Jeremia 31:31,32:ssa vai vanhan ja rikottun liitton sijaa suotu; "taas uudistettuna" mahdillisuutena ikäänkuin yhdeh ja ainoan liitton kautta elää Jumalan kansana. Sanooko Herra: "Uusi Liitto" - kyllä vai ei?
Ei tämä niin vaikeaa ole rehellisesti sanasta suoraan vastata, kuin sensijaan Herran selvien sanojen vääristely!
SANOOKO HERRA UUSI LIITTO
41
308
Vastaukset
- maspik
31 "Tulee aika", sanoo Herra "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa.
32 Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra.
33 "Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.34 Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: 'Oppikaa tuntemaan Herra!' Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo Herra. Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään." 35 -- Herra on pannut auringon valaisemaan päivää, kuun ja tähdet radoilleen valaisemaan yötä. Hän panee meren kuohumaan, aallot pauhaamaan -- Herra Sebaot on hänen nimensä, [
36 ja hän sanoo näin: -- Yhtä varmasti kuin minä pidän voimassa tämän järjestyksen, yhtä varmasti pidän huolen siitä, että Israelin jälkeläiset ovat aina minun kansani.
37 Näin sanoo Herra: -- Yhtä vähän kuin voidaan mitata taivaan avaruus tai tutkia maan perustukset, yhtä mahdoton minun on hylätä Israelin jälkeläisiä edes kaiken sen jälkeen, mitä he ovat tehneet, sanoo Herra. 37 38 "Aika tulee", sanoo Herra, "jolloin Jerusalem rakennetaan minun kaupungikseni, Hananelintornista aina Kulmaporttiin asti. � 39 Sieltä mittanuora vedetään vielä edemmäs, suoraan Garebinkukkulalle ja sieltä Goaan.
40 Koko laakso, johon kuolleet on haudattu ja uhrieläinten tuhka hajotettu, sekä kaikki penkereet Kidroninpurolle ja idässä aina Hevosportin kulmaan saakka ovat silloin Herralle pyhitettyä maata. Sitä kaupunkia ei milloinkaan enää revitä eikä tuhota."
Jeremia puhuu restoraatiosta ja paluusta Babelista, luku 26 ja siitä eteen päin, ei pidä hypätä yhteen jakeeseen ja Jeremia puhuu juutalaisille ja israelilaisille, ei "pakanoille". Temppeli rakennettiin "Ylipappi Eljasib ja muut papit aloittivat työn. He rakensivat Lammasportin, vihkivät sen käyttöön ja pystyttivät portinpuoliskot. Sitten he jatkoivat edelleen Sadantornille sekä Hananelintornille"
"Persian kuninkaan Kyyroksen ensimmäisenä hallitusvuotena Herra toteutti sanansa, jonka profeetta Jeremia oli julistanut." 2.Aikak 36.22
Juutalaisuudesta tuli myös Esran toiminnan johdosta lakiuskonto, ensimmäistä kertaa oli olemassa koko torah. Heimoerot lakkasivat ja seuraaavat valtiot ovat kumpikin olleet yhtenäisvaltioita.- Balttis
Jonka Minä tein heidän isiensä kanssa, jonka liiiton he ovat rikkoneet >> tarkoitta varmasti sitä "lakiliittoa", jonka pitämiseen myös Herra ehdollisti: Salomon ja häntä seuranneiden kadonneiden kuninkaiden valtakuntien ja valtaistuinten pysymisen pysyssä: Herran kasvojen edessä. I Kun.9:2-9.
Ja siksi koska tämä Esran suorittama lain kirjan löytymien ja sen uusiokäyttöön ottaminen ei tuottanut tulosta, eli kansa ei suinkaan Herran käskyjä jotka oli annettu jo heidän isilleen, heidät tuhottiin ja hävitettiin pois Immanuelin maata saastuttamasta, ja siroteltiin pakanain keskuuteen, kaikkiin tuuliin kuin akanat. Maa autiotui ja sen asukkaat joutuivat maata painaneen "raskaan verivelan vuoksi", olemaan poissa maastaan lähes kaksituhatta pitkää vuotta, kurimuksessa pakanin keskuudessa, - kunnes lopulta Herra käätää jälleen kansansa kohtalon: oksastenen sen "jalon öljypuun juureen" eli Iisain juureen, antaen heille parannuksen armon Hänen tuntemisessaan, joka he ovat ristiinnaulinneet, - ja johon he katseensa luovat 2000- vuoden pakoilun jälkeen. Sak.12:10 Juudan valtikan otti sitä ennen haltuunsa, katoamaton Juudan kuningas ja pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan iankaikkisesti, Hän joka "ponnahti esiin", "versosi: Iisain juuresta, - ja jonka tulemuksen sekä Mooses: 5 Ms.18:15; että kantaisä Jaakob ennustivat tulevaksi: 1 Ms.49:10. Hänellä on aina siitä lähtien Juudan valtikka itsellään, kun Hänet kruunattiin juutalaisten kuninkaaksi ja siksi on myös totta se kirjoitus, joka sanoo: 'Aina on oleva mies Daavidin istuimelta Israelin valtaistuimella'. Vain tällä yhdellä on katoamaton pappeus ja kuninkuus hallussaan, JHWN valan sanan mukaisesti, muut kuninkaat ovat kaikki, alkaen Daavidista kuolleet. Kaikki tämä toteutui Jumalan taivaasta antaman MERKIN ILMESTYMISEN MYÖTÄ: JEESUKSEN ELI IMMANUEL POJAN SYNTYESSÄ TÄHÄN SYNTISEEN JA KADOTTUUN MAAILMAAN, KUOLEMANVARJON MAAHAN: Jes.7:14; 9:5,6.
JA SEN YLI SINÄ ET PÄÄSE, ETKÄ SITÄ KIELTÄÄ VOI USKOTTAVASTI, ETTÄ JUMALA SANOO TEKEVÄNSÄ UUDEN JA IANKAIKKISEN LIITON, YHDEN JA YHDISTYNEEN ISRAELIN KANSSA, JOKA PALAA TAKAISIN OMAAN MAAHANSA JA MUODOSTUU SIELLÄ YHDEKSI KANSAKSI, KAIKKIALTA MAAILMASTA SAAPUVIEN JUUTALAISTEN KOKOONTUESSA YHTEEN. JA TÄSTÄ PUHUU mm. Hesekiel 37:15-28.
Etkä sille että Herra sanoi Jer.31:31:ssä TEKEVÄNSÄ UUDEN LIITON EIKÄ SUINKAAN MITÄÄ VANHAA UUDISTETTUA LIITTOA, HEIDÄN KANSSAAN. TEKSTIN SANOJA SINÄ ET SAA NURIN VAIKKA SYNAGOGASSA PÄÄLLÄSI HYPPISIT.
>> Sillä lapsi on meille SYNTYNYT, POIKA ON MEILLE ANNETTU, jonka hartiolla on herraus, ja Hänen nimensä
on: Ihmeellinen Neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankakkinen Isä, Rauhanruhtinas.
HERRAUS ON OLEVA SUURI JA RAUHA LOPPUMATON DAAVIDIN VALTAISTUIMELLA JA HÄNEN VALTAKUNNALLANSA; se perustetaan ja vahvistetaan tuomiolla ja vanhurskaudella (ristiinnaulitussa Kristuksessa: Jes.53-luku) NYT JA IANKAIKKISESTI. HERRAN SEBAOTIN KIIVAUS ON SEN TEKEVÄ. >> - maspik
Balttis kirjoitti:
Jonka Minä tein heidän isiensä kanssa, jonka liiiton he ovat rikkoneet >> tarkoitta varmasti sitä "lakiliittoa", jonka pitämiseen myös Herra ehdollisti: Salomon ja häntä seuranneiden kadonneiden kuninkaiden valtakuntien ja valtaistuinten pysymisen pysyssä: Herran kasvojen edessä. I Kun.9:2-9.
Ja siksi koska tämä Esran suorittama lain kirjan löytymien ja sen uusiokäyttöön ottaminen ei tuottanut tulosta, eli kansa ei suinkaan Herran käskyjä jotka oli annettu jo heidän isilleen, heidät tuhottiin ja hävitettiin pois Immanuelin maata saastuttamasta, ja siroteltiin pakanain keskuuteen, kaikkiin tuuliin kuin akanat. Maa autiotui ja sen asukkaat joutuivat maata painaneen "raskaan verivelan vuoksi", olemaan poissa maastaan lähes kaksituhatta pitkää vuotta, kurimuksessa pakanin keskuudessa, - kunnes lopulta Herra käätää jälleen kansansa kohtalon: oksastenen sen "jalon öljypuun juureen" eli Iisain juureen, antaen heille parannuksen armon Hänen tuntemisessaan, joka he ovat ristiinnaulinneet, - ja johon he katseensa luovat 2000- vuoden pakoilun jälkeen. Sak.12:10 Juudan valtikan otti sitä ennen haltuunsa, katoamaton Juudan kuningas ja pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan iankaikkisesti, Hän joka "ponnahti esiin", "versosi: Iisain juuresta, - ja jonka tulemuksen sekä Mooses: 5 Ms.18:15; että kantaisä Jaakob ennustivat tulevaksi: 1 Ms.49:10. Hänellä on aina siitä lähtien Juudan valtikka itsellään, kun Hänet kruunattiin juutalaisten kuninkaaksi ja siksi on myös totta se kirjoitus, joka sanoo: 'Aina on oleva mies Daavidin istuimelta Israelin valtaistuimella'. Vain tällä yhdellä on katoamaton pappeus ja kuninkuus hallussaan, JHWN valan sanan mukaisesti, muut kuninkaat ovat kaikki, alkaen Daavidista kuolleet. Kaikki tämä toteutui Jumalan taivaasta antaman MERKIN ILMESTYMISEN MYÖTÄ: JEESUKSEN ELI IMMANUEL POJAN SYNTYESSÄ TÄHÄN SYNTISEEN JA KADOTTUUN MAAILMAAN, KUOLEMANVARJON MAAHAN: Jes.7:14; 9:5,6.
JA SEN YLI SINÄ ET PÄÄSE, ETKÄ SITÄ KIELTÄÄ VOI USKOTTAVASTI, ETTÄ JUMALA SANOO TEKEVÄNSÄ UUDEN JA IANKAIKKISEN LIITON, YHDEN JA YHDISTYNEEN ISRAELIN KANSSA, JOKA PALAA TAKAISIN OMAAN MAAHANSA JA MUODOSTUU SIELLÄ YHDEKSI KANSAKSI, KAIKKIALTA MAAILMASTA SAAPUVIEN JUUTALAISTEN KOKOONTUESSA YHTEEN. JA TÄSTÄ PUHUU mm. Hesekiel 37:15-28.
Etkä sille että Herra sanoi Jer.31:31:ssä TEKEVÄNSÄ UUDEN LIITON EIKÄ SUINKAAN MITÄÄ VANHAA UUDISTETTUA LIITTOA, HEIDÄN KANSSAAN. TEKSTIN SANOJA SINÄ ET SAA NURIN VAIKKA SYNAGOGASSA PÄÄLLÄSI HYPPISIT.
>> Sillä lapsi on meille SYNTYNYT, POIKA ON MEILLE ANNETTU, jonka hartiolla on herraus, ja Hänen nimensä
on: Ihmeellinen Neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankakkinen Isä, Rauhanruhtinas.
HERRAUS ON OLEVA SUURI JA RAUHA LOPPUMATON DAAVIDIN VALTAISTUIMELLA JA HÄNEN VALTAKUNNALLANSA; se perustetaan ja vahvistetaan tuomiolla ja vanhurskaudella (ristiinnaulitussa Kristuksessa: Jes.53-luku) NYT JA IANKAIKKISESTI. HERRAN SEBAOTIN KIIVAUS ON SEN TEKEVÄ. >>näin natati et TORATI bekirbam,
Hesekiel puhui myös nimeltä mainiten paluusta Babelista, kuten muutkin profeetat.Eivät he nähneet uutta maanpakoa, kolmatta temppeliä tms eivätkä tietenkään hypänneet Babelista paluun yli. Kuningaskuntien tuho se oli tapahtuma joka synnytti juutalaisuuden ja pääosan sitä siitä kirjallisuudesta joka on heprealaisessa Raamatussa. - Balttis
maspik kirjoitti:
näin natati et TORATI bekirbam,
Hesekiel puhui myös nimeltä mainiten paluusta Babelista, kuten muutkin profeetat.Eivät he nähneet uutta maanpakoa, kolmatta temppeliä tms eivätkä tietenkään hypänneet Babelista paluun yli. Kuningaskuntien tuho se oli tapahtuma joka synnytti juutalaisuuden ja pääosan sitä siitä kirjallisuudesta joka on heprealaisessa Raamatussa.Lakiliiton kansan tähteistä tehtiin loppu, roomalaisten toimesta, niinkuin ennustettu oli. Kaikki lain vaatimat edellytykset yrityksille noudattaa sitä, purettiin maahan ja riittämättömien lain vaatimien rituaaliuhrien uhraaminen lopetettiin JHWH:n tuomion liekkien loimutessa temppelivuorella. Kansan tähteet heitettii pois uhreineen Herran kasvojen edestä Jerusalemista ja koko maasta ja kaikki kapinat alueella tukahdutettiin - ja maa vietti sapattia: lähes 2000-vuotta. Ei lihan mukaista kuningasta, ei Jumalanpalvelusta, ei papistoa, ei omaa maata, jne. Eli kaikki oleellinen pantiin tasaseksi - ettei vain jäisi epäselväksi - oliko talmudismin hallintakausi farisealaisten lahkon johdosssa, Herran mieleen. Nyt teillä ei ole edes enää tietoa alkuperänne aitoudesta, - ja jollei tule Hän, joka tuntee omansa - jääkin asia keskuudessanne - jatkuvien arvailujen varaan, - vai mitä?
- Balttis
maspik kirjoitti:
Hesekiel puhui myös nimeltä mainiten paluusta Babelista, kuten muutkin profeetat.Eivät he nähneet uutta maanpakoa, kolmatta temppeliä tms eivätkä tietenkään hypänneet Babelista paluun yli. Kuningaskuntien tuho se oli tapahtuma joka synnytti juutalaisuuden ja pääosan sitä siitä kirjallisuudesta joka on heprealaisessa Raamatussa.Kuninkuutta ja valtaistuinta ei perustettu Juudan aikana Jerusalemissa, lukuunottamatta sitä että: Jeesus Kristus otti itselleen Juudan sukukunnasta nouseena, myös Juudan valtikan, joka Hänelle: Melkisedekille, (Jeru)Saalemin katoamattomalle kuningaspapille kuuluukin - aivan kuten jo kantaisä Jaakob kaukaa nähden edeltä puhui: >> ei siirry valtikka pois Juudalta eikä hallistijansauva (ruhtinas) hänen jalkaisa juuresta, ennenkuin tulee Hän, jonka se on ja jota kansat (uskovat kaikista kansoista) tottelevat. >> 1 Ms.49:10.
Vasta sen jälkeen kun juutalaisten kuningas oli Jerusalemissa kruunattu, ja sen jälkeen palannut istumaa takaisin valtaistuimelleen taivaallisiin, Psalmi 110; Sak.6:12,13; hävittiin Juudakin Herran kasvojen edestä, syntiä tekemästä, lopullisesti vuonna 70. - Balttis
maspik kirjoitti:
Hesekiel puhui myös nimeltä mainiten paluusta Babelista, kuten muutkin profeetat.Eivät he nähneet uutta maanpakoa, kolmatta temppeliä tms eivätkä tietenkään hypänneet Babelista paluun yli. Kuningaskuntien tuho se oli tapahtuma joka synnytti juutalaisuuden ja pääosan sitä siitä kirjallisuudesta joka on heprealaisessa Raamatussa.Synnyttivät sen kirjallisuuden, joka vain syvensi juutalaisen eliitin paatumusta ja perversiota, ja talmud sai syntynsä nimenomaan Baabelissa, maan porttojen ja kauhistusten äidin rinnoilla, ja teksit ovat sen mukaisia. Niiden oraalitraditio ei mitenkää edesauttanut Juudan kansaa, vaan nimenomaa oli farisealaisena vallanpitona ja juonittelun päätepiste pitkälle lisääntyvä turmeltumisen ketjulle, joista selkeipänä esimerkkinä oli kuningas Aahas sekauskontoineen. Tämä kehity päättyi: kärsivän- ja aasilla Jerusalemiin ratsastaneen, juutalaisten kunikaan ristiinnaulitsemiseen, ylipappien (joita muuten olisi saanut Aaroni järjestyksenkin mukaa olla vain yksi kerallaan virassa, viran ollessa "esikuvallisesti" eli METAFOORISESTI elinikäinen, - samoin kuin pappeus Melkisedekin järjestyksen mukkaankin on: Ps.110.) fariseusten ja kirjanoppineiden tekemään, huutoäänestyksellä tapahtuneeseen teurastamiseen. Sen jälkeen kesti vain hetken, kun Jerusalemin tyttäret itkivät, aivan kuten: kärsivä Messias oli edeltä sanonutkin. Huom. vanhimat Codeksit ovat ajalta ennen Jerusalemin hävitystä - ettei voi ainakaan sanoa, ennustusta jälkikäteen sepustetuksi, - kuten teologien on tapana asiat selittää.
- NohNoh
sinulle on useita kertoja kerrottu tämänkin topikin tarkoitus miten juutalaisuus sen ajattelee, kuitenkin ei missään tilanteessa sillä tavalla miten kristinusko sen ajattelee.
Jeremiassa mainittu "liitoksi" käännetty sana "bris" ei tarkoita toorassa missään mitään pelastusohjelmaa vaan aina viittaa lupaukseen tai sopimukseen. Tämä ikuinen liitto tehtiin erämaassa missä israelilaiset olivat ennen kuin he tulivat luvattuun maahan.
5.moos 28 ja 29 luvuissa Mooses kertoo ehdot tälle liitolle ja seuraukset ovat näkyneet kun israelilaiset ovat omalta puoleltaan rikkoneet tämän sopimuksen, aina ovat naapurikansat ajaneet nämä maanpakoon.
Israelilaiset ovat useaan otteeseen rikkoneet Jlan käskyjä ja saaneet siitä rangaistuksen mutta SILTIkään tämä ei ole kansaansa hylännyt eikä vaadi mitää pelastusohjelmaa.
Jer 31:31-34 viittaa siihen tulevaisuuden tilanteeseen mitä Jer 23:7,8 sivuaa:
"Herra sanoo: "Tulee aika, jolloin ei enää sanota: 'Niin totta kuin Herra elää, hän, joka toi israelilaiset Egyptin maasta.8 Sen sijaan sanotaan: 'Niin totta kuin Herra elää, hän, joka toi Israelin heimon jälkeläiset takaisin pohjoisesta maasta ja kaikista muista maista, joihin oli heidät karkottanut.' Silloin he saavat jälleen asua omassa maassaan."
Jer 31:31 "Tulee aika", sanoo Herra, "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa
Nämä viittaavat aikaan jolloin Israel on yhtenäinen,Israel ja Juuda. Eli Jeremia ennustaa, toisinkuin Israelin kansa pako Egyptistä, ollessaan matkalla Luvattuun maahan ja pian rikottuaan Jlan käskyjä uskottomuuden takia ovat karkoiteut maastaan pois, messiaanisella aikakaudella, juutalaiset astuvat "uuteen liittoon" kun he pysyvästi palaavat omaan maahan eikä heitä karkoiteta sieltä enään ikinä pois.
"32" Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra.
Niinkuin kaikki profeetat ja Jla on vannonut, tämä ei riko vanhaa liittoaan eikä hylkää israelilaisia:
"33"Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
34 Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: 'Oppikaa tuntemaan Herra!' Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo Herra. Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään.
35 -- Herra on pannut auringon valaisemaan päivää, kuun ja tähdet radoilleen valaisemaan yötä. Hän panee meren kuohumaan, aallot pauhaamaan -- Herra Sebaot on hänen nimensä,
36 ja hän sanoo näin: -- Yhtä varmasti kuin minä pidän voimassa tämän järjestyksen, yhtä varmasti pidän huolen siitä, että Israelin jälkeläiset ovat aina minun kansani.
37 Näin sanoo Herra: -- Yhtä vähän kuin voidaan mitata taivaan avaruus tai tutkia maan perustukset, yhtä mahdoton minun on hylätä Israelin jälkeläisiä edes kaiken sen jälkeen, mitä he ovat tehneet, sanoo Herra.
Jla mainitsee viimeisillä riveillä, tämän on MAHDOTONTA hylätä Israelin jälkeläisiä edes sen kaiken jälkeen,mitä ovat tehneet. Antaako tämä Jeremian kertoma sen kuvan,tai lukeeko tekstissä että tämän anteeksi annon,mikä ei edes ole varauksellinen,sen kuvan että väliin tarvittaisiin yhtään kuollutta juutalaista?
Jesaja siteeraa omissa kirjoituksissaan liittoa: 54:8-10
8 Vain tuokioksi, vihani vimmassa, minä käänsin kasvoni sinusta pois, mutta minä armahdan sinua, minun uskollisuuteni on ikuinen, sanoo Herra, sinun lunastajasi.
9 -- Minä vannon niin kuin Nooan päivinä. Silloin minä vannoin, etteivät Nooan ajan vedet enää koskaan tulvisi maan yli, ja nyt minä vannon, etten enää sinuun vihastu enkä sinua soimaa.
10 Vaikka vuoret järkkyisivät ja kukkulat horjuisivat, minun rakkauteni sinuun ei järky eikä minun rauhanliittoni horju, sanoo Herra, sinun armahtajasi.
Jos Jlan rauahnliitto ei horju, miksi pitäisi olla "uusi liitto"?
Jlansana,käskyt ja liitto ovat ikuisia,siitä on monia jakeita ja viittauksia ympäri tanakhia.
Voitko selittää jotenkin Psalmien kirjoitukset 111:7-10
7. Kaikki, mitä hän tekee, on oikein, ja se pysyy, hänen säädöksensä eivät muutu.
8 Hän on vahvistanut ne ikuisiksi ajoiksi, ne ovat oikeat ja lujat.
9 Hän vapautti kansansa, hän sääti liittonsa ikuiseksi. Hän on pelottava, hän on pyhä!
Valehteleeko kirjoittaja sinun mielestä tässä?- Balttis
Autoritääristä ja osaavaa tekstiäsi en viitsi edes lukea, sillä kakki mitä sanotte tai kirjoitatte talmudistien uskonnollisista näkemyksistä, jota kutsutte farisealaisen murhaperinteen mukaisesti "juutalaisuudeksi", OSOITETTIIN JHWH:N TOIMESTA TURHAKSI JUMALANPALVELUKSEKSI, TEMMELIN TUHOUTUESSA, JA IÄLLISEKSI KÄYNEEN JÄRJESTELMÄN UHRIPAPPIEN VEREN SEKOITTUESSA UHRIELÄINTEN VEREEN, JUUDAN KANSAN RASKAIDEN VERIVELKOJEN PAINESSA MAATA, JHWH PUHDISTAESSÄ SITÄ TULELLA JA MIEKALLA SEN SAASTAISUUKSISTA, JOTTA MAA VOISI VIETTÄÄ VIHDOIN SAPATTINSA, JOKA KESTI LÄHES 2 000-VUOTTA.
- Balttis
>> Mutta jos te käännytte pois Minusta, te ja teidän lapsenne, ettekä noudata MINUN KÄSKYJÄNI JA SÄÄDÖKSIÄNI, JOTKA MINÄ OLEN TEILLE ANTANUT, vaan te menette ja palvelette muita jumalia, ja kumarratte niitä, NIIN MINÄ HÄVITÄN ISRAELIN (tarkoittaa lopulta koko Israelia, mukaanlukien kaikki sukukunnat) SIITÄ MAASTA, JONKA OLEN ANTANUT HEILLE, JA TEMMELIN, JONKA MINÄ OLEN PYHITTÄNYT NIMELLENI, MINÄ HEITÄN HEIDÄT POIS KASVOJENI EDESTÄ; ja Israel tulee sananparreksi ja pistopuheeksi kansoille.
Ja tämä temppeli on tosin korkein, mutta jokainen, joka (sen hävityksen jälkeen) kulkee sen ohi, on tyrmistyvä ja viheltävä; ja kun kysytään: "Miksi Herra on tehnyt näin temppelille?" niin vastataan: "Siksi, että he hylkäsivät Jumalansa, joka oli vienyt heidän isänsä pois Egyptin maasta, ja he liityivät muihin jumaliin ja kumarsivat niitä ja palvelivat niitä, sentähden on HERRA KAIKEN TÄMÄN PAHAN ANTANUT KOHDATA HEITÄ". >>
SIISPÄ KOSKA ETTE NOUDATTANEET LAKIA, jne. - joka oli ehtona pysyvyydellenne Israelin maassa, - se temppeli hävitettiin lopulta kokonaan ja teidän piti lähte 2000-vuodeksi pakolaisuuteen - ei mikää vitsin paikka, jos Herra heittää näin teidät talmudeinenne pois maasta ja kasvojensa edestä sillä?
Ps. lisäksi sanan muunnoksesi on taas sitä itteään, sillä kyseessä on selkeästi "rikottu lakiliitto", jota fiksaatio nimeltä rv. juuti puolustaa, ja väittää Esran uudistamaksi mahdollisuudeksi Israelille ELÄÄ JUMALAN EDESSÄ SEN NOUDATTAMISEN PERUSTEELLA. TÄSTÄHÄN ON KYSE, SUURI SÄVELTÄJÄ: JA EI KAI TEKSITISSÄ PUHUTTAISI MISTÄÄN UUDESTA, JOS EIVÄT JO ISÄNNE OLISI RIKKONEET SITÄ VANHAA LIITOA; JONKA JUMALA TEKI, KANSAN KANSSA VERENVIHMONTOINEEN ERÄMAASSA.
Eikös sinulla ollut ne opiskelut kesken, vai kuinka. Älä tule tänne kertomaan paisuneena ja ylemmyydentuontoisena, mikä on "tyhmää" mikä ei, - sillä et kykene vielä erottamaan niitä toisistaan. Lue vaan ahkerasti läksyjäsi, ettet vain opinnoissasi jää ns. ikuiseksi opiskelijaksi, - huomaten ettei kannettu vesi kaivossa pysy. Vältä keskittymästä pelkkiin sananmuunnoksiin, joita sinulta kyllä luontevasti putoilee. - NohNoh.ei kirj
Balttis kirjoitti:
>> Mutta jos te käännytte pois Minusta, te ja teidän lapsenne, ettekä noudata MINUN KÄSKYJÄNI JA SÄÄDÖKSIÄNI, JOTKA MINÄ OLEN TEILLE ANTANUT, vaan te menette ja palvelette muita jumalia, ja kumarratte niitä, NIIN MINÄ HÄVITÄN ISRAELIN (tarkoittaa lopulta koko Israelia, mukaanlukien kaikki sukukunnat) SIITÄ MAASTA, JONKA OLEN ANTANUT HEILLE, JA TEMMELIN, JONKA MINÄ OLEN PYHITTÄNYT NIMELLENI, MINÄ HEITÄN HEIDÄT POIS KASVOJENI EDESTÄ; ja Israel tulee sananparreksi ja pistopuheeksi kansoille.
Ja tämä temppeli on tosin korkein, mutta jokainen, joka (sen hävityksen jälkeen) kulkee sen ohi, on tyrmistyvä ja viheltävä; ja kun kysytään: "Miksi Herra on tehnyt näin temppelille?" niin vastataan: "Siksi, että he hylkäsivät Jumalansa, joka oli vienyt heidän isänsä pois Egyptin maasta, ja he liityivät muihin jumaliin ja kumarsivat niitä ja palvelivat niitä, sentähden on HERRA KAIKEN TÄMÄN PAHAN ANTANUT KOHDATA HEITÄ". >>
SIISPÄ KOSKA ETTE NOUDATTANEET LAKIA, jne. - joka oli ehtona pysyvyydellenne Israelin maassa, - se temppeli hävitettiin lopulta kokonaan ja teidän piti lähte 2000-vuodeksi pakolaisuuteen - ei mikää vitsin paikka, jos Herra heittää näin teidät talmudeinenne pois maasta ja kasvojensa edestä sillä?
Ps. lisäksi sanan muunnoksesi on taas sitä itteään, sillä kyseessä on selkeästi "rikottu lakiliitto", jota fiksaatio nimeltä rv. juuti puolustaa, ja väittää Esran uudistamaksi mahdollisuudeksi Israelille ELÄÄ JUMALAN EDESSÄ SEN NOUDATTAMISEN PERUSTEELLA. TÄSTÄHÄN ON KYSE, SUURI SÄVELTÄJÄ: JA EI KAI TEKSITISSÄ PUHUTTAISI MISTÄÄN UUDESTA, JOS EIVÄT JO ISÄNNE OLISI RIKKONEET SITÄ VANHAA LIITOA; JONKA JUMALA TEKI, KANSAN KANSSA VERENVIHMONTOINEEN ERÄMAASSA.
Eikös sinulla ollut ne opiskelut kesken, vai kuinka. Älä tule tänne kertomaan paisuneena ja ylemmyydentuontoisena, mikä on "tyhmää" mikä ei, - sillä et kykene vielä erottamaan niitä toisistaan. Lue vaan ahkerasti läksyjäsi, ettet vain opinnoissasi jää ns. ikuiseksi opiskelijaksi, - huomaten ettei kannettu vesi kaivossa pysy. Vältä keskittymästä pelkkiin sananmuunnoksiin, joita sinulta kyllä luontevasti putoilee.-->Voitko selittää jotenkin Psalmien kirjoitukset 111:7-10
7. Kaikki, mitä hän tekee, on oikein, ja se pysyy, hänen säädöksensä eivät muutu.
9 Hän vapautti kansansa, hän sääti liittonsa ikuiseksi. Hän on pelottava, hän on pyhä!
Valehteleeko kirjoittaja sinun mielestä tässä? - Balttis
NohNoh.ei kirj kirjoitti:
-->Voitko selittää jotenkin Psalmien kirjoitukset 111:7-10
Valehteleeko kirjoittaja sinun mielestä tässä?Ja yritä vaihtaa aihetta ja jakeita. Nyt keskustellaan siitä: lukeeko Jeremia 31:31:ssä "UUSI LIITTO" ja seuraavassa jakessa: "RIKOTUN SIJAAN". Tee uusi avaus psalmin jos haluat keskustella psalmin sisällöstä, - ehkä joku onneton jaksaan kiinnostua sananmuunnoksistasi.
Korjaahan käännöksesi suomennos, jos vaikka tentit odottaa:
7. >> Kättensä teot ovat totuudelliset ja oikeat, lujat kaikki asetuksensa. Pysyvät järkkymättä aina ja iäti. Ne on tehty totuudessa ja oikeudessa. 8. Lähetti kansallensa lunastuksen (redemtion = lunastaminen, lunastus, velan maksaminen, pelastus; A Hebrew-English Bible), sääti liittonsa (sen perusteella) ainiaaksi.
Sä ole suuri kusettaja, joka pyrkii tarkistamaan vain menevätkö silmänkääntötemput ja munan saannokset, eiku anteeks - sanan muunnokset läpi, kun ne esittää ikuisen opiskelijan arvovallalla. - messiaaninen
-->Voitko selittää jotenkin Psalmien kirjoitukset 111:7-10
Valehteleeko kirjoittaja sinun mielestä tässä?että luopunut Israelin kansa palaa takaisin Herran yhteyteen LOPUN AIKANA!!.
V Moos 4:30
"Kun olet ahdistuksissa ja kaikki tämä kohtaa sinua AIKOJEN LOPUSSA, niin sinä palajat
Herran sinun Jumalasi tykö..."
Jos juutalaiset olisivat nyt jo Herran tykönä, NIIN MITEN HEIDÄN TARVITSISI PALATA SINNE lopun aikana????
Tänä päivänä juutalaiset elävät vielä peite silmillään ja luulevat pelastuvansa omilla teoillaan.
Jumalan säädökset ovat kyllä ikuisia, mutta koska Israel ei noudattanut niitä, Jumala teki UUDEN,
PAREMMAN LIITON, johon juutalainenkin pääsee vain uskon kautta Jeesus Messiaaseen!
Jer 31:31 - maspik
Balttis kirjoitti:
Ja yritä vaihtaa aihetta ja jakeita. Nyt keskustellaan siitä: lukeeko Jeremia 31:31:ssä "UUSI LIITTO" ja seuraavassa jakessa: "RIKOTUN SIJAAN". Tee uusi avaus psalmin jos haluat keskustella psalmin sisällöstä, - ehkä joku onneton jaksaan kiinnostua sananmuunnoksistasi.
7. >> Kättensä teot ovat totuudelliset ja oikeat, lujat kaikki asetuksensa. Pysyvät järkkymättä aina ja iäti. Ne on tehty totuudessa ja oikeudessa. 8. Lähetti kansallensa lunastuksen (redemtion = lunastaminen, lunastus, velan maksaminen, pelastus; A Hebrew-English Bible), sääti liittonsa (sen perusteella) ainiaaksi.
Sä ole suuri kusettaja, joka pyrkii tarkistamaan vain menevätkö silmänkääntötemput ja munan saannokset, eiku anteeks - sanan muunnokset läpi, kun ne esittää ikuisen opiskelijan arvovallalla."sä olet suuri kusettaja" koko sinun oma kirjoittelusi on yhtä rusinoiden napsintaa ja "kusetusta".
- maspik
messiaaninen kirjoitti:
että luopunut Israelin kansa palaa takaisin Herran yhteyteen LOPUN AIKANA!!.
V Moos 4:30
"Kun olet ahdistuksissa ja kaikki tämä kohtaa sinua AIKOJEN LOPUSSA, niin sinä palajat
Herran sinun Jumalasi tykö..."
Jos juutalaiset olisivat nyt jo Herran tykönä, NIIN MITEN HEIDÄN TARVITSISI PALATA SINNE lopun aikana????
Tänä päivänä juutalaiset elävät vielä peite silmillään ja luulevat pelastuvansa omilla teoillaan.
Jumalan säädökset ovat kyllä ikuisia, mutta koska Israel ei noudattanut niitä, Jumala teki UUDEN,
PAREMMAN LIITON, johon juutalainenkin pääsee vain uskon kautta Jeesus Messiaaseen!
Jer 31:31messiaaseen pitäisi uskoa silloinkaan kun oikea messias tulee? Ei JHWH:ea korvaa kukaan tai mikään.
- Balttis
maspik kirjoitti:
"sä olet suuri kusettaja" koko sinun oma kirjoittelusi on yhtä rusinoiden napsintaa ja "kusetusta".
Ainakin osoitin että NohNoh alias JahJahBlow Jobin sitä oli.
- Balttis
maspik kirjoitti:
messiaaseen pitäisi uskoa silloinkaan kun oikea messias tulee? Ei JHWH:ea korvaa kukaan tai mikään.
Että olette kyllä valmiit aina uskomaan, vääriin messiaisiin, kun niitä ilmaantuu - kuten eism. rabbi Akiban lanseeraamana, eikö olisi syytä miettiä - hei missä mennään - ja menkilö se aito ja oikea jo kerran ohi: "aasilla ratsastaen" - ettei vain tämä toinenkin tuleminen takaisin, saisi aikaan sitä että taas valitsette, ja uskotte väärää kanditaattia.
- NohNoh.ei kirj
Balttis kirjoitti:
Ja yritä vaihtaa aihetta ja jakeita. Nyt keskustellaan siitä: lukeeko Jeremia 31:31:ssä "UUSI LIITTO" ja seuraavassa jakessa: "RIKOTUN SIJAAN". Tee uusi avaus psalmin jos haluat keskustella psalmin sisällöstä, - ehkä joku onneton jaksaan kiinnostua sananmuunnoksistasi.
Sä ole suuri kusettaja, joka pyrkii tarkistamaan vain menevätkö silmänkääntötemput ja munan saannokset, eiku anteeks - sanan muunnokset läpi, kun ne esittää ikuisen opiskelijan arvovallalla.sen tosiasian että kaikki jeesustuputtajat lukevat vain sen tarvittavan kokonaisuuden sijaan että saisivat hajoitetun ymmärtämyksensä herprealaisista kirjoitetusta osoittamaan oman tietämättömyydensä kirjoituksista, jota juutalaiset ovat 3000 vuoden ajan lukeneet ja ymmärtäneet ja tulevat olemaan oma itsensä sinunlaistensa keskuudessa järkkymättöminä.
Jeremia puhuu uudesta liitosta ja jos osaat lukea, "33"Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani."
Juutalaisilla on vain yksi laki eli toora, missä on liiton käskyt ja säädökset, Jeremia ei puhu uusista käskyistä eikä uusista säädöksistä. Jos sitä ei ymmärrä, että liitto on ikuinen säädöksineen, niinkuin profeetat ja kirjotukset kertovat, ja alkaa väkisin vänkää yhden sanan perusteella tarkistelematta kokonaisuutta, epähuomioi kaiken muun kerronnan mitä heprealaisesta raamatusta löytyy.
Miksi sitten jos ei huomioi muita kontekseja kirjasta, käyttää niitä ylipäätään todistelemaan eri edes irrallisilla asioilla? Toisin sanoen et usko edes omiakaan lainauksia kirjasta?
Huoh,turha sellaisen kanssa edes tuhlaa aikaa.... - maspik
Balttis kirjoitti:
Että olette kyllä valmiit aina uskomaan, vääriin messiaisiin, kun niitä ilmaantuu - kuten eism. rabbi Akiban lanseeraamana, eikö olisi syytä miettiä - hei missä mennään - ja menkilö se aito ja oikea jo kerran ohi: "aasilla ratsastaen" - ettei vain tämä toinenkin tuleminen takaisin, saisi aikaan sitä että taas valitsette, ja uskotte väärää kanditaattia.
että rabbi Akivan kannattama oli väärä messias?
- Balttis
sen tosiasian että kaikki jeesustuputtajat lukevat vain sen tarvittavan kokonaisuuden sijaan että saisivat hajoitetun ymmärtämyksensä herprealaisista kirjoitetusta osoittamaan oman tietämättömyydensä kirjoituksista, jota juutalaiset ovat 3000 vuoden ajan lukeneet ja ymmärtäneet ja tulevat olemaan oma itsensä sinunlaistensa keskuudessa järkkymättöminä.
Jeremia puhuu uudesta liitosta ja jos osaat lukea, "33"Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani."
Juutalaisilla on vain yksi laki eli toora, missä on liiton käskyt ja säädökset, Jeremia ei puhu uusista käskyistä eikä uusista säädöksistä. Jos sitä ei ymmärrä, että liitto on ikuinen säädöksineen, niinkuin profeetat ja kirjotukset kertovat, ja alkaa väkisin vänkää yhden sanan perusteella tarkistelematta kokonaisuutta, epähuomioi kaiken muun kerronnan mitä heprealaisesta raamatusta löytyy.
Miksi sitten jos ei huomioi muita kontekseja kirjasta, käyttää niitä ylipäätään todistelemaan eri edes irrallisilla asioilla? Toisin sanoen et usko edes omiakaan lainauksia kirjasta?
Huoh,turha sellaisen kanssa edes tuhlaa aikaa....Kun Hän sanoo tekevänsä UUDEN LIITON, jos vanhaa laikittoa eivät jo isänne olisi rikkoneet. Teksti sanoo selvästi: "JONKA LIITTONI HE OVAT RIKKONEET".
Sensijaan jakessa 33 oleva sana laki ei tarkoita sitä lakia, joka annettiin kiviin kirjoitettuna Israelin kansalle, ja jonka "maahan pudonneen" rikkoutuneen, kopion he saivat Mooseksen kirjottamana versiona, - joka ei siis ollut edes se Jumalan tekemä laki. Sana laki on kohdassa "tora"; Jumalalta jhk tilanteeseen pyydetty ohje, neuvo, opetus; käänn. usein >> laki>>, s:sta [jara], hif. opastaa, neuvoa, opettaa; vrt. toora (viiden Mooseksen kirjan nimitys).
Jakeessa 33 on kyseessä sellaista dynaamista uudistumista seuraava aika, jolloin Herra Jumala itse asettaa opetukensa, neuvonsa ja johdatuksensa Henkensä kautta, ihmisen sisimpään ja hänen sydämeensä, - kuten UT:sanoo: "kaikki joita Jumalan Henki kuljettaa/hallitsee ovat Jumalan lapsia". Kyse ei enää ole Jumalan pelvelemisesta ja elämisestä hänen kiveen kirjoitettujen käskyjensä mukaan, vaan dynaamisessa synteesissä, Jumalan Hengen ja ihmisen sydämen kanssa, saatavata ohjauksessa eri elämäntilanteissa.
Juuri tästä samasta asiasta, puhuu profeetta Hesekiel:
Hes.36: 24-28; >> Minä otan teidät pois pakanakansoista ja kokoan teidät omaan maananne. Ja Minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne Minä teidät puhdistan. JA MINÄ ANNAN TEILLE UUDEN SYDÄMEN, JA UUDEN HENGEN MINÄ ANNAN TEIDÄN SISIMPÄÄNNE. MINÄ POISTAN TEIDÄN RUUMIISTANNE KIVISYDÄMEN (HUOM.VERTAUS/METAFOORA) JA ANNAN TEILLE LIHASYDÄMEN.
HENKENI MINÄ ANNAN TEIDÄN SISIMPÄÄNNE JA VIKUTAN SEN, ETTÄ VAELLATTA (dynaamisessa synteesissä Jumalan Hengen ohjaamina) MINUN KÄSYJENI (TOORA) MUKAAN, JA PIDÄTTE NE. Niin te saatte asua maassa, jonka Minä annoin teidän isillenne; ja te olette Minun kansani, ja Minä olen teidän Jumalanne. >>
>> Niin että me Uudessa Liitossa palvelemme hengen uudessa olotilassa, -sydän uudistettuna Pyhän Hengen osallisuuden kautta - emmekä enää kirjaimen vanhassa, jossa veli opetti veljeä: tunne Herra, sillä kaikki he pienimmästä suurimpaan tuntevat Minut, - Sillä Jumalan Henki on silloin heidän sisimmässänsä: Ihmeellisenä Neuvonantajana: Jes.9:5; Room.7:6.
Älä vain hökäile tämä päälle, jotain vanhaa: "koiran tai eläimen hengitystä" - kuten olet aikaisemmin tehhnyt - ymmärrystä vailla olevana - otaksun.
Jos joskus vielä tulee sellainen TV formaatti kuin: Suurin kusettaja, - ilmoitan sinut siihen. - Balttis
maspik kirjoitti:
että rabbi Akivan kannattama oli väärä messias?
Eikä ainakaan katoamatonta valtakuntaa silloin perutettu, vaan lopuistakin Juudan tähteiden haaveista tehtii tylyti loppu, - ja maa autiotui pitkitksi ajoiksi. Ai niin se vastaus: tunnen jonkinvarran Raamattua ja historiaa.
- NohNoh.ei kirj
Balttis kirjoitti:
Kun Hän sanoo tekevänsä UUDEN LIITON, jos vanhaa laikittoa eivät jo isänne olisi rikkoneet. Teksti sanoo selvästi: "JONKA LIITTONI HE OVAT RIKKONEET".
Sensijaan jakessa 33 oleva sana laki ei tarkoita sitä lakia, joka annettiin kiviin kirjoitettuna Israelin kansalle, ja jonka "maahan pudonneen" rikkoutuneen, kopion he saivat Mooseksen kirjottamana versiona, - joka ei siis ollut edes se Jumalan tekemä laki. Sana laki on kohdassa "tora"; Jumalalta jhk tilanteeseen pyydetty ohje, neuvo, opetus; käänn. usein >> laki>>, s:sta [jara], hif. opastaa, neuvoa, opettaa; vrt. toora (viiden Mooseksen kirjan nimitys).
Jakeessa 33 on kyseessä sellaista dynaamista uudistumista seuraava aika, jolloin Herra Jumala itse asettaa opetukensa, neuvonsa ja johdatuksensa Henkensä kautta, ihmisen sisimpään ja hänen sydämeensä, - kuten UT:sanoo: "kaikki joita Jumalan Henki kuljettaa/hallitsee ovat Jumalan lapsia". Kyse ei enää ole Jumalan pelvelemisesta ja elämisestä hänen kiveen kirjoitettujen käskyjensä mukaan, vaan dynaamisessa synteesissä, Jumalan Hengen ja ihmisen sydämen kanssa, saatavata ohjauksessa eri elämäntilanteissa.
Juuri tästä samasta asiasta, puhuu profeetta Hesekiel:
Hes.36: 24-28; >> Minä otan teidät pois pakanakansoista ja kokoan teidät omaan maananne. Ja Minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne Minä teidät puhdistan. JA MINÄ ANNAN TEILLE UUDEN SYDÄMEN, JA UUDEN HENGEN MINÄ ANNAN TEIDÄN SISIMPÄÄNNE. MINÄ POISTAN TEIDÄN RUUMIISTANNE KIVISYDÄMEN (HUOM.VERTAUS/METAFOORA) JA ANNAN TEILLE LIHASYDÄMEN.
HENKENI MINÄ ANNAN TEIDÄN SISIMPÄÄNNE JA VIKUTAN SEN, ETTÄ VAELLATTA (dynaamisessa synteesissä Jumalan Hengen ohjaamina) MINUN KÄSYJENI (TOORA) MUKAAN, JA PIDÄTTE NE. Niin te saatte asua maassa, jonka Minä annoin teidän isillenne; ja te olette Minun kansani, ja Minä olen teidän Jumalanne. >>
>> Niin että me Uudessa Liitossa palvelemme hengen uudessa olotilassa, -sydän uudistettuna Pyhän Hengen osallisuuden kautta - emmekä enää kirjaimen vanhassa, jossa veli opetti veljeä: tunne Herra, sillä kaikki he pienimmästä suurimpaan tuntevat Minut, - Sillä Jumalan Henki on silloin heidän sisimmässänsä: Ihmeellisenä Neuvonantajana: Jes.9:5; Room.7:6.
Älä vain hökäile tämä päälle, jotain vanhaa: "koiran tai eläimen hengitystä" - kuten olet aikaisemmin tehhnyt - ymmärrystä vailla olevana - otaksun.
Jos joskus vielä tulee sellainen TV formaatti kuin: Suurin kusettaja, - ilmoitan sinut siihen.>> Sensijaan jakessa 33 oleva sana laki ei tarkoita sitä lakia, joka annettiin kiviin kirjoitettuna Israelin kansalle, ja jonka "maahan pudonneen" rikkoutuneen
Jae ei taas erottele mainitsemaasi asiaa sillä tavalla, sillä israelilaisille on annettu vain yksi laki mitä noudattaa. Keksit aivan omia, niinkuin kaikki sinunlaisesi yrittävät väkisin keksiä kun keinot loppuvat. Surkeaa ja säälittävää.
Juutalaisuudessa tooran ilmoitus on koko kansan identiteetti ja perusta. Ei ole muuta. Ei vaihtoehtoa eikä kopiota. Eikä missään kirjotuksissa kerrota, ei edes Jeremia että tooran ilmoitus katoaisia tai pyyhkiytyisi pois jonkun pelastusohjelman takia.
Tuollaisella tarinalla tekee vain Jlasta takinkääntäjän. Mutta kristityille manipuloilijoille sekin onnistuu käden käänteessä. - Balttis
>> Sensijaan jakessa 33 oleva sana laki ei tarkoita sitä lakia, joka annettiin kiviin kirjoitettuna Israelin kansalle, ja jonka "maahan pudonneen" rikkoutuneen
Jae ei taas erottele mainitsemaasi asiaa sillä tavalla, sillä israelilaisille on annettu vain yksi laki mitä noudattaa. Keksit aivan omia, niinkuin kaikki sinunlaisesi yrittävät väkisin keksiä kun keinot loppuvat. Surkeaa ja säälittävää.
Juutalaisuudessa tooran ilmoitus on koko kansan identiteetti ja perusta. Ei ole muuta. Ei vaihtoehtoa eikä kopiota. Eikä missään kirjotuksissa kerrota, ei edes Jeremia että tooran ilmoitus katoaisia tai pyyhkiytyisi pois jonkun pelastusohjelman takia.
Tuollaisella tarinalla tekee vain Jlasta takinkääntäjän. Mutta kristityille manipuloilijoille sekin onnistuu käden käänteessä.He rikkoivan alusta asti, ja siksi koko kansa piti vihmoa myös verellä, joka viittasi tulevaan sovitusvereen, jonka vuodattaisti, se valittu: Jumalan karitsa. Jes.53. 1 Ms.22:8.
Uhrien veri riitti vain ajaksi, peittämää kansan rikkomukset ja synnit Pyhän Jumalan vihalta syntiä kohtaan, - mutta kaiken vanhan loppu tuli "tulessa" koko lain vaatiman: rituaalilakiin perusteuvan järjestelmän pappeineen palaessa taivaan tuuliin - vuonna 70:ntä. - NohNoh.ei kirj.
Balttis kirjoitti:
He rikkoivan alusta asti, ja siksi koko kansa piti vihmoa myös verellä, joka viittasi tulevaan sovitusvereen, jonka vuodattaisti, se valittu: Jumalan karitsa. Jes.53. 1 Ms.22:8.
Uhrien veri riitti vain ajaksi, peittämää kansan rikkomukset ja synnit Pyhän Jumalan vihalta syntiä kohtaan, - mutta kaiken vanhan loppu tuli "tulessa" koko lain vaatiman: rituaalilakiin perusteuvan järjestelmän pappeineen palaessa taivaan tuuliin - vuonna 70:ntä.Kirjoituksissa on kerrottu 3 tapaa syntien sovitukseksi. Uhraus,anteeksianto ja hyväntekeväisyys.
Sovitusverellä ei pystynyt sovittaa kaikenlaisia syntejä,ainoastaan tahattomia syntejä. (4.moos 15:27-31)
Toisekseen tämä sovitus piti tehdä ainoastaan alttarilla temppelissä. Jos kristityt vetoavat mooseksenkirjan verisovitukseen että se on ainoa kirjaimellinen tapa antaa synnit anteeksi, pitäisi ottaa myös kirjaimellisesti se kohta missä sovitus tehdään ainoastaan alttarilla.
Jeesus ei kuollut alttarilla joten veret meni hukkaan.
Hosea kertoo myös että rukous on vaihtoehtoinen tapa pyytää sovitusta:
"Ottakaa mukaanne sanoja ja palatkaa Herran tykö ja sanokaa hänelle: "Anna anteeksi kaikki rikokset, ota armoihisi, niin me tuomme sinulle uhrimulleiksi huultemme uhrit." - BAlttis
NohNoh.ei kirj. kirjoitti:
Kirjoituksissa on kerrottu 3 tapaa syntien sovitukseksi. Uhraus,anteeksianto ja hyväntekeväisyys.
Sovitusverellä ei pystynyt sovittaa kaikenlaisia syntejä,ainoastaan tahattomia syntejä. (4.moos 15:27-31)
Toisekseen tämä sovitus piti tehdä ainoastaan alttarilla temppelissä. Jos kristityt vetoavat mooseksenkirjan verisovitukseen että se on ainoa kirjaimellinen tapa antaa synnit anteeksi, pitäisi ottaa myös kirjaimellisesti se kohta missä sovitus tehdään ainoastaan alttarilla.
"Ottakaa mukaanne sanoja ja palatkaa Herran tykö ja sanokaa hänelle: "Anna anteeksi kaikki rikokset, ota armoihisi, niin me tuomme sinulle uhrimulleiksi huultemme uhrit."Sinulle runohuuli - en viitsi enää haaskata aikaani sinun jubinoihisi. Niin tehtii loppu vuonna 70:ntä turhista ja riittämättämistä, jokapäiväisistä uhreista kuin uhraajistakin - ilman erotusta - kuten Josefus joka muuten mainitsi myös Kritukseksi kutsutun Jaakovin veljen, toisin kuin aikanaan valheellisesti väitit, satuilija vailla vertaa: pidä vain rauhassa ja tarjoa jumalallesi : "huultesi uhrit", syntielsi sovitukseksi.
- 12+16
Balttis kirjoitti:
Eikä ainakaan katoamatonta valtakuntaa silloin perutettu, vaan lopuistakin Juudan tähteiden haaveista tehtii tylyti loppu, - ja maa autiotui pitkitksi ajoiksi. Ai niin se vastaus: tunnen jonkinvarran Raamattua ja historiaa.
yhtä surkeasti kuin jeesuksella ?
- 10+9
Kirjoituksissa on kerrottu 3 tapaa syntien sovitukseksi. Uhraus,anteeksianto ja hyväntekeväisyys.
"Ottakaa mukaanne sanoja ja palatkaa Herran tykö ja sanokaa hänelle: "Anna anteeksi kaikki rikokset, ota armoihisi, niin me tuomme sinulle uhrimulleiksi huultemme uhrit."olet huomannut,Vesa-Ilkka Laurio ei kykene,eikä edes halua keskustella asiallisesti Tanachista tai mistään muustakaan,mikäli kyse on juutalaisuudesta ja sen oikeudesta itsemääritykseen.Kristittynä antisemiittinä ja korvausteologian kyytipoikana hän systemaattisesti kieltää juutalaisuuden ja juutalaisen kansan oikeuden eksistenssiinsä. Tästä päähänpinttymästään hän kieltäytyy luopumasta,kiistattomienkaan argumenttien edessä.Tästä syystä hänen edesottamuksilleen on jokseenkin turhaa uhrata aikaa tai huomiota.
Balttis/Vesa-Ilkka (jne) on bannattu useiltakin keskustelufoorumeilta,tämä lienee ainoa missä hän kokee voivansa vielä mellastaa rajoituksetta.
Tämä tiedoksi siis. - maspik
Balttis kirjoitti:
ja paluu oli koko ajan vapaa. Suuret juutalaisyhteisöt diasporassa houkuttelivat ja ne voivatkin hyvin kunnes kristityt alkoivat vainota niitä niitä, kristityillä oli kai luppoaikaa heidän odotellessaan Israelin valtion uutta perustamista. Sitä mistä Ut lakkaamatta puhuu ihan kyllästymiseen asti, vai eikö mitään?
- plmb
"Ottakaa mukaanne sanoja ja palatkaa Herran tykö ja sanokaa hänelle: "Anna anteeksi kaikki rikokset, ota armoihisi, niin me tuomme sinulle uhrimulleiksi huultemme uhrit.""Jeesus ei kuollut alttarilla joten veret meni hukkaan. "
Jeesus vihmoi verensä ristin rastiin kautta leirin ja kaupungin koska tiesi mitä Jumala tarvitsi Jerusalemin suhteen. Getsemanessa Hän rukoili niin että hikipisarat olivat kuin veripisarat ja kuolemanhiessä hänet kuljetettiin- ei varmaan kultatuolilla- poikki Kidronin laakson mikä on AZAL- asema, Temppelin alttarin juurta, ylimmäisen papin asuntoon päin , minne päin alttarin tuhkatkin vietiin ja Siionin vuoren juurelle päin, ei pumpuli käsin.
Sitten sieltä Pilatuksen palatsiin (Litostroton, gabbata) siellä ruoskittiin roomalaisittain verille ja tehtiin se roomalainen orjantappurakruunu, joten otsasta ja kehosta tippui verta kautta Jerusalmin, missä Hän kulkikin, kaupungin läpi ja sitten kaupungin pohjois puolelle , Ristiinnaulitsemisessa hänen suhteen oli poikkeus koska Hän oli veren vajeessa niin Hän kuoli nopeasti, joten kylki puhkaistaessa oli insuffisienssi ja tuli vettä ja verta esiin Pohjoiseen kukkulaan.
Sovintoveri kattoi siis ympäriinä Temppelin, kuin silmäterän. Ole rauhassa. Ei tarvitse Balttiksenkaan pyrkiä kohti Paratiisin miekkaa, jos rakastaa Herraa. vaan kääntyä vikkelään jo samaan suuntaan kuin Aatami ja Eeva, poispäin välkkyvästä miekasta, - Balttis
10+9 kirjoitti:
olet huomannut,Vesa-Ilkka Laurio ei kykene,eikä edes halua keskustella asiallisesti Tanachista tai mistään muustakaan,mikäli kyse on juutalaisuudesta ja sen oikeudesta itsemääritykseen.Kristittynä antisemiittinä ja korvausteologian kyytipoikana hän systemaattisesti kieltää juutalaisuuden ja juutalaisen kansan oikeuden eksistenssiinsä. Tästä päähänpinttymästään hän kieltäytyy luopumasta,kiistattomienkaan argumenttien edessä.Tästä syystä hänen edesottamuksilleen on jokseenkin turhaa uhrata aikaa tai huomiota.
Balttis/Vesa-Ilkka (jne) on bannattu useiltakin keskustelufoorumeilta,tämä lienee ainoa missä hän kokee voivansa vielä mellastaa rajoituksetta.
Tämä tiedoksi siis.Sillä asiaton panttelu ja valehtelu sekä henkilöön kiinni käyminen, on varmin todiste siitä että: talmudistit ovat saaneet "piston syndämiinsä". Normaali reaktio olisi toisissa olosuhteissa farisealaiset kivenheittokilpailut maalitauluna totuutta puhuva ihminen, mutta nyt on vain pantava toivonsa bannaukseen.
Muuten olen etunenässä ollut torjumassa Laurion teoriota siitä, ettei muka mitään "holokaustia" ole historiassa tapahtunut, sillä se on varmasti totta että: Jerusalemin ja Juudan tuohoutumisen liksäksi, noin. 6 miljoonaa juutalaista kaasutettiin ja poltettiin. - Balttis
plmb kirjoitti:
"Jeesus ei kuollut alttarilla joten veret meni hukkaan. "
Jeesus vihmoi verensä ristin rastiin kautta leirin ja kaupungin koska tiesi mitä Jumala tarvitsi Jerusalemin suhteen. Getsemanessa Hän rukoili niin että hikipisarat olivat kuin veripisarat ja kuolemanhiessä hänet kuljetettiin- ei varmaan kultatuolilla- poikki Kidronin laakson mikä on AZAL- asema, Temppelin alttarin juurta, ylimmäisen papin asuntoon päin , minne päin alttarin tuhkatkin vietiin ja Siionin vuoren juurelle päin, ei pumpuli käsin.
Sitten sieltä Pilatuksen palatsiin (Litostroton, gabbata) siellä ruoskittiin roomalaisittain verille ja tehtiin se roomalainen orjantappurakruunu, joten otsasta ja kehosta tippui verta kautta Jerusalmin, missä Hän kulkikin, kaupungin läpi ja sitten kaupungin pohjois puolelle , Ristiinnaulitsemisessa hänen suhteen oli poikkeus koska Hän oli veren vajeessa niin Hän kuoli nopeasti, joten kylki puhkaistaessa oli insuffisienssi ja tuli vettä ja verta esiin Pohjoiseen kukkulaan.
Sovintoveri kattoi siis ympäriinä Temppelin, kuin silmäterän. Ole rauhassa. Ei tarvitse Balttiksenkaan pyrkiä kohti Paratiisin miekkaa, jos rakastaa Herraa. vaan kääntyä vikkelään jo samaan suuntaan kuin Aatami ja Eeva, poispäin välkkyvästä miekasta,Mutta älä ota sitä enää enempää.
- BAlltis
maspik kirjoitti:
ja paluu oli koko ajan vapaa. Suuret juutalaisyhteisöt diasporassa houkuttelivat ja ne voivatkin hyvin kunnes kristityt alkoivat vainota niitä niitä, kristityillä oli kai luppoaikaa heidän odotellessaan Israelin valtion uutta perustamista. Sitä mistä Ut lakkaamatta puhuu ihan kyllästymiseen asti, vai eikö mitään?
Kokonaan sen perinteisten kansalaisten kansallisista tunnuksista, aina pääkaupungin nimeä myöten.
- Baltttis
12+16 kirjoitti:
yhtä surkeasti kuin jeesuksella ?
Toimitettuaan puhdistuken synneistä, Hän on istuutunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa. Psalmi 110.
- NohNoh.ei kirj
uuden liiton olisi pitänyt alkaa kristittyjen teologian mukaan Jeesuksen naulitsimisesta, viitaten Jeremian "uuden liiton " fraasin. Vanhinko taisi tapahtua siinä kun Jeremia viittaa uuden liiton alkaessa Israelin ja Juudan olevan yksi kansakunta, olevan Israelissa eikä ulkoista uhkaa ole. Jeesuksen aikaan Israel oli ajettu maanpakoon syyrian toimesta jo vuosisatoja sitten ja Juudankaan kansasta pieniosa oli olemassa ja Rooman imperiumi painoi päälle. Mutta isoin erehdys tapahtui siinä kun luvattu uusi liitto on valloillaan, kaikki tuntevat Yhwh:n ja kukaan ei opeta toista että tuntisi tämän vaan tieto olisi sydämessä. Näyttää siltä että Jeesuksella ei tähän ollut vaikutusta koska vajaa 2% tuntee ja toteuttaa tätä.
Joten turhaan Jeesus kuoli.....ei ollut vaikutusta.- Balttis
Mutta sadat miljoonat yksinkerataiset uskovat, ympäri maailmaa - ja yksistään vaikkapa vain Kiinassa - elävät todeksi niitä kirjoituksia, joista nyt pyhumme - ja ovat alamaiset Hänelle, joka on orjantappuroin kruunattu - juutalaisten kunningas iäti - JHWH:n Hänestä vannoman valan mukaisesti - ja häntä kansat tottelevat, sillä Herra on laittanut oman kuolemanvoittaneen Henkensä, heidänkin sisimpäänsä. Kiistatta esim. Euroopassa missä porttokirkollisuus on istunut "paljojen vetten päällä", jouttaen kansoille viiniä, haureuksiensa maljasta tilanne on surkeampi; mutta tehän sen juutaliset tiedättekin ollessanne taas yhtäpataa Paavinkin kanssa, vai kuinka?
- Anonyymi
Onko kukaan ajatellut että uskonisämme - eli kritinuskonnon perustaja - oli Rooman Keisari, aurinkojumalaksi itse itsensä julistanut massamurhaaja Paavi Konstantinus. Kaikkien rappariemme riittipäällikkö.
Tämä baalinpalvelija perusti uskontonsa vuonna 325, Rooman Nikean vankilalinnoituksessa jonne oli saanut ansoitettua aikansa oppineet. Siellä ensin poltettiin kaikkien oppineiden sinne tuomat vanhat kirjoitukset ... sitten 'äänestettiin' keisarin uudesta testamentista.
Syntyi 'konsensus': kultaa ja kunniaa niille jotka rakastivat keisaria, illyrikonin vankisaari niille jotka eivät tähän belialin uuteen koosteeseen yhtyneet. YHWH väkevää SANAa siinä oli niin paljon että rahvas sen nieli heti - ja Totuudessa pelastusta etsivä löytää tänäänkin siitä Pelastuksen, samanaikaisesti huijarit tiensä hvettiin.
Katsos tarkemmin www piste jumpshare piste com/b/hEQNYsfA02zZF5zj0HjQ - Anonyymi
Israelin Jumala on AINOA oikea Jumala.
http://Jeesus-on-Herra.com/tietoa-meista/ - Anonyymi
Paavalin mukaan meidän herramme on noussut Juudasta, tai siis Israelin, ja miltä se nyt näyttää, kuka siellä Israelissa
hallitsee. - Anonyymi
Minun nähdäkseni uuden liiton sanat ovat tässä:
"Ja Herra, sinun Jumalasi, ympärileikkaa sinun sydämesi ja sinun jälkeläistesi sydämet, niin että rakastat Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi, että eläisit. Ja Herra, sinun Jumalasi, antaa kaikkien näiden kirousten kohdata sinun vihollisiasi ja vihamiehiäsi, jotka sinua vainosivat. Ja sinä kuulet jälleen Herran ääntä ja pidät kaikki hänen käskynsä, jotka minä tänä päivänä sinulle annan. Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle ylen runsaasti hyvää kaikissa sinun kättesi töissä, hän tekee sinun kohtusi hedelmän, karjasi hedelmän ja maasi hedelmän ylen runsaaksi. Sillä niinkuin Herra iloitsi sinun isistäsi, hän jälleen iloitsee sinusta, siitä, että tekee sinulle hyvää, "
Viides Mooseksen kirja 30:6-9 - Anonyymi
Mooseksen lain noudattaminen ainakin rangaistusten osalta, ei taida tulla hyväksytyksi Juudan heimossa. Siinä se sydämen ympärileikkaus näkyy, että armollisesti ei aseteta niin ankaria rangaistuksia, kuten kivittäminen ja kuolemantuomio kovin pienistä sääntörikkomuksista.
- Anonyymi
Uusi liitto vanhan täyttymyksenä on Israelin korkein päämäärä. Tätä eivät kaikki ne tiedä, joiden tulisi se tietää:
https://youtu.be/wZOIJFJFVLs - Anonyymi
Vanhaa keskustelua kierrätetään, miksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72498- 1181726
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill371459Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1221328Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1641282- 1461240
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1511219- 521178
- 591117
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.47995