Suokki putkittelee

määräileväsuokki

Hei,

Minun ystävälläni on kanssani yhteinen suomenhevonen, 21 vuotias ruuna.Hevosta käytettiin ennen työssä ja sillä ratsastettiin vähän.(= hevonen ollut 2 vuotta)

Ongelmani on kuitenkin se ratsastaminen.

Kun nousen selkään, rupeaa hyppimään, pukittelemaan, eikä ota apuja vastaan.
Sitten kun hevosta talutetaan vähän matkaa , silloin suostuu menemään laukkaa/ravia kunnes päättää kääntyä, ja kun yrittää rauhoitella ja kääntää takaisin meno suuntaan, rupeaa nousemaan takajaloilleen ja vuorossa onkin seuraavaksi rodeo, jos en suostu antamaan periksi ja kääntyä takaisin.

Miten saisin hevosen tässä tilanteessa haltuun?
(olen yrittänyt pysähtyä hetkeksi , ja jatkaa matkaa, mutta ei . Puhun joskus että rauhottuisi , ei . apua?)

Tiedän sen, että pitäisi näyttää 'kuka määrää ' ja olen yrittänytkin, mutta kaipaisin vinkkejä ja apua kipeästi tähän!

Kiitos etukäteen vastanneille!

2

544

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jamie.

Kokonaan uudelleen opettaminen satulaan ja pohkeille?
      Tai avuksi ratsuttaja?
      Mistään ei satu (selkä, vatsa kunnossa hampaat?), satula ja suitset on sopivat ja hyvät?

Juoksuttaa hevosta kamojen kanssa AIDATULLA kentällä. Jos se on OK, niin sitten taluttaja mukaan avuksi, ja nouset selkään ihan rauhassa. Ihan rauhassa meette vaan käyntiä ja pysähdyksiä, vaan ihan vähän aikaa. Niin pitkään kuin edes käynti ei toimi, ei ravia, ja sitten niin pitkään kuin ravi ei toimi, ei laukkaa. Useamman kerran vaan noin. Sitten voi alkaa vähitellen tekee voltteja (edelleen taluttajan kanssa), silleen että sinä käytät pohkeita.

Jos edes käynnissä taluttaessa ei toimi, niin sitten tarttee kyllä jonkun apuun.

• putkittelee?

Putkittelee? Mitäs se sellainen on? :) Pukittelua varmaan meinaat...Sil on kai selkä kipeä tai väärä satula

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      156
      2677
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      199
      1957
    3. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      71
      1706
    4. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1638
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1421
    6. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      75
      1098
    7. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1040
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1019
    9. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      26
      1004
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      191
      954
    Aihe