Mahtasko kukaan tietää mistä otuksesta on kyse? Nyt jo toinen kevät uudessa paikassa ja sama juttu. Puutarhahommiin ja joku pistää jalkaan (ei kärmes) ja sääri punanen ja sininen sekä turvoksissa monta viikkoa eikä mukavaltakaan tunnu. Ja alkaa kirvellä heti pureman jälkeen. Tänään sain iholta kiinni kolme pientä (n. 5 mm) siivillä varustettua verenimijää jollaista koskaan ennen nähnyt. Väri pääosin musta, pyrstössä hieman raitoja ja keskiosassa vähän keltaista. Tanakampi kuin hyttynen ja lyhyempi. Yksi siipipari. Ja eteläsuomessa..
Outo verenimijä
5
956
Vastaukset
- Ponkaaja
Tunnetko mäkärät? Ne ovat tanakampia kuin hyttyset, koko sopii haarukkaan ja purema aiheuttaa ainakin minulle merkittävästi voimakkaamman ärsytyksen kuin hyttysen "pisto". Pari linkkiä esimerkkikuviin mäkäristä alla (voimakas suurennos):
http://tinyurl.com/37vwys2
http://tinyurl.com/2vvkwf5- pistoksissa
olin vaan siinä uskossa että mäkärät ois pienenpiä eikä niitä näin etelässä olisi.. mutta kuvan perusteella mahdollista.
pistoksissa kirjoitti:
olin vaan siinä uskossa että mäkärät ois pienenpiä eikä niitä näin etelässä olisi.. mutta kuvan perusteella mahdollista.
Veikkaisin kuitenkin kimalaista joista naaraat talvehtivat juurikin hiirenkoloissa kivien alla jne. Voisi ehkä olla kimalaisen poikasiakin "työläisiä"
http://www.commanster.eu/commanster/Insects/Bees/SpBees/Andrena.cineraria.jpg
Mäkärä on kyllä huomattavasti pienempi kuin 5mm. Enkä usko että sen purema ihan sinisyyttä aiheutaa, vaikka kivulias ja turvonnut sekin saattaa olla.- Ponkaaja
sfinski80 kirjoitti:
Veikkaisin kuitenkin kimalaista joista naaraat talvehtivat juurikin hiirenkoloissa kivien alla jne. Voisi ehkä olla kimalaisen poikasiakin "työläisiä"
http://www.commanster.eu/commanster/Insects/Bees/SpBees/Andrena.cineraria.jpg
Mäkärä on kyllä huomattavasti pienempi kuin 5mm. Enkä usko että sen purema ihan sinisyyttä aiheutaa, vaikka kivulias ja turvonnut sekin saattaa olla.Eipä se kuvauksen perusteella voi oikein kimalainen olla. Kimalainen ei nimittäin ole koskaan pituudeltaan vain 5 mm. Tärkeämpi seikka on myös se, että kiinniotetuilla yksilöillä oli vain 1 siipipari, joka sulkee kaikki pistiäiset pois, sillä niillä on 2 siipiparia. Kyseessä on siis kaksisiipinen (Diptera), joka rajaa mahdolliset heimot/suvut/lajit melko vähiin.
Mäkärä todellakin voi olla 5 mm pitkä, sillä niiden koko vaihtelee 2-5 mm välillä, ja itse olen tavannut juurikin keväisin noin 5 mm pitkiä yksilöitä, kun taas keski-/loppukesästä näkee pääasiassa mäkäriä, joiden pituus on lähempänä tuota 2 millimetriä. Ja kyllä niitä mäkäriä etelässäkin on, itse olen tavannut juurikin nämä 5 mm yksilöt Etelä-Suomen läänin alueelta.
Siinä ollaan kyllä oikeassa, että harvemmin mäkärän purema sinisyyttä aiheuttaa, joten se osuus on vielä hieman epäilyttävä mäkärän suhteen, mutta en kyllä keksi oikein muitakaan kuvaukseen sopivia hyönteisiä. Onko ketjun aloittajalla havaittu yliherkkyyttä muiden hyönteisten puremille/pistoille, joka voisi selittää voimakkaan reaktion?
Ei pidä unohtaa sitäkään vaihtoehtoa, että pistoksen on tehnyt jokin muu otus, mutta pistoksen ympärillä on pyörinyt esim. jotain pieniä kärpäsiä hien/kudosnesteen/tms. houkuttelemana. - Pistoksissa
Ponkaaja kirjoitti:
Eipä se kuvauksen perusteella voi oikein kimalainen olla. Kimalainen ei nimittäin ole koskaan pituudeltaan vain 5 mm. Tärkeämpi seikka on myös se, että kiinniotetuilla yksilöillä oli vain 1 siipipari, joka sulkee kaikki pistiäiset pois, sillä niillä on 2 siipiparia. Kyseessä on siis kaksisiipinen (Diptera), joka rajaa mahdolliset heimot/suvut/lajit melko vähiin.
Mäkärä todellakin voi olla 5 mm pitkä, sillä niiden koko vaihtelee 2-5 mm välillä, ja itse olen tavannut juurikin keväisin noin 5 mm pitkiä yksilöitä, kun taas keski-/loppukesästä näkee pääasiassa mäkäriä, joiden pituus on lähempänä tuota 2 millimetriä. Ja kyllä niitä mäkäriä etelässäkin on, itse olen tavannut juurikin nämä 5 mm yksilöt Etelä-Suomen läänin alueelta.
Siinä ollaan kyllä oikeassa, että harvemmin mäkärän purema sinisyyttä aiheuttaa, joten se osuus on vielä hieman epäilyttävä mäkärän suhteen, mutta en kyllä keksi oikein muitakaan kuvaukseen sopivia hyönteisiä. Onko ketjun aloittajalla havaittu yliherkkyyttä muiden hyönteisten puremille/pistoille, joka voisi selittää voimakkaan reaktion?
Ei pidä unohtaa sitäkään vaihtoehtoa, että pistoksen on tehnyt jokin muu otus, mutta pistoksen ympärillä on pyörinyt esim. jotain pieniä kärpäsiä hien/kudosnesteen/tms. houkuttelemana.Pyydystin yhden kyseisistä kavereista seuraavana päivänä taas takajalastani ja kyllä nuo mäkäränkuvat aika lähellä oli. Eikä pitäisi allergiaa olla mihinkään suuntaan, tosin lapsena testattu eli kolme vuosikymmentä sitten. Ei myöskään ennen minkään öttiäisen purema ole tuollaista tehnyt. Kimalaisia on piha piukassa (kukkiva vaahtera muutama tuomi) mutta luulisi sen huomanneen.
Ja molempina vuosina oireet alkoivat kyllä samana iltana ja vielä desinfionnin jälkeen veti puolen säärtä siniseksi ja turvoksiin. Tänä vuonna näyttää talttuvan hieman nopeammin. Viime vuonna aloin jo kyytä epäillä mutta eiköhän senkin huomaisi jos koivessa roikkuu..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231215
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89894- 87777
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede20749- 93717
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat282702- 109626
- 32593
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet115511