Millainen on hyvä hoitaja?

Ronttis

Minua kiinnostaa, minkälainen on mielestänne hyvä hoitaja?
Olisi ammatillisen kehittymisenikin kannalta hienoa kuulla asiasta laajempi näkökulma, kuin se, miten itse ajattelen.

Entä minkälaisia ominaisuuksia mielestänne vaaditaan dementoituneen vanhuksen hoitajalta?

26

9257

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitaja

      hyvä hoitaja on empaattinen, määrätietoinen, asiallinen, hyvän tietopohjan omaava, ulospäin suuntautunut, yhteistyökykyinen, ymmärtäväinen, ajattelevainen, huumorintajuinen, luotettava, tiedon haluinen, näppärä käsistään, loistava kirjoittaja, potilaan asiamies, kärsivällinen ja niin paljon kaikkea muuta, ettei sitä kukaan saata uskoa. Paljon helpompiakin ammatteja varmasti löytyy ja suosittelenkin niitä aina nuorille alalle aikoville.

      • Ronttis

        ja tarpeellisia ominaisuuksia kaikki!

        Lisäisin vielä tuohon, että omatunto on hyvä opastaja hoitotyössä.

        Mutta jos me suositellaan nuorille alalle aikoville muita, helpompia ammatteja, niin kuka meidät sitten joskus hoitaa? Varmaan näistä nuoristakin löytyy ihmisiä, joilla kantti kestää alan paineet.


      • Omainen
        Ronttis kirjoitti:

        ja tarpeellisia ominaisuuksia kaikki!

        Lisäisin vielä tuohon, että omatunto on hyvä opastaja hoitotyössä.

        Mutta jos me suositellaan nuorille alalle aikoville muita, helpompia ammatteja, niin kuka meidät sitten joskus hoitaa? Varmaan näistä nuoristakin löytyy ihmisiä, joilla kantti kestää alan paineet.

        Hvvin tärkeä ominaisuus dementiahoidossa.
        Aktiivinen omainen nähdään useimmiten uhkana, tämän tiedän omasta kokemuksestani, mutta omaisena olen valmis ainakin hyvään yhteistyöhön, jos vain siihen pienikin mahdollisuus annettaisiin.


      • oikea hoitaja

        minä, plus vielä, että olen mielettömän komea ja helvetin rikas.


    • rabies

      Intuitio, tilannetaju, nopea päätöksenteko....

      • Omainen

        Tällainen asenne on tärkeä.
        Ei kaikkitietävä ja koppava, minä olen se oikea hoitaja, minä määrään täällä, omaiset väistykää mielipiteinenne-tyyliin.


    • Meilnöös

      Hyvä hoitaja on myös yhteistyökykyinen, pitää hyvää huolta myös itsestään, noudattaa esimiestensä asettamia hoitolinjauksia, osaa työskennellä myös "aloittelijoiden" kanssa, osaa pistää asioita tärkeysjärjestykseen, osaa pitäää puolensa. Näitä mainitsemiani taitoja tarvitaan myös kaikkien niiden ohella, mitä muut ovat tänne jo kirjoittaneet.

      • Mervi

        Siis tottelevainen esimiehille.Tuohan se juuri on kaiken pahan alku ja juuri, autoritäärin johtamiskulttuuri hoitoalalla.
        Hui ku mua rupes taas tympiin tämä leikkikoulutaso.


      • rabies
        Mervi kirjoitti:

        Siis tottelevainen esimiehille.Tuohan se juuri on kaiken pahan alku ja juuri, autoritäärin johtamiskulttuuri hoitoalalla.
        Hui ku mua rupes taas tympiin tämä leikkikoulutaso.

        ... omituista, että jos joku kerrankin uskaltaa avata suunsa ja tuoda esille myös oman näkökantansa, olet sinä ensimmäisenä sen tuomitsemassa.

        Onko mielestäsi hyvä hoitaja sellainen, joka ei tule toimeen esimiehensä kanssa, aiheuttaa kauhnauksia työpaikalla ja vetää köyttä aina eri suuntaan.

        Mervi hyvä, uudistuksia voi esittää myös maltillisesti, keskustelemalla, tuoda niitä julki osastokokouksissa.

        Johdon on hyvä olla vahva. Heikko johtaja jää helposti jalkoihin, kun päätetään sulkea osasto, vähentää henkilökuntaa tai siirtää koko henkilökunta...


      • Mervi
        rabies kirjoitti:

        ... omituista, että jos joku kerrankin uskaltaa avata suunsa ja tuoda esille myös oman näkökantansa, olet sinä ensimmäisenä sen tuomitsemassa.

        Onko mielestäsi hyvä hoitaja sellainen, joka ei tule toimeen esimiehensä kanssa, aiheuttaa kauhnauksia työpaikalla ja vetää köyttä aina eri suuntaan.

        Mervi hyvä, uudistuksia voi esittää myös maltillisesti, keskustelemalla, tuoda niitä julki osastokokouksissa.

        Johdon on hyvä olla vahva. Heikko johtaja jää helposti jalkoihin, kun päätetään sulkea osasto, vähentää henkilökuntaa tai siirtää koko henkilökunta...

        Uudistukset eivät varmaankaan saa jalansijaa muuten kuin hallituksen määräämänä.
        Kanaparvi, joka omistautuu juoruiluun, toistensa ja omaisten kiusaamiseen ei ikinä anna kenenkään tuottaa mitään uutta keskuudessaan.
        Tällainen uudistaja nokittais aika nopeasti maahan.
        Ja hyviä johtajia on tosi harvassa hoitoaloilla, mistä sitten johtuneekin.
        Luulisin, että siitä, että ne jotka sopisivat johtajiksi eivät useimmiten näitä paikkoja hae, he omistautuvat sen sijaan perheelleen ja kodilleen.


        Alahan sinäkin sen sijaan parantaa sitä hoitolaatua, kun että istut täällä vouhottamassa ja mitätöimässä toisten ajatuksia hoidosta.
        Näytähän työpaikallasi, miten tämä uudistushomma toimii.

        Ole hyvä, siinä on sulle tekemistä pitkäksi pitkäksi aikaa.
        Älä kuitenkaan hämmästy, jos sulta sulat lentää kun nokat iskee.


      • Ronttis
        Mervi kirjoitti:

        Uudistukset eivät varmaankaan saa jalansijaa muuten kuin hallituksen määräämänä.
        Kanaparvi, joka omistautuu juoruiluun, toistensa ja omaisten kiusaamiseen ei ikinä anna kenenkään tuottaa mitään uutta keskuudessaan.
        Tällainen uudistaja nokittais aika nopeasti maahan.
        Ja hyviä johtajia on tosi harvassa hoitoaloilla, mistä sitten johtuneekin.
        Luulisin, että siitä, että ne jotka sopisivat johtajiksi eivät useimmiten näitä paikkoja hae, he omistautuvat sen sijaan perheelleen ja kodilleen.


        Alahan sinäkin sen sijaan parantaa sitä hoitolaatua, kun että istut täällä vouhottamassa ja mitätöimässä toisten ajatuksia hoidosta.
        Näytähän työpaikallasi, miten tämä uudistushomma toimii.

        Ole hyvä, siinä on sulle tekemistä pitkäksi pitkäksi aikaa.
        Älä kuitenkaan hämmästy, jos sulta sulat lentää kun nokat iskee.

        Tarkoitukseni ei ole mitätöidä kokemuksiasi, mutta pistämpä minäkin nokkani tähän soppaan.

        Meillä oli aivan ihana osastonhoitaja, kun aiemmin opiskelin. Lämmin, huumorintajuinen, humaani ja myös tarpeentullen jämpti ihminen.
        Hän myös osallistui itse hoitotyöhön, kun varsinaiselta työltään, eli osaston asioiden hoitamiselta kerkisi. Vei vuodepotilaita suihkuun, syötti, tuurasi sairastunutta hoitajaa, kun ei saatu ketään tilalle, jne.

        Tälläisen ihmisen ollessa osastonhoitajana voitte uskoa, että osastolla oli myöskin työskentelyilmapiiri aivan ihana ja tottakai se heijastui hyvänä olona myös potilaisiin.
        Harmi, että hän on jäänyt eläkkeelle. Hänestä tykkäsivät työntekijät, potilaat ja omaiset.

        Kunnioitan häntä aivan valtavasti. Juuri sellaisen esimerkin jokainen opiskelija tarvitsisi.


      • Mervi
        Ronttis kirjoitti:

        Tarkoitukseni ei ole mitätöidä kokemuksiasi, mutta pistämpä minäkin nokkani tähän soppaan.

        Meillä oli aivan ihana osastonhoitaja, kun aiemmin opiskelin. Lämmin, huumorintajuinen, humaani ja myös tarpeentullen jämpti ihminen.
        Hän myös osallistui itse hoitotyöhön, kun varsinaiselta työltään, eli osaston asioiden hoitamiselta kerkisi. Vei vuodepotilaita suihkuun, syötti, tuurasi sairastunutta hoitajaa, kun ei saatu ketään tilalle, jne.

        Tälläisen ihmisen ollessa osastonhoitajana voitte uskoa, että osastolla oli myöskin työskentelyilmapiiri aivan ihana ja tottakai se heijastui hyvänä olona myös potilaisiin.
        Harmi, että hän on jäänyt eläkkeelle. Hänestä tykkäsivät työntekijät, potilaat ja omaiset.

        Kunnioitan häntä aivan valtavasti. Juuri sellaisen esimerkin jokainen opiskelija tarvitsisi.

        Ihanaa että yksi hyvä johtaja hoitoalalta löytyi.
        Ja aivan totta: minäkin olen tavannut - yhden.
        Siis nyt on todistettavasti ollut olemassa jo KAKSI hyvää osastonhoitajaa hoitoalalla.
        Juuri samanlaisen ihanan johtajan, mistä puhuit, olen itsekin kokenut, mutta kasapäin sitten aivan surkeita tyyppejä, jotka ovat vain omistautuneet omien puutteellisuuksensa peittelyyn ja juonitteluun oman "hovinsa" kanssa.

        Toivotaan, että näitä hyviä johtajia tulisi hoitopaikoille pilvin pimein.


      • oikea hoitaja
        Mervi kirjoitti:

        Ihanaa että yksi hyvä johtaja hoitoalalta löytyi.
        Ja aivan totta: minäkin olen tavannut - yhden.
        Siis nyt on todistettavasti ollut olemassa jo KAKSI hyvää osastonhoitajaa hoitoalalla.
        Juuri samanlaisen ihanan johtajan, mistä puhuit, olen itsekin kokenut, mutta kasapäin sitten aivan surkeita tyyppejä, jotka ovat vain omistautuneet omien puutteellisuuksensa peittelyyn ja juonitteluun oman "hovinsa" kanssa.

        Toivotaan, että näitä hyviä johtajia tulisi hoitopaikoille pilvin pimein.

        ja nythän voitte mennä sefun kanssa vaikka yhteiseen suihkuun kun noin olette samoilla linjoilla asioissa vai tuliko samalta koneelta molemmat viestit.


      • Ronttis
        oikea hoitaja kirjoitti:

        ja nythän voitte mennä sefun kanssa vaikka yhteiseen suihkuun kun noin olette samoilla linjoilla asioissa vai tuliko samalta koneelta molemmat viestit.

        Mikä ihme sinua nyt kismitti siinä, että kerroin tapaamastani aivan mahtavasta osastonhoitajasta?

        Eikö niitä hoitoalan ihmisiä saisi kiittää, jotka ovat sen ansainneet? Keneltä se on pois?

        Olen täysin ulalla!


      • oikea hoitaja
        Ronttis kirjoitti:

        Mikä ihme sinua nyt kismitti siinä, että kerroin tapaamastani aivan mahtavasta osastonhoitajasta?

        Eikö niitä hoitoalan ihmisiä saisi kiittää, jotka ovat sen ansainneet? Keneltä se on pois?

        Olen täysin ulalla!

        toimia sefuna ja olla siinä puolueeton, eikä suinkaan pyrkiä miellyttämään nimim. omainen.
        Minä olen useasti pyytänyt sinua poistamaan hänen pahimpia viestejää, mutta ei vaan onnistu.


      • Omainen
        oikea hoitaja kirjoitti:

        toimia sefuna ja olla siinä puolueeton, eikä suinkaan pyrkiä miellyttämään nimim. omainen.
        Minä olen useasti pyytänyt sinua poistamaan hänen pahimpia viestejää, mutta ei vaan onnistu.

        Sinäkö olisit sitten puolueeton taho määräilemään viestien poistamista?
        Anna mun kaikki kestää.


      • rabies
        Mervi kirjoitti:

        Uudistukset eivät varmaankaan saa jalansijaa muuten kuin hallituksen määräämänä.
        Kanaparvi, joka omistautuu juoruiluun, toistensa ja omaisten kiusaamiseen ei ikinä anna kenenkään tuottaa mitään uutta keskuudessaan.
        Tällainen uudistaja nokittais aika nopeasti maahan.
        Ja hyviä johtajia on tosi harvassa hoitoaloilla, mistä sitten johtuneekin.
        Luulisin, että siitä, että ne jotka sopisivat johtajiksi eivät useimmiten näitä paikkoja hae, he omistautuvat sen sijaan perheelleen ja kodilleen.


        Alahan sinäkin sen sijaan parantaa sitä hoitolaatua, kun että istut täällä vouhottamassa ja mitätöimässä toisten ajatuksia hoidosta.
        Näytähän työpaikallasi, miten tämä uudistushomma toimii.

        Ole hyvä, siinä on sulle tekemistä pitkäksi pitkäksi aikaa.
        Älä kuitenkaan hämmästy, jos sulta sulat lentää kun nokat iskee.

        ... ei ajeta tänä päivänä barrikadeilla, liput liehuen. Ei mennä osastonhoitajan ovelle soittamaan suuta ja huudeta sumusireeninä.

        Uudistuksista keskustellaan. Tehdään tutkimuksia, kyselyjä potilaille heidän tarpeistaan ja tyytyväisyydestään. Siltä pohjalta lähdetään kartoittamaan muutostarpeita. Otetaan käyttöön uusia menetelmiä. Oletko kuullut "käypä hoito"- menetelmistä?

        Se on muuten myös sitä demokratiaa... ensimmäisenä kuvatulle tyylille on olemassa myös nimitys... heitä hoidetaan paljon suljetuilla osastoilla....


    • Anonyymi

      Eräässä hoitokodissa on mieshoitaja ihan täysi ääliö ja ihan apinan näköinen entinen palomies mutta nykyään niin huonossa kunnossa että ei pysty miesten töihin vaikka onkin olevinaan kovanaama,ei voi kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu.

      • Anonyymi

        Sitten on oikein sopiva vanhusten ”hyväksi hoitajattareksi”. Tsemppiä!


    • Anonyymi

      Elämäntavat krapulaisena päivät illalla ryypätään.

      • Anonyymi

        .......että jaksaa.............


    • Anonyymi

      Parempi kysymys olisi mikä on hyvä hoiva-alan organisaatio, missä voisi olla hyvä hoitaja. Koko hoiva-ala elää 70-luvun johtamistapaa, johtaminen on huonoa hierargista johtamista ilman kannusteita. Ilmapiiri on ainoastaan selviytymistä seuraavaan päivään, ilman mitään vaikuttamisen mahdollisuutta työhön.

      • Anonyymi

        Nimenomaan! Jos ei hoitaja miellytä esimiestä, niin sillä ei ole mitään väliä onko ”hyvä” tai ”huono”. Työsopimusten ollessa määräaikaisia, hoitaja saa lähteä heti, jos ei ole esimiehen mieleen.

        Ei siinä ole millään muulla mitään merkitystä! Niin paljon on todella räikeitä tapauksia.


    • Anonyymi

      Sovin vuosia sitten äitiäni kotona auttavan hoitajan kanssa joka toi ruokaa että he yhdessä juttelevat ettei äiti tunne oloaan yksinäiseksi. Kävin itse tekemässä muut käytännön työt. He olivatkin keksineet hauskan tavan tuoda äidille Apu-lehtiä ja kattaa pöydän kahvikupilla. Joko he tai lapsenlapset. Huomasin juuri, että tuon olisi voinut tulkita dementiaksi. Oliko hoito hyvää, äiti ei ainakaan valittanut.

      • Anonyymi

        Että mitä? - Nm. Mitäääh


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4493
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      116
      4095
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2740
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      21
      1653
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      92
      1590
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1563
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe