Istutimme pari vuotta sitten aidaksi koristearonian. Sitähän ei ole pakko leikata, mutta jotta saisi tuuheamman aidan. Osaako joku sanoa, miten koristearonia pitäisi leikata ja kuinka paljon kerralla?
Koristearonia
7
2323
Vastaukset
- Kurttukerttu
Koristearonia itse asiassa tykkää leikkaamisesta, jolloin siitä saa lehtevän. Marjojen koristeellisuus toki häviää, mutta sitä suositellaan muotoon leikattuna aidanteenakin.
Yleensä leikkaus aloitetaan heti istuksen jälkeen, jolloin taimet leikataan n. parikymmensenttiseksi pätkäksi. Seuraava leikkaus tehdään vuoden kuluttua keväällä ja silloin leikataan puolet edellisen kesän kasvupituudesta ja taas sama juttu vuoden kuluttua. Jatketaan, kunnes on halutussa korkeudessa ja pidetään muodossaan joka kevät.
Koristearonia haarautuu tosi reippaasti, joten jos raaskit vedä 3/4 alas. Voisin kuvitella että aroniasi on tällä haavaa harvakseltaan sojottavia risuja ja sen vuoksi saisit siitä alhaalta asti lehtevän aidanteen tällä ohjeella. Jos taas et raaski ota oksa kerrallaan yksi ronskisti ja yksi puolet ja yksi 1/4. Se voi näyttää leikkauksen jälkeen vähän hassulta, mutta jos vuoden kuluttua leikkaat tasaisesti puolet uutta kasvua pääset ns. aidanteen kasvattamisen rytmiin.
Kasvatan itse aronia-aidannetta ja sen nopeakasvuisuudesta huolimatta se on hidas kasvatettava silloin kun siitä halua lehtevän ja tuuhean. Mutta kannattaa. Jo muutamassa vuodessa se on oksistaan niin haarautunut, että on nätti ja pallomainen matalanakin.- nopeakasvuinen
Kiitos hyvästä vastauksesta. Täytyypä noudattaa tuota ohjetta. Hyvää kesän odotusta..
- keittelijä
nopeakasvuinen kirjoitti:
Kiitos hyvästä vastauksesta. Täytyypä noudattaa tuota ohjetta. Hyvää kesän odotusta..
Minä leikkaan joka kevät 2/3 pois edellisen vuoden kasvustoa. Viidessä vuodessa
on tullut tosi tuuhea pensas.
Joku täällä mainitsikin, että aronia tarvii paljon vettä ja sen olen huomannut.
Meillä aronia on kasvanut parhaiten talon pohjoispuolella.
Nyt tein ekaa kertaa aronian marjoista mehua kun tytär pyysi ja tuli niin
hyvää, että teen lisää aina pakasteeseen asti. Siinä on paljon vitamiineja.
Ja marjoja riittää :) - rastaille menee marj
keittelijä kirjoitti:
Minä leikkaan joka kevät 2/3 pois edellisen vuoden kasvustoa. Viidessä vuodessa
on tullut tosi tuuhea pensas.
Joku täällä mainitsikin, että aronia tarvii paljon vettä ja sen olen huomannut.
Meillä aronia on kasvanut parhaiten talon pohjoispuolella.
Nyt tein ekaa kertaa aronian marjoista mehua kun tytär pyysi ja tuli niin
hyvää, että teen lisää aina pakasteeseen asti. Siinä on paljon vitamiineja.
Ja marjoja riittää :)Tänä syksynä meillä rastaat syö marjat sitä mukaa kun kypsyvät. Joennakin vuosina marjat on jääneet pensaisiin.
- lusiina3
Saattaa olla pöhkö kysymys, mutta onko väliä mistä kohden oksaa leikkaa? Siis onko aivan sama mistä kohden vai täytyykö olla joku "haarautumiskohta" esim?
- Puutarhan hoit.
Tuossa sanottiin, että pitäisi leikata heti istuttamisen jälkeen ?! Eikö sen nyt pitäisi kumminkin ensin antaa juurtua ja kasvaa ? Oksissa on nyt pienet lehdet ja en minä ainakaan raaski niitä leikkaa.
- aroniaa vaan
voiko enää tähän aikaan leikata vai vasta syksyllä? piti keväällä leikata kun on niin epätasainen aita, toisesta kohtaa tulee uutta alkua vierelle 20cm ja toisesta kohtaa yli metrin korkuista....olisi kiva saada tasaiseksi.
voiko näin kesällä leikata ja kuinka paljon? kukkii nyt kovasti.
ja toinen kysymys, kun meillä on aidanteessa aukkoja, jostain syystä pensas on kuollut, niin voinko lisätä leikkaamalla oksanpätkän toisesta ja tunkea sen multaan? lähteekö kasvamaan näin uutta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.575469- 914281
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.3722540Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?
Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s701065Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.
Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved3301028- 61833
Sydämeni on sinun luona
Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun46806- 28793
Trump ja Venäjä
Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja102789Jatkuva stressitila
On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan52779