Sanotaan, että yksi puu ei pala ja, että metsän ainoa puu kasvaa kieroon. Tänään on suuri joukko ihmisiä, joille ei kelpaa yhteys toisten uskovaisten kanssa. He eivät tule toimeen kenenkään kanssa ja se on todellista kieroon kasvamista.
Hengellisesti kieroutuneet.
38
355
Vastaukset
- 25246246
Joo, se on paholaisen valhe että pitäsi olla yksin, juuri siinähän pyhän hengen yhteys toimii kun uskovat ovat yhdessä, jeesus kirkastetaan uskovien keskellä
- Niiiinpä
ei pala, vaan kituuttaa ja tuottaa kitkerää savua.
- Krist. puolesta..
oman kitkeryyden hajuistaan. Kun ei haluta yhtyä Yhdeksi Kristuksessa Jesuksessa, josta tulisi sitä Kristuksen tuoksua. Jota nyt ei tulee mistään niistä, lukuisista erinimisistä eri seurakunnista.
- Niiiiinpä
Krist. puolesta.. kirjoitti:
oman kitkeryyden hajuistaan. Kun ei haluta yhtyä Yhdeksi Kristuksessa Jesuksessa, josta tulisi sitä Kristuksen tuoksua. Jota nyt ei tulee mistään niistä, lukuisista erinimisistä eri seurakunnista.
olevansa siellä, missä kaksi tai kolme kokoontuu Jeesuksen nimessä. Varmasti niitä kokoontujia saa olla vaikka kuinka paljon, mutta ei yksi. Parempi on olla seurakunnassa.
- X-hirvas
Niiiiinpä kirjoitti:
olevansa siellä, missä kaksi tai kolme kokoontuu Jeesuksen nimessä. Varmasti niitä kokoontujia saa olla vaikka kuinka paljon, mutta ei yksi. Parempi on olla seurakunnassa.
jehovien tai mormoonien "seurakunta" ??
- Niiiinpä
Niiiiinpä kirjoitti:
olevansa siellä, missä kaksi tai kolme kokoontuu Jeesuksen nimessä. Varmasti niitä kokoontujia saa olla vaikka kuinka paljon, mutta ei yksi. Parempi on olla seurakunnassa.
Jumalan viisaus. Ihmisten on PAKKO taipua hyväksymään toisensa.
Niiiiinpä kirjoitti:
olevansa siellä, missä kaksi tai kolme kokoontuu Jeesuksen nimessä. Varmasti niitä kokoontujia saa olla vaikka kuinka paljon, mutta ei yksi. Parempi on olla seurakunnassa.
Jeesuksen opetuslapsi. Nikodemus oli yksin ihmisten pelosta Jeesuksen kanssa, ja keskutelivat ihmisen kannalta ehä tärkeimmästä kysymyksestä, uudestisyntymisestä! Maria oli kahden Jeesusken kanssa, ja on muitakin yksinäisiä, kun seurustelivat Jeesusken kanssa, ja Hän vastasi heidän rukouksiinsa, parantamalla kaikkinaista raihnautta ja sairautta.
* Tässä ketjussa, tuolla alempana on rääväsuisia panettelijoita, se on kaikkea muuta, kuin kristillistä ja Raamatullisuudesta puhumattakaan.
* Niitä täytyy verrata Daavidin kivittäjiin, ja hänen halveksijoihinsa. Saivat tuta kuitenkin, kun Daavid istuikin vataistuimellaan kuninkaana!- Paikallisseurakunta
Mohikaani_27 kirjoitti:
Jeesuksen opetuslapsi. Nikodemus oli yksin ihmisten pelosta Jeesuksen kanssa, ja keskutelivat ihmisen kannalta ehä tärkeimmästä kysymyksestä, uudestisyntymisestä! Maria oli kahden Jeesusken kanssa, ja on muitakin yksinäisiä, kun seurustelivat Jeesusken kanssa, ja Hän vastasi heidän rukouksiinsa, parantamalla kaikkinaista raihnautta ja sairautta.
* Tässä ketjussa, tuolla alempana on rääväsuisia panettelijoita, se on kaikkea muuta, kuin kristillistä ja Raamatullisuudesta puhumattakaan.
* Niitä täytyy verrata Daavidin kivittäjiin, ja hänen halveksijoihinsa. Saivat tuta kuitenkin, kun Daavid istuikin vataistuimellaan kuninkaana!Toki uskossa yksinkin on, kun on antanut elämänsä Jeesukselle ja elää Hänen kanssaan, mutta kyllä uskovienkin yhteyttä tarvitaan. Ja uskovien paikallisseurakuntahan koostuu kaikista paikkakunnallaan uudestisyntyneistä uskovista. Ei siis mistään kyltin alla kokoontuvasta joukosta! Raamattu ei tunne kuin yhden ainoan paikallisseurakunnan paikkakunnnallaan. Tietenkin jos paikkakunta on iso, voi olla soluja eri puolilla seurakuntaa, joissa kokoonnutaan pienemmällä joukolla. Paikallisseurakuntaan kuuluvat tunnustavat persoonan Jeesuksen Kristuksen Herrakseen, persoonan Jumalan Kaikkivaltiaana Luojana ja Pyhän Hengen persoonana eli kolmiyhteisen Jumalan! Mormonit , jehovalaiset, jne... harhaopit eivät siten kuulu paikallisseurakuntaan.
- uskovainen100
Paikallisseurakunta kirjoitti:
Toki uskossa yksinkin on, kun on antanut elämänsä Jeesukselle ja elää Hänen kanssaan, mutta kyllä uskovienkin yhteyttä tarvitaan. Ja uskovien paikallisseurakuntahan koostuu kaikista paikkakunnallaan uudestisyntyneistä uskovista. Ei siis mistään kyltin alla kokoontuvasta joukosta! Raamattu ei tunne kuin yhden ainoan paikallisseurakunnan paikkakunnnallaan. Tietenkin jos paikkakunta on iso, voi olla soluja eri puolilla seurakuntaa, joissa kokoonnutaan pienemmällä joukolla. Paikallisseurakuntaan kuuluvat tunnustavat persoonan Jeesuksen Kristuksen Herrakseen, persoonan Jumalan Kaikkivaltiaana Luojana ja Pyhän Hengen persoonana eli kolmiyhteisen Jumalan! Mormonit , jehovalaiset, jne... harhaopit eivät siten kuulu paikallisseurakuntaan.
olen ja sen käsityksen olen Raamatusta saanut, että ihmisen pitää kyetä olemaan seurakunnassa toisten kanssa. Jokin on vialla, jos siihen ei kykene. Usein se on liha, joka haluaisi olla seurakunnassa se kaikkitietävä ja jos ei sitä saa olla, niin liha vie ihmisen erilleen muista seurakuntalaisista. Yksinäisen pitää katsoa peiliin!!!
* Oletko koskaan kuullut, tai jopa itse nähnyt, miten ns. "jätkänkyttilä" palaa ihan kunnon liekkiä? Samoin "rakovalkea", Ja sekin voi olla yhdestä puusta?
* Jeesus kävi keskustelua Samarialaisen naisen kanssa " syvistä" asioista. Siinä yhteydessä mainitaan "syvästä" Jaakobin kaivosta. Ja vielä syvemmästä elämän veden lähteestä, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään, kun saa siitä lähteestä juoda. Ja tämä Samarialainen nainen oli sen kaivon äärellä, ja sai, vaikka oli ihan yksin päästä osalliseksi elävästä vedestä. Ja kohta pian oli herätys vallannaut koko Samarian.
- Kyssärin esittäjä
sattuu olemaan kaksi kieroon kasvanutta puuta kotona. Tuleeko kieroilusta pahemaa?
- Pahaksi menisi...
kiroiluksi / koituu kirokseksi koko sille 2 hengen seurakunnalle jossa niin kierosti elävät.
- niiinpä
syntyy tuplakieroilu.
niiinpä kirjoitti:
syntyy tuplakieroilu.
* Mitä Jeesus sanoikaan, " Missä kaksi tahi kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellänsä."
* Pilkkaamanne henkilöt voivat olla paljon lähempänä suerakunta totuutta, kuin te ikinään!- Selkärangallinen
Pahaksi menisi... kirjoitti:
kiroiluksi / koituu kirokseksi koko sille 2 hengen seurakunnalle jossa niin kierosti elävät.
voisi olla kyse parista, jossa toinen koittaa veivata kieroon
ja toinen oikasee olemalla ryhdikäs ja selkärangallinen
Jeesuksen opetuslapsi.
- Nimet esiin.
Ketkä tällä palstalla eivät kuulu mihinkään seurakuntaan?
- pakis_
en kuulu mihinkään taivaalliseen enkä maalliseen yhteisöön enkä seurakuntaan enkä partioon. Minulla ei ole myöskään havaittu skolioosia.
- Selkärangallinen
ole irtolaisia juuri siksi että voi toimia
ja ellää ihan miten lystää,,,vastuuttomasti.
Luulevat et ku maallisis kirjois ei oo nimmee niin
kaikki onnistuu salassa,,,, erehtyvät...valitettavasti...
puskaratio kertoo salat julki,,,vapun ajaltakin ;) - Selkärangallinen
Selkärangallinen kirjoitti:
ole irtolaisia juuri siksi että voi toimia
ja ellää ihan miten lystää,,,vastuuttomasti.
Luulevat et ku maallisis kirjois ei oo nimmee niin
kaikki onnistuu salassa,,,, erehtyvät...valitettavasti...
puskaratio kertoo salat julki,,,vapun ajaltakin ;)luule et taivaan kirjas on löysät rekisterit,
mut eipä ookaan, siel on paljo tarkempi kontrolli
ku missään maallises järjestös....(tietääkseni maallises) pakis_ kirjoitti:
en kuulu mihinkään taivaalliseen enkä maalliseen yhteisöön enkä seurakuntaan enkä partioon. Minulla ei ole myöskään havaittu skolioosia.
et käy Jumalan seurakunnassa, sinä olet jo menettänyt paljon . Minimoi tappiosi ja tee nyt täyskäännös.
Minä en ymmärtänyt seurakunnan merkitystä ja seurakuntaan liittyviä siunauksia ennen uskoontuloani.
Kun uudestisynnyin Jumlan Sanasta ja Pyhästä Hengestä ja liityin paikalliseen Jumalan seurakuntaan, sain valtavat siunaukset. Siunaukset liittyivät kiinteästi uskovien yhteyteen. Jumala puhuu seurakunnastaan
salaisuutena. Seurakunnan merkitys ja salaisuus selviää ihmiselle vasta uskoontulon jälkeen.
Mitä sinä siis viivyttelet? Usko Herraan Jeesukseen, menen seurakuntaan ja nauti Jumalan läsnäolosta.
Pyhä Henki antaa sinullekin enemmän kuin mitä olet osannut uneksiakaan. Jos teet tämän nyt, sinä pysäytät tappiosi tähän päivään. Sinä pääset nyt osalliseksi Kkristuksesta ja kaikista taivaan hengellisistä siunauksista HÄNESSÄ.- pakis_
jaikal kirjoitti:
et käy Jumalan seurakunnassa, sinä olet jo menettänyt paljon . Minimoi tappiosi ja tee nyt täyskäännös.
Minä en ymmärtänyt seurakunnan merkitystä ja seurakuntaan liittyviä siunauksia ennen uskoontuloani.
Kun uudestisynnyin Jumlan Sanasta ja Pyhästä Hengestä ja liityin paikalliseen Jumalan seurakuntaan, sain valtavat siunaukset. Siunaukset liittyivät kiinteästi uskovien yhteyteen. Jumala puhuu seurakunnastaan
salaisuutena. Seurakunnan merkitys ja salaisuus selviää ihmiselle vasta uskoontulon jälkeen.
Mitä sinä siis viivyttelet? Usko Herraan Jeesukseen, menen seurakuntaan ja nauti Jumalan läsnäolosta.
Pyhä Henki antaa sinullekin enemmän kuin mitä olet osannut uneksiakaan. Jos teet tämän nyt, sinä pysäytät tappiosi tähän päivään. Sinä pääset nyt osalliseksi Kkristuksesta ja kaikista taivaan hengellisistä siunauksista HÄNESSÄ.>>>Mitä sinä siis viivyttelet?
- Aamen.
jaikal kirjoitti:
et käy Jumalan seurakunnassa, sinä olet jo menettänyt paljon . Minimoi tappiosi ja tee nyt täyskäännös.
Minä en ymmärtänyt seurakunnan merkitystä ja seurakuntaan liittyviä siunauksia ennen uskoontuloani.
Kun uudestisynnyin Jumlan Sanasta ja Pyhästä Hengestä ja liityin paikalliseen Jumalan seurakuntaan, sain valtavat siunaukset. Siunaukset liittyivät kiinteästi uskovien yhteyteen. Jumala puhuu seurakunnastaan
salaisuutena. Seurakunnan merkitys ja salaisuus selviää ihmiselle vasta uskoontulon jälkeen.
Mitä sinä siis viivyttelet? Usko Herraan Jeesukseen, menen seurakuntaan ja nauti Jumalan läsnäolosta.
Pyhä Henki antaa sinullekin enemmän kuin mitä olet osannut uneksiakaan. Jos teet tämän nyt, sinä pysäytät tappiosi tähän päivään. Sinä pääset nyt osalliseksi Kkristuksesta ja kaikista taivaan hengellisistä siunauksista HÄNESSÄ.seurakunnassa on aina valveutuneita, jotka varjelevat yhteisön jäsenet ekymykseltä. Jos joku meinaa eksyä, muut palattavat hänet järjestykseen.
- pakis_
olikin kysymys hengellisesti kieroon kasvamisesta. En ole voinut kasvaa hengellisetsi kieroon, koska minua ei lasketa ollenkaan lukuun, kun Jeesuksen villäpääkaritsojen luvunlasku on meneillään taivaallisen kirjanpitäjän tilitarkastuksessa.
- yksi+yksi+yksi
vaatii nöyryyttä. Kaikille seurakuntayhteys ei sovellu.
yksi yksi yksi : "Seurakuntayhteys vaatii nöyryyttä".
--
Aivan, nöyryyttä tarvitaan!
Me ihmiset olemme itsekkäitä.
Kun meitä loukataan, niin emme helposti anna anteeksi, vaan useimmiten annamme takaisin "sanan sanasta".
Paavali antaa meille hyviä ohjeita Kol. kirjeessään:
Kol. 3:12-17
---
3:12 Pukeutukaa siis te, jotka olette Jumalan valituita, pyhiä ja rakkaita, sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, sävyisyyteen, pitkämielisyyteen,
3:13 kärsikää toinen toistanne ja antakaa toisillenne anteeksi, jos kenellä on moitetta toista vastaan. Niinkuin Herrakin on antanut teille anteeksi, niin myös te antakaa.
3:14 Mutta kaiken tämän lisäksi pukeutukaa rakkauteen, mikä on täydellisyyden side.
3:15 Ja vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha, johon te olette kutsututkin yhdessä ruumiissa, ja olkaa kiitolliset.
3:16 Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne.
3:17 Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.
--
Esimerkkeinä Paavali uudesta elämästä Kristuksen yhteydessä mainitsee ensin sydämellisen armahtavaisuuden (12).
Tämä tarkoittaa armeliasta mieltä erehtyvää lähimmäistä kohtaan ja puutteenalaisten auttamista lähellä ja kaukana.
Vastakohtana tälle on oman edun tavoittelu, itsekkyys ja häikäilemättömyys.
Jumalan lapsissa tulisi kuvastua armahtavaisuus, niin kuin Jumalakin on armahtavainen meitä kohtaan. Kristus sanoo:
”Olkaa armahtavaiset, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on armahtavainen”.
Sitten on puhe ystävällisyydestä, nöyryydestä ja sävyisyydestä.
Mitkään puheemme ja pitkätkään saarnamme eivät tuo ihmisiä lähemmäs Jumalaa, jos meiltä puuttuu tämä ominaisuus.
Meillä on kallis sanoma ilmoitettavana, mutta usein teemme sen tyhjäksi epäystävällisen ja kovan luontomme takia.
Kristuksen valtakunta on anteeksiantamuksen valtakunta, jossa saadaan ja annetaan anteeksi (13).
Tämä edellyttää Kristuksesta lähtevää voimaa ja rakkautta. Tämä tulee Sanan kautta (16).- X-hirvas
nöyryys on nöyryyttä järjestöjen valtaa pitäville. Pitää elää siinä muotissa, jonka uskonnollisuus on rakentanut. Jollet ole nöyrä sille, et ole kunnollinen uskonnollisen järjestön jäsen. Jokainen "seurakunnan" nimellä toimiva on tosiasiassa ihmisten perustama maailmallinen järjestö, jolla on omat opit, tulkinnat, säännöt ja vaatimukset.
- Matteus 15/11
Tapio522 kirjoitti:
yksi yksi yksi : "Seurakuntayhteys vaatii nöyryyttä".
--
Aivan, nöyryyttä tarvitaan!
Me ihmiset olemme itsekkäitä.
Kun meitä loukataan, niin emme helposti anna anteeksi, vaan useimmiten annamme takaisin "sanan sanasta".
Paavali antaa meille hyviä ohjeita Kol. kirjeessään:
Kol. 3:12-17
---
3:12 Pukeutukaa siis te, jotka olette Jumalan valituita, pyhiä ja rakkaita, sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, sävyisyyteen, pitkämielisyyteen,
3:13 kärsikää toinen toistanne ja antakaa toisillenne anteeksi, jos kenellä on moitetta toista vastaan. Niinkuin Herrakin on antanut teille anteeksi, niin myös te antakaa.
3:14 Mutta kaiken tämän lisäksi pukeutukaa rakkauteen, mikä on täydellisyyden side.
3:15 Ja vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha, johon te olette kutsututkin yhdessä ruumiissa, ja olkaa kiitolliset.
3:16 Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne.
3:17 Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.
--
Esimerkkeinä Paavali uudesta elämästä Kristuksen yhteydessä mainitsee ensin sydämellisen armahtavaisuuden (12).
Tämä tarkoittaa armeliasta mieltä erehtyvää lähimmäistä kohtaan ja puutteenalaisten auttamista lähellä ja kaukana.
Vastakohtana tälle on oman edun tavoittelu, itsekkyys ja häikäilemättömyys.
Jumalan lapsissa tulisi kuvastua armahtavaisuus, niin kuin Jumalakin on armahtavainen meitä kohtaan. Kristus sanoo:
”Olkaa armahtavaiset, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on armahtavainen”.
Sitten on puhe ystävällisyydestä, nöyryydestä ja sävyisyydestä.
Mitkään puheemme ja pitkätkään saarnamme eivät tuo ihmisiä lähemmäs Jumalaa, jos meiltä puuttuu tämä ominaisuus.
Meillä on kallis sanoma ilmoitettavana, mutta usein teemme sen tyhjäksi epäystävällisen ja kovan luontomme takia.
Kristuksen valtakunta on anteeksiantamuksen valtakunta, jossa saadaan ja annetaan anteeksi (13).
Tämä edellyttää Kristuksesta lähtevää voimaa ja rakkautta. Tämä tulee Sanan kautta (16).MATTEUS 15:11 Ei ihmistä saastuta se, mikä menee suusta sisään. Se ihmisen saastuttaa, mikä tulee suusta ulos." [Room. 14:14; 1. Tim. 4:4]
Miten tässä tulee asia esille?
Siis se mitä kuullen!
Ja se mitä sanon!
Miten ajatella tästä? Matteus 15/11 kirjoitti:
MATTEUS 15:11 Ei ihmistä saastuta se, mikä menee suusta sisään. Se ihmisen saastuttaa, mikä tulee suusta ulos." [Room. 14:14; 1. Tim. 4:4]
Miten tässä tulee asia esille?
Siis se mitä kuullen!
Ja se mitä sanon!
Miten ajatella tästä?Mikä saastuttaa ihmisen?
Mark.7:20-23
--
7.20 ..."Mikä ihmisestä lähtee ulos, se saastuttaa ihmisen.
7:21 Sillä sisästä, ihmisten sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, haureudet, varkaudet, murhat,
7:22 aviorikokset, ahneus, häijyys, petollisuus, irstaus, pahansuonti, jumalanpilkka, ylpeys, mielettömyys.
7:23 Kaikki tämä paha lähtee sisästä ulos ja saastuttaa ihmisen."
--
Kun kristitty harrastaa sydämen ja elämän puhtautta, täyttyvät Jumalan lain puhtautta ja saastaisuutta koskevat käskyt.
Kaikki ruoka , mikä menee ulkoapäin ihmiseen, ei häntä saastuta, vaan ulostuu pois (Mark.7:15,18).
Syötiimpä ruuat- puhtaussäädöksiä noudattaen tai ilman niitä- eivät ruuat jää pysyvästi ihmiseen.
Mutta ”Mikä ihmisestä sisästä lähtee ulos, se saastuttaa ihmisen” (20).
Fariseusten oli vaikea käsittää, että ihminen itse olisi pahuuden ja saastaisuuden lähde.
Jeesus mainitsee ensin sydämestä lähtevät pahat ajatukset.
Niistä saavat alkunsa pahat sanat ja teot; haureudet, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, petollisuus, irstaus, pahansuonti, jumalanpilkka, ylpeys, mielettömyys.(21,22).
Ihmistä ei voi puhdistaa mikään ulkonainen pesu. Ihminen tulee puhtaaksi tästä syyninsaastasta vain anteeksiantamuksen kautta.
Rukous:
”Tunnustan, että olen paljon syntiä tehnyt ajatuksin, sanoin, teoin ja laiminlyönnein”.
----
Virsi 299
1.
Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa.
2.
En lepoa mä löytänyt,
en muusta mistään tyyntynyt,
ennen kuin löysin aartehen,
ystävän, Herran Jeesuksen.
---
5.
Ainoa anteeksantamus,
ainoa synnin sovitus
ja ainoa tie armohon
Jeesuksen risti yksin on
7.
Maailman viettelyksistä,
kiusauksista, synneistä
ainoa ompi pelastus
Jeesuksen suuri rakkaus.Matteus 15/11 kirjoitti:
MATTEUS 15:11 Ei ihmistä saastuta se, mikä menee suusta sisään. Se ihmisen saastuttaa, mikä tulee suusta ulos." [Room. 14:14; 1. Tim. 4:4]
Miten tässä tulee asia esille?
Siis se mitä kuullen!
Ja se mitä sanon!
Miten ajatella tästä?ÄLKÄÄ TUOMITKO TOISIANNE
Room.14:1-12
--
Paavali ottaa puheeksi sen, miten eri tavalla ajattelevien kristittyjen tulisi suhtautua toisiinsa.
Seurakunnassa esiintyy kahta suuntaa. Toisen suunnan edustajat sanovat itseään ”vahvoiksi” ja nimittävät toisella kannalla olevia ”heikoiksi” (1).
Erimielisyyksien aiheena on lähinnä ruoka ja juoma. Myös päivien valikoiminen tuotti epäsopua.
Vahvat uskovat saavansa syödä kaikkea, heikot ovat kasvissyöjiä ja kieltäytyvät viinistä (2). Heikot myös tarkkaavat sopivia ja sopimattomia päiviä, kun vahvat eivät piittaa niistä (5,6).
Nämä erottavat tekijät tulivat esiin räikeästi seurakunnan yhteisillä aterioilla, missä ruuan ja juoman pitäisi olla kaikille sama. Kukin otti esille omat ruokansa.
Toinen toi yhteiselle aterialle lihaa, toinen vihanneksia.
Toinen joi viiniä, toinen vettä. Yksi ja sama ruoka ei ravinnut kaikkia; yksi ja sama mieli ei yhdistänyt kaikkia.
Vahva halveksi heikkoa tämän heikon uskon tähden.
Heikko taas tuomitsi vahvan menettelyn, jossa hän näki liiallista vapaamielisyyttä ja suruttomuutta (10).
Paavali itse lukeutuu vahvoihin. Siitä lähtökohdasta hän antaa neuvon:
”Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä” (1).
Heikkoja on käsiteltävä tasaveroisina ja otettava mukaan uskon yhteyteen.
Vahvojen on hyväksyttävä heikot sellaisina kuin he ovat:
”Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka ei syö” (3).
Myös heikkojen tulee hyväksyä vahvat ; ”...ja joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on ottanut hänet hoivaansa” (3).
”...ja jos teillä on jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on” (Filipp. 3:15).
Älkäämme tuomitko ja halveksiko niitä, jotka ovat eri mieltä kanssamme ns. ehdonvallan asioissa (10). ”Sillä kaikki meidät asetetaan Jumalan tuomioistuimen eteen” (10).
Jumalalle yksin kuuluu valta ja voima ja kunnia.
Vain hänelle on ”meidän jokaisen tehtävä tili itsestämme” (12).Matteus 15/11 kirjoitti:
MATTEUS 15:11 Ei ihmistä saastuta se, mikä menee suusta sisään. Se ihmisen saastuttaa, mikä tulee suusta ulos." [Room. 14:14; 1. Tim. 4:4]
Miten tässä tulee asia esille?
Siis se mitä kuullen!
Ja se mitä sanon!
Miten ajatella tästä?HEIKON VELJEN TUKEMINEN
Room.14:13-23
--
14:13 Älkäämme siis enää toisiamme tuomitko, vaan päättäkää pikemmin olla panematta veljenne eteen loukkauskiveä tai langetusta.
14:14 Minä tiedän ja olen varma Herrassa Jeesuksessa, ettei mikään ole epäpyhää itsessään; vaan ainoastaan sille, joka pitää jotakin epäpyhänä, sille se on epäpyhää.
--
Jakeesta 13 alkaen Paavali puhuu vahvoille, kuinka heikkoja veljiä tulee tukea.
Paavali oli varma kannastaan ”Herrassa Jeesuksessa” (14).
Hän ei perustele kantaansa omilla järjen päätelmillä, vaan Jeesuksen opetuksilla siitä, miten meidän tulee suhtautua erilaisiin ruokasäädöksiin.
Herra Jeesus oli selittänyt kaikki ruuat puhtaiksi (Mark. 7:19).
Kaikkien ruokasäädösten aika oli nyt ohi.
Kristillinen vapaus on tärkeä asia, mutta ”vähäuskoisen” lähimmäisen tukeminen on asetettava etusijalle.
Vahvan veljen on nähtävä, että hänen ruokansa voi saattaa heikon veljen turmioon (15).
Hänen oikeassa olemisensa ja töykeä käytös entisestään syventää juopaa veljien välillä. Vahvan tulee luopua oikeuksistaan heikon hyväksi.
Paavalin ohje kuuluu:
”Hyvä on olla lihaa syömättä ja viiniä juomatta ja karttaa sitä, mistä veljesi loukkaantuu tai joutuu lankeemukseen tai heikoksi tulee” (21).
Meidän tulee tavoitella sitä, mikä ”edistää rauhaa ja keskinäistä rakentumistamme” (19).
Syöminen ja juominen ei ole Jumalan valtakunnassa oleellinen asia (17).
Vahvan ei tarvitse luopua kannastaan, mutta hänen tulee olla valmis rajoittamaan vapauttaan, jos toisen usko ei riitä hänen kantansa ymmärtämiseen.
Tärkeintä on, ettei kenenkään tarvitse elää ja toimia epäuskossa (22,23).- Totta!!!
Tapio522 kirjoitti:
ÄLKÄÄ TUOMITKO TOISIANNE
Room.14:1-12
--
Paavali ottaa puheeksi sen, miten eri tavalla ajattelevien kristittyjen tulisi suhtautua toisiinsa.
Seurakunnassa esiintyy kahta suuntaa. Toisen suunnan edustajat sanovat itseään ”vahvoiksi” ja nimittävät toisella kannalla olevia ”heikoiksi” (1).
Erimielisyyksien aiheena on lähinnä ruoka ja juoma. Myös päivien valikoiminen tuotti epäsopua.
Vahvat uskovat saavansa syödä kaikkea, heikot ovat kasvissyöjiä ja kieltäytyvät viinistä (2). Heikot myös tarkkaavat sopivia ja sopimattomia päiviä, kun vahvat eivät piittaa niistä (5,6).
Nämä erottavat tekijät tulivat esiin räikeästi seurakunnan yhteisillä aterioilla, missä ruuan ja juoman pitäisi olla kaikille sama. Kukin otti esille omat ruokansa.
Toinen toi yhteiselle aterialle lihaa, toinen vihanneksia.
Toinen joi viiniä, toinen vettä. Yksi ja sama ruoka ei ravinnut kaikkia; yksi ja sama mieli ei yhdistänyt kaikkia.
Vahva halveksi heikkoa tämän heikon uskon tähden.
Heikko taas tuomitsi vahvan menettelyn, jossa hän näki liiallista vapaamielisyyttä ja suruttomuutta (10).
Paavali itse lukeutuu vahvoihin. Siitä lähtökohdasta hän antaa neuvon:
”Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä” (1).
Heikkoja on käsiteltävä tasaveroisina ja otettava mukaan uskon yhteyteen.
Vahvojen on hyväksyttävä heikot sellaisina kuin he ovat:
”Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka ei syö” (3).
Myös heikkojen tulee hyväksyä vahvat ; ”...ja joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on ottanut hänet hoivaansa” (3).
”...ja jos teillä on jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on” (Filipp. 3:15).
Älkäämme tuomitko ja halveksiko niitä, jotka ovat eri mieltä kanssamme ns. ehdonvallan asioissa (10). ”Sillä kaikki meidät asetetaan Jumalan tuomioistuimen eteen” (10).
Jumalalle yksin kuuluu valta ja voima ja kunnia.
Vain hänelle on ”meidän jokaisen tehtävä tili itsestämme” (12).Jumalan Sanan ja Pyhän Hengen ohjauksessa väkevä. Muistelen aikaa, jolloin Jumalan Poika antoi Itsensä ilmi minulle Pyhän Hengen kirkastamana ja sain alkaa kasvamaan väkeväksi uskossa. Olin hyvinkin arka alkuaikoina ja pelkäsin loukkaavani Jumalaa ajatuksillani, sanoillani ja töilläni. Jeesus vahvisti uskoni ja kertoi, että ei Hän ole tullut etsimään täydellisiä, vaan eksyneitä ja heikkoja ja kertoi, että pelkurit eivät peri Jumalan valtakuntaa. Hän karkotti kaiken pelon poissa noilla opetuksillaan ja sain kasvaa väkeväksi uskossani.
He, jotka eivät oikeassa asenteessa etsi Jumalan valtakuntaa, eivät myöskään pelkää Jumalaa. He tuomitsevat ja syyttävät ja ovat kovia ja kerskuvat kaikella omallansa, jotkut kerskuvat jopa armolahjoilla, jotka pitää tuoda julki seurakunnassa, mutta jotka eivät ole kerskauksen aihe. Armolahjat eivät ole pelastus, vain Jeesus on pelastus. Oppi ei ole pelastus, vaan oppi johdattaa Jeesuksen tykö, kuten tekevät armolahjatkin, eli ne on annettu seurakunnan rakentumiseksi.
Yksi armolahja on annettu rakentamaan ihmistä itseään ja sitä ihmettelen, että sitä käytetään seurakunnan kokouksissa ilman selittäjänlahjaa. Se on kielilläpuhumisen armolahja.
Minä jätin sianlihan syönnin pois uskontien alkumatkalla ja olen kertonut siitä muille, mutta en ole tuominnut toisia sen takia, jos he sitä syövät.
Miksi jätin sen pois? Vanhan Testamentin takia, koska siellä Jumala ilmoittaa sian olevan saastainen eläin. Apostolit kokoontuivat miettimään mitä vaatimuksia he voivat laskea pakanoiden päälle ja ruuan suhteen he tulivat siihen tulokseen, että ei saa syödä epäjumalille uhrattua lihaa, eikä lihaa, jossa on verta, eikä verta. Joskus ihmettelen, että unohtivatko apostolit sianlihan:).
Jumala kyllä sanoi kaikki ruuat puhtaaksi ja kertoi, että kaikki on puhdasta puhtaille, mutta sianliha on minulle niin epämieluista, että en syö sitä.
Miten sinä suhtaudut vereen ja sianlihaan?
Miten suhtaudut armolahjoihin? Tapio522 kirjoitti:
Mikä saastuttaa ihmisen?
Mark.7:20-23
--
7.20 ..."Mikä ihmisestä lähtee ulos, se saastuttaa ihmisen.
7:21 Sillä sisästä, ihmisten sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, haureudet, varkaudet, murhat,
7:22 aviorikokset, ahneus, häijyys, petollisuus, irstaus, pahansuonti, jumalanpilkka, ylpeys, mielettömyys.
7:23 Kaikki tämä paha lähtee sisästä ulos ja saastuttaa ihmisen."
--
Kun kristitty harrastaa sydämen ja elämän puhtautta, täyttyvät Jumalan lain puhtautta ja saastaisuutta koskevat käskyt.
Kaikki ruoka , mikä menee ulkoapäin ihmiseen, ei häntä saastuta, vaan ulostuu pois (Mark.7:15,18).
Syötiimpä ruuat- puhtaussäädöksiä noudattaen tai ilman niitä- eivät ruuat jää pysyvästi ihmiseen.
Mutta ”Mikä ihmisestä sisästä lähtee ulos, se saastuttaa ihmisen” (20).
Fariseusten oli vaikea käsittää, että ihminen itse olisi pahuuden ja saastaisuuden lähde.
Jeesus mainitsee ensin sydämestä lähtevät pahat ajatukset.
Niistä saavat alkunsa pahat sanat ja teot; haureudet, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, petollisuus, irstaus, pahansuonti, jumalanpilkka, ylpeys, mielettömyys.(21,22).
Ihmistä ei voi puhdistaa mikään ulkonainen pesu. Ihminen tulee puhtaaksi tästä syyninsaastasta vain anteeksiantamuksen kautta.
Rukous:
”Tunnustan, että olen paljon syntiä tehnyt ajatuksin, sanoin, teoin ja laiminlyönnein”.
----
Virsi 299
1.
Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa.
2.
En lepoa mä löytänyt,
en muusta mistään tyyntynyt,
ennen kuin löysin aartehen,
ystävän, Herran Jeesuksen.
---
5.
Ainoa anteeksantamus,
ainoa synnin sovitus
ja ainoa tie armohon
Jeesuksen risti yksin on
7.
Maailman viettelyksistä,
kiusauksista, synneistä
ainoa ompi pelastus
Jeesuksen suuri rakkaus.Hengellisessä Laulukirjassa nr: 327. Tapio kirjoitti:
* " < Ihmistä ei voi puhdistaa mikään ulkonainen pesu. Ihminen tulee puhtaaksi tästä syyninsaastasta vain anteeksiantamuksen kautta. >" ?
* Niin mä vaan täsä "puhtaaksi" tulemisesta sitä, että pelkkä meidän toinen toisellemme anteeksiannot ei meitä puhdista mistään synnistä, vaan Jeesuksen VERI on ainut puhtaaksi tekevä voimawirta, se kun saa käydä sydämemme lävitse vuolaana, kuin se Kallio erämaassa, joka virvoitti koko Herran kansan.
* Kristus kalliota lyötiin Golgatalla, ja siellä aukesi pelastuksen lähde, kaksois virran vuo, veri ja vesi vuosivat Kristuksen haavoista elämäksemme . Siinä on iankaikkisen elämän salaisuus, Jeesuksen ruumiista vuosi VERI ja VESI. Veri puhdistaa kaikesta synnistä, Vesi = Pyhän Hengen osallisuus, molemmat on lähtöisin Kristus ruumiista, siinä on uudestisyntymisen perusta ja totuus, ei mitään maasta olevaa voi olla, kun ihminen syntyy uudesti Ylhäältä, ja näin on jokaisen Hengestä uudestisyntyneen.Totta!!! kirjoitti:
Jumalan Sanan ja Pyhän Hengen ohjauksessa väkevä. Muistelen aikaa, jolloin Jumalan Poika antoi Itsensä ilmi minulle Pyhän Hengen kirkastamana ja sain alkaa kasvamaan väkeväksi uskossa. Olin hyvinkin arka alkuaikoina ja pelkäsin loukkaavani Jumalaa ajatuksillani, sanoillani ja töilläni. Jeesus vahvisti uskoni ja kertoi, että ei Hän ole tullut etsimään täydellisiä, vaan eksyneitä ja heikkoja ja kertoi, että pelkurit eivät peri Jumalan valtakuntaa. Hän karkotti kaiken pelon poissa noilla opetuksillaan ja sain kasvaa väkeväksi uskossani.
He, jotka eivät oikeassa asenteessa etsi Jumalan valtakuntaa, eivät myöskään pelkää Jumalaa. He tuomitsevat ja syyttävät ja ovat kovia ja kerskuvat kaikella omallansa, jotkut kerskuvat jopa armolahjoilla, jotka pitää tuoda julki seurakunnassa, mutta jotka eivät ole kerskauksen aihe. Armolahjat eivät ole pelastus, vain Jeesus on pelastus. Oppi ei ole pelastus, vaan oppi johdattaa Jeesuksen tykö, kuten tekevät armolahjatkin, eli ne on annettu seurakunnan rakentumiseksi.
Yksi armolahja on annettu rakentamaan ihmistä itseään ja sitä ihmettelen, että sitä käytetään seurakunnan kokouksissa ilman selittäjänlahjaa. Se on kielilläpuhumisen armolahja.
Minä jätin sianlihan syönnin pois uskontien alkumatkalla ja olen kertonut siitä muille, mutta en ole tuominnut toisia sen takia, jos he sitä syövät.
Miksi jätin sen pois? Vanhan Testamentin takia, koska siellä Jumala ilmoittaa sian olevan saastainen eläin. Apostolit kokoontuivat miettimään mitä vaatimuksia he voivat laskea pakanoiden päälle ja ruuan suhteen he tulivat siihen tulokseen, että ei saa syödä epäjumalille uhrattua lihaa, eikä lihaa, jossa on verta, eikä verta. Joskus ihmettelen, että unohtivatko apostolit sianlihan:).
Jumala kyllä sanoi kaikki ruuat puhtaaksi ja kertoi, että kaikki on puhdasta puhtaille, mutta sianliha on minulle niin epämieluista, että en syö sitä.
Miten sinä suhtaudut vereen ja sianlihaan?
Miten suhtaudut armolahjoihin?mitä lihakaupassa myydään." Sanoo Paavali. Ainoastaan veri ei ole uudestisyntyneen ruokaa. Popsi vaan hyvällä omallatunnolla joulupossua massuusi, ja iloitse hyvästä ruuasta. Tämä on Raamatun sana Uudenliiton kristitylle. Ainoastaan veri on kielletty, mitään mutta rajaa ei ole syömisen suhteen.
* " < Miten suhtaudut armolahjoihin? >" Mitähän tuo kysymys sitten tarkoittaa? Eikö armolahjoihin pidä suhatautua yhtälailla vakavasti, kuin Jumalan sanaan yleensä, =ettää ottaa myös nekin vakavasti, ja pyrkii saamaan niita mahdollimman monia ja parhaita niistä? Tässä Jumala antaa vapauden olla "ahne" ?
* Anokaa niin teille annetaan." Mitä ikinä anotte minun nimessäni, te saatte sen."
* Oletko jo täyttynyt Pyhällä Hengellä, ilman Pyhän Hengen osallisuutta ei voi saada armolahjoja! Eikä Pyhän Hengen kastetta, ellei ole uudestisynytnyt Ylhäältä.
* Siksi Paavalikin kysyi opetuslapsilta, "Saitteko Pyhän Hengen, silloin kun uskoon tulitte?" He vastasivat, "Emme ole edes kuulleet sellaista olevankaan." Ja "Paavali pani kätensä heidän päälleen, ja he täyttyivät P:llä H:llä !X-hirvas kirjoitti:
nöyryys on nöyryyttä järjestöjen valtaa pitäville. Pitää elää siinä muotissa, jonka uskonnollisuus on rakentanut. Jollet ole nöyrä sille, et ole kunnollinen uskonnollisen järjestön jäsen. Jokainen "seurakunnan" nimellä toimiva on tosiasiassa ihmisten perustama maailmallinen järjestö, jolla on omat opit, tulkinnat, säännöt ja vaatimukset.
* Seurakunta totuus on selkeäsanaisesti Raamatullinen. Se on Kristuksen ruumis. Ja paikalliseurakunta on se paikka, joka on uskoon tulleen hengellinen koti ja turva paikka. Koska se on Jumalan seurakunta. Maailmanlaajuinen seurakunta koostuu näistä eri puolilla jokaista maailman kolkkaa olevista pinistä ja suurista paikallisseurakunnista. Ja sitten on aina myös niitä "muita" lampaita, joita Hyvällä Paimenlla on kaiketi ympäri maailmaa, jotka eivät syystä tai toisesta ole koskaan löytäneet "sitäoikeaa"?
* Raamatullisen periaatteena on vakaa seurakunta totuus. Joka sit'ä vastaan hyökkää, hyökkää Jumalaa vastaan, mutta seurakuntaa ei voita helvetin portitkaan, sanoo Sana.- Totta!!!
Mohikaani_27 kirjoitti:
mitä lihakaupassa myydään." Sanoo Paavali. Ainoastaan veri ei ole uudestisyntyneen ruokaa. Popsi vaan hyvällä omallatunnolla joulupossua massuusi, ja iloitse hyvästä ruuasta. Tämä on Raamatun sana Uudenliiton kristitylle. Ainoastaan veri on kielletty, mitään mutta rajaa ei ole syömisen suhteen.
* " < Miten suhtaudut armolahjoihin? >" Mitähän tuo kysymys sitten tarkoittaa? Eikö armolahjoihin pidä suhatautua yhtälailla vakavasti, kuin Jumalan sanaan yleensä, =ettää ottaa myös nekin vakavasti, ja pyrkii saamaan niita mahdollimman monia ja parhaita niistä? Tässä Jumala antaa vapauden olla "ahne" ?
* Anokaa niin teille annetaan." Mitä ikinä anotte minun nimessäni, te saatte sen."
* Oletko jo täyttynyt Pyhällä Hengellä, ilman Pyhän Hengen osallisuutta ei voi saada armolahjoja! Eikä Pyhän Hengen kastetta, ellei ole uudestisynytnyt Ylhäältä.
* Siksi Paavalikin kysyi opetuslapsilta, "Saitteko Pyhän Hengen, silloin kun uskoon tulitte?" He vastasivat, "Emme ole edes kuulleet sellaista olevankaan." Ja "Paavali pani kätensä heidän päälleen, ja he täyttyivät P:llä H:llä !sinaliha on vastenmielistä, niin en halua sitä syödä, en sen takia, enkä omantuntoni takia ja minulla on siihen oikeus.
Miksikähän sinä kyselet tuota Pyhällä Hengellä täyttymistä ihmisiltä ja välillä käyt heitä tuomitsemassa ja syyttämässä ja väittämässä, että heillä ei ole sisäistä Jeesuksen tuntemista. Tuomitset heitäkin, joiden hedelmistä näkee, että juuri noilla tuomiosi kohtella on sisäinen Jumalan tunteminen ja he ovat täyttyneet Pyhällä Hengellä, vaikka kaikki heistä eivät ikinä ole puhuneet kielillä.
Minä puhun kielillä ja minulla on selittäjän lahja ja siksi en tuomitse ketään, enkä kadehdi ketään. Kateus tuottaa hiljalleen vakavan katkeruuden ja sen hedelmät tulevat näkyviin puhukoon ihminen niin paljon kielillä kuin puhuukin. Armolahjoista ei näe ihmisen uskoa, vaan se näkee HEDELMISTÄ ja totisesti sen tiedon on Jeesus kansalleen antanut.
Hakeudu nopeasti seurakuntayhteyteen, sillä se on Jumalan Taho ja vaatimus. Seurakunta kokouksia ei saa jättää. Seurakunnassa on ojentajat paikalla silloin, kun ihminen alkaa liittoua lihansa kanssa. Mohikaani_27 kirjoitti:
mitä lihakaupassa myydään." Sanoo Paavali. Ainoastaan veri ei ole uudestisyntyneen ruokaa. Popsi vaan hyvällä omallatunnolla joulupossua massuusi, ja iloitse hyvästä ruuasta. Tämä on Raamatun sana Uudenliiton kristitylle. Ainoastaan veri on kielletty, mitään mutta rajaa ei ole syömisen suhteen.
* " < Miten suhtaudut armolahjoihin? >" Mitähän tuo kysymys sitten tarkoittaa? Eikö armolahjoihin pidä suhatautua yhtälailla vakavasti, kuin Jumalan sanaan yleensä, =ettää ottaa myös nekin vakavasti, ja pyrkii saamaan niita mahdollimman monia ja parhaita niistä? Tässä Jumala antaa vapauden olla "ahne" ?
* Anokaa niin teille annetaan." Mitä ikinä anotte minun nimessäni, te saatte sen."
* Oletko jo täyttynyt Pyhällä Hengellä, ilman Pyhän Hengen osallisuutta ei voi saada armolahjoja! Eikä Pyhän Hengen kastetta, ellei ole uudestisynytnyt Ylhäältä.
* Siksi Paavalikin kysyi opetuslapsilta, "Saitteko Pyhän Hengen, silloin kun uskoon tulitte?" He vastasivat, "Emme ole edes kuulleet sellaista olevankaan." Ja "Paavali pani kätensä heidän päälleen, ja he täyttyivät P:llä H:llä !Mohikaani_27: "Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään." Sanoo Paavali. Ainoastaan veri ei ole uudestisyntyneen ruokaa.
--
1.Kor. 10:25
"Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden,...".
--
Apt.15:22-35
--------
15:28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
15:29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin.
---
Tämä sääntö (ruokasäädökset) voidaan nähdä kristillisen rakkauden ilmaukseksi siinä tilanteessa. Se ei välttämättä merkitse lopullista veriruokien tai ei-juutalaiseen tapaan teurastetun lihan syömisestä kieltäytymistä.
Tältä osin kyse on siis ns. ehdonvallanasioista. Pitää tavoitella sitä, mikä edistää rauhaa ja keskinäistä rakentumista (Room. 14:19).
--
Apt. 15:6-21
--
Tekstistä (Apt.15:6-21) käy ilmi, kuinka pyrittiin luomaan yhteiset pelisäännöt, jotta säilyisi juutalaiskristittyjen ja pakanakristittyjen yhteiselo.
Mooseksen lakiahan oli ammoisista ajoista julistettu, joka antoi juutalaisille oman erityisen leimansa.
Kun sitten syntyi puhtaasti pakanakristillisiä seurakuntia, tällaisia asioita (erilaisia ruokasäädöksiä) ei samalla tavalla tarvinnut huomioida.
- Markku Tampio
on hyvin paljon Jeesukseen uskovia ja hänet ainoana Herranaan julkisesti tunnustavia uskonveljiä ja -sisaria, jotka eivät kuulu mihinkään kirkkoon tai paikallisseurakuntaan rekisteröiotyneenä jäsenenä.
Siltikään, vaikka em. uskonveljet ja -sisaret eivät kuulu mihinkään, he eivät ole ulkona Kristuksesta, koskapa he julkisesti tunnustavat hänet Herrakseen.
Onko paikallisseurakunnissa rekisteröityjen jäsenten yleinen tyyli siis sellainen, että he sulkevat taivasten valtakunnan oven niiltä, jotka eivät kuulu heidän yhteisöönsä jäsenen ominaisuudessa?
Joitakin Kristukseen uskovia yksinkertaisesti ahdistaa suunnattomasti seurakunnissamme vallitseva nokkiminen ja henkilöön katsominen. Ja sen vuoksi monet Kristukseen uskovat ovat valinneet vetäytymisen pois seurakunnan virallisesta rekisteristä, vaikka käyvätkin seurakunnassa sanankuulolla ja tällä tavoin pitävät kiinni Kristuksen viitan liepeestä.
Hävetkää te, jotka tuomitsette uskovat lähimmäisenne toisarvoisiksi uskoviksi!
Menkää peilin eteen ja sanokaa siinä peilikuvallenne, että olette erinomaisempia ja parempia uskonvaeltajia seurakuntaanne kuulumisen perustella, kuin tuo "muuan", joka ei kuulu seurakuntaan.
Sanottehan te peilin edessä seistessänne asian meidän Herrallemme Jeesukselle Kristukselle; koska Kristus asuu kaikissa uskovissa ja vaikuttaa sanansa kaikkien häneen uskovien kautta.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.9511275Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli712947Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä312692- 1692204
- 582103
Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️222077Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1392040Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?331938- 1031542
Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411316