Nostaako etanoli oktaani arvoa?

reqeryey

"Perusbensiininä on ensi vuoden alusta alkaen 95 E10, joka sisältää enintään 10 tilavuusprosenttia etanolia, mutta kaupan on myös bensiiniä 98 E5, jossa etanolia on enintään 5 tilavuusprosenttia"

Jos etanoli nostaa oktaaniarvoa?

Siis 95 oktaanisessa 10% etanolia ja 98% 5%

Tämän logiigan mukaan 95-pitäisi oikeasti olla korkeampioktaanisempaa, tai jos se on tehty
92 oktaanisesta ja etanolilla lisätty se 95 arvoon

Vai miten tämä menee??

10

1876

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kfesio

Säädetään oktaanilukua.

• 12+3

Ja polttoaine verotus muuttuu samalla.Vero maksetaan polttoaineen energian/hiilidioksiidipäästöjen,tekotavan mukaan.Eli hinnat nousee ja lujaa.Saasteisin 95 maksaa ainakin 2€ ensivuoden alusta ellei enemmän ja 98 2,5€ kuulemma.Uusi bensa olisi 1,10-1,30€/l vaan se ei käy kaikkiin autoihin ilman lisäaineita joiden hintakin nousee ja onhan se kiva ostaa bensaa ja kaadella lisäaineitra aina tankkiin.Takuu ei muuten korvaa uuden bensiinin aiheuttamia moottorivaurioita.

• sakke.kl
        12+3 kirjoitti:

Ja polttoaine verotus muuttuu samalla.Vero maksetaan polttoaineen energian/hiilidioksiidipäästöjen,tekotavan mukaan.Eli hinnat nousee ja lujaa.Saasteisin 95 maksaa ainakin 2€ ensivuoden alusta ellei enemmän ja 98 2,5€ kuulemma.Uusi bensa olisi 1,10-1,30€/l vaan se ei käy kaikkiin autoihin ilman lisäaineita joiden hintakin nousee ja onhan se kiva ostaa bensaa ja kaadella lisäaineitra aina tankkiin.Takuu ei muuten korvaa uuden bensiinin aiheuttamia moottorivaurioita.

Sillä normaali 95 poistuu markkinoilta kokonaan.Vain 98 jää tavallisena vanhoille autoille ja hinta tulee sinne 2,20€.

• nounounou
        sakke.kl kirjoitti:

Sillä normaali 95 poistuu markkinoilta kokonaan.Vain 98 jää tavallisena vanhoille autoille ja hinta tulee sinne 2,20€.

Taitaa olla Esson baarissa kuultua.

• Vallilan Henkka

puristuskestävyyttä, ollaan naapurin kanssa puhuttu että periaatteessa voisi kantta höylätä...
      Tai tunnistaakohan mun vanhan Fordin ecs polttoaineen laatua? Mutta ei se puristussuhdetta kumminkaan nosta...

• mmakine

Tämä on käynyt mielessä usein, minulla on Dodge Caravan 3.3 flexifuel ja ajan sitä etanolilla. Puristussuhde on tyypillinen jenkki eli säälittävät 8.9:1 ja luultavasti siksi että se on saatu menemään paikallisista päästörajoista läpi. Puristussuhdetta voisi luultavasti hyvinkin nostaa. ST1 ilmoittaa RE85:n oktaaniluvuksi 106 joten varaa olisi. Tosin, en ole ihan varma onko tuossa nakutuksentunnistinta. Alunperin se oli mutta jossain vaiheessa Chryslerin viisaat päättivät vaan ottaa koko vehkeen pois kun ei se kuitenkaan nakuta. Automaattia kun ei voi oikein kiusata matalilla kierroksillakaan.

Puristussuhdetta nostamalla voisi saada jonkun prosentin pöyristyttävästä kulutuksesta pois. Mutta sen verran arvokas operaatio se kyllä olisi että se pitäisi tehdä sitten vaan akateemisen kiinnostuksen vuoksi, säästön puolelle ei varmaan pääsisi koskaan. Lisäksi se taitaisi olla melko haastava homma, siinä kun ei ole nokka-akselit kansissa vaan työntötangot joiden oikeaa pituutta olisikin sitten mielenkiintoista säätää.

Ja alkuperäiselle kysyjälle: Yleisesti ottaen etanolin lisäämien perusbensoihin nostaa oktaanilukua. Kysymys on siitä että mihin polttoaineeseen sitä aletaan lisäämään. Ei oktaaniluvulle varsinaista pakollista alarajaakaan ole.

Oktaanilukua säädetään tosiaan lisäaineilla mutta ei pelkästään niillä. Tietääkseni 98E:n perusbensiinikin on vähän eri tisleistä sekoitettua kuin 95E:n pohja.

• ymmärrystä...

Niin. Juttuhan menee oikeasti niin, että suomessa on ensivuonna oktaaneiltaan polttoaineet 95 ja 98. Todennäköisesti 95 on E10 tavaraa ja 98 E5 tavaraa. Oktaaniluvut pysyy edelleen samana ja etanolipitoisuus toisessa tuotteessa nousee.
      Kun ensivuonna tankkaa, niin ensin pitää miettiä autolle sopiva oktaaniluku ja sitten kelpaako suurempi etanolipitoisuus. Siis jos 95E10 (10% etanolia), ei kelpaa autolle, niin sitten tankkaa 98E5:sta.
      Ei tämä niin kauhean vaikeaa ole, monet lehtijutut vääristää asiaa todella paljon.

• pekku222

etanoli nostaa oktaanilukua, mutta jos thdään 95 oktaanista niin että 10% on etanolia niin oktaania nostavia lisäaineita laitataan sitten vähemmän.

• Gunnar-pässi

Jokaisen lisäoktaanin tuottaminen maksaa sen tuottajalle lisää rahaa. Johtuen jalostusprosessista. Jalostaja/myyjä tekee siis ysivitosta silloin kuin ysivitosta kysytään ja siitä maksetaan. Ei ysikutosta, eikä ysiseiskaa, joka pienentäisi jalostusmarginaalia.

Etanolin oktaaniluku on jossain 106-110. Jos sitä lisätään ysivitoseen, niin sekoituksen oktaaniluku nousee melko lineaarisesti lisäyksen suhteessa. Mutta se, joka bensaa myy, ja sanoo myyvänsä nimenomaan ysivitosta, myy ysivitosta. Jalostaa silloin esim. ysikakkosbensaaa, joka etanolin lisäyksen jälkeen on sitä pyydettyä ysivitosta. Ei enempää.

Eli, ei kannata hairahtua illuusiohin siitä, että auton korkeampi puristussuhde tai fiksu elektroniikka tekisivät homman edullisemmaksi, kun jostain muka saa jotain ikään kuin ilmaiseksi. Kannattaa tsekata se oktaaniluku, ja hankkia oikeasti sopivaa bensaa.

Energiasisällöstä toisaalta kannattaa kyllä maksaa. Ja huomioida mikä sitä pienentää. Esimerkiksi se etanoli, jonka lämpöarvo on noin puolet bensan vastaavasta...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4196
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3482
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2893
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2729
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2532
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2134
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1226
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      149
      1167
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1016
    Aihe