Outo verenimijä

Pistoksissa..

Mahtasko kukaan tietää mistä otuksesta on kyse? Nyt jo toinen kevät uudessa paikassa ja sama juttu. Puutarhahommiin ja joku pistää jalkaan (ei kärmes) ja sääri punanen ja sininen sekä turvoksissa monta viikkoa eikä mukavaltakaan tunnu. Ja alkaa kirvellä heti pureman jälkeen. Tänään sain iholta kiinni kolme pientä (n. 5 mm) siivillä varustettua verenimijää jollaista koskaan ennen nähnyt. Väri pääosin musta, pyrstössä hieman raitoja ja keskiosassa vähän keltaista. Tanakampi kuin hyttynen ja lyhyempi. Yksi siipipari. Ja eteläsuomessa..

5

801

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ponkaaja

      Tunnetko mäkärät? Ne ovat tanakampia kuin hyttyset, koko sopii haarukkaan ja purema aiheuttaa ainakin minulle merkittävästi voimakkaamman ärsytyksen kuin hyttysen "pisto". Pari linkkiä esimerkkikuviin mäkäristä alla (voimakas suurennos):

      http://tinyurl.com/37vwys2
      http://tinyurl.com/2vvkwf5

      • pistoksissa

        olin vaan siinä uskossa että mäkärät ois pienenpiä eikä niitä näin etelässä olisi.. mutta kuvan perusteella mahdollista.


      • pistoksissa kirjoitti:

        olin vaan siinä uskossa että mäkärät ois pienenpiä eikä niitä näin etelässä olisi.. mutta kuvan perusteella mahdollista.

        Veikkaisin kuitenkin kimalaista joista naaraat talvehtivat juurikin hiirenkoloissa kivien alla jne. Voisi ehkä olla kimalaisen poikasiakin "työläisiä"

        http://www.commanster.eu/commanster/Insects/Bees/SpBees/Andrena.cineraria.jpg

        Mäkärä on kyllä huomattavasti pienempi kuin 5mm. Enkä usko että sen purema ihan sinisyyttä aiheutaa, vaikka kivulias ja turvonnut sekin saattaa olla.


      • Ponkaaja
        sfinski80 kirjoitti:

        Veikkaisin kuitenkin kimalaista joista naaraat talvehtivat juurikin hiirenkoloissa kivien alla jne. Voisi ehkä olla kimalaisen poikasiakin "työläisiä"

        http://www.commanster.eu/commanster/Insects/Bees/SpBees/Andrena.cineraria.jpg

        Mäkärä on kyllä huomattavasti pienempi kuin 5mm. Enkä usko että sen purema ihan sinisyyttä aiheutaa, vaikka kivulias ja turvonnut sekin saattaa olla.

        Eipä se kuvauksen perusteella voi oikein kimalainen olla. Kimalainen ei nimittäin ole koskaan pituudeltaan vain 5 mm. Tärkeämpi seikka on myös se, että kiinniotetuilla yksilöillä oli vain 1 siipipari, joka sulkee kaikki pistiäiset pois, sillä niillä on 2 siipiparia. Kyseessä on siis kaksisiipinen (Diptera), joka rajaa mahdolliset heimot/suvut/lajit melko vähiin.

        Mäkärä todellakin voi olla 5 mm pitkä, sillä niiden koko vaihtelee 2-5 mm välillä, ja itse olen tavannut juurikin keväisin noin 5 mm pitkiä yksilöitä, kun taas keski-/loppukesästä näkee pääasiassa mäkäriä, joiden pituus on lähempänä tuota 2 millimetriä. Ja kyllä niitä mäkäriä etelässäkin on, itse olen tavannut juurikin nämä 5 mm yksilöt Etelä-Suomen läänin alueelta.

        Siinä ollaan kyllä oikeassa, että harvemmin mäkärän purema sinisyyttä aiheuttaa, joten se osuus on vielä hieman epäilyttävä mäkärän suhteen, mutta en kyllä keksi oikein muitakaan kuvaukseen sopivia hyönteisiä. Onko ketjun aloittajalla havaittu yliherkkyyttä muiden hyönteisten puremille/pistoille, joka voisi selittää voimakkaan reaktion?

        Ei pidä unohtaa sitäkään vaihtoehtoa, että pistoksen on tehnyt jokin muu otus, mutta pistoksen ympärillä on pyörinyt esim. jotain pieniä kärpäsiä hien/kudosnesteen/tms. houkuttelemana.


      • Pistoksissa
        Ponkaaja kirjoitti:

        Eipä se kuvauksen perusteella voi oikein kimalainen olla. Kimalainen ei nimittäin ole koskaan pituudeltaan vain 5 mm. Tärkeämpi seikka on myös se, että kiinniotetuilla yksilöillä oli vain 1 siipipari, joka sulkee kaikki pistiäiset pois, sillä niillä on 2 siipiparia. Kyseessä on siis kaksisiipinen (Diptera), joka rajaa mahdolliset heimot/suvut/lajit melko vähiin.

        Mäkärä todellakin voi olla 5 mm pitkä, sillä niiden koko vaihtelee 2-5 mm välillä, ja itse olen tavannut juurikin keväisin noin 5 mm pitkiä yksilöitä, kun taas keski-/loppukesästä näkee pääasiassa mäkäriä, joiden pituus on lähempänä tuota 2 millimetriä. Ja kyllä niitä mäkäriä etelässäkin on, itse olen tavannut juurikin nämä 5 mm yksilöt Etelä-Suomen läänin alueelta.

        Siinä ollaan kyllä oikeassa, että harvemmin mäkärän purema sinisyyttä aiheuttaa, joten se osuus on vielä hieman epäilyttävä mäkärän suhteen, mutta en kyllä keksi oikein muitakaan kuvaukseen sopivia hyönteisiä. Onko ketjun aloittajalla havaittu yliherkkyyttä muiden hyönteisten puremille/pistoille, joka voisi selittää voimakkaan reaktion?

        Ei pidä unohtaa sitäkään vaihtoehtoa, että pistoksen on tehnyt jokin muu otus, mutta pistoksen ympärillä on pyörinyt esim. jotain pieniä kärpäsiä hien/kudosnesteen/tms. houkuttelemana.

        Pyydystin yhden kyseisistä kavereista seuraavana päivänä taas takajalastani ja kyllä nuo mäkäränkuvat aika lähellä oli. Eikä pitäisi allergiaa olla mihinkään suuntaan, tosin lapsena testattu eli kolme vuosikymmentä sitten. Ei myöskään ennen minkään öttiäisen purema ole tuollaista tehnyt. Kimalaisia on piha piukassa (kukkiva vaahtera muutama tuomi) mutta luulisi sen huomanneen.
        Ja molempina vuosina oireet alkoivat kyllä samana iltana ja vielä desinfionnin jälkeen veti puolen säärtä siniseksi ja turvoksiin. Tänä vuonna näyttää talttuvan hieman nopeammin. Viime vuonna aloin jo kyytä epäillä mutta eiköhän senkin huomaisi jos koivessa roikkuu..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      149
      1476
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1225
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      176
      976
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      30
      925
    5. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      178
      832
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      56
      785
    7. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      766
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      753
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      37
      656
    10. Upea nainen

      Olet upea nainen. Sinulle
      Ikävä
      31
      622
    Aihe