mietityttää

4 lapsen äiti

Haluaisinkin nyt ihan asiallista vastausta kysymykseeni, joka on jo kauan vaivannut minua.
Minulla on todella hyvä käsitys lestadiolaisista ollut ja tunnen monia tähän uskoon kuuluvia. Mutta se mikä minua häiritsee, on se, että miksi lapset ovat niin kärkkäitä tuomitsemaan toisia lapsia helvettiin joka asiasta. Minulla on tyttö jonka " parhaat ystävät " ovat lestadiolaisperheestä. He käyvät päivittäin meillä, katsovat täälä televisiota, laittavat kiharoita tyttäreni kanssa yms. Iltaisin sitten saan tyttäreni kanssa jutella pitkään , koska hän pelkää joutuvansa helvettiin joka asiasta, mikä heidän mielestä on syntiä.
Meillä itsellä on henkilökohtainen usko Jeesukseen, ja minä opetan lapsilleni sitä mihin minä uskon. Ja uskon myös että ihmisen usko ole kiinni seurakunnasta vaan sydämen tilasta. Itse olen ns. helluntailainen. Tiedän, että monet lestadiolaiset sekä helluntailaiset yms. ovat myös uskossa ja menossa taivaaseen.
Mutta se että raamatussa ei anneta meille lupaa tuomita toista, niin olen sitä yrittänyt lapsilleni opettaa myös. Siksi meidän on vaikea ymmärtää tälläistä lakihenkisyyttä.
En halua loukata ketään, enkä halua että lapseni tulevat loukatuksi. Miten voisin asian hoitaa hienovaraisesti. Vai onko mitään mahdollisuuksia lapsilla tulevaisuudessa olla kavereita, jos minun lapset ei käännyt lestadiolaisuuteen.
Tyttäreni puhui joitain aikoja sitten, että hänestä tulee lestadiolainen. Minusta siinä ei olisi mitään pahaa, mutta se motiivi jos on helvetinpelko ja kavereiden menettämisen pelko, niin minusta ei ole oikein.
Minä en ole vielä raamatustani lukenut että siellä lukee että vain Lestadiolaiset pelastuu. Uskon että jokainen uudestisyntynyt Jumalan lapsi pelastuu.
En halua tästä mitään sopimattomia viestejä, vaan haluan ihan asiallista keskustelua.
siunaten

20

294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asiallisuudesta erityiskiitos!

      Itse olen ikääntyä mieshenkilö, joka on viettänyt pääosan elämästään esikoisuuden yhteydessä. Määrättyjen kasvukipujen kautta päässyt käsittämään jotakin jumalan lasten todellisesta vapaudesta.

      Kirjoituksessasi kulminoituvat lestadiolaisuuden pahimmat traumat, jotka ovat vanhoja, mutta hyvin säilyneitä.
      Käsittelemme kysymyksen ainoaoikea ensimmäiseksi. Kun herätys Pohjois-Ruotsissa puhkesi, se laajeni jossain vaiheessa erittäin agressiivisesti. Muutamassa kymmenessä vuodessa liike oli levinnyt syntysijoiltaan Etelä-Suomeen ja Pietariin asti Samoin Pohjois-Amerikan valtiot saivat osansa muuttoliikkeen myötä.

      Tämän uuden "villityksen" tulo pitäjille aiheutti pappiloissa toisin paikoin ankaraa vastustusta, joka oli omiaan virittämään ajatusta oikeasta uskosta, koska "vainoa" esiintyi.

      Kun sitten erimielisyydet puhkesivat liikkeen sisällä, vääntö oli niin kova, että tapahtui jakautuminen joka tunnetaan hajaannuksen nimellä. Jokainen osio kai oli mielestään ainoan oikean ja puhtaan opin airut. Esikoisuudessa ei suinkaan vähiten. Joukkoa pidetään siis osittain koossa lyömällä raja mahdollisimman leveäksi meän ja muiden välille.

      Lapsuudesta muistan traumaattisen suhteen helluntailaisuuteen. Vasta vanhalla iällä olen törmännyt alkutotuuteen syystä.
      Jouko Ruohomäki puhuu asiasta Turun Hellluntaiseurakunnassa otsikolla: Karismaattisuuden talentti tai kutsu. Se löytyy Netmissionin arkistosta, ehkä kannattaa katsoa ja kuulla.

      Nimittäin lestadiolaisuuden yhteydessä syntyi hurmoksellinen liikehdintä Narvan seudulla ja sitä kutsuttiin narvalaisuudeksi, joka rantautui myös mannersuomeen.
      Nämä narvalaiset olivat aktiivisesti mukana tuottamassa Barratin Suomeen julistamaan. Tästä pienestä alusta sai alkunsa helluntaiherätys ymmärrykseni mukaan.
      Ruohomäen opetuksesta käsitin, että Hengen herätystä ei hyväksytty mihinkään joukkoon ja siten helluntailaisuus on saanut rauhassa kasvaa omana yhteisönään.

      Esikoisuuden ongelmista yksi on roikkuminen kirkon piirissä kuitenkin ollen koko ajan jonkinlaisessa oppositioasemassa.
      Tämä on henkilökohtaista pohdintaa eikä tällä ole minkään valtakunnan hyväksyntää.

      Lasten juttuihin sanoisin, että lapset viattomuudessaan heijastavat kotinsa ilmapiiriä.

      • Pieni jatko edelliseen.
        Rakkaus ja kärsivällisyys sinun ja lastesi taholta kantaa parasta hedelmää. Nimittäin lapset kyllä tunnistavat aidon ystävyyden. Ehkä he jossain vaiheessa laittavat näitä asioita totuustestiin. Uskon, että lopputulos on riemullinen. Kerran taivahan rannalla juhlitahan, kun on kyyneleet pyyhitty pois...


      • 4 lapsen äiti
        vihne kirjoitti:

        Pieni jatko edelliseen.
        Rakkaus ja kärsivällisyys sinun ja lastesi taholta kantaa parasta hedelmää. Nimittäin lapset kyllä tunnistavat aidon ystävyyden. Ehkä he jossain vaiheessa laittavat näitä asioita totuustestiin. Uskon, että lopputulos on riemullinen. Kerran taivahan rannalla juhlitahan, kun on kyyneleet pyyhitty pois...

        kiitos vastauksista. Tottakai haluan lasteni jatkavan ystävyyttä näiden naapurin lasten kanssa. Eihän lapset tahallaan varmastikkaan tuomitse. Itse yritän vain lapselleni opettaa sitä armollisuutta myös.
        Olet oikeassa "vihne" siitä rakkaudesta ja kärsivällisyydestä. Jumala johdattaa meidän kaikkien elämää, luotan että Hän on tässäkin asiassa mukana.


      • Jeesus pelastaa

        Perinteisillä lestadiolais-alueilla tilanne on ollut esikoislestadiolaistenkin kohdalla tykkänään toisenlainen.
        Itse olen kotoisin alueelta jossa lestadiolaisia ei ollut lainkaan, vain meidän perheemme eli ei-lestadiolaisten keskellä.

        Nyt kun tarkemmin mietin, ehkä tämä lapsuuteni infra onkin vastaus siihen miksi tänä päivänä voin kohdata ihmiset ihmisinä, heidän uskonnollisesta vakaumusestaan huolimatta. Muistan äidin sanat -50 luvulta, kun silloinen naapuri oli sanonut, "nahkurin orsilla tavataan". Ilmweisesti isävainaa oli tapansa mukaisesti puhunut uskonnottomalle naapurille uskostaan. :-)))

        Nyt kun alan muistelemaan, niin tuli toinenkin naapirin lausuma mieleeni. "Kaikha myös ollaan yksis lämpysis".
        Karjalan siirtolainen meinas vissiin että mihin puu kaatuu, siihen se maatuu.


      • teuta

        Muistan lukeneeni siitä , Narvalaisuudesta , heillä oli tapana käydä täällä suomessakin , ja
        saivat aikaiseksi todella saada:B tänne että sen ikäinen se on suomessa . Mutta se pieni alku oli
        Suomassa sen ikäinen , jossakin vanhempi.


    • Jeesus pelastaa

      Lestadiolaisia on kaikkiaan 18 erilaista ryhmää.

      Tästä syystä esille ottamasi asian käsittely vaatii tarkennusta, mistä lestadiolaisryhmästä tyttäresi ystävätär on?

      Jos hän olisi esikoislestadiolaisia, niin tuollaisia keskusteluja ei käytäisi lainkaan. Olen nimittäin itse elänyt lapsuuteni -50 luvulla ja kasvanut ei- lestadiolaisessa ympäristössä. Kertaakaan eivät vanhempani, tai minä tuominneet minun lapsuuden ystäviäni.

      Päin vastoin, kun kun joitakin vuosia sitten tapasin erään alkoholisoituneen lapsuudenystäväni, hän kiitteli äitivainaata hyvästä kohtelustaan.

      • 4 lapsen äiti

        en osaa sanoa, mistä ryhmästä he ovat. Ihmisinä vanhemmat ovat mukavia, antavat kyllä lasten tulla meille jopa yökylään.
        Pelkään vain sitä, kun tyttäreni tulee vanhemmaksi , eikä hänellä ole muita ystäviä täällä missä asumme. Jääkö hän sitten yksin, koska ymmärtääkseni lestadiolaisilla on vahva yhteisö ja nuoret ovat paljon päinsä.
        Tämä on minulle äitinä aika kipeä paikka, koska näen että tyttäreni kärsii. Jopa vatsa kipeä usein, kun lähtee kouluun. Kertoo minulle miten kaverit pelottelevat jos tekee jotain väärin heidän mielestä.
        Täälä missä asumme on paljon lestadiolaisperheitä, joka myös on yksi asia miksi muita kavereita ei ole.
        Mietin usein, miten tulee käyttäytyä ja toimia. Esim. kun nämä lapset tulevat meille, niin saattavat itse aukaista television ja istua illan katsomassa sitä. Silti sitten tuomitsevat minun tyttären siitä samasta asiasta. Aika nurinkurista....
        Mutta todellakaan minulla ei ole lestadiolaisia vastaan mitään. Muuten minulla on vain hyviä kokemuksia näistä piireistä.


      • Jeesus pelastaa
        4 lapsen äiti kirjoitti:

        en osaa sanoa, mistä ryhmästä he ovat. Ihmisinä vanhemmat ovat mukavia, antavat kyllä lasten tulla meille jopa yökylään.
        Pelkään vain sitä, kun tyttäreni tulee vanhemmaksi , eikä hänellä ole muita ystäviä täällä missä asumme. Jääkö hän sitten yksin, koska ymmärtääkseni lestadiolaisilla on vahva yhteisö ja nuoret ovat paljon päinsä.
        Tämä on minulle äitinä aika kipeä paikka, koska näen että tyttäreni kärsii. Jopa vatsa kipeä usein, kun lähtee kouluun. Kertoo minulle miten kaverit pelottelevat jos tekee jotain väärin heidän mielestä.
        Täälä missä asumme on paljon lestadiolaisperheitä, joka myös on yksi asia miksi muita kavereita ei ole.
        Mietin usein, miten tulee käyttäytyä ja toimia. Esim. kun nämä lapset tulevat meille, niin saattavat itse aukaista television ja istua illan katsomassa sitä. Silti sitten tuomitsevat minun tyttären siitä samasta asiasta. Aika nurinkurista....
        Mutta todellakaan minulla ei ole lestadiolaisia vastaan mitään. Muuten minulla on vain hyviä kokemuksia näistä piireistä.

        vihneen kuvauksesta kyllä selvisi paljon. Kuvaamasi ilmiö näyttää olevan voimakas siellä missä lestadiolaisia on paljon. Emme me lestadiolaiset ole sen valmiimpia kuin muutkaan ihmiset. Meillä on todella paljon opittavaa rakkaudessa lähimmäisiin. Tervettä itsekriittisyyttä minäkin olen toivomut ja odottanut omaan hengelliseen yhteisööni.


      • Pojan isä
        4 lapsen äiti kirjoitti:

        en osaa sanoa, mistä ryhmästä he ovat. Ihmisinä vanhemmat ovat mukavia, antavat kyllä lasten tulla meille jopa yökylään.
        Pelkään vain sitä, kun tyttäreni tulee vanhemmaksi , eikä hänellä ole muita ystäviä täällä missä asumme. Jääkö hän sitten yksin, koska ymmärtääkseni lestadiolaisilla on vahva yhteisö ja nuoret ovat paljon päinsä.
        Tämä on minulle äitinä aika kipeä paikka, koska näen että tyttäreni kärsii. Jopa vatsa kipeä usein, kun lähtee kouluun. Kertoo minulle miten kaverit pelottelevat jos tekee jotain väärin heidän mielestä.
        Täälä missä asumme on paljon lestadiolaisperheitä, joka myös on yksi asia miksi muita kavereita ei ole.
        Mietin usein, miten tulee käyttäytyä ja toimia. Esim. kun nämä lapset tulevat meille, niin saattavat itse aukaista television ja istua illan katsomassa sitä. Silti sitten tuomitsevat minun tyttären siitä samasta asiasta. Aika nurinkurista....
        Mutta todellakaan minulla ei ole lestadiolaisia vastaan mitään. Muuten minulla on vain hyviä kokemuksia näistä piireistä.

        Ei sun tyttäresi tule jäämään yksin. Jos ei lestadiolaisperheiden lapset kelpaa leikkikavereiksi ja myöhemminkin kavereiksi, niin kyllä maailmassa tytöllesi löytyy vientiä. Joka kylässä on nykyään kapakoita ja huvipaikkoja, joissa tyttäresi voi löytää sopivaa seuraa; seuraa, jossa ei tarvitse pelätä uskonnon häiritseviä ajatusrakennelmia. Sen kun antaa vaan palaa suuren maailman malliin. Sille tielle ne on lähteneet myös monet lestadiolaiskotien lapset, valitettavasti. Suurvaras maailma vie omansa.


      • Jeesus pelastaa
        Pojan isä kirjoitti:

        Ei sun tyttäresi tule jäämään yksin. Jos ei lestadiolaisperheiden lapset kelpaa leikkikavereiksi ja myöhemminkin kavereiksi, niin kyllä maailmassa tytöllesi löytyy vientiä. Joka kylässä on nykyään kapakoita ja huvipaikkoja, joissa tyttäresi voi löytää sopivaa seuraa; seuraa, jossa ei tarvitse pelätä uskonnon häiritseviä ajatusrakennelmia. Sen kun antaa vaan palaa suuren maailman malliin. Sille tielle ne on lähteneet myös monet lestadiolaiskotien lapset, valitettavasti. Suurvaras maailma vie omansa.

        ... hyvässä seurassa on turvallista mennä helvettiin. Moni on tehnyt saman ratkaisun kun sinäkin, helvetissä on tungosta.


      • teuta
        Jeesus pelastaa kirjoitti:

        ... hyvässä seurassa on turvallista mennä helvettiin. Moni on tehnyt saman ratkaisun kun sinäkin, helvetissä on tungosta.

        Siitä että siellä on tungosta , Se on varmaan se vapaan kasvatuksen tulos ,
        Tai jotain sinne päin , Ja heitä jotka tekevät vieläkin sen ratkaisun , niitä
        todella on isot määrät , ja heitä jotka tomivat sanan mukaan , aina vaan
        vähemmän ja vähemmän, kaikesta näkee että Jumalan sanan nodattaminen
        on monille vaikeaa.


      • 4 lapsen äiti
        Pojan isä kirjoitti:

        Ei sun tyttäresi tule jäämään yksin. Jos ei lestadiolaisperheiden lapset kelpaa leikkikavereiksi ja myöhemminkin kavereiksi, niin kyllä maailmassa tytöllesi löytyy vientiä. Joka kylässä on nykyään kapakoita ja huvipaikkoja, joissa tyttäresi voi löytää sopivaa seuraa; seuraa, jossa ei tarvitse pelätä uskonnon häiritseviä ajatusrakennelmia. Sen kun antaa vaan palaa suuren maailman malliin. Sille tielle ne on lähteneet myös monet lestadiolaiskotien lapset, valitettavasti. Suurvaras maailma vie omansa.

        jos olisit pojan isä lukenut kirjoitukseni oikein, niin toki olisit huomannut muutaman seikan. Ei kysymys ole siitä että kelpaako lestadiolaisperheen lapset kaveriksi vaan juuri päinvastoin eli kelpaako tyttäreni myöhemmin heidän kaveriksi....siinä toki on eroa...
        Tarkoitus oli asiallisesti kysellä miksi minun lapsi ei kelpaa sellaisena kuin on... halusit kääntää asian toisin päin ja halusit mustamaalata minua ja ajatuksiani.
        Kai luit myös sen että minulla ei ole mitään lestadiolaisuutta vastaan eikä uskonnon ajatuksia. Minulla itsellä on usko Jeesukseen ja siunaan jokaista lestadiolaista ja arvostan heidän uskoa.
        Mutta olen todella pahoillani että sinä otat tälläisen kannan asioihin, ja toivonkin ettei tästä tule mitään eipäs juupas väittelyä. Pyysin asiallisia vastauksia ja niitä olen paljon saanut, kiitos niistä.
        Vielä haluan sinulle sanoa, että on sitä hyviä uskovia myös muualla kuin lestadiolaisissa, usko Jeesukseen on tärkeintä... eikö näin pojan isä??
        En tiedä miksi reagoit kysymyksiini näin voimallisesti, ehkä ne jollain lailla kosketti sinua, mene ja tiedä.....
        siunaten


    • lätsä pekka

      En puhuisi tuomitsemisesta.kun ne lapset kerta tulee leikkimään lastesi kanssa. Tuskin ovat sanoneet että "tumitsemme sinut". Tuomitseva ihminen sulkee toisen pois elämstään.

      • teuta

        Se on yksinkertainen määritys,, joka voi jopa olla lähellä oikeaa .

        Nyt on tullut ilmötiukkikset jotka käyttävät tuon tyyppisiä lausuntoja kun nuo
        4 läpsen , äidin vieraat , , vihne otti hienosti kantaa , palaan siihen myöhemmin .

        Ei me saada tuomita , se on selvä meillä monilla tahtoo se unhottua, että Jeesus
        sanoi Älkää tuomitko ettei teitä tuomita , , Kaikkien pitäisi kiinnittää huomio siihen
        että meidät tuomitaan samalla millä mekin olemme tuominneet , vapaasti muistellen .


      • 4 lapsen äiti
        teuta kirjoitti:

        Se on yksinkertainen määritys,, joka voi jopa olla lähellä oikeaa .

        Nyt on tullut ilmötiukkikset jotka käyttävät tuon tyyppisiä lausuntoja kun nuo
        4 läpsen , äidin vieraat , , vihne otti hienosti kantaa , palaan siihen myöhemmin .

        Ei me saada tuomita , se on selvä meillä monilla tahtoo se unhottua, että Jeesus
        sanoi Älkää tuomitko ettei teitä tuomita , , Kaikkien pitäisi kiinnittää huomio siihen
        että meidät tuomitaan samalla millä mekin olemme tuominneet , vapaasti muistellen .

        Kiitän teitä kaikkia hyvistä ajatuksista ja mielipiteistä. Toivon teille kaikille hyvää kesää ja Taivaan Isän runsasta siunausta. On ihana että meitä ihmisiä on erilaisia ja me voimme siunata toinen toisiamme. Kuljetaan yhdessä tätä tietä, seurakunnista riippumatta, katse suunnattuna Jeesukseen, meidän pelastajaan.


      • teuta
        4 lapsen äiti kirjoitti:

        Kiitän teitä kaikkia hyvistä ajatuksista ja mielipiteistä. Toivon teille kaikille hyvää kesää ja Taivaan Isän runsasta siunausta. On ihana että meitä ihmisiä on erilaisia ja me voimme siunata toinen toisiamme. Kuljetaan yhdessä tätä tietä, seurakunnista riippumatta, katse suunnattuna Jeesukseen, meidän pelastajaan.

        Sehän on oikeesti juuri niin , kaikki Jeesukseen uskovat kuuluvat Kristuksen kirkkoon .


      • Jeesus pelastaa

        ... omasta elämästään. Siinä tuli yksi hyvä kiteytys lisää tuomitsemisen problematiikkaan.

        Tuomitseminen on nimenomaan sellainen tapahtuma jossa toinen ihminen suljetaan pois omaa turvallisuutta ja omaa elämää häiritsemästä.

        Viimeinen tuomio tarkoittaa Jumalan hylkäämäksi tulemista - iankaikkisesti.


      • Jeesus pelastaa
        4 lapsen äiti kirjoitti:

        Kiitän teitä kaikkia hyvistä ajatuksista ja mielipiteistä. Toivon teille kaikille hyvää kesää ja Taivaan Isän runsasta siunausta. On ihana että meitä ihmisiä on erilaisia ja me voimme siunata toinen toisiamme. Kuljetaan yhdessä tätä tietä, seurakunnista riippumatta, katse suunnattuna Jeesukseen, meidän pelastajaan.

        Jeesus elää, Jeesus pelastaa. Aamen!


      • lätsä pekka
        Jeesus pelastaa kirjoitti:

        ... omasta elämästään. Siinä tuli yksi hyvä kiteytys lisää tuomitsemisen problematiikkaan.

        Tuomitseminen on nimenomaan sellainen tapahtuma jossa toinen ihminen suljetaan pois omaa turvallisuutta ja omaa elämää häiritsemästä.

        Viimeinen tuomio tarkoittaa Jumalan hylkäämäksi tulemista - iankaikkisesti.

        Joskus kuulee jonkun sanovan että "sinä tuomitset", jos sanoo jotakin asiaa epäkristilliseksi. Miten jos minä kerron jollekin tupakoitsijalle että keuhkosyövän saat vielä jos et lopeta polttamista, niin olenko minä tuomitsemassa??


      • Jeesus pelastaa
        lätsä pekka kirjoitti:

        Joskus kuulee jonkun sanovan että "sinä tuomitset", jos sanoo jotakin asiaa epäkristilliseksi. Miten jos minä kerron jollekin tupakoitsijalle että keuhkosyövän saat vielä jos et lopeta polttamista, niin olenko minä tuomitsemassa??

        Ei pidä siis sanoa noinkaan, että keuhkosyöpä tulee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      13
      2037
    2. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      108
      1834
    3. Naisten pitäisi lähestyä miehiä enemmän.

      Milloin viimeksi lähestyit miestä ja pyysit kahville tai treffeille?
      Sinkut
      123
      1388
    4. Jos Harris saa naiset liikkeelle,niin kenties.....

      Myöskin Nikki Haleyn tukijat lupasivat Harrikselle tukensa.Harris vain 2-3% jäljessä vaikka ei ole edes viellä ehdokas.
      Maailman menoa
      145
      1048
    5. Olit kiinnostunut mutta

      varovaisesti. Elämä koetellut sua mies? 😔
      Ikävä
      76
      1044
    6. Luulin olevani ainoa... Mutta jättääkö muutkin tosiaan lääkärikäynnit sivuun?

      Lueskelin netistä uutisia ja iltalehdessä oli juttua, että ihmiset eivät hakeudu hoitoihin. Luulin olevani ainoa, joka t
      Maailman menoa
      92
      1006
    7. No oletko miten paljon miettinyt

      Sitä että mentäiskö me naimisiin? Mieheltä
      Ikävä
      66
      761
    8. Olet hyvin

      rakastettava ja kaipaan sinua.
      Ikävä
      38
      758
    9. Mies jos ottaisit yhteyttä

      Minuun.. kysyisit vaikka että mitä kuuluu? Eihän se paha ois..
      Ikävä
      47
      733
    10. On oltava hyvin varovaisia siinä, miten käytämme sanaa ikuisuus

      Aloitetaan tarkastelemalla sanaa ”ikuinen” tai ”loputon” Raamatussa. G. Campbell Morgan on yksi historian tunnetuimmista
      Hindulaisuus
      228
      713
    Aihe