Viitaten paluuseensa noutamaan valittunsa tuuliin ja pilviin, Vapahtajamme Yeshua kertoi vertauksen 10 neitsyestä, jotka kaikki silloin odottavat ylkää saapuvaksi, mikä hengellisesti tarkoittaa kaikkia niitä kristittyjä, jotka pyrkivät alati olemaan valmiina ollakseen valmiina myös ylöstempauksen tapahtuessa ja saadakseen pääsyn Karitsan häihin! (Matt. 25:1...)
Jokin aika sitten syvennyin tutkimaan noiden 10 neitsyen salaisuutta ja päädyin siihen, että kaikki neitsyet olivat uskossa Yeshuaan ja turvautuivat Raamatun, ja etenkin Uuden Liiton Kirjoituksiin!
Neitsyet erotti toisistaan vain se, että ymmärtäväiset tunsivat Raamatun Kirjoitusten lisäksi myös J-lan Voiman! He olivat olleet kuuliaisia Yeshuan ja tämän apostolien opetuksille, menneet uskovien upotuskasteelle ja saaneet kokea aidon Pyhällä Hengellä täyttymisen, kuten apostolit muinoin, mikä on mainittu A.pt.1:8 ja luvussa 2!
Öljy on Tanakh'in mukaan selkeästi Pyhän Hengen vertauskuva, sillä esim. Israelin ja Juudan kuninkaat voideltiin ensin pyhällä voiteluöljyllä ja vasta sen jälkeen heihin laskeutui J-lan Pyhä Henki.
Yeshuan seuraava opetus paljastaa myös sen, miksi tyhmät neitsyet eksyvät yön pimeydessä, koska heillä ei ole itsessään Pyhän Hengen Voimaa eikä valoa: Matt. 22:29 Yeshua vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne Kirjoituksia, ettekä Jumalan voimaa." - Tässä Yeshua viittasi sanoilla "Jumalan voimaa" nimenomaan Pyhään Henkeen, jota ilman jokainen uskovakin eksyy yöllä!
On säälittävää havaita, että edelleen reilu enemmistö suomalaisista kristityistä kuuluu noihin tyhmiin neitsyihin, jotka eivät ole hyväksyneet Yeshuan ja tämän apostolien mukaista opetusta Pyhästä Hengestä, vaan voimattoman ja vesitetyn korvausopin siitä!
Lopuksi, panehan käsi sydämellesi ja vastaa:
Oletko SINÄ todella saanut täyttyä Pyhällä Hengellä siten kuin se on kuvattu jakeissa Apt.1:8 ja Apt. luvussa 2 ?
Oletko SINÄ viisas neitsyt?
43
592
Vastaukset
- ddtfyuiop
Mitä ihmettä sinä selität?
...kohta saamme nähdä kristinuskon ja koko Raamatun historian massiivisesti ajatellen suurimman ihmeen tapahtuvan:
Yeshua Messiaan morsiusseurakunta temmataan ylös tuuliin ja pilviin pois maan päältä turvaan Isä ja Poika J-lan luo taivaan kirkkauteen, kuten profeetta Elia aikoinaan ja sen jälkeen alkaa maan päällä hirvittävä aika, josta apostoli Johannes kirjoitti seuraavasti: (Ilm.12:10-12)
10. Ja minä kuulin suuren äänen taivaassa sanovan: "Nyt on tullut pelastus ja voima ja meidän Jumalamme valtakunta ja hänen Voideltunsa valta, sillä meidän veljiemme syyttäjä, joka yöt ja päivät syytti heitä meidän Jumalamme edessä, on heitetty ulos.
11. Ja he ovat voittaneet hänet Karitsan veren kautta ja todistuksensa sanan kautta, eivätkä ole henkeänsä rakastaneet, vaan olleet alttiit kuolemaan asti.
12. Sentähden riemuitkaa, taivaat, ja te, jotka niissä asutte! Voi maata ja merta, sillä perkele on astunut alas teidän luoksenne pitäen suurta vihaa, koska hän tietää, että hänellä on vähän aikaa!"
Voidaksesi olla alati ylöstempausvalmiudessa, sinun pitää olla kokosydämisesti antanut koko elämäsi Yeshualle ja seurata Häntä opissa ja elämässä. Sen lisäksi sinun tulee olla ottanut uskovien upotuskasteen ja odottanut sen uskonteon tehneille UT:ssa luvattua Pyhän Hengen lahjaa. Et saa antaa synnille mitään valtaa elämässäsi, vaan sinun tulee alati puhdistautua kaikesta synnistä ja laittomuudesta! Edelleen: Sinun tulee alati täyttyä Pyhällä Hengellä rukoillen Pyhässä Hengessä ja totuudessa palvoen ja ylistäen taivaallista Isäämme ja teurastettua Karitsaa eli syntiuhria, jonka Isä J-la Pojassaan Yeshuassa uhrasi syntiesi vuoksi!
Kuulosti helpolta vai kuinka ;)
Luemme UT:sta jakeet:
Luuk. 2:36-38
36. Ja oli naisprofeetta, Hanna, Fanuelin tytär, Asserin sukukuntaa. Hän oli jo tullut iälliseksi. Mentyään neitsyenä naimisiin hän oli elänyt miehensä kanssa seitsemän vuotta,
37. ja oli nyt leski, kahdeksankymmenen neljän vuoden ikäinen. Hän ei poistunut pyhäköstä, vaan palveli siellä Jumalaa paastoilla ja rukouksilla yötä ja päivää.
38. Ja juuri sillä hetkellä hän tuli siihen, ylisti Jumalaa ja puhui (Yeshua-)lapsesta kaikille, jotka odottivat Jerusalemin lunastusta.
Hanna on hyvä esikuva meille siitä, miten siveästi meidän tulee elää ja miten antaumuksella ja peräänantamattomalla kärsivällisyydellä meidän tulee odottaa Yeshuaa palaavaksi noutamaan kaikki meidät omansa tuuliin ja pilviin, siis meidät, joilla on palavat lamput yössä ja astia täynnä öljyä mukanamme!
Älkäämme antako pilkkaajien vaikuttaa odottamiseemme kuin korkeintaan käänteisesti eli siten, että mitä enemmän paholainen riivaa palvelijoitaan pilkkaamaan meitä, niin sitä varmemmin Herran tulemus on lähellä ja sitä innokkaammin me Häntä odotamme! HalleluYah!- Eikö riitä?
Onko niin, että Jeesuksen sovitustyö ei olekaan riittävä Jeesukseen uskovalle iankaikkisen elämän saavuttamiseksi.
...Yeshuan tarkoittaneen vertauksessaan sillä, että kymmenestä neitsyestä eli Häneen (ainakin omasta mielestään) uskovasta kristitystä vain viisi pääsi hääjuhliin ja muut jäivät tänne maailmaan suureen ahdistuksen ja vihan aikaan?
Lue seuraavat jakeet ja mieti asiaa: (Matt.25:1-13)
1. "Silloin on taivasten valtakunta oleva kymmenen neitsyen kaltainen, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät ylkää vastaan.
2. Mutta viisi heistä oli tyhmää ja viisi ymmärtäväistä.
3. Tyhmät ottivat lamppunsa, mutta eivät ottaneet öljyä mukaansa.
4. Mutta ymmärtäväiset ottivat öljyä astioihinsa ynnä lamppunsa.
5. Yljän viipyessä tuli heille kaikille uni, ja he nukkuivat.
6. Mutta yösydännä kuului huuto: 'Katso, ylkä tulee! Menkää häntä vastaan.'
7. Silloin kaikki nämä neitsyet nousivat ja laittoivat lamppunsa kuntoon.
8. Ja tyhmät sanoivat ymmärtäväisille: 'Antakaa meille öljyänne, sillä meidän lamppumme sammuvat'.
9. Mutta ymmärtäväiset vastasivat ja sanoivat: 'Emme voi, se ei riitä meille ja teille. Menkää ennemmin myyjäin luo ostamaan itsellenne.'
10. Mutta heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli; ja ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssansa häihin, ja ovi suljettiin.
11. Ja myöhemmin toisetkin neitsyet tulivat ja sanoivat: 'Herra, Herra, avaa meille!'
12. Mutta hän vastasi ja sanoi: 'Totisesti minä sanon teille: MINÄ EN TUNNE TEITÄ'.
13. Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä!
Lue myös kyseisen kohdan jatkojakeet ja käsitä, että EI KUKAAN PÄÄSE TAIVASTEN KUNINGASKUNTAAN ILMAN USKONKILVOITTELUA, pois lukien ryöväri ristillä, koska hänellä ei ollut kilvoitteluun enää mahdollisuutta, mutta meillä on! : (Matt.25:14-30)
14. Sillä tapahtuu, niin kuin tapahtui, kun mies matkusti muille maille: hän kutsui palvelijansa ja uskoi heille omaisuutensa;
15. yhdelle hän antoi viisi leiviskää, toiselle kaksi ja kolmannelle yhden, kullekin hänen kykynsä mukaan, ja lähti muille maille.
16. Se, joka oli saanut viisi leiviskää, meni kohta ja asioitsi niillä ja voitti toiset viisi leiviskää.
17. Samoin kaksi leiviskää saanut voitti toiset kaksi.
18. Mutta yhden leiviskän saanut meni pois ja kaivoi kuopan maahan ja kätki siihen herransa rahan.
19. Pitkän ajan kuluttua näiden palvelijain herra palasi ja ryhtyi tilintekoon heidän kanssansa.
20. Silloin tuli se, joka oli saanut viisi leiviskää, ja toi toiset viisi leiviskää ja sanoi: 'Herra, viisi leiviskää sinä minulle uskoit, katso, toiset viisi leiviskää minä olen voittanut'.
21. Hänen herransa sanoi hänelle: 'Hyvä on, sinä hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä sinä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Mene herrasi iloon.'
22. Myös se, joka oli saanut kaksi leiviskää, tuli ja sanoi: 'Herra, kaksi leiviskää sinä minulle uskoit, katso, toiset kaksi leiviskää minä olen voittanut'.
23. Hänen herransa sanoi hänelle: 'Hyvä on, sinä hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä sinä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Mene herrasi iloon.'
24. Sitten myös se, joka oli saanut yhden leiviskän, tuli ja sanoi: 'Herra, minä tiesin sinut kovaksi mieheksi; sinä leikkaat sieltä, mihin et ole kylvänyt, ja kokoat sieltä, missä et ole eloa viskannut.
25. Ja peloissani minä menin ja kätkin sinun leiviskäsi maahan; katso, tässä on omasi.'
26. Mutta hänen herransa vastasi ja sanoi hänelle: 'Sinä paha ja laiska palvelija! Sinä tiesit minun leikkaavan sieltä, mihin en ole kylvänyt, ja kokoavan sieltä, missä en ole viskannut.
27. Sinun olisi siis pitänyt jättää minun rahani rahanvaihtajille, niin minä tultuani olisin saanut omani takaisin korkoineen.
28. Ottakaa sen tähden leiviskä häneltä pois ja antakaa sille, jolla on kymmenen leiviskää.
29. Sillä jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin; mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mikä hänellä on.
30. Ja HEITTÄKÄÄ TUO KELVOTON PALVELIJA ULOS PIMEYTEEN; SIELLÄ ON OLEVA ITKU JA HAMMASTEN KIRISTYS.'
-Kuten huomaat, ei pelastus olekaan Yeshuan opetusten mukaan mikään 'läpihuutojuttu'!
Ps. Tietyt kristilliset piirit ovat muuttaneet pelastuksen paljon helpommaksi, mutta heidän 'taivaansakin' on ihan eri paikka, kuin mistä Yeshua meille opetti ja yhä opettaa Sanassaan...- Jeesuksen ansio.
Yakov kirjoitti:
...Yeshuan tarkoittaneen vertauksessaan sillä, että kymmenestä neitsyestä eli Häneen (ainakin omasta mielestään) uskovasta kristitystä vain viisi pääsi hääjuhliin ja muut jäivät tänne maailmaan suureen ahdistuksen ja vihan aikaan?
Lue seuraavat jakeet ja mieti asiaa: (Matt.25:1-13)
1. "Silloin on taivasten valtakunta oleva kymmenen neitsyen kaltainen, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät ylkää vastaan.
2. Mutta viisi heistä oli tyhmää ja viisi ymmärtäväistä.
3. Tyhmät ottivat lamppunsa, mutta eivät ottaneet öljyä mukaansa.
4. Mutta ymmärtäväiset ottivat öljyä astioihinsa ynnä lamppunsa.
5. Yljän viipyessä tuli heille kaikille uni, ja he nukkuivat.
6. Mutta yösydännä kuului huuto: 'Katso, ylkä tulee! Menkää häntä vastaan.'
7. Silloin kaikki nämä neitsyet nousivat ja laittoivat lamppunsa kuntoon.
8. Ja tyhmät sanoivat ymmärtäväisille: 'Antakaa meille öljyänne, sillä meidän lamppumme sammuvat'.
9. Mutta ymmärtäväiset vastasivat ja sanoivat: 'Emme voi, se ei riitä meille ja teille. Menkää ennemmin myyjäin luo ostamaan itsellenne.'
10. Mutta heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli; ja ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssansa häihin, ja ovi suljettiin.
11. Ja myöhemmin toisetkin neitsyet tulivat ja sanoivat: 'Herra, Herra, avaa meille!'
12. Mutta hän vastasi ja sanoi: 'Totisesti minä sanon teille: MINÄ EN TUNNE TEITÄ'.
13. Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä!
Lue myös kyseisen kohdan jatkojakeet ja käsitä, että EI KUKAAN PÄÄSE TAIVASTEN KUNINGASKUNTAAN ILMAN USKONKILVOITTELUA, pois lukien ryöväri ristillä, koska hänellä ei ollut kilvoitteluun enää mahdollisuutta, mutta meillä on! : (Matt.25:14-30)
14. Sillä tapahtuu, niin kuin tapahtui, kun mies matkusti muille maille: hän kutsui palvelijansa ja uskoi heille omaisuutensa;
15. yhdelle hän antoi viisi leiviskää, toiselle kaksi ja kolmannelle yhden, kullekin hänen kykynsä mukaan, ja lähti muille maille.
16. Se, joka oli saanut viisi leiviskää, meni kohta ja asioitsi niillä ja voitti toiset viisi leiviskää.
17. Samoin kaksi leiviskää saanut voitti toiset kaksi.
18. Mutta yhden leiviskän saanut meni pois ja kaivoi kuopan maahan ja kätki siihen herransa rahan.
19. Pitkän ajan kuluttua näiden palvelijain herra palasi ja ryhtyi tilintekoon heidän kanssansa.
20. Silloin tuli se, joka oli saanut viisi leiviskää, ja toi toiset viisi leiviskää ja sanoi: 'Herra, viisi leiviskää sinä minulle uskoit, katso, toiset viisi leiviskää minä olen voittanut'.
21. Hänen herransa sanoi hänelle: 'Hyvä on, sinä hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä sinä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Mene herrasi iloon.'
22. Myös se, joka oli saanut kaksi leiviskää, tuli ja sanoi: 'Herra, kaksi leiviskää sinä minulle uskoit, katso, toiset kaksi leiviskää minä olen voittanut'.
23. Hänen herransa sanoi hänelle: 'Hyvä on, sinä hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä sinä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Mene herrasi iloon.'
24. Sitten myös se, joka oli saanut yhden leiviskän, tuli ja sanoi: 'Herra, minä tiesin sinut kovaksi mieheksi; sinä leikkaat sieltä, mihin et ole kylvänyt, ja kokoat sieltä, missä et ole eloa viskannut.
25. Ja peloissani minä menin ja kätkin sinun leiviskäsi maahan; katso, tässä on omasi.'
26. Mutta hänen herransa vastasi ja sanoi hänelle: 'Sinä paha ja laiska palvelija! Sinä tiesit minun leikkaavan sieltä, mihin en ole kylvänyt, ja kokoavan sieltä, missä en ole viskannut.
27. Sinun olisi siis pitänyt jättää minun rahani rahanvaihtajille, niin minä tultuani olisin saanut omani takaisin korkoineen.
28. Ottakaa sen tähden leiviskä häneltä pois ja antakaa sille, jolla on kymmenen leiviskää.
29. Sillä jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin; mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mikä hänellä on.
30. Ja HEITTÄKÄÄ TUO KELVOTON PALVELIJA ULOS PIMEYTEEN; SIELLÄ ON OLEVA ITKU JA HAMMASTEN KIRISTYS.'
-Kuten huomaat, ei pelastus olekaan Yeshuan opetusten mukaan mikään 'läpihuutojuttu'!
Ps. Tietyt kristilliset piirit ovat muuttaneet pelastuksen paljon helpommaksi, mutta heidän 'taivaansakin' on ihan eri paikka, kuin mistä Yeshua meille opetti ja yhä opettaa Sanassaan...Jumalan tahto on kilvoittelu ja valvominen, mutta pelastus on armosta, Jeesuksen ansiosta.
Jeesuksen ansio. kirjoitti:
Jumalan tahto on kilvoittelu ja valvominen, mutta pelastus on armosta, Jeesuksen ansiosta.
...että J-lan ehdoton vaatimus on, että (Paavalin sanoja Timoteukselle lainatakseni) kilvoittelemme hyvän uskonkilvoituksen ja tartumme kiinni iankaikkiseen elämään, johon meidät on kutsuttu!
1.Tim. 6:12 Kilvoittele hyvä uskon kilvoitus, tartu kiinni iankaikkiseen elämään, johon olet kutsuttu ja johon hyvällä tunnustuksella olet tunnustautunut monen todistajan edessä.
Sama käy vielä selvemmin ilmi Yeshuan opetuksista:
A) Mark. 1:15 ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan kuningaskunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa suuri ilosanoma!"
B) Matt. 7:14 mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.
- Ilman Yeshuan sijaiskuolemaa meidän puolestamme ei kenenkään meistä kannattaisi edes haaveilla iankaikkisesta elämästä ja vielä vähemmän kilvoitella päästäksemme siitä osallisiksi ja sisälle taivaan kirkkauteen! Niin merkityksellinen on Yeshuan saavuttama voitto Golgatan ristillä! Hän antaa sen kautta meille TÄYDEN MAHDOLLISUUDEN saavuttaa iankaikkisen elämän, jos turvaudumme yksin Häneen ja olemme Hänen opetukselleen kuuliaisia ja seuraamme Häntä!
- Toisaalla UT:ssa Yeshua opettaa, että Hän on lammasten OVI. Hän viittasi siihen käytäntöön, mikä silloin oli lampureilla: Lampaat tuotiin sisään lammastarhaan ahtaasta aukosta, josta mahtui vain yksi lammas kerrallaan. Lisäksi Yeshua opetti, että Hän on TIE. Tämä merkitsee sitä, että pelastukseen on mahdollista tulla sisälle vain Yeshuan kautta ja pelastettuna säilyminen täällä maan päällä on mahdollista vain Yeshuan kanssa vaeltaen, Hänen opetuksessaan kiinni pysyen, jopa Häneen kiinni tarrautuen ja Hänessä kiinni riippuen!
Mielestäni Suomessa on jo kauan ollut vallalla suuri harhaoppi, jota kaupitellaan kaikille synneissään kiinni riippuville ottamalla UT:sta vain 'rusinat pullasta' ja sitä mainostetaan sanoilla: "Yksin uskosta, yksin armosta!" Tällaista halpaa armoa julistetaan jatkuvasti, ilman että ihmisiä vaaditaan luopumaan kertakaikkiaan synnin harjoittamisesta ja varoitetaan siitä, minne syntielämä harjoittajansa lopulta vie: Helvettiin!
Samalla sivuutetaan sadat muut pelastukseen olennaisesti liitetyt kohdat, joissa tehdään selväksi, että joka aikoo pelastua, hänen on kilvoiteltava hyvä uskonkilvoitus, pyhittäydyttävä ajatusmaailmansa ja ulkoisen vaelluksensa suhteen ja oltava valmis jopa kuolemaan uskonsa tähden! Luemme vielä asiaan liittyen pari UT:n kohtaa:
1) Ilm. 12:10-12
10. Ja minä kuulin suuren äänen taivaassa sanovan: "Nyt on tullut pelastus ja voima ja meidän Jumalamme valtakunta ja hänen Voideltunsa valta, sillä meidän veljiemme syyttäjä, joka yöt ja päivät syytti heitä meidän Jumalamme edessä, on heitetty ulos.
>>>11. Ja he ovat voittaneet hänet Karitsan veren kautta ja todistuksensa sanan kautta, eivätkä ole henkeänsä rakastaneet, vaan olleet alttiit kuolemaan asti
- Jisreel
Tuokin on eräs varteenotettava vaihtoehto.
Entä se kun ajattelee kuinka Israel on odottanut Messiasta jo kauemmin kuin kristityt. Voisikko se olla myös mahdollisesti toinen niistä.
Heillä oli öljyä lampuissa niin että ymmärsivät Tanakhin kertovan Messiaasta jopa paljon enemmän kuin kristityt ymmärtää.
Sitten Israel nukahti uneen.
Laaja aihe enkä aio kirjoittaa mitään opetustuntia, mutta pääsetkö ajatuksentyngästä kiinni.
"Jokin aika sitten syvennyin tutkimaan noiden 10 neitsyen salaisuutta ja päädyin siihen, että kaikki neitsyet olivat uskossa Yeshuaan ja turvautuivat Raamatun, ja etenkin Uuden Liiton Kirjoituksiin!"- baruch haba
neitsyet ovat juutalaisen tradition mukaisessa hääjuhlassa aivan eri asia kuin morsian? seurakuntahan on Kristuksen morsian, joka on menossa Karitsan häihin taivaaseen. olet ymmärtääkseni jäljillä tässä neitsytasiassa ajateltuasi sitä että täytyy tutkia enemmän. en osaa sanoa asiasta enempää ainakaan heti....
- Jisreel
baruch haba kirjoitti:
neitsyet ovat juutalaisen tradition mukaisessa hääjuhlassa aivan eri asia kuin morsian? seurakuntahan on Kristuksen morsian, joka on menossa Karitsan häihin taivaaseen. olet ymmärtääkseni jäljillä tässä neitsytasiassa ajateltuasi sitä että täytyy tutkia enemmän. en osaa sanoa asiasta enempää ainakaan heti....
"neitsyet ovat juutalaisen tradition mukaisessa hääjuhlassa aivan eri asia kuin morsian?"
Näin on asia ja tuo kohta on aika vaikea, mutta juutalaisessa traditiossa samoin Tanakhissa (VT:ssä) puhutaan myös suurista pidoista jossa on paljon kansaa, ja sitä kautta tämä menee myös sinne.
Jes.25:6. Ja Herra Sebaot laittaa kaikille kansoille tällä vuorella pidot rasvasta, pidot voimaviinistä, ydinrasvasta, puhtaasta voimaviinistä.
7. Ja hän hävittää tällä vuorella verhon, joka verhoaa kaikki kansat, ja peiton, joka peittää kaikki kansakunnat.
8. Hän hävittää kuoleman ainiaaksi, ja Herra, Herra pyyhkii kyyneleet kaikkien kasvoilta ja ottaa pois kansansa häväistyksen kaikesta maasta. Sillä Herra on puhunut.
9. Ja sinä päivänä sanotaan: "Katso, tämä on meidän Jumalamme, jota me odotimme meitä pelastamaan; tämä on Herra, jota me odotimme: iloitkaamme ja riemuitkaamme pelastuksesta, jonka hän toi." baruch haba kirjoitti:
...muutama jae, niin eiköhän niistä selviä, mitä Yeshua vertauksessaan tarkoitti :)
a) 2.Kor. 11:2 Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Messiaan eteen puhtaan neitsyen.
- Tässä Paavali kirjoitti Korinttossa oleville Yeshuaan uskoville israelilaisille ja entisille pakanoille.
- Kihlatulla tarkoitetaan tässä yhteydessä kiistatta morsianta!
- Koko srk oli kihlattu Yeshua Messiaalle, eikä kellekään toiselle!
b) Ilm. 21:9 Ja tuli yksi niistä seitsemästä enkelistä, joilla oli ne seitsemän maljaa täynnä seitsemää viimeistä vitsausta, ja puhui minun kanssani sanoen: "Tule tänne, minä näytän sinulle >>>morsiamen, Karitsan vaimonJisreel kirjoitti:
"neitsyet ovat juutalaisen tradition mukaisessa hääjuhlassa aivan eri asia kuin morsian?"
Näin on asia ja tuo kohta on aika vaikea, mutta juutalaisessa traditiossa samoin Tanakhissa (VT:ssä) puhutaan myös suurista pidoista jossa on paljon kansaa, ja sitä kautta tämä menee myös sinne.
Jes.25:6. Ja Herra Sebaot laittaa kaikille kansoille tällä vuorella pidot rasvasta, pidot voimaviinistä, ydinrasvasta, puhtaasta voimaviinistä.
7. Ja hän hävittää tällä vuorella verhon, joka verhoaa kaikki kansat, ja peiton, joka peittää kaikki kansakunnat.
8. Hän hävittää kuoleman ainiaaksi, ja Herra, Herra pyyhkii kyyneleet kaikkien kasvoilta ja ottaa pois kansansa häväistyksen kaikesta maasta. Sillä Herra on puhunut.
9. Ja sinä päivänä sanotaan: "Katso, tämä on meidän Jumalamme, jota me odotimme meitä pelastamaan; tämä on Herra, jota me odotimme: iloitkaamme ja riemuitkaamme pelastuksesta, jonka hän toi."...mukaan Yeshuan morsian ( "morsian, Karitsan vaimo" Ilm.21:9) koostuu kaikista ihmiskunnan eri aikakausina iankaikkiseen elämään arvollisiksi valituista ihmissieluista, jotka on puettu kirkastusruumiiseen ja >>>me kaikki yhdessä muodostamme yhden täydellisen kokonaisuuden
...mihin viittaat palautuksellasi, mutta jos käsitin väärin, niin kerro lähemmin :)
Pitää paikkansa, että osa israelilaisista/juutalaisista odotti Messiasta jo kauan ennen kuin Yeshua syntyi maan päälle. Paavali kertoi kuitenkin syyn siihen, miksi vain pieni osa noista Messiasta odottaneista otti Yeshuan vastaan: "He loukkaantuivat loukkauskiveen! Heille oli liikaa se, että lihaan tullut Messias olikin lempeä, pölyisillä teillä vaeltava kulkuri, joka poikkesi matkamiehen majaan vain yöpyäksensä ja opetti laupeutta enemmän kuin uhria!" (Jer. 14:8 Sinä Israelin toivo, sen Vapahtaja ahdingon aikana, minkä tähden sinä olet kuin muukalainen maassa, kuin matkamies, joka poikkeaa majaan vain yöpyäksensä? / Hoos. 6:6 Sillä laupeutta minä haluan enkä uhria, ja Jumalan tuntemista enemmän kuin polttouhreja;)
Yeshua kertoi, että Hänellä on muitakin lampaita, jotka eivät ole tästä (Israelin kansan) lammastarhasta ja joita Hänen tulee paimentaa. Tuolla Hän mielestäni viittasi kaikkiin pakanakansoista pelastukseen valittuihin.
(Ps. Joku on joskus maininnut Yeshuan viitanneen mahdollisesti lisäksi myös niihin muilla asutuilla planeetoilla asuviin ihmisen kaltaisiin olentoihin, jotka saatana onnistui langettamaan omassa valtapiirissään, joka käsittää yhden kolmasosan universumin taivaankappaleista. Tämä voi olla liian pitkälle viety johtopäätös, sillä Raamattu ei tätä näin kerro, jos ei kielläkään.)
Paavali mainitsi Israelin osaksi paatuneen niin kauaksi aikaa, kunnes Suuri Ilosanoma on julistettu kaikille pakanakansoille ja viimeinenkin valittu heistä on saatettu sisälle pelastukseen. (Room. 11:25 Sillä minä en tahdo, veljet - ettette olisi oman viisautenne varassa - pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus - hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,)
Olen varma siitä, että Yeshua on sama, ainoa ja luvattu Messias, jota Israel kansana odotti, mutta kun tämä sitten todella tuli ja asui heidän keskuudessaan ja opetti heitä paremmin kuin kukaan toinen ennen Häntä, niin he eivät kansana Häntä tunteneet*), vaikka Hän teki kaikki Messiaan tunnusteot, mutta vain ne, jotka liittyivät siihen aikakauteen! Tarkoitan Isä J-lan 'kärsivää palvelijaa', jonka piti tuona aikakautena suorittaa J-lan valittujen lunastus Golgatan ristillä ja lakkauttaa kohta sen jälkeen eläinuhrit turhina, mikä tapahtuikin v. 70 Tituksen hävitettyä Jerusalemin toisen Temppelin.
*) UT:ssa selitetään tämän olleen J-lan aivoituskin, koska Israel ei kansana ollut sydämeltään silloin vielä Herralle otollinen: Mark. 7:6-7
6. Mutta hän sanoi heille: "Oikein Esaias on ennustanut teistä, ulkokullatuista, niin kuin kirjoitettu on: 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;
7. mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä'.
Varmaan pitää paikkansa mainintasi, että juutalaiset/israelilaiset kykenevät lähtökohtaisesti pakanakristittyjä paremmin ymmärtämään Yeshuan vertaukset ja opetukset, edellyttäen, että he lukevat todellakin Tanakhia ilman, että sitä selitetään muilla juutalaisilla, lähinnä rabbiinisilla kirjoituksilla. Mutta parhainkaan ihmisymmärrys ei riitä kuin 'pintaraapaisuun'! Tässä on nimittäin muistettava, ettei kukaan ihminen - ei juutalainen/israelilainen eikä pakana - kykene omin avuin eikä oman viisautensa avulla ymmärtämään OIKEIN Pyhiä Raamatun profeetallisia Kirjoituksia, koska ne on kirjoitettu Pyhän Hengen innoittamana, vaan jokainen meistä tarvitsee Pyhän Hengen oppaakseen niitä ymmärtääkseen ja Pyhää Henkeä J-la ei anna ilman, että otamme vastaan Yeshuan Pelastajaksemme ja menemme uskovien upotuskasteelle Hänen Nimeensä.- Jisreel
Yakov kirjoitti:
...mihin viittaat palautuksellasi, mutta jos käsitin väärin, niin kerro lähemmin :)
Pitää paikkansa, että osa israelilaisista/juutalaisista odotti Messiasta jo kauan ennen kuin Yeshua syntyi maan päälle. Paavali kertoi kuitenkin syyn siihen, miksi vain pieni osa noista Messiasta odottaneista otti Yeshuan vastaan: "He loukkaantuivat loukkauskiveen! Heille oli liikaa se, että lihaan tullut Messias olikin lempeä, pölyisillä teillä vaeltava kulkuri, joka poikkesi matkamiehen majaan vain yöpyäksensä ja opetti laupeutta enemmän kuin uhria!" (Jer. 14:8 Sinä Israelin toivo, sen Vapahtaja ahdingon aikana, minkä tähden sinä olet kuin muukalainen maassa, kuin matkamies, joka poikkeaa majaan vain yöpyäksensä? / Hoos. 6:6 Sillä laupeutta minä haluan enkä uhria, ja Jumalan tuntemista enemmän kuin polttouhreja;)
Yeshua kertoi, että Hänellä on muitakin lampaita, jotka eivät ole tästä (Israelin kansan) lammastarhasta ja joita Hänen tulee paimentaa. Tuolla Hän mielestäni viittasi kaikkiin pakanakansoista pelastukseen valittuihin.
(Ps. Joku on joskus maininnut Yeshuan viitanneen mahdollisesti lisäksi myös niihin muilla asutuilla planeetoilla asuviin ihmisen kaltaisiin olentoihin, jotka saatana onnistui langettamaan omassa valtapiirissään, joka käsittää yhden kolmasosan universumin taivaankappaleista. Tämä voi olla liian pitkälle viety johtopäätös, sillä Raamattu ei tätä näin kerro, jos ei kielläkään.)
Paavali mainitsi Israelin osaksi paatuneen niin kauaksi aikaa, kunnes Suuri Ilosanoma on julistettu kaikille pakanakansoille ja viimeinenkin valittu heistä on saatettu sisälle pelastukseen. (Room. 11:25 Sillä minä en tahdo, veljet - ettette olisi oman viisautenne varassa - pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus - hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,)
Olen varma siitä, että Yeshua on sama, ainoa ja luvattu Messias, jota Israel kansana odotti, mutta kun tämä sitten todella tuli ja asui heidän keskuudessaan ja opetti heitä paremmin kuin kukaan toinen ennen Häntä, niin he eivät kansana Häntä tunteneet*), vaikka Hän teki kaikki Messiaan tunnusteot, mutta vain ne, jotka liittyivät siihen aikakauteen! Tarkoitan Isä J-lan 'kärsivää palvelijaa', jonka piti tuona aikakautena suorittaa J-lan valittujen lunastus Golgatan ristillä ja lakkauttaa kohta sen jälkeen eläinuhrit turhina, mikä tapahtuikin v. 70 Tituksen hävitettyä Jerusalemin toisen Temppelin.
*) UT:ssa selitetään tämän olleen J-lan aivoituskin, koska Israel ei kansana ollut sydämeltään silloin vielä Herralle otollinen: Mark. 7:6-7
6. Mutta hän sanoi heille: "Oikein Esaias on ennustanut teistä, ulkokullatuista, niin kuin kirjoitettu on: 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;
7. mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä'.
Varmaan pitää paikkansa mainintasi, että juutalaiset/israelilaiset kykenevät lähtökohtaisesti pakanakristittyjä paremmin ymmärtämään Yeshuan vertaukset ja opetukset, edellyttäen, että he lukevat todellakin Tanakhia ilman, että sitä selitetään muilla juutalaisilla, lähinnä rabbiinisilla kirjoituksilla. Mutta parhainkaan ihmisymmärrys ei riitä kuin 'pintaraapaisuun'! Tässä on nimittäin muistettava, ettei kukaan ihminen - ei juutalainen/israelilainen eikä pakana - kykene omin avuin eikä oman viisautensa avulla ymmärtämään OIKEIN Pyhiä Raamatun profeetallisia Kirjoituksia, koska ne on kirjoitettu Pyhän Hengen innoittamana, vaan jokainen meistä tarvitsee Pyhän Hengen oppaakseen niitä ymmärtääkseen ja Pyhää Henkeä J-la ei anna ilman, että otamme vastaan Yeshuan Pelastajaksemme ja menemme uskovien upotuskasteelle Hänen Nimeensä.Arvosteltavaa kirjoituksestasi. Ehkä joissain pienissä vivahteissa on jotain hieman eri painotuksia, mutta se painava asia oli ilmaistu jopa paremmin kuin mihin itse pystyisin näin nopeasti.
Olen hidas saamaan ajatuksiani "jokamiesmuotoon". - Jisreel
Yakov kirjoitti:
...muutama jae, niin eiköhän niistä selviä, mitä Yeshua vertauksessaan tarkoitti :)
a) 2.Kor. 11:2 Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Messiaan eteen puhtaan neitsyen.
- Tässä Paavali kirjoitti Korinttossa oleville Yeshuaan uskoville israelilaisille ja entisille pakanoille.
- Kihlatulla tarkoitetaan tässä yhteydessä kiistatta morsianta!
- Koko srk oli kihlattu Yeshua Messiaalle, eikä kellekään toiselle!
b) Ilm. 21:9 Ja tuli yksi niistä seitsemästä enkelistä, joilla oli ne seitsemän maljaa täynnä seitsemää viimeistä vitsausta, ja puhui minun kanssani sanoen: "Tule tänne, minä näytän sinulle >>>morsiamen, Karitsan vaimonOn taitaa hieman enemmän erilaista käsitystä meillä.
Karitsan vaimo ei ole tuo Jerusalem vaan se on vaimon asuinpaikka. Kuitenkin se on myös vaimon kuvausta määrätyllä tavalla.
Nuo jalokivet ovat siinnä erittäin merkityksellisiä, eikä lainkaan kuvaa maallisen katoavaisuutta. Samoin helmiportit.
En ala selittää niitä tässä, mutta olen tutkinut aihetta paljon ja uskon Herramme ja Messiaamme avanneen niiden hengellistä sisältöä ja vertauskuvaa hieman. - Jisreel
Yakov kirjoitti:
...mukaan Yeshuan morsian ( "morsian, Karitsan vaimo" Ilm.21:9) koostuu kaikista ihmiskunnan eri aikakausina iankaikkiseen elämään arvollisiksi valituista ihmissieluista, jotka on puettu kirkastusruumiiseen ja >>>me kaikki yhdessä muodostamme yhden täydellisen kokonaisuuden
Se on kuin sanot. Kuitenkin viittauksellani tarkoitin heiman muuta, mutta ajattelin vasta jälkeenpäin ettei sitä ehkä käsitetä mitä ajan takaa kuin Messiaanisissa piireissä.
Jätän sen "tutkintalinjan" tähän. Jisreel kirjoitti:
Arvosteltavaa kirjoituksestasi. Ehkä joissain pienissä vivahteissa on jotain hieman eri painotuksia, mutta se painava asia oli ilmaistu jopa paremmin kuin mihin itse pystyisin näin nopeasti.
Olen hidas saamaan ajatuksiani "jokamiesmuotoon".Iloitsen, että näet asiat pääpiirteissään samalla tavalla kanssani! Oletan sinun paljon lukeneen ja tutkistelleen Raamatun Pyhiä Kirjoituksia, sillä ilman sitä ei näihin johtopäätöksiin päästä.
Silti meidän käsityksemme ovat monessa kohden vajavaisia ja siitä Paavali kirjoitti hienosti todetessaan:
"Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan!" (1.Kor.13:12) - Sen aikaiset kuvastimet eli peilit olivat metallilevyn hiottua pintaa sen aikaisilla puutteellisilla menetelmillä ja antoivat paljon epäselvemmän kuvan kuin nykyiset peilit.
...ja ettei kukaan alkaisi kerskata ihmisviisaudesta, jatkaa Paavali samaa kirjettään kertoen meille, mitkä asiat ovat kaikkein tärkeimpiä keskusteluissamme ja kanssakäymisissämme: "Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus!"Jisreel kirjoitti:
On taitaa hieman enemmän erilaista käsitystä meillä.
Karitsan vaimo ei ole tuo Jerusalem vaan se on vaimon asuinpaikka. Kuitenkin se on myös vaimon kuvausta määrätyllä tavalla.
Nuo jalokivet ovat siinnä erittäin merkityksellisiä, eikä lainkaan kuvaa maallisen katoavaisuutta. Samoin helmiportit.
En ala selittää niitä tässä, mutta olen tutkinut aihetta paljon ja uskon Herramme ja Messiaamme avanneen niiden hengellistä sisältöä ja vertauskuvaa hieman....ja löydämme eri jalometalleille nopeastikin Tanakh'ista niiden hengellisiä merkityksiä, kuten:
- Kulta merkitsee jaloutta, arvokkuutta, majesteetillisuutta, kuninkuutta. Siitä oli esikuvana Lakiliiton aikaisen Ilmestysmajan Kaikkeinpyhin, joka päällystettiin sisältä puhtaalla kullalla. Lisäksi esim. Babylonia, jota Danielin näkemässä suuressa kuvapatsaassa näytettiin kultaisena päänä. Se kuvaa hengellisenä ominaisuutena myös rakkautta, joka on niistä suurin. Kulta kuvaa kaikkein korkeinta jaloutta...
- Hopea merkitsee myös arvoa ja arvokkuutta, vaikkakin hieman alempaa kuin kulta. Lisäksi se 7-kertaisesti puhdistettuna kuvaa opillista puhtautta ja Totuutta. Mielestäni hopea kuvaa UT:ssa myös pelastuksen toivoa, joka perustuu totuuden omaksumiseen.
- Vaski (eli pronssi, kupari, messinki) kuvaa voimaa ja se käsitettiin Ilmestysmajan rakenteissa kantavaksi voimaksi, sillä Ilmestysmajan verhojen laudat kiinnitettiin vaskijalustoihin, jotka kiinnitettiin tukevasti maahan. Mielestäni vaski kuvaa UT:ssa myös uskoa, sillä se on perusta koko UT:n ilmoittamalle pelastukselle.
Ps. Edellisistä on nykyisinkin vielä perua urheilukilpailuissa jaettavat kolme mitalia: Kultainen, hopeinen ja pronssinen.
On hyvä lisätä, etteivät nuo kolme Tanakh'in mainitsemaa jalometallia ole kilpailussa keskenään, vaan ne ilmentävät esikuvina erilaisia asioita ja ovat siinä mielessä ainutlaatuisia ja korvaamattomia. Siis kulta ei voi korvata vaskea, eikä vaski kultaa jne.
Mitä tulee Tanakh'issa ja Ilmestyskirjassa mainittuihin helmiin, jalokiviin ja väreihin, on niilläkin omat hengelliset merkityksensä, jotka löydämme Raamatusta, mutta aihe on laaja, eikä liity suoraan tähän avaukseen. Siitä voisin tehdä ihan oman avauksensa ehtiessä ja voisimme jakaa ajatuksia niistä...
Ps. Katselin kerran TV7:ssa mielenkiintoisen videon, jossa esitettiin järkevä syy siihen, että miksi juuri Tanakh'issa mainitut jalokivet ovat oikeita ja miksi mukaan ei otettu tiettyjä muita, ihmisten mielestä vähintään yhtä arvokkaita jalokiviä, kuten timanttia (esim. Aaronin rintakilpeen ja Uuden Jerusalemin perustuksiin, vaikka timantti oli tunnettu jo varhain Tanakh'in aikana)...Jisreel kirjoitti:
Se on kuin sanot. Kuitenkin viittauksellani tarkoitin heiman muuta, mutta ajattelin vasta jälkeenpäin ettei sitä ehkä käsitetä mitä ajan takaa kuin Messiaanisissa piireissä.
Jätän sen "tutkintalinjan" tähän.Tiedän kyllä sen, että messiaanisissa piireissä on monessakin kohden eri käsitys messiaanisten Yeshuaan uskovien juutalaisten/israelilaisten asemasta taivaallisessa Jerusalemissa, kuin muissa kristillisissä piireissä. Heidän mielestä juutalaiset/israelilaiset saavat jalomman aseman ja jalommat tehtävät siellä, kuin pakanuudesta pelastetut. Tuon opin Yeshua kyllä mielestäni romutti maan tasalle sanoessaan:
a) Roomalaisesta sadanpäämiehestä
Matt. 8:10 "Tämän kuultuaan Yeshua ihmetteli ja sanoi niille, jotka häntä seurasivat: 'Totisesti minä sanon teille: en ole KENELLÄKÄÄN Israelissa löytänyt näin suurta USKOA.' "
- Tanakh'ista huomaamme, että Aabrahamin jaloin ominaisuus oli USKO siihen, mitä J-la lupasi ilman, että Aabraham vielä silmillään näki J-lan lupauksen täyttyneeksi!
- Myös Hebrealaiskirjeen luvussa 11 opetetaan, miten ensiarvoista ja korvaamatonta on uskoa J-laan ja Hänen Sanaansa ilman ulkoista todistusta!
- Koko pelastuksemme riippuu yksin USKON varassa! (Joh.3:16)
b) Lukekaamme koko asiayhteys, miksi Yeshua antoi tuonkaltaisen tunnustuksen roomalaisen 'pakanamilitantin' uskosta: (Matt.8:5-12)
5. Ja kun hän saapui Kapernaumiin, tuli hänen tykönsä sadanpäämies ja rukoili häntä
6. ja sanoi: "Herra, minun palvelijani makaa kotona halvattuna ja on kovissa vaivoissa".
7. Hän sanoi hänelle: "Minä tulen ja parannan hänet".
8. Mutta sadanpäämies vastasi ja sanoi: "Herra, en minä ole sen arvoinen, että tulisit minun kattoni alle; vaan sano ainoastaan sana, niin minun palvelijani paranee.
9. Sillä minä itsekin olen toisen vallan alainen, ja minulla on sotamiehiä käskyni alaisina, ja minä sanon tälle: 'Mene', ja hän menee, ja toiselle: 'Tule', ja hän tulee, ja palvelijalleni: 'Tee tämä', ja hän tekee."
10. Tämän kuultuaan Yeshua ihmetteli ja sanoi niille, jotka häntä seurasivat: "Totisesti minä sanon teille: en ole kenelläkään Israelissa löytänyt näin suurta uskoa.
11. Ja minä sanon teille: monet tulevat idästä ja lännestä ja aterioitsevat Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin kanssa taivasten valtakunnassa;
12. mutta valtakunnan lapset heitetään ulos pimeyteen; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys."
- Edellisistä jakeista huomaamme, miten Yeshua asetti USKON ratkaisevaksi tekijäksi mitätöiden aikalaistensa juutalaisten/israelilaisten keskuudessa vallalla olleen käsityksen juutalaisen rodun eli etnisen taustan merkityksestä siihen, minkä aseman itse kukin valituista taivaan kirkkaudessa saa!
- Löydämme vahvistuksen Yeshuan opetukselle myös Danielin Kirjasesta: (Dan. 12:3)
"Ja taidolliset loistavat, niin kuin taivaanvahvuus loistaa, ja >>>ne, jotka monta vanhurskauteen saattavat, niin kuin tähdetJisreel kirjoitti:
Jätän sen "tutkintalinjan" tähän.Seuraavassa vertauksessa Herra antoi palvelijoilleen eri määrän leivisköitä - 1, 2 ja 5 - eli hengellisiä yms. avuja ahkeroida EV-työssä. Se joka oli saanut yhden, ei käyttänyt sitä lainkaan vaan kätki leiviskänsä maahan, se joka sai 2 hankki sillä lisää toiset 2 ja se joka oli saanut 5 hankki sillä toiset 5. Nyt luemme, mitä Herra sanoi noille palvelijoilleen: (Matt.25:20-30)
30. Ja heittäkää tuo kelvoton palvelija ulos pimeyteen; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.'
- Mielestäni tuossa on todella selkeä opetus siitä, mikä on J-lalle tärkeintä: tottelevaisuus, kuuliaisuus ja ahkeruus Hänen antamissaan työtehtävissä!
Ps. Toki sillä on merkitystä myös taivaan kirkkaudessa, että Yeshua syntyi Juudan heimoon ja Tanakh'in patriarkat olivat juutalaisia/israelilaisia, mutta Uudessa Liitossa on ensiarvoista ja liikkeelle panevana voimana USKO, joka pohjautuu Raamattuun ja jonka Yeshua meissä synnyttää Pyhän Henkensä ja Sanansa kautta ja joka kohdistuu Yeshuaan, nimenomaan Hänen opetuksiinsa ja Hänen seuraamiseensa.
- On syytä muistaa, että Yeshua oli Daavidin siementä ja Daavidin isoisän äiti oli Ruut, Mooabitar, eli syntyisin pakanakansasta. Uskonkuuliaisuuteen nähden ei Paavalin opetusten mukaan ole eroa miehellä ja naisella, ei orjalla ei vapaalla, ei juutalaisella eikä kreikkalaisella. Me kaikki lunastetut olemme YHTÄ Yeshuassa, meillä on Israelin kansalaisoikeus ja olemme J-lan lapsia. Kukaan pakanuudesta valituista ei ole ottolapsi, vaan ihan aito J-lan lapsi!
- Myös sitä on hyvä alleviivata, että Israelin kansan kantaisä Aabraham oli ennen ympärileikkausta rodultaan eli etniseltä taustaltaan pakana, jonka J-la kutsui Kaldean Uurista lähtemään siihen maahan, jonka J-la lupasi osoittaa hänelle ja joka USKOI J-laa ja lähti matkaan tietämättä minne oli saapuva.
- Lopuksi mainittakoon, että ristillä kuollessaan Yeshua loi omassa lihassaan valitut pakanat ja valitut juutalaiset/israelilaiset YHDEKSI, UUDEKSI IHMISEKSI kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden (lue= eriarvoisuuden, mikä synnyttää kateuden). Myös Jesajan mukaan (53:10) kaikki Häneen toivonsa panevat ovat etnisestä taustastaan riippumatta Hänen jälkeläisiään!Jisreel kirjoitti:
Jätän sen "tutkintalinjan" tähän.Unohdin mainita, että kaikki Yeshuan 12 apostolia olivat syntyperäisiä israelilaisia/juutalaisia ja että siinä mielessä israelilaisilla/juutalaisilla on erityis- eli prioriteettiasema, koska myös Uuden Liiton levittäminen kaikkialle maailmaan annettiin alussa pelkästään israelilaisille/juutalaisille tehtäväksi.
Yeshua painotti myös sitä, että "Pelastus on juutalaisista!"
Joh. 4:22 Te kumarratte sitä, mitä ette tunne; me kumarramme sitä, minkä me tunnemme. >>>Sillä pelastus on juutalaisista < <- Jisreel
Yakov kirjoitti:
...ja löydämme eri jalometalleille nopeastikin Tanakh'ista niiden hengellisiä merkityksiä, kuten:
- Kulta merkitsee jaloutta, arvokkuutta, majesteetillisuutta, kuninkuutta. Siitä oli esikuvana Lakiliiton aikaisen Ilmestysmajan Kaikkeinpyhin, joka päällystettiin sisältä puhtaalla kullalla. Lisäksi esim. Babylonia, jota Danielin näkemässä suuressa kuvapatsaassa näytettiin kultaisena päänä. Se kuvaa hengellisenä ominaisuutena myös rakkautta, joka on niistä suurin. Kulta kuvaa kaikkein korkeinta jaloutta...
- Hopea merkitsee myös arvoa ja arvokkuutta, vaikkakin hieman alempaa kuin kulta. Lisäksi se 7-kertaisesti puhdistettuna kuvaa opillista puhtautta ja Totuutta. Mielestäni hopea kuvaa UT:ssa myös pelastuksen toivoa, joka perustuu totuuden omaksumiseen.
- Vaski (eli pronssi, kupari, messinki) kuvaa voimaa ja se käsitettiin Ilmestysmajan rakenteissa kantavaksi voimaksi, sillä Ilmestysmajan verhojen laudat kiinnitettiin vaskijalustoihin, jotka kiinnitettiin tukevasti maahan. Mielestäni vaski kuvaa UT:ssa myös uskoa, sillä se on perusta koko UT:n ilmoittamalle pelastukselle.
Ps. Edellisistä on nykyisinkin vielä perua urheilukilpailuissa jaettavat kolme mitalia: Kultainen, hopeinen ja pronssinen.
On hyvä lisätä, etteivät nuo kolme Tanakh'in mainitsemaa jalometallia ole kilpailussa keskenään, vaan ne ilmentävät esikuvina erilaisia asioita ja ovat siinä mielessä ainutlaatuisia ja korvaamattomia. Siis kulta ei voi korvata vaskea, eikä vaski kultaa jne.
Mitä tulee Tanakh'issa ja Ilmestyskirjassa mainittuihin helmiin, jalokiviin ja väreihin, on niilläkin omat hengelliset merkityksensä, jotka löydämme Raamatusta, mutta aihe on laaja, eikä liity suoraan tähän avaukseen. Siitä voisin tehdä ihan oman avauksensa ehtiessä ja voisimme jakaa ajatuksia niistä...
Ps. Katselin kerran TV7:ssa mielenkiintoisen videon, jossa esitettiin järkevä syy siihen, että miksi juuri Tanakh'issa mainitut jalokivet ovat oikeita ja miksi mukaan ei otettu tiettyjä muita, ihmisten mielestä vähintään yhtä arvokkaita jalokiviä, kuten timanttia (esim. Aaronin rintakilpeen ja Uuden Jerusalemin perustuksiin, vaikka timantti oli tunnettu jo varhain Tanakh'in aikana)...Kuullut Pawsonin kertoneen siitä. en itse ole nähnyt ohjelmaa joten en tiedä mitä on sanonut, mikä on oikein ja mikä mahdollisesti ei ole oikein.
Timantti ei ole elotonta kiveä vaan hiiltä joten se ei voi olla pyhissä.
Olen tekemässä niistä laajempaa tutkielmaa ja tulen kertomaan niistä joissain hengellisissä tilaisuuksissa jos se on Messiaaan ja Hänen Isänsä tahto. Liian vaikea ja monimutkainen asia käsitellä täällä.
Ne todellakin sisältävät aivan valtavasti esikuvia joita ei ymmärrä ellei tunne hyvin myös noita jalokiviä.
Kuitenkin vain Pyhä Henki voi avata totuuden ei oma ihmisviisaus, mutta jos leiviskänä antaa myös ymmärryksen kuuliaiseksi messiaalle niin jotain voi aueta. - Jisreel
Yakov kirjoitti:
Tiedän kyllä sen, että messiaanisissa piireissä on monessakin kohden eri käsitys messiaanisten Yeshuaan uskovien juutalaisten/israelilaisten asemasta taivaallisessa Jerusalemissa, kuin muissa kristillisissä piireissä. Heidän mielestä juutalaiset/israelilaiset saavat jalomman aseman ja jalommat tehtävät siellä, kuin pakanuudesta pelastetut. Tuon opin Yeshua kyllä mielestäni romutti maan tasalle sanoessaan:
a) Roomalaisesta sadanpäämiehestä
Matt. 8:10 "Tämän kuultuaan Yeshua ihmetteli ja sanoi niille, jotka häntä seurasivat: 'Totisesti minä sanon teille: en ole KENELLÄKÄÄN Israelissa löytänyt näin suurta USKOA.' "
- Tanakh'ista huomaamme, että Aabrahamin jaloin ominaisuus oli USKO siihen, mitä J-la lupasi ilman, että Aabraham vielä silmillään näki J-lan lupauksen täyttyneeksi!
- Myös Hebrealaiskirjeen luvussa 11 opetetaan, miten ensiarvoista ja korvaamatonta on uskoa J-laan ja Hänen Sanaansa ilman ulkoista todistusta!
- Koko pelastuksemme riippuu yksin USKON varassa! (Joh.3:16)
b) Lukekaamme koko asiayhteys, miksi Yeshua antoi tuonkaltaisen tunnustuksen roomalaisen 'pakanamilitantin' uskosta: (Matt.8:5-12)
5. Ja kun hän saapui Kapernaumiin, tuli hänen tykönsä sadanpäämies ja rukoili häntä
6. ja sanoi: "Herra, minun palvelijani makaa kotona halvattuna ja on kovissa vaivoissa".
7. Hän sanoi hänelle: "Minä tulen ja parannan hänet".
8. Mutta sadanpäämies vastasi ja sanoi: "Herra, en minä ole sen arvoinen, että tulisit minun kattoni alle; vaan sano ainoastaan sana, niin minun palvelijani paranee.
9. Sillä minä itsekin olen toisen vallan alainen, ja minulla on sotamiehiä käskyni alaisina, ja minä sanon tälle: 'Mene', ja hän menee, ja toiselle: 'Tule', ja hän tulee, ja palvelijalleni: 'Tee tämä', ja hän tekee."
10. Tämän kuultuaan Yeshua ihmetteli ja sanoi niille, jotka häntä seurasivat: "Totisesti minä sanon teille: en ole kenelläkään Israelissa löytänyt näin suurta uskoa.
11. Ja minä sanon teille: monet tulevat idästä ja lännestä ja aterioitsevat Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin kanssa taivasten valtakunnassa;
12. mutta valtakunnan lapset heitetään ulos pimeyteen; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys."
- Edellisistä jakeista huomaamme, miten Yeshua asetti USKON ratkaisevaksi tekijäksi mitätöiden aikalaistensa juutalaisten/israelilaisten keskuudessa vallalla olleen käsityksen juutalaisen rodun eli etnisen taustan merkityksestä siihen, minkä aseman itse kukin valituista taivaan kirkkaudessa saa!
- Löydämme vahvistuksen Yeshuan opetukselle myös Danielin Kirjasesta: (Dan. 12:3)
"Ja taidolliset loistavat, niin kuin taivaanvahvuus loistaa, ja >>>ne, jotka monta vanhurskauteen saattavat, niin kuin tähdetTäysin paikkansa ettei juutalaisuus anna etua pelastuksessa..
- Jisreel
Yakov kirjoitti:
Seuraavassa vertauksessa Herra antoi palvelijoilleen eri määrän leivisköitä - 1, 2 ja 5 - eli hengellisiä yms. avuja ahkeroida EV-työssä. Se joka oli saanut yhden, ei käyttänyt sitä lainkaan vaan kätki leiviskänsä maahan, se joka sai 2 hankki sillä lisää toiset 2 ja se joka oli saanut 5 hankki sillä toiset 5. Nyt luemme, mitä Herra sanoi noille palvelijoilleen: (Matt.25:20-30)
30. Ja heittäkää tuo kelvoton palvelija ulos pimeyteen; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.'
- Mielestäni tuossa on todella selkeä opetus siitä, mikä on J-lalle tärkeintä: tottelevaisuus, kuuliaisuus ja ahkeruus Hänen antamissaan työtehtävissä!
Ps. Toki sillä on merkitystä myös taivaan kirkkaudessa, että Yeshua syntyi Juudan heimoon ja Tanakh'in patriarkat olivat juutalaisia/israelilaisia, mutta Uudessa Liitossa on ensiarvoista ja liikkeelle panevana voimana USKO, joka pohjautuu Raamattuun ja jonka Yeshua meissä synnyttää Pyhän Henkensä ja Sanansa kautta ja joka kohdistuu Yeshuaan, nimenomaan Hänen opetuksiinsa ja Hänen seuraamiseensa.
- On syytä muistaa, että Yeshua oli Daavidin siementä ja Daavidin isoisän äiti oli Ruut, Mooabitar, eli syntyisin pakanakansasta. Uskonkuuliaisuuteen nähden ei Paavalin opetusten mukaan ole eroa miehellä ja naisella, ei orjalla ei vapaalla, ei juutalaisella eikä kreikkalaisella. Me kaikki lunastetut olemme YHTÄ Yeshuassa, meillä on Israelin kansalaisoikeus ja olemme J-lan lapsia. Kukaan pakanuudesta valituista ei ole ottolapsi, vaan ihan aito J-lan lapsi!
- Myös sitä on hyvä alleviivata, että Israelin kansan kantaisä Aabraham oli ennen ympärileikkausta rodultaan eli etniseltä taustaltaan pakana, jonka J-la kutsui Kaldean Uurista lähtemään siihen maahan, jonka J-la lupasi osoittaa hänelle ja joka USKOI J-laa ja lähti matkaan tietämättä minne oli saapuva.
- Lopuksi mainittakoon, että ristillä kuollessaan Yeshua loi omassa lihassaan valitut pakanat ja valitut juutalaiset/israelilaiset YHDEKSI, UUDEKSI IHMISEKSI kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden (lue= eriarvoisuuden, mikä synnyttää kateuden). Myös Jesajan mukaan (53:10) kaikki Häneen toivonsa panevat ovat etnisestä taustastaan riippumatta Hänen jälkeläisiään!"- On syytä muistaa, että Yeshua oli Daavidin siementä ja Daavidin isoisän äiti oli Ruut, Mooabitar, eli syntyisin pakanakansasta. Uskonkuuliaisuuteen nähden ei Paavalin opetusten mukaan ole eroa miehellä ja naisella, ei orjalla ei vapaalla, ei juutalaisella eikä kreikkalaisella. Me kaikki lunastetut olemme YHTÄ Yeshuassa, meillä on Israelin kansalaisoikeus ja olemme J-lan lapsia. Kukaan pakanuudesta valituista ei ole ottolapsi, vaan ihan aito J-lan lapsi!"
Aivan oikein
- Myös sitä on hyvä alleviivata, että Israelin kansan kantaisä Aabraham oli ennen ympärileikkausta rodultaan eli etniseltä taustaltaan pakana, jonka J-la kutsui Kaldean Uurista lähtemään siihen maahan, jonka J-la lupasi osoittaa hänelle ja joka USKOI J-laa ja lähti matkaan tietämättä minne oli saapuva
Täsmennys. ei ollut pakana ja samalla oli. Mieti mitä pakana tarkoitti, ketä sanottiin.
Ei voinut siis olla pakana ennenkuin oli kansaa jonka ulkopuolinen voi olla. Samoin Iisak.
Vasta jaakob oli Israel ja ei ollut Israelin ulkopuolinen.
Tuntuu saivartelultam ,utta ei ole.
Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Viimeinen kappale kirjoituksessasi.
Oikein tulkittu. - Jisreel
Yakov kirjoitti:
Unohdin mainita, että kaikki Yeshuan 12 apostolia olivat syntyperäisiä israelilaisia/juutalaisia ja että siinä mielessä israelilaisilla/juutalaisilla on erityis- eli prioriteettiasema, koska myös Uuden Liiton levittäminen kaikkialle maailmaan annettiin alussa pelkästään israelilaisille/juutalaisille tehtäväksi.
Yeshua painotti myös sitä, että "Pelastus on juutalaisista!"
Joh. 4:22 Te kumarratte sitä, mitä ette tunne; me kumarramme sitä, minkä me tunnemme. >>>Sillä pelastus on juutalaisista < <Piirtein samaa mieltä. Pääasioista varsinkin.
Jisreel kirjoitti:
"- On syytä muistaa, että Yeshua oli Daavidin siementä ja Daavidin isoisän äiti oli Ruut, Mooabitar, eli syntyisin pakanakansasta. Uskonkuuliaisuuteen nähden ei Paavalin opetusten mukaan ole eroa miehellä ja naisella, ei orjalla ei vapaalla, ei juutalaisella eikä kreikkalaisella. Me kaikki lunastetut olemme YHTÄ Yeshuassa, meillä on Israelin kansalaisoikeus ja olemme J-lan lapsia. Kukaan pakanuudesta valituista ei ole ottolapsi, vaan ihan aito J-lan lapsi!"
Aivan oikein
- Myös sitä on hyvä alleviivata, että Israelin kansan kantaisä Aabraham oli ennen ympärileikkausta rodultaan eli etniseltä taustaltaan pakana, jonka J-la kutsui Kaldean Uurista lähtemään siihen maahan, jonka J-la lupasi osoittaa hänelle ja joka USKOI J-laa ja lähti matkaan tietämättä minne oli saapuva
Täsmennys. ei ollut pakana ja samalla oli. Mieti mitä pakana tarkoitti, ketä sanottiin.
Ei voinut siis olla pakana ennenkuin oli kansaa jonka ulkopuolinen voi olla. Samoin Iisak.
Vasta jaakob oli Israel ja ei ollut Israelin ulkopuolinen.
Tuntuu saivartelultam ,utta ei ole.
Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Viimeinen kappale kirjoituksessasi.
Oikein tulkittu.Olet oikeassa, jos painotat sitä, että ennen ympärileikkausta hänen nimensä oli Abram ja vasta ympärileikkauksen jälkeen J-la antoi hänelle nimeksi Aabraham. (Oletan sinun painottavan tätä... :)
Olen edelleen sitä mieltä, että käytämme sitten hänestä nimeä Abram tai Aabraham, niin hän oli taustaltaan (siis vanhempiensa puolesta) pakana, vaikka Aabrahamina hänelle annettiinkin lupaus siitä siemenestä (Yeshuasta), jossa kaikki kansat tulevat siunatuiksi. Se, että J-la teki hänen kanssaan liiton, jonka merkiksi tuli ympärileikkaus hänelle ja hänen miespuolisille jälkeläisilleen (1.Ms.17) ei muuta hänen taustaansa eli vanhempiaan, tarkemmin sanoen isäänsä, jota ei oltu ympärileikattu... :)
Shabbat shalom!Jisreel kirjoitti:
Kuullut Pawsonin kertoneen siitä. en itse ole nähnyt ohjelmaa joten en tiedä mitä on sanonut, mikä on oikein ja mikä mahdollisesti ei ole oikein.
Timantti ei ole elotonta kiveä vaan hiiltä joten se ei voi olla pyhissä.
Olen tekemässä niistä laajempaa tutkielmaa ja tulen kertomaan niistä joissain hengellisissä tilaisuuksissa jos se on Messiaaan ja Hänen Isänsä tahto. Liian vaikea ja monimutkainen asia käsitellä täällä.
Ne todellakin sisältävät aivan valtavasti esikuvia joita ei ymmärrä ellei tunne hyvin myös noita jalokiviä.
Kuitenkin vain Pyhä Henki voi avata totuuden ei oma ihmisviisaus, mutta jos leiviskänä antaa myös ymmärryksen kuuliaiseksi messiaalle niin jotain voi aueta.>>>Liian vaikea ja monimutkainen asia käsitellä täällä.
Jisreel kirjoitti:
Piirtein samaa mieltä. Pääasioista varsinkin.
Huomasin selvästi, miten J-la puhui Pyhän Henkensä kautta mulle äsken katsoessani TV7:sta Bob Mumford'n videon 1/8. Sen löydät seuraavasti: Ohjelma-arkisto/Ohjelmasarjat/Rakkauden tie/Osa 1
Tai suoraan linkistä: http://tv7.fi/vod/player.html?file=rakkauden_tie-001-n.MP4&dir=rakkauden_tie
Bob on taitava Sanan opettaja ja hänen opetuksensa tekee eläväksi se, että hän kertoo sopivasti omista kokemuksistaan, kuten virheistään ja miten hän on niiden kautta päässyt lähemmäksi J-laa. Kaiken opetuksensa hän perustelee selkeästi Raamatulla, Vanhan Liiton ja Uuden Liiton Kirjoituksilla.
Lyhyesti sanoen juuri osassa 1 on esitetty lyhyesti se tapa, millä kukin meistä voi säilyä 'viisaina neitseinä'. Bob ei tosin kerro tuosta vertauksesta sanaakaan, mutta J-lan Pyhä Henki avasi mulle videota katsellessani siinä olevan opetuksen liittyvän ensisijaisesti siihen! En osaa sitä selittää yhtä hyvin, kuin Bob, joten kehotankin sua katselemaan videon!
Ps. Videossa tosin puhutaan englantia, mutta se on tekstitetty suomeksi.Yakov kirjoitti:
Huomasin selvästi, miten J-la puhui Pyhän Henkensä kautta mulle äsken katsoessani TV7:sta Bob Mumford'n videon 1/8. Sen löydät seuraavasti: Ohjelma-arkisto/Ohjelmasarjat/Rakkauden tie/Osa 1
Tai suoraan linkistä: http://tv7.fi/vod/player.html?file=rakkauden_tie-001-n.MP4&dir=rakkauden_tie
Bob on taitava Sanan opettaja ja hänen opetuksensa tekee eläväksi se, että hän kertoo sopivasti omista kokemuksistaan, kuten virheistään ja miten hän on niiden kautta päässyt lähemmäksi J-laa. Kaiken opetuksensa hän perustelee selkeästi Raamatulla, Vanhan Liiton ja Uuden Liiton Kirjoituksilla.
Lyhyesti sanoen juuri osassa 1 on esitetty lyhyesti se tapa, millä kukin meistä voi säilyä 'viisaina neitseinä'. Bob ei tosin kerro tuosta vertauksesta sanaakaan, mutta J-lan Pyhä Henki avasi mulle videota katsellessani siinä olevan opetuksen liittyvän ensisijaisesti siihen! En osaa sitä selittää yhtä hyvin, kuin Bob, joten kehotankin sua katselemaan videon!
Ps. Videossa tosin puhutaan englantia, mutta se on tekstitetty suomeksi....suuri virhe ja löydät korjauksen siihen linkistä:
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9082407/44206557- Jisreel
Yakov kirjoitti:
Olet oikeassa, jos painotat sitä, että ennen ympärileikkausta hänen nimensä oli Abram ja vasta ympärileikkauksen jälkeen J-la antoi hänelle nimeksi Aabraham. (Oletan sinun painottavan tätä... :)
Olen edelleen sitä mieltä, että käytämme sitten hänestä nimeä Abram tai Aabraham, niin hän oli taustaltaan (siis vanhempiensa puolesta) pakana, vaikka Aabrahamina hänelle annettiinkin lupaus siitä siemenestä (Yeshuasta), jossa kaikki kansat tulevat siunatuiksi. Se, että J-la teki hänen kanssaan liiton, jonka merkiksi tuli ympärileikkaus hänelle ja hänen miespuolisille jälkeläisilleen (1.Ms.17) ei muuta hänen taustaansa eli vanhempiaan, tarkemmin sanoen isäänsä, jota ei oltu ympärileikattu... :)
Shabbat shalom!Sitä vaan ettei silloin ollut vielä mitään Israelia jonka ulkopuolista kansaa olisi voinut sanoa pakanakansaksi, joten ei kukaan voinut silloin olla pakanakansoihin kuuluva.
Israelin kansahan muodostui Jumalan valinnan kautta, eikä Hän valinnut mitään kansaa vaan määrättyjä ihmisiä joiden jälkeläisistä muodostu kansa.
Merkityksettömän tuntuinen kohta, mutta kuitenkin on hyvin merkittävä. Jisreel kirjoitti:
Sitä vaan ettei silloin ollut vielä mitään Israelia jonka ulkopuolista kansaa olisi voinut sanoa pakanakansaksi, joten ei kukaan voinut silloin olla pakanakansoihin kuuluva.
Israelin kansahan muodostui Jumalan valinnan kautta, eikä Hän valinnut mitään kansaa vaan määrättyjä ihmisiä joiden jälkeläisistä muodostu kansa.
Merkityksettömän tuntuinen kohta, mutta kuitenkin on hyvin merkittävä.Tiedän monen ajattelen samoin kuin sinä, mutta asia voidaan käsittää myös toisin :)
Mielestäni pakanat ovat olleet pakanoita aina Aadamista, Eevasta ja heidän jälkeläisistään Nooaan asti ja tulevat olemaan Nooan päivistä alkaen lähellä olevaan 1000-vuotisen kuningaskunnan alkuun asti. Pakanoilla ja pakanuudella tarkoitan samaa kuin Paavali seuraavissa jakeissa:
Ef. 2:11-13
11. Muistakaa sen tähden, että te ennen, te >>>lihanne puolesta pakanat vailla Israelin kansalaisoikeutta >liitoilleYakov kirjoitti:
Tiedän monen ajattelen samoin kuin sinä, mutta asia voidaan käsittää myös toisin :)
Mielestäni pakanat ovat olleet pakanoita aina Aadamista, Eevasta ja heidän jälkeläisistään Nooaan asti ja tulevat olemaan Nooan päivistä alkaen lähellä olevaan 1000-vuotisen kuningaskunnan alkuun asti. Pakanoilla ja pakanuudella tarkoitan samaa kuin Paavali seuraavissa jakeissa:
11. Muistakaa sen tähden, että te ennen, te >>>lihanne puolesta pakanat vailla Israelin kansalaisoikeutta >liitoilleSeuraava kohta on puutteellinen:
>>>- Ympärileikkauksen liittoakin edelsi toki J-lan armovalinta, joka koski Aabelia, Hanokia, Nooaa ja Jobia. Poikkeuksia oli varmaan muitakin, mutta heidän lukumääränsä lienee ollut vähäinen. Näen silti Aabelin, Hanokin, Nooan ja Jobin olleen pakanoita, vaikkakin valittuja ja Yeshuan suorittaman lunastuksen perusteella armahdettuja pakanoita.- Jisreel
Yakov kirjoitti:
Tiedän monen ajattelen samoin kuin sinä, mutta asia voidaan käsittää myös toisin :)
11. Muistakaa sen tähden, että te ennen, te >>>lihanne puolesta pakanat vailla Israelin kansalaisoikeutta >liitoilleKatsovan asiaa eri suunnalta.
Katsotaan noita kohtia.
(Ef.2:11-13.) Tässähän oli jo Israelin kansa olemassa joten kansaan kuulumattomat oli tietenkin lihan puolesta pakanoita. Todistit väitteeni oikeaksi tällä.
Sanoit Aabrahamin Abramina olleen pakana. Ei ollut kumpanakaan. Juuri tuolla (laittamallasi) Gal.6:15 kohdalla väitteeni todistuu oikeaksi.
Olisiko Aatami ja Eeva olleet myös pakanoita, en oikein usko.
(2Kor.5:17) Näin on, mutta ei se tee heistä Israelin kansaaan kuuluvia vaikka tuleekin Messiaan omiksi.
Sekoitat mielestäni käsitteet pakana ja uskosta osaton.
Jaakobin osaksi tuli Kaikkivaltiaan valinta ja se valinta seuraa hänen jälkeläisiään. Israelin kansalla ja Jumalan Seurakunnalla on eri asema, eikä ne mitenkään korvaa toisiaan, vaan molemmilla on oma tehtävänsä jota toinen ei voi tehdä. Samoin asema jota toinen ei voi korvata.
Näin se on,että toinen pitää toista kohtaa tärkeänä joka ei toiselle ole vielä aivan sillä tavalla auennut.
Tunnet ilmeisesti aika paljon juutalaisuutta, mutta tunnetko minkä verran niitä ikivanhoja opetuksia joita siellä on. Siellä on paljon hyvää ja huonoa eikä kaikkea kannata seulomatta hyväksyä jauhoihinsa josta leivän leipoo. Jisreel kirjoitti:
Katsovan asiaa eri suunnalta.
Katsotaan noita kohtia.
(Ef.2:11-13.) Tässähän oli jo Israelin kansa olemassa joten kansaan kuulumattomat oli tietenkin lihan puolesta pakanoita. Todistit väitteeni oikeaksi tällä.
Sanoit Aabrahamin Abramina olleen pakana. Ei ollut kumpanakaan. Juuri tuolla (laittamallasi) Gal.6:15 kohdalla väitteeni todistuu oikeaksi.
Olisiko Aatami ja Eeva olleet myös pakanoita, en oikein usko.
(2Kor.5:17) Näin on, mutta ei se tee heistä Israelin kansaaan kuuluvia vaikka tuleekin Messiaan omiksi.
Sekoitat mielestäni käsitteet pakana ja uskosta osaton.
Jaakobin osaksi tuli Kaikkivaltiaan valinta ja se valinta seuraa hänen jälkeläisiään. Israelin kansalla ja Jumalan Seurakunnalla on eri asema, eikä ne mitenkään korvaa toisiaan, vaan molemmilla on oma tehtävänsä jota toinen ei voi tehdä. Samoin asema jota toinen ei voi korvata.
Näin se on,että toinen pitää toista kohtaa tärkeänä joka ei toiselle ole vielä aivan sillä tavalla auennut.
Tunnet ilmeisesti aika paljon juutalaisuutta, mutta tunnetko minkä verran niitä ikivanhoja opetuksia joita siellä on. Siellä on paljon hyvää ja huonoa eikä kaikkea kannata seulomatta hyväksyä jauhoihinsa josta leivän leipoo....UT:n jakeita juutalaisista ikivanhoista opetuksista käsin, mikä ei aina ole riittävän tasapuolista. Toki niin on lupa tehdä, mutta mielestäni se voi johtaa helposti liian kapea-alaiseen näkemykseen ja jopa UT:n liian vähäiseen arvostukseen eli virhetulkintaan!
Yeshua sanoi, ettei uutta viiniä laiteta vanhoihin nahkaleileihin, muutoin ne pakahtuvat. Tällä Hän tarkoitti, ettei Uuden Liiton (UL) opetuksia voi laittaa samalle tasolle kuin Tanakh'in mukaisen Vanhan Liiton (VL), sillä UL:n kirkkaus on kuin auringon kirkkaus, kuun valon eli VL:n kirkkauden rinnalla!
Pakanahan merkitsee samaa kuin ei-juutalainen. Juutalaisuudella taasen tarkoitetaan - vaikkakin virheellisesti ja vastoin UT:n selkeitä opetuksia - vain Mooseksen Lakiliiton kautta Israelin kansaan liitettyjä eli biologisesti juutalaisuuden piiriin syntyneitä ja kasvatettuja tai juutalaisuuteen kääntyneitä, joista kaikilla miehenpuolilla tulee olla lihaan tehty ympärileikkaus. Sapatin vietto oli toinen erityismerkki.
Vaikka näetkin asian toisin, niin edelleen painotan sitä, että Abram oli ennen ympärileikkausta ei-juutalainen, samoin kaikki muutkin ennen häntä. Koska ei-juutalainen on yhtä kuin pakana, niin Abram oli mielestäni Paavalin opetuksen mukaan pakana, koska hän sai lupauksen siunauksesta ja uskonvanhurskaudestaan jo ympärileikkaamatonna ollessaan, josta syystä hänestä tuli Paavalin opetuksen mukaan myös niiden pakanain isä, jotka uskovat Yeshuaan ilman Mooseksen Lakia.
Myös seuraavasta asiasta olemme selvästi eri mieltä: Mielestäni UT:n opetusten mukaan kaikilla uudestisyntyneillä ja 'Yeshuan päälleen pukeneilla' on Israelin kansalaisoikeus ja perustelen sen alla olevilla seuraavilla jakeilla:
Ennen kuin perustelen on kuitenkin syytä mainita, että tarkoitan Israelin kansalaisoikeudella todellista hengellistä juutalaisuutta, jota J-lan Poika Yeshua (joka on myös J-la Joh.1:12 mukaisesti) edustaa parhaiten. Lisäksi tarkoitan heillä Yeshuan HENGELLISIÄ jälkeläisiä, jollaisiksi voidaan tulla vain Jes.53:10 jaetta noudattaen!
(Siis jakeen 10 seuraavaa kohtaa noudattaen: "...Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän (Messias) nähdä >>>jälkeläisiä >omaisuuskansa- Jisreel
Yakov kirjoitti:
...UT:n jakeita juutalaisista ikivanhoista opetuksista käsin, mikä ei aina ole riittävän tasapuolista. Toki niin on lupa tehdä, mutta mielestäni se voi johtaa helposti liian kapea-alaiseen näkemykseen ja jopa UT:n liian vähäiseen arvostukseen eli virhetulkintaan!
Yeshua sanoi, ettei uutta viiniä laiteta vanhoihin nahkaleileihin, muutoin ne pakahtuvat. Tällä Hän tarkoitti, ettei Uuden Liiton (UL) opetuksia voi laittaa samalle tasolle kuin Tanakh'in mukaisen Vanhan Liiton (VL), sillä UL:n kirkkaus on kuin auringon kirkkaus, kuun valon eli VL:n kirkkauden rinnalla!
Pakanahan merkitsee samaa kuin ei-juutalainen. Juutalaisuudella taasen tarkoitetaan - vaikkakin virheellisesti ja vastoin UT:n selkeitä opetuksia - vain Mooseksen Lakiliiton kautta Israelin kansaan liitettyjä eli biologisesti juutalaisuuden piiriin syntyneitä ja kasvatettuja tai juutalaisuuteen kääntyneitä, joista kaikilla miehenpuolilla tulee olla lihaan tehty ympärileikkaus. Sapatin vietto oli toinen erityismerkki.
Vaikka näetkin asian toisin, niin edelleen painotan sitä, että Abram oli ennen ympärileikkausta ei-juutalainen, samoin kaikki muutkin ennen häntä. Koska ei-juutalainen on yhtä kuin pakana, niin Abram oli mielestäni Paavalin opetuksen mukaan pakana, koska hän sai lupauksen siunauksesta ja uskonvanhurskaudestaan jo ympärileikkaamatonna ollessaan, josta syystä hänestä tuli Paavalin opetuksen mukaan myös niiden pakanain isä, jotka uskovat Yeshuaan ilman Mooseksen Lakia.
Myös seuraavasta asiasta olemme selvästi eri mieltä: Mielestäni UT:n opetusten mukaan kaikilla uudestisyntyneillä ja 'Yeshuan päälleen pukeneilla' on Israelin kansalaisoikeus ja perustelen sen alla olevilla seuraavilla jakeilla:
Ennen kuin perustelen on kuitenkin syytä mainita, että tarkoitan Israelin kansalaisoikeudella todellista hengellistä juutalaisuutta, jota J-lan Poika Yeshua (joka on myös J-la Joh.1:12 mukaisesti) edustaa parhaiten. Lisäksi tarkoitan heillä Yeshuan HENGELLISIÄ jälkeläisiä, jollaisiksi voidaan tulla vain Jes.53:10 jaetta noudattaen!
(Siis jakeen 10 seuraavaa kohtaa noudattaen: "...Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän (Messias) nähdä >>>jälkeläisiä >omaisuuskansaVahvasti vaikuttaa siltä, että eriävistä mielipiteistämme huolimatta kuljemme samaa kaitaa tietä, mutta sen eri reunoilla, vaan silti tiellä. Pääasioista olemme yhtä mieltä, mutta noista VT:n opetuksista ja niiden tulkinnoista on hieman eriäviä painotuksia.
Tuo VT:n ja UT:n kirkkauden vertailu oli mielestäni virheellinen sinulla. Ei kumpikaan ole toista kirkkaampi vaan ne kirkastavat toinen toistaan.
Ellei toinen ole kirkas niin ei tajua toisenkaan kirkkaudesta kuin osan. Mitä enemmän tuntee ja syventyy VT:hen sen kirkkaampana UT näkyy.
Näin kävi minulle. Jisreel kirjoitti:
Vahvasti vaikuttaa siltä, että eriävistä mielipiteistämme huolimatta kuljemme samaa kaitaa tietä, mutta sen eri reunoilla, vaan silti tiellä. Pääasioista olemme yhtä mieltä, mutta noista VT:n opetuksista ja niiden tulkinnoista on hieman eriäviä painotuksia.
Tuo VT:n ja UT:n kirkkauden vertailu oli mielestäni virheellinen sinulla. Ei kumpikaan ole toista kirkkaampi vaan ne kirkastavat toinen toistaan.
Ellei toinen ole kirkas niin ei tajua toisenkaan kirkkaudesta kuin osan. Mitä enemmän tuntee ja syventyy VT:hen sen kirkkaampana UT näkyy.
Näin kävi minulle.2) Vielä kertauksen vuoksi jo aiemmin esille ottamani eräs UT:n perustotuuksista: "Sillä ei ympärileikkaus ole mitään eikä ympärileikkaamattomuus, vaan uusi luomus!" (Gal.6:15)
- Tällä Paavali teki harvinaisen selväksi sen totuuden, että jos olemme uusia hengellisiä luomuksia Yeshuassa (2.Kor.5:17 mukaan), niin ympärileikkauksen ja ympärileikkaamattomuuden vaikutus meihin on pyöreän nollan arvoinen eli ne ovat käyneet arvottomiksi, samoin koko Lakiliitto!
- Paavali perustelee tuon totuuden sillä, että koska olemme yhdessä Yeshuan kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, niin olemme kasteen haudassa kuolleet pois Lakiliitosta (Room.6:3,14)
3. "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut HaMashiach Yeshuaan, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
14. Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain (Lakiliiton) alla, vaan armon (Armoliiton) alla."
- Myös tässä hän esittää saman totuuden: Room. 7:4-6
4. Niin, veljeni, >>>teidätkin on kuoletettu laista Messiaan ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi nyt me olemme irti laista >me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassaJisreel kirjoitti:
Vahvasti vaikuttaa siltä, että eriävistä mielipiteistämme huolimatta kuljemme samaa kaitaa tietä, mutta sen eri reunoilla, vaan silti tiellä. Pääasioista olemme yhtä mieltä, mutta noista VT:n opetuksista ja niiden tulkinnoista on hieman eriäviä painotuksia.
Näin kävi minulle....kaksi tärkeää asiaa todellakin eri näkövinkkelistä, vaikka vaellamme samaa Yeshua-tietä:
1) Näen kaikki Uutta Liittoa edeltäneet liitot, vain askeleina Uuteen Liittoon eli Armoliittoon. Olen perehtynyt erityisesti Paavalin opetuksiin ja hänellä riittää paljon kannanottoja juuri tästä aiheesta. Seuraavassa eräitä niistä:
a) Lakiliitto on Uuden Liiton rinnalla kirkkautta vailla: 2.Kor. 3:10 "Sillä se (Lakiliitto), millä ennen oli kirkkaus, on tämän (Armoliiton) rinnalla kirkkautta vailla, tämän ylenpalttisen kirkkauden tähden." (Kannattaa lukea myös jakeet 2.Kor. 3:7-13)
b) "Sillä HaMashiach on Lain (Lakiliiton) loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo!" (Room. 10:4)
- Jae voidaan kirjoittaa myös seuraavasti: "Sillä HaMashiach on Lain (Lakiliiton) päämäärä, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo!"
- Molempiin käännökseen liittyy sama ajatus: Silloin kun olemme päässeet sisälle Messiaaseen ja Hänet uskon kautta päällemme pukeneet, olemme jo päättäneet ensimmäisen taipaleen uskontiellämme, siis 'etapin' eli Lakiliiton aikakauden elämässämme ja siirtyneet toiselle taipaleelle: Vaeltamaan uusina hengellisinä luomuksina HaMashiach Yeshuassa ja Hänen meissä vaikuttamassa uskossa kohden J-lan Kuningaskuntaa ja erityisesti siellä olevan Isämme luo!
c) Uskon Paavalin kirjoittaneen myös Hebrealaiskirjeen, sillä sen kirjoitustyyli mielestäni paljastaa kirjoittajansa. Siinä Paavali toteaa: Hebr.8:13
"Sanoessaan "Uuden" (Armoliiton), hän on julistanut ensimmäisen Liiton (Lakiliiton)vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään."
- Huomaamme jakeesta sen, että Paavalin mukaan Lakiliitto on julistettu vanhentuneeksi Armoliiton tultua voimaan. Tämä pätee ainakin niiden juutalaisten/israelilaisten kohdalla, jotka ovat ottaneet Yeshuan Messiaanaan vastaan.
d) Vielä vertailu noiden kahden Liiton välimiesten välillä: Niin paljon suurempi, kuin Yeshua on Moosesta, niin paljon mahtavampi ja kirkkaampi on myös Yeshuan säätämä Armoliitto! Hebr. 3:3
3. Sillä Hänen (Yeshuan) on Moosekseen verraten katsottu ansaitsevan niin paljoa suuremman kirkkauden, kuin huoneen rakentajan kunnia on suurempi kuin huoneen." (Kannattaa lukea myös jakeet 4-6, erityisesti jae 6 alla)
"...mutta HaMashiach on uskollinen Poikana, hänen huoneensa haltijana; ja hänen huoneensa olemme me, jos loppuun asti pidämme vahvana toivon, rohkeuden ja kerskauksen."
.......
- Apostoli Johanneskin osoitti mielestäni sen valtavan eron, mikä on noilla kahdella Liitolla, sanoessaan: Joh.1:17. "Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Yeshua HaMashiach'n kautta."
(Jatkuu yllä)
- Paavalin ohjeen
mukaan sillä sitä tarvitaan Jumalan varustuksiksi omille lapsilleen, sillä meillä ei ole taistelu lihaa ja verta vastaan, vaan taivaan avaruuksissa olevia pimeyden henkivaltoja vastaan. Ollaan uskolliset Yljälle, sillä kihlauksemme on lyhyt aika, kun perille puhtaisiin valkeisiin pukeutuneina pääsemme Jumalan armossa, joka meitä kasvattaa rakkauteen uskossa ja toivossa ja Hengessä, amen jeesuksen nimessä.
Juuri niin meidän tulee tehdä, sillä kukin meistä tarvitsee jatkuvaa rukousta, koska sielunvihollinen on meitä ovelampi ja ellemme pysyttele visusti Yeshuan yhteydessä opillisesti ja Pyhän Hengen välityksellä, meidät on helppo eksyttää pois Totuudesta ja samalla pelastuksen osallisuudesta!
Toisaalta kukaan meistä ei tiedä - eivät edes taivaan enkelit - kenet Isä J-la on jo maailman perustamisesta asti VALINNUT sisälle pelastukseen ja siksi meidän tulee rukoilla ja kiittää KAIKKIEN IHMISTEN PUOLESTA, kuten Paavali opetti:
1.Tim. 2:1-4
1. >>>Minä kehoitan siis ennen kaikkea anomaan, rukoilemaan, pitämään esirukouksia ja kiittämään kaikkien ihmisten puolesta Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän Vapahtajallemme,
4. joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden
...miten säilyä 'viisaana neitsyenä' kaikkien tämän maailman eksytysten ja ihmiskunnan lankeemuksen keskellä:
Ps. Videossa tosin puhutaan englantia, mutta se on tekstitetty suomeksi.
Lopuksi lyhyesti videon sanoma:
Ainoa tie säilyttää ehyt jumal'yhteys on Rakkauden tie ja se merkitsee sitä, että niin kuin uskoon tullut ihminen sisimmässään kaipaa päästä niin lähelle Isä J-lan tuntemisessa, kuin mahdollista eli että henkemme sulautuu Häneen siten, ettemme tahdo pitää mitään itsessämme yksityisenä Häneltä piilossa, niin miten paljon enemmän Isä J-la itse halajaakaan päästä meidän Isäksemme ja auttajaksemme kaikilla elämämme alueilla, koska Hän rakastaa meitä ikuisella ja pyyteettömällä rakkaudellaan!...edelliseen:
Viimeiseen tekstikappaleeseen pujahti suuri opillinen virhe, sillä meidän henkemme ei tule sulautumaan Isä J-lan Henkeen, vaan yhtymään siihen säilyttäen samalla persoonallisuutensa sellaisena uutena hengellisenä luomuksena, jollaiseksi Hän on meidät luonut uudestisyntymisen kautta Pojassaan Yeshuassa ja kasvattanut meidät haluamansa laisiksi ennen ylösottoa luokseen.
Kappaleen tulee siis kuulua näin:
>>>Ainoa tie säilyttää ehyt jumal'yhteys on Rakkauden tie ja se merkitsee sitä, että niin kuin uskoon tullut ihminen sisimmässään kaipaa päästä niin lähelle Isä J-lan tuntemisessa, kuin mahdollista eli että henkemme yhtyy Häneen siten, ettemme tahdo pitää mitään itsessämme yksityisenä Häneltä piilossa, niin miten paljon enemmän Isä J-la itse halajaakaan päästä meidän Isäksemme ja auttajaksemme kaikilla elämämme alueilla, koska Hän rakastaa meitä ikuisella ja pyyteettömällä rakkaudellaan!
- werkl
Sellaisiin taitaa sopia parhaiden tuo tyhmien neitsyiden kuvaus! Ja eihän sellainen ole neitseellistä, jota Kristinusko esittää , on ja julistaa!
Tuhlaaajalapsihan lienee tuhlannut sellaisten kanssa omaisuutensa!!
Onko se niin vaikea huomata tuollaista!? Mutta Kristus voi vapahtaa sexin orjuudesta, kun vain pyytää rukouksessa sellaista!Nyt mä en kyllä ymmärrä sun ajatuksen juoksua ja mahdatkohan sä itsekään sitä ihan oikein tajuta(?)
UT:ia nyt kaikkein viimeksi voidaan nimitellä seksisivustoksi!
VT:sta eli Tanakh'ista löytyy esimerkkejä moniavioisuudesta, mutta Yeshua palautti aikalaisistaan harhaan menneet useimmat miehet - eli useiden naisten seksiin orjuuttajat - ruotuun, opettamalla, että "mies luopukoon isästään ja ädistään ja liittyköön vaimoonsa". Huomaa, että kyseessä on vain yksi vaimo per mies, sillä siinä ei sanota "...liittyköön vaimoihinsa".
Matt. 19:5 ja (Yeshua) sanoi: 'Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi''.
Sama totuus oli esitetty jo Raamatun alkulehdillä, mutta israel ja pakanakansat olivat liukuneet siitä kauas pois: 1.Moos. 2:24 "Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi."
UT:ssa ei löydy muille mainintaa seksiin kehoittamisesta, kuin aviopareille ja silloinkin käytetään siveellistä ilmausta: "Täyttäköön mies velvollisuutensa vaimoaan kohtaan, samoin vaimo miestään kohtaan".
1.Kor. 7:3 "Täyttäköön mies velvollisuutensa vaimoansa kohtaan, ja samoin vaimo miestänsä kohtaan."
Voisitko perustella hurjaa väitettäsi, vai oliko kirjoituksesi tarkoitettukin vain provoksi?
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315226- 363651
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833243- 112435
- 282006
- 121937
- 1631836
- 1051332
- 141238
- 1371134