Olen uskova kaveripiirissä, jossa kukaan muu ei usko. En nyt tiedä ovatko he Ateisteja vai mitä, mutta Jumalaan he eivät usko. Emme puhu uskonasioista ei porukassamme, koska muita ne eivät tunnu lainkaan kiinnostavan. He käyvät ET tunneilla ja tiedän etteivät heidän vanhempansakaan usko.
Vietän paljon aikaani kavereiden kodeissa ja olen paljon tekemisissä heidän vanhempiensakin kanssa. Pidän suunnilleen heistä kaikista ja kaikki tuntuvat pitävän minusta. Huomaan kuitenkin, että osa heistä pitää minua jotenkin yksinkertaisena, ja minua ei oteta jotenkin vakavasti. Ennen en huomannut mitään, mutta nyt kun aletaan iän myötä keskustelemaan vanhempien kanssa enemmän samalla tasolla, huomaan ettei minun mielipidettäni pidetä yhtä vakavasti otettavana kuin muiden. Ja kerran kuulin vahingossa, kun yhden kaverini isä puhui kaverilleni hänen taikauskoisesta kaveristaan. Luulen hänen puhuneen minusta. Hän ei puhunut mitään pahaa, ja hän on sellainen tyyppi ettei muista kenenkään nimeä, ja on antanut omat lempinimet kaikille porukassamme. Yksi on hänelle koirannäköinen, yksi haisuli jne. Jotenkin kuitenkin häiritsee tuo "taikauskoinen". Pitävätkö he minua taikauskoisena, koska uskon Jumalaan. Eiväthän ne tarkoita ollenkaan samaa.
Ajattelin täältä kysyä, koska olette Ateisteja, että mitä arvelette. Pitävätköhän kaverieni vanhemmat minua jotenkin tyhmempänä ja taikauskoisena, vai kuvittelenko kaiken? Kukaan ei ole sanonut suoraan mitään, mutta kaikenlaisia pikku-merkkejä on alkanut näkyä. Pelottaa, että kaveritkin alkavat ajattelemaan siten.
Apua uskovalle
18
246
Vastaukset
jos uskoo maailmankaikkeuden luoneeseen itsensä siittäjään, joka nousi kuolleista ja teki silmänkääntötemppuja, koska niin väitetään jossakin hötössä lammaspaimenten satukirjassa. Ja että siihen saa mystisen yhteyden vampyrismilla ja kannibalismilla. Esimerkkejä riittäisi vaikka kuinka.
Mutta hienoa, että sinulla on kavereita näkemyseroista huolimatta. Itse tunnen monia jumalaan uskovia, joiden kanssa tulen ihan hyvin. Uskonasioista ei paljon keskustella.Suomessa on ollut tapana pitää uskonasiat omana tietonaan jos ei halua tehdä kavereitaan vaivautuneiksi.
Uskonnosta kannattaa vain puhua sellaisten kanssa jotka ovat asiasta ihan samaa mieltä, eli jossain helluntailaisten tai Jehovantodistajien pippaloissa.- CeeBeeDee
En tietenkään voi asiasta mitään tietää, mutta vastaan ikäänkuin kyse olisi oman lapseni ystävästä.
En pitäisi lasta (olet kai vielä lapsi?) mitenkään huonompana sen takia koska hän uskoo, mutta valitettavasti minun saattaisi olla vaikea ottaa joitain hänen ajatuksiaan vakavasti, mikäli ne tuntuisivat kumpuavan perusteettomista uskomuksista. Tuo nyt on hiukan ristiriitaista, mutta niin se vain menee.
Ole oma itsesi, mutta mikäli ystävien vanhempien arvostus on sinulle tärkeää, pyri välttämään raamattuun pohjautuvien mielipiteiden esittämistä, mikäli mikään muu kuin raamattu ei tue ajettelutapaasi. Jos esimerkiksi keskustelette vaikkapa seurustelusta, ja sanot että raamatun mukaan miehen ja naisen kuuluu olla ikuisesti naimisissa, koska he ovat jumalan edessä niin luvanneet, pudottaa varmasti pisteesi lähelle nollaa. Tarkkaile siten ajatuksiasi, että huomaat mihin löydät muitakin perusteluita kuin uskonnolliset ja esittele niitä.
Rauhaa ja muista, että epävarmuus kuuluu teini-ikään ja menee ohi. Ei kai tässä auta olla kuin rehellinen. Aikojen läpi jumal-uskot ovat toimineet eräänlaisena kulttuurillisena "liimana" joka on sitonut ihmisryhmät yhteen. Ihmiset eivät välttämättä ole ottaneet uskontojaan mitenkään hirvittävän vakavasti, kunhan tavan vuoksi käyvät kirkossa jne. Nyt ajat ovat muuttuneet, tiede on edennyt hurjia askeleita ja kirkon sisäinen toiminta mennyt vain hämärämpään suuntaan koska se ei pysty vastaamaan ajan haasteisiin.
Keskilinjalla seisovat ihmiset ovat alkaneet erota kirkosta ihan vain sen vuoksi että se maksaa eivätkä halua tukea kyseistä vanhakantaista laitosta. Mutta mukana voi olla myös elementtejä siitä että etenkin tieteiden alalla kirkko esittää täysin järjenvastaisen vastustuksen. Uskonnollinen vakaumuksesi voidaan tulkita esim. tieteiden vastustamiseksi jolloin voidaan suoraan ajatella että kontaktipintasi todellisuuteen on hämärtynyt. Jos et ole kosketuksissa todellisuuteen niin miten sinut muka voitaisiin ottaa vakavasti?
Sinun täytyy tässä nyt asettua katsomaan tilannetta toisten näkökulmasta. Esim. minä pidät odinismia, siis uskoa Odiniin, Thoriin ja Valhallaan? Minä luulisin että taikauskona. Entäs Ukkoon, Tapioon ja Väinämöiseen? Taikauskoa luultavasti sekin myös sinun mielestäsi. Mutta koita nyt hyvä ihminen tajuta että noihin jumaliin uskoi valtaosa pohjoismaiden väestöä vielä erinäisiä satoja vuosia takaperin. Ystäväsi katsovat sinua samaan tapaan kuin sinä katsot jotakuta joka uskoo Thoriin. Perustelut molemmille uskoille ovat täsmälleen yhtä vahvat joten heillä on täysi oikeus tehdä niin.
Raamatussa Jumala luo maailman tyhjästä täysin luonnonlakien vastaisesti. Jokin mikä on luonnonlakien vastaista on taikuutta. Jos uskot taikuuteen olet silloin taikauskoinen. Raamattu on väärällään samanlaista meininkiä, vetten jakautumista, veden ilmestymistä ja katoamista (nooan tulva), vetten päällä kävelyä, veden muuttumista viiniksi, ruoan ilmestymistä tyhjästä, sairaiden ihmeparantumisia jne...
Jos tämä asia häiritsee sinua niin kehoitan sinua keskustelemaan asiasta joko kavereidesi tai heidän vanhempiensa kanssa. Eikö sinua kiinnosta tietää miksi he eivät usko? Ja jos heidän perustelunsa ovat aivan väärät niin eikö sinun lähimmäisenrakkaana kristittynä kuuluisi yrittää käännyttää heitä ja siten pelastaa heidät kadotukselta ja ikuiselta tulelta? Suosittelen kuitenkin että ensin kuuntelet heidän perustelunsa ja vasta sitten alat kumoamaan niitä koska muuten sinua todellakin pidentään hihhulina.- Porukan ainoa
En tunne raamattua niin tarkasti, mutta moni noista asioista on vertauskuvia kaiketi. Paitsi eivät kai Jeesuksen teot.
- Meingott
Tarinasi kertoo, että uskonnottomille kavereillesi juuri usko on ongelma, koska et ajattele täysin samansuuntaisesti kuin he. Usko ei sovi heidän ajattelutapaansa, jolloin heidän todellisuuskäsityksessään kaikki muu on väärää tai "taikaa". Uskonnollinen usko ei tee kenestäkään toista typerämpää ja ole osoitus ajattelukyvyttömyydestä. Itse uskovana en pidä itseäni tyhmänä, vaikka uskonkin. Kristillinen uskoni ja vakaumukseni on minulle myös hyvin älyllinen ja järjen asia, ei mikään satuun perustuvaa tai ole jotain sokeaa luottamusta. Kaikkea muuta.
Kyse on minusta ajatteluerosta ja siitä, miten maailman ja todellisuuden ymmärtää. Sitä ei ole yhtä tapaa tehdä. Ole reippaasti oma itsesi ja ylpeä siitä. Sinun ei tarvitse olla muunlainen tai ajatella asioista välttämättä samalla tavalla kuin kaverisi. Suvaitsevaisuus on toisenlaisten ajattelutapojen sietämistä ja niiden olemassaolon hyväksymistä, mutta siinä ei tarvitse ajatella samalla tavalla. Voi olla, että se, että sinä uskot, on kavereillesi jossain määrin pelottava asia. Siis ehkä, tai ehkä ei. Monella tavalla kaverisi ovat kasvamassa "isommiksi" ja ajattelutapa kehittyy sen myötä. Esim. vuoden kuluttua tilanne on jo toisenlainen, huomaamatta.
Mutta jos rohkeutta on, niin joskus kannattaa pohtia kaveripiirissä myös erilaisia tapoja ajatella, uskoa tai olla uskomatta. Tuputtamista ei tarvitse tehdä toisilleen, vaan asioista selvän ottaminen on tervettä uteliaisuutta. Tietämättömyys luo usein vääriä asenteita ja johtaa tyhmiin letkautuksiin, niin siinä on hyvä tuntea toisen ihmisen ajattelutapaa ja uskoa, tai sen puutetta.
Sinä ajattelet ja uskot tavallasi. Se on sinun asiasi ja valintasi, ja pysy siinä. Anna kavereittesi olla uskomatta, ja saavat he kyllä antaa sinun uskoa. Tämä on varmasti kasvuprosessi ja matka jokaiselle teistä! Kannustusta ja Jumalan siunausta minun taholtani (jos menee siis oikeaan osoitteeseen!).- Kaukaa ohi
"Kristillinen uskoni ja vakaumukseni on minulle myös hyvin älyllinen ja järjen asia, ei mikään satuun perustuvaa"
No selittäisitkö minulle ystävällisesti järjellisesti ja älykkäästi taikapuun ja puhuvan käärmeen,
puhuvan aasin ja kaikki maailman eläimet yhdessä laivassa sekä kaikkitietävän kaikkivaltiaan,
joka ei tiedä edes omien tekojensa seurauksia, eikä mahda mitään omille luomuksilleen? Ja
sen lisäksi vielä pelkkää hyvää tahtovan rakastavan taivaan isän, joka kostaa isien pahat teot
kolmenteen polveen, teurastuttaa kokonaisia heimoja, kansoja ja kaupunkeja viimeiseen naiseen
ja sylivauvaan asti ja nimenomaisesti tahtoo kiduttaa miljardeja ja miljardeja ihmisiä ikuisesti?
Tai kaikkivaltiaan, joka on itse oma isänsä ja jonka täytyy uhrata itsensä verisesti itselleen
voidakseen muuttaa itsensä määräämän asian, joka ei edes muutu vaan miljardit menevät silti
aina helvettiin? Lisäksi voisit selittää miten spitaalista puhdistuu iisopin oksilla, uhrilinnuilla, karmiininpunaisella villalla ja uhripässeillä, koska näin raamatun jumala sanoo.
Selittäisitkö minulle myös miksi sinä palvot ja kunnioitat jumalaa joka jakelee tällaisia käskyjä:
"Mutta näiden kansojen kaupungeissa, jotka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi, älä jätä ainoatakaan henkeä eloon, vaan vihi ne tuhon omiksi: heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt".
"Näin sanoo Herra sinun Jumalasi: Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit".
"Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: sitokaa miekka vyöllenne, kulkekaa edestakaisin leirin halki portilta portille ja tappakaa jokainen, jonka kohtaatte, olkoonpa vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."
Onko tuollaisia käskyjä jakanut jumala sinusta todellakin palvonnan arvoinen, hyvä ja rakastava?
Tai jumala joka laittaa aivan ylivoimaisen valtaosan ihmiskunnasta ikuisesti kidutettaviksi vain
siksi, että nämä ovat sattuneet syntymään väärään kulttuuriin tai veikanneet väärää hevosta?
"Minulle sana "jumala" ei ole muuta kuin inhimillisen heikkouden ilmaus ja tuote.
Raamattu on kokoelma kunniallisia mutta alkukantaisia legendoja, jotka ovat
melko lapsellisia. Edes hienostuneet tulkinnat eivät voi tätä asiaa muuttaa."
- Albert Einstein (1879 - 1955), kirje filosofi Eric Gutkindille 1954
- Veikkonie
Melko varmasti he pitävät sinua taikauskoisena ja niin pidän minäkin. Syy siihen on yksinkertaisesti se, että sinä olet taikauskoinen. Luultavasti kaveriesi vanhemmat eivät kuitenkaan sinua siitä syytä. He varmaan ymmärtävät, että sinut on vauvasta asti hypnotisoitu uskomaan taivaalla asuvaan taikaukkoon.
Ota nyt järki käteen ja katsele uskoasi ja mieti mikä siitä tekee muun kuin taikauskon.
Mutta toisaalta en usko että kaverisi sinua ryhtyvät hyljeksimään. Itselläni oli sinänsä hiukan samankaltainen tilanne, että nuoruuteni kaveripiirissä oli yksi uskonnollinen henkilö. Emme me muut häntä siitä moittineet. Joskus toki hiukan naureskelimme ja piikittelimme. Edelleen olen kuitenkin hänen hyvä ystävänsä, ja hän on edelleen uskossa. Voin sanoa, että minun ateistivanhempiani ei kavereideni uskonnolliset suuntautumiset kiinnostaneet. Luultavasti olet vain hiukka epävarma uskostasi ja muutenkin.
Kirjoittelen nyt tässä siis perususkovalle jonka oletan sinun olevan koska oleilet uskonnottomien kanssa. Mikäli olet hihhuli niin tämäkin aika meni minulta hukkaan. - tosiystävyys
pitävät meitä uskovaisia täysin tärähtäneinä ja mileisairaina. Kerrot, että kaikki näyttävät pitävän sinusta. kuitenkin annat ymmärtää, ettei sinua oteta vakavasti. Siis kunnioittavatko he ja pitävätkö he sittenkään sinua tasavertaisena ystävänä niin kuin oletat?
Älä luovu uskosta näiden "kavereiden" vuoski. mieluummin etsi uskovien seuraa ja jätä heidät, elleivät he muuta suhtautumistansa sinuun!- ateisti66lol
raamattu on satukirja missä on palavia puskia mitkä kertoo mitä pitää tehdä ja veden päällä käveleviä leijoja.jos joku sinun kaverisi sanoisi että:tuolla pilven päällä on mies ketä synnytti kaikki ihmiset ja luo terroristeja parantamaan meidän elämää ja että jos pidät miehistä ja olet mies joudut helvettiin koska jumala vihaa homoja.eli kaikki uskovaiset tottelee homofoobikkoa isoa miestä joka ei ole auttanut maailmaa mitenkään paitsi luonnut uskon sotia valtioiden välille.ja tässä evoluutio: ei taikureita,ei heinäsirkka sateita,ei veden jakamista kahtia,eikä jättimäisiä arkkeja mihin mahtui kaikki eläimet maailmasta kertaa 2.
- Apua uskovalle?
Olen viimepäivinä puhunut näistä asioista paljon vanhempieni kanssa koska ne ovat alkaneet minua häiritsemään. Ja selvisi että isäni ei usko Jumalaan, eikä ole uskonut koko minun elämäni aikana! Vanhemmillani on ollut paljon keskustelua, miten minun veljeni ja minut kasvatetaan uskonnon suhteen, mutta äitini suku on vahvasti uskonnollisia ja he olisivat surreet todella paljon jos meistä olisi tullut Ateisteja. Veljeni ei myöskään usko! Hän asuu jo pois kotoa Helsingissä ja opiskelee oikiksessa ja sanoi ettei ole uskonut enää vuosiin, kun soitin hänelle.
Tuntuu epäreilulta, että minulle ei ole kerrottu! En tiedä mitä pitäisi ajatella. Olen kuitenkin jo kohta 15! ja olisi minulle pitänyt kertoa aikaisemmin. Nyt kun mietin niin isäni ei kyllä ole ikinä sanonut oikein mitään kun olemme puhuneet Jumalasta. Tuntuu että vanhempanikin ovat pitäneet minua jotenkin tyhmänä kun minulle ei ole voinut kertoa.- Porukan ainoa
edellisen viestin kirjoittaja olin se alkuperäinen kysyjä. laitoin vahingossa eri nimimerkin
- Veikkonie
No onhan tuo toki epäreilua. Jonkun melkein vieraiden ihmisten takia hypnotisoida omia lapsiaan. No vanhemmillasi on varmasti ollut muitakin, kenties keskinäisiin asioihinsa liittyviä syitä. En halua heitä syytellä, ja onhan sinulla vielä monta vuotta aikaa elää järjen puolella.
Nyt ei muuta kuin juttelemaan isän ja veljen kanssa ja huomaat, että vaikeudet ovat kohta ohi. Tervetuloa kerhoon muutaman kuukauden, ellei jopa viikon sisään!
Ainoa varoitukseni on, että pronssikautisten paimentolaisten taikauskoisia ajatuksia viljelevät ihmiset saattavat ruveta ottamaan siinä määrin päähän, että haaskaat kauniin kesäpäivän ja hyvän työslentelyajan internetin keskustelupalstalla nälvien. - Kuk regus susej
"Tuntuu epäreilulta, että minulle ei ole kerrottu!"
Oletko kysynyt veljeltäsi tai isältäsi asiasta?
- Sisko ...
""Pitävätkö he minua taikauskoisena, koska uskon Jumalaan""
Höynähtäneenä pipipäänä ne sua pitävät. Eivät vain halua loukata sinua.
Miksi muuten uskot satuihin ja höpötyksiin?- Attehan minä
Sisko hänen vanhempansa ovat hyvinkin järkeviä ovat antaneet, hänen itsensä valita. Itse nuoruudessani saanut tehdä omat valintani uskonnon suhteen, koska vanhempani ovat kunniottaneet minun valintojani siinä suhteessa. Äitini on uskova isästäni en usko hänen olevan uskova.
Kyllä meidän attejen täytyy nyös kunniottaan jonkun muun näkemyksiä uskosta, koska se on heidän oma valitansa loppujen lopuksi. Attehan minä kirjoitti:
Sisko hänen vanhempansa ovat hyvinkin järkeviä ovat antaneet, hänen itsensä valita. Itse nuoruudessani saanut tehdä omat valintani uskonnon suhteen, koska vanhempani ovat kunniottaneet minun valintojani siinä suhteessa. Äitini on uskova isästäni en usko hänen olevan uskova.
Kyllä meidän attejen täytyy nyös kunniottaan jonkun muun näkemyksiä uskosta, koska se on heidän oma valitansa loppujen lopuksi."Kyllä meidän attejen täytyy nyös kunniottaan jonkun muun näkemyksiä uskosta, koska se on heidän oma valitansa loppujen lopuksi."
Minä en vieläkään ihan täysin ymmärrä miksi pitäisi kauheasti kunnioittaa toisten itsepäisiä harhakuvitelmia. Jos joku väittää kivenkovaan maan olevan lätty, tai kuun juustoa, niin en minä oikein osaa kunnioittaa sellaista mielipidettä. Jos ko ihminen selvästi haluaa näihin asioihin uskoa, niin uskokoon minun puolestani (kunhan ei pakota muita toimimaan harhojensa mukaan), mutta kunnioitusta en tuollaiselle ajattelulle millään osaa antaa.
- selvästi näkijä
taatusti pitävät sinua tyhmempänä, et kuvittele, jeesus kertoi tämän minulle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124220MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822141Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5511687Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991415Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671147Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331068Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216957Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60893Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3868- 171864