Liturgiaa

Guidonis

En ollu kauan kirjoittanut täällä, koska olin huomanut kuinka vähän ovat suomalaiset kiinnostunneet liturgiasta, vanhoista katolilaisista seremonioista, niin että olin keskeyttynyt mun ja kavereiten sivujen laittamiseen. Eilen oli laittanut sivuihin paljon tekstejä latinaksi ja englanniksi.
Se on: http://www.traditio.com/off.htm
olisin iloien kun saisin yhteys myös suomalaisiin katolilaisiin. Asun Savossa, ja itse en Messuun edes pääse, mulla on "Kirkko" kotona ja kaikenlaista tekniikkaa että voin nuttia Messuista vaikka vain netin, videon kautta.

11

866

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • spatzl_gottes

      Hei Guidonis,

      Kyllä varmasti paras tapa saada yhteys suomalaisiin katolilaisiin on yrittää päästä käymään messussa ja nauttimaan ehtoollista ihan oikeasti eikä vain netin tai videon kautta. Voin kuvitella, että siellä Savossa on vaikeata olla katolilainen. Kuitenkin sielläkin on toki Pyhän Olavin seurakunnan messut diasporassa, niihin voi aina mennä. Eri asia tietysti on, jos haluat käydä vain tridentiinisissä messuissa (tämä ei käy kirjoituksestasi selville), koska niitä on Suomessa hyvin harvoin ja joudut sitten lähtemään Helsinkiin. Jos olisin sinä, en olisi sinun tilanteessasi niin valikoiva, koska muutkin kuin tridentiiniset messut ovat virallisesti katolisen kirkon hyväksymiä. (Ja on se parempi ainakin kuin mennä paikkakunnan luterilaiseen kirkkoon... :-)

      Suomalaisiin katolilaisiin tutustuminen vaatii viitseliäisyyttä, jos itse asuu kaukana kirkoista. Ihmiset pitää tavata henkilökohtaisesti. Internet on laiha pseudotodellisuus, joka ei korvaa oikeita ihmisiä eikä oikeaa messua. Joten, toivottavasti nähdään jossain katolisessa messussa Savossa tai Helsingissä! Kaikkea hyvää sinulle, voimia etsintääsi ja siunausta!

      • Guidonis

        Niin tiedä, mutta Pyhä Olavin kirkko on neokatekumenaallien, ja minä en hyväsky niitä neokat. liturgisija touhuja. Ainoastaan Tridenttinen Messu, tai Amrosiallinen ritus tai dominikaanien ritus kelpaa. Vanhaa, kunnon hieno katolilaista seremoniaa. Rakastan hienot seremoniat, gregoriaanista musiikkia, hienot ritukset, juhlamennot- se on harrastukseni.
        Tridenttista liturgiaa olin oppinut viettämään itse, vaikka en ole pappi, mutta Helsinkiin mulla on 450km, ja en voi matkustaa 900kmMessun takia. Olin monesti kirjoittanut P.Durhamille että tarvitsen päästää Messuun, mutta hän Kuopioon ei tule.
        Olin kutsunut kavereita Prahasta ensi kesä, ja he tuovat mukaan myös pappi.
        Suomessa aivan mahdoton tilanne kun Messu, niin kunnon liturgiaa eiu ole mualla kun Helsingissä. Miksi ei voi olla enemmään pappeja`? Nii, se on ehkä kereettiläisyyttä, mutta olen oppinut kaikki ritukset, myös Ambroz, dominikaani, mulla on myös puvut..kaikki sain keski Euroopasta, ja teen kodista kirkko.
        Ja osallistun sivujen tekemiseen, http://www.traditio.com/off.htm
        mutta haluan myös Savossa kunnon katolilaiset seremoniat. Neokatekumenaalinen messu on jotain kamalinta mikä olin koskaan ikinä nähnyt. Diasporaallinen messu seurakuntatalossa, neokatek. on tosi huono, näin siitä kerran ja riittää. Osan itse parempi viettää tilaisuutta ja saarnaa latinaksi, kun olin Prahassa toimunut juhlamennojen, hautajaisten seremoniamestarina monta vuotta..ennen muuttoa Suomeen.


      • Vai tyhjä sisterni?
        Guidonis kirjoitti:

        Niin tiedä, mutta Pyhä Olavin kirkko on neokatekumenaallien, ja minä en hyväsky niitä neokat. liturgisija touhuja. Ainoastaan Tridenttinen Messu, tai Amrosiallinen ritus tai dominikaanien ritus kelpaa. Vanhaa, kunnon hieno katolilaista seremoniaa. Rakastan hienot seremoniat, gregoriaanista musiikkia, hienot ritukset, juhlamennot- se on harrastukseni.
        Tridenttista liturgiaa olin oppinut viettämään itse, vaikka en ole pappi, mutta Helsinkiin mulla on 450km, ja en voi matkustaa 900kmMessun takia. Olin monesti kirjoittanut P.Durhamille että tarvitsen päästää Messuun, mutta hän Kuopioon ei tule.
        Olin kutsunut kavereita Prahasta ensi kesä, ja he tuovat mukaan myös pappi.
        Suomessa aivan mahdoton tilanne kun Messu, niin kunnon liturgiaa eiu ole mualla kun Helsingissä. Miksi ei voi olla enemmään pappeja`? Nii, se on ehkä kereettiläisyyttä, mutta olen oppinut kaikki ritukset, myös Ambroz, dominikaani, mulla on myös puvut..kaikki sain keski Euroopasta, ja teen kodista kirkko.
        Ja osallistun sivujen tekemiseen, http://www.traditio.com/off.htm
        mutta haluan myös Savossa kunnon katolilaiset seremoniat. Neokatekumenaalinen messu on jotain kamalinta mikä olin koskaan ikinä nähnyt. Diasporaallinen messu seurakuntatalossa, neokatek. on tosi huono, näin siitä kerran ja riittää. Osan itse parempi viettää tilaisuutta ja saarnaa latinaksi, kun olin Prahassa toimunut juhlamennojen, hautajaisten seremoniamestarina monta vuotta..ennen muuttoa Suomeen.

        Tämän kaverin usko on kiinni riituksista ja seremonioista.
        Kristus ja Jumalan sanassaan antamat kauniit lupaukset eivät sinällään ole hänelle mitään! Jos olisivat, olisi puheet toista.


      • p. v. Münchhausen
        Vai tyhjä sisterni? kirjoitti:

        Tämän kaverin usko on kiinni riituksista ja seremonioista.
        Kristus ja Jumalan sanassaan antamat kauniit lupaukset eivät sinällään ole hänelle mitään! Jos olisivat, olisi puheet toista.

        :D

        päivän parhaat naurut.

        ps. alternative iltalian dictionary, figa


      • Kaivarin Kake
        Vai tyhjä sisterni? kirjoitti:

        Tämän kaverin usko on kiinni riituksista ja seremonioista.
        Kristus ja Jumalan sanassaan antamat kauniit lupaukset eivät sinällään ole hänelle mitään! Jos olisivat, olisi puheet toista.

        Niin, vai onko se neoliturgia semmoista neo-messu-mössöä!
        Ei voi arvostella ihmistä hengettömäksi, jos ei mössö kelpaa.
        On pakko olla rehellinen ja tunnustaa, etten koe oloani oikein
        mukavaksi ja luontevaksi näissä nyk. sopivasti evankeliskatolilaisissa
        kokoontumisissa. Jos mieluummin lukee messun tekstit kotona kun
        menee kärsimään huonosti valmisteltuun, ammattitaidottomaan ja
        sinäänsä pätevään (kuka sitä oikeasti valvoo?) niin onko se nyt jotain
        hengettömyyttä. Tuskin kenenkään usko nyt liturgian tasosta riippuu, mutta
        joillekin sen alennustila käy sydämelle.


      • Guidonis
        Kaivarin Kake kirjoitti:

        Niin, vai onko se neoliturgia semmoista neo-messu-mössöä!
        Ei voi arvostella ihmistä hengettömäksi, jos ei mössö kelpaa.
        On pakko olla rehellinen ja tunnustaa, etten koe oloani oikein
        mukavaksi ja luontevaksi näissä nyk. sopivasti evankeliskatolilaisissa
        kokoontumisissa. Jos mieluummin lukee messun tekstit kotona kun
        menee kärsimään huonosti valmisteltuun, ammattitaidottomaan ja
        sinäänsä pätevään (kuka sitä oikeasti valvoo?) niin onko se nyt jotain
        hengettömyyttä. Tuskin kenenkään usko nyt liturgian tasosta riippuu, mutta
        joillekin sen alennustila käy sydämelle.

        Olen samaa mieltä. Nyky liturgiaa neokatekumenaallien on erittäin huolestuttavaa. Pappi, joka ei hallitsee suomea, eikä edes latinaa, ruuminkieli, puhetyyli on kun olisi jossain ravintolassa, tai harrastustoimita-kerhossa. Se, Neokatekumenaallien NOM, ei muista katolilaista seremoniaa olenkaan, vaan erittäin huono ja todella ammattitaidottomasti vietetty luterilainen Jumalapalvelu.
        Ja se, kuinka kirkkoon pukeuttuvat maalikot, on erittäin huonoa. Itse olen tottunut pukeuttua mustiin vaateeisiin, hopeat korut, mutta kun näen muut ihmiset. Tosi huolestuttavaa. Farkut ei ole vaattekapale kirkkoon.
        Neo-mössö, mössöä ei todellakaan kelpaa, vaain kunnon gregoriaaninen musiikki, Tridentinen, tai ambrosiaani, tai dominikaani ritus pitää olla.
        Ja kun NOM, siitä pitää olla arvokkaasti vietetty ja latinaksi- se on Kirkomme kieli.
        Liturgiaa on tosi tärkeä minulle, koska haluan tunteaa Jumalaa aistillisestikin, ja nauttia Messuista kaikenl aistiin. Anteeksi gramattiikkani,en ole suomalainen.
        Mielulaan katselen kotona kauniit seremoniat, gregoriaanista musiikkia,, poltan suitsukkeet- kun matkustelisin sellaisiin kamaliin neokat. mössöihiin.


      • Kuolleessa puussa?
        Guidonis kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Nyky liturgiaa neokatekumenaallien on erittäin huolestuttavaa. Pappi, joka ei hallitsee suomea, eikä edes latinaa, ruuminkieli, puhetyyli on kun olisi jossain ravintolassa, tai harrastustoimita-kerhossa. Se, Neokatekumenaallien NOM, ei muista katolilaista seremoniaa olenkaan, vaan erittäin huono ja todella ammattitaidottomasti vietetty luterilainen Jumalapalvelu.
        Ja se, kuinka kirkkoon pukeuttuvat maalikot, on erittäin huonoa. Itse olen tottunut pukeuttua mustiin vaateeisiin, hopeat korut, mutta kun näen muut ihmiset. Tosi huolestuttavaa. Farkut ei ole vaattekapale kirkkoon.
        Neo-mössö, mössöä ei todellakaan kelpaa, vaain kunnon gregoriaaninen musiikki, Tridentinen, tai ambrosiaani, tai dominikaani ritus pitää olla.
        Ja kun NOM, siitä pitää olla arvokkaasti vietetty ja latinaksi- se on Kirkomme kieli.
        Liturgiaa on tosi tärkeä minulle, koska haluan tunteaa Jumalaa aistillisestikin, ja nauttia Messuista kaikenl aistiin. Anteeksi gramattiikkani,en ole suomalainen.
        Mielulaan katselen kotona kauniit seremoniat, gregoriaanista musiikkia,, poltan suitsukkeet- kun matkustelisin sellaisiin kamaliin neokat. mössöihiin.

        Mitä messua luulet Jeesuksen pitäneen vuorella saarnatessaan, tai Pietari puhuessaan
        torilla tai Paavali tavatessaan purppuranvärjääjän Makedoniassa?
        Mitä oli Johannes Kastajan Messu Jordanilla, tridenttistäkö?
        Muoto, forma näkyy olevan tärkein, sisältö ei.


      • Sakkeus puussa
        Kuolleessa puussa? kirjoitti:

        Mitä messua luulet Jeesuksen pitäneen vuorella saarnatessaan, tai Pietari puhuessaan
        torilla tai Paavali tavatessaan purppuranvärjääjän Makedoniassa?
        Mitä oli Johannes Kastajan Messu Jordanilla, tridenttistäkö?
        Muoto, forma näkyy olevan tärkein, sisältö ei.

        Olet ymmärtänyt väärin. Kritiikki ei koske siihen mihin ihminen ei voi vaikuttaa,
        eli liturgian pyhyyteen ja pätevyyteen, vaan siihen mihin voi vaikuttaa. Liturgian vieton
        aseteeseen, tradition pysyvyyden merkityksen ymmärtämiseen, siihen asenteeseen, jonka seurauksena liturgia alkaa vaikuttamaan ulkoisesti ilmauksena pyhältä. Kontrastia maallisen
        vaikutelman kadottamiseksi korostetaan liturgista näkyvää ja kuultavaa hartauksellisuutta.
        Tähän vaikuttaa voimakkaasti musiikki, liturgiset asut sekä suitsuke, joka on ollut mukana
        uskonnollisissa toimituksissa jo ennen kristittyjä. Makuja on monia, mutta kirkon linja tulisi
        olla yhtenäinen. Yhtä hyvin voisin sanoa kuolleeksi puuksi leipäpappimaista velttoilua, esiintymistä
        joka korostaa papin tai kanttorin persoonaa. Vitsailu ei tunnu hyvältä, vaikka varmasti Jeesuskin vitsaili. Jeesus arvosti arvokasta Salomonin temppelin liturgiaa. Ei hän siihen muuten puuttunutkaan, paitsi ajoi ulkopuoliset ulos Isän Huoneesta, eli rahanvaihtajat.


      • Bernard Gui
        Sakkeus puussa kirjoitti:

        Olet ymmärtänyt väärin. Kritiikki ei koske siihen mihin ihminen ei voi vaikuttaa,
        eli liturgian pyhyyteen ja pätevyyteen, vaan siihen mihin voi vaikuttaa. Liturgian vieton
        aseteeseen, tradition pysyvyyden merkityksen ymmärtämiseen, siihen asenteeseen, jonka seurauksena liturgia alkaa vaikuttamaan ulkoisesti ilmauksena pyhältä. Kontrastia maallisen
        vaikutelman kadottamiseksi korostetaan liturgista näkyvää ja kuultavaa hartauksellisuutta.
        Tähän vaikuttaa voimakkaasti musiikki, liturgiset asut sekä suitsuke, joka on ollut mukana
        uskonnollisissa toimituksissa jo ennen kristittyjä. Makuja on monia, mutta kirkon linja tulisi
        olla yhtenäinen. Yhtä hyvin voisin sanoa kuolleeksi puuksi leipäpappimaista velttoilua, esiintymistä
        joka korostaa papin tai kanttorin persoonaa. Vitsailu ei tunnu hyvältä, vaikka varmasti Jeesuskin vitsaili. Jeesus arvosti arvokasta Salomonin temppelin liturgiaa. Ei hän siihen muuten puuttunutkaan, paitsi ajoi ulkopuoliset ulos Isän Huoneesta, eli rahanvaihtajat.

        Täällä en voi missää käydä Tridenttisissa Messuissa, niin aikakin kotona mulla virtuaallinen Kirkko, ja kerään kaikki liturgiset videot ymppäri Eurooppaa, nauhat, myös kalkkit, patenat ja muut liturgiset vällineet. J ataas olin läsääntynyt tekstejä webiin http://www.traditio.com/off.htm
        Sellaiset seremoniat haluan Suomeen.


      • Anonyymi
        Guidonis kirjoitti:

        Niin tiedä, mutta Pyhä Olavin kirkko on neokatekumenaallien, ja minä en hyväsky niitä neokat. liturgisija touhuja. Ainoastaan Tridenttinen Messu, tai Amrosiallinen ritus tai dominikaanien ritus kelpaa. Vanhaa, kunnon hieno katolilaista seremoniaa. Rakastan hienot seremoniat, gregoriaanista musiikkia, hienot ritukset, juhlamennot- se on harrastukseni.
        Tridenttista liturgiaa olin oppinut viettämään itse, vaikka en ole pappi, mutta Helsinkiin mulla on 450km, ja en voi matkustaa 900kmMessun takia. Olin monesti kirjoittanut P.Durhamille että tarvitsen päästää Messuun, mutta hän Kuopioon ei tule.
        Olin kutsunut kavereita Prahasta ensi kesä, ja he tuovat mukaan myös pappi.
        Suomessa aivan mahdoton tilanne kun Messu, niin kunnon liturgiaa eiu ole mualla kun Helsingissä. Miksi ei voi olla enemmään pappeja`? Nii, se on ehkä kereettiläisyyttä, mutta olen oppinut kaikki ritukset, myös Ambroz, dominikaani, mulla on myös puvut..kaikki sain keski Euroopasta, ja teen kodista kirkko.
        Ja osallistun sivujen tekemiseen, http://www.traditio.com/off.htm
        mutta haluan myös Savossa kunnon katolilaiset seremoniat. Neokatekumenaalinen messu on jotain kamalinta mikä olin koskaan ikinä nähnyt. Diasporaallinen messu seurakuntatalossa, neokatek. on tosi huono, näin siitä kerran ja riittää. Osan itse parempi viettää tilaisuutta ja saarnaa latinaksi, kun olin Prahassa toimunut juhlamennojen, hautajaisten seremoniamestarina monta vuotta..ennen muuttoa Suomeen.

        Tiedoksi: Kuopiossa on katolinen Pyhän Joosefin seurakunta


    • Anonyymi

      Minulle liturgia on kaikkein tärkeintä, koska se tuo meille ristiinnaulitun Kristuksen, 1. Kor.1:22-24.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9910
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      404
      4321
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2976
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      229
      2654
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2644
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1835
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      70
      1691
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe