Yli 5-kymppisenä yliopistoon?

vanhempi konkari

Olisi itseä kiinnostava opintolinja mielessä,johon olisi realistiset mahdollisuudet päästä.

Ongelma on se,että ikää tuntuu olevan liikaa yliopisto-opiskeluja silmällä pitäen.Eli jos nyt pääsisin sisään ja syksyllä aloittaisin opinnot,niin 5 vuoden opiskelun jälkeen (mikäli olisin valmistunut) olisin kunnioitettavat 58 -vuotta.Työnantajat varmaan kilvan huutelisivat ikä-ihmistä töihin:)

Muina huolina olisi perheellisellä (ja miksei muillakin) tulotason lasku (mahdollisesti alle köyhyysrajan).En nimittäin katso,että täysaikainena yliopisto-opiskelijana jaksaisin enää tässä elämäntilanteessa tehdä lisätienestejä vapaa-aikoinani.

Joku ehkä ehdottaa avointa yliopistoa vaihtoehtona,mutta asiaa harkittuani totean,että työ vaativa opiskelu ei omalla kohdallani ole järkevää.

Lähtisikö joku vastaavassa tilanteessa yliopisto-opiskelijaksi?Vai kannattaisiko vain haudata unelmat suosiolla ja olla kirjaston kanta-asiakas,niinkuin tähänkin saakka?

10

1009

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jennuh2

Kannattaa miettiä tarkkaan mikä on itselle tärkeää. Näin inhorealistina on pakko todeta ettei ole kansantaloudellisesti kovin kannattavaa kouluttaa ihmisiä, jotka ehtisivät olla työelämässä vain muutaman vuoden...
      Mutta jos se on ehdoton unelmasi niin antaa mennä.

• 3-kymppinen

Ikä ei ole este, jos motivaatiota riittää ja sietää itseään 30v nuorempia opiskelijoita. Olen nähnyt ikäisiäsi luennoilla. Ja olen kuullut, että jotkut 7-kymppisetkin suorittaa yliopistotutkintoja.

Kokeile opiskelua ensin avoimessa yliopistossa ja hae sitä väylää pitkin opiskelemaan. Silloin et veisi nuorilta opiskelupaikkaa ja näkisit ensin mitä se opiskelu vanhemmalla iällä on. Lisäksi avoimen luennoilla käy monesti vähän vanhempaa porukkaa, mikä tekee opiskelusta mielekkäämpää.

• joups

oon samaa mieltä, paitsi tuosta opiskelupaikan viemisestä. Pääsykokeet ovat reilu kilpa ja kukaan ei vie toiselta mitään, jos pääsee sisään ja yrittää tosissaan sitten opiskella. Sitä paitsi melko moni nuori jättää yliopistopaikkansa parin kuukauden jälkeen, kun se "ei ollu mun juttu". Vanhempi ihminen tietää yleensä nuorta paremmin, mitä tahtoo.

• tuitsiduu
        joups kirjoitti:

oon samaa mieltä, paitsi tuosta opiskelupaikan viemisestä. Pääsykokeet ovat reilu kilpa ja kukaan ei vie toiselta mitään, jos pääsee sisään ja yrittää tosissaan sitten opiskella. Sitä paitsi melko moni nuori jättää yliopistopaikkansa parin kuukauden jälkeen, kun se "ei ollu mun juttu". Vanhempi ihminen tietää yleensä nuorta paremmin, mitä tahtoo.

Olen nyt opiskellut vuoden yliopistossa ja olen siis 48 vuotias. Olen 2 vuoden opintovapaalla työstäni ja korvausta saan Koulutusrahastosta opiskelukuukausilta. Elokuuhun saakka korvaus on aika pieni, mutta lakien muuttuessa elokuun alussa korvaus on sama kuin ansiosidonnainen päiväraha. Joten taloudellisesti opiskelu ei ole aivan kohtuuton elämänmuutos. Kaikkein järkevin tapa opiskella (siis taloudellisesti) on ottaa ensin vuorotteluvapaata 1 vuosi ja opiskella ahkerasti, jonka jälkeen hakee työnantajalta heti 2 vuotta opintovapaata (joka on lakisääteinen oikeus). Itselläni työnantaja ei suostunut vuorotteluvapaaseen, joten käytettävissäni on vain tuo 2 v opintovapaa. Vuorotteluvapaan perään saa opintovapaan, jonka korvaus lasketaan vuorotteluvapaata edeltäneistä työtuloista, jos siis on vuorotteluvapaan käyttänyt opiskeluihin. Itse aion myös kesät käyttää opiskeluun, koska en mene töihin.

Kolmessa vuodessa saat opiskeltua aika pitkälle, koska aikuinen keskittyy opiskeluun eikä sosiaalisiin rientoihin. Kyllähän sitä välillä itsensä aika kummajaiseksi yliopistolla tuntee, toisaalta on siellä muitakin vanhempia ihmisiä. Sosiaalisia suhteita en hirveästi ole siellä solminut, kyllä haluaisin, mutta on totuuden nimessä sanottava, etteivät nuoret niin hirveästi kontaktia hae oman vanhempansa ikäiseen ihmiseen - ymmärrän sen täysin. Tutustuin erääseen naiseen, joka on 58 vuotias ja opiskelee 1. vuotta yliopistolla ja paljon siellä on työn ohella opiskeleviakin. Itse en missään vaiheessa harkinnut työn ohessa opiskelua, ainakaan aluksi. Parempi saada opinnot ensin kunnolla käyntiin.

Mutta nauttinut olen kovasti. Elämänkokemus antaa tiettyä perspektiiviä asioihin ja on kiva huomata, että vielä sitä oppii ja itse asiassa pärjää ihan hyvinkin. Joten reippaasti vaan !! Ei sitä kaikkea tarvitse yhteiskunnan ehdoilla tehdä. Olen itse ollut 25 vuotta töissä ja kasvattanut kaksi lasta, joten nyt aion tehdä jotakin ihan itseäni varten. Toivottavasti auttaa työasioissakin jatkossa, mutta tärkeämpää minulle on ollut oppiminen, ei suorittaminen.

• Akateeminen neuvoja

Aivan liian suuri satsaus, joka voi vielä laskea elämälaatua. Jos jokin asia kiinnostaa, niin opiskele sitä itsenäisesti!! Voit myös käydä avoimen yliopiston kursseilla(!), mutta jos aloitat tutkinnon niin pakolliset kurssit lannistaa hetkessä seniorit. Siis ota esin kunnolla selvää ja mieti tarkkaa mikä on tärkeää omassa elämässäsi.

Ja sanon tämän suoraan sydämmestä, enkä halua tippaakaan vähätellä.

• köyhimys

Itse olen 42-vuotias useamman lapsen yh-äiti, ja tahtoisin kovasti opiskelemaan haluamalleni alalle yliopistoon. Sen puolesta olisi syytäkin, kun minulla ei ole minkäänlaista ammattitutkintoa, vain ylioppilastutkinto parin vuoden takaa.
        Pääsykokeessa olin juuri ja ne menivät oikein hyvin. Nyt sitten iski (toki tiedossa on ollut) masentavana ajatus opiskelun toteutumisesta. Eihän minulla ole varaa. En tule saamaan mitään muuta taloudellista tukea kuin opintorahan, eikä minulla ole mitään mahdollisuuksia lisäansioihin, työtä ei liiemmin ole tarjolla ja lapsetkin tarvitsevat aikaani. Miten tulla toimeen alle 300 eurolla kuukaudessa, kun nykyinen 550 euron työmarkkinatukikaan ei riitä mihinkään?
        Työmarkkinatuen turvin saisi opiskella jonkin 2. asteen ammatin, mutta mielessäni ei ole mitään sopivaa tai kiinnostavaa alaa. Ja haluan älyllistä haastetta ja myös joskus kunnon palkan.

Aloittajalle: vaikka kirjoitin itsestäni, haluaisin sanoa sinulle, että mene vain opiskelemaan iästä riippumatta, jos se tuntuu sinusta mahdolliselta.

• vinkiks.
        köyhimys kirjoitti:

Itse olen 42-vuotias useamman lapsen yh-äiti, ja tahtoisin kovasti opiskelemaan haluamalleni alalle yliopistoon. Sen puolesta olisi syytäkin, kun minulla ei ole minkäänlaista ammattitutkintoa, vain ylioppilastutkinto parin vuoden takaa.
        Pääsykokeessa olin juuri ja ne menivät oikein hyvin. Nyt sitten iski (toki tiedossa on ollut) masentavana ajatus opiskelun toteutumisesta. Eihän minulla ole varaa. En tule saamaan mitään muuta taloudellista tukea kuin opintorahan, eikä minulla ole mitään mahdollisuuksia lisäansioihin, työtä ei liiemmin ole tarjolla ja lapsetkin tarvitsevat aikaani. Miten tulla toimeen alle 300 eurolla kuukaudessa, kun nykyinen 550 euron työmarkkinatukikaan ei riitä mihinkään?
        Työmarkkinatuen turvin saisi opiskella jonkin 2. asteen ammatin, mutta mielessäni ei ole mitään sopivaa tai kiinnostavaa alaa. Ja haluan älyllistä haastetta ja myös joskus kunnon palkan.

Aloittajalle: vaikka kirjoitin itsestäni, haluaisin sanoa sinulle, että mene vain opiskelemaan iästä riippumatta, jos se tuntuu sinusta mahdolliselta.

plus loma-aikoina työskentely

Lisäksi ammattiliitosta opintorahaa, jota kannattaa kysyä omasta liitostasi.
        Esim. toimihenkilöunioni 2004: "omaehtoiseen koulutukseen tarkoitettua opintorahaa
        sai 81 jäsentä, keskimäärin 600 euroa. Yhteensä liiton myöntämä opintoraha oli 48 545 euroa.

• estä hakemasta

Opintorahassa Kelaa parempi on Aikuiskoulutusrahasto: http://www.koulutusrahasto.fi
      Aikuiskoulutusrahaston opintoraha on korkeampi kuin Kelan, jos sinulla on riittävästi työkokemusta.

Avoimessa yliopistossa pystyy suorittamaan kandidaatin oppimäärän useimmissa aineissa, mutta ei saa kandidaatin todistusta. Maisterin opinnot ovat mahdollisia vain perinteisessä yliopisto-opiskelussa.

Jos media ei ole puhunut lämpimikseen, eläkeikä nousee entisestään, eli sinulla voisi olla toistakymmentä vuotta työaikaa valmistumisen jälkeen.

• 820

Aina kannattaa opiskella jos vaan on halua kehittää itseään. Ei se ikä ole este, jos vaan muut elämän osa-alueet antaa myöten. Oma äiti meni yliopistoon ja valmistui tavoiteajassa n. 50-vuotiaana. Hän sai heti samana vuonna opintoja vastaavaa työtä ja on tosi onnellinen, että meni takaisin opiskelemaan ja valmistui haaveammattiinsa. Onhan hänellä vielä ainakin 10 vuotta aikaa toimia ammatissaan.
        Useat ihmiset ja yhteiskunta painostaa siihen, että nuorena opiskellaan yhteen ammattiin ja sitten loppuelämä painetaan hiki otsassa siinä samassa duunissa. Onneksi ainakin vielä Suomessa on mahdollisuus uudelleen kouluttaa itseään- tätä kannattaa käyttää hyväksi!!!

• mimmi__a

Hae ihmeessä jos siltä vaan tuntuu. Itse olen jahkaillut vuositolkulla että haenko vai haenko ja keksinyt kaikenlaisia tekosyitä olla hakematta. Onneksi joka tapauksessa siinä sivussa olen opiskellut avoimen yliopiston kautta joten tiedän suunnilleen mistä on kysymys. Tänä vuonna lopultakin hain ja kas kummaa - pääsin myös sisään molempiin yliopistoihin mihin hain (erillisvalinnan kautta). Olen 42-vuotias ja en epäile yhtään ettenkö pärjäisi. Tosin itse aion opiskella alussa ainakin työn ohella ja sitten pikkuhiljaa katsoa että otanko vuorotteluvapaata tai opintovapaata. Toki jossain vaiheessa se on pakkokin. Nyt vaan iloitsen sisäänpääsystä ja murehdin muita juttuja sitten kun ne tulee vastaan :).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo räyhää: kansan on muututtava

Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san
      Maailman menoa
      256
      3225
    2. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
      Talousrikokset
      20
      1799
    3. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
      Maailman menoa
      23
      1473
    4. Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion

Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu
      Ikävä
      138
      1332
    5. Mikä tekee sen

Vetovoiman kaivatussasi?
      Ikävä
      81
      1304
    6. Et taida paljoa

treffeillä käydä? 😆 mieheltä Naiselle
      Ikävä
      104
      1278
    7. Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta
      Kaste
      153
      1082
    8. Oikea kaste on syntisten kaste

Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka
      Kaste
      58
      1055
    9. Harmittaako joku

Harmittaako joku asia tai asiat, mitä on tapahtunut tai jäänyt tapahtumatta?
      Ikävä
      137
      1018
    10. Upotuskaste on raamatullisin kaste

Jokainen raamattua lukenut tietää sen. Päivänselvä asia. Vauvalle annettu kaste ei löydy raamatusta.
      Kaste
      717
      977
    Aihe