minulla on todettu sekä vaativa persoonallisuus että pakkoneuroosi. pakkoneuroosiin sairastuin varmaan jotain 10-vuoden hujakoilla.mutta diagnoosi tuli muistaakseni vasta kun olin 15v.ja v.2007 tuli lisäksi tuo v.persoonallisuus. onko ketään muita? en jaksa nyt enempää kirjoittaa,vaikka asiaa kyllä olisi aiheesta ja kysymysmerkkejä. varmaan pitää psykiatrilta kysyä myös...
vaativa persoonallisuus ja pakkoneuroosi
4
1482
Vastaukset
- vaativaocd
kyllä, täällä on yksi sellainen jolla myöskin nuo molemmat.. ymmärtääkseni vaativa persoonallisuus on melko yleinen piirre ocd-ihmisten parissa.. samoin tunnollisuus..
- äiti kolmelle
Kertoisitko tuosta vaativan persoonallisuuden tunnusmerkeistä? Kyllä varmaan suurinosa pakko-oireisista on jollakin tavalla myös vaativia.
- vaativaocd
äiti kolmelle kirjoitti:
Kertoisitko tuosta vaativan persoonallisuuden tunnusmerkeistä? Kyllä varmaan suurinosa pakko-oireisista on jollakin tavalla myös vaativia.
en tiedä, kumpaa pyysit kertomaan noista vaativan persoonallisuuden tuntomerkeistä, mutta minä ainakin voin kertoa omista _kokemuksistani_ asian suhteen. googlettamalla löytyy varmasti asiantuntevampaa _tietoa_, kunhan muistaa suhtautua lähteisiin kriittisesti.
eli itselläni kokemuksina ovat mm. elämään huomattavasti (neg. tavalla) vaikuttava täydellisyyden tavoittelu ja se, että koen koko ajan kovaa syyllisyyttä. täydellisyyden tavoitteluun on matkan varrella kuulunut esim. se, että aina on pitänyt saada hyvät kouluarvosanat, on pitänyt olla hoikka, on pitänyt miellyttää muita ja olla tuottamatta mielipahaa kenellekään, on pitänyt pitää kulissit täydellisessä kunnossa, on pitänyt elää yltiömäisen terveellisesti, on pitänyt olla paljon kavereita, on pitänyt olla monipuolisia harrastuksia ja ennen kaikkea aina on pitänyt selvitä itse kaikesta. täydelliset ihmisethän eivät ole heikkoja eli tarvitse apua (=ajatusmaailman syvä vääristymä, joka johtaa ongelmiin ennemmin tai myöhemmin). en kestä ajatella, että kuolisin esim. johonkin sairauteen näin nuorena, koska se pilaisi täydellisen elämäni ja olisin siis luuseri (=toinen ajatusvääristymä). jossain vaiheessa mietin myös, että haluan täydellisen kuoleman eli äkkikuoleman enkä mitään ällöttävää, heikkoa kitkuttelua sairaalan vuodeosastolla. tämä olisi mielestäni heikkouden merkki eikä saa tapahtua minulle, ihmiselle, joka haluaa olla täydellinen. ihan kuin epätäydellisyys olisi minulle saastainen asia. ja kuitenkin olen niin kovin syntinen ja haluaisin saada syntini anteeksi. ristiriitaista.
sitten tuo syyllisyydentunne. koko ajan on siis syyllinen olo, koska ei osaa olla itselleen armollinen. syyllisyys kalvaa ja on kalvanut mm. siitä, että en ole tarpeeksi hyvä Jumalalle, että olen joskus luntannut ja lintsannut, että olen pettänyt kavereitani, että olen vahingossa pettänyt seurustelukumppaniani huomaamattani, että olen ollut huono tytär, että olen pahoittanut jonkun mielen huomaamattani... ja koen btw syyllisyyttä myös siitä, etten ymmärrä tunnetasolla, ettei ole minun käsissäni hallita tätä elämää.
muita vaativaan persoonallisuuteen kuuluvia piirteitä, joita myös itsessäni tunnistan ovat mm. liikatunnollisuus ja huolellisuus.
tässä siis joitain kokemuksia yksittäisen ihmisen tiimoilta. tietoa löytyy (netistä) varmasti pilvin pimein. - äiti kolmelle
vaativaocd kirjoitti:
en tiedä, kumpaa pyysit kertomaan noista vaativan persoonallisuuden tuntomerkeistä, mutta minä ainakin voin kertoa omista _kokemuksistani_ asian suhteen. googlettamalla löytyy varmasti asiantuntevampaa _tietoa_, kunhan muistaa suhtautua lähteisiin kriittisesti.
eli itselläni kokemuksina ovat mm. elämään huomattavasti (neg. tavalla) vaikuttava täydellisyyden tavoittelu ja se, että koen koko ajan kovaa syyllisyyttä. täydellisyyden tavoitteluun on matkan varrella kuulunut esim. se, että aina on pitänyt saada hyvät kouluarvosanat, on pitänyt olla hoikka, on pitänyt miellyttää muita ja olla tuottamatta mielipahaa kenellekään, on pitänyt pitää kulissit täydellisessä kunnossa, on pitänyt elää yltiömäisen terveellisesti, on pitänyt olla paljon kavereita, on pitänyt olla monipuolisia harrastuksia ja ennen kaikkea aina on pitänyt selvitä itse kaikesta. täydelliset ihmisethän eivät ole heikkoja eli tarvitse apua (=ajatusmaailman syvä vääristymä, joka johtaa ongelmiin ennemmin tai myöhemmin). en kestä ajatella, että kuolisin esim. johonkin sairauteen näin nuorena, koska se pilaisi täydellisen elämäni ja olisin siis luuseri (=toinen ajatusvääristymä). jossain vaiheessa mietin myös, että haluan täydellisen kuoleman eli äkkikuoleman enkä mitään ällöttävää, heikkoa kitkuttelua sairaalan vuodeosastolla. tämä olisi mielestäni heikkouden merkki eikä saa tapahtua minulle, ihmiselle, joka haluaa olla täydellinen. ihan kuin epätäydellisyys olisi minulle saastainen asia. ja kuitenkin olen niin kovin syntinen ja haluaisin saada syntini anteeksi. ristiriitaista.
sitten tuo syyllisyydentunne. koko ajan on siis syyllinen olo, koska ei osaa olla itselleen armollinen. syyllisyys kalvaa ja on kalvanut mm. siitä, että en ole tarpeeksi hyvä Jumalalle, että olen joskus luntannut ja lintsannut, että olen pettänyt kavereitani, että olen vahingossa pettänyt seurustelukumppaniani huomaamattani, että olen ollut huono tytär, että olen pahoittanut jonkun mielen huomaamattani... ja koen btw syyllisyyttä myös siitä, etten ymmärrä tunnetasolla, ettei ole minun käsissäni hallita tätä elämää.
muita vaativaan persoonallisuuteen kuuluvia piirteitä, joita myös itsessäni tunnistan ovat mm. liikatunnollisuus ja huolellisuus.
tässä siis joitain kokemuksia yksittäisen ihmisen tiimoilta. tietoa löytyy (netistä) varmasti pilvin pimein.Kyllä minullakin on vähän vastaavia ajatuksia, mutta olemme ammatti-ihmisten kanssa ajatellut niiden olevan pakkoajatuksia. Miten sinä erotat nämä kaksi ongelmaa?
Onko sinua auttanut lääkitys? Minulla on Sertralin auttanut aivan valtavasti juuri tuontyylisiin ajatuksiin.
Minkälainen lapsuus sinulla on? Onko vanhempasi ollut vaativia? Minun vanhempani ovat olleet jonkunverran vaativia. Onko sinun läheisesi jaksanut ymmärtää sinua? Silloin, kun minulla ei ollut lääkitystä, niin se tilanne oli tosi sietämätön läheisilleni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan844333Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan313222- 1712601
- 142026
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281492Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631376Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131160- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13872