Hei,
Minun ystävälläni on kanssani yhteinen suomenhevonen, 21 vuotias ruuna.Hevosta käytettiin ennen työssä ja sillä ratsastettiin vähän.(= hevonen ollut 2 vuotta)
Ongelmani on kuitenkin se ratsastaminen.
Kun nousen selkään, rupeaa hyppimään, pukittelemaan, eikä ota apuja vastaan.
Sitten kun hevosta talutetaan vähän matkaa , silloin suostuu menemään laukkaa/ravia kunnes päättää kääntyä, ja kun yrittää rauhoitella ja kääntää takaisin meno suuntaan, rupeaa nousemaan takajaloilleen ja vuorossa onkin seuraavaksi rodeo, jos en suostu antamaan periksi ja kääntyä takaisin.
Miten saisin hevosen tässä tilanteessa haltuun?
(olen yrittänyt pysähtyä hetkeksi , ja jatkaa matkaa, mutta ei . Puhun joskus että rauhottuisi , ei . apua?)
Tiedän sen, että pitäisi näyttää 'kuka määrää ' ja olen yrittänytkin, mutta kaipaisin vinkkejä ja apua kipeästi tähän!
Kiitos etukäteen vastanneille!
Suokki putkittelee
2
535
Vastaukset
- jamie.
Kokonaan uudelleen opettaminen satulaan ja pohkeille?
Tai avuksi ratsuttaja?
Mistään ei satu (selkä, vatsa kunnossa hampaat?), satula ja suitset on sopivat ja hyvät?
Juoksuttaa hevosta kamojen kanssa AIDATULLA kentällä. Jos se on OK, niin sitten taluttaja mukaan avuksi, ja nouset selkään ihan rauhassa. Ihan rauhassa meette vaan käyntiä ja pysähdyksiä, vaan ihan vähän aikaa. Niin pitkään kuin edes käynti ei toimi, ei ravia, ja sitten niin pitkään kuin ravi ei toimi, ei laukkaa. Useamman kerran vaan noin. Sitten voi alkaa vähitellen tekee voltteja (edelleen taluttajan kanssa), silleen että sinä käytät pohkeita.
Jos edes käynnissä taluttaessa ei toimi, niin sitten tarttee kyllä jonkun apuun. - putkittelee?
Putkittelee? Mitäs se sellainen on? :) Pukittelua varmaan meinaat...Sil on kai selkä kipeä tai väärä satula
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1182302- 1321856
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos631226Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K971172En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k721070Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik311050Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.441024Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉78981HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp
Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio23965Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse56932