Alvien meneminen ulosottoon

?

Käytännön kysymys: Itse olen ollut jo pitkään yrittäjänä, mutta lama on tehnyt tehtävänsä ja myynnit ovat romahtaneet nopeasti. Nyt tuli verottajalta ukaasi, että kesäkuun alkuun maksettava tietty summa tai lähtee ulosottoon. Olen soitellut ja koittanut sopia maksujärjestelyä, mutta verottaja tuntuu olevan tiukkana eikä hyväksy tarjoamaani maksusuunnitelmaa. Tuollaista summaa en kuitenkaan kasaan parissa viikossa saa - siitä ei pääse yli eikä ympäri.
Onko kenelläkään antaa ihan käytännön ohjeistusta, että miten tuo ulosottomenettely käytännössä menee; voinko koittaa kuitenkin verottajan kielloista huolimatta lyhentää noita osissa, ja miten nopeasti prosessi etenee? Yksityisellähän ulosottomerkintä vaatii oikeuden tuomion ja käsittelyyn menee puoli vuotta. Se on kyllä huomattu, että yrittäjät ovat lainsuojattomia niin monessa asiassa eikä armoa anneta, mutta kun tällaisista asioista ei ole minkään sortin käytännön kokemusta, niin alkaa vähän hirvittää.
Kyseessä avoin yhtiö, eli henkilökohtaisellakin tasolla sitä ollaan enemmän vastuussa kuin vaikkapa osakeyhtiössä...

16

3633

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 32

Tässä on hyvä esimerkki aloitteleville yritykseille. Se on niin helppoa syödä kuormasta, kuluja katentaan verottajan osuudesta. Oma periaate on ollut että, kun lasku ei lähde ellei ole varmuutta asiakkaan maksusta, niin ettei tule yllätyksia ALV:ien kanssa. Minun kukkarossa ei riitä rahaa maksaa ALV:ja asiakkaan maksamattomista laskuista ennakkoon. Jos ei matematiikkapää riitä laskemaan, kuinka paljon pitää tilittää veroja, niin kannattaa unohtaa yrittäminen ja mennä osaamisensa kanssa vieraille hommiin.

• ?

Heh heh, eli vastaus liittyi kysymykseeni miten? ;) Kieltämättä hyvä vinkki aloitteleville yrittäjille, ja itse tiedostan kyllä, että alvit ovat yrittäjälle ns. lainarahaa, mutta eipä näitä suhdannevaihteluita ja notkahduksia aina pysty etukäteen ennustelemaan satavarmasti.
        Eli siis - nyt todellakin kaivattaisiin vastauksia itse kysymykseen, jos jollakulla sellaista on antaa..?

• jfglgfgwdöhw

Kun kirjaa laskun luottotappioksi, saa vähentää ALV-velka vastaavasti. Jos maksu sittenkin saapuu, on helppo tehdä oikaisu. Käsittääkseni luottotappioksi kirjoittaminen ei edellytä kaikkien perimistoimien keskeyttämistä.

• koita tätä.. .

En ole joutunut ihan näin pitkälle itse menemään, VOI toimia, tai sitten ei..

Ota vaikka koko kirjanpito mukaasi ja mene verotoimistoon. Maksa eräpäivään mennessä, mieluummin heti niin paljon kuin vain voit menemättä konkurssiin. -TIPUTA OMAA PALKKAASI! Riippumatta mitä teet, tulet nyt ainakin jonkin aikaa elämään hyvin tiukasti. Kysy uudelleen maksujärjestelyä, jos ei onnistu niin soita voutille ja juttele voutin kanssa.

Tavalla tai toisella valtio ottaa omansa, tsemppiä ja jaksamista sinulle, älä heitä kirvestä kuitenkaan kaivoon jos toiminta kannattaa ja on tullut itse vähän "napsittua" liikaa, maksa pois ja jatka toimintaa, niin siitä selviää :)

• amla

itse en saanut sovittua suoraan verottajan kanssa, joten alvit menivät ulosottoon, ja kun niistä tuli maksukehotus, soitin u-o viranomaiselle ja sovin hänen kanssaan maksusuunnitelman, jonka u-o käytti hyväksyttävänä verottajalla ja verottaja sen u-on kautta hyväksyi,ja nyt siis makselen sovitusti u-olle ja normaalisti erääntyvät verot aina 12 pv.(joskus tosin myöhässä päivän-pari)

• Miten ne kk.erät
        amla kirjoitti:

itse en saanut sovittua suoraan verottajan kanssa, joten alvit menivät ulosottoon, ja kun niistä tuli maksukehotus, soitin u-o viranomaiselle ja sovin hänen kanssaan maksusuunnitelman, jonka u-o käytti hyväksyttävänä verottajalla ja verottaja sen u-on kautta hyväksyi,ja nyt siis makselen sovitusti u-olle ja normaalisti erääntyvät verot aina 12 pv.(joskus tosin myöhässä päivän-pari)

onko ne kuukausierät semmosia, että pystyt esim tämänkin kuun alvit maksamaan....Ettet joudu semmoseen velkakierteeseen?

• ?
        Miten ne kk.erät kirjoitti:

onko ne kuukausierät semmosia, että pystyt esim tämänkin kuun alvit maksamaan....Ettet joudu semmoseen velkakierteeseen?

Kyllä tässä ihan kivassa velkakierteessä elellään jo... Ei ole nuo alvit ainoita rästilaskuja tällä hetkellä, eivätpä ne muuten maksamatta olisi. Pakko vaan koittaa kitkutella eteenpäin kun firmasta on vielä velkaa jäljellä, eikä konkurssi-vaihtoehto houkuta ellei tilanne sitten väkisin ajaudu sinne asti. Viime syksystä asti ollut tosi vaikeata, eli ei nuo rästialvit siitä johdu että tässä itse mitenkään ylileveästi oltaisiin elelty, päinvastoin... Kuinkas paljon lisäkustannuksia tulee jos nuo alvit nyt ulosottoon asti menevät, voiko kertoa esim. tuplalla velkasumman sitten? Kurjaa myös jos tulee luottotietomerkintä. Tuleekohan se minulle sitten henkilökohtaisestikin? *mitään tietämätön näistä jutuista*

• elämäon.........
        ? kirjoitti:

Kyllä tässä ihan kivassa velkakierteessä elellään jo... Ei ole nuo alvit ainoita rästilaskuja tällä hetkellä, eivätpä ne muuten maksamatta olisi. Pakko vaan koittaa kitkutella eteenpäin kun firmasta on vielä velkaa jäljellä, eikä konkurssi-vaihtoehto houkuta ellei tilanne sitten väkisin ajaudu sinne asti. Viime syksystä asti ollut tosi vaikeata, eli ei nuo rästialvit siitä johdu että tässä itse mitenkään ylileveästi oltaisiin elelty, päinvastoin... Kuinkas paljon lisäkustannuksia tulee jos nuo alvit nyt ulosottoon asti menevät, voiko kertoa esim. tuplalla velkasumman sitten? Kurjaa myös jos tulee luottotietomerkintä. Tuleekohan se minulle sitten henkilökohtaisestikin? *mitään tietämätön näistä jutuista*

eli yhtä tietämätön olen, mutta halusin vain lohduttaa. On meitä muitakin jotka ihan samanlaisten ongelmien kanssa painitaan.
        Yritä pärjäillä. Me yritetään selvitä kesän yli, jos vielä on huono tilanne niin haetaan sitten konkurssia. Ei tässäkään mitään järkeä ole.

• LKIUgrhj

Ulosoton kanssa on tosiaan helpompi sopia maksujärjestelystä kuin verottajan... ei se velka kuitenkaan tuplaannu, eli sitä ei tarvitse pelätä.

Verot, vakuutukset ja muut tällaiset velat eivät vaadi oikeuden päätöstä siihen, että menee luottotiedot. Tämän vuoksi ne ovat ulosottokelpoisia HETI kun ovat erääntynyt ilman oikeuden päätöstä.

Sinun tulisi ilmoittaa UO:lle maksusiinnitelma, ja pyytää etteivät ilmoita EDES maksuviivemerkintää (se ei ole luottotietojen menetys, mutta käytännössä se kesrtoo saman asian, rahaa ei ole). Tämän jälkeen soita verottajalle ja sano millaisen sopparin olet tehnyt, ja pyydät myös että he eivät ilmoita asiasta Asiakastietoon.

Ilman näitä toimenpiteitä verottaja tai UO voi ilmoittaa vähintään maksuviivemerkinnän. Ei tietenkään ole takeita, että ainakaan verottaja suostuu tuohon... se auttaa jos on yli ystävällinen ja säälittävän oloinen =)

LISÄKSI, kun veroja menee UO:hon, niin verottaja katkaisee EPR:n siksi aikaa, kun kaikki rästit on maksettu.

MUTT HUOMIO VIELÄ! JOS VEROT EIVÄT OLE VIELÄ ULOSOTOSSA, niin mene paikalliseen verotoimistoon ja sovi sinne maksusuunnitelma. Puhelimessa ei välttis aina onnistu, käyminen parempi. Koska siinä kohtaa kun verot eivät ole UO, voi verottaja sopia maksusuunnitelman. Jos menee UO, niin ei voi heidän kanssaan enää sopia, ei edes mahdollisista uusista rästeistä.

1) Mene verottajalle
      2) Jos ei auta, sopi UO:n kanssa kun velat siell
      3) Pyri hoitamaan uudet verot ajallaan
      4) Tee soittokierros ettei luottotiedot mene tai ettei tule viivemerkintää
      5) Pysy siinä mitä lupaat, eli ÄLÄ LUPAA LIIKOJA, mielummin liian vähän

...toinen keino on tietenkin tehdä hieman pimeätä rahaa ja maksaa sillä velat ;) En kuitenkaan suosittele, mutta sitäkin moni tekee.

• pelimannii

No tulipas itselleni ajankohtaiseksi sama tilanne. Tällä hetkellä näyttäisi menevän niin, että samantien kun poistuvat verotilitä. niin menevät ulosottoon JA lisäksi siitä tulee julkinen merkintä. Eli aika vähän on tossa pelivaraa enää nykyisin.

Kun kysyin asiaa ENNEN kuin eräpäivä oli mennyt, verotoimistossa sanottiin että maksuaikaa ei voi he neuvotella, ainoastaan perintäosasto. Perintäosasto puolestaan sanoi että asia ei heille kuulu ennenkuin on perinnässä (poistunut verotililtä perintään). Lopputulos oli sitten tämä: meni suoraan ulosottoon ja maksuhäiriörekisteriin.

• koko11

hah aika hattumaista :P

• ss444

Yrittäjä on elukka verottajan silmissä!
      Millähän tää maa pyörii? Virkamiehillä? kuntien työtekijöillä? poliitikoilla?

• mätkytuli

tietääkö kukaan kuinka pitkän maksusuunnitelman voi ylipäätään saada verottajalta tau ulosotosta - saako yli vuoden maksusuunnitelmia?

• werthjykuil

En jaksa lukea ketjua. Yrityksellä sama kaava veloissa, menee käräjien kautta. Ainoastaan verot ja vakuutusmaksut menevät suoraan ulosottoon. Voit sopia maksusuunnitelman ulosoton kanssa MUTTA MUISTA VAATIA ETTEI ILMOITA EDES MAKSUVIIVEMERKINTÄÄ (tämä on eri kuin maksuhäiriömerkintä) ASIAKASTIETOON. Verottaja tosin poistaa sinut EPR, mutta jos vain myyt tavaraa et tarvii sitä. Se pitää olla vain kun laskutat työstä.

Muuta yritys HETI oy:ksi. Jos tästä selviät, ei jatkossa enää ole oma omaisuus vaarassa jos firma kaatuu velkoihin. Muuttaminen ei siis auta nyt vanhoihin velkoihin.

• Miesjaverottaja

En osaa suoraan vastata kysymykseesi, mutta itsellä meni seuraavasti:
      Tammikuun alvit jäi maksamatta.
      Soitin helmikuussa verotoimistoon ja ilmoitin, että yhtiö ei kykene heti ko. summaa maksamaan.
      Sanoivat "ettei hätää menee perintään aikaisintaan huhtikuussa..."
      No lopulta monet maksut, vakuutukset, tyellit jne. jäi maksamatta.
      Osin koska yhtiöltä jäi rahaa "maakuntiin" n. 20th €
      Sain sovittua vakuutusyhtiön kanssa maksuaikataulun.
      Ja nyt huhtikuussa kun soitin veroperintään, niin hommahan sujui mallikkaasti.
      Ymmärtäväinen naisihminen teki vuoden maksuohjelman (ettei firma nyt tähän kaadu) ja paperit maksuviitteineen tulivat postissa.
      Eka eräpäiväkin vasta kk päässä.
      Minusta juuri verottajan toiminta on ollut parasta verrattuna näihin muihin mm. vakuutusyhtiöön!
      Toisaalta on kysyttävä, että mikä ajaa ihmisen yrittäjäksi, kun nämä maksut kaikkineen ovat aivan kohtuuttomat!
      Jonkinlainen hulluus kai?

• sdfsdfssdfsdfsdfsdfs

Lainaus: "Toisaalta on kysyttävä, että mikä ajaa ihmisen yrittäjäksi, kun nämä maksut kaikkineen ovat aivan kohtuuttomat!"

Niin mitkä maksut on kohtuuttomat ?? - jos ei näistä "kohtuuttomista maksuista" selviä, on yrityksessä jotakin vikaa ja silloin pitää palata takaisin palkkatyöntekijäksi..... se on vain niin kätevää, että joka toimialalla toiset onnistuu ja toiset valitettavasti ei....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      74
      3710
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2906
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      173
      2898
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      57
      2391
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      361
      2162
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      160
      1860
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1545
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1378
    9. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      28
      1360
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1342
    Aihe