Kilppari puree!

KilppariPuree

Moi, eli 5-vuotias nelivarvaskilpparini puree aina kun työnnän käteni sen lähelle tai yritän nostaa sitä! Kilppariin ei ole mahdollisuuttakaan koskea ilman terävien leukojen haukkausta. Ja tosi usein puremasta tulee jopa verta ja kipeitä ruhjeita. Kilppari on täysin terve, syö normaalisti, liikkuu aktiivisesti, sen silmät ovat kirkkaat eivätkä vuoda ja nenä ja suukin ovat kuivat. Kuori ei ole lohkeillut tai hauras...

Mistä tää pureminen vois johtua?

28

4327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • finnpeacemaker

      moikka..mulla on kalle kreikankonna jonka lempipuuhaa on näykkiä ihmisten varpaita ja sormia kun joskus käyskentelee vapaana. touhu on kyllä sekä huvittavaa että väliin rasittsvaa,vaikkakin kalle on luonteeltaan kyllä erittäin lepponen ja kesy.tulee syliin jne.... nelivarvas konna heppu on selvästi arempi ja ei varmaan koskaan kesyynny. myös sejoskus, kun on sillä tuulella, näykkii sormenpäitä terraariossaan. yhdessä ne eivät ole olleet ,koska kalle rohkeampana kulkee vain toisen perässä valmiina haukkaamaan........syytä en minäkään tiedä

      • kallekilpikonna

        moikka..mulla on kalle kreikankonna jonka lempipuuhaa on näykkiä ihmisten varpaita ja sormia kun joskus käyskentelee vapaana. touhu on kyllä sekä huvittavaa että väliin rasittsvaa,vaikkakin kalle on luonteeltaan kyllä erittäin lepponen ja kesy.tulee syliin jne.... nelivarvas konna heppu on selvästi arempi ja ei varmaan koskaan kesyynny. myös sejoskus, kun on sillä tuulella, näykkii sormenpäitä terraariossaan. yhdessä ne eivät ole olleet ,koska kalle rohkeampana kulkee vain toisen perässä valmiina haukkaamaan........syytä en minäkään tiedä


        arvaa mitä mullakin on kalle-niminen kreikankilpikonna ja sekin tykkää aina purra :DD

        jee se tulee aina mun sylii jos se haluu


    • KilpikonnaExpert

      Hei,

      Kilpikonnasi saattaa stressata, tai se pelkää. Mieti myös näitä kysymyksiä:
      1. Nostatko kilpikonnaasi väärällä tavalla?
      2. Oletko stressannut sitä? (eli ottanut koko ajan syliin, ja nostella koko ajan?)
      3. Onko se pudonnut?
      On normaalia, että kilpikonna puree, kun se pelkää, mutta voit selvittää syyn myös eläinlääkärillä, jos tuo pahenee.

      • finnpeacemaker

        Jatkoa toukokuiseen kirjoitukseen.Meillä tämä näykkiminen liittyy kyllä tähän konnan seuran kaipuuseen,eli kreikankonna uroa käyttäytyy kuin kissa tai koira ihmisen nähdessään ollessaan vapaana.Esim. parvekkeella on mahdotonta käyskennellä samaan aikaan.Jos konna käyttäytyy kuin matelian kuuluu käyttäytyä,on kysymyksessä varmaan normaalia puolustautumista......kyllä kanakin nokkii kun syliin ottaa.....


    • kaabie76

      konnat tietty erilaisia,meidän nelivarvas ei koskaan meinaakaan purra,onneksi,olisi kurjaa jos purisi. Mutta en osaa vastata mistä toi johtuu. omani arviolta 3-4v.

    • ti-o

      Mulla on kreikan kilpikonna ,joka usein puree mistä kiinni saa. Se on uros ja pureminen on tyypillistä uroksille parin haku vaiheessa.Etenkin keväisin se on kovin ärhäkkä puremaan.

      • belggari-fani

        Moikka moi kaikki! Minä olen kauhean kova eläinfani, mutta unelmani koirasta sortui, kun olin 4 vuotta. Äiti tuli allergiseksi. ;( Kaikki karvaiset jyrsijöistä hevosiin saavat sille kohtauksen aikaan. kani on pahin´. kerran kävin suihkussa ja vaihdoin vaatteet, kun olin koskenut kaniin, niin äiti sai silti allergiakohtauksen. En halua liskoja, etanoita, kaloja tai yms. Tykkään touhuta eläinten kanssa ja olen purkanut suruani eläin leireihin. Silti haluaisin oman eläimen. olen 14 vuotias tyttö ja asun omakotitalossa. Voisko joku kertoa kilpikonnasta: Mikä ois paras kilppari rotu mulle paras? Paljon sellainen noin maksaa? Mistä niitä saa? Saako valita kumman sukupuolen haluaa? Mitä niiden hoitoon tarvitaan? Ja tärkein: Onko kilpparit allergisoivia, esim. niiden hilse yms...? Toivon vastauksia! :D


      • maakonna
        belggari-fani kirjoitti:

        Moikka moi kaikki! Minä olen kauhean kova eläinfani, mutta unelmani koirasta sortui, kun olin 4 vuotta. Äiti tuli allergiseksi. ;( Kaikki karvaiset jyrsijöistä hevosiin saavat sille kohtauksen aikaan. kani on pahin´. kerran kävin suihkussa ja vaihdoin vaatteet, kun olin koskenut kaniin, niin äiti sai silti allergiakohtauksen. En halua liskoja, etanoita, kaloja tai yms. Tykkään touhuta eläinten kanssa ja olen purkanut suruani eläin leireihin. Silti haluaisin oman eläimen. olen 14 vuotias tyttö ja asun omakotitalossa. Voisko joku kertoa kilpikonnasta: Mikä ois paras kilppari rotu mulle paras? Paljon sellainen noin maksaa? Mistä niitä saa? Saako valita kumman sukupuolen haluaa? Mitä niiden hoitoon tarvitaan? Ja tärkein: Onko kilpparit allergisoivia, esim. niiden hilse yms...? Toivon vastauksia! :D

        meneppä herppi.net ,siellä paljon tietoa konnista tai konnamaa.com .kilpikonna on matelia joten sitä ei voi tietenkään verrata koiran tai kissan kanssa touhuamiseen----hoitotyötä konnan kasvattaminen kyllä vaatii .meijen kreikankonna kyllä kaipaa seuraa ja viihtyisi ihmisten seurassa vaikka jatkuvasti kuntaas nelivarvas on lähinnä nukkunut koko kuuman kesän.kannattaa ennen hankintaa todellakin lueskella mahdollisimman paljon ja herpissä,kun rekistöröidyt ,voi kysellä aiheesta kuin aiheesta.


      • Belggari-fani
        maakonna kirjoitti:

        meneppä herppi.net ,siellä paljon tietoa konnista tai konnamaa.com .kilpikonna on matelia joten sitä ei voi tietenkään verrata koiran tai kissan kanssa touhuamiseen----hoitotyötä konnan kasvattaminen kyllä vaatii .meijen kreikankonna kyllä kaipaa seuraa ja viihtyisi ihmisten seurassa vaikka jatkuvasti kuntaas nelivarvas on lähinnä nukkunut koko kuuman kesän.kannattaa ennen hankintaa todellakin lueskella mahdollisimman paljon ja herpissä,kun rekistöröidyt ,voi kysellä aiheesta kuin aiheesta.

        Kiitos! :)


      • KONNUUS
        Belggari-fani kirjoitti:

        Kiitos! :)

        Kyllä koiraskonnan luonnollisiin tapoihin kuuluu, että se voi purra tai näykkiä hallitessaan reviiriään. Tämä riippuu paljolti lajista mutta myös aivan konnayksilöstä. Myös paritteluvireinen konnakoiras voi näykkiä ja muutoinkin rehvastella hyvinkin näkyvällä tavalla.

        Eivät maakonnat ole niin stressiherkkiä kuin joskus kuvitellaan. Ne ovat kestäviä, vuosimiljoonia maailmassa säilyneitä otuksia ja niillä on suuri luotto omaan puolustuskeinoonsa, kilpeensä. Mikäli konna on asustellut jo pitkään omistajansa hoteissa, ei se taatusti hätkähdä käsittelyistä mikäli sitä ei liikutella tarpeettomasti.

        Hyvissä olosuhteissa elävä konna on kestävä lemmikki, väärissä oloissa se voi lopulta jopa sairastua.


    • turtle WAX

      Kiimaista kosinta käytöstä... meillä asia rauhoittui kun uros keksi naaraan vastineen vaimon Crockseista ;) niitä se jyystää aina kun liikkuu sisällä vapaana kaameen himovikinän säestämänä 8)

    • oonalio

      eiriittävästi huomiota ja hellyyttä

    • Jossu 838

      Minua puri tämä kesyhiiri mikä pitäisi olla niin purematon kaveri ,mutta ei lujaa
      purrut.Kilpikonnaa olen harkinnut lemmikiksi ,mutta valinta on loppuelämän lemmikistä eli kyllästyä ei pidä.Kilpikonna puree jos se on stressaantunut ja ärsyyntyy sormella sössimisestä.riitti leikki,on viesti.

      • NASSE SETÄ

        höpö höpö jossu,,,,,,,,, lueppas vaikka KONNUUS 2010 vastaus edellä.....


    • KONNUUS

      Juups.. Tällä foorumilla on nähtävästi sama ongelma kuin muutamilla muillakin foorumeilla..; Ihmiset eivät viitsi lukea viestejä, vaan samankaltaisia, itseään toistavia viestejä riipustetaan ja kysymyksiä ladotaan kerta toisensa jälkeen, vaikka niihin on vastattu jo useampaankin kertaan..

      19.8.2010

      "Kyllä koiraskonnan luonnollisiin tapoihin kuuluu, että se voi purra tai näykkiä hallitessaan reviiriään. Tämä riippuu paljolti lajista mutta myös aivan konnayksilöstä. Myös paritteluvireinen konnakoiras voi näykkiä ja muutoinkin rehvastella hyvinkin näkyvällä tavalla.

      Eivät maakonnat ole niin stressiherkkiä kuin joskus kuvitellaan. Ne ovat kestäviä, vuosimiljoonia maailmassa säilyneitä otuksia ja niillä on suuri luotto omaan puolustuskeinoonsa, kilpeensä. Mikäli konna on asustellut jo pitkään omistajansa hoteissa, ei se taatusti hätkähdä käsittelyistä mikäli sitä ei liikutella tarpeettomasti.

      Hyvissä olosuhteissa elävä konna on kestävä lemmikki, väärissä oloissa se voi lopulta jopa sairastua."

      • KONNUUS

        ..OONALIO: Kilpikonna ei ymmärrä mitään hellyyden ja huomion päälle; ainoa, minkä päälle se oikeasti ymmärtää, on ruoan etsintä/ sen sulattaminen riittävän lämpöisissä oloissa sekä lisääntyminen. Näin primitiivisistä eläimistä puhuttaessa voidaan kaikki inhimillistetyt tunne-laatusanat unohtaa kokonaan.

        Ei niistä saa koiran/kissankorviketta tekemälläkään, ja hyvä niin; josko vihdoin opittaisiin meillä Suomessakin kohtelemaan matelijaa matelijana, juuri sellaisena kuin ne ovat.


    • Nasse setä

      Voi niissä nyt sentään ripaus sosiaalisuutta löytyä ,jos konnaa on hyysätty pienestä pitäen.Moni konna vipottaa perässä tai kiipeilee syliin,myös muulloinkin kuin nälkäisenä,tosin muistan lapsuudesta kuinka senaikaiset lattiakanatkin kesyyntyivät,vaikka puhutaankin aina "kananaivoista" halventavassa mielessä.....hmmm....

    • KONNUUS

      ^ Tämähän riippuu tyystin eläimen lajiominaisuuksista..! Kana on olemassaankin lauma/parvieläin, joka huolehtii tietyssä määrin jälkikasvustaankin. Sen aivojen rakenne ja toiminta on kykenevä ns. sosiaaliseen toimintaan, mutta tässä verrattuna matelijoihin, ei tuo vertaus mene yksi yhteen sitten mitenkään.

      Matelija ei huolehdi jälkikasvustaan, sillä ei ole laumassa toimimiseen tarvittavia keinoja eikä toimintamalleja, joita se joutuisi käyttämään. Näin ollen niiden aivoissa kehittyneet aivoalueet huolehtivat nimenomaa pääosin noista aiemmin mainituista "eloonjäämis-toiminnoista" eikä ole sen ihmeellisempää.

      Eräänlainen uteliaisuus on kyllä ominaista monellekin eläinlajille, ja tuon uteliaisuuden näkyminen esim. maakonnan käytöksessä antaa usein ymmärtämättömälle omistajalle vaikutelman, että se olisi "kiintynyt" omistajaansa, tai että se kaipaisi "hellyyttää ja läheisyyttä" tullessaan kaula pitkällä katsomaan, kuka terraarion viereen tuli touhuamaan.

      Kyse on kumminkin aina etupäässä itsesäilytysvaistoon liittyvistä asioista. Konna tulee luokse koska se on oppinut huomaamaan että omistajaa ei tarvitse pelätä. Lisäksi omistaja tuo RUOKAA, jolloin se uteliaisuuttaan hyväksi käyttäen toimii juuri niin "ulospäin suuntautuneesti" kuten olemme tottuneet niiden tekevänkin.

      Sitä en ymmärrä miksi näissä primitiivisissä eläimissä pitäisi AINA nähdä jotain "inhimillistä"; emmekö vaan voisi ajatella että ne ovat matelijoita, ja joihin suhde pysyy aina enemmän tai vähemmän yksisuuntaisena. On väärin ottaa eläin sillä periaatteella että sen "täytyy tykätä musta, sen täytyy ikävöidä mua". Fiksuinta olisi perehtyä eläimen olemukseen ja ominaisuuksiin, ja antaa sen olla juuri sellainen kuin se on.

      • EIPÄS JEESUSTELLA

        KONNUUS KIRJOITTI:
        "Sitä en ymmärrä miksi näissä primitiivisissä eläimissä pitäisi AINA nähdä jotain "inhimillistä"; emmekö vaan voisi ajatella että ne ovat matelijoita, ja joihin suhde pysyy aina enemmän tai vähemmän yksisuuntaisena. On väärin ottaa eläin sillä periaatteella että sen "täytyy tykätä musta, sen täytyy ikävöidä mua". Fiksuinta olisi perehtyä eläimen olemukseen ja ominaisuuksiin, ja antaa sen olla juuri sellainen kuin se on." No ei tämä nyt aivan näin vakava asia ole..mutta .jos nyt saarnaamaan ruvetaan niin sanon vaan että fiksuinta olisi itse kunkin "harrastaa "näitä perinteisiä kotieläimiä ja jättää nämä mateliat , siilit sun muut sinne luontoon....


    • KONNUUS

      En oikein nyt käsitä mitä "jeesustelua" tässä oikein oli..?!

      Jos ja kun hankkii matelijan, pitää sitä hoitaa mahdollisimman luonnonmukaisella tavalla. Mikäli tämä on JEESUSTELUA, on sitten toisinajattelija nähtävästi heitteillejättäjä, eikös? Jos kerran matelijat pitää jättää luontoon, olisi jo ammoisina aikoina pitänyt jättää ne marsut ja hamsteritkin sinne luontoon ennen niiden jalostamisen aloittamista.

      Vankeudessa, hyvissä olosuhteissa kuoriutunut ja kasvanut maakonna sopeutuu erittäin hyvin terraario-olosuhteisiin, vaikka tämä ei tarkoita missään määrin sitä, että kyseessä olisi millään tavoin jalostettu eläin.

      Se on edelleen fysiologialtaan ja biologisesti luonnon muokkaama, mutta hyvissä oloissa nämä "herran kukkarossa" kasvaneet eläimet kyllä pärjäävät vankeudessa. Mutta HYVISSÄ oloissa.

      Tosiaan; mikäli tällainen ajattelutapa on jonkun mielestä jeesustelua, kannattaa hänen todellakin jättää matelija hankkimatta; tässä olen kanssasi samaa mieltä.

      • KONNUUS

        ^ LISÄYS..

        Tosi on että n y k y p ä i v ä n ä jo pitäisikin ne matelijat jättää kirjaimellisesti luontoon ja tyytyä vankeudessa kasvatettuihin yksilöihin.

        Hyvin moni maakonnalaji (puhumattakaan muista matelijoista) ovat uhanalaisia, eikä niiden luonnosta pyydystämistä (laillista tai laitonta) pitäisi kannattaa missään määrin.


    • Vastaus edelliseen

      Moikka KONNUUS ! Kysymys oli tästä lapsosten ( ehkä myös vähän vanhempien )harrastamasta lemmikkieäimen , kuten konnan " inhimillistämisestä "...missä sinänsä ei voi olla mitään vaarallista näin konnan kannalta katsottuna .Luonnonmukainen hoito on sitten toinen juttu...tärkeä sinänsä. , mutta ei liity mitenkään näihin uskumuksiin/toiveisiin konnan "seurallisuudesta ynmuusta. Kuten laulussa sanotaan : "....sitähän se kaikki on.....rakkautta , rakkautta vain...."Lähinnä olen hämmästynyt tästä jopa jonkinsortin kiihkoilusta tämän harrastuksen ? piirissä,vaikka toisaalta hyväsytäänkin selkeästi luontoon kuuluvat matelijat ynm. kotikasvatukseen/lisäykseen..
      Kannattaisitko muuten paremmin kotioloihin sopeutuvaa , jalostettua maakonnaa,jos se olisi päätettävissäsi / miksi ???

    • KONNUUS

      ^En kannattaisi jalostettua maakonnaa, enkä muitakaan matelijoita. Siis, en kannata niiden jalostamista, vaan kysehän on matelijoiden suhteen yleensä aina HARRASTE-ELÄIMISTÄ. Tämä on siis muutakin kuin lemmikin pitoa, ja se, että maakonnat muiden matelijoiden tavoin ovat alkuperäisessä muodossaan, antaa pontta ja innostusta järjestellä niiden oloja mahdollisimman hyviksi vankeudessakin, joita niiden poikkeuksellinen fysiologia vaatii.

      Eivät matelijat kärsi yhtään sen enempää vankeudessakaan kuin muutkaan eläimet, mikäli ne saavat hyvät olosuhteet sekä ne toivon mukaan on kasvatettu nimenomaa vankeudessa. Tällöin ne myös sopeutuvat erittäin hyvin, ja kasvavat terveinä ja hyvinvoivina vaikka vankeudessa elävätkin.

      Se, mitä tässä en hyväksy on luonnosta kerääminen. Matelija itse matelijuuden kannalta ei ole kielteinen asia harraste-eläimenä, vaan pointti on siinä miten eläintään ruokkii, miten siihen suhtautuu ja saako se tosiaankin elää MATELIJAN elämää. Silloin mennään aivan väärille poluille, jopa eettisestikin arveluttavalle alueelle, jos mm. maakonna joutuu toimittamaan perhekoiran virkaa, saaden myös sen kaltaista hoitoa osakseen. Näitähän on nähty pilvin pimein, jotka ovat ruokkineet ja "hoitaneet" eläimensä lähes henkehieveriin, aiheuttaen eläimelle luustovikoja, kilvenkasvunhäiriöitä sekä pahimmillaan sisäelinsairauksia.

      Tosiaan, mm. maakonnan elinolot on järjestettävä tarkoin, se vaatii suunnittelua mm. ruokinnan osalta yms. Mutta tämähän on JUURI sitä parhaiden olojen maksimoimista, eikä ole turhaa "hifistelyä" tai varsinkaan "jeesustelua". Mikäli noita laatusanoja haluaa välttämättä käyttää, täytyy tosiaankin sitten vain todeta että matelijan pito sisältää roppakaupalla j e e s u s t e l u a ja aimoannoksen h i f i s t e l y ä. Sanoistahan tässä on vain kyse; toiminta on se pääasia.

      Mutta tämä ei nyt oikein enää liity varsinaisen ketjun aiheeseen.. Ketjun aihehan oli Pureva Kilppari.

      ..Jolle sillekin löytyy siis syynsä..!

    • Sepina

      Minulla on kaksi kreikan konnaa, Ruutu ja Kuuppa (poika ja tyttö). Minun neljävuotiaat konnat eivät tarkoituksella pure, mutta poika konna harrasti pienempänä ennemminkin puskemista, jos säikähti. Tänä vuonna on tainnut tehdä vain kerran kesällä hyökätessään veljeni valkoisen lenkkarin kimppuun. Ruutu poika harrastelee myös välillä Kuuppa tytön takajalkojen näykkimistä, mutta sekin on vähentynyt. Kokeilin kerran erottaa kaksikon ja laitoin terraarion puoliksi, mutta molemmat konnat menivät tästä niin sekaisin, että yhdessä he saavat elää. Osaa poika konna olla myös hellä ja huolehtivainen ja tyttö konna myös näyttää kaapin paikan, jos on kyse parhaasta paikasta lämpölampun alla.

      • Grecia

        Meillä on 3 v. kreikan konna. Se ei koskaan pure ihmisiä, mutta koiran perässä juoksee ja haukkaa heti, kun kiinni saa. Välillä tosin nämä kaksi nukkuvat sulassa sovussa kiinni toisissaan.
        Vapaana talossa ollessaan konna hakeutuu usein ihmisen tai koiran läheisyyteen. Sosiaalisuudesta en tiedä, mutta mukava seurattava tuo heppu on.


    • konnakaveri

      Kumpaa kannatatte, tunisian- vai kreikankilpikonnaa? Ja mistä niitä saa?

    • konneli96

      Onko miten uusi konna kyseessä? Mun konnakin oli tuollanen, aina puremassa kun mahdollista... Mutta sitten kun näytin sille että olen ystävä se luottaa minuun ja voin laittaa sormeni kokonaan sen suuhun eikä kyllä pure :)

    • Anonyymi

      Sattuuko pureminen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9373
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2770
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1578
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1366
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe