Ellen Whiten etikkakännit

Kun Ellen White itse oli kännäillyt sen aikaisella alkoholipitoisella etikalla ja siitä seurasi hänelle haittaa, niin sitten hän taas julkaisi käskyn, että etikkaa ei saa adventistit käyttää ollenkaan. Ellenillehän tuli kovat vieroitusoireet hänen pyrkiessään tuosta etikkakierteestä pois – aivan kuin alkoholisteille tulee.

Ellen lienee ollut etikkakännissa lähes koko elinaikansa (1827-1915), koska vasta vanhana mummona muutama vuosi ennen kuolemaansa 1911 kertoo kirjeessään etikan vieroitusoireistaan. Eivätkä nuo oireet ole mitään haluja etikan makuun, vaan hän sairastui niin pahasti moneksi viikoksi oman kertomansa mukaan, että kukaan ei edes uskonut hänen pysyvän hengissä. Eikä noin paha alkoholiriippuvuus kehity muutamassa vuodessa.

Mikä osuus kännisyydellä oli Ellenin näkyihin?

Ellen kirjoittaa etikkariippuvuudestaan:

“I had indulged the desire for vinegar. But I resolved with the help of God to overcome this appetite. I fought the temptation, determined not to be mastered by this habit. For weeks I was very sick; but I kept saying over and over, The Lord knows all about it. If I die, I die; but I will not yield to this desire. The struggle continued, and I was sorely afflicted for many weeks. All thought that it was impossible for me to live. You may be sure we sought the Lord very earnestly. The most fervent prayers were offered for my recovery. I continued to resist the desire for vinegar, and at last I conquered. Now I have no inclination to taste anything of the kind. This experience has been of great value to me in many ways. I obtained a complete victory." (Letter 70, 1911, reproduced in Counsels on Diet and Foods, p. 485)”

Minä mässäilin etikanhimolla. Mutta minä päätin päästä Jumalan avulla tästä himosta. Minä taistelin kiusausta vastaan päättäneenä, etten anna tämän tavan hallita. Neljä viikkoa minä olin hyvin sairas; mutta minä sanoin yhä uudestaan, Herra tietää siitä kaiken. Jos minä kuolen, minä kuolen; mutta minä en aio langeta tähän himoon. Kamppailu jatkui ja minä olin kovasti vaivattu monta viikkoa. Kaikki ajattelivat, että minun oli mahdotonta selvitä hengissä. Voitte olla varmoja, että tosissamme etsimme Herraa. Kiihkeimmät rukoukset esitettiin paranemiseni puolesta. Minä jatkoin etikanhimon vastustamista ja lopulta minä voitin. Nyt minulla ei ole halua maistaa mitään tuollaista. Tämä kokemus on ollut minulle arvokas monin tavoin. Minä saavutin täyden voiton.

Ellen oli itse lääkäri Kelloggilta saamansa opastuksen myötä tuominnut etikan käytön muilta jo 1887:

"The salads are prepared with oil and vinegar, fermentation takes place in the stomach, and the food does not digest, but decays or putrefies. As a consequence the blood is not nourished, but becomes filled with impurities, and liver and kidney difficulty appear. Heart disturbances, inflammation, and many evils are the result of such kind of treatment, and not only are the bodies affected, but the morals, the religious life, are affected." (Ellen White, Letter 9, 1887, Manuscript Releases vol. 2, pp. 143-144.)

Salaatit valmistetaan öljyn ja etikan kanssa, käymistila tapahtuu vatsassa ja ruoka ei sula, vaan pilaantuu ja mädäntyy. Tuloksena veri ei saa ravinteita, vaan tulee täyteen epäpuhtauksia ja maksa- ja munuaisvaikeuksia ilmaantuu. Sydänhäiriöitä, tulehduksia ja paljon pahaa on tuloksena sellaisesta käsittelystä eikä ainoastaan ruumiit vahingoitu, vaan myös moraali ja uskonnollinen elämä.

No jos Ellen vuonna 1887 varoitti, että moraali ja uskonnollinen elämäkin menee pieleen etikasta, mikä ei nykyetikalla ole mahdollista, niin siinä oli oltava iso alkoholiprosentti. Ilmeisesti Ellenin etikka oli kotona tehtyä ja hän otti sitä käyttöönsä ennen kuin alkoholi ehti muuttua. Ja jos Ellen itse sitä joi niin paljon vuosikymmenet (vielä tuon1887 jälkeenkin), että tuli noin pahoja vieroitusoireitakin, niin minkäslainen sitten oli hänen vahingoittunut moraalinsa ja uskonnollinen elämänsä. Noh, sehän tiedetään harhanäkyjä ja sekoja opetuksia.

Eihän etikkaa muutenkaan juoda, vaan käytetään salaatinkastikkeisiin yms. Eikä etikka ole epäterveellistäkään.

Jos taas on niin, että Ellen valehteli vieroitusoireistaan esittääkseen suurta sankaria voittaessaan kiusaukset, niin mitäs se kertoo tästä adventistien profeetasta, valosta, naispapista ja jatkuvasta totuuden lähteestä (opinkohta § 17 "jatkuvana ja arvovaltaisena totuuden lähteenä")?

Kokeilkaapas, lopettakaa etikan käyttö ruuissanne ja mitään ei tapahdu – ei kramppeja, ei kouristuksia, ei oksentamista, ei viikkojen kuolemankielissä sairastamista, ei kuolemaa…

Terveysuudistustahan adventistit kutsuvat terveysevankeliumiksi ja pitävät sinä omien sanojensa mukaan sanomansa oikeana kätenä ja tuollaisesta lähteestä se sitten on tullut.

46

594

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • “Piristeet ja huumeet
      Piristeisiin ja huumeisiin luetaan suuri joukko aineita, joita käytetään ruokana ja juomana, vaikka ne ärsyttävät vatsaa, myrkyttävät veren ja kiihottavat hermoja. Niiden käyttö on ehdottomasti haitallista. Ihmiset etsivät piristeistä kiihotusta, koska vaikutukset ovat jonkin aikaa miellyttävät. Mutta aina seuraa vastavaikutus. Luonnottomien piristeiden käytössä mennään helposti kohtuuttomuuteen, ja tämä edistää huomattavasti ruumiin vanhenemista ja rappeutumista.
      Mausteet
      Mitä vähemmän kiihottavaa ruoka tänä kiireisenä aikana on, sitä parempi. Mausteet ovat luonnostaan vahingollisia. Sinappi, pippuri, kaikki mausteet, etikkakurkut ja muut vastaavat tuotteet ärsyttävät vatsaa ja tekevät veren sairaaksi ja epäpuhtaaksi. Juopon tulehtunutta vatsaa käytetään usein valaisemaan alkoholijuomien vaikutusta. Ärsyttävien mausteiden käyttö johtaa samanlaiseen tulehdusreaktioon. Pian ei tavallinen ruoka enää tyydytä ruokahalua. Elimistö kaipaa ja vaatii jotakin kiihottavampaa.” (Ellen G. White, Suuren lääkärin seuraajana, Kirjatoimi 1989, s 325)

      • omena etikka

        sitä tiennyt että apple cider vinegar on erittäin hyvä monissa sairauksissa, tästä vinegasta lienee kysymys Whiten suhteen eikä tavallisesta vinegasta.


      • tietoinen asiasta.
        omena etikka kirjoitti:

        sitä tiennyt että apple cider vinegar on erittäin hyvä monissa sairauksissa, tästä vinegasta lienee kysymys Whiten suhteen eikä tavallisesta vinegasta.

        Uskova 1 ei halunnut sanoa totuutta mitä etikkaa E.White käytti. Nimittäin tämä Apple cider vineral, (omena etikka) on tunettu jo noin 400 B C. Ja sitä on käytetty ja käytetään vielläkin moniin sairauksiin. Se on valmistettu kypsistä omenoista ja sisältää monia tärkeitä vitamiineja,muun muassa beta-carotene,petin ja myös mineraaleja kuin potassium, calcium phosphorous, chorine, sulphur, iron and fluorine.
        Alentaa pahaa kolestroolia, verenpainetta, päänsärkyyn, arthititis ja moniin muihin sairauksiin.
        Se tunnettiin niihin aikoihin kuin E.Whitekin eli Wonder drug.
        Älä puhu puuta heinää vaan puhu miten asia on ollut vaikka oletkin valheen isän verkossa.


      • siiderihuurut
        tietoinen asiasta. kirjoitti:

        Uskova 1 ei halunnut sanoa totuutta mitä etikkaa E.White käytti. Nimittäin tämä Apple cider vineral, (omena etikka) on tunettu jo noin 400 B C. Ja sitä on käytetty ja käytetään vielläkin moniin sairauksiin. Se on valmistettu kypsistä omenoista ja sisältää monia tärkeitä vitamiineja,muun muassa beta-carotene,petin ja myös mineraaleja kuin potassium, calcium phosphorous, chorine, sulphur, iron and fluorine.
        Alentaa pahaa kolestroolia, verenpainetta, päänsärkyyn, arthititis ja moniin muihin sairauksiin.
        Se tunnettiin niihin aikoihin kuin E.Whitekin eli Wonder drug.
        Älä puhu puuta heinää vaan puhu miten asia on ollut vaikka oletkin valheen isän verkossa.

        on vain adventistiseen tyyliin tietämätön moukka, ei muuta.
        Adventisteilla on aina selitys kaikkeen. Tutuuden vääristely on Ellen G. Whitelta kopioitua.

        Viinietikka, jota Ellen G. Whiten aikaan käytti oli hiivalla käytetty säilyvyyden vuoksi ja sisälsi alkoholia.
        Tuo Ellenin etikka oli lähes yksi yhteen nykyisen kuivan omenasiiderin kanssa vain vahvemmassa muodossa.

        Haittavaikutukset mitä Ellen koki olivat etikan sisältämän käymisessä syntyneen alkoholin ansiota.

        Ellen G. White oli siis alkoholisti ja riippuvainen omenasiideristä juuri sen sisältämän alkkoholin vuoksi.


      • huurulat
        siiderihuurut kirjoitti:

        on vain adventistiseen tyyliin tietämätön moukka, ei muuta.
        Adventisteilla on aina selitys kaikkeen. Tutuuden vääristely on Ellen G. Whitelta kopioitua.

        Viinietikka, jota Ellen G. Whiten aikaan käytti oli hiivalla käytetty säilyvyyden vuoksi ja sisälsi alkoholia.
        Tuo Ellenin etikka oli lähes yksi yhteen nykyisen kuivan omenasiiderin kanssa vain vahvemmassa muodossa.

        Haittavaikutukset mitä Ellen koki olivat etikan sisältämän käymisessä syntyneen alkoholin ansiota.

        Ellen G. White oli siis alkoholisti ja riippuvainen omenasiideristä juuri sen sisältämän alkkoholin vuoksi.

        Huutaa Ellen G. White.
        "Shminä näen shelvästi!"
        "Shminulle näytettiin!"

        Ei se ollut pelkkää epilepsiaa, että Ellen tämän tästä kaatuili.
        Se oli vain siiderin vaikutuksesta syntynyttä tasapainoaistin heikkenemistä.
        Sitä samaa, kuin nykyajan ihmisillä lauantai-illan juhlimisen jälkeen.

        Ellen vain verhosi oman juoppoutensa uskonnolliseen kaapuun.


      • senkin valehtelija
        siiderihuurut kirjoitti:

        on vain adventistiseen tyyliin tietämätön moukka, ei muuta.
        Adventisteilla on aina selitys kaikkeen. Tutuuden vääristely on Ellen G. Whitelta kopioitua.

        Viinietikka, jota Ellen G. Whiten aikaan käytti oli hiivalla käytetty säilyvyyden vuoksi ja sisälsi alkoholia.
        Tuo Ellenin etikka oli lähes yksi yhteen nykyisen kuivan omenasiiderin kanssa vain vahvemmassa muodossa.

        Haittavaikutukset mitä Ellen koki olivat etikan sisältämän käymisessä syntyneen alkoholin ansiota.

        Ellen G. White oli siis alkoholisti ja riippuvainen omenasiideristä juuri sen sisältämän alkkoholin vuoksi.

        saat väittää mitä tykkäät, mutta White ei ollut alkoholisti, taidat itse olla vain viinan puoltaja ja alkoholisti.


      • kaikkeen tottuu...
        huurulat kirjoitti:

        Huutaa Ellen G. White.
        "Shminä näen shelvästi!"
        "Shminulle näytettiin!"

        Ei se ollut pelkkää epilepsiaa, että Ellen tämän tästä kaatuili.
        Se oli vain siiderin vaikutuksesta syntynyttä tasapainoaistin heikkenemistä.
        Sitä samaa, kuin nykyajan ihmisillä lauantai-illan juhlimisen jälkeen.

        Ellen vain verhosi oman juoppoutensa uskonnolliseen kaapuun.

        Voi teitä uskiksia ja teidän lauantai-illan bileitä!!! Vai että tasapaino heikkenee siiderin vaikutuksesta?
        Ja sitä vielä juoppoudeksi mainitaan. Jos mummo on ikänsä juonut siideriä niin eihän varmasti siitä kaatuile vaikka joisi enemmän kun rakko kestää.


      • skreivi
        siiderihuurut kirjoitti:

        on vain adventistiseen tyyliin tietämätön moukka, ei muuta.
        Adventisteilla on aina selitys kaikkeen. Tutuuden vääristely on Ellen G. Whitelta kopioitua.

        Viinietikka, jota Ellen G. Whiten aikaan käytti oli hiivalla käytetty säilyvyyden vuoksi ja sisälsi alkoholia.
        Tuo Ellenin etikka oli lähes yksi yhteen nykyisen kuivan omenasiiderin kanssa vain vahvemmassa muodossa.

        Haittavaikutukset mitä Ellen koki olivat etikan sisältämän käymisessä syntyneen alkoholin ansiota.

        Ellen G. White oli siis alkoholisti ja riippuvainen omenasiideristä juuri sen sisältämän alkkoholin vuoksi.

        ei kai ole alkoholia, sanan varsinaisessa merkityksessä?

        Sillä sitä ei käytetä alkoholin tavoin, vaan esim.salaatin ja kastikkeiden mausteena. Tuskinmpa sitä kukaan voi juomalla juoda, sillä se on sellaisenaan pahaa, liia väkevää ja luultavasti epäterveellistäkin.

        Näin uskoisin, vaikka en kylläkään tunne tätä asiaa olenkaan.


      • skreivi
        skreivi kirjoitti:

        ei kai ole alkoholia, sanan varsinaisessa merkityksessä?

        Sillä sitä ei käytetä alkoholin tavoin, vaan esim.salaatin ja kastikkeiden mausteena. Tuskinmpa sitä kukaan voi juomalla juoda, sillä se on sellaisenaan pahaa, liia väkevää ja luultavasti epäterveellistäkin.

        Näin uskoisin, vaikka en kylläkään tunne tätä asiaa olenkaan.

        Menin jääkaapille ja katsoin omenaviinietikka pullon kyljestä tuoteselosteen, se ei sisällä olenkaan alkoholia. Että se sitten siitä;))


      • killin kollin
        senkin valehtelija kirjoitti:

        saat väittää mitä tykkäät, mutta White ei ollut alkoholisti, taidat itse olla vain viinan puoltaja ja alkoholisti.

        ryyppykaveri, kun noin hyvin tiedät.
        Pysy siellä lootassas vain.
        Tyhmät pullothan siellä vain kolisee.


    • Miten on

      Oliko hän erehtynyt juomaan (ehkä jonkun tarjoamaa) omenasiideriä muutaman viikon/kuukauden (sai sitä ehkä lahjaksi korikaupalla), ja josta tuli hänelle himo, mutta hän pian huomasi sen petollisuuden, siihen tulleen riippuvaisuuden (alkoholismin) ja kielsi omenasiiderijuomat? Jossakin kirjassaan (Todistusaarteita) hän sanoo, että "sitä ei tulisi juoda lasillistakaan päivässä".

      • Johan...

        ei tule mitään himoa ja sitä ei tarvitse ottaakaan kuin muutama lusikallinen päivässä veteen laitettuna, olen ottanut sitä joskus ja se on niin pahan makuista että kellekään se ei voi tulla himoksi, se täyttä puppua mitä tuo Uskova 1 kirjoittelee taikka jos hänelle itselleen se on tullut himoksi, onhan hän entinen huumeiden käyttäjä, jos on alkanut juomaan sitä omena siiteriä, Who knows?


    • werwerwer

      jaksat valehdella ja demonisoida. No eipä sulta muuta voi odottaakaan. Tee parannus ja ota Jeesus vastaan!

      • kylläkin

        ne Ellen G. Whiten omat ja kopioidut kirjoitukset ovatkin, joten jos niitä lainaa joutuu todella valehtelemaan itsekkin, joten anteeksi Ellenin valheiden johdosta.
        Olen parannuksen tehnyt ja Jeesus ottaa minut avosylin vastaan, joten asiat kunnossa.


      • No kerrankin hauska juttu.

        Minulla ei ole mitään huolta EGWn mahdollisista etikkaongelmista, eikä tarvetta todistaa asian suhteen mitään. Heitän vain kehään pari ajatusta, jotka aiheeseen liittyvät.

        Ensinnäkin sisar uskova ei huomioi sitä, että 1800 -luvun tyylin mukaisesti EGW vaikertaa ja voikertaa tunnetasolla käymiään taisteluita sivukaupalla. Se oli ajan tapa kirjoittaa, eikä välttämättä merkitse sitä, että tässä täytyi ola ihan kauhea addiktio. Vertailukohdaksi voi tarjota vaikkapa sitä, että EGW kirjoittaa pitkiä epistoleita siitä kuinka oli suurin piirtein kuolemaisillaan päättäessään jättää liharuuan... vaikea kuvitella, että se nyt olisi hirmuisesti riippuvuutta aiheuttavaa - paitsi maun puolesta.

        Toiseksi etikkaa voidaan valmistaa mistä tahansa alkoholipitoisesta juomasta, viinistä, käyneistä mehuista, laimennetusta alkoholista siten, että nesteen alkoholi hapetetaan. Luulisin, en kylläkään ole varma, ettei valmistuksessa käytetyn alkoholipitoisen juoman alkoholipitoisuus saa ylittää 18%, koska sitä väkevämpi alkoholi tappaisi hapettajabakteerit ja luulisin myös, vaikkakaan en tiedä, että jos hapetusprosessia ei keskeytetä esimerkiksi pastoroimalla, syntyneen etikan alkoholiprosentti on 0.

        Tämä merkinnee, ettei hirmuisen alkoholipitoisia etikoita ole edes mahdollista tuottaa. Näin kuvittelen - vaikkakin täytyy todeta, että orgaanisen kemian salat ovat pahasti ruostuneet aivoissani. Enkä ole myöskään jaksanut edes yrittää perehtyä tarkemmin Pohjois-Amerikkalaiseen etikanvalmistuskäytäntöön.

        Pitäisiköhän käyttää enemmän etikkaa, että harmaa aines elpyisi. :)

        Kuten sanottu. Saattaahan tässä alkoholilla olla osuutta, mutta todennäköisemmin ei. Kannatan kuitenkin kaiken EGW riippuvuuden vaihtamista Kristus / Raamattu riippuvuuteen.

        Kai


      • sda.manager
        Kai_A kirjoitti:

        No kerrankin hauska juttu.

        Minulla ei ole mitään huolta EGWn mahdollisista etikkaongelmista, eikä tarvetta todistaa asian suhteen mitään. Heitän vain kehään pari ajatusta, jotka aiheeseen liittyvät.

        Ensinnäkin sisar uskova ei huomioi sitä, että 1800 -luvun tyylin mukaisesti EGW vaikertaa ja voikertaa tunnetasolla käymiään taisteluita sivukaupalla. Se oli ajan tapa kirjoittaa, eikä välttämättä merkitse sitä, että tässä täytyi ola ihan kauhea addiktio. Vertailukohdaksi voi tarjota vaikkapa sitä, että EGW kirjoittaa pitkiä epistoleita siitä kuinka oli suurin piirtein kuolemaisillaan päättäessään jättää liharuuan... vaikea kuvitella, että se nyt olisi hirmuisesti riippuvuutta aiheuttavaa - paitsi maun puolesta.

        Toiseksi etikkaa voidaan valmistaa mistä tahansa alkoholipitoisesta juomasta, viinistä, käyneistä mehuista, laimennetusta alkoholista siten, että nesteen alkoholi hapetetaan. Luulisin, en kylläkään ole varma, ettei valmistuksessa käytetyn alkoholipitoisen juoman alkoholipitoisuus saa ylittää 18%, koska sitä väkevämpi alkoholi tappaisi hapettajabakteerit ja luulisin myös, vaikkakaan en tiedä, että jos hapetusprosessia ei keskeytetä esimerkiksi pastoroimalla, syntyneen etikan alkoholiprosentti on 0.

        Tämä merkinnee, ettei hirmuisen alkoholipitoisia etikoita ole edes mahdollista tuottaa. Näin kuvittelen - vaikkakin täytyy todeta, että orgaanisen kemian salat ovat pahasti ruostuneet aivoissani. Enkä ole myöskään jaksanut edes yrittää perehtyä tarkemmin Pohjois-Amerikkalaiseen etikanvalmistuskäytäntöön.

        Pitäisiköhän käyttää enemmän etikkaa, että harmaa aines elpyisi. :)

        Kuten sanottu. Saattaahan tässä alkoholilla olla osuutta, mutta todennäköisemmin ei. Kannatan kuitenkin kaiken EGW riippuvuuden vaihtamista Kristus / Raamattu riippuvuuteen.

        Kai

        Vaihtakaa "karvas etikka" Jeesukseen ja unohtakaa Ellenin "karvaat" kirjalliset tuotokset.
        Jeesus voi auttaa, koska Hän on ainoa totuus.
        harhaoppi voi olla taasen kompastuskivenä.
        Lankeaminen muuhun, kuin Kristuskalliioon voi olla kohtalokas myös aivotoimintaa ajatellen.
        Pahan "aivovaurion" rinnalla siiderin nauttiminen on vielä suhteellisen pieni ongelma.


      • Bushmanni
        Kai_A kirjoitti:

        No kerrankin hauska juttu.

        Minulla ei ole mitään huolta EGWn mahdollisista etikkaongelmista, eikä tarvetta todistaa asian suhteen mitään. Heitän vain kehään pari ajatusta, jotka aiheeseen liittyvät.

        Ensinnäkin sisar uskova ei huomioi sitä, että 1800 -luvun tyylin mukaisesti EGW vaikertaa ja voikertaa tunnetasolla käymiään taisteluita sivukaupalla. Se oli ajan tapa kirjoittaa, eikä välttämättä merkitse sitä, että tässä täytyi ola ihan kauhea addiktio. Vertailukohdaksi voi tarjota vaikkapa sitä, että EGW kirjoittaa pitkiä epistoleita siitä kuinka oli suurin piirtein kuolemaisillaan päättäessään jättää liharuuan... vaikea kuvitella, että se nyt olisi hirmuisesti riippuvuutta aiheuttavaa - paitsi maun puolesta.

        Toiseksi etikkaa voidaan valmistaa mistä tahansa alkoholipitoisesta juomasta, viinistä, käyneistä mehuista, laimennetusta alkoholista siten, että nesteen alkoholi hapetetaan. Luulisin, en kylläkään ole varma, ettei valmistuksessa käytetyn alkoholipitoisen juoman alkoholipitoisuus saa ylittää 18%, koska sitä väkevämpi alkoholi tappaisi hapettajabakteerit ja luulisin myös, vaikkakaan en tiedä, että jos hapetusprosessia ei keskeytetä esimerkiksi pastoroimalla, syntyneen etikan alkoholiprosentti on 0.

        Tämä merkinnee, ettei hirmuisen alkoholipitoisia etikoita ole edes mahdollista tuottaa. Näin kuvittelen - vaikkakin täytyy todeta, että orgaanisen kemian salat ovat pahasti ruostuneet aivoissani. Enkä ole myöskään jaksanut edes yrittää perehtyä tarkemmin Pohjois-Amerikkalaiseen etikanvalmistuskäytäntöön.

        Pitäisiköhän käyttää enemmän etikkaa, että harmaa aines elpyisi. :)

        Kuten sanottu. Saattaahan tässä alkoholilla olla osuutta, mutta todennäköisemmin ei. Kannatan kuitenkin kaiken EGW riippuvuuden vaihtamista Kristus / Raamattu riippuvuuteen.

        Kai

        Mutta päätit sitten kuitenkin yrittää selittää asiaa niin, että adventtikirkon profeetta, tuo Jumalan suurin lähettiläs, Ellen White, ei joutuisi niin naurettavaan valoon, minkä hän tosiasiassa ansaitsisi noilla onnettomilla, aikaansa sidotuilla höpinöillään, joilla ei ole Jumalan kanssa mitään tekemistä.

        Sinun viestisi muistuttavat paljon mormonien viestejä mormonien keskustelupalstalla, jolla he yrittävät epätoivoisesti selittää parhain päin oman lahkonsa älyttömyyksiä.

        Tässä erittäin hyvä näyte siitä:

        Avausviesti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9059198

        Sitten epätoivoinen mormonin selitysviesti, joka oikeastaan vain pahentaa tilannetta, mutta hän ei sitä itse huomaa:

        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9059198/44010077

        Aivan samalta näyttää aina sinunkin viestisi, kun koetat selittää Ellenin möläytyksiä.


      • Oppimaton typerys
        Bushmanni kirjoitti:

        Mutta päätit sitten kuitenkin yrittää selittää asiaa niin, että adventtikirkon profeetta, tuo Jumalan suurin lähettiläs, Ellen White, ei joutuisi niin naurettavaan valoon, minkä hän tosiasiassa ansaitsisi noilla onnettomilla, aikaansa sidotuilla höpinöillään, joilla ei ole Jumalan kanssa mitään tekemistä.

        Sinun viestisi muistuttavat paljon mormonien viestejä mormonien keskustelupalstalla, jolla he yrittävät epätoivoisesti selittää parhain päin oman lahkonsa älyttömyyksiä.

        Tässä erittäin hyvä näyte siitä:

        Avausviesti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9059198

        Sitten epätoivoinen mormonin selitysviesti, joka oikeastaan vain pahentaa tilannetta, mutta hän ei sitä itse huomaa:

        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9059198/44010077

        Aivan samalta näyttää aina sinunkin viestisi, kun koetat selittää Ellenin möläytyksiä.

        No vaihda sitten saunakaljat etikkaan ja kokeile miten hyvän huppelin siitä saat. Mitästä tuosta Ellenistä välität.


      • Bushmanni
        Oppimaton typerys kirjoitti:

        No vaihda sitten saunakaljat etikkaan ja kokeile miten hyvän huppelin siitä saat. Mitästä tuosta Ellenistä välität.

        Miksi ihmeessä minä noin älyttömästi tekisin?

        Välillä aina ihmettelen ajatuksenjuoksuasi ja olen tullut siihen tulokseen, että ehkäpä hassu nimimerkkisi ei olekaan aivan tuulesta temmattu, vaan totta toinen puoli.

        Sen ymmärtämiseen, että etikkaa ei kannata juomalla juoda, ei tarvita jumalallista viisautta tai viestiä miltään jumalalta. Toki jos haluaa uskoa amerikkalaista epileptikkopotilasta, niin mikäpä siinä.

        Mutta on tässä toinenkin hauska puoli, nimittäin se, että etikka siinä tarkoituksessa, johon sitä tulee käyttää, on hyvä ja loistava tuote, eikä sitä Ellenin höpinöiden takia kannata jättää oikein käyttämättä.


      • Bushmanni kirjoitti:

        Mutta päätit sitten kuitenkin yrittää selittää asiaa niin, että adventtikirkon profeetta, tuo Jumalan suurin lähettiläs, Ellen White, ei joutuisi niin naurettavaan valoon, minkä hän tosiasiassa ansaitsisi noilla onnettomilla, aikaansa sidotuilla höpinöillään, joilla ei ole Jumalan kanssa mitään tekemistä.

        Sinun viestisi muistuttavat paljon mormonien viestejä mormonien keskustelupalstalla, jolla he yrittävät epätoivoisesti selittää parhain päin oman lahkonsa älyttömyyksiä.

        Tässä erittäin hyvä näyte siitä:

        Avausviesti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9059198

        Sitten epätoivoinen mormonin selitysviesti, joka oikeastaan vain pahentaa tilannetta, mutta hän ei sitä itse huomaa:

        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9059198/44010077

        Aivan samalta näyttää aina sinunkin viestisi, kun koetat selittää Ellenin möläytyksiä.

        Kuulostan myöhempien aikojen pyhältä? Huh.

        Tätä asiaa en ole tutkinut eikä minulla ole siitä mitään mielipidettä eikä tarkoitukseni, ollut muuta kuin keskustella ja ihmetellä sitä, että joku voi tulla humalaan etikasta, jonka kuvittelen alkoholittomaksi. Mutta voin olla väärässä, koska en todellakaan ole asiasta varma. Mutta ehkä mielestäsi EGW kritiikki on niin innoitettua, ettei siitä saa edes keskustella.

        Siitähän ei ole epäilystäkään etteivätkö adventistit tuota kaikenlaista huuhaa apologeesia, joihin minäkin saatan aina silloin tällöin langeta... mutta että juuri tätä juttua vertaat pyhien jorinoihin, tuntuu vähän paksulta.

        :) Kai


      • R.yssä
        Kai_A kirjoitti:

        No kerrankin hauska juttu.

        Minulla ei ole mitään huolta EGWn mahdollisista etikkaongelmista, eikä tarvetta todistaa asian suhteen mitään. Heitän vain kehään pari ajatusta, jotka aiheeseen liittyvät.

        Ensinnäkin sisar uskova ei huomioi sitä, että 1800 -luvun tyylin mukaisesti EGW vaikertaa ja voikertaa tunnetasolla käymiään taisteluita sivukaupalla. Se oli ajan tapa kirjoittaa, eikä välttämättä merkitse sitä, että tässä täytyi ola ihan kauhea addiktio. Vertailukohdaksi voi tarjota vaikkapa sitä, että EGW kirjoittaa pitkiä epistoleita siitä kuinka oli suurin piirtein kuolemaisillaan päättäessään jättää liharuuan... vaikea kuvitella, että se nyt olisi hirmuisesti riippuvuutta aiheuttavaa - paitsi maun puolesta.

        Toiseksi etikkaa voidaan valmistaa mistä tahansa alkoholipitoisesta juomasta, viinistä, käyneistä mehuista, laimennetusta alkoholista siten, että nesteen alkoholi hapetetaan. Luulisin, en kylläkään ole varma, ettei valmistuksessa käytetyn alkoholipitoisen juoman alkoholipitoisuus saa ylittää 18%, koska sitä väkevämpi alkoholi tappaisi hapettajabakteerit ja luulisin myös, vaikkakaan en tiedä, että jos hapetusprosessia ei keskeytetä esimerkiksi pastoroimalla, syntyneen etikan alkoholiprosentti on 0.

        Tämä merkinnee, ettei hirmuisen alkoholipitoisia etikoita ole edes mahdollista tuottaa. Näin kuvittelen - vaikkakin täytyy todeta, että orgaanisen kemian salat ovat pahasti ruostuneet aivoissani. Enkä ole myöskään jaksanut edes yrittää perehtyä tarkemmin Pohjois-Amerikkalaiseen etikanvalmistuskäytäntöön.

        Pitäisiköhän käyttää enemmän etikkaa, että harmaa aines elpyisi. :)

        Kuten sanottu. Saattaahan tässä alkoholilla olla osuutta, mutta todennäköisemmin ei. Kannatan kuitenkin kaiken EGW riippuvuuden vaihtamista Kristus / Raamattu riippuvuuteen.

        Kai

        ryypiskelisit vaikka yhden lasillisen omenaviinietikkaa heti aamulla, niin se antaisi sulle eliksiiriä arjenharmauteen ja harmaisiin aivosoluihinkin.

        Etikka niinkuin soodakin ovat vanhanajan kansanlääkkeitä ja mikä ettei nykyisenkin.

        Etikka elvyttää harmaita aivosoluja, niinkuin Kai_A olet jo huomannut, ja sooda auttaa närästykseen tasapainottamalla ärtyneet mahahapot.

        Niin että lisää vaan etikkaa kehiin.. ;D


      • Bushmanni
        Kai_A kirjoitti:

        Kuulostan myöhempien aikojen pyhältä? Huh.

        Tätä asiaa en ole tutkinut eikä minulla ole siitä mitään mielipidettä eikä tarkoitukseni, ollut muuta kuin keskustella ja ihmetellä sitä, että joku voi tulla humalaan etikasta, jonka kuvittelen alkoholittomaksi. Mutta voin olla väärässä, koska en todellakaan ole asiasta varma. Mutta ehkä mielestäsi EGW kritiikki on niin innoitettua, ettei siitä saa edes keskustella.

        Siitähän ei ole epäilystäkään etteivätkö adventistit tuota kaikenlaista huuhaa apologeesia, joihin minäkin saatan aina silloin tällöin langeta... mutta että juuri tätä juttua vertaat pyhien jorinoihin, tuntuu vähän paksulta.

        :) Kai

        >>> Tätä asiaa en ole tutkinut eikä minulla ole siitä mitään mielipidettä eikä tarkoitukseni, ollut muuta kuin keskustella ja ihmetellä sitä, että joku voi tulla humalaan etikasta, jonka kuvittelen alkoholittomaksi. >>

        Etikka on alkoholitonta, eli siinä on alkoholia saman verran kuin piimässä, eli noin 0.3 %.

        Etikasta ei voi tulla humalaan, eikä siitä voi saada vieroitusoireita, vaikka sitä saisi upotettua itseensä litroittain.

        Tarkoitin sitä, että Ellen höpisi taas sekavia, niitä näitä, joita on noin 99.999 % hänen kirjallisesta tuotannostaan ja sitten sinun tehtäväsi on saada tilanne näyttämään siltä, että ei hän se Ellen nyt niin kauhean sekavia taaskaan jorissut, vaan siihen on monia syitä, joista suurin osa liittyy aikaan, jossa hän eli.

        Ellen ei ole profeetta, ei edes sanansaattaja millekään jumalalle, eikä hänellä ole mitään tekemistä minkään jumalan kanssa.

        Yhteys oli siinä, että mm. mormoneilla on sama ongelma, jonka kanssa sinäkin painit tällä palstalla.

        Mormonien Smith kirjoitti tuhansia sivuja yhtä järkyttävän älyvapaata tuotosta, kaikesta mahdollisesta kuten Ellen-rukkakin ja mormoniella on kova tehtävä yrittää saada se järjetön lööperi näyttämään vähemmän järjettömältä lööperiltä.

        Etikkaan ei voi tulla mitään himoa ainakaan sen sisältämän alkoholin takia, sillä siinä ei todellakaan ole alkoholia, joten tässäkin tapauksessa Ellen höpisi aivan järkyttävää lööperiä, josta potaskasta suomessakin on ihmisiä, jotka antavat osan kuukausituloistaan tälle järjestölle, jota sinäkin edustat.

        Eikö sinua edes hävetä ottaa tai pyytää heidän rahojaan tuosta käsittämättömästä, järjenvastaisesta humpuukista, jota he kotonansa tavailevat?


      • 2 teelusikallista
        R.yssä kirjoitti:

        ryypiskelisit vaikka yhden lasillisen omenaviinietikkaa heti aamulla, niin se antaisi sulle eliksiiriä arjenharmauteen ja harmaisiin aivosoluihinkin.

        Etikka niinkuin soodakin ovat vanhanajan kansanlääkkeitä ja mikä ettei nykyisenkin.

        Etikka elvyttää harmaita aivosoluja, niinkuin Kai_A olet jo huomannut, ja sooda auttaa närästykseen tasapainottamalla ärtyneet mahahapot.

        Niin että lisää vaan etikkaa kehiin.. ;D

        Omenaviinietikka on luonnontuote, joka sisältää runsaasti kaliumia, fosforia ja kalsiumia sekä jonkin verran magnesiumia, natriumia, klooria, rikkiä, rautaa, fluoria ja piitä. Lisäksi siinä on A-, B1-, B2-, B6-, C- ja E-vitamiineja. Jo Hippokrates hoiti potilaitaan omenaviinietikalla sen puhdistavien, parantavien ja vastustuskykyä parantavien ominaisuuksien takia.
        Ensimmäisenä omenaviinietikan lääkevaikutuksen huomasi maalaislääkäri D.C. Jarvis. Hän totesi omenaviinietikan nopeuttavan eläinten kasvua ja torjuvan sairauksia. Jarvis päätteli sen tehoavan myös ihmisillä ja määräsi potilailleen pitkän iän saavuttamiseksi omenaviinietikan ja hunajan seosta.
        Omenaviinillä sanotaan olevan ainakin seuraavanlaisia ominaisuuksia:
        • Vaikuttaa suotuisasti elimistön happo-emästasapainoon
        • Parantaa ruoansulatusta
        • Vilkastuttaa aineenvaihduntaa
        • Helpottaa niveltulehdusten aiheuttamaa jäykkyyttä
        • Auttaa kuivaan ja arkaan kurkkuun
        • Pitää veren notkeana, jolloin se pääsee virtaamaan pienimpiinkin suoniin
        • Auttaa kalsiumin imeytymisessä
        • Laskee verenpainetta
        • Pienentää syöpäriskiä
        • Poistaa verisuonten hyytymiä
        • Viivyttää osteoporoosia
        • Suojaa aivoja ikääntymiseltä
        • Auttaa kontrolloimaan ja normalisoimaan painoa
        • Vähentää selluliittia
        • Auttaa kuivaan ihoon
        • Lievittää auringonpolttamien kipua
        • Auttaa estämään hilseen muodostumista, päänahan kutinaa ja kaljuutta
        • Pehmittää kireitä, särkeviä raajoja ja arkoja lihaksia
        Omenaviinietikan kerta-annostus on 2 teelusikallista etikkaa sekoitettuna runsaaseen määrään vettä. Joukkoon voi lisätä myös hunajaa (2 teelusikallista). Annoksia nautitaan vähintään yksi päivässä (aamulla) tai aamuin illoin tai ennen jokaista ateriaa. Kurkkukipuun omenaviinietikkaa käytetään kurlausvetenä.
        Jos omenaviinietikan maku tuntuu kestämättömältä, voi sen yrittää sekoittaa esimerkiksi mehuun (Fun Light, appelsiinitäysmehu tms.) tai kivennäisveteen. Kaupoista löytyy myös hunajaomenaviinietikkaa tai hunaja-hera-omenaviinietikkaa, joita voi testata.
        Etikka syövyttää ja pehmittää hammaskiillettä. Hammaslääkärin antama ohje etikan käyttämiseen on seuraava: aamulla ihan ensimmäiseksi pitää pestä hampaat siten että levittää hammastahnan tasaisesti kaikkiin hampaisiin ja sitten harjaa (vähintään 2 min jotta fluori ehtii vaikuttaa) ja lopuksi vielä purskuttaa tahnavaahtoa suussa. Suu huuhdellaan "huolimattomasti" niin että hampaisiin jää suojaava kerros hammastahnaa (yleensä yksi purskuttelu riittää). Tämän jälkeen juodaan etikka-vesi-seos, jonka pitäisi olla melkoisen mietoa (2 tl etikkaa tuopilliseen vettä) ja päälle vielä pelkkää vettä. Ja sitten pitäisi odotella vielä 10 minuuttia ennen kuin pistää suuhunsa yhtään mitään, paitsi xylitol-purkkaa voi syödä heti. Missään tapauksessa hampaita ei saa harjata heti etikan juomisen jälkeen.


        Omenaviinietikan käyttöohjeita:
        Omenaviinietikkakuuri:
        2 teelusikallista omenaviinietikkaa ja saman verran hunajaa sekoitetaan lasilliseen lämmintä vettä ja juodaan aamuin illoin kuuden viikon ajan.

        Suonikohjuihin ja turvotukseen:
        Kasta puuvillarätti omenaviinietikkaan ja kiedo se jalan ympärille. Peitä rätti pyyhkeellä ja makaa jalat koholla noin puoli tuntia. Myös päivittäinen hieronta omenaviinietikalla parantaa verenkiertoa ja virkistää kudoksia. Herkkäihoisten kannattaa laimentaa etikka.

        Puhdistava kylpy:
        Päivittäiset kylvyt, joihin on lisätty 2.5 dl omenaviinietikkaa puhdistavat ja kiinteyttävät ihoa sekä vähentävät finnejä ja muita näppylöitä. Vietä kylvyssä päivittäin noin 20 minuuttia enintään kuuden viikon ajan. Kylvyn jälkeen ihoa ei tulisi huuhtoa.

        Auringon polttamiin, kutiseviin ihottumiin ja lieviin palovammoihin:
        Hoidettava alue peitetään omenaviinietikalla kastetulla pyyhkeellä. Hyönteisten pistoihin ja ihottumiin suositellaan laimennettua omenaviinietikkaa.

        Yskää vastaan:
        Sekoita 5 rkl juoksevaa hunajaa ja 5 tl omenaviinietikkaa. Syntyy mieto yskänlääke, joka vähentää ärsytystä ja irrottaa limaa hengitysteissä. Sekoita 1:1 omenaviinietikkaa ja lämmintä vesijohtovettä (noin 40C). Kasta pyyhe seokseen ja kierrä puolikuivaksi. Makaa pyyhe rinnalla noin puoli tuntia.

        Liikavarpaat ja kovettumat:
        Kasta leipäviipale omenaviinietikkaan. Laita se känsän tai liikavarpaan päälle, sido paikalleen ja anna vaikuttaa yön yli.


        Lähteet:
        Verkkoklinikan laihdutuskeskustelun kirjoittajat,
        http://www.ageless.co.za/applecider.htm - Ageless herbal weight loss apple cider vinegar with Centella
        Luonnonapteekki (Mestarikustannuksen julkaisu)

        http://www.eu.gw.com/laihis/omenaviinietikka.html

        lisäys.

        Omenaviinietikka nautittuna poistaa uskova_1 ajatuskutinoita päänänahasta, turhien jaaritusten vaivariskiä, vähentää nettiriippuvuutta, sekä aivojen tyhjäkäyntiä.


      • Bushmanni
        Kai_A kirjoitti:

        Kuulostan myöhempien aikojen pyhältä? Huh.

        Tätä asiaa en ole tutkinut eikä minulla ole siitä mitään mielipidettä eikä tarkoitukseni, ollut muuta kuin keskustella ja ihmetellä sitä, että joku voi tulla humalaan etikasta, jonka kuvittelen alkoholittomaksi. Mutta voin olla väärässä, koska en todellakaan ole asiasta varma. Mutta ehkä mielestäsi EGW kritiikki on niin innoitettua, ettei siitä saa edes keskustella.

        Siitähän ei ole epäilystäkään etteivätkö adventistit tuota kaikenlaista huuhaa apologeesia, joihin minäkin saatan aina silloin tällöin langeta... mutta että juuri tätä juttua vertaat pyhien jorinoihin, tuntuu vähän paksulta.

        :) Kai

        Ja palautetaan mieleen tämä:

        http://www.adventist.fi/oppi-srk

        17. Profetian lahja

        Yksi Pyhän Hengen lahjoista on profetian lahja. Tämä lahja kuuluu jäännösseurakunnan tuntomerkkeihin, ja se ilmeni Ellen G. Whiten palvelutyössä. Hän oli Herran sanansaattaja, jonka kirjoitukset ovat jatkuvana ja arvovaltaisena totuuden lähteenä ja tarjoavat seurakunnalle lohdutusta, ohjausta, opetusta ja ojennusta. Ne myös ilmaisevat selvästi, että Raamattu on se normi, jolla kaikki opetukset ja kokemukset on koeteltava.

        Toki nyt on niin, että etikasta emme löydä mitään Raamatusta, joten tätä kohtaa emme voi koetella Raamatulla millään tavoin, mutta tässäkin asiassa Ellen-parka sotki Jumalan kuvioihin, joten mitä meidän nyt pitäisi sanoa tästä arvovaltaisesta potaskan vääntäjästä?

        "The salads are prepared with oil and vinegar, fermentation takes place in the stomach, and the food does not digest, but decays or putrefies. As a consequence the blood is not nourished, but becomes filled with impurities, and liver and kidney difficulty appear. Heart disturbances, inflammation, and many evils are the result of such kind of treatment, and not only are the bodies affected, but the morals, the religious life, are affected." (Ellen White, Letter 9, 1887, Manuscript Releases vol. 2, pp. 143-144.)

        Voitko kertoa meille, että kuinka hengellinen elämä ja moraali menevät hunningolle, kun käyttää etikkaa jossain muodossa?

        Tuo alku on vastoin ihmisen elintoimintojen tiedettyä käyttäytymistä, eli pelkkkää potaskaa taas kerran, mutta puututaan nyt vain tuohon hengellisen elämän pilaantumiseen.

        Ellen on järjestösi nimeämä Herran sanansaattaja ja tämä sanansaattaja kertoo selkein sanankääntein, että etikan nauttijan moraali ja hengellinen elämä kokee kolauksen etikan myötä, niin miten sinä selität sen taas niin, että ei se mene, vaan Ellen nyt vähän tuossa kirjoitteli sellaista, mikä pitää ymmärtää sen aikaista menoa vasten....


      • Bushmanni kirjoitti:

        Ja palautetaan mieleen tämä:

        http://www.adventist.fi/oppi-srk

        17. Profetian lahja

        Yksi Pyhän Hengen lahjoista on profetian lahja. Tämä lahja kuuluu jäännösseurakunnan tuntomerkkeihin, ja se ilmeni Ellen G. Whiten palvelutyössä. Hän oli Herran sanansaattaja, jonka kirjoitukset ovat jatkuvana ja arvovaltaisena totuuden lähteenä ja tarjoavat seurakunnalle lohdutusta, ohjausta, opetusta ja ojennusta. Ne myös ilmaisevat selvästi, että Raamattu on se normi, jolla kaikki opetukset ja kokemukset on koeteltava.

        Toki nyt on niin, että etikasta emme löydä mitään Raamatusta, joten tätä kohtaa emme voi koetella Raamatulla millään tavoin, mutta tässäkin asiassa Ellen-parka sotki Jumalan kuvioihin, joten mitä meidän nyt pitäisi sanoa tästä arvovaltaisesta potaskan vääntäjästä?

        "The salads are prepared with oil and vinegar, fermentation takes place in the stomach, and the food does not digest, but decays or putrefies. As a consequence the blood is not nourished, but becomes filled with impurities, and liver and kidney difficulty appear. Heart disturbances, inflammation, and many evils are the result of such kind of treatment, and not only are the bodies affected, but the morals, the religious life, are affected." (Ellen White, Letter 9, 1887, Manuscript Releases vol. 2, pp. 143-144.)

        Voitko kertoa meille, että kuinka hengellinen elämä ja moraali menevät hunningolle, kun käyttää etikkaa jossain muodossa?

        Tuo alku on vastoin ihmisen elintoimintojen tiedettyä käyttäytymistä, eli pelkkkää potaskaa taas kerran, mutta puututaan nyt vain tuohon hengellisen elämän pilaantumiseen.

        Ellen on järjestösi nimeämä Herran sanansaattaja ja tämä sanansaattaja kertoo selkein sanankääntein, että etikan nauttijan moraali ja hengellinen elämä kokee kolauksen etikan myötä, niin miten sinä selität sen taas niin, että ei se mene, vaan Ellen nyt vähän tuossa kirjoitteli sellaista, mikä pitää ymmärtää sen aikaista menoa vasten....

        Sillehän ei voi mitään, että ilmeisesti kotiväkesi on vetänyt jykevän yhtäläisyysmerkin adventismin ja EGWn välille. Eikä kaiketi sillekään, että minun tuntemassani adventismissa moista yhtäläisyysmerkkiä ei ole. Saa siis olla adventisti uskomatta perusopinkohtaan 17.

        Vaikka jotkut adventisteista tekevätkin EGWstä elämänsä perustuksen niin heistä innokkaimmatkin jättävät niin etikkajutut kuin kymmenet muutkin kohdat EGWn kirjoituksista syrjään. Ja ihan hyvästä syystä - aika on mennyt niiden juttujen ohi. Tuo on siis ihan perus EGW hermeneutiikkaa niille innokkaillekin. Entä sitten meillä tavallisille muille adventisteille, joille Raamattu on ratkaiseva auktoriteetti tai jopa ainoa auktoriteetti.

        Pitääkseni asiat perspektiivissä olen tällä palstalla yleensä välttänyt EGW juttuihin sekaantumista - mitä nyt historiallisissa jutuissa kiusaus kommentoida on joskus käynyt liian suureksi.

        Vaikka muuten yleensä ajattelet loogisesti perusongelmanasi on oletus, että adventistin täytyy olla ankara fundamentalisti. Valitettavasti se ei pidä paikkaansa... ei ainakaan kaikkiin adventisteihin... Olet jäänyt 50 tai 60 -luvulle adventismikäsityksissäsi.

        Kai


      • Bushmanni
        Kai_A kirjoitti:

        Sillehän ei voi mitään, että ilmeisesti kotiväkesi on vetänyt jykevän yhtäläisyysmerkin adventismin ja EGWn välille. Eikä kaiketi sillekään, että minun tuntemassani adventismissa moista yhtäläisyysmerkkiä ei ole. Saa siis olla adventisti uskomatta perusopinkohtaan 17.

        Vaikka jotkut adventisteista tekevätkin EGWstä elämänsä perustuksen niin heistä innokkaimmatkin jättävät niin etikkajutut kuin kymmenet muutkin kohdat EGWn kirjoituksista syrjään. Ja ihan hyvästä syystä - aika on mennyt niiden juttujen ohi. Tuo on siis ihan perus EGW hermeneutiikkaa niille innokkaillekin. Entä sitten meillä tavallisille muille adventisteille, joille Raamattu on ratkaiseva auktoriteetti tai jopa ainoa auktoriteetti.

        Pitääkseni asiat perspektiivissä olen tällä palstalla yleensä välttänyt EGW juttuihin sekaantumista - mitä nyt historiallisissa jutuissa kiusaus kommentoida on joskus käynyt liian suureksi.

        Vaikka muuten yleensä ajattelet loogisesti perusongelmanasi on oletus, että adventistin täytyy olla ankara fundamentalisti. Valitettavasti se ei pidä paikkaansa... ei ainakaan kaikkiin adventisteihin... Olet jäänyt 50 tai 60 -luvulle adventismikäsityksissäsi.

        Kai

        On se fundamentalistinen adventismi ihan nykyaikaa ja tälläkin palstalla sitä edustaa hyvin ansiokkaasti Timo Flink, joka on käsittääkseni kolmen seurakunnan paimen a-kirkossa.

        Tässä näyte hänen perusinsinöörin ajattelustaan:

        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9062943/44030103

        >> Kuten ehkä muistatte, totesin jo kauan sitten, että Adventtikirkon 28 opinkohtaa määrittelevät, mitä on olla adventistikristitty ja näiden opinkohtien kieltäminen ja niitä vastaan tappeleminen on adventistisen kristillisyyden hylkäämistä, jossa yhteydessä käytin sanaa nimiadventisti. Siis henkilöstä, joka sanoo olevansa seitsemännen päivän adventisti, mutta ei kuitenkaan hyväksy mitä kirkko edustaa. >>>

        Voitko nyt kertoa, että kumpaa näkemystä edustaa sellainen henkilö, joka väittää olevansa adventisti, etenkin kristillinen adventisti?

        NÄKEMYS A) Sinä sanot, että juu ei, ei tarvitse lainkaan uskoa erästä epileptikkopotilasta, jonka nimi nyt sattumalta on jäänyt opinkohtaamme numero 17 ja häntä taidetaan hassusti nimittää jopa arvovaltaiseksi Herran sanansaattajaksi. Mitäpä tuosta hurahtaneesta, edesmenneestä tädistä. Madot on jo sen syöneet ja saisivat madot syödä sen kirjatkin, niin päästäisiin mokomasta hölynpölystä.

        NÄKEMYS B) Sitten meillä on armon vuonna eräs insinööri, joka on vieläpä teologian tohtori tässä järjestössä ja hän sanoo hyvin yksiselitteisesti, joka on insinöörille tyypillistä, että on 28 opinkohtaa, johon luetaan myös opinkohta 17 ja mikäli puliset vastaan, niin olet jokin, mutta et ainakaan adventisti.

        Minä olen aika varma, että tämän insinöörin kodissa ei käytetä etikkaa missään muodossa, sillä hän taitaa olla vankka arvovaltaisen Herran sanansaattajan kannattaja, joka ei ota huumorilla yhtään tämän tädin näkemystä mistään asiasta, vaikka ne olisivat kuinka terveen järjen vastaisia tahansa tai tiedetyn tiedon vastaisia.

        Ja mitäpä luulisit, että mitenkä on asiain laita hänen seurakunnassaan? Ollaankohan siellä liberaalisten ajatusten kannattajia, jollaista sinä edustat? Olisiko niin, että sellainen seurakunta, millainen paimen?


      • Ramses II
        Kai_A kirjoitti:

        Sillehän ei voi mitään, että ilmeisesti kotiväkesi on vetänyt jykevän yhtäläisyysmerkin adventismin ja EGWn välille. Eikä kaiketi sillekään, että minun tuntemassani adventismissa moista yhtäläisyysmerkkiä ei ole. Saa siis olla adventisti uskomatta perusopinkohtaan 17.

        Vaikka jotkut adventisteista tekevätkin EGWstä elämänsä perustuksen niin heistä innokkaimmatkin jättävät niin etikkajutut kuin kymmenet muutkin kohdat EGWn kirjoituksista syrjään. Ja ihan hyvästä syystä - aika on mennyt niiden juttujen ohi. Tuo on siis ihan perus EGW hermeneutiikkaa niille innokkaillekin. Entä sitten meillä tavallisille muille adventisteille, joille Raamattu on ratkaiseva auktoriteetti tai jopa ainoa auktoriteetti.

        Pitääkseni asiat perspektiivissä olen tällä palstalla yleensä välttänyt EGW juttuihin sekaantumista - mitä nyt historiallisissa jutuissa kiusaus kommentoida on joskus käynyt liian suureksi.

        Vaikka muuten yleensä ajattelet loogisesti perusongelmanasi on oletus, että adventistin täytyy olla ankara fundamentalisti. Valitettavasti se ei pidä paikkaansa... ei ainakaan kaikkiin adventisteihin... Olet jäänyt 50 tai 60 -luvulle adventismikäsityksissäsi.

        Kai

        Tutustuin adventismiin ystävien välityksellä "sisältäpäin" juuri tuolla 60-luvulla ja kyllä siinä silloin oli aika outoja, jopa pelottavan suvaitsemattomia piirteitä. Millä tavalla nykypäivän adventismi sitten eroaa siitä 50- ja 60-lukujen adventismista? Kun näitä hengentuotteita lukee, tuntuu siltä, että sama touhu jatkuu edelleen etikkahorinoineen.
        Miten on KaiA, onko mikään muuttunut? Vai kuvitteletko vain? Miten itse olet muuttunut?


      • pomminpelossa
        Ramses II kirjoitti:

        Tutustuin adventismiin ystävien välityksellä "sisältäpäin" juuri tuolla 60-luvulla ja kyllä siinä silloin oli aika outoja, jopa pelottavan suvaitsemattomia piirteitä. Millä tavalla nykypäivän adventismi sitten eroaa siitä 50- ja 60-lukujen adventismista? Kun näitä hengentuotteita lukee, tuntuu siltä, että sama touhu jatkuu edelleen etikkahorinoineen.
        Miten on KaiA, onko mikään muuttunut? Vai kuvitteletko vain? Miten itse olet muuttunut?

        Ei se omena kauas puusta putoa.
        Arvo Arasola oli sotien jälkeinen adventtihengen luoja.
        Silloin oli adventtikultillekkin hyvä sauma, kun ihmisiä peloteltiin maailmanlopulla ja haalittiin kirkkoihin hyväuskoisia lupaamalla taivasosuutta, jos isompi pamaus osuisi kohdalle.


      • Mitä valehtelmista siinä on, että lainaan Ellen Whiten omia kirjoituksia?

        Mutta sanopa nyt, mikä oli Ellen Whiten valhe:

        1. hän laittoi etikkapulloon selvää viinaa hämätäkseen muita ja joi sitä ja alkoholisoitui niin, että tuli nuo hirveät vieroitusoireet, kun lopetti.

        2. hänen käyttämänsä etikka oli alkoholipitoista (jonka hän valheellisesti pimitti kirjoituksistaan) ja hänelle tuli siihen himo. Ja siinä himossaan hän yltyi juomaan sitä enemmän ja enemmän vuosikausiksi ja alkoholisoitui niin, että tuli nuo hirveät vieroitusoireet, kun lopetti.

        3. hän valehteli vieroitusoireensa ja olikin käyttänyt tavallista etikkaa.

        Sinä kun tuota valehtelu-sanaa viljelet päivät pitkät, niin esitäpä nyt arviosi, mikä oli Ellen Whiten valhe 1, 2 vai 3 ?


    • uskontunnustus..

      Uskotko, että sapatti on ihmistä varten ja sapatin pyhittäjä on Jumala ja Jumalan pyhityspäivä oli 7.s päivä, pe- illasta lauantai- iltaamme, meidän ajanlaskumme mukaan?

      Uskotko, että se sielu, joka syntiä tekee on kuoltava, eikä se sielu elä iankaikkisesti?

      Tämä näin alkupaloiksi.

      Täytyyhän selvittää, uskooko arvostelija ensin omakohtaisesti sanan auktoriteettia.

      • vaan

        meille ei ole annettu, kuin Jeesus Kristus.

        Uskomukset tai uskomiset johonkin asiaan eivät pelasta ketään.
        Uskon minä sitten joulupukkiin tai ikuiseen helvettiin joulupukin kanssa.
        Yhdentekevää pelastukseni suhteen.

        Kun uskon Jeesuksen uhrin kertakaikkisuuteen olen täysi turvassa Hänen kanssaan.

        Jos taasen alan uskoa joihinkin säädöksiin ja pykäliin, olen varmuudella kadotettu niiden kanssa ja ne kaulassani.

        Kun pidän Jeesuksen "viitanliepeestä" tiukasti kiinni olen ainakin samassa paikassa kuin Hänkin, minne ikinä Hän sitten meneekin,


      • Matt 5:17-20
        vaan kirjoitti:

        meille ei ole annettu, kuin Jeesus Kristus.

        Uskomukset tai uskomiset johonkin asiaan eivät pelasta ketään.
        Uskon minä sitten joulupukkiin tai ikuiseen helvettiin joulupukin kanssa.
        Yhdentekevää pelastukseni suhteen.

        Kun uskon Jeesuksen uhrin kertakaikkisuuteen olen täysi turvassa Hänen kanssaan.

        Jos taasen alan uskoa joihinkin säädöksiin ja pykäliin, olen varmuudella kadotettu niiden kanssa ja ne kaulassani.

        Kun pidän Jeesuksen "viitanliepeestä" tiukasti kiinni olen ainakin samassa paikassa kuin Hänkin, minne ikinä Hän sitten meneekin,

        Jeesuksen uhrikuolema merkitsee sitä, että joka tähän vetoaa kohdallaan, on myös kasvettava sanassa ja ojentauduttava sen mukaisesti, sen valon mukaan mitä Sana antaa.

        Jos näin ei tapahdu, ihmiselle ei aamunkoittoa ole.


        ____

        Ei sovitus merkitse sitä, että viitanpielissä olisi pelastus, mutta suun tunnustuksella kieltäydytään elämästä niinkuin Jeesus eli, eli leivisköiden mukaan eletään.

        ___

        " vaan " -mene, mutta älä enää syntiä tee.
        Viitanpielistä lähdetään liikkeelle ja koko elämä on sitä, että Valkeus poistaa pimeyttä ja myös tietoisuus sanan opetuksesta synnistä ja mihin sitten täytyy suunnata suunsa ja askeleensa.

        Ripusta se otsallesi ja käteesi merkiksi, usko että armahdetulla kuuluu uskoa säädöksiin, vielä kerraten "Älä enää syntiä tee".
        Oletko unohtanut, Jeesuksen liepeissä Hänen opetuksensa?
        tarkastelepa ajatuksen kanssa Matt. 5:17-20.. on kyse suunsa opetuksesta.
        ”ja siten opettaa” joko tavalla tahi toisella. Hieman se harteille otattaa sinullekin, väärin opetettu suun tunnustus todella kadottaa, se on totta.

        ___
        Mutta edelleen kysymyksiin, että tiedetään uskotko Raamatulliseen Jumalaan, silloin voi ymmärtää, että uskot siihen Jeesukseen joka on sovittaja.
        Katsos evl. kirkon pappi ja pääsiäissaarna kirkossa, hänkin puhui Jeesuksesta, mutta puhuiko hän raamatullisesta Jeesuksesta, oli eri asia.

        Sovitukseen, joka kuoli raamatullisen opetuksen mukaan sijaiskuoleman, että saisi raamatullisesti armolahjana iankaikkisen elämän on raamatullisen Jumalan sana, koska jo paratiisin sanassa Jumala sanoi, että ihminen ei elä iankaikkisesti, ilman sovittajaa. Ts. koko Raamatun sana perustuu elämän ja kuoleman kysymyksiin, oikeisiin kysymyksiin ja vastauksiin.

        Eli onko Raamatun sana totta. Onko sen tunnustuksesi mukaan auktoriteetti kahle, eli puhutkin sitten omasta muotojumalista, jumalasta mikä sopii omiin muotojumalisuuksiisi.
        Toisessa opissa on sellaisen jumalan kuva, joka ei pysty ratkaisemaan syntiinlankeemuksen seuraamuksia iankaikkisesta iankaikkiseen, vaan synnin seuraus lepääkin täydellisessä uudesti luodussa maailmankaikkeuden Pyhyydessä iankaikkisesti ja rienaajan oppi olisi näin ollen totta.

        Toisessa eli raamatullisessa opissa Kaikkivaltias Kuningas, eli Herrain Herra ratkaisee synnin lopullisen ongelman ja käärmeen pää tulee murskatuksi iankaikkisesta iankaikkiseen ja siinä maassa ei kuulu itkua eikä vaikerruta.

        Eli suhtautumisella on merkitys. SE on sanomallinen evankeliumi eli Voittosanoman ydin.

        Iankaikkisen elämän merkitys. Se sielu joka syntiä tekee, on kuoltava ja se sielu joka turvautuu sovitukseen Kristuksessa, toteutuu Sana, että saa elää iankaikkisesti.
        Mennäänkö tästä eteenpäin?

        Eli et pääse pälkähästä puhumalla kuin politikko, joka ei vastaa kysymykseen milläänlailla.


      • Jumalan raamit.
        vaan kirjoitti:

        meille ei ole annettu, kuin Jeesus Kristus.

        Uskomukset tai uskomiset johonkin asiaan eivät pelasta ketään.
        Uskon minä sitten joulupukkiin tai ikuiseen helvettiin joulupukin kanssa.
        Yhdentekevää pelastukseni suhteen.

        Kun uskon Jeesuksen uhrin kertakaikkisuuteen olen täysi turvassa Hänen kanssaan.

        Jos taasen alan uskoa joihinkin säädöksiin ja pykäliin, olen varmuudella kadotettu niiden kanssa ja ne kaulassani.

        Kun pidän Jeesuksen "viitanliepeestä" tiukasti kiinni olen ainakin samassa paikassa kuin Hänkin, minne ikinä Hän sitten meneekin,

        Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään, jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta, ja koska meillä on "suuri pappi, Jumalan huoneen haltija", niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä; pysykäämme järkähtämättä toivon tunnustuksessa, sillä hän, joka antoi lupauksen, on uskollinen; ja valvokaamme toinen toistamme rohkaisuksi toisillemme rakkauteen ja hyviin tekoihin; älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän.

        Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä, vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat. Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman: kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä! Sillä me tunnemme hänet, joka on sanonut: "Minun on kosto, minä olen maksava"; ja vielä: "Herra on tuomitseva kansansa." Hirmuista on langeta elävän Jumalan käsiin.

        Mutta muistakaa entisiä päiviä, jolloin te, valistetuiksi tultuanne, kestitte monet kärsimysten kilvoitukset, kun te toisaalta olitte häväistysten ja ahdistusten alaisina, kaikkien katseltavina, toisaalta taas tulitte niiden osaveljiksi, joiden kävi samalla tavalla. Sillä vankien kanssa te olette kärsineet ja ilolla pitäneet hyvänänne omaisuutenne ryöstön, tietäen, että teillä on parempi tavara, joka pysyy. Älkää siis heittäkö pois uskallustanne, jonka palkka on suuri. Sillä te tarvitsette kestäväisyyttä, tehdäksenne Jumalan tahdon ja saadaksenne sen, mikä luvattu on. Sillä "vähän, aivan vähän aikaa vielä, niin tulee hän, joka tuleva on, eikä viivyttele; mutta minun vanhurskaani on elävä uskosta, ja jos hän vetäytyy pois, ei minun sieluni mielisty häneen." Mutta me emme ole niitä, jotka vetäytyvät pois omaksi kadotuksekseen, vaan niitä, jotka uskovat sielunsa pelastukseksi.

        Siinäpä uudenliiton uskovalle mietittävää.


      • R.yssä

        että se sielu on syntisempi, joka ei vietä sapattia kuin se, joka sapattia viettää?

        Missähän Raamatun sanankohdassa asia sapatista noin määritellään?


    • Markku Tampio

      et osaa vissiinkään muuta puhua, kuin jo edesmenneistä kuolleista pahaa.

      Taidat olla oikea pahanilmanlintu ja varsinainen paskavaris, koska aloituksissasi ei monastikaan edes käsitellä Raamatun kirjoitusten sanomaa ihmiskunnalle, vaan sensijaan Sinä esittelet hyvin suurella mielenkiinnolla asioita, joita et itse enää voi muuttaa etkä millään tavoin vaikuttaa seurakunnan rakentumista tarkastellen.

      • Adventismi on edelleen 100 % ellenismiä ja EGW julistettu erehtymättömäksi
        muinaista roomalaiskatolilaisuutta matkien. Joten on syytä paljastaa KAIKKI
        ellenismin salat! Kiitos Riitta.

        [][][] Minä mässäilin etikanhimolla. Mutta minä päätin päästä Jumalan avulla tästä himosta. Minä taistelin kiusausta vastaan päättäneenä, etten anna tämän tavan hallita.
        Neljä viikkoa minä olin hyvin sairas; mutta minä sanoin yhä uudestaan, Herra tietää siitä kaiken. Jos minä kuolen, minä kuolen; mutta minä en aio langeta tähän himoon.
        Kamppailu jatkui ja minä olin kovasti vaivattu monta viikkoa. Kaikki ajattelivat, että minun oli mahdotonta selvitä hengissä.
        Voitte olla varmoja, että tosissamme etsimme Herraa. Kiihkeimmät rukoukset esitettiin paranemiseni puolesta.
        Minä jatkoin etikanhimon vastustamista ja lopulta minä voitin. Nyt minulla ei ole halua maistaa mitään tuollaista. Tämä kokemus on ollut minulle arvokas monin tavoin. Minä saavutin täyden voiton. [][][]

        "Minä saavutin täyden voiton", hehkuttaa EGW!
        Kristus ei saa mitään kunniaa hulttionaisen pelastamisesta!!
        Ihmisen jalostumiseen uskova adventismi juoksentelee EGWn talutusnuorassa!!!

        Ja silti adventismissa ei uskota ihmeparantumiseen, vaan sanotaan sen olevan
        suoraan saatanasta.

        http://www.endtime.net/finsk/karisma.htm

        Juttu juontaa Suuren Taistelun s. 394 ylälaidasta. On mahdotonta istuttaa
        adventistiin kristinuskoa, ennenkuin kitketään pois ellenismi hänestä.


    • [][][] Ellen lienee ollut etikkakännissa lähes koko elinaikansa (1827-1915), koska vasta vanhana mummona muutama vuosi ennen kuolemaansa 1911 kertoo kirjeessään etikan vieroitusoireistaan.
      Eivätkä nuo oireet ole mitään haluja etikan makuun, vaan hän sairastui niin pahasti moneksi viikoksi oman kertomansa mukaan, että kukaan ei edes uskonut hänen pysyvän hengissä.
      Eikä noin paha alkoholiriippuvuus kehity muutamassa vuodessa.

      Mikä osuus kännisyydellä oli Ellenin näkyihin? [][][]

      Ellenin näkykirjoituksista päätellen, kaikki näyt ovat peräisin etikkahumalasta.
      Näyt ovat täyttyneet yhtä hyvin kuin on etikka haihtunut olemattomiin.

      • lipilipi.

        Ei voi muuta kuin todeta.

        Riittaa on hyvä liposkella, Riitta tykkää siitä.


      • Fniss!

        No johan nyt Riitta paljastikin sellaisen asian, mitä ei maailmanhistoriassa vielä ennen ole tiedetty. Nimittäin, että etikasta saa kännin. Salli mun nauraa Antti sulle ja profeetallesi.


      • lentäjä Ellen
        Fniss! kirjoitti:

        No johan nyt Riitta paljastikin sellaisen asian, mitä ei maailmanhistoriassa vielä ennen ole tiedetty. Nimittäin, että etikasta saa kännin. Salli mun nauraa Antti sulle ja profeetallesi.

        "Rajamäen Mausteinen etikka on gluteeniton tuote. Mausteisen etikan raaka-aineena on luonnollisella käymismenetelmällä valmistetut väkiviinaetikka ja mallasetikka. Käymisetikan valmistuksessa viljaraaka-aine käytetään hiivan avulla alkoholiksi, syntynyt alkoholi ei sisällä gluteenia. Alkoholista valmistetaan etikkaa etikkahappobakteerien avulla."

        Samaa tavaraa.
        Viinakin muuttuu etikaksi seisoessaan väärin säilytettynä.

        Ellen G. White ei ollut erityisen taitava kemisti, joten hänen juomansa saattoivat sisältää sitä sun tätä.
        En yhtään ihmettele hallusinaatioita, joita hän koki lennellen siellä sun täällä.
        Ellen oli siis riippuvainen omista litkuistaan ja "tripeistään".


      • lipilipi. kirjoitti:

        Ei voi muuta kuin todeta.

        Riittaa on hyvä liposkella, Riitta tykkää siitä.

        Kai se on kuitenkin niin että Ellenin tavaran olette jopa rekisteröineet.
        Joten vankkoja nuoleskelijoita olette vanhan tavaran perään, kun vielä
        ottaa huomioon ettei Ellenin niinsanotut näyt, tuhannet jopa, toteutuneet
        koskaan alkuunkaan.

        Ellen G. White®

        Totuus Ellenistä ja adventismista on kitkerä kuin etikka, mutta siinäpä lipitätte
        katkeraa kalkkianne, nuoleskelette Ellenin virallistettua tavaraa. Orgiot ...

        ( http://www.whiteestate.org/ )


      • Getsemanen puutarha.
        AnttiVKantola kirjoitti:

        Kai se on kuitenkin niin että Ellenin tavaran olette jopa rekisteröineet.
        Joten vankkoja nuoleskelijoita olette vanhan tavaran perään, kun vielä
        ottaa huomioon ettei Ellenin niinsanotut näyt, tuhannet jopa, toteutuneet
        koskaan alkuunkaan.

        Ellen G. White®

        Totuus Ellenistä ja adventismista on kitkerä kuin etikka, mutta siinäpä lipitätte
        katkeraa kalkkianne, nuoleskelette Ellenin virallistettua tavaraa. Orgiot ...

        ( http://www.whiteestate.org/ )

        Ensiksi, en ole adventisti, en siinä kirjoilla ollenkaan.
        Mutta lipittelet Riitan kanssa Riitan taivaasta helvettiin sapattisin.
        Eli Riitan todistuksen mukaan iankaikkisesti. Siinä lipilipi.

        Satuilet valtakuntinesi, joihin esim. Suomen Raamattuopiston arvostamaa kirjoittajaa kirjoitti kirjassaan.
        Elokuvat ja kirjat luovat uskoville sellaisen kuvan mikä ei ole raamatussa.

        Eli elät tarinatupien tarinasetää, jota Riitta edustaa, eli lipilipi.

        Työpaikallani, valtiolla määrättyjä nuolijoita kutsuttiin hieman karkeammilla nimillä, mutta sama asia.

        Lipittelette toisianne ja harhailette yhdessä. Mitäpä tuohon lisäämään.

        Suudelmallako Jeesuksen kavallat Juudaksen tavoin?


      • lipaisut
        Getsemanen puutarha. kirjoitti:

        Ensiksi, en ole adventisti, en siinä kirjoilla ollenkaan.
        Mutta lipittelet Riitan kanssa Riitan taivaasta helvettiin sapattisin.
        Eli Riitan todistuksen mukaan iankaikkisesti. Siinä lipilipi.

        Satuilet valtakuntinesi, joihin esim. Suomen Raamattuopiston arvostamaa kirjoittajaa kirjoitti kirjassaan.
        Elokuvat ja kirjat luovat uskoville sellaisen kuvan mikä ei ole raamatussa.

        Eli elät tarinatupien tarinasetää, jota Riitta edustaa, eli lipilipi.

        Työpaikallani, valtiolla määrättyjä nuolijoita kutsuttiin hieman karkeammilla nimillä, mutta sama asia.

        Lipittelette toisianne ja harhailette yhdessä. Mitäpä tuohon lisäämään.

        Suudelmallako Jeesuksen kavallat Juudaksen tavoin?

        Hän teki likaisen työn, jotta pelastussunnitelma toteutui.
        Rauha hänen muistolleen.

        Nuoleskelijoita on kulttien sisällä paljon, koska siellä on selvät arvoasteikot.
        Suosiota on siis erilaisin konstein tavoiteltava.

        Eräät haalivat maallikkovirkoja ja yrittävät luoda uraa siten kultissa.

        Toiset käyttävät kyynerpäitä ja paskapuheitaan päästäkseen arvoasteikossa ylemmälle portaalle.

        Sitten on se rupusakki, joka nöyrästi istuu penkissään ja kuuntelee, mitä komentajat puhujapöntöstä puhuvat ja käskevät tekemään.

        Vielä ovat ne tirkistelijät, jotka tulevat katselemaan vastakkaisen sukupuolen perään.
        He eivät niinkään piittaa siitä, mitä se pönttö siellä pöntössään sopertelee.
        He etsivät vain neitsyitä seurakunnasta.
        Tosin niitä tyhmiä ja helposti kaadettavia.


    • Hyvin huolestunut si

      Hui kauhistus! Nyt jää Suuri Taistelu lukematta kun paljastu että Vaitti olikin syntinen juoppo. Se on harmi kun olen sitä jo neljä vuotta joka päivä lukenut ja olen jo melkein puolessa välissä. Ties mita kauhistuksia vielä tulee paljastumaa. Voi Jeesus! Etikka juoppo! Mitäs nyt tehdään? Muuten tietääköhän kukaan teistä sisar Vaitin sukupuolielämästä? Minä olen nimittäin kiinnostunut asiasta ihan hengellisestä näkökulmasta käsin.

      • e-tikka

        itseltään tuosta kiinnostuksesi kohteeksi tulleesta "Ellenin tavarasta" ja sen käytöstä tai käyttämättömyydestä.
        Ellenin mukaan James White voi myös valaista sinulle asiaa vaikkapa unissasi. Hän opastaa kädestä pitäen.
        Pyydät vain hartaasti Ellen demonin ilmestymistä. Hän ohjaa sinut oikealle väylälle. Ja puttisi on taattu.
        Muista kuitenkin sitoa karvalakissasi olevat narut tiukasti leuan alle.
        Sen verran meno tulee olemaan vauhdikasta.
        Ota myös munat pois pöydältä ja taikinasta ja piilota fillari sängyn alle.

        Ei muuta, kuin hyviä näkyjä ja hetkiä Ellen demonin seurassa.


      • Fniss!

        Öhhöh! Voiko sata vuotta sitten kuolleella vainajalla olla vielä sukupuolielämää? Kyllähän minä kieroutuneista seksuaalisista tavoista olen kuullut, mutta etköhän sinä ylitä kaiken. Mites jos kiinnostuisit elävistä ihmisistä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      310
      7041
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2154
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1591
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      26
      1403
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1117
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      111
      1113
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      989
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      833
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      47
      818
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      777
    Aihe