomattomalta! KRS:n tehtävä on olla suolana kirkossa missä seinät on leveällä ja katto korkealla. Se mitä KRS:n toimintaa tunnen, siellä on raamattuun perustuvaa opetusta ja on hyvä kun sitä on vielä jossakin kirkon piirissä. Nämä herätysliikkeet on kirkon selkäranka varsinkin näinä aikoina kun kirkossa harvemmin saarnataan lakia ja evankeliumia.

Kalevi Lehtinen on taas hieno evankelista jolla on sana hallussaan ja monikymmenvuotinen kokemus sielujen voittamistyöstä. Sehän on evankelistan ja kirkon tehtävä!

Jos ja kun kirkon sisällä saa toimia kylliäisiä jotka eivät usko siihen mitä raamattu opettaa niin tokihan siellä on saatava toimia myös he jotka siihen kirjaan vielä uskovat. Heteroseksuaalinen avioliiton korostaminen? Eikö se ole juuri raamatunmukaista opetusta? Sitä tässä maassa ja kirkossa tarvitaan enemmänkin.

Etkö mukamas itse tunne avioliitostaan eronneita kräsäläisiä? Minun tuttavapiiriin heitä kyllä kuuluu montakin vaikka en tässä kenenkään nimiä lähde mainitsemaan. Jos mainitsisin, viestini kyllä poistettaisiin heti. Sitäkö toivot?

Eräs piispa kertoi minulle etteivät KRS itsekään tiedä mitä tunnustavat, ja Kansan Raamattuseuran pastorit voisivat tehdä itse johtopäätökset ja erota luterilaisesta kirkosta.

KRS:aa yritetään pitää kirkossa samalla tavalla kuin naispappeuden vastustajia ja lestaadiolaisiakin, mutta he edustavat aivan omanlaistansa uskontulkintaa ja KRS hyvin selkeästi amerikkalaista fundamentalismia.

En usko että kirkko tarvitsisi moista ihmistekoista vouhotusta. Tyypillinen esimerkki on juuri Lehtinen. Hän edustaa grahamilaisuutta Suomessa vapaakirkollisten tapaan. Jos hän olisi rehellinen, hän ei esiintyisi luterilaisuuden nimissä. Mutta rehellisyyttä häneltä on varmasti turha toivoa.

Avioliitto on mielestäni hyvin maallinen toimitus, josta kirkot voisivat luopua kokonaan ja antaa se yhteiskunnan tehtäväksi. Mutta kun ei tiedetä mitä on evankeliumi, ryhdytään pitämään parisuhdekursseja niinkuin Maija ja Hannu Nyman. Kristillisen kirkon ja Jeesuksen seuraajien olisi julistettava EVANKELIUMIA.

• lannenhunttari
        Ev. lut. kirjoitti:

Etkö mukamas itse tunne avioliitostaan eronneita kräsäläisiä? Minun tuttavapiiriin heitä kyllä kuuluu montakin vaikka en tässä kenenkään nimiä lähde mainitsemaan. Jos mainitsisin, viestini kyllä poistettaisiin heti. Sitäkö toivot?

Eräs piispa kertoi minulle etteivät KRS itsekään tiedä mitä tunnustavat, ja Kansan Raamattuseuran pastorit voisivat tehdä itse johtopäätökset ja erota luterilaisesta kirkosta.

KRS:aa yritetään pitää kirkossa samalla tavalla kuin naispappeuden vastustajia ja lestaadiolaisiakin, mutta he edustavat aivan omanlaistansa uskontulkintaa ja KRS hyvin selkeästi amerikkalaista fundamentalismia.

En usko että kirkko tarvitsisi moista ihmistekoista vouhotusta. Tyypillinen esimerkki on juuri Lehtinen. Hän edustaa grahamilaisuutta Suomessa vapaakirkollisten tapaan. Jos hän olisi rehellinen, hän ei esiintyisi luterilaisuuden nimissä. Mutta rehellisyyttä häneltä on varmasti turha toivoa.

Avioliitto on mielestäni hyvin maallinen toimitus, josta kirkot voisivat luopua kokonaan ja antaa se yhteiskunnan tehtäväksi. Mutta kun ei tiedetä mitä on evankeliumi, ryhdytään pitämään parisuhdekursseja niinkuin Maija ja Hannu Nyman. Kristillisen kirkon ja Jeesuksen seuraajien olisi julistettava EVANKELIUMIA.

kun maissi on kypsaa-- raja-aidat ei nay--.........olen aivan samaa mielta..maissipeltoja katselleena tiedan niin olevan.
        ja tuossa lauseessa on suuri totuus hengellisen elaman suhteen myos.
        ei taivaassa ole ev.lut..nurkkausta,tai helluntai-vapaakirkko-mita viela...kuppikuntaa..

meilla on valitettavasti--vedetaan 'koytta' kuka on enemman oikeassa..ja tietysti se on M I NU N srk. joka on oikeammassa...hui -hai.
        Raamatun mukaan --toistenne kunnioittamisessa kilpailkaa....miksi vain on niin vahan juoksijoita tuolla kilparadalla?
        se joka 'mokaa' kalevi lehtista ,ei varmasti tunne hanen tyotansa eika uhrauksiansa talla Jumalan tyopellolla.
        aivan samoin on laita maija ja hannu nymanin kanssa---
        oletko kirjoittaja [ev.lut.] tullut henk.koht . uskoon?

• Westsider
        lannenhunttari kirjoitti:

kun maissi on kypsaa-- raja-aidat ei nay--.........olen aivan samaa mielta..maissipeltoja katselleena tiedan niin olevan.
        ja tuossa lauseessa on suuri totuus hengellisen elaman suhteen myos.
        ei taivaassa ole ev.lut..nurkkausta,tai helluntai-vapaakirkko-mita viela...kuppikuntaa..

meilla on valitettavasti--vedetaan 'koytta' kuka on enemman oikeassa..ja tietysti se on M I NU N srk. joka on oikeammassa...hui -hai.
        Raamatun mukaan --toistenne kunnioittamisessa kilpailkaa....miksi vain on niin vahan juoksijoita tuolla kilparadalla?
        se joka 'mokaa' kalevi lehtista ,ei varmasti tunne hanen tyotansa eika uhrauksiansa talla Jumalan tyopellolla.
        aivan samoin on laita maija ja hannu nymanin kanssa---
        oletko kirjoittaja [ev.lut.] tullut henk.koht . uskoon?

On eniten arvostamani suomalainen evankelista. opin hänet tuntemaan armeijan aikana, kämppäkaverina, 11 kk ajan. Olen lukenut tarkasti kaiken, hänen kirjallisen tuotantonsa.
        Erittäin avarakatseinen, sydämellinen ja rakkaudellinen työmies Jumalan elopellolla..

• Anonyymi

Jehova ei ole Kristinuskoa.. Kannattaa ottaa selvää mikä on kristinusko ja sen perusta ..
      Jumala antaa uskon ja jokaiselle sen verran minkä tarvitsemme Hän on , sama eilen tänään ja ikuisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      35
      4592
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2331
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2197
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      164
      2056
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1651
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1622
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe