Ms-taudin diagnosoiminen neurologisen statuksen perusteella..

J_assu

Eli olisi kiinnostanut sellainen asia, että kuinka monella teistä Ms:ää sairastavalla on tämä neurologinen status vastaanotolla ollut normaali (eli nämä perustestit, jotka neurologi siinä tekee) ja silti löytynyt myöhemmin Ms esim. MRI:ssä tai muussa tutkimuksessa?!
Itselleni sanoi yksityinen neurologi, että koska minulla ei vastaanotolla tehtävissä tasapaino, ym. testeissä ole hälyttävää, ei hän voi lähettää minua kunnan piikkiin magneettiin, vaan se on itse maksettava, jos sen haluaa. Näin siltikin, että olen 10-15v oireillut mitä epämääräisemmin ja Ms:ää on moni lääkäri jo epäillyt...
Siis aivan uskomatonta ja nuo yksityislääkäritkin on monet aivan moraalittomia rosvoja, jotka viisveisaavat potilaansa inhimillisestä kärsimyksestä.. Lisättäköön vielä, että neurologi kirjoitti mri-lähetteeseen yksityiselle, että potilas on mm. työkyvytön, mikä onkin totta. Mutta sekään ei riitä näköjään.
Tuo kuvaus maksaa n.500-600 Kela-korvauksen jälkeen, ettei aivan halpaa puuhaa. Mutta ihan sama, vaikka millaiseen velkakierteeseen työttömänä joudun, aion sinne mennä, että saisin itseni kuntoon. Nyt on olo, kuin puolikuolleella raadolla, enkä jaksa muuta, kun maata :/ :(

6

1183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muumelix

      Oon ymmärtänyt, että yksityiset laittaa vähän liiankin helposti kalliisiin kuntapuolen tutkimuksiin. Magneettikuvauksella et tule kuntoon, mutta selvittää varmaankin epätietoisuuttasi.

      • J_assu

        että yksityiset pistävät liian helpolla kalliisiin kuntapuolen tutkimuksiin. Itsellä kokemusta yksityisistä ortopedeista ja neurologeista ja vaikka kuinka olen ollut/olen kipeä, ei tutkimuksiin meinaa päästä, siis edes niin, että menisi magneettiinkin yksityiselle. Sitä kun on tarpeeksi kipeä ja huonovointinen, on valmis maksamaan vaikka mitä, ottamaan vaikka pankkilainan, että saisi selvyyden, mikä tauti jyllää :( :(


      • Muumelix
        J_assu kirjoitti:

        että yksityiset pistävät liian helpolla kalliisiin kuntapuolen tutkimuksiin. Itsellä kokemusta yksityisistä ortopedeista ja neurologeista ja vaikka kuinka olen ollut/olen kipeä, ei tutkimuksiin meinaa päästä, siis edes niin, että menisi magneettiinkin yksityiselle. Sitä kun on tarpeeksi kipeä ja huonovointinen, on valmis maksamaan vaikka mitä, ottamaan vaikka pankkilainan, että saisi selvyyden, mikä tauti jyllää :( :(

        Tarkistapa, tarvitsetko erikseen mitään lähtetettä magneettiin. Voi olla, että Kela-korvaus jää saamatta ilman lähetettä, mutta ainakin asia etenisi.


      • Muumelix
        Muumelix kirjoitti:

        Tarkistapa, tarvitsetko erikseen mitään lähtetettä magneettiin. Voi olla, että Kela-korvaus jää saamatta ilman lähetettä, mutta ainakin asia etenisi.

        Itseltäni taikka läheisiltäni ei ole koskaan evätty pääsyä kunnallisen puolen tutkimuksiin, kun niihin on ollut tarvetta. Toki on voinut tutkimuksia jatkaa myös yksityisellä puolella. Se on kallista, mutta nopeaa. Ja jos siellä nousee seinä pystyyn, niin sitten kunnalliselle puolelle.


    • myööö

      Mulla ei ole neurologisessa statuksessa löytynyt mitään, MRI:ssä sekä likvorissa ON kuitenkin MS-tautiin viittaavaa. Tulos: ei voi asettaa MS-tauti -diagnoosia. Toivottavasti sulle ei käy näin vaan että vastaanotollakin joku kerta löytyis jotain vikaa vikaa vikaa. Oireet ne on subjektiivisetkin. :(

    • ,.,.,

      Minullakaan ei ollut niissä neurologin tekemissä tutkimuksissa mitään. Oireeni alkoivat jalkojen puutumisella ja vähän myöhemmin oli lieviä näköhäiriöitä. Kävin jos jonkinmoisissa tutkimuksissa ja puolen vuoden sisällä 3 kertaa magneetti kuvauksissa. 2 kertaa kuvattiin päätä ja kerran kaularankaa. Pään magneetisssa ei ollut mitään ms-tautiin viittaavaa. Likvorissa oli joku yksi arvo minkä nimeä en nyt muista hieman kohollaan,joka viittaa ms-tautiin. Oireeni oli siis jalkojen puutuminen,lievä näköhäiriö ja likvorissa yksi arvo kohollaan ja sain ms-tauti diagnoosin. Työterveyslääkäri kirjoitti minulle lähetteen nerologille jonne menin päivystyksen kautta ja sieltä kautta olin niissä magneettikuvissakin. Ja hermoratatutkimuskin tehtiin kun jouduin jäämään neurologiselle osastolle muutamaksi päiväksi, kun tutkittiin mikä vaiva minulla voisi olla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3604
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3288
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2418
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe