Kysymys hullusta paimenesta

Osaisikohan kukaan antaa lisätietoa kun Sakarja 11:15-17 kohdassa puhuu mm."minä olen herättävä maahan paimenen: hukkaantuneista hän ei pidä huolta, hajaantunutta hän ei etsi, ruhjoutunutta hän ei paranna, pystyssä pysyvää hän ei tue: mutta hän syö lihavien lihaa ja halkaisee niiden sorkat...".

Puhutaankohan tässä samaisesta henkilöstä, josta Paavali mainitsee 2 tess.2-luvun jakeessa 3 kuinka laittomuuden ihminen ilmestyy aikanaan maailmaan. Tai
mm. Ilmestyskirjan 13- luvussa mainittavasta pedosta?

Vai olisiko tuo Sakarjan kohta tarkoittanut jotakin VT:n historian hallitsijaa?

7

183

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sakarja 11:15-17

ENNUSTUS HULLUN PAIMENEN HYVÄKSYMISESTÄ

Sakarja sai tehtäväkseen suorittaa toisen vertauskuvallisen teon,15
      Se viittasi lopunaikaan, jolloin Israel ottaa vastaan Antikristuksen. Sakarja kuvaa Antikristuksen olemusta,16
      ja ennustaa hänen tuomionsa, 17.

Hyvän paimenen hylkääminen liittyy Messiaan ensimmäiseen tulemukseen
      ja hullun paimenen vastaanottaminen Hänen toiseen tulemukseensa
      (Joh.5:43, Ilm.19:20, 20:10)

• Isän oikealla puolel

valtaistuimellaan. Autuaat kaikki, jotka häneen turvaavat ja häntä kiittävät ja nimessään Isän Jumalan valtakunnassa vaeltavat. Älkää panko turvaanne ihmislapsiin, sillä kaikki ollaankuin ruoho, joka hetken on ja sitten kuihtuu, kaikki Jumalan rikkaudet ovat Herrassa Jeesuksessa ja häntä saamme odottaa ja armoonsa kaiken turvamme laittaa. Olkaa kuin ymmärtäväiset palvelijat, jotka palvelevat sillä armolahjalla, minkä ovat Jumalalta saaneet ja seuratkoot Jeesuksessa Isän tahtoa joka päivä ristinsä ottaen.

Paimenista yleensä tässä jotakin:

Jeesus on sanonut itsestään ja palkkapaimenista: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lammasten Ovi. Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja ryöväreitä; mutta lampaat eivät ole heitä kuulleet. Minä olen Ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen. Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys. Minä olen se Hyvä Paimen. Hyvä Paimen antaa henkensä lammasten edestä. Mutta palkkalainen, joka ei ole paimen ja jonka omia lampaat eivät ole, kun hän näkee suden tulevan, niin hän jättää lampaat ja pakenee; ja susi ryöstää ja hajottaa ne. Hän pakenee, sillä hän on palkattu eikä välitä lampaista. Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut, niinkuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän; ja minä annan henkeni lammasten edestä. Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen. Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni, että minä sen jälleen ottaisin. Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen; sen käskyn minä olen saanut Isältäni."

Myös Paavali kirjoitti ja antoi ohjeita paimenista, tärkein näistä on rakkaus-käsky ja ohje "ei itserakkaita".

Antikristus on erikoinen, sillä anti voi tarkoittaa sekä vastaan että sijaan. Kristuksen vastustaja on Saatana, mutta Kristuksen sijaisena toimivat kaikki Jumalan lapset Jeesuksen tehdessä heidän kauttaan Pyhässä Hengessä ja nimessään tunnustekonsa ja Jeesus opetti omille opetuslapsilleen: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ottaa vastaan sen, jonka minä lähetän, se ottaa vastaan minut; mutta joka ottaa vastaan minut, se ottaa vastaan hänet, joka on minut lähettänyt."

Paavali kirjoitti itsestään: "Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan. Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa. Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi."

Kun "anti" tarkoittaa kreikassa siis sekä "vastaan" että "sijaan", sillä on moniulotteisuutta, näitä samantapaisia vertauskuvallisia hyvään ja pahaan viittauksia on muitakin, voivat johtua myös käännöksen epätarkkuuksista, kuten käärmeestä ja kointähdestä (aamutähti).

Vaikeana aikana tämä on totta: "Rangaistuksen päivät tulevat, koston päivät tulevat, Israel saa tuntea sen. Hulluna on oleva profeetta, mieletönnä hengen mies sinun paljojen rikoksiesi ja paljon vainoamisen tähden."

• m.

Jumalan sana sanoo;

Hoosea 6

6 Uskollisuutta minä vaadin, en uhrimenoja, Jumalan tuntemista, en polttouhreja. [1. Sam. 15:22 ]
        1. Samuelin kirja 15

22 Silloin Samuel sanoi: -- Kumpi on Herralle mieleen, uhrit vai kuuliaisuus? Kuuliaisuus on parempi kuin uhri, totteleminen parempi kuin oinasten rasva.

• pystyssäpysyvä

käsketään esiintymään hulluna paimenena.

15 Sitten Herra sanoi minulle: "Ota vielä itsellesi hullun paimenen kapineet.
      16 Sillä katso, minä olen herättävä maahan paimenen: hukkaantuneista hän ei pidä huolta, hajaantunutta hän ei etsi, ruhjoutunutta hän ei paranna, pystyssäpysyvää hän ei tue; mutta hän syö lihavien lihaa ja halkaisee niiden sorkat.
      17 Voi hullua paimenta, joka lampaat hylkää! Käyköön miekka hänen käsivarteensa ja oikeaan silmäänsä. Hänen käsivartensa kuivettukoon, ja hänen oikea silmänsä soetkoon."

Kuka täällä ei pidä hukkaantuneista huolta,hajaantunutta hän ei etsi, ruhjoutunutta hän ei paranna, pystyssäpysyvää hän ei tue.

Keneen nämä tuntomerkit sopivat? Teuvoonko?

• Laodikean paimenista

Paavali kirjoitutti: "Toivon Herrassa Jeesuksessa pian voivani lähettää Timoteuksen teidän tykönne, että minäkin tulisin rohkaistuksi, saatuani tietää, kuinka teidän on. Sillä minulla ei ole ketään samanmielistä, joka vilpittömästi huolehtisi teidän tilastanne; sillä kaikki he etsivät omaansa eivätkä sitä, mikä Kristuksen Jeesuksen on. Mutta hänen koetellun mielensä te tunnette, että hän, niinkuin poika isäänsä, on minua palvellut evankeliumin työssä."

Kuka tai ketkä ovat tämän ajan paimenia, toivottavasti viisaita, valitettavasti toista mielenlaatua?

Aika on paha, sillä Herran tulemuksen päivistä on kirjoitettu pilkkopimeyden päivänä, autuaat ne, jotka Herraa Jeesusta odottavat ja tahtoaan tekevät, sillä toivonsa armoonsa laittaneet vanhurskautetaan.

• Herrassa Jeesuksessa

Tuomarin sanat ovat kaksiteräinen miekka: "Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä. Sillä tapahtuu, niinkuin tapahtui, kun mies matkusti muille maille: hän kutsui palvelijansa ja uskoi heille omaisuutensa; yhdelle hän antoi viisi leiviskää, toiselle kaksi ja kolmannelle yhden, kullekin hänen kykynsä mukaan, ja lähti muille maille. Se, joka oli saanut viisi leiviskää, meni kohta ja asioitsi niillä ja voitti toiset viisi leiviskää. Samoin kaksi leiviskää saanut voitti toiset kaksi. Mutta yhden leiviskän saanut meni pois ja kaivoi kuopan maahan ja kätki siihen herransa rahan. Pitkän ajan kuluttua näiden palvelijain herra palasi ja ryhtyi tilintekoon heidän kanssansa. Silloin tuli se, joka oli saanut viisi leiviskää, ja toi toiset viisi leiviskää ja sanoi: 'Herra, viisi leiviskää sinä minulle uskoit, katso, toiset viisi leiviskää minä olen voittanut'. Hänen herransa sanoi hänelle: 'Hyvä on, sinä hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä sinä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Mene herrasi iloon.' Myös se, joka oli saanut kaksi leiviskää, tuli ja sanoi: 'Herra, kaksi leiviskää sinä minulle uskoit, katso, toiset kaksi leiviskää minä olen voittanut'. Hänen herransa sanoi hänelle: 'Hyvä on, sinä hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä sinä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Mene herrasi iloon.' Sitten myös se, joka oli saanut yhden leiviskän, tuli ja sanoi: 'Herra, minä tiesin sinut kovaksi mieheksi; sinä leikkaat sieltä, mihin et ole kylvänyt, ja kokoat sieltä, missä et ole eloa viskannut. Ja peloissani minä menin ja kätkin sinun leiviskäsi maahan; katso, tässä on omasi.' Mutta hänen herransa vastasi ja sanoi hänelle: 'Sinä paha ja laiska palvelija! Sinä tiesit minun leikkaavan sieltä, mihin en ole kylvänyt, ja kokoavan sieltä, missä en ole viskannut. Sinun olisi siis pitänyt jättää minun rahani rahanvaihtajille, niin minä tultuani olisin saanut omani takaisin korkoineen. Ottakaa sentähden leiviskä häneltä pois ja antakaa sille, jolla on kymmenen leiviskää. Sillä jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin; mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mikä hänellä on. Ja heittäkää tuo kelvoton palvelija ulos pimeyteen; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.'"

• snowcake

sen täytyy liittyä, onhan paljonkin hulluja paimenia, jotka kaitsevat itseänsä.
      Profetia kurjista lampaista viittaa samaan, "minä en enää sääli maan asukkaita". Esimerkiksi entiset prostituoidut eivät kelpaa heille, koska he vaativat täydellisyyttä, eivätkä muista, myös he itse ovat riippuvaisia jonkun armosta, siis Jumalan.
      Vilpittömiä, hyviä uskovaisia, jotka eivät kuitenkaan halua tehdä Jumalan tahtoa, vain varmistaa oma taivaspaikkansa.
      Jeesus ei puhunut pahoista ihmisistä viimeisellä tuomiolla, vaan "minkä te olette jättäneet tekemättä jne".
      Ensin uskonto vetistetään, kokouksiin mennään velvollisuudesta, pakkopulla-uskontoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2234
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      25
      1813
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1445
    4. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      109
      1274
    5. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      15
      1259
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1035
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      954
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      107
      874
    9. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      853
    10. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      74
      846
    Aihe