Kiertoliittymä (liikenneympyrä) lienee maailman yksinkertaisin keino sujuvoittaa varsinkin taajamaliikennettä, mutta kumman vaikeaa niissä ajaminen jatkuvasti on.
Kuka vilkuttaa koko ajan, kuka ei koskaan.
Pahin virhe on jättää kertomatta muille, mitä liittymässä aikoo tehdä....
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/179575.shtml
Nyt väännetään rautalangasta
53
715
Vastaukset
- kauan kauan sitten
kuinka kiertoliittymässä tulee menetellä, sinne mentäessä ja sieltä poistuttaessa. Minulle se on ollut selvä asia niinkaun kuin tuollaisia ymmyrsköitä on ollut.
Meillekin saatiin kiertoliittymä, ja naapuri siihen tullessaan laittaa vilkun vasemmalle, kuten on tehnyt silloinkin kun risteyksestä käännyttiin vasemmalle, kotiin tultaessa..
- JH
ich_bin kirjoitti:
Meillekin saatiin kiertoliittymä, ja naapuri siihen tullessaan laittaa vilkun vasemmalle, kuten on tehnyt silloinkin kun risteyksestä käännyttiin vasemmalle, kotiin tultaessa..
Tuollaisten muutosten läpivienti on aina hidasta - varsinkin jos päänupissa raksuttaa hitaasti. Eiköhän naapurisikin jo viiden vuoden päästä osaa vilkuttaa oikein.
- kfgmgkmhmid
liikenneympyrässä ja sitäkin on joidenkin vaikea ymmärtää näköjään.
VÄISTÄ VASEMMALTA TULEVAA=YMPYRÄSSÄ OLEVAA,mitään muuta ei tarvitse muistaa.mutta eikös kolmion takaa tultaessa aina väistetä vasemmalta tulijaa ellet ole etuoikeutetusta suunnasta tuleva? Jos taas kyseinen risteys on ilman kolmioita, niin silloinhan vasemmalta tulijaa ei tarvitse väistää. Tai, jos tulee liikenneympyrään kolmion liikennevalon takaa, niin liikennevalojen toimiessa, noudatat niitä - toki, jos ajat silloin sen vasemmalta tulleen kanssa kolarin, niin joskus voi mennä syyllisyys puoliksi.
On tuossa ympyrästä poistuessakin sääntöjä, joita ois kiva joidenkin muistaa/tiedostaa, jotta liikenteen sujuvuus/turvallisuus toteutuisi paremmin.- kaksi kaistaa
nysvääjä kirjoitti:
mutta eikös kolmion takaa tultaessa aina väistetä vasemmalta tulijaa ellet ole etuoikeutetusta suunnasta tuleva? Jos taas kyseinen risteys on ilman kolmioita, niin silloinhan vasemmalta tulijaa ei tarvitse väistää. Tai, jos tulee liikenneympyrään kolmion liikennevalon takaa, niin liikennevalojen toimiessa, noudatat niitä - toki, jos ajat silloin sen vasemmalta tulleen kanssa kolarin, niin joskus voi mennä syyllisyys puoliksi.
On tuossa ympyrästä poistuessakin sääntöjä, joita ois kiva joidenkin muistaa/tiedostaa, jotta liikenteen sujuvuus/turvallisuus toteutuisi paremmin.Ympyrässä kaksi kaistaa. Ympyrään tulee kaksi kaistaa. Poistuva joutuu leikkaa uloimman kaistan. Voiko sisään tuleva vain tulla. Hänhän tulee oikealta.
kaksi kaistaa kirjoitti:
Ympyrässä kaksi kaistaa. Ympyrään tulee kaksi kaistaa. Poistuva joutuu leikkaa uloimman kaistan. Voiko sisään tuleva vain tulla. Hänhän tulee oikealta.
Kolmion takaa tuleva on väistämisvelvollinen. Myös kaistanvaihtajaan nähden.
- hohoi .
Kärkikolmion takaa tuleva väistää. Siinä se sääntö on.
Vilkulla ilmoitetaan kohteliaasti muille omat aikeet ja mistä liittymästä poistutaan. - John Kimble
nysvääjä kirjoitti:
mutta eikös kolmion takaa tultaessa aina väistetä vasemmalta tulijaa ellet ole etuoikeutetusta suunnasta tuleva? Jos taas kyseinen risteys on ilman kolmioita, niin silloinhan vasemmalta tulijaa ei tarvitse väistää. Tai, jos tulee liikenneympyrään kolmion liikennevalon takaa, niin liikennevalojen toimiessa, noudatat niitä - toki, jos ajat silloin sen vasemmalta tulleen kanssa kolarin, niin joskus voi mennä syyllisyys puoliksi.
On tuossa ympyrästä poistuessakin sääntöjä, joita ois kiva joidenkin muistaa/tiedostaa, jotta liikenteen sujuvuus/turvallisuus toteutuisi paremmin.Valo-ohjaus kävelee liikennemerkkien ylitse. Jos olet noudattanut valo-ohjausta, on vastapuoli syyllinen. Eri juttu on tapahtuman kulun todistaminen, jos se päättää satuilla poliisille.
- sfdlkgfdlkjgdfkljgdf
Pyöräilijä jäi alle. Jatka sääntöjen opettelua.
- tarkkaporkkana
"Siis selvyydeksi: koska kiertoliittymässä voi ajaa vain yhteen suuntaan - vastapäivään - sinne tultaessa ei tarvitse vilkuttaa."
Kyllä tarvitsee vilkuttaa jo tullessa jos aikoo kääntyä kiertoliittymästä pois jo heti ensimmäiseksi eteen tulevasta haarasta.- Herer
Kannattaa pistää se vilkku päälle vasta siinä vaiheessa kun auto on edes osoittain ympyrässä. Muuten vilkun käyttö tulkitaan merkiksi siitä, että ko. auto on tulossa ympyrään.
- niinköhän?
Herer kirjoitti:
Kannattaa pistää se vilkku päälle vasta siinä vaiheessa kun auto on edes osoittain ympyrässä. Muuten vilkun käyttö tulkitaan merkiksi siitä, että ko. auto on tulossa ympyrään.
No sitten kaikkien vilkkua näyttämättömien täytynee olla tulematta ko ympyrään.
- näin vaan on fakta
Herer kirjoitti:
Kannattaa pistää se vilkku päälle vasta siinä vaiheessa kun auto on edes osoittain ympyrässä. Muuten vilkun käyttö tulkitaan merkiksi siitä, että ko. auto on tulossa ympyrään.
Sen että auto on tulossa ympyrään ei ole kääntymistä joten siitä ei ilmoiteta vilkulla. Vilkulla osoitetaan aie kääntyä pois ympyrästä. Ympyrästä poistuminen on kääntymistä mutta ympyrään tulo ei ole kääntymistä.
- Herra O
näin vaan on fakta kirjoitti:
Sen että auto on tulossa ympyrään ei ole kääntymistä joten siitä ei ilmoiteta vilkulla. Vilkulla osoitetaan aie kääntyä pois ympyrästä. Ympyrästä poistuminen on kääntymistä mutta ympyrään tulo ei ole kääntymistä.
Tuo on oleellinen epäkohta säännöissä.
Onhan se huomattavasti sujuvampaa jos vilkun laittaa päälle jo ennen saapumista ympyrään, minua ainakin harmittaa kun eivät näytä vilkkua ja oletan heidän tulevan ympyrään ja minun on väistettävä mutta jos vilkku on päällä, voin jatkaa matkaa ympyrään välittämättä vasemmalta tulevasta koska hän on ilmoittanut kääntyvänsä.
Aivan sama asia suoralla kadulla, en jää odottelemaan kolmion taakse jos on vilkku päällä pääväylää ajavalla.
Olen muuten huomannut pari fiksua ympyrää, niissä on etuajooikeus tietystä suunnasta ajaville, esim Vantaan Hakuninmaalla. - Herer
niinköhän? kirjoitti:
No sitten kaikkien vilkkua näyttämättömien täytynee olla tulematta ko ympyrään.
En kirjoittanut säännöstä, vaan siitä, kuinka asia käytännössä tulkitaan.
Erehtymisen vaaraa on harvoin sen suhteen, onko auto tulossa ympyrään vai ei. Näin siitä riippumatta, käyttääkö vilkkua vai ei. Vaikka vilkkua ei pitäisi käyttää merkkinä ympyrään tulosta, moni käyttää sitä kuitenkin siinä merkityksessä. Tällöin seuraavasta liittymästä ympyrään tulossa oleva ei voi kuitenkaan luottaa siihen, että ympyrään tulossa oleva olisi kääntymässä ympyrästä heti pois ja jää odottamaan mitä tapahtuu. - Herer
näin vaan on fakta kirjoitti:
Sen että auto on tulossa ympyrään ei ole kääntymistä joten siitä ei ilmoiteta vilkulla. Vilkulla osoitetaan aie kääntyä pois ympyrästä. Ympyrästä poistuminen on kääntymistä mutta ympyrään tulo ei ole kääntymistä.
Tuo ei ole ollut minulle missään vaiheessa epäselvää. En kirjoittanutkaan siitä, mitä pykälät asiasta sanovat, vaan siitä, kuinka käytännössä toimitaan ja kuinka se tyypillisimmin tulkitaan.
- vilkku eiol sitoumus
Herra O kirjoitti:
Tuo on oleellinen epäkohta säännöissä.
Onhan se huomattavasti sujuvampaa jos vilkun laittaa päälle jo ennen saapumista ympyrään, minua ainakin harmittaa kun eivät näytä vilkkua ja oletan heidän tulevan ympyrään ja minun on väistettävä mutta jos vilkku on päällä, voin jatkaa matkaa ympyrään välittämättä vasemmalta tulevasta koska hän on ilmoittanut kääntyvänsä.
Aivan sama asia suoralla kadulla, en jää odottelemaan kolmion taakse jos on vilkku päällä pääväylää ajavalla.
Olen muuten huomannut pari fiksua ympyrää, niissä on etuajooikeus tietystä suunnasta ajaville, esim Vantaan Hakuninmaalla.Kun ympyrään tuleva vilkuttaa niin hän tekee sen ilmoittaakseen että ympyrään tultuaan hän aikoo kääntyä pois ympyrästä ensimmäisestä haarasta. Tämä ei silti takaa että niin tapahtuisi. Voihan joku vilkuttaa vahingossakin eikä hänen päälleen silti saa ajaa. Hän tulee ympyrään oikealta, mutta kärkikolmion takaa joten luonnollisesti hänen täytyy väistää ympyrässä olevia vilkun käytöstä riippumatta. Muista haaroista samanaikaisesti ympyrään tulevat ovat myös tarvittaessa väistämisvelvoillisia kärkilolmion takaa tullessaan, joten tuollainen spekulointi on selvästikin tahallisen riskin ottamista. Vilkun käyttö merkitsee vain _aikomusta_ ja nähtävästi moni autoilija käyttää (tai jättää käyttämättä) vilkkua harhaanjohtavalla tavalla.
- Herra O
vilkku eiol sitoumus kirjoitti:
Kun ympyrään tuleva vilkuttaa niin hän tekee sen ilmoittaakseen että ympyrään tultuaan hän aikoo kääntyä pois ympyrästä ensimmäisestä haarasta. Tämä ei silti takaa että niin tapahtuisi. Voihan joku vilkuttaa vahingossakin eikä hänen päälleen silti saa ajaa. Hän tulee ympyrään oikealta, mutta kärkikolmion takaa joten luonnollisesti hänen täytyy väistää ympyrässä olevia vilkun käytöstä riippumatta. Muista haaroista samanaikaisesti ympyrään tulevat ovat myös tarvittaessa väistämisvelvoillisia kärkilolmion takaa tullessaan, joten tuollainen spekulointi on selvästikin tahallisen riskin ottamista. Vilkun käyttö merkitsee vain _aikomusta_ ja nähtävästi moni autoilija käyttää (tai jättää käyttämättä) vilkkua harhaanjohtavalla tavalla.
Tuo oli kyllä kummallisin selitys aikoihin.
Siis vilkku ei olekaan merkki siitä että aikoo kääntyä vaan että ehkä aikoo kääntyä.
Vähän samanlainen kuin aiemmin väittely mutkassa vilkuttamisessa, ei sitä mikään laki velvoita mutta näin tekevät monet ammattikuskitkin. Jalankulkijakin kyllä ymmärtää jos autoilijalla ei ole vilkkua päällä, ei hän silloin aio kääntyä. Herra O kirjoitti:
Tuo oli kyllä kummallisin selitys aikoihin.
Siis vilkku ei olekaan merkki siitä että aikoo kääntyä vaan että ehkä aikoo kääntyä.
Vähän samanlainen kuin aiemmin väittely mutkassa vilkuttamisessa, ei sitä mikään laki velvoita mutta näin tekevät monet ammattikuskitkin. Jalankulkijakin kyllä ymmärtää jos autoilijalla ei ole vilkkua päällä, ei hän silloin aio kääntyä.tarkoittaa, että ehkä kääntyy, mutta muutos suunnitelmaan on mahdollinen, eikä kielletty. Vilkkua voisi kaiketi lainkirjaimen mukaan pitää vaikka 90% ajoajastaan vasemmalle päin päällä ja sitten, kun kääntyy oikealle, niin laittaa hetkeä ennen käännöstä vilkun oikealle.
- heleppoo ..
Herer kirjoitti:
Tuo ei ole ollut minulle missään vaiheessa epäselvää. En kirjoittanutkaan siitä, mitä pykälät asiasta sanovat, vaan siitä, kuinka käytännössä toimitaan ja kuinka se tyypillisimmin tulkitaan.
se on kun käyttää tervettä järkeä, eikä nussi pilkkuja jossakin ohjeessa, jolla ei ole mitään virallista tai laillista arvoa.
Kun liitytään ympyrään sisään, vilkutetaan vasemmalle ja kun liitytään pois ympyrästä, vilkutetaan oikealle. Näinhän se menee moottoritielläkin. - vilkku vain oikealle
heleppoo .. kirjoitti:
se on kun käyttää tervettä järkeä, eikä nussi pilkkuja jossakin ohjeessa, jolla ei ole mitään virallista tai laillista arvoa.
Kun liitytään ympyrään sisään, vilkutetaan vasemmalle ja kun liitytään pois ympyrästä, vilkutetaan oikealle. Näinhän se menee moottoritielläkin.puolelle vilkutat kun menet paskalle, koska näkyy olevan todellinen hätä. Jos olet ajokortin haltija (epäilen että et) niin luulisi erottavan kiertoliittymän moottoritiestä.
- vilkku vain oikealle
logiikkasi olevan hukassa, ei ihme kun et ole ajokorttia saanut. En ole yhdessäkään kiertoliittymässä nähnyt kiihdytyskaistaa jota hyväksikäyttäen liittyminen muuhun liikennevirtaan olisi helpompaa
- heijaa ...
vilkku vain oikealle kirjoitti:
logiikkasi olevan hukassa, ei ihme kun et ole ajokorttia saanut. En ole yhdessäkään kiertoliittymässä nähnyt kiihdytyskaistaa jota hyväksikäyttäen liittyminen muuhun liikennevirtaan olisi helpompaa
Kiihdytyskaistallako tässä olisi jotakin merkitystä? Minä en ole nähnyt yhtään liikenneympyrää, jossa sallittu nopeus olisi 120 km/h ja kiihdytyskaista tarvittaisiin, Liikenneympyrään ei tarvitse nostaa nopeutta kiihdyttämällä, mutta muuten liittymisen logiikka on täysin sama kuin moottoritielläkin.
Vai vilkutatko oikealle kun liityt ("käännyt") rampista moottoritielle. Yhtään liikenneympyrää en ole vielä nähnyt, johon "käännyttäisiin" vaan kysymyksessä on joustava liittyminen ympyräkaistalle. - ihmeessä?
heleppoo .. kirjoitti:
se on kun käyttää tervettä järkeä, eikä nussi pilkkuja jossakin ohjeessa, jolla ei ole mitään virallista tai laillista arvoa.
Kun liitytään ympyrään sisään, vilkutetaan vasemmalle ja kun liitytään pois ympyrästä, vilkutetaan oikealle. Näinhän se menee moottoritielläkin.Miksi sinne ympyrään ajaessa pitäisi vilkkua vasemmalle näyttää? Et kai sinä vilkuta muuallakaan suoraan ajaessasi, tai vasemmalle kääntyvissä mutkissa?
- vilkutan
ihmeessä? kirjoitti:
Miksi sinne ympyrään ajaessa pitäisi vilkkua vasemmalle näyttää? Et kai sinä vilkuta muuallakaan suoraan ajaessasi, tai vasemmalle kääntyvissä mutkissa?
kaistaa vaihtaessani. Ympyräkaista on eri kaista kun siihen liittyvä kaista.
- hyvä se
vilkutan kirjoitti:
kaistaa vaihtaessani. Ympyräkaista on eri kaista kun siihen liittyvä kaista.
mutta kun et vaihda kaistaa ajaessasi liikenneympyrään. silloin ei vilkutetakaan. hieno juttu kuitenkin, että vilkutat kaistaa vaihtaessasi, turhan moni jättää nimittäin vilkuttamatta.
- huihai.
Mää uskalla käyttää koko kiertoliittymää ku kaikki ajaa siinä miten sattuu. Kaikil näyttää olevan omat säännöt ja tulkinnat.
- -vilkutus
Minä vilkutan kaikille tutuille (kädellä) liikenneympyrässä. Auton vilkkuun en koske ikinä.
- vilkku vain oikealle
-vilkutus kirjoitti:
Minä vilkutan kaikille tutuille (kädellä) liikenneympyrässä. Auton vilkkuun en koske ikinä.
halkaisijaltaan sata metriä niin silloin siihen liittymiseen voisi olla kiihdytyskaistat, mutta eiköhän ne siellä autokoulussa sitten kuitenkin opeta oikean tavan tulla kiertoliittymään ilman vilkkua tietenkin ja poistumiseen vilkun kera oikealle ajoissa.
Joten odottakaapa nyt vaan rauhassa oppituntienne alkamista. - .
-vilkutus kirjoitti:
Minä vilkutan kaikille tutuille (kädellä) liikenneympyrässä. Auton vilkkuun en koske ikinä.
"Minä vilkutan kaikille tutuille (kädellä) liikenneympyrässä. Auton vilkkuun en koske ikinä."
Et sinä sieltä takapenkiltä lastenistuimesta sinne yltäisikään. Eli ihan oikein teet, kun jätät sen ajamisen vanhemmillesi. - kaikenlaista..
vilkku vain oikealle kirjoitti:
halkaisijaltaan sata metriä niin silloin siihen liittymiseen voisi olla kiihdytyskaistat, mutta eiköhän ne siellä autokoulussa sitten kuitenkin opeta oikean tavan tulla kiertoliittymään ilman vilkkua tietenkin ja poistumiseen vilkun kera oikealle ajoissa.
Joten odottakaapa nyt vaan rauhassa oppituntienne alkamista.ja jaetaan ihan hyviäkin ohjeita - joskus myös huonompia. Tieliikennelaki on kuitenkin vain ja ainoastaan se, joka pätee. Siellä ei puhuta mitään noista liikenneympyrän vilkutusohjeista. Kaistaa vaihdettaessa on kyllä vilkutettava ja ympyrään ei voi ajaa vaihtamatta kaistaa.
- piste.
...vain ja ainoastaa liikennevalot. SAA-mennä, EI-saa mennä. Sen verran orjakansaa ollaan että uppoaa jopa kovimpaakin kalloon.
- vasta myötäpäivään
kaikenlaista.. kirjoitti:
ja jaetaan ihan hyviäkin ohjeita - joskus myös huonompia. Tieliikennelaki on kuitenkin vain ja ainoastaan se, joka pätee. Siellä ei puhuta mitään noista liikenneympyrän vilkutusohjeista. Kaistaa vaihdettaessa on kyllä vilkutettava ja ympyrään ei voi ajaa vaihtamatta kaistaa.
täällä peikkoilee, kiertoliittymään liityttäessä ei vaihdeta kaistaa eikä vilkuteta. Tietääkseni autokoulussa annettavat opit ja ohjeet perustuvat hyvin pitkälti tieliikennelakiin, ainakin 40 vuotta sitten, siltikin osaan käyttäytyä kiertoliittymissä oikein, vilkutetaan vain sieltä poistuttaessa riittävän ajoissa. Huomaatko termin riittävä, se tarkoittaa sitä että jokainen autoilija ilmoittaa ajoissa aikeistaan toisille autoilijoille siten että sinäkin ymmärrärtäisit sen. Sitten noille jääräpäille jotka vilkuttavat kiertoliittymässä vasemmalle niin kehoittaisin ottamaan yhteyttä autokouluun,
kaikenlaista.. kirjoitti:
ja jaetaan ihan hyviäkin ohjeita - joskus myös huonompia. Tieliikennelaki on kuitenkin vain ja ainoastaan se, joka pätee. Siellä ei puhuta mitään noista liikenneympyrän vilkutusohjeista. Kaistaa vaihdettaessa on kyllä vilkutettava ja ympyrään ei voi ajaa vaihtamatta kaistaa.
Entä pystyykö tavalliseen risteykseen ajaa vaihtamatta kaistaa? Eli pidätkö tavalliseen risteykseen ajaessasi vilkkua aina vasemmalla ja vasta risteysalueella ollessasi laitat vilkun minne aiot mennä (tai suoraan aikoessasi otat vilkun risteyksessä ollessasi pois)? Mielenkiintoista kuulla ehdotuksesi risteysajoon. ;D
- hehheehee
vasta myötäpäivään kirjoitti:
täällä peikkoilee, kiertoliittymään liityttäessä ei vaihdeta kaistaa eikä vilkuteta. Tietääkseni autokoulussa annettavat opit ja ohjeet perustuvat hyvin pitkälti tieliikennelakiin, ainakin 40 vuotta sitten, siltikin osaan käyttäytyä kiertoliittymissä oikein, vilkutetaan vain sieltä poistuttaessa riittävän ajoissa. Huomaatko termin riittävä, se tarkoittaa sitä että jokainen autoilija ilmoittaa ajoissa aikeistaan toisille autoilijoille siten että sinäkin ymmärrärtäisit sen. Sitten noille jääräpäille jotka vilkuttavat kiertoliittymässä vasemmalle niin kehoittaisin ottamaan yhteyttä autokouluun,
Niinpä, sinun tietääksesi, mutta sillä ei ole mitään merkitystä, mitä sinä tiedät tai luulet. Lapsenomainen uskosi autokoulujen ehdottomaan oikeellisuuteen on kyllä huvittavaa.
Kyllä tuohon ikään olisi syytä jo joskus tutustua myös Tieliikennelakiin. Se pätee myös juridisesti, sillä mitä autokoulu sanoo ei ole yhtään suurempaa arvoa kuin Enska Itkosen jorinoilla.
Liikenneympyrän kaista tai kaistat ovat yhtenäisiä ympyräkaistoja, joille on mahdotonta siirtyä muuten kuin liittymällä sivusta mukaan kaistaa vaihtaen.
Analogian löydät moottoritiestä ja sen rampista. - vilkku vain oikealle
hehheehee kirjoitti:
Niinpä, sinun tietääksesi, mutta sillä ei ole mitään merkitystä, mitä sinä tiedät tai luulet. Lapsenomainen uskosi autokoulujen ehdottomaan oikeellisuuteen on kyllä huvittavaa.
Kyllä tuohon ikään olisi syytä jo joskus tutustua myös Tieliikennelakiin. Se pätee myös juridisesti, sillä mitä autokoulu sanoo ei ole yhtään suurempaa arvoa kuin Enska Itkosen jorinoilla.
Liikenneympyrän kaista tai kaistat ovat yhtenäisiä ympyräkaistoja, joille on mahdotonta siirtyä muuten kuin liittymällä sivusta mukaan kaistaa vaihtaen.
Analogian löydät moottoritiestä ja sen rampista.Kiertoliittymään liityttäessä ei vaihdeta kaistaa, opit sen sitten autokoulun jollakin oppitunnilla. Mihin materiaalin ajokoulutus nykyisin sitten perustuu jos ei tieliikennelakiin, kuten mainitsin niin ainakin 40 vuotta sitten Tieliikennelaki oli tärkeimpänä opetuspohjana mutta jos käytäntö on nykyisin sitten muuttunut ja siellä luetaan ja käydään läpi muumilaakson tarinoita.
- sitten ...
vilkku vain oikealle kirjoitti:
Kiertoliittymään liityttäessä ei vaihdeta kaistaa, opit sen sitten autokoulun jollakin oppitunnilla. Mihin materiaalin ajokoulutus nykyisin sitten perustuu jos ei tieliikennelakiin, kuten mainitsin niin ainakin 40 vuotta sitten Tieliikennelaki oli tärkeimpänä opetuspohjana mutta jos käytäntö on nykyisin sitten muuttunut ja siellä luetaan ja käydään läpi muumilaakson tarinoita.
Tieliikennelaista se kohta tai kohdat, joissa säädetään vilkuttamisesta liikenneympyrään tultaessa tai poistuttaessa!
Autokoulut pyrkivät tietysti mahdollisimman hyvään ja pätevään opetukseen, mutta eivät ne sentään tieliikennelakia ohita. Ohjeet ovat ihan hyviä, mutta eivät millään lailla sitovia. Tieliikennelaki on ainoa perusta, näytä sieltä ne oikeat ohjeet.
Aika taitaa olla ajanut jo ohitse sinusta antiikkisine tietoinesi. - Herra O
vasta myötäpäivään kirjoitti:
täällä peikkoilee, kiertoliittymään liityttäessä ei vaihdeta kaistaa eikä vilkuteta. Tietääkseni autokoulussa annettavat opit ja ohjeet perustuvat hyvin pitkälti tieliikennelakiin, ainakin 40 vuotta sitten, siltikin osaan käyttäytyä kiertoliittymissä oikein, vilkutetaan vain sieltä poistuttaessa riittävän ajoissa. Huomaatko termin riittävä, se tarkoittaa sitä että jokainen autoilija ilmoittaa ajoissa aikeistaan toisille autoilijoille siten että sinäkin ymmärrärtäisit sen. Sitten noille jääräpäille jotka vilkuttavat kiertoliittymässä vasemmalle niin kehoittaisin ottamaan yhteyttä autokouluun,
Siitä ei todellakaan ole mitään haittaa jos vilkuttaa vasemmalle, se on käytäntönä monissa euroopan maissa.
Kuten ei myöskään ole mitään haittaa vilkuttaa y-risteyksen mutkassa.
Kumpaakaan ei laki kiellä eikä käske.
Väänetään lisää rautalankaa.
Ensinnäkin kiertoliittymä ja liikenneympyrä eivät ole suinkaan sama asia
yks yhteen.
Kiertoliittymä eroaa teknisesti liikenneympyrästä lähinnä siinä, että kierrettävä
keskisaareke on tosi paljon pienempi kuin kuin liikenneympyrässä. Tuosta johtuen
myös nopeudet ovat automaattisesti alhaisempia. Kieroliittymät ovatkin etupäässä
kaupunkien lähiöissä. Ne muodostuvat useista, huom. erillisistä risteyksistä, yleensä
kolmesta neljään.
Jokaisessa risteyksessä on se kärjellään oleva kolmio osoittamassa väistämis-
velvollisuutta ja lisäksi liikenneympyrän merkki osoittamassa kiertosuunnan.
Eli ajetaan noiden merkkien mukaan. Yksinkertaista, ei pitäisi olla mitään epäselvää.
Todella pienissä kiertoliittymissä, eli keskustan halkaisija vain pari metriä, syntyy
omalaatuinen tilanne. Kun vasemmalta tulee harvakseen jonossa autoja ja työnnät
keulasi "omalla" vuorollasi ympyrään, niin se vasemmalta tuleva yrittää ajaa kylkeesi
vaikka olet ollut ympyrässä jo ennen häntä.
Selvempää olisikin jos sääntöjä muutettaisiin siten, että vasemmalta tulevaa aina
väistettäisiin kiertoliittymään ajettaessa.
PS. On täysin turhaa tulla viisastelemaan, ettei liikennelaki tunne käsitystä kierto-
liittymä. Kannattaisi lukea joskus alan kirjallisuutta, esim. Tieliikennekirjasta
olisi hyvä aloittaa. Siellä sitä rautalankaa riittää.Viisastellaan nyt vähäsen. Lueskelin tuossa Tiehallinnon julkaisua "Näin ajetaan kiertoliittymässä".
Se alkaa sanoin; "Kiertoliittymä eli liikenneympyrä on liittymä, jossa liittymän keskellä oleva saareke
kierretään vastapäivään." Tuo kumoaa rautalankasi kiertoliittymän ja liikenneympyrän erpoista.ich_bin kirjoitti:
Viisastellaan nyt vähäsen. Lueskelin tuossa Tiehallinnon julkaisua "Näin ajetaan kiertoliittymässä".
Se alkaa sanoin; "Kiertoliittymä eli liikenneympyrä on liittymä, jossa liittymän keskellä oleva saareke
kierretään vastapäivään." Tuo kumoaa rautalankasi kiertoliittymän ja liikenneympyrän erpoista.Ei tietenkään kumoa. Lue Sinä puolestasi Tieliikennekirjaa. Uusittu 52. painos
kuvaa erittäin hyvin erot liikenneympyrän ja kiertoliittymän välillä. Sitä käytetään
mm."perusoppikirjana" monessa autokoulussa.
Kun nykyistä tieliikennelakia väsättiin, niin nykyaikaiset kiertoliittymät, eli hyvin
ahtaat ympyrät olivat tuntematon käsite. Kiertoliittymä on myös yksikaistainen
poiketen liikeeneympyröistä jotka tehdään liikenteen sujumiseksi vähintään kaksi-
kaistaisiksi. Niissä ajaminen osoitetaan samoilla liikennemerkeillä ja jos merkit
tuntee ja ymmärtää niiden merkityksen, niin ei ole mitään ongelmia.
Ihmetellä täytyy tämänkin ketjun viestejä, voiko meidän liikenteessä tosiaan olla
niin tietämättömiä kuskeja vilkutteluineen päivineen, huiskuttelutasolla ovat.
Pitäisi olla teoriatentit vähintään 10 vuoden välein, niin ovat säänöt päässeet unohtumaan.- ....,,,,
Täpinä kirjoitti:
Ei tietenkään kumoa. Lue Sinä puolestasi Tieliikennekirjaa. Uusittu 52. painos
kuvaa erittäin hyvin erot liikenneympyrän ja kiertoliittymän välillä. Sitä käytetään
mm."perusoppikirjana" monessa autokoulussa.
Kun nykyistä tieliikennelakia väsättiin, niin nykyaikaiset kiertoliittymät, eli hyvin
ahtaat ympyrät olivat tuntematon käsite. Kiertoliittymä on myös yksikaistainen
poiketen liikeeneympyröistä jotka tehdään liikenteen sujumiseksi vähintään kaksi-
kaistaisiksi. Niissä ajaminen osoitetaan samoilla liikennemerkeillä ja jos merkit
tuntee ja ymmärtää niiden merkityksen, niin ei ole mitään ongelmia.
Ihmetellä täytyy tämänkin ketjun viestejä, voiko meidän liikenteessä tosiaan olla
niin tietämättömiä kuskeja vilkutteluineen päivineen, huiskuttelutasolla ovat.
Pitäisi olla teoriatentit vähintään 10 vuoden välein, niin ovat säänöt päässeet unohtumaan.Tiehallinnon sivuille "eksyin" minäkin ja löysin sieltä tietoa, että Kankaanpäässä on 50 m halkaisijaltaan oleva yksikaistainen kiertoliittymä, Kalkkuun on Hämeen tiepiiri rakentanut kaksikaistaisen kiertoliittymän, jonka halkaisija on kokemukseni mukaan noin 100 m, ainakin selvästi suurempi kuin tuo K:pään kiertoliittymä.
- Ämmällä harjas..
kiarto liittymään, mää katon et siin on mun auton kokonen vapaa tila, sit mää otan harjan ja siivoon sen tilan ja "tulen" siihen ! Sit mää oikeen niin nauti.....ko se naatinto loppuu mä laitan vilkun oikealle, ja mä lähren siit kiarto liittymäst
Tuohan on hyvä linkki kaiken kaikkiaan. Tosin en jaksanut
lukea noita keskusteluja. Varmaan siellä on järkevämpiä
mielipiteitä kuin täällä.
Vielä viisi vuotta sitten opetuskirjallisuudessa eroteltiin
käsitteet liikenneympyrä ja kiertoliittymä toisistaan juuri
niin kuin aikaisemmin kirjoitin.
Nykyisin toimittajat puhuvat vain kiertoliittymistä yleis-
nimenä. Pitääkö jatkossa kirjoittaa kiertoliittymä isolla,
kun tarkoitetaan aluperäistä määritelmää kiertoliittymästä?
Huomasitko, että piirroksessa ei esiintynyt kertaakaan sana
kiertoliittymä vaan siinä puhuttiin yksinomaan liikenne-
ympyrästä?
Loppujen lopuksi lienee yks hailee, miksi tuota risteysjärjestelyä
kutsutaan. Tärkeintä olisi, että niissä ajetaan merkkien osoittamien,
huom. samojen sääntöjen mukaisesti. Ei pitäisi olla ylivoimainen
oppiminen huiskuttelijoillekkaan.- taas kerran
Jälleen oiva esimerkki, kuinka Täpinä onnistui itse kumoamaan omat puheensa. Paljonhan tuosta olikin hyötyä noista höpinöistä.
Näin käy kun on paljon mielipiteitä, mutta vähän tietoa! taas kerran kirjoitti:
Jälleen oiva esimerkki, kuinka Täpinä onnistui itse kumoamaan omat puheensa. Paljonhan tuosta olikin hyötyä noista höpinöistä.
Näin käy kun on paljon mielipiteitä, mutta vähän tietoa!Sinulla tuo luvetun ymmärtäminen on luetun arvaamista.
Kirjoitukseni ovat faktoja tälläkin kertaa. Ymmärrän, että
huiskuttajaa ottaa päähän oma typeryytesi.
Olet tosi mamis lievästi sanottuna, kun ei ole miestä,
tuskin oletkaan mies, et ainakaan vailla vertaa, kun puskasta
huutelet. Ei ole kanttia käyttää edes samaa nimimerkkiä
koko ketjun ajan, saatikka esiintyä rekisteröidyllä nimimerkillä.
Itsetuntosi on olematon, pahoittelen aiheuttamaani tuskaasi.
Varmaan olet saanut pahasti turpiisi jo jossain aikaisemmassa
yhteydessä kun noin pillastuit. Huomaa, Sinä aloitit tämän
asiattoman nokittelun ja annoit minulle aseet lopettaa
tämän tähän minun puolestani, itseasiassa tyylikkäästi.- että sillä tavalla
Täpinä kirjoitti:
Sinulla tuo luvetun ymmärtäminen on luetun arvaamista.
Kirjoitukseni ovat faktoja tälläkin kertaa. Ymmärrän, että
huiskuttajaa ottaa päähän oma typeryytesi.
Olet tosi mamis lievästi sanottuna, kun ei ole miestä,
tuskin oletkaan mies, et ainakaan vailla vertaa, kun puskasta
huutelet. Ei ole kanttia käyttää edes samaa nimimerkkiä
koko ketjun ajan, saatikka esiintyä rekisteröidyllä nimimerkillä.
Itsetuntosi on olematon, pahoittelen aiheuttamaani tuskaasi.
Varmaan olet saanut pahasti turpiisi jo jossain aikaisemmassa
yhteydessä kun noin pillastuit. Huomaa, Sinä aloitit tämän
asiattoman nokittelun ja annoit minulle aseet lopettaa
tämän tähän minun puolestani, itseasiassa tyylikkäästi.Paskanpuhumisesta ennenkään tyylipisteitä jaettu.
- uusi nimimerkki
Täpinä kirjoitti:
Sinulla tuo luvetun ymmärtäminen on luetun arvaamista.
Kirjoitukseni ovat faktoja tälläkin kertaa. Ymmärrän, että
huiskuttajaa ottaa päähän oma typeryytesi.
Olet tosi mamis lievästi sanottuna, kun ei ole miestä,
tuskin oletkaan mies, et ainakaan vailla vertaa, kun puskasta
huutelet. Ei ole kanttia käyttää edes samaa nimimerkkiä
koko ketjun ajan, saatikka esiintyä rekisteröidyllä nimimerkillä.
Itsetuntosi on olematon, pahoittelen aiheuttamaani tuskaasi.
Varmaan olet saanut pahasti turpiisi jo jossain aikaisemmassa
yhteydessä kun noin pillastuit. Huomaa, Sinä aloitit tämän
asiattoman nokittelun ja annoit minulle aseet lopettaa
tämän tähän minun puolestani, itseasiassa tyylikkäästi.Minä se tässä taas. Kyllähän sinä käsialasta tunnistat. Väärässä olet muulta osin, kuten aina.
- vain oikealle vilkku
uusi nimimerkki kirjoitti:
Minä se tässä taas. Kyllähän sinä käsialasta tunnistat. Väärässä olet muulta osin, kuten aina.
Tänäänkin kiertoliittymässä yksi tosiurpo vilkutti vasemmalle Cadillacin cittarilla tai mikälie maasturi, en ymmärrä mistä ovat ajokortin saaneet vai onko laisinkaan.
- sellanen juttu
tapojasi, aiheeseen kuulumaton viesti mutta nauti nyt itse vaan harrastuksestasi.
- tollanen juttu
erilaisia harrastuksia riittää, varmaan pulustakin saat taivaallisen nautinnon.
- tryewohgavl
Kerro aika ja paikka!!
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin2457607IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its2444643- 1711805
Vihjeitä kaivatusta
Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)741690- 711184
- 1341142
Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?61087Lieksa missä syy?
Kun viranhaltijat irtisanoutuu tehtävistä? Museonjohtaja irtisanoutunut. Sivistysjohtaja lähtökuopissa ja Lieksan Kiinte128976Martina Jeopardyssa
Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy207951- 104925