lehdestä, että opettajalle ei kuulu huolehtia diabeetikkolapsesta. Kysyn nyt, että jos lapsen verensokeri menee liian alas ja lapsi menee tajuttomaksi, kuuluuko opettajan edes tilata ambulanssi?
Vai jättääkö opettaja lapsen lattialle makaamaan ja jatkaa vain tuntia. Olettaen, että koulussa ei ole terveydenhoitajaa ollenkaan tai ole muuten paikalla. Onneksi lapseni ovat jo aikuisia, eikä heillä ole diabetesta. Mutta koska suvussa on erittäin kova rasitus diabetekseen, ihan varmasti joku lapsenlapsistani sairastuu siihen. Toivottavasti kuitenkaan ei. Muutenhan lapsi kuolee hoidon puutteessa. Teoriassa siis asia kuuluu terveydenhoitajalle, mutta käytännössä sellaista ei ole. Korkeintaan kerran viikossa käy. Jo silloin kun nuorin lapsistani oli koulussa, ei tarvittaessa koskaan terveydenhoitaja ollut paikalla. Onneksi sattui vain pikku tapaturmia ja minut hälytettin töistä viemään lapsi lääkäriin. Sellaisissa tapauksissakin, joissa lääkärin hoito ei olisi ollut tarpeen, terveydenhoitaja olisi riittänyt. Itse töissä ollessani tein monasti sellaisia hommia, jotka eivät olisi minulle kuuluneet ollenkaan. Mikä etuoikeus opettajilla on kieltäytyä?
Luin diabetes-
10
839
Vastaukset
- 9+4
Kyse on vastuusta. Opettajat, jos joku ammattiryhmä, tekee paljon sellaisia hommia, jotka eivät kuulu kenellekään muulle. Lääkinnällisissä toimenpiteissä menee kuitenkin vastuun takia raja. Opettajilla ei ole lääkinnällistä koulutusta ja siksi oppilaan lääkitsemistä ei saa sälyttää opettajan kontolle. Jonkin mennessä väärin opettaja olisi auttamattomasti pulassa, vaikka olisikin vain noudattanut lääkärin tms. ohjeita.
Hätätapauksia tuo ohje olla lääkitsemättä ei tietenkään koske. Jokaisella koulun aikuisella on aikuisen vastuu hätätapauksen sattuessa, toisin sanoen myös siivooja ja keittäjä on velvollinen tekemään kaikkensa auttaakseen hengenhädässä olevaa oppilasta. Tuossa ohjeistuksessa on kyse lähinnä siitä, että opettajien kontolle ollaan sälytetty säännöllisiä lääkinnällisiä toimenpiteitä. Lääkinnällisiä toimia on siirretty opettajille mm. säästösyistä, jotta terveydenhuoltohenkilökuntaa ollaan voitu vähentää tai irrottaa muihin toimipisteisiin. - aina autetaan
Jos hän "opettaja" ei auta diabetespotilasta hän saa syytteen kuolemantuottamuksesta. Ei kai heille kuuluisi muu kuin palkka lomat. Kuulu toimenkuvaan tai, mutta heitteillejättö on RIKOS josta lainsäädännännössä on säädetty rangaistus.
Aina jos koulussa tapahtuu vakava onnettomuus tai kuolemantapaus (kenelle vaan) niin poliisi selvittää asian. Ja em. tapauksesta on syytteessä opettaja ja rehtori jos on antanut kyseisen ohjeen.- koko homma
Tää on niin sukkela juttu. Opet kieltäytyy hoitamasta diabeetikkoja, koska on kyse lääkehoidosta. KKA:t niitä hoitavat meidänkin kunnassa, minä esimerkiksi, vaikka mulla ei ole sitä lääkehoidon koulutusta.
Rehtorille kun olen asiasta sanonut, niin kohauttaa vaan olkiaan.
Olepa siinä sitten hankala työntekijä ja kiletäydy hommasta. Määräaikaisena on mukavaa :(
Pakkohan sitä diabeetikkoa on jonkun hoitaa. - yksi ope
koko homma kirjoitti:
Tää on niin sukkela juttu. Opet kieltäytyy hoitamasta diabeetikkoja, koska on kyse lääkehoidosta. KKA:t niitä hoitavat meidänkin kunnassa, minä esimerkiksi, vaikka mulla ei ole sitä lääkehoidon koulutusta.
Olepa siinä sitten hankala työntekijä ja kiletäydy hommasta. Määräaikaisena on mukavaa :(
Pakkohan sitä diabeetikkoa on jonkun hoitaa.Moi!
Ymmärrän, että asia huolestuttaa perheitä tietysti todella ja on väärin, että pitää huolestua asiasta jonka pitäisi automaattisesti olla kunnossa.
Omalla isolla koulullani tiedän muutaman open ja avustajan valvovan pistämistä. Itsekin olen vahtinut lapsen verensokeria kun hän käy minun tunnillani joitakin kertoja viikossa ja pari kertaa valvonut pistämisen kun ope on ollut poissa töistä. Teistä vanhemmilta tuntuu varmaan kummalta kun teille pistäminen ym on niin tuttua mutta kyllä minulla silti alussa kammotti ajatus että teen jonkin virheen ja käy sitten huonosti vaikka olen todella vainoharhainen asian suhteen... Lapsi pistää siis itse ja vanhemmat kirjoittavat joka päivälle rajat paljonko milläkin sokeriarvolla pistetään. En osaisi laskea hiilareita vaikka tiedän että avustajat tekevät sitä hoitamilleen lapsille.
Oaj tosiaan sanoo että opettajan ei kannata suostua huolehtimaan diabeteslapsen pistämisestä tai sen valvonnasta. En ole varma mutta olenkin miettinyt tukisiko oaj opettajaa jos jollekin lapselle jotain kävisi opettajan huolehtiessa pistämisestä eli ymmärrän myös opettajien ja avustajien pelon painavasta vastuusta toisen lapsen hengestä ja hyvinvoinnista. Olen myös ihmetellyt mikä ero on onko pulassa avustaja vai ope... Tosin meidän koulullamme useat avustajat ovat olleet diabeteskoulutuksessa. Opettajille sitä ei järjestetty mutta moni opettaja on tosin ensiapukurssilla kuullut joitain ohjeita mutta eihän se ole sama asia kuin kunnon koulutus. Ihannetilannehan olisi terveydenhoitaja koululla mutta kaikki tuntevat todellisuuden... - mikään kipusisko
koko homma kirjoitti:
Pakkohan sitä diabeetikkoa on jonkun hoitaa.MUtta ja muutta. Opettajan on hyvä tietää mikäli joku oppilas sairastaa jotakin. Ja epilepsia kohtauksen saannutta tai muuta vastaavaa on autettava hätätilanteessa. Mutta opettaja ei ole mikään sairaanhoitaja vaan opettaja.
Anteeksi minä oletan että opettjat ovat niin fiksuja että osaavat vetää asiassa rajan oikeaan kohtaan... - rasitus
mikään kipusisko kirjoitti:
MUtta ja muutta. Opettajan on hyvä tietää mikäli joku oppilas sairastaa jotakin. Ja epilepsia kohtauksen saannutta tai muuta vastaavaa on autettava hätätilanteessa. Mutta opettaja ei ole mikään sairaanhoitaja vaan opettaja.
Anteeksi minä oletan että opettjat ovat niin fiksuja että osaavat vetää asiassa rajan oikeaan kohtaan...ja avustaja on avustaja, ei mikään sairaanhoitaja. Mutta niin vaan joutuu olemaan.
- 20 +9
Kuten yllä on mainittu, tietysti hätätilanteessa pitää kaikkien ihmisten auttaa.
Kyse on siitä, että kenenkään ei-terveydenhuollon työntekijän ei kannata alkaa tekemään hoitajan töitä (jos työnantaja ei terveydenhuollon resursseja siihen osoita), koska heillä ei siihen ole koulutusta. Opettajan ei tarvitse ottaa vastuuta hoidosta, jos kunta ei hoitotyövoimaa siihen hanki. Joten hoitotyöstä on viisasta kieltäytyä. Haluaisitko alkaa tuosta vaan lääkäriksi ja ottaa vastuun potilaistasi?
Sanoit tehneesi hommia, jotka eivät kuuluneet sinulle. Teitkö sairaanhoitoa, jonka tuloksista sinut voitaisiin laittaa tilille? Hoitajan tai lääkärin toimenpiteitä. Jos teit, kerro ihmeessä, mitä. - eaeaeaea
pitäisi ollatehtynä lääkehoidon (yleis)suunnitelma kouluillakin. Esim. Tampereella on ohjeistus kouluja, päivähotioa ja iltapäiväkerhotoimintaa varten. Lääkehoitosuunnitelma eli kuka on mistäkin vastuussajne. pitää olla osana turvallisuuus suunnitelmaa. Lisäksi jokaisen lapsen kohdalla pitää tehdä henkilökohtainen lääkehoidon toteutus suunnitelma käytänön tasolle (oli lapsella, sitten mikä tahansa lääkitys)
Mikään laki ei suoraan sani, kenen on vastuu dm-lapsen hoidosta koulupäivän aikana. Mutta auttamisvelvollisuus esim. tajuttomuustilanteessa on kaikilla. Kaikki aikuiset ja lapsetkin osaavat soittaa 112. Tavallisen tallaajankin järki sanoo, että jos lasta ei saada hereille kesken koulupäivän, pitää soittaa 112! - Anonyymi
No mun koulussa Ulvilassa itseasiassa samalla luokalla kuin minä on yksi tyttö jolla on ollut diabetes 3-vuotta niin pistää insuliinillä ruokailussa vatsaan ja se on ällöttävän näköistä ainakin mun mielestä tää asia vasta selvisi viime vuoden Lokakuussa pari päivää ennen syyslomaa Yhedelle ohjaajista ja mä itkin ruokalassa ja olin nolona kun itkin koulussa se oli noloa niin käy mulle todella harvoin koulussa no tää asia ei ratkennut äidilleni ja isälleni tai kellekään tuttavistani paitsi pikkusiskolleni mutta hän lupasi olla kertomatta asiasta äidilleni
Mulla itselläni ei ole diabetestä onneksi
Mutta vaikkei mulla ole diabetestä niin silti musta tuntuu aina kun se tyttö laittaa piikin vatsaan niin tuntuu omat verensokerit menevän tosi matalalle vaan pelosta ja nyt mä kirjoitan tän vaan siksi jos teillä on samanlaisia kokemuksia jos ällöttää jos joku laittaa piikin vatsaan mulla on neulakammo ja mä tuun saamaan rokotuksen syksyllä varmaan Syyskuussa koulussa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t503287- 151700
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin171631- 341588
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251382Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401302- 611239
Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901085Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221013- 127952