Eläkesäästöjen suojaus Kreikan katastrofilta

Jupe 4343

Minulla on säästettynä noin 5000 euroa kiinteäkorkoiseen perinteiseen eläkevakuutukseen.
Nyt mietityttää se, että jos euro sattuisi Kreikan kriisin seurauksena romahtamaan totaalisesti, niin tuo 5000 euroa voi pian olla paskapaperin arvoista.
Mitenhän tuo kannattaisi suojata.
Kannattaisiko rahat siirtää uudenmpimuotoiseen PS-tiliin ja sijoitella sijoitusrahastoihin mahdollisimman laajasti ja esim myös kulta, korko ja kiinteistösijoitusrahastoihin vai mitä kannattaisi tehdä.

En ole kovin hyvä näissä talousasioissa ja tuo 5000 euroa on minulle todella iso raha ja sen säästäminen on ollut työn ja tuskan takana.

Kertokaapa mahdollisia skenaarioita ja miten voisin parhaiten suojautua vai voinko ollenkaan?

2

748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • markkinoilla

      niin pieni raha, vaikka se sinulle on paljon, että
      sen sijoittaminen tuottavasti on vaikeaa.
      Minä laittaisin vain määräaikaiselle talletustilille.

    • tuy76uyyu

      Avaa tili Nordnet-pankkiin ja aktivoi siellä valuuttatilit. Sen jälkeen talletat rahat euroiksi ja toiseksi euro-riippumattomaksi valuutaksi, esim Norjan kruunuiksi tai USD.

      Älä vaihda kaikkia, koska silloin häviät jos euro vahvistuu. Nordnetin kautta voit sijoittaa myös kultaan, mutta en suosittele, hinta heittelee voimakkaasti.

      Sitten jos euro alkaa romahtaa, vaihdat vain loputkin eurot valitsemaasi valuuttaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2635
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2233
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      87
      1971
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1695
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1681
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1636
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1626
    8. 91
      1563
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1437
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe