...toinen osapuoli ei ole maksanut mitään...
Onkohan tämmöisestä tilanteesta kokemusta? Muutama vuosi sitten minä ja avopuolisoni otimmme yhteisen lainan ja ostimme talon, papereissa siis lukee molempien nimet. Minä olen kuitenkin koko ajan ollut talouden ainoa leiväntienaaja, avopuolisolla ei ole ollut mitään omia tuloja edes tukien muodossa, eikä hän siten ole myöskään maksanut omaa osuuttaan lainasta, eikä osallistunut talouden muihinkaan menoihin. Tämä on periaatteessa mahdollista todistaa esim. tiliottein. Miten tässä nyt tulisi eron tullessa toimia? Onko esim. mahdollista, että talo ja laina siirretään kokonaan minun nimiini?
Avoliitto, yhteinen laina ja talo, mutta...
12
2780
Vastaukset
- Siis puoliksi
Ensinnäkin lainasta. Jos se on molempien nimissä ja toinen ei maksa, niin toinen sitten maksaa. Vaikka molempien nimi on paperissa, niin loppupeleissä velka karhutaan siltä, joka pystyy maksamaan.
Onko talo molempien nimissä omistusosuudella 50/50. Jos on, niin eron sattuessa toinen omistaa talosta puolet ja toinen puolet. Voit ostaa todellisella kaupalla käypään hintaan toisen ulos talosta. Eli maksat siitä puolikkaasta markkinahinnan. Voitte samalla sopia, että otat koko lainan omiin nimiisi. Tuo lainaosuus tietysti vähentää sinun maksamaa hintaa sille avopuoliskollesi.
Tuossa kuviossa on tietysti yksi mutta. Pankin pitää se hyväksyä. Eli onko sinulla niin isot tulot, että selviät siitä koko lainasta? Myös pankin mielestä?
Helpoin kuvio olisi kaikkien kannalta, että myisitte talon pois, maksaisitte koko lainan pois ja laittaisitte mahdollisesti yli jäävän rahan puoliksi.- Lallis
Minä olen ne lainan lyhennykset ja korot maksellut yksin omista tuloistani tähänkin asti, ei siis olisi mikään ongelma maksaa jatkossakin. Pelkästään minun tulojeni perusteella laina aikoinaan myönnettiinkin. Kaikki se mitä lainasta on tähän mennessä maksettu, on mennyt minun kukkarostani. Ei laina tietysti neljässä vuodessa ole kovin paljon ehtinyt lyhentyä. Tyhmäähän se oli laittaa molempien nimet papereihin (talo ostettiin myös puoliksi), mutta kuvittelin tietysti että puoliso ennen pitkää alkaa itsekin maksamaan jotain...
- 12+3
Lallis kirjoitti:
Minä olen ne lainan lyhennykset ja korot maksellut yksin omista tuloistani tähänkin asti, ei siis olisi mikään ongelma maksaa jatkossakin. Pelkästään minun tulojeni perusteella laina aikoinaan myönnettiinkin. Kaikki se mitä lainasta on tähän mennessä maksettu, on mennyt minun kukkarostani. Ei laina tietysti neljässä vuodessa ole kovin paljon ehtinyt lyhentyä. Tyhmäähän se oli laittaa molempien nimet papereihin (talo ostettiin myös puoliksi), mutta kuvittelin tietysti että puoliso ennen pitkää alkaa itsekin maksamaan jotain...
puolia vaan jos kerran pystyt todistaan että sinä elättänyt ja maksanut kaikki niin jonkin verran joudut sille antaan,mutta et mitään puolta talosta.Nykyisin tulee noi tasinko asiat jossa tasataan tulot ja muut eli katsotaan kuka maksanut ja mitä.Jos hoitanut lapsia kotona niin saa tietenkin tasinkoa,mutta jos ei lapsia ei mitään tuloja niin olet vahvoilla.Eron tullessa ota lakimies.
- Lallis
12+3 kirjoitti:
puolia vaan jos kerran pystyt todistaan että sinä elättänyt ja maksanut kaikki niin jonkin verran joudut sille antaan,mutta et mitään puolta talosta.Nykyisin tulee noi tasinko asiat jossa tasataan tulot ja muut eli katsotaan kuka maksanut ja mitä.Jos hoitanut lapsia kotona niin saa tietenkin tasinkoa,mutta jos ei lapsia ei mitään tuloja niin olet vahvoilla.Eron tullessa ota lakimies.
12 3, eikös nuo tasingot sun muut koske vain avioliittoja? Nyt siis kyseessä vain avoliitto (ei lapsiakaan).
- mutta todellisuutta
Lallis kirjoitti:
Niinhän se monesti on, että siinä yhteenmuuton huumassa, kun velkaa otetaan ja taloja ostellaan, ei tule mieleen se, että mitä tapahtuu, jos erotaan.
Mutta kun olette avoliitossa, niin raaka totuus on se, että molemmat omistatte puolet siitä vekaisesta talostanne, ja velka on myös yhteinen.
Eli ainoa vaihtoehto on, jos talon haluat pitää, ostaa se puolikas pois ja ottaa koko laina nimiisi. Tietysti siten, kuten tuossa ylempänä on sanottu, kauppasummasta osa kuittautuu sillä velanpuolikkaalla.
Se, että olet maksanut tähänkin asti velkoja omasta pussistasi, ei merkitse mitään, jos toinen kiistää asian. Silloin ainoa tie on oikeus, missä yrität todistaa tuon asian. Siellä taas voi tunnetusti käydä miten tahansa. Todistamiseen tarvitaan muutakin, kuin pelkät tiliotteet. - Lallis
mutta todellisuutta kirjoitti:
Niinhän se monesti on, että siinä yhteenmuuton huumassa, kun velkaa otetaan ja taloja ostellaan, ei tule mieleen se, että mitä tapahtuu, jos erotaan.
Mutta kun olette avoliitossa, niin raaka totuus on se, että molemmat omistatte puolet siitä vekaisesta talostanne, ja velka on myös yhteinen.
Eli ainoa vaihtoehto on, jos talon haluat pitää, ostaa se puolikas pois ja ottaa koko laina nimiisi. Tietysti siten, kuten tuossa ylempänä on sanottu, kauppasummasta osa kuittautuu sillä velanpuolikkaalla.
Se, että olet maksanut tähänkin asti velkoja omasta pussistasi, ei merkitse mitään, jos toinen kiistää asian. Silloin ainoa tie on oikeus, missä yrität todistaa tuon asian. Siellä taas voi tunnetusti käydä miten tahansa. Todistamiseen tarvitaan muutakin, kuin pelkät tiliotteet.Olihan tätä ennen toki asuttu yhdessä pitkään, vuokralla tosin...
Sitä en tiedä kiistäisikö puoliso tuon maksamattomuuden. Ei välttämättä. Ja jos ei tiliotteet riitä todisteeksi niin varmaan sitten ainakin se, ettei hänellä ole koko tänä aikana ollut työpaikkaa, ei ole työkkärissä kirjoilla eikä myöskään saa mitään kelan tukia? Hänellä ei siis ole ollut minkäänlaista tulonlähdettä.
Ja millä minä hänestä yleensäkään eroon pääsen, kun ei hän ilman tuloja saa asuntoa, ja tukihakemusten käsittely varmaan vie ikuisuuden.Pitäisikö itse muuttaa muualle siksi aikaa, pelkäänpä että en pysty eroilmoituksen jälkeen samassa taloudessa olemaan... - Maltilla eteenpäin
Lallis kirjoitti:
Olihan tätä ennen toki asuttu yhdessä pitkään, vuokralla tosin...
Sitä en tiedä kiistäisikö puoliso tuon maksamattomuuden. Ei välttämättä. Ja jos ei tiliotteet riitä todisteeksi niin varmaan sitten ainakin se, ettei hänellä ole koko tänä aikana ollut työpaikkaa, ei ole työkkärissä kirjoilla eikä myöskään saa mitään kelan tukia? Hänellä ei siis ole ollut minkäänlaista tulonlähdettä.
Ja millä minä hänestä yleensäkään eroon pääsen, kun ei hän ilman tuloja saa asuntoa, ja tukihakemusten käsittely varmaan vie ikuisuuden.Pitäisikö itse muuttaa muualle siksi aikaa, pelkäänpä että en pysty eroilmoituksen jälkeen samassa taloudessa olemaan...Tällaisia ajatuksia äkkiseltään ajateltuna, vaikkei ole tästä kokemustakaan.
Eihän kaveria voi kadullekaan heittää. Mitä siis tehdä. Itse ilmeisesti haluaisit pitää talon vaikka eroaisittekin. Entäpä, jos näin kävisikin ja kaveri joutuu kadulle tai kavereilleen. Ei hyvä sekään. Jatkossa voi tulla muita vaikeuksia, kuten häirintää, tms. Ja, voisitko itse asua talossa tällaisen tilanteen jälkeen.
En tiedä, ehkä olisi hyvä hankkiutua talosta eroon ja jatkaa sen jälkeen kumpikin omilla teillään ns. puhtaalta pöydältä. Kummallakin olisi oma koti oman valintansa ja mahdollisuuksiensa mukaan, eikä menneisyys kummittelisi missään vaiheessa. Suosittelen, että otat yhteyttä lakimieheen tai johonkin muuhun viralliseen neuvonantajaan ennenkuin ryhdyt tositoimiin, jos tähän ratkaisuun päädyt, jotta välttyisit jälkiseuraamuksilta, ja ettet menettäisi puolia siitä mitä olet jo maksanut. Yksityiset lakimiehet ovat kalliita, mutta pankkikin kai voi tarvittaessa tällaisia palveluja järjestää. Ja, onhan sitten oikeusaputoimistokin olemassa, jos velat ja tulorajat sen sallivat.
Suosittelen että otat asioista selvää maltilla. - jtyr
Maltilla eteenpäin kirjoitti:
Tällaisia ajatuksia äkkiseltään ajateltuna, vaikkei ole tästä kokemustakaan.
Eihän kaveria voi kadullekaan heittää. Mitä siis tehdä. Itse ilmeisesti haluaisit pitää talon vaikka eroaisittekin. Entäpä, jos näin kävisikin ja kaveri joutuu kadulle tai kavereilleen. Ei hyvä sekään. Jatkossa voi tulla muita vaikeuksia, kuten häirintää, tms. Ja, voisitko itse asua talossa tällaisen tilanteen jälkeen.
En tiedä, ehkä olisi hyvä hankkiutua talosta eroon ja jatkaa sen jälkeen kumpikin omilla teillään ns. puhtaalta pöydältä. Kummallakin olisi oma koti oman valintansa ja mahdollisuuksiensa mukaan, eikä menneisyys kummittelisi missään vaiheessa. Suosittelen, että otat yhteyttä lakimieheen tai johonkin muuhun viralliseen neuvonantajaan ennenkuin ryhdyt tositoimiin, jos tähän ratkaisuun päädyt, jotta välttyisit jälkiseuraamuksilta, ja ettet menettäisi puolia siitä mitä olet jo maksanut. Yksityiset lakimiehet ovat kalliita, mutta pankkikin kai voi tarvittaessa tällaisia palveluja järjestää. Ja, onhan sitten oikeusaputoimistokin olemassa, jos velat ja tulorajat sen sallivat.
Suosittelen että otat asioista selvää maltilla.Mikä ihmeen kaukoidän tuliainen sulla on avopuolisona? Ei mitään tuloja/tukia mistään ... pistää ihmetyttämään??? Ei muuta kuin elätä pois ja lopeta vinkuminen jos sellaisen olet tänne raahannut!
- Lallis
jtyr kirjoitti:
Mikä ihmeen kaukoidän tuliainen sulla on avopuolisona? Ei mitään tuloja/tukia mistään ... pistää ihmetyttämään??? Ei muuta kuin elätä pois ja lopeta vinkuminen jos sellaisen olet tänne raahannut!
Kiitos oikein asiallisesta kommentista jtyr. Ei ole mikään kaukoidän tuliainen vaan ihan kotimainen mies. Osasyy erohaluihini onkin juuri se ettei toisella näytä olevan mitään kiirettä hankkia omia tuloja... Olen ollut liian kiltti ja tajuan kyllä tyhmyyteni.
Ja ei, eropäätöksen jälkeen en todellakaan halua asua saman katon alla niin kauan että talo menisi kaupaksi, siinähän voi mennä ikuisuus. - maija73
jtyr kirjoitti:
Mikä ihmeen kaukoidän tuliainen sulla on avopuolisona? Ei mitään tuloja/tukia mistään ... pistää ihmetyttämään??? Ei muuta kuin elätä pois ja lopeta vinkuminen jos sellaisen olet tänne raahannut!
JTYR, mikä teitä ihmisiä oikein vaivaa... Kyllä vasmasti ihinen tietää tehneensä elämänsä virhen, hän on täällä apua ja tukea saamassa eikä tullaista lokaa. Helvetti että ottaa tällanen päähän.
Mutta...voimia Lallis, ite oon kokenu saman ja nyt oon korvia myöden kusessa.
- Lallis
Kysymys: siis jos joudun ostamaan toiselta hänen puolikkaansa, niin kuinka kalliiksi se minulle tulee? Talo ostettiin n. 100 000 eurolla ja lainasumma sama.
- jargonaut
Asianajaja saattaisi osata antaa parhaan vastauksen, mutta ehkä sinun kannattaisi tiedustella asiaa ensin pankista. Heillä nimittäin saattaa olla käsitystä ja kokemusta vastaavista tilanteista ja niissä toimimisesta. Jos ensimmäinen asiakaspalvelussa vastaava ei osaa tähän asiaan vastata, kysy rohkeasti olisiko heillä konsernissa jotakuta, joka voisi osata vastata asiaan. Luulisi, että ainakin pääkonttorista löytyy joku asuntolainoihin erikoistunut lakimies tai vastaava, joka saattaisi osata suoralta kädeltä antaa suuntaa-antavan vastauksen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236819Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61817Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723