Sanotaan, että vihreää teetä voi uuttaa 2-3 kertaa samasta pussista, ja että toinen uutto on paras. Miksi näin? Tarkennettuna vielä, miksi ensimmäinen uutto on jotenkin huono, ja joidenkin mielestä jopa kannattaa heittää pois (eräs kiinalainen piti minulle teehetken, ja heitti ensimmäisen satsin 'jumalille').
Onko toisessa satsissa vähemmän kofeiinia ja silti yhtä paljon teen hyödyllisiä aineita? Vai vähenevätkö kaikki aineet, mutta alhaisempaa kofeiinipitoisuutta pidetään niin hyvänä ominaisuutena, että tooinen uutto on silti paras? Miksi toinen uutto on parempi kuin kolmas?
Olisi mukava jos jättäisitte arvelut sikseen, ja joku jolla on varmaa tietoa vastaisi :)
Miksi toinen uutto on paras? (Vihreä tee)
2
696
Vastaukset
- teesnobi
Joissain hienoissa irtoteelaaduissa toinen uutto on tosiaan paras maultaan. Teetä hauduttaessa lehdistä irtoaa eri ainesosia haudutuksen edetessä, joten toisessa haudutuksessa eroaa eri ainesosia, eri makuja kuin ensimmäisessä. Kofeiinimäärä erään näkemäni tutkimuksen mukaan vähenee kyllä hiukan, muttei mitenkään ratkaisevasti. Vähentynyt kofeiini ei ole siis syy, miksi toinen uutto on paras.
Eli, jokainen uutto maistuu hieman erilaiselta, ja on makuasia, mikä niistä on paras. Itse olen huomannut usein japanilaisten teelaatujen, sekä oolongien kohdalla parantumista toisella haudutuksella. Kokeile itse, hauduta suosikkiteetäsi vaikkapa ensin 1min, sitten 1,5min ja lopulta 2min (tms) ja mieti, mikä haudutus maistui parhaalta. Huonolaatuisissa teissä (useimmissa pussiteissä) teen maku alkaa kadota aika pian, eikä kestä montaa haudutusta.
Ja tuosta jumalille heittämisestä vielä. Jotkut hienot teelaadut vaativat "herättämistä", lehdet pitää huuhtoa ennen kuin niistä saadaan parhaat maut irti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.424726- 572436
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.2691698Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2601693Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1151649Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain521183Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ921176Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1331117- 681101
Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht2691097