Viita

Dionius

Viidan runoihin tehdyillä lauluilla on oma historiansa. Heikki Sarmanto oli kuullut Tapani Kansaa joulukonsertissa ja oli ihmetellyt laulajan pökkelömäistä olemusta ja kuivia tulkintoja perinteisistä joululauluista. Eikä ajatellut ainakaan Kansaa laulujensa tulkiksi. Ensimmäiseksi Kai Hyttistä oli pyydetty Viidan runojen tulkiksi ja sitten Jorma Hynnistä. Molemmat kieltäytyivät kiireisiinsä vedoten. Sarmanto oli empinyt pitkään Tapani Kansan itse ehdotettua omasta mielestään parasta laulajaa, siis itseään. Onneksi väite "Tapani Kansassa ei ole mitään omaa", piti paikkansa. Kovalla työllä ja Sarmannon näyttämällä "eteen" miten mikin kohtaa kuuluu laulaa, Tapani Kansa onnistui hyvin Viidan lauluissa.
Huvittavinta on, että kun muut laulajat kehittyvät vuosi vuodelta ja muuttavat tulkintojaan, Tapani Kansa toistaa Viitalaulut kuin papukaija, joka kohta aina samalla tavalla. Hyvä näin, koska ei ole mitään omaa.

47

1344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarvajärvi

      Minä olen nähnyt ja kuullut 4 kertaa tämän Tapani Kansan Viita-konsertin. En hyvällä enkä pahallakaan tahdolla voi yhtyä mielipiteeseesi siitä, että tulkinnat ko laulusarjan lauluista olisivat tulkittu samlla tavalla joka kerta. Esimerkiksi Kapina, Balladi, Betonimylläri ovat aina saaneet uudet painotukset ja sävyt laulujen tietyissä kohdissa. Nämä lauluthan eivät ole mitään iskelmiä, eikä niitä nyt kait ihan miten vaan voi raiskata. Eikös se Hynninenkin esitä näitä uuppera-aarioitaan koko lailla samalla lailla joka ainut kerta? Eli hänen on pysyttävä varmaankin hyvinkin tiukoissa rajoissa tulkinnoissaan.
      Tuota Kansan valintaa ilmoittamallasi tavalla en kyllä niele, koska Sarmanto tunsi Kansan jo Moment Musical-albumin ajoilta. Vuoden äänilevy muuten yleisradiossa vuonna 197.. ja jotain, muistaakseni. Eli nyt puhuit kyllä lööperiä.
      Mitä sitten tulee Kansan 'omaan', kuten ilmaiset, niin esitäpä muutama laulaja, kenellä olisi hänen alallaan yhtä paljon itse säveltämiä / sanoittamia / sovittamia kappaleita kuin Kansalla on. Et taida löytää montaakaan? Entä Hynninen? MItä omaa hänellä on?

      • Sivusta seurannut

        En puutu tähän aiheeseen, mutta täytyy taas ihmetellä Hynnisen tuomista tähän aiheeseen. Aloittaja on maininnut Hynnisen yhtenä Sarmannon vaihtoehtona tulkita Viidan runoja. Sarmanto ja Hynninen ovat tehneet yhteistyötä paljonkin, esim evergreen levy on tehty yhdessä. Samoin Hynninen on ollut parissa Sarmannon oratoriossa pääsolistina. Mikä ihmeen kauna täällä on Jorma Hynnistä kohtaan kun hänet otetaan jatkuvasti täällä esille?


      • Dionius

        Et ole ilmeisesti kuullut Jorma Hynnistä konsertissa, etkä perehtynyt hänen upeisiin esityksiinsä vaikka väitätkin hänen aina laulavan samalla tavalla? Jorma Hynninen on taiteilija, joka luo koko ajan uutta. On tietenkin määrätyt musiikin aikakauteen kuuluvat rajoitukset esittää musiikkia, mutta painotukset ja dynamiikka oikealla taiteilijalla muuttuvat tietenkin.
        Kerropa vain muutama esimerkki vaikka Kapina, Balladi ja Betonimylläri lauluista, vaikka kolme esimerkkiä jokaisesta laulusta näistä uusista painotuksista ja sävyistä. Eli miten Herra Kansa on aikaisemmin nämä laulanut ja miten nyt. Helppoa varmasti sinulle?
        Pyysit kertomaan mitä omaa Hynnisellä on. On omat luovat tulkinnat vaikeista Schubertin, Wolfin, Schumannin, Straussin ja monen muun laulusarjoista, jotka vaikeustasoltaan ja tulkintatasoltaan ovat huomattavan paljon vaikeimpia kuin nämä Viita laulut.
        Samoin Jorma Hynninen on pitänyt muutamia taidenäyttelyitä, hän on arvostettu maalari. Siinä luovuutta ja "omaa" ihan riittävästi.

        Tähän loppuun lainaan Heikki Sarmantoa:

        "Tehdessäni Evergreen Love Songs levyä Jorma Hynnisen kanssa en unohda koskaan sitä vaikutusta, mitä Jorma Hynninen sai minussa aikaan uskomattomalla äänellään ja äänenkäytöllään. Joka nuotilla oli merkityksensä ja hän sai äänellään aikaan sävyjen kirjon, jota en ole kenelläkään laulajalla kuullut. Hänen luomisvoimansa on häikäisevä"

        Että silleen....


      • Evergre

      • OK.
        Evergre kirjoitti:

        http://www.arkivmusic.com/classical/album.jsp?album_id=144067

        Et tainnut Tarvajärvi tietääkään, että Sarmanto ja Hynninen ovat paljon tehneet yhteistyötä ja Sarmanto pitää Hynnistä laulajaihanteenaan?

        Et ole katkera mutta kuitenkin.....

        Etpä sinä tainnut tietä mitä Heikki Sarmanto hiljattain totesi Tapsasta Iltalehdessä :

        " Tapani on äärimmäisen spontaani esiintyjä, mitä jazzmuusikkona arvostan. Hän on luonnonvoima, jota ei voi vangita eikä valjastaa", naurahtaa Sarmanto ja kiittelee Kansan ääntä uskomattoman kauniiksi.

        "Luonnonääni, joka ei petä. Kansalla on tekniikka, hän laulaa oikein. Musiikki virtaa häneen lävitseen, se on hänen tehtävänsä tässä maailmassa. Mieleeni tulee Jorma Hynninen, väkevä laulaja, jonka ääntä vuodeteivät ole verottaneet.


      • Everge
        OK. kirjoitti:

        Etpä sinä tainnut tietä mitä Heikki Sarmanto hiljattain totesi Tapsasta Iltalehdessä :

        " Tapani on äärimmäisen spontaani esiintyjä, mitä jazzmuusikkona arvostan. Hän on luonnonvoima, jota ei voi vangita eikä valjastaa", naurahtaa Sarmanto ja kiittelee Kansan ääntä uskomattoman kauniiksi.

        "Luonnonääni, joka ei petä. Kansalla on tekniikka, hän laulaa oikein. Musiikki virtaa häneen lävitseen, se on hänen tehtävänsä tässä maailmassa. Mieleeni tulee Jorma Hynninen, väkevä laulaja, jonka ääntä vuodeteivät ole verottaneet.

        Entä sitten. Sarmanto pitää laulajaihanteenaan Jorma Hynnistä- ei Tapani Kansaa. Ja eikö olekin katkeraa kun kerrankin joku Kansaa kehuu, kehutaan myös inhokkiasi, Jorma Hynnistä.
        Niin monta kertaa olet täällä kaunaista mieltäsi purkanut ja haukkunut Hynnistä.

        Hyvää Vappua vaan!


      • Ywer
        OK. kirjoitti:

        Etpä sinä tainnut tietä mitä Heikki Sarmanto hiljattain totesi Tapsasta Iltalehdessä :

        " Tapani on äärimmäisen spontaani esiintyjä, mitä jazzmuusikkona arvostan. Hän on luonnonvoima, jota ei voi vangita eikä valjastaa", naurahtaa Sarmanto ja kiittelee Kansan ääntä uskomattoman kauniiksi.

        "Luonnonääni, joka ei petä. Kansalla on tekniikka, hän laulaa oikein. Musiikki virtaa häneen lävitseen, se on hänen tehtävänsä tässä maailmassa. Mieleeni tulee Jorma Hynninen, väkevä laulaja, jonka ääntä vuodeteivät ole verottaneet.

        Kyllä aika ylisanoja sanoo kaveristaan. Tulee mieleen Paula Koivuniemi joka sanoi Kari Tapiosta:

        Kari Tapiolla on jumalainen ääni! Tai kuten Ilkka Vainio sanoi Mansikkapaikka ohjelmassa Kari Tapiosta: Kari on ylivoimaisesti Suomen paras laulaja! Minkä näistä ylisanoista ottaa tosissaan ja minkä ei?
        Tosiasiassa Kari Tapiolla ei ole jumalaista ääntä, eikä hän ole Suomen paras laulaja, samoin Tapani Kansan ääni ei ole uskomattoman kaunis. Pelkkiä ylisanoja. Jorma Hynnisestä en osaa sanoa kuin muuta, että hän on saavuttanut paljon, häntä pidetään jopa maailman parhaana laulajana.


      • Dionius
        Ywer kirjoitti:

        Kyllä aika ylisanoja sanoo kaveristaan. Tulee mieleen Paula Koivuniemi joka sanoi Kari Tapiosta:

        Kari Tapiolla on jumalainen ääni! Tai kuten Ilkka Vainio sanoi Mansikkapaikka ohjelmassa Kari Tapiosta: Kari on ylivoimaisesti Suomen paras laulaja! Minkä näistä ylisanoista ottaa tosissaan ja minkä ei?
        Tosiasiassa Kari Tapiolla ei ole jumalaista ääntä, eikä hän ole Suomen paras laulaja, samoin Tapani Kansan ääni ei ole uskomattoman kaunis. Pelkkiä ylisanoja. Jorma Hynnisestä en osaa sanoa kuin muuta, että hän on saavuttanut paljon, häntä pidetään jopa maailman parhaana laulajana.

        Olisiko minun pitänyt olla mainitsematta Jorma Hynnisen nimeä koska taas täällä kauna nostaa päätään? Jos olisin sanonut, että toinen nimeltä mainitsematon laulaja, eikö siitä olisi tullut aika meteli miksi nimeä ei voi mainita? Kerroin tosiasian ja taas täällä fanit haluavat purkaa kaunaansa Jorma Hynniseen joka on syytön Tapani Kansan ongelmiin.


      • Tarrvajärvi
        Sivusta seurannut kirjoitti:

        En puutu tähän aiheeseen, mutta täytyy taas ihmetellä Hynnisen tuomista tähän aiheeseen. Aloittaja on maininnut Hynnisen yhtenä Sarmannon vaihtoehtona tulkita Viidan runoja. Sarmanto ja Hynninen ovat tehneet yhteistyötä paljonkin, esim evergreen levy on tehty yhdessä. Samoin Hynninen on ollut parissa Sarmannon oratoriossa pääsolistina. Mikä ihmeen kauna täällä on Jorma Hynnistä kohtaan kun hänet otetaan jatkuvasti täällä esille?

        tämäkin keskustelu lähti liikkeelle siitä, että joku otti Hynnisen puheenaiheeksi täällä Kansan palstalla. Miksi? Koska ketään ei kiinnosta jutut tuolla uupperahoilaajien palstalla. Niin se vaan on!!!
        Ja tässä teille pellet suora lainaus Betonimylläri-albumin teksteistä:
        Vuonna 1978, Eino Leinon syntymän satavuotisjuhlavuotena ilmestyi Leino-laulujani sisältävä äänilevy, Moment Musical. Sillä, ja sitä seuranneella maanlaajuisella konserttikiertueella oli toisena solistina Tapani Kansa. Silloin alkoi hahmottua ja varmistua myös "Betonimyllärin" esittäjä. Perehdyin laajemmin Viidan tuotantoon mielessäni Tapanin värikäs ja moni-ilmeisen herkkä persoona. Vuonna 1983 sävelsin loput lauluista, yhdeksän Viidan runoa. Näin oli syntynyt kymmenosainen laulusarja, Betonimylläri, jonka omistin Tapani Kansalle.
        Näin siis Sarmannon teksti. Harmittaa varmaan tiettyjä hlöitä. Ja Heikki jatkaa:
        Tapani Kansan upean tulinnan myötä Lauri Viidan sana nousee kirkkaana kohti uusia ulottuvuuksia.
        Kapina-kappale joka kerta kuultuna uudenlainen.


      • Lorujaje
        Tarrvajärvi kirjoitti:

        tämäkin keskustelu lähti liikkeelle siitä, että joku otti Hynnisen puheenaiheeksi täällä Kansan palstalla. Miksi? Koska ketään ei kiinnosta jutut tuolla uupperahoilaajien palstalla. Niin se vaan on!!!
        Ja tässä teille pellet suora lainaus Betonimylläri-albumin teksteistä:
        Vuonna 1978, Eino Leinon syntymän satavuotisjuhlavuotena ilmestyi Leino-laulujani sisältävä äänilevy, Moment Musical. Sillä, ja sitä seuranneella maanlaajuisella konserttikiertueella oli toisena solistina Tapani Kansa. Silloin alkoi hahmottua ja varmistua myös "Betonimyllärin" esittäjä. Perehdyin laajemmin Viidan tuotantoon mielessäni Tapanin värikäs ja moni-ilmeisen herkkä persoona. Vuonna 1983 sävelsin loput lauluista, yhdeksän Viidan runoa. Näin oli syntynyt kymmenosainen laulusarja, Betonimylläri, jonka omistin Tapani Kansalle.
        Näin siis Sarmannon teksti. Harmittaa varmaan tiettyjä hlöitä. Ja Heikki jatkaa:
        Tapani Kansan upean tulinnan myötä Lauri Viidan sana nousee kirkkaana kohti uusia ulottuvuuksia.
        Kapina-kappale joka kerta kuultuna uudenlainen.

        Juuri noin siinä Betonimylläri-levyn kansitekstissä Heikki Sarmanto kirjoittaa. Joten ei kannattaisi aiheen aloittajan "Dioniuksen" sepittää läpiä päähänsä, kun totuus tulee kuitenkin enemmin tai myöhemmin ilmi.
        Eipä nämä T.Kansan dissaajat siitä välitä kirjoittavatko totta vai ei. heidän antipationsa kun ovat Tapsaa kohtaan sitä luokkaa ,että vaikka itse sitten keksitään jotain negatiivista .


      • wanharouwa
        Tarrvajärvi kirjoitti:

        tämäkin keskustelu lähti liikkeelle siitä, että joku otti Hynnisen puheenaiheeksi täällä Kansan palstalla. Miksi? Koska ketään ei kiinnosta jutut tuolla uupperahoilaajien palstalla. Niin se vaan on!!!
        Ja tässä teille pellet suora lainaus Betonimylläri-albumin teksteistä:
        Vuonna 1978, Eino Leinon syntymän satavuotisjuhlavuotena ilmestyi Leino-laulujani sisältävä äänilevy, Moment Musical. Sillä, ja sitä seuranneella maanlaajuisella konserttikiertueella oli toisena solistina Tapani Kansa. Silloin alkoi hahmottua ja varmistua myös "Betonimyllärin" esittäjä. Perehdyin laajemmin Viidan tuotantoon mielessäni Tapanin värikäs ja moni-ilmeisen herkkä persoona. Vuonna 1983 sävelsin loput lauluista, yhdeksän Viidan runoa. Näin oli syntynyt kymmenosainen laulusarja, Betonimylläri, jonka omistin Tapani Kansalle.
        Näin siis Sarmannon teksti. Harmittaa varmaan tiettyjä hlöitä. Ja Heikki jatkaa:
        Tapani Kansan upean tulinnan myötä Lauri Viidan sana nousee kirkkaana kohti uusia ulottuvuuksia.
        Kapina-kappale joka kerta kuultuna uudenlainen.

        No sillälailla, sanoi Tarvajärvi ;)

        Mietihän vähän; kun levy tuli tehtyä TK:n kanssa niin ei kai kukaan ala haukkua tekelettä, jossa on itse osallisena. Levyjen kansiin sepitetään aina sopiva tarina, jonka ainoana tarkoituksena on MYYDÄ levyä.
        Eihän Sarmanto siinä kerta kaikkiaan voi kertoa, että pyysin ensin Kujua ja sitten Hynnistä, mutta heillä ei ollut aikaa. Kun TK sitten tyrkytti itseään niin ajattelin, että sama se, tehdään nyt sitten yhteistyötä.

        Eli tarinoita kerrotaan niin levyjen kansissa kuin satukirjoissakin, ei niitä kannata ihan todesta ottaa. Hmmm....hyvissä saduissa nyt kuitenkin onneksi aina hyvä voittaa :)


      • OK.
        wanharouwa kirjoitti:

        No sillälailla, sanoi Tarvajärvi ;)

        Mietihän vähän; kun levy tuli tehtyä TK:n kanssa niin ei kai kukaan ala haukkua tekelettä, jossa on itse osallisena. Levyjen kansiin sepitetään aina sopiva tarina, jonka ainoana tarkoituksena on MYYDÄ levyä.
        Eihän Sarmanto siinä kerta kaikkiaan voi kertoa, että pyysin ensin Kujua ja sitten Hynnistä, mutta heillä ei ollut aikaa. Kun TK sitten tyrkytti itseään niin ajattelin, että sama se, tehdään nyt sitten yhteistyötä.

        Eli tarinoita kerrotaan niin levyjen kansissa kuin satukirjoissakin, ei niitä kannata ihan todesta ottaa. Hmmm....hyvissä saduissa nyt kuitenkin onneksi aina hyvä voittaa :)

        Se nyt ei ole mikään yllätys, että sinä uskot T.Kansasta kaiken NEGATIIVISEN sepitetyn soopan. Kaikki menee läpi kunhan Kansa vaan on siinä esillä kielteisessä valossa.
        Tämän viestiketjun aloitus on niin epälooginen, kuin olla voi.
        Tapsa alkoi esiintymään joulukonserteissa 80- luvulla ja Moment musical- levyn Tapsa teki Heikki Sarmannon kanssa jo 70-luvulla, joten eiköhän Sarmanto ollut tutustunut Tapsaan ja hänen tulkitsijan taitoihinsa jo hiukan aikaisemmin kuin jossain joulukonsertissa.

        ps. Saduista puheenollen sinun rooliasi niissä ei tarvitse kauaa miettiä kun tekstejäsi lukee. Olet aivan ehdottomasti se vanha, ruma, pahansuopainen ja ilkeä noita-akka.


      • Dionius
        Tarrvajärvi kirjoitti:

        tämäkin keskustelu lähti liikkeelle siitä, että joku otti Hynnisen puheenaiheeksi täällä Kansan palstalla. Miksi? Koska ketään ei kiinnosta jutut tuolla uupperahoilaajien palstalla. Niin se vaan on!!!
        Ja tässä teille pellet suora lainaus Betonimylläri-albumin teksteistä:
        Vuonna 1978, Eino Leinon syntymän satavuotisjuhlavuotena ilmestyi Leino-laulujani sisältävä äänilevy, Moment Musical. Sillä, ja sitä seuranneella maanlaajuisella konserttikiertueella oli toisena solistina Tapani Kansa. Silloin alkoi hahmottua ja varmistua myös "Betonimyllärin" esittäjä. Perehdyin laajemmin Viidan tuotantoon mielessäni Tapanin värikäs ja moni-ilmeisen herkkä persoona. Vuonna 1983 sävelsin loput lauluista, yhdeksän Viidan runoa. Näin oli syntynyt kymmenosainen laulusarja, Betonimylläri, jonka omistin Tapani Kansalle.
        Näin siis Sarmannon teksti. Harmittaa varmaan tiettyjä hlöitä. Ja Heikki jatkaa:
        Tapani Kansan upean tulinnan myötä Lauri Viidan sana nousee kirkkaana kohti uusia ulottuvuuksia.
        Kapina-kappale joka kerta kuultuna uudenlainen.

        Kysyn edelleen Tarvajärveltä: Kerro missä kohdin ja miten eri lauluissa ovat Tapani Kansan tulkinnat muuttuneet? Helppo kysymys, jonka ehkä sinäkin ymmärrät? Odotan vastausta.


      • oopperahömppä
        Dionius kirjoitti:

        Et ole ilmeisesti kuullut Jorma Hynnistä konsertissa, etkä perehtynyt hänen upeisiin esityksiinsä vaikka väitätkin hänen aina laulavan samalla tavalla? Jorma Hynninen on taiteilija, joka luo koko ajan uutta. On tietenkin määrätyt musiikin aikakauteen kuuluvat rajoitukset esittää musiikkia, mutta painotukset ja dynamiikka oikealla taiteilijalla muuttuvat tietenkin.
        Kerropa vain muutama esimerkki vaikka Kapina, Balladi ja Betonimylläri lauluista, vaikka kolme esimerkkiä jokaisesta laulusta näistä uusista painotuksista ja sävyistä. Eli miten Herra Kansa on aikaisemmin nämä laulanut ja miten nyt. Helppoa varmasti sinulle?
        Pyysit kertomaan mitä omaa Hynnisellä on. On omat luovat tulkinnat vaikeista Schubertin, Wolfin, Schumannin, Straussin ja monen muun laulusarjoista, jotka vaikeustasoltaan ja tulkintatasoltaan ovat huomattavan paljon vaikeimpia kuin nämä Viita laulut.
        Samoin Jorma Hynninen on pitänyt muutamia taidenäyttelyitä, hän on arvostettu maalari. Siinä luovuutta ja "omaa" ihan riittävästi.

        Tähän loppuun lainaan Heikki Sarmantoa:

        "Tehdessäni Evergreen Love Songs levyä Jorma Hynnisen kanssa en unohda koskaan sitä vaikutusta, mitä Jorma Hynninen sai minussa aikaan uskomattomalla äänellään ja äänenkäytöllään. Joka nuotilla oli merkityksensä ja hän sai äänellään aikaan sävyjen kirjon, jota en ole kenelläkään laulajalla kuullut. Hänen luomisvoimansa on häikäisevä"

        Että silleen....

        Sinä voit siteerata Sarmantoa jos sinulla ei ole mitään omaa.Kuulut samaan sarjaan kuin Hynninen ,joka lainaa veron maksasjilta.Toisten housuilla on hyvä istua tuleen.


      • norman lurppa
        wanharouwa kirjoitti:

        No sillälailla, sanoi Tarvajärvi ;)

        Mietihän vähän; kun levy tuli tehtyä TK:n kanssa niin ei kai kukaan ala haukkua tekelettä, jossa on itse osallisena. Levyjen kansiin sepitetään aina sopiva tarina, jonka ainoana tarkoituksena on MYYDÄ levyä.
        Eihän Sarmanto siinä kerta kaikkiaan voi kertoa, että pyysin ensin Kujua ja sitten Hynnistä, mutta heillä ei ollut aikaa. Kun TK sitten tyrkytti itseään niin ajattelin, että sama se, tehdään nyt sitten yhteistyötä.

        Eli tarinoita kerrotaan niin levyjen kansissa kuin satukirjoissakin, ei niitä kannata ihan todesta ottaa. Hmmm....hyvissä saduissa nyt kuitenkin onneksi aina hyvä voittaa :)

        Uskotko todella itsekkin noihin lapsellisiin satuihin,joita muka totuutena levittelet.Olet todellinen satutäti ,jota ei edes lastentarhassa otettaisi todesta.Lapsetkaan ei usko mitä tahansa.HA,HA,HA JA,HA.Nauretaan yhdessä.
        Oletko Hyttisen kanssa oikein tehnyt sinun kaupat ,kun häntä kujuttelet.No mielikuvituksessa pienikin voi olaa suuri.


      • tapani on paras
        Dionius kirjoitti:

        Olisiko minun pitänyt olla mainitsematta Jorma Hynnisen nimeä koska taas täällä kauna nostaa päätään? Jos olisin sanonut, että toinen nimeltä mainitsematon laulaja, eikö siitä olisi tullut aika meteli miksi nimeä ei voi mainita? Kerroin tosiasian ja taas täällä fanit haluavat purkaa kaunaansa Jorma Hynniseen joka on syytön Tapani Kansan ongelmiin.

        Mitä sellainen marjanpoimija, kuin Hynninen täällä tekee.Kuinkamonta omaa orkesteria Hynnisellä on ollut.Ei tietääkseni yhtään.Hynnisen ei ole koskaan tarvinnut murehtia orkesterinsa soittajien ja heidän perheidensä leivästä.Tapanin on pitänyt joka esiinymisen jälkeen turvata seuraava työtilaisuus.
        Hynninen on saanut avata ääntään ja hoidella kroppaansa veronmaksajien piikkiin tietenkin.
        Mutta Tapanihan on mies ,eikä mikään marjanpoimija.


      • Tarvajärvi
        wanharouwa kirjoitti:

        No sillälailla, sanoi Tarvajärvi ;)

        Mietihän vähän; kun levy tuli tehtyä TK:n kanssa niin ei kai kukaan ala haukkua tekelettä, jossa on itse osallisena. Levyjen kansiin sepitetään aina sopiva tarina, jonka ainoana tarkoituksena on MYYDÄ levyä.
        Eihän Sarmanto siinä kerta kaikkiaan voi kertoa, että pyysin ensin Kujua ja sitten Hynnistä, mutta heillä ei ollut aikaa. Kun TK sitten tyrkytti itseään niin ajattelin, että sama se, tehdään nyt sitten yhteistyötä.

        Eli tarinoita kerrotaan niin levyjen kansissa kuin satukirjoissakin, ei niitä kannata ihan todesta ottaa. Hmmm....hyvissä saduissa nyt kuitenkin onneksi aina hyvä voittaa :)

        väität siis, että Sarmanto valehtelee. Kannattais pikkuisen tutustua, sillä HS ja TK testasi tätä laulusarjaa jo -84.


      • Tarvajärvi
        Dionius kirjoitti:

        Kysyn edelleen Tarvajärveltä: Kerro missä kohdin ja miten eri lauluissa ovat Tapani Kansan tulkinnat muuttuneet? Helppo kysymys, jonka ehkä sinäkin ymmärrät? Odotan vastausta.

        kuten kerroin, olen nähnyt ja kuullut tämän konsertin 4 kertaa livenä, 19 vuotta erottaa ensimmäisen ja neljännen konsertin toisistaan. Joka kerta konsertin sovitti nyt jo edesmennyt Pekka Pohjola. Jos olet tai et ole kuullut näitä konsertteja itse, uskon, että olet huomannut näiden konserttien solistin muunnoskyvyn näissä laulusarjan lauluissa. Ja jos et ole, on turha niitä sinulle edes osoittaa. Myönnän itsekin, että eka ja toka konsertti on päässyt suurinpiirtein jo unholaan, mutta ekaa konserttia itse pidän edelleen parhaana. Tämäkin konsertti on Tapsan omaa, jota peräänkuulutat. Mikä on Hynnisen omaa? Kukaan muu ei näitä Viidan lauluja ole laulanut ennen, ainoastaan Harri Saksala Alfhild-laulun. Tietääkseni.
        Mitä tulee vielä tuohon oopperasuhteeseen, niin tiedän, ettei Tapsa suinkaan ole näitä solisteja vastaan, ainoastaan tätä järjestelmää vastaan. Jyrki Anttilaakin kehui maasta taivaaseen aikanaan tuossa Bum-Bum-BumtsiBumissa.


      • Tarvajärvi
        OK. kirjoitti:

        Se nyt ei ole mikään yllätys, että sinä uskot T.Kansasta kaiken NEGATIIVISEN sepitetyn soopan. Kaikki menee läpi kunhan Kansa vaan on siinä esillä kielteisessä valossa.
        Tämän viestiketjun aloitus on niin epälooginen, kuin olla voi.
        Tapsa alkoi esiintymään joulukonserteissa 80- luvulla ja Moment musical- levyn Tapsa teki Heikki Sarmannon kanssa jo 70-luvulla, joten eiköhän Sarmanto ollut tutustunut Tapsaan ja hänen tulkitsijan taitoihinsa jo hiukan aikaisemmin kuin jossain joulukonsertissa.

        ps. Saduista puheenollen sinun rooliasi niissä ei tarvitse kauaa miettiä kun tekstejäsi lukee. Olet aivan ehdottomasti se vanha, ruma, pahansuopainen ja ilkeä noita-akka.

        Wanharouva muuan kas, melkein satavuotias, kehuu omaa äijäänsä, kun muilta ei hän saa
        kehuja siis tarkoitan, pelleistä siis suurimman, uskoo hän kun Hynnisestä turvan tänään saa.
        Annu häntä puolustaa, vaikka kuinka oksettaa
        vanhan muijan kiukku yhtä Kansaa koskettaa
        väittää Ninan tuntevansa muttei mitään tee
        vaikka häntä klabbi ohjailee!


      • wanharouwa
        Tarvajärvi kirjoitti:

        Wanharouva muuan kas, melkein satavuotias, kehuu omaa äijäänsä, kun muilta ei hän saa
        kehuja siis tarkoitan, pelleistä siis suurimman, uskoo hän kun Hynnisestä turvan tänään saa.
        Annu häntä puolustaa, vaikka kuinka oksettaa
        vanhan muijan kiukku yhtä Kansaa koskettaa
        väittää Ninan tuntevansa muttei mitään tee
        vaikka häntä klabbi ohjailee!

        Kiitos runostasi :) Vielä kun opit pitäytymään kulloinkin kyseessä olevaan asiaan ja ihmiseen, siis minuun tällä kertaa, niin kyllä se siitä :D
        Katsos kun minä ja vain minä olen vastuussa kirjoituksistani, niistä eivät vastaa "annu" sen paremmin kuin Hynninen, Nina tai Klabbikaan, että turhaan Sinä heidät mukaan vedit.

        Nikkisi muuten on siinä mielessä kurja, että Tarvajärvi oli kiltti ihminen, joka teki monia hyväntekeväisyystempauksia. Mitä Sinulla on häntä vastaan, että tuolla lailla mustamaalaat hänen nimensä?


      • Dionius
        Tarvajärvi kirjoitti:

        kuten kerroin, olen nähnyt ja kuullut tämän konsertin 4 kertaa livenä, 19 vuotta erottaa ensimmäisen ja neljännen konsertin toisistaan. Joka kerta konsertin sovitti nyt jo edesmennyt Pekka Pohjola. Jos olet tai et ole kuullut näitä konsertteja itse, uskon, että olet huomannut näiden konserttien solistin muunnoskyvyn näissä laulusarjan lauluissa. Ja jos et ole, on turha niitä sinulle edes osoittaa. Myönnän itsekin, että eka ja toka konsertti on päässyt suurinpiirtein jo unholaan, mutta ekaa konserttia itse pidän edelleen parhaana. Tämäkin konsertti on Tapsan omaa, jota peräänkuulutat. Mikä on Hynnisen omaa? Kukaan muu ei näitä Viidan lauluja ole laulanut ennen, ainoastaan Harri Saksala Alfhild-laulun. Tietääkseni.
        Mitä tulee vielä tuohon oopperasuhteeseen, niin tiedän, ettei Tapsa suinkaan ole näitä solisteja vastaan, ainoastaan tätä järjestelmää vastaan. Jyrki Anttilaakin kehui maasta taivaaseen aikanaan tuossa Bum-Bum-BumtsiBumissa.

        Tiesin tämän. Et pysty edes yhtään kohtaa missään laulussa kertomaan missä Tapani K. on osoittanut tämän kykynsä luoda uutta tulkintaa. ET EDES YHTÄ KOHTAA:
        Kun itse käyn konsertissa, pystyn jopa vuosien myötä palauttamaan mieleeni eri laulujen tulkinnat ja kohdat ja huomaamaan muutokset jos laulajat myöhemmin niin tekevät. Sanoit, että ensimmäinen konsertti on häipynyt jo muistista, mutta se on paras?
        Tämän jälkeen kukaan ei voi sinua ottaa enää vakavasti, jos on ennenkään ottanut. Säälittävää!


      • T.Kansa nyt ei niin
        tapani on paras kirjoitti:

        Mitä sellainen marjanpoimija, kuin Hynninen täällä tekee.Kuinkamonta omaa orkesteria Hynnisellä on ollut.Ei tietääkseni yhtään.Hynnisen ei ole koskaan tarvinnut murehtia orkesterinsa soittajien ja heidän perheidensä leivästä.Tapanin on pitänyt joka esiinymisen jälkeen turvata seuraava työtilaisuus.
        Hynninen on saanut avata ääntään ja hoidella kroppaansa veronmaksajien piikkiin tietenkin.
        Mutta Tapanihan on mies ,eikä mikään marjanpoimija.

        kummoinen työnantaja soittajille ole, eikä hänellä ole mitään omaa bändiä, jota pitäisi leivässä.

        >>>"Mitä sellainen marjanpoimija, kuin Hynninen täällä tekee.Kuinkamonta omaa orkesteria Hynnisellä on ollut.Ei tietääkseni yhtään.Hynnisen ei ole koskaan tarvinnut murehtia orkesterinsa soittajien ja heidän perheidensä leivästä.Tapanin on pitänyt joka esiinymisen jälkeen turvata seuraava työtilaisuus. "

        HYVÄT NAURUT.

        Pepiton soittajat tekevät erittäin paljon muutakin keikkaa, pelkillä Tapsan säestyksillä ei kukaan ammattilainen elä, niin vähän niitä on. Ja Tapsahan laulaa nykyään kirkkojuttuja pääasiassa.

        Ihan turha suitsuttaa Tapsaa jonain hyvänä työnantajana. Tiedän kymmeniä muita solisteja Suomesta, jotka oikeasti välittävät, että myös säestysbändi elää, vaikka itse solistilla olisi muita projekteja.

        Älkää nyt heittäkö sellaista mutu-tietoa superidolistanne, kun ette kertakaikkian tiedä asioita !

        Terveisiä ammattilaiselta.


      • Annu.
        Tarvajärvi kirjoitti:

        Wanharouva muuan kas, melkein satavuotias, kehuu omaa äijäänsä, kun muilta ei hän saa
        kehuja siis tarkoitan, pelleistä siis suurimman, uskoo hän kun Hynnisestä turvan tänään saa.
        Annu häntä puolustaa, vaikka kuinka oksettaa
        vanhan muijan kiukku yhtä Kansaa koskettaa
        väittää Ninan tuntevansa muttei mitään tee
        vaikka häntä klabbi ohjailee!

        Olipa olevinaan värssy...eipä sinusta ole sanoittajaksi. Miten ja ketä Annu muka puolustaa...ja oksettaa...voi hyvä sylvi sentään tuota idioottimaisuuden määrää. Tuosta ei ota erkkikään selvää.


      • ***
        oopperahömppä kirjoitti:

        Sinä voit siteerata Sarmantoa jos sinulla ei ole mitään omaa.Kuulut samaan sarjaan kuin Hynninen ,joka lainaa veron maksasjilta.Toisten housuilla on hyvä istua tuleen.

        Piti antaa miinusta eikö plussaa tuolle typerälle tanemannesärkynytsydän-paskalle.


      • jaj72
        Tarvajärvi kirjoitti:

        Wanharouva muuan kas, melkein satavuotias, kehuu omaa äijäänsä, kun muilta ei hän saa
        kehuja siis tarkoitan, pelleistä siis suurimman, uskoo hän kun Hynnisestä turvan tänään saa.
        Annu häntä puolustaa, vaikka kuinka oksettaa
        vanhan muijan kiukku yhtä Kansaa koskettaa
        väittää Ninan tuntevansa muttei mitään tee
        vaikka häntä klabbi ohjailee!

        Voi herranjumala ku sä oot tyhmä!


      • jaj72
        Tarvajärvi kirjoitti:

        kuten kerroin, olen nähnyt ja kuullut tämän konsertin 4 kertaa livenä, 19 vuotta erottaa ensimmäisen ja neljännen konsertin toisistaan. Joka kerta konsertin sovitti nyt jo edesmennyt Pekka Pohjola. Jos olet tai et ole kuullut näitä konsertteja itse, uskon, että olet huomannut näiden konserttien solistin muunnoskyvyn näissä laulusarjan lauluissa. Ja jos et ole, on turha niitä sinulle edes osoittaa. Myönnän itsekin, että eka ja toka konsertti on päässyt suurinpiirtein jo unholaan, mutta ekaa konserttia itse pidän edelleen parhaana. Tämäkin konsertti on Tapsan omaa, jota peräänkuulutat. Mikä on Hynnisen omaa? Kukaan muu ei näitä Viidan lauluja ole laulanut ennen, ainoastaan Harri Saksala Alfhild-laulun. Tietääkseni.
        Mitä tulee vielä tuohon oopperasuhteeseen, niin tiedän, ettei Tapsa suinkaan ole näitä solisteja vastaan, ainoastaan tätä järjestelmää vastaan. Jyrki Anttilaakin kehui maasta taivaaseen aikanaan tuossa Bum-Bum-BumtsiBumissa.

        Ja vielä kerran,ai että ku osaat olla tyhmä!Pohjola ei koskis pitkällä tikullakaan T.Kansan tuotoksiin.


      • fortissimmo
        T.Kansa nyt ei niin kirjoitti:

        kummoinen työnantaja soittajille ole, eikä hänellä ole mitään omaa bändiä, jota pitäisi leivässä.

        >>>"Mitä sellainen marjanpoimija, kuin Hynninen täällä tekee.Kuinkamonta omaa orkesteria Hynnisellä on ollut.Ei tietääkseni yhtään.Hynnisen ei ole koskaan tarvinnut murehtia orkesterinsa soittajien ja heidän perheidensä leivästä.Tapanin on pitänyt joka esiinymisen jälkeen turvata seuraava työtilaisuus. "

        HYVÄT NAURUT.

        Pepiton soittajat tekevät erittäin paljon muutakin keikkaa, pelkillä Tapsan säestyksillä ei kukaan ammattilainen elä, niin vähän niitä on. Ja Tapsahan laulaa nykyään kirkkojuttuja pääasiassa.

        Ihan turha suitsuttaa Tapsaa jonain hyvänä työnantajana. Tiedän kymmeniä muita solisteja Suomesta, jotka oikeasti välittävät, että myös säestysbändi elää, vaikka itse solistilla olisi muita projekteja.

        Älkää nyt heittäkö sellaista mutu-tietoa superidolistanne, kun ette kertakaikkian tiedä asioita !

        Terveisiä ammattilaiselta.

        Kuinkaa monta omaa .Huom!Omaa orkesteria ,ei Yhteiskunnan elättämää orkesteria Hynnisellä olikaan.Tapani on 40 vuotta hommannut leivän suurelle määrälle soittajia.Onko hän hyvä vai huono työnantaja on taas täysin eri juttu. Hynniselle on jaettu ilmaista rahaa vuosikymmeniä Kreikan tyyliin.


      • TANEMANNESÄRKISYRJÄ
        *** kirjoitti:

        Piti antaa miinusta eikö plussaa tuolle typerälle tanemannesärkynytsydän-paskalle.

        Koville ottaa näköjään totuuden kuuleminen.On aivan sama mitä horajat kenenkin nimimerkeistä ,kun et edota plussaa miinuksista.Kuinka voisit tietää mitään KUNINGAS TAPANISTA.


      • Hynnistä täällä
        fortissimmo kirjoitti:

        Kuinkaa monta omaa .Huom!Omaa orkesteria ,ei Yhteiskunnan elättämää orkesteria Hynnisellä olikaan.Tapani on 40 vuotta hommannut leivän suurelle määrälle soittajia.Onko hän hyvä vai huono työnantaja on taas täysin eri juttu. Hynniselle on jaettu ilmaista rahaa vuosikymmeniä Kreikan tyyliin.

        keskusteluissa pyöritellään ?On täysin naurettavaa yleensäkin vertailla noita laulajia keskenään, eihän heillä ole pääasiassa ollenkaan sama kohdeyleisö ! Toinen laulaa vakavampaa musiikkia ja toinen kansan ralleja. Kumpikin taitojensa mukaan.

        Ja kyllähän se Tapsukkakin on ihan tarpeeksi saanut niitä tukiaisia konserttiensa järjestämiseen, vai etkö enää muista Nova-rahoja ? Niistä rahoista varmaan riittää vielä jatkossa tutkittavaa eli kyllä se Tapsukkakin on ollut käsi ojossa ottamassa aina kun on tarjottu.

        Ja väitän edelleenkin, että Tapani Kansalla oli joskus silloin aikoinaan ihan mukavasti lavakeikkaa ja bändikin sai niistä riittävän toimeentulon, mutta nykyisillä keikkamäärillä on täysin naurettavaa väittää, että hän olisi joku merkittävä työnantaja suomalaisille muusikoille.

        Esim. Kari Tapion kelkassa leipä on taatusti ollut vakaampaa soittajillekin.


      • wanharouwa

        Tähän vastaisin, että olen aina sanonut, että TK:n ääni oli parhaimmillaan n. 20 vuotta sitten, eli 90-luvun taitteessa. Silloin Nina toi hänen elämäänsä jotain niin hyvää, että se kuului hänen äänessään.

        Tänä päivänä TK:n ääni kuitenkin valitettavasti harhailee pahasti.


      • loimii.
        wanharouwa kirjoitti:

        Tähän vastaisin, että olen aina sanonut, että TK:n ääni oli parhaimmillaan n. 20 vuotta sitten, eli 90-luvun taitteessa. Silloin Nina toi hänen elämäänsä jotain niin hyvää, että se kuului hänen äänessään.

        Tänä päivänä TK:n ääni kuitenkin valitettavasti harhailee pahasti.

        Onko luetun ymmärtämisessäsi vaikeuksia ? Tuossa ei arvosteltua Kansan äätä missään kohtaa, vaan TULKINTAA ja kaikkia lauluja ei voi vaan tulkita niin eloisasti kuin jotain muita lauluja ja siitä tuossa arvostelussa on kyse.
        Et ole kuunnellut ilmeisesti Tapsan Kulkumies- levyä lainkaan. Siinä ne laulut ovat pienimuotoisempia, mielen tyyneyteen pyrkiviä, kuten arvostelussa sanottiin. Niitä ei pidä eikä voi laulaa niin suurieellisesti kuin Betonimylläri- lauluja, jotka on tulkittava ihan eri tyylillä, sillä eihän ne laulut edes ole iskelmää.

        Tapanin ääni on nykyään paremmassa kunnossa, kuin koskaan. Siinä on soinnikkuutta, syvältä tulevaa voimaa, herkkyyttä ja aimoannos lisää myös sielukkuutta. Hienoja, nyansseja ja vivahteita.


      • Sepitini
        wanharouwa kirjoitti:

        Tähän vastaisin, että olen aina sanonut, että TK:n ääni oli parhaimmillaan n. 20 vuotta sitten, eli 90-luvun taitteessa. Silloin Nina toi hänen elämäänsä jotain niin hyvää, että se kuului hänen äänessään.

        Tänä päivänä TK:n ääni kuitenkin valitettavasti harhailee pahasti.

        Sinulle lienee yllätys se, että Tapani taipuu vähän eri tyylisiinkin tulkintoihin. "Betonimylläri" laulut esimerkiksi vaativat aikalailla erillaista tulkintatyyliä, kuin jotkut herkät iskelmäbiisit ( kuten tuolla "Kulkumies"- levyllä mm. Rakkaitteni kuvat, Kesäyö, Elämäni laulukirja, jne... ).
        Betonimylläri vaatii hyvin sellaista ilmeikästä tulkintaa ja äänenkäyttöä ja sen Tapani osaa tänäpäivänä vähintäänkin yhtähyvin, kuin joskus aikaisemmin. Äänensä on säilynyt upeana eikä sen harhailusta ole tietoakaan. Kuten tästäkin videosta kuulee, joka on tallennettu viimeisimmästä Betonimylläri- konsertistaan :

        http://www.youtube.com/watch?v=ydRnGB-wUbU&feature=related


      • Gilla*
        Sepitini kirjoitti:

        Sinulle lienee yllätys se, että Tapani taipuu vähän eri tyylisiinkin tulkintoihin. "Betonimylläri" laulut esimerkiksi vaativat aikalailla erillaista tulkintatyyliä, kuin jotkut herkät iskelmäbiisit ( kuten tuolla "Kulkumies"- levyllä mm. Rakkaitteni kuvat, Kesäyö, Elämäni laulukirja, jne... ).
        Betonimylläri vaatii hyvin sellaista ilmeikästä tulkintaa ja äänenkäyttöä ja sen Tapani osaa tänäpäivänä vähintäänkin yhtähyvin, kuin joskus aikaisemmin. Äänensä on säilynyt upeana eikä sen harhailusta ole tietoakaan. Kuten tästäkin videosta kuulee, joka on tallennettu viimeisimmästä Betonimylläri- konsertistaan :

        http://www.youtube.com/watch?v=ydRnGB-wUbU&feature=related

        Joo toi on komeesti laulettu. Harmi vaan, kun tosta samaisesta konsertista ei ole sitä kymmenminuuuttista Betonimylläri biisiä Youtubessa. Se oli mahtava veto Tapsalta. mm. Afhild, Tomu, Vaeltaja, Rukous olivat myös parhaita biisejä ja tulkintoja tuossa konsertissa , mutta harmi kun niitäkään ei ole laitettu Youtubeen. Olisi mahtavaa kuunnella niitä sieltä.

        Kulkumies - levyllä on monta tosi hempeää biisiä. Niissä ei oikein tuo Tapsan tempperamentti ja ilmeikäs tulkintatyyli pääse samallailla esiin, kuin näissä Betonimylläri tulkinnoissa. Sitä tuossa arvostelussakin tarkoitettiin, kun siinä luki , että laulut on sävelletty niin , että pienimuotoisuudessaan Tapsan loistavat tulkitsijan taidot menevät hukkaan.
        Tapsan uusin levy " Rakkautta on rauhaa ei" on paljon parempi, koska niissä lauluissa Tapsa pääsee taas paljon paremmin oikein kunnolla tulkitsemaan ja käyttämään äänensä kaikkia upeita sävyjä hyväkseen.


      • Irenen
        Gilla* kirjoitti:

        Joo toi on komeesti laulettu. Harmi vaan, kun tosta samaisesta konsertista ei ole sitä kymmenminuuuttista Betonimylläri biisiä Youtubessa. Se oli mahtava veto Tapsalta. mm. Afhild, Tomu, Vaeltaja, Rukous olivat myös parhaita biisejä ja tulkintoja tuossa konsertissa , mutta harmi kun niitäkään ei ole laitettu Youtubeen. Olisi mahtavaa kuunnella niitä sieltä.

        Kulkumies - levyllä on monta tosi hempeää biisiä. Niissä ei oikein tuo Tapsan tempperamentti ja ilmeikäs tulkintatyyli pääse samallailla esiin, kuin näissä Betonimylläri tulkinnoissa. Sitä tuossa arvostelussakin tarkoitettiin, kun siinä luki , että laulut on sävelletty niin , että pienimuotoisuudessaan Tapsan loistavat tulkitsijan taidot menevät hukkaan.
        Tapsan uusin levy " Rakkautta on rauhaa ei" on paljon parempi, koska niissä lauluissa Tapsa pääsee taas paljon paremmin oikein kunnolla tulkitsemaan ja käyttämään äänensä kaikkia upeita sävyjä hyväkseen.

        Minä en kyllä löydä Tapani Kansan äänestä sävyjä paljoakaan. Esim. ostin aikoinani 80 luvun lopulla Tapsan laulamana joululauluja- petyin. Samalla monotonisella, nasaalilla äänellä laulettuna vailla tunnetta.

        Kerropa sinä Gilla, mitä nämä sävyt ovat ja missä lauluissa ja miten ne ilmenee?


      • wanharouwa kirjoitti:

        Tähän vastaisin, että olen aina sanonut, että TK:n ääni oli parhaimmillaan n. 20 vuotta sitten, eli 90-luvun taitteessa. Silloin Nina toi hänen elämäänsä jotain niin hyvää, että se kuului hänen äänessään.

        Tänä päivänä TK:n ääni kuitenkin valitettavasti harhailee pahasti.

        Tapsa, ääni ja tulkinnat on vaan petraantuneett kun ikää ja elämänkokemusta ja herkkyyttä on tullut lisää, kuten näistäkin arvoisteluista voi lukea :

        Tapani Kansa: Tapsa ja Rautavaara (POP-lehdestä otettu arvostelu)

        Tapani Kansa on artisti, jonka tulevien tekemisten ennakoiminen on täysin mahdotonta. Viimeksi Tapsa yllätti tekemällä levyllisen pop-iskelmää, taustavoiminaan mm. Aikakoneen Sani ja Alex. Lopputulos oli sen verran onnistunut, että levylle olisi voinut ennakoida tulevan heti perään jatkoa. Vaan mitä tekee Tapsa nyt? Hän heittää pop-iskelmän elementit nurkkaan ja palaa uudella levyllään suomalaisen populaarimusiikin juurille levyttämällä pitkäsoitollisen Tapio Rautavaaran klassikoita.
        Rautavaara oli taidokas tulkitsija ja lauluntekijä. Mutta vaikka tämä monien mielestä onkin lähes pyhäinhäväistys, niin rohkenen silti väittää, että eipä mies laulajana mitenkään loputtoman ihmeellinen ollut. Varsinkaan Tapani Kansaan verrattuna, jolla äänen puolesta olisi kaikki edellytykset kansainvälisenkin suosion saavutukseen.
        Paitsi loistava laulaja, on Tapani Kansa myös Suomen taidokkaimpia tulkitsijoita. Tältä levyltä löytyvistä Rautavaaran kappaleista jos mistä tämä käy ilmi. Eritoten tämä käy ilmi kappaleissa Orpopojan valssi ja Juokse sinä humma, joissa Tapsan tulkinnat ovat vertaansa vailla. Levyn päättävän Sinisen unen voisi muuten mainita myös tässä yhteydessä, mutta siitä Vesa-Matti Loiri on levyttänyt vuonna 1987 niin sofistikoituneen ja herkän version, että sen ylittäminen edes teoriassa on täysi mahdottomuus. Jopa Suomen Frank Sinatralta Tapani Kansalta.
        Vaikka Tapsa ja Rautavaara on cover-levy, kulkee se omia itsenäisiä polkujaan. Ei liene väärin sanoa, että Rautavaaran kappaleet tarjoavat tälle kokoelmalle pikemminkin lähtökohdat kuin raamit. Kansan musiikin tuntijoille tämä tuskin lienee mikään yllätys. Kansan ylpeys ei salli harrastaa toden toistoa, vaan lähes koko uransa ajan artistin tavoitteet ovat olleet uudenlaisten tulkintojen luomisessa.
        Läpi uransa Kansa on saanut levytettäväkseen toinen toistaan hienompia kappaleita. Mutta kun puhutaan levykokonaisuuden tasosta, on Tapsa ja Rautavaara jopa Kansan tuotannossa aivan poikkeuksellinen. Jotta albumi löytäisi vertaisensa, saadaan matkata ajassa aina seitsemäntoista vuotta taaksepäin, jolloin Kansa levytti Heikki Sarmannon säveltämiä Lauri Viidan runoja albumilleen Betonimylläri.
        Suurin asia, mitä hyvä levy voi kuulijassa saavuttaa, on saada tämä herkistymään. Tapsa ja Rautavaara on tällainen levy.
        -Juha Rantala-

        Hesarista :
        http://www.hs.fi/kulttuuri/levyt/artikkeli/Tapsa ja Rautavaara - lauluja elämän poluilta/HS20041013SI1KU03t2h


      • Gillalle
        Irenen kirjoitti:

        Minä en kyllä löydä Tapani Kansan äänestä sävyjä paljoakaan. Esim. ostin aikoinani 80 luvun lopulla Tapsan laulamana joululauluja- petyin. Samalla monotonisella, nasaalilla äänellä laulettuna vailla tunnetta.

        Kerropa sinä Gilla, mitä nämä sävyt ovat ja missä lauluissa ja miten ne ilmenee?

        Joku muukin on huomannut tämän sävyttömyyden joululauluissa. Tämä viesti on suomi24.fi palstalta:

        Tänään ollessani S-Marketissa soi musiikki kokoajan.Kiinnitin huomiota laulajaan, joka kuulosti Tapani Kansalta ja olikin hän. Me käymme joulun viettohon oli laulu.Tapa millä hän sen lauloi oli todellinen pettymys. Raaka, hieman huutava laulutapa. Laulua, joka oli pelkkää läpilaulettua, ei omakohtaisesti koettua. Orkesteri säesti häntä. Kuinka vanha mahtoi olla levytys? Onko kenelläkään tietoa? Sulo Saarits ja Jorma Hynninenvain pari mainitakseni laulavat aivan eri tasolla joululaulujakuin täysin yliarvostettu Tapani Kansa. By the Way: Olisi ollut hienoa jos Olavi Virta olisi levyttänyt joululauluja!


      • Irenen
        Justiinax kirjoitti:

        Tapsa, ääni ja tulkinnat on vaan petraantuneett kun ikää ja elämänkokemusta ja herkkyyttä on tullut lisää, kuten näistäkin arvoisteluista voi lukea :

        Tapani Kansa: Tapsa ja Rautavaara (POP-lehdestä otettu arvostelu)

        Tapani Kansa on artisti, jonka tulevien tekemisten ennakoiminen on täysin mahdotonta. Viimeksi Tapsa yllätti tekemällä levyllisen pop-iskelmää, taustavoiminaan mm. Aikakoneen Sani ja Alex. Lopputulos oli sen verran onnistunut, että levylle olisi voinut ennakoida tulevan heti perään jatkoa. Vaan mitä tekee Tapsa nyt? Hän heittää pop-iskelmän elementit nurkkaan ja palaa uudella levyllään suomalaisen populaarimusiikin juurille levyttämällä pitkäsoitollisen Tapio Rautavaaran klassikoita.
        Rautavaara oli taidokas tulkitsija ja lauluntekijä. Mutta vaikka tämä monien mielestä onkin lähes pyhäinhäväistys, niin rohkenen silti väittää, että eipä mies laulajana mitenkään loputtoman ihmeellinen ollut. Varsinkaan Tapani Kansaan verrattuna, jolla äänen puolesta olisi kaikki edellytykset kansainvälisenkin suosion saavutukseen.
        Paitsi loistava laulaja, on Tapani Kansa myös Suomen taidokkaimpia tulkitsijoita. Tältä levyltä löytyvistä Rautavaaran kappaleista jos mistä tämä käy ilmi. Eritoten tämä käy ilmi kappaleissa Orpopojan valssi ja Juokse sinä humma, joissa Tapsan tulkinnat ovat vertaansa vailla. Levyn päättävän Sinisen unen voisi muuten mainita myös tässä yhteydessä, mutta siitä Vesa-Matti Loiri on levyttänyt vuonna 1987 niin sofistikoituneen ja herkän version, että sen ylittäminen edes teoriassa on täysi mahdottomuus. Jopa Suomen Frank Sinatralta Tapani Kansalta.
        Vaikka Tapsa ja Rautavaara on cover-levy, kulkee se omia itsenäisiä polkujaan. Ei liene väärin sanoa, että Rautavaaran kappaleet tarjoavat tälle kokoelmalle pikemminkin lähtökohdat kuin raamit. Kansan musiikin tuntijoille tämä tuskin lienee mikään yllätys. Kansan ylpeys ei salli harrastaa toden toistoa, vaan lähes koko uransa ajan artistin tavoitteet ovat olleet uudenlaisten tulkintojen luomisessa.
        Läpi uransa Kansa on saanut levytettäväkseen toinen toistaan hienompia kappaleita. Mutta kun puhutaan levykokonaisuuden tasosta, on Tapsa ja Rautavaara jopa Kansan tuotannossa aivan poikkeuksellinen. Jotta albumi löytäisi vertaisensa, saadaan matkata ajassa aina seitsemäntoista vuotta taaksepäin, jolloin Kansa levytti Heikki Sarmannon säveltämiä Lauri Viidan runoja albumilleen Betonimylläri.
        Suurin asia, mitä hyvä levy voi kuulijassa saavuttaa, on saada tämä herkistymään. Tapsa ja Rautavaara on tällainen levy.
        -Juha Rantala-

        Hesarista :
        http://www.hs.fi/kulttuuri/levyt/artikkeli/Tapsa ja Rautavaara - lauluja elämän poluilta/HS20041013SI1KU03t2h

        Kerropa sinä Justiinax, missä lauluissa ja miten kuulet nämä sävyt Tapani Kansan äänessä kun ei niitä kuule kuin pieni joukko, joka täällä kirjoittaa.


      • Irenen kirjoitti:

        Kerropa sinä Justiinax, missä lauluissa ja miten kuulet nämä sävyt Tapani Kansan äänessä kun ei niitä kuule kuin pieni joukko, joka täällä kirjoittaa.

        No ei sitä tartte nyt sen paremmin kertoilla ja selostaa ,että missä laulussa ja missä kohtaa niitä sävyjä on. Kyllä sen kuulee ihan kuuntelemalla ,että Tapsan tulkinnat eivät mitään tasapaksua kollotusta ole, vaan sävykkyyttä ja elävyyttä löytyy. Tapsa osaa esim. uskottavasti tulkita erillaisia mielialoja. Äänestä kuuluu niin ilo, suru, kaipaus, tuska yms...


      • Irenen
        Justiinax kirjoitti:

        No ei sitä tartte nyt sen paremmin kertoilla ja selostaa ,että missä laulussa ja missä kohtaa niitä sävyjä on. Kyllä sen kuulee ihan kuuntelemalla ,että Tapsan tulkinnat eivät mitään tasapaksua kollotusta ole, vaan sävykkyyttä ja elävyyttä löytyy. Tapsa osaa esim. uskottavasti tulkita erillaisia mielialoja. Äänestä kuuluu niin ilo, suru, kaipaus, tuska yms...

        Kyllä ihmisen täytyy osata perustella näkemyksensä ja kertoa esimerkkejä. Sinä et siihen pysty.

        Eli toivon vielä, että pystyt kertomaan esimerkin miten Tapani Kansa värittää eri sävyin laulutekstiä.
        Ei pitäisi liian vaikeata olla. Taitaa olla, että et oikein itsekään tiedä?


      • nää reppanat
        Irenen kirjoitti:

        Kyllä ihmisen täytyy osata perustella näkemyksensä ja kertoa esimerkkejä. Sinä et siihen pysty.

        Eli toivon vielä, että pystyt kertomaan esimerkin miten Tapani Kansa värittää eri sävyin laulutekstiä.
        Ei pitäisi liian vaikeata olla. Taitaa olla, että et oikein itsekään tiedä?

        osaa mitään perustella. Nää tupsukkahurmosfanit käyttää copypastea koko ajan. Joku on tuon etovan ylistyspuheen kerran kirjoittanut ja pitänyt sitten hurmosfaneille oppitunnin copypasten käytöstä.
        Nyt nää fanireppanat luulevat olevansa kovinkin fiksuja kun lainailevat välillä osia, välillä koko jaaritusta ja näin muka "vastailevat" viesteihin. Tasaisin välein sitten lisäillään muitten artistien nimiä väleihin. Opettaja nääs on sanonut että muita artisteja pitää muistaa mollata.
        Tää tupsukkahurmosfanilauma muistuttaa lähinnä jotain hihhulilaumaa. Kaikki mitä paimen sanoo, uskotaan ja sanomaa levitetään vaikka väkisin.
        Kun lukaisin näitä heidän "kirjoituksiaan" niin ajattelin että mitähän tupsukka sanoisi tälle laumalle. Jos hänellä on vähänkään järkeä päässään niin ei ainakaan ilostuisi. Kyllä menisi häpeän puolelle. Uskon nääs että tupsukalta kuitenkin löytyisi vähän enemmän järkeä kuin tältä opetuslapsilaumalta.


      • tarvajärvi
        Irenen kirjoitti:

        Kyllä ihmisen täytyy osata perustella näkemyksensä ja kertoa esimerkkejä. Sinä et siihen pysty.

        Eli toivon vielä, että pystyt kertomaan esimerkin miten Tapani Kansa värittää eri sävyin laulutekstiä.
        Ei pitäisi liian vaikeata olla. Taitaa olla, että et oikein itsekään tiedä?

        on nyt laulanut n. 20 vuoden aikana näitä Viita-konsertteja.
        Minun mielestä vuoden 1987-konsertti Tampereen Työväen Teatterissa oli paras. Pekka Pohjolan sovitus varsinkin Balladi-kappaleessa oli upea Kuin myös Kapina-kappaleessa. Jos ei kuulija huomaa eroa alkuperäisesssä albumiäänityksessä / niin on se kyllä ihme.


    • Anonyymi

      Kysyin kyllä onko levyn kansi kuva Viidan vai Kansan

      • Anonyymi

        Lauri Viita on levyn kannessa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lauri Viita on levyn kannessa

        "Lauri Viita on levyn kannessa". ONNEKSI !!!!! Mutta tapsukan ei olisi pitänyt mennä tulkitsemaan Viitaa. Rahkeet eivät riitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lauri Viita on levyn kannessa". ONNEKSI !!!!! Mutta tapsukan ei olisi pitänyt mennä tulkitsemaan Viitaa. Rahkeet eivät riitä.

        Ehkä kysymys on siitä, että sinun rahkeesi eivät riitä kuuntelemiseen ja kuulemiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä kysymys on siitä, että sinun rahkeesi eivät riitä kuuntelemiseen ja kuulemiseen.

        Harvahammas-hampaanrako Tupsukka meni "tulkitsemaan" Viitaa nasaalisopraanollaan ja seuraukset olivat järkyttävät. Suorastaan painajaismaiset. NIH!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2092
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe