Kiinni juuttunut öljyproppu

Amatööri ensimmäistä kertaa öljynvaihdossa ja homma tyssäsi heti siihen, kun ei proppu auennutkaan. Mitäs tässä nyt, pitääkö nöyrtyä suosiolla viemään liikkeeseen öljynvaihtoon vai mitä vippaskonsteja tuossa kiinnijuuttuneessa propussa voi käyttää?
Ilmoita


30 Vastausta

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.


Muovipäävasaralla napautus avaimeen, lienee vain tiiviste ryytynyt.
Mutta ainahan joku on voinut pilata siitä kierteet jo aiemmin...
7 VASTAUSTA:
Kiitoksia neuvosta, täytyy koettaa tuolla konstilla uudemman kerran. En uskaltanut oikein kovalla kädellä ensimmäisellä kerralla yrittää, etten pilaa mitään peruuttamattomasti... :) Toivottavasti lähtee tosiaan irti eikä ole kierteet menneet tms, auton edellinen omistaja käytti kertomansa mukaan aina liikkeessä öljynvaihdossa.
rkle kirjoitti:
Kiitoksia neuvosta, täytyy koettaa tuolla konstilla uudemman kerran. En uskaltanut oikein kovalla kädellä ensimmäisellä kerralla yrittää, etten pilaa mitään peruuttamattomasti... :) Toivottavasti lähtee tosiaan irti eikä ole kierteet menneet tms, auton edellinen omistaja käytti kertomansa mukaan aina liikkeessä öljynvaihdossa.
Niin ja oikeaan suuntaan vielä kun väännät niin aukeaahan se. Eli toiseen suuntaan kuin kello viisarit menee :))
wsdfghjklöä kirjoitti:
Niin ja oikeaan suuntaan vielä kun väännät niin aukeaahan se. Eli toiseen suuntaan kuin kello viisarit menee :))
Jees :)) tuo piti itselläkin ensimmäisenä tarkistaa, että enhän vain ole ajatuksissani vääntänyt myötäpäivään :D ensimmäistä kertaa kun olen pappia kyydissä
wsdfghjklöä kirjoitti:
Niin ja oikeaan suuntaan vielä kun väännät niin aukeaahan se. Eli toiseen suuntaan kuin kello viisarit menee :))
Tarkennus, toiseen suuntaan kun kellon viisarit, kun pulttia katsoo edestäpäin.

Monessa autossa öljyproppu osoittaa auton perästä keulaan päin. Ja kun makoilee moottorin edessä ja katsoo perään päin, niin vääntääkin väärään suuntaan. Vaikeasti selitetty helppoa asiaa.

Mutta siis, uskoisin, että alkuperäinen kirjoittaja on nimenomaan tämän takia vääntänyt väärään suuntaan.
wsdfghjklöä kirjoitti:
Niin ja oikeaan suuntaan vielä kun väännät niin aukeaahan se. Eli toiseen suuntaan kuin kello viisarit menee :))
Minulle on tähän mennessä sattunut vain autoja, joissa öljyproppu kiristyy vastapäivään. Kannattaa siis kokeilla myötäpäivään niin tyhjennys voi onnistua.
Lupsutin kirjoitti:
Minulle on tähän mennessä sattunut vain autoja, joissa öljyproppu kiristyy vastapäivään. Kannattaa siis kokeilla myötäpäivään niin tyhjennys voi onnistua.
murjasit vitsin, kyllä se on niin että aukaistaan vastapäivään ja kiristetään myötäpäivään!!!!!!!! Normaali kierteissä on oikea kätinen kierre ja jos on vasen kätinen kierre niin kyseessä on erikoiskierre!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
............... kirjoitti:
murjasit vitsin, kyllä se on niin että aukaistaan vastapäivään ja kiristetään myötäpäivään!!!!!!!! Normaali kierteissä on oikea kätinen kierre ja jos on vasen kätinen kierre niin kyseessä on erikoiskierre!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
oikea nimi sille vasenkätiselle kierteelle on vasenkätinen kierre. Merkintä voi olla vaikka M12X1,5L

Ei koskaan käytetä öljypropuissa.
+Lisää kommentti
ohjeita tulikin.
Jos on epäilyksiä jenkoista, osta Biltemasta, Motonetistä tms.
ns.imuvaihtolaite, sen avulla imetään vanhat öljyt
pois mittatikun reiästä.
Niitä on käsikäyttöisiä ja motorisoituja.
7 VASTAUSTA:
Onko tuo öljynvaihto imemällä huonompi/parempi/yhtä hyvä vaihtoehto kuin alakautta valuttamalla?
rkle kirjoitti:
Onko tuo öljynvaihto imemällä huonompi/parempi/yhtä hyvä vaihtoehto kuin alakautta valuttamalla?
ihan niin tarkkaan poista töhkiä öljypohjasta kuin
propusta valuttaminen, mutta onpahan eräs vaihtoehto
jos tulppa on sökö tai ei halua kurotella auton alle.
rkle kirjoitti:
Onko tuo öljynvaihto imemällä huonompi/parempi/yhtä hyvä vaihtoehto kuin alakautta valuttamalla?
Alakautta vaihtamalla tulee paremmin ulos öljypohjaan kerääntynyt sakka ja muut sinne kuulumattomat ainekset. Ihan hyvin voit siis imemällä vaihtaa, mutta toki on viisasta laskea ne joskus alakauttakin.
moottoriremppa kirjoitti:
Alakautta vaihtamalla tulee paremmin ulos öljypohjaan kerääntynyt sakka ja muut sinne kuulumattomat ainekset. Ihan hyvin voit siis imemällä vaihtaa, mutta toki on viisasta laskea ne joskus alakauttakin.
kannattaa tehdä heti ajon jälkeen kun sakat ovat vielä
öljyyn sekoittuneena eivätkä ehtineet laskeutua öljypohjaan.
kiertosuunta- kirjoitti:
kannattaa tehdä heti ajon jälkeen kun sakat ovat vielä
öljyyn sekoittuneena eivätkä ehtineet laskeutua öljypohjaan.
niin ja lämmin öljy on imupumpulle kevyempää pumpattavaa. ainakaan halpispumput eivät välttämättä toimi jos öljy kerkeää jäähtyä.
rkle kirjoitti:
Onko tuo öljynvaihto imemällä huonompi/parempi/yhtä hyvä vaihtoehto kuin alakautta valuttamalla?
Vuosia kun vaihtaa vain imulaitteella, niin sittenhän se proppu onkin ryytynyt kunnolla.
Ei ole. Vaihdoin imuvaihtajalla liki 10 vuoden ajan. Siirryin sitten vaihtamaan altapäin ja proppu ei ollut jumissa.
+Lisää kommentti
No niin, amatööri ja vieläpä nainen :) sai juuri äsken vaihdettua itse öljyt autoonsa! Suuren suuret kiitokset kaikille, olin ihan varma että täällä suomi24:ssa saa typeriin kysymyksiin vain asiattomia vastauksia, mutta täällähän oli tosi avuliasta porukkaa.

Nimimerkki KOfes oli oikeassa, eli vaikka olin järkeillyt kääntäväni pulttia vastapäivään ja siis löysääväni sitä, niin olinkin tehnyt juuri päinvastoin. Homma selvisi kun lakkasin ryömimästä pukkien varassa olevan auton alla ja ajoin ti-halliin, jossa oli nosturi. Siellä pulttia katsellessa selvisi, missä se vastapäivä oikein on :D ja öljynvaihto onnistui moitteetta.
4 VASTAUSTA:
itse olen vaihdttanut transportterin öljyt paikallisella pienellä korjaamolla jokusen vuoden ajan,kun vaihtavat ilman ajan varausta.Viimeksi ihmettelin kun ähelsi auton alla ja imi lopulta öljyt mittatikun reijästä,väitti sopivien propun tiivisteiden olevan loppu eikä viitti avata proppua.No seuraavan kerra vaihdoin öljyt ite ja kas oli murjonu propun kannan muodottomaksi.Jouduin hitsaamaan siihen mutterin ja oli perkele kovin kiinni.
Kävin huomauttamassa asiasta,ei myöntäny mitään.Joten vaihdan öljyt tästä lähtien ite.
vwtrp kirjoitti:
itse olen vaihdttanut transportterin öljyt paikallisella pienellä korjaamolla jokusen vuoden ajan,kun vaihtavat ilman ajan varausta.Viimeksi ihmettelin kun ähelsi auton alla ja imi lopulta öljyt mittatikun reijästä,väitti sopivien propun tiivisteiden olevan loppu eikä viitti avata proppua.No seuraavan kerra vaihdoin öljyt ite ja kas oli murjonu propun kannan muodottomaksi.Jouduin hitsaamaan siihen mutterin ja oli perkele kovin kiinni.
Kävin huomauttamassa asiasta,ei myöntäny mitään.Joten vaihdan öljyt tästä lähtien ite.
öljynvaihtajille--- kumpi on vaarallisempaa moottorille ,hiukan vajaa öljypinta ,tai ylitäytetty,
joku sanoi minulle ,että tuo jälkimmäinen?
jos noin on,mitä haittoja voi aiheutua?kiitos
älkää IKINÄ vääntäkö sitä proppua hampaat irvessä kiinni tai se voi ryytyä riittää kun sen vaan kiristää napakasti
oil-kalle kirjoitti:
öljynvaihtajille--- kumpi on vaarallisempaa moottorille ,hiukan vajaa öljypinta ,tai ylitäytetty,
joku sanoi minulle ,että tuo jälkimmäinen?
jos noin on,mitä haittoja voi aiheutua?kiitos
kylää vajaa täyttö on vaarallisempi vajaa täyttö = öljynpinta mittatikun alaviivan alalpuollella, jos viivojen välissä niin normaali öljynpinta.
+Lisää kommentti
Saatanan nulikat siellä fysiikantunnilla olis korvat olleet auki,
niin ei tarvis kysellä tyhmiä.

Lenkki siihen ja 1,5 metriä putkea lenkin jatkoksi, momentilla mennään.
Mikään autonkorjaus paska ei ole koskaan voimalaji,
ainoastaan erehtymällä oppii ja naisia ja lapsia varten on sit öljyimurit
jollon ei proppuun kosketa laisinkaan.
Ilmoita
yksikertaisesta asiasta voidaan vääntää noinkin kauhea juttu?
Ilmoita
Ja kaikista parhaimman voiman jatyöskentely asennon saamiseksi kannattaa ne alusta hommat tehdä joko montulla tai nosturilla,maatavasten turaamalla ei saada hyviä otteita!
Ilmoita
Öljypropun kuuluisi aueta helposti mutta,
jos öljyproppu on juuttunut niin lujasti kiinni ja se ei aukea, mitä todennäköisemmin sieltä on voinut mennä osittain kierteet mennyt vituralleen vaikka se siltä näytäisi. Paljon parempi, siistimpi ja yksinkertaisempi tapa on että tyhjennät vanhat öljyt pois imupumpulla mittatikun kautta. Älä yritä avata öljyproppua väkisin, koska jos se ei aukea, niin se ei silloin kertakaikkiaan sitten aukea. Ja jos yrität väkisin avata kiinni jumittunutta öljyproppua, niin melkotodennäköisesti avausvaiheessa aiheutat vain yhä enemmän vahinkoa kierteille ja sitten sitä ei välttämättä enään saa takaisin paikalleen. joten sanon ja suosittelen että Älä tyhjennä propusta. Otat imupumpun ja tyhjennät mittatikusta vanhat pois ja paljon siistempää, helpompi siivota työn jäljet ja eikä tahri tallin lattiaa ja uudet öljyt vaan tupaan ja kovaa ajoa.
1 VASTAUS:
Jokohan tuo alkuperäinen kirjoittaja olisi yhdeksään vuoteen saanut öljyt jollakin tapaa vaihdettua? Miksi näitä ikivanhoja juttuja pitää tonkia ja vastailla niihin?
+Lisää kommentti
No eipä ole tuotakaa 44v tullu vastaan.itse olen vaihtanut ja aina auki saanut ihan räikällä.
Ilmoita
Imuvaihajalla olen vaihtanut öljyt. Koska propun kautta vaihtaesa ei mekaaniset epäpuhtaudet pistu koneesta.
Jos öljypohja on peltiä, on sisäpuolelle hitsattu mutteri proppua varten. Öljy poistuu vaan mutterin ylätasoon. Alemmaksi jää mekaaaniset epäpuhtaudet.
Imuvaihtajan letku menee öljypohjan pohjalle, imien kaiken pois.
1 VASTAUS:
Uusi
Nyt puhut pötyä, googleta vaikka "oil pan inside" niin näet että kyllä ainakin useimmista tulee öljyt kokonaan ulos, ei siellä sisäpuolella mitään "mutteria" ole.

Nimenomaan imemällä ne liat jää sinne likaamaan uudet öljyt koska imu ei huuhtele likoja mukanaan ylös sinne imuletkuun. Propusta tyhjennettäessä taas öljy huuhtelee liat mukanaan ulos.
+Lisää kommentti
Uusi
Öljyroppu voi tiukassa jos sen joku on kiristänyt liian tiukkaan, kyllä sen omalla kädellä tietää. Tiukkaan kiristäessä on lisäksi vaara että kierteet menee öljypohjasta näitäkin on. Jos ei mitään käsitystä niin ostaa kympin momenttiavaimen jolla laittaa kiinni.

Se pultti ei voi irrota itsestään.

Vanhemmilla on 2006 Golf 4, johon uudesta saakka vaihdettu öljyt kerran vuodessa kotona. Eli aika monta kertaa, aluslevy sama mikä saksassa uutena laitettu. Ei tarvitse vaihtaa jokaisen irroituksen yhteydessä.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Kiinni juuttunut öljyproppu

Amatööri ensimmäistä kertaa öljynvaihdossa ja homma tyssäsi heti siihen, kun ei proppu auennutkaan. Mitäs tässä nyt, pitääkö nöyrtyä suosiolla viemään liikkeeseen öljynvaihtoon vai mitä vippaskonsteja tuossa kiinnijuuttuneessa propussa voi käyttää?

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta