Ehtoollinen

ottaminen vastaan

Mikä oikeuttaa ehtoollisen nauttimiseen?
Kirkkokunnilla on eri käytäntö toki, mutta mikä on perimmäinen syy ehtoollisessa?

20

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • x-hirvas

      Jeesus ehtoollisesta? Siinä on vastaus.
      Luuk. 22:19
      Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."
      1. Kor. 11:25
      Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni

      • Jeesus pelastaa

        Jätitkö tahallasi pois tärkeät kohdat Herran Pyhästä Ehtoollisesta?

        Miksi sitten kristityt muistavat Jeesusta? Tämäkin jäi sinulta tykkänään kertomatta.
        Jeesustahan muistellaan siksi, että hänen nimessään ja veressään on syntiemme sovitus.


    • vanha juhla-ateria jo paljon ennen Jeesusta.
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Ehtoollinen

      Kristityt ottivat ehtoolliseensa veren ja lihan symbolit antiikin uskonnoista.
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Ehtoollinen

      "Eleusiin mysteerit" kuuluvat tuhoutuneisiin antiikin uskontoihin.
      Eleusiin mysteereistä löytynyttä tietoa ja sen suhdetta uudempaan kristinuskoon.
      "korkea pappi mursi leivän ja tarjoili sen viinin kera initiaateille. Viini edusti kasvillisuuden jumalaa ja leipä kasvillisuuden jumalatarta"
      http://jumalasuomi.tripod.com/eleusis.htm

      • hyvin vääristelty

        nämä peku :)
        tässä sen huomaa ihmisen rajallisen ajattelun ja sen kuinka silmä vain osuu siihen minkä haluaa sopivan omaan ajatteluun... kätevästi jätit kyllä sen ensimmäisen rivin huomioimatta kokonaan..."Se on juhla-ateria, jossa leipä ja viini ovat Jeesuksen ruumis ja veri tai edustavat niitä. Ehtoollista vietetään Jeesuksen käskyn mukaisesti hänen ristinkuolemansa muistoksi."
        Ei pidä luulla ihmistä niin tyhmäksi että jos linkit laittaa ettei sitä kokonaan lukis....


        "vanha juhla-ateria jo paljon ennen Jeesusta.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Ehtoollinen

        Kristityt ottivat ehtoolliseensa veren ja lihan symbolit antiikin uskonnoista.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Ehtoollinen "


      • raamattusi, ja hyvä niin, mutta älä sekoita sitä Jumalan Raamattuun, ja siihen, mitä Hän sanoo! Luuletko todella saavasi Jumalan pois valtaistuimeltaan, tuolla yliegosi korostuksella ja vastustamalla Pyhää Henkeä! Sinun ei pitäisi osallistua ,esm. nyt avauksessa liityvään asiaan. Asia on pyhä, ja rakas uudestisyntyneille Jumalan lapsille. Sinulle se on pelkkä väittelyn ja epäsopua aikaan saava häiriköinnin ja riitaa haastava, itsellesi täysin merkityksetön. Olet edelleen Jumalan vihollisten leirissä Jumalan kieteisyydessäsi!


    • HERRAN ATERIAN OIKEA VIETTO
      1.Kor.11:17-34
      --
      Kristinuskon alkuaikoina kukin toi ruoka-aineita kotoaan ehtoollistilaisuuteen, jossa syötiin normaali ateria ja sen yhteydessä Herran ehtoollista, käyttäen tarjolla olevaa leipää ja viiniä. Vaarana oli, ettei pysähdytty muistelemaan Herran kuolemaa (j. 29).
      Meillähän on tilanne nykyisin toinen, kun ehtoollisateriaa vietetään muista aterioista täysin erillään.

      Herran aterialle kokoonnuttiin kiireellä. Joillakin oli nälkä, jotkut jopa juovuksissa (21,33,32). Kiireessä ei ehditty lausua yhteistä kiitosrukousta, johon olisi liittynyt viittaus Herran Jeesuksen kuolemaan ja sen hedelmään, syntien anteeksiantamukseen ja iankaikkiseen elämään (j. 23-25. ).

      Epäjärjestyksen lisäksi Herran aterialla ei muistettu seurakunnan köyhiä, jotka saattoivat jäädä ateriasta osattomiksi, koska heillä ei ollut mitään evästä iltapalakseen (j. 22.).
      Pöyristyttävän rakkaudetonta!

      Tässä kohden Paavali ei kiittele korintilaisia (j. 22.).
      Herran aterian pitäisi olla yhteyden ateria, eikä kenenkään pitäisi jäädä paitsi hänen ruumiistaan ja verestään.
      Jeesuksen ruumis ja verihän ovat todellisesti läsnä ehtoollisessa:( ”Tämä ON….” , Matt. 26:26-29). Jokainen, joka ottaa vastaan leivän ja viinin, saa Jeesuksen ruumiin ja veren- niin uskova kuin epäuskoinenkin.
      Uskoville ehtoollinen koituu siunaukseksi, epäuskoisille syytökseksi ja tuomioksi (j. 27, 30.).

      Paavali kehoittaa koettelemaan itseään (j. 28)?
      Miten se tapahtuu?

      • " < Epäjärjestyksen lisäksi Herran aterialla ei muistettu seurakunnan köyhiä, jotka saattoivat jäädä ateriasta osattomiksi, koska heillä ei ollut mitään evästä iltapalakseen (j. 22.).
        Pöyristyttävän rakkaudetonta! >" -takia Paavali käski eroittamaan Ehtoollisen MUUSTA aterioinnista, ja erottua nauttimaan se erillään ja nauttia Ehtoollinen Jeesuksen kuoleman muistoksi !

        * Ehtoollisella ei syödä ja juoda syntejä anteeksi, Ehtoollinen nautitaan nimenomaan siksi, että on saatu synnit anteeksi, Hänen kuolemansa kautta. Ja jokainen joka on uudestisyntynyt, on oikeutettu Kristuksen ruumiiseen ja vereen. Joka sybolisesti nautitaan murretun leivän, =ruumiin, ja viinin, = veren nauttimisena.

        * Esimerkiksi ekivaari olettaa, että ruumis ja veri on alkujaan nautittu oikeasti, verta juoden ja lihaa syöden? Huhu !


      • Mohikaani_27 kirjoitti:

        " < Epäjärjestyksen lisäksi Herran aterialla ei muistettu seurakunnan köyhiä, jotka saattoivat jäädä ateriasta osattomiksi, koska heillä ei ollut mitään evästä iltapalakseen (j. 22.).
        Pöyristyttävän rakkaudetonta! >" -takia Paavali käski eroittamaan Ehtoollisen MUUSTA aterioinnista, ja erottua nauttimaan se erillään ja nauttia Ehtoollinen Jeesuksen kuoleman muistoksi !

        * Ehtoollisella ei syödä ja juoda syntejä anteeksi, Ehtoollinen nautitaan nimenomaan siksi, että on saatu synnit anteeksi, Hänen kuolemansa kautta. Ja jokainen joka on uudestisyntynyt, on oikeutettu Kristuksen ruumiiseen ja vereen. Joka sybolisesti nautitaan murretun leivän, =ruumiin, ja viinin, = veren nauttimisena.

        * Esimerkiksi ekivaari olettaa, että ruumis ja veri on alkujaan nautittu oikeasti, verta juoden ja lihaa syöden? Huhu !

        Moni meistä saattaa arkailla tulemasta ehtoolliselle.
        Joku voi ajatella, ettei ole tarpeeksi hyvä kohtaamaan Herraa.
        Minua ovat rohkaisseet nämä Herran sanat:
        ”Teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi” (Matt. 26:28). Joka uskoo nämä sanat omalle kohdalleen, hän saa, mitä ne lupaavat.

        Kelvollinen ehtoollisvieras on se, joka tarvitsee Kristusta. Hän katuu syntejään ja pyytää niitä anteeksi.
        Jos siis koet tarvitsevasi yhä läheisempää elämänyhteyttä Kristukseen, käy usein ehtoollisella.
        Paavali sanoo: ”Niin usein, kuin…”(j. 26).
        Hän ei sano, että ”niin harvoin, kuin…”

        Ei tarvitse myöskään tavoitella ylevää tunnelmaa. Hyödyksi ehtoollinen on sille, joka ottaa sen vastaan uskossa, tuntui miltä tuntui.


      • muttamutta
        Tapio522 kirjoitti:

        Moni meistä saattaa arkailla tulemasta ehtoolliselle.
        Joku voi ajatella, ettei ole tarpeeksi hyvä kohtaamaan Herraa.
        Minua ovat rohkaisseet nämä Herran sanat:
        ”Teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi” (Matt. 26:28). Joka uskoo nämä sanat omalle kohdalleen, hän saa, mitä ne lupaavat.

        Kelvollinen ehtoollisvieras on se, joka tarvitsee Kristusta. Hän katuu syntejään ja pyytää niitä anteeksi.
        Jos siis koet tarvitsevasi yhä läheisempää elämänyhteyttä Kristukseen, käy usein ehtoollisella.
        Paavali sanoo: ”Niin usein, kuin…”(j. 26).
        Hän ei sano, että ”niin harvoin, kuin…”

        Ei tarvitse myöskään tavoitella ylevää tunnelmaa. Hyödyksi ehtoollinen on sille, joka ottaa sen vastaan uskossa, tuntui miltä tuntui.

        "Kelvollinen ehtoollisvieras on se, joka tarvitsee Kristusta."
        Jokaisessa kirkossa, seurakunnassa on jokin asia mikä evää tämän oikeuden...kirkossa saa vasta riparin jälkeen ehtoollisen, ja vapaissa suunnissa vasta kasteen jälkeen. Joten ei se ole vaan että jos tarvitse kristusta, vaan on olemassa jokin syvempi merkityskin.


      • Jeesus pelastaa
        Tapio522 kirjoitti:

        Moni meistä saattaa arkailla tulemasta ehtoolliselle.
        Joku voi ajatella, ettei ole tarpeeksi hyvä kohtaamaan Herraa.
        Minua ovat rohkaisseet nämä Herran sanat:
        ”Teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi” (Matt. 26:28). Joka uskoo nämä sanat omalle kohdalleen, hän saa, mitä ne lupaavat.

        Kelvollinen ehtoollisvieras on se, joka tarvitsee Kristusta. Hän katuu syntejään ja pyytää niitä anteeksi.
        Jos siis koet tarvitsevasi yhä läheisempää elämänyhteyttä Kristukseen, käy usein ehtoollisella.
        Paavali sanoo: ”Niin usein, kuin…”(j. 26).
        Hän ei sano, että ”niin harvoin, kuin…”

        Ei tarvitse myöskään tavoitella ylevää tunnelmaa. Hyödyksi ehtoollinen on sille, joka ottaa sen vastaan uskossa, tuntui miltä tuntui.

        Iloitsen siitä, että täälläkin tapaan Jumalan sanan mukaista opetusta tästä pyhästä Sakramentista.


      • Jeesus pelastaa
        muttamutta kirjoitti:

        "Kelvollinen ehtoollisvieras on se, joka tarvitsee Kristusta."
        Jokaisessa kirkossa, seurakunnassa on jokin asia mikä evää tämän oikeuden...kirkossa saa vasta riparin jälkeen ehtoollisen, ja vapaissa suunnissa vasta kasteen jälkeen. Joten ei se ole vaan että jos tarvitse kristusta, vaan on olemassa jokin syvempi merkityskin.

        ... nuo maintsemasi "syvemmät" merkitykset ovat paljolti ihmisten yhteissöissään kehittelemiä traditionaalisia konsteja erottautua muista ihmisistä.

        Nimimerkki Tapio 522 edustaa kirjoituksineen puhdasta Kristuksen oppia.

        Usko ja Kaste kyllä liittyvät tähän kokonisuuteen Kristuksen opin mukaisesti.


      • jos se on
        Jeesus pelastaa kirjoitti:

        ... nuo maintsemasi "syvemmät" merkitykset ovat paljolti ihmisten yhteissöissään kehittelemiä traditionaalisia konsteja erottautua muista ihmisistä.

        Nimimerkki Tapio 522 edustaa kirjoituksineen puhdasta Kristuksen oppia.

        Usko ja Kaste kyllä liittyvät tähän kokonisuuteen Kristuksen opin mukaisesti.

        ihmisten keksintöjä, niin miksi minä olen istunut satoja seurakunnan kokouksia ja viini ja leipä on kävellyt ohitseni, enkö minä ole ollut Krsitusken tarpeessa?
        Totuus nyt vain on se että en ole ollut ehtoolliseen oikeutettu kun en ole kasteella käynyt.
        noh, nythänt ätyy selvittää kasteen merkitys sitten...
        kaikki liittyy yhteen, raaamatun sanoma on kokonaisuus, palapeli jossa jokainen osa kuuluu yhteen.


      • x-hirvas
        jos se on kirjoitti:

        ihmisten keksintöjä, niin miksi minä olen istunut satoja seurakunnan kokouksia ja viini ja leipä on kävellyt ohitseni, enkö minä ole ollut Krsitusken tarpeessa?
        Totuus nyt vain on se että en ole ollut ehtoolliseen oikeutettu kun en ole kasteella käynyt.
        noh, nythänt ätyy selvittää kasteen merkitys sitten...
        kaikki liittyy yhteen, raaamatun sanoma on kokonaisuus, palapeli jossa jokainen osa kuuluu yhteen.

        vanhimmiston keksintö, jossa olet istunut odottelemassa ehtoollista. Siis nimenomaan ihmiskeksintö. Ehtoollisen voi nauttia milloin vaan vaikka kotona, kun on Jeesuksen opetuslapsia koolla Hänen nimessään. Jokainen tutkikoon itse, onko kelvollinen nauttimaan ehtoollista Jeesuksen muistoksi.


      • x-hirvas
        Jeesus pelastaa kirjoitti:

        Iloitsen siitä, että täälläkin tapaan Jumalan sanan mukaista opetusta tästä pyhästä Sakramentista.

        puhtaasti kirkon oma keksintö.


      • Mohikaani_27 kirjoitti:

        " < Epäjärjestyksen lisäksi Herran aterialla ei muistettu seurakunnan köyhiä, jotka saattoivat jäädä ateriasta osattomiksi, koska heillä ei ollut mitään evästä iltapalakseen (j. 22.).
        Pöyristyttävän rakkaudetonta! >" -takia Paavali käski eroittamaan Ehtoollisen MUUSTA aterioinnista, ja erottua nauttimaan se erillään ja nauttia Ehtoollinen Jeesuksen kuoleman muistoksi !

        * Ehtoollisella ei syödä ja juoda syntejä anteeksi, Ehtoollinen nautitaan nimenomaan siksi, että on saatu synnit anteeksi, Hänen kuolemansa kautta. Ja jokainen joka on uudestisyntynyt, on oikeutettu Kristuksen ruumiiseen ja vereen. Joka sybolisesti nautitaan murretun leivän, =ruumiin, ja viinin, = veren nauttimisena.

        * Esimerkiksi ekivaari olettaa, että ruumis ja veri on alkujaan nautittu oikeasti, verta juoden ja lihaa syöden? Huhu !

        Mohikaani_27:
        "Joka symbolisesti nautitaan murretun leivän, =ruumiin, ja viinin, = veren nauttimisena.
        --
        Syömisessä ei ole kysymys vain vertauskuvasta (symbolista), vaan todellisesta ”osallisuudesta Kristuksen ruumiiseen” (1.Kor.10:16).

        Aterian yhteydessä Jeesus ”ottaa leivän, siunaa ja murtaa sen ja antaa opetuslapsilleen ja sanoo: ”Ottakaa, TÄMÄ ON MINUN RUUMIINI” (22). Jeesus ensin siunaa leivän.
        Sitten Hän antoi kunkin ottaa murtamansa palan. Saman leivän osallisuus muistuttaa apostoleja siitä, että he ovat saman ruumiin jäseniä (1.Kor.10:17).

        Sen jälkeen Jeesus ottaa maljan, kiittää ja antaa heille. Kaikki joivat siitä (23).
        Hän sanoi heille: "TÄMÄ ON MINUN VERENI, LIITON VERI, joka vuodatetaan monen edestä” (24).
        Malja on ”osallisuus Kristuksen vereen” (1.Kor.10:16).

        Vanhan lakiliitto Siinailla solmittiin eläinuhrin verellä (2.Moos.24:8).
        Uusi armoliitto (Jer.31:31-33, Sak.9:11) solmitaan Jeesuksen verellä (vrt. Hebr.,10:29, 13:20).
        Liiton ateria on samalla toivon ateria; kerran me saamme nauttia sitä yhdessä Jeesuksen kanssa taivaassa .
        --
        Ehtoollisen Jeesus sääti toistuvaksi sanoessaan ensimmäisessä ehtoollisjuhlassa: ”Tehkää se minun muistokseni” (Luuk. 22:19).
        Jokaisella ehtoollisella julistetaan Herran kuolemaa, siihen asti kuin Hän (Jeesus) tulee (1. Kor. 11:26).


      • Tapio522 kirjoitti:

        Moni meistä saattaa arkailla tulemasta ehtoolliselle.
        Joku voi ajatella, ettei ole tarpeeksi hyvä kohtaamaan Herraa.
        Minua ovat rohkaisseet nämä Herran sanat:
        ”Teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi” (Matt. 26:28). Joka uskoo nämä sanat omalle kohdalleen, hän saa, mitä ne lupaavat.

        Kelvollinen ehtoollisvieras on se, joka tarvitsee Kristusta. Hän katuu syntejään ja pyytää niitä anteeksi.
        Jos siis koet tarvitsevasi yhä läheisempää elämänyhteyttä Kristukseen, käy usein ehtoollisella.
        Paavali sanoo: ”Niin usein, kuin…”(j. 26).
        Hän ei sano, että ”niin harvoin, kuin…”

        Ei tarvitse myöskään tavoitella ylevää tunnelmaa. Hyödyksi ehtoollinen on sille, joka ottaa sen vastaan uskossa, tuntui miltä tuntui.

        Ketkä ovat kelvollisia ehtoolliselle?

        -Jotka koettelevat itsensä ja sydämestään katuvat syntejään.
        -Jotka uskovat, että Jumala Kristuksen tähden antaa heille synnit anteeksi
        -Joilla on sovinnollinen mieli lähimmäisiään kohtaan
        -Joilla on vakaa ja totinen aikomus ja tahto tehdä parannusta elämässään.

        Kelvoton on se, joka ei näistä pidä vaarin, vaan menevät sinne vain tavan vuoksi, ulkonaisen muodon tähden ja ulkokullatusta sydämestä.; he syövät ja juovat itsellensä tuomion ja kadotuksen.
        1. Kor.11:28
        Matt. 5:23,24


      • Tapio522 kirjoitti:

        Mohikaani_27:
        "Joka symbolisesti nautitaan murretun leivän, =ruumiin, ja viinin, = veren nauttimisena.
        --
        Syömisessä ei ole kysymys vain vertauskuvasta (symbolista), vaan todellisesta ”osallisuudesta Kristuksen ruumiiseen” (1.Kor.10:16).

        Aterian yhteydessä Jeesus ”ottaa leivän, siunaa ja murtaa sen ja antaa opetuslapsilleen ja sanoo: ”Ottakaa, TÄMÄ ON MINUN RUUMIINI” (22). Jeesus ensin siunaa leivän.
        Sitten Hän antoi kunkin ottaa murtamansa palan. Saman leivän osallisuus muistuttaa apostoleja siitä, että he ovat saman ruumiin jäseniä (1.Kor.10:17).

        Sen jälkeen Jeesus ottaa maljan, kiittää ja antaa heille. Kaikki joivat siitä (23).
        Hän sanoi heille: "TÄMÄ ON MINUN VERENI, LIITON VERI, joka vuodatetaan monen edestä” (24).
        Malja on ”osallisuus Kristuksen vereen” (1.Kor.10:16).

        Vanhan lakiliitto Siinailla solmittiin eläinuhrin verellä (2.Moos.24:8).
        Uusi armoliitto (Jer.31:31-33, Sak.9:11) solmitaan Jeesuksen verellä (vrt. Hebr.,10:29, 13:20).
        Liiton ateria on samalla toivon ateria; kerran me saamme nauttia sitä yhdessä Jeesuksen kanssa taivaassa .
        --
        Ehtoollisen Jeesus sääti toistuvaksi sanoessaan ensimmäisessä ehtoollisjuhlassa: ”Tehkää se minun muistokseni” (Luuk. 22:19).
        Jokaisella ehtoollisella julistetaan Herran kuolemaa, siihen asti kuin Hän (Jeesus) tulee (1. Kor. 11:26).

        1.Mitä ehtoollinen ON?

        Ehtoollisessa on kahdenlaiset asiat;
        -Näkyväiset: Leipä ja viini
        -Näkymättömät: Kristuksen ruumis ja veri

        2.Mitä ehtoollisessa saamme?

        "Siunattu malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka me murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen?" (1.Kor.10:16).

        3. Miten on mahdollista, että Kristus antaa meille ruumiinsa ja verensä syödä ja juoda?

        Me emme voi tätä käsittää omalla järjellämme. Se on salaisuus.
        Oikeina kristittyinä saamme sen yksinkertaisesti uskoa, epäilemättä Jeesuksen omia sanoja:"Tämä ON MINUN RUUMIINI...Tämä ON MINUN VERENI" (Mark.14:22,24).

        4. Entä jos nauttii ehtoollista ilman uskoa?

        Ilman uskoa ehtoollisen nauttiminen tulee enemmän tuomioksi kuin autuudeksi (1.Kor.11:27-31)

        5.Voidaanko sanoa, että leipä ja viini MERKITSEVÄT Kristuksen ruumista ja verta?

        Ei voida!
        Kristus ei ole ehtoollisessa antanut meille ruumistaan ja vertansa niinkuin poissa olevaisten paljaina merkkeinä, vaan itse olennon: TOTISEN RUUMIINSA JA VERENSÄ.

        6. MUUTTUVATKO leipä ja viini Kristuksen ruumiiksi ja vereksi (kuten katoliset opettavat)?

        Eivät muutu.
        Ehtoollisessa saadaan leivässä ja viinissä TOTINEN KRISTUKSEN RUUMIS JA VERI.

        7. Mitä hyvää meillä on ehtoollisessa?

        -Meidän uskomme tulee siinä vahvistetuksi ja vakuutetuksi syntien anteeksisaamisesta (Matt.26:28).
        -Tulemme Kristuksen kanssa yhdistetyiksi.

        8. Kuinka usein ehtoolliselle pitäisi mennä?

        Ei ainoastaan kerran vuodessa, vaan niin USEIN (1. Kor.11:26), kuin omatunto lohdutukseksensa ja vahvistukseksensa vaatii.

        9. Mikä kehoittaa meitä käymään ehtoollisella?

        -Jeesuksen Kristuksen käsky
        -Hänen armollinen lupauksensa
        -oma tarpeemme, heikkoutemme ja kiusaukset, joille aina olemme alttiita.

        10. Ketkä ovat kelvollisia ehtoolliselle?

        -Jotka koettelevat itsensä ja sydämestään katuvat syntejään.
        -Jotka uskovat, että Jumala Kristuksen tähden antaa heille synnit anteeksi
        -Joilla on sovinnollinen mieli lähimmäisiään kohtaan
        -Joilla on vakaa ja totinen aikomus ja tahto tehdä parannusta elämässään.

        Kelvoton on se, joka ei näistä pidä vaarin, vaan menevät sinne vain tavan vuoksi, ulkonaisen muodon tähden ja ulkokullatusta sydämestä.; he syövät ja juovat itsellensä tuomion ja kadotuksen.
        1. Kor.11:28
        Matt. 5:23,24


      • Gagarin
        Tapio522 kirjoitti:

        1.Mitä ehtoollinen ON?

        Ehtoollisessa on kahdenlaiset asiat;
        -Näkyväiset: Leipä ja viini
        -Näkymättömät: Kristuksen ruumis ja veri

        2.Mitä ehtoollisessa saamme?

        "Siunattu malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka me murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen?" (1.Kor.10:16).

        3. Miten on mahdollista, että Kristus antaa meille ruumiinsa ja verensä syödä ja juoda?

        Me emme voi tätä käsittää omalla järjellämme. Se on salaisuus.
        Oikeina kristittyinä saamme sen yksinkertaisesti uskoa, epäilemättä Jeesuksen omia sanoja:"Tämä ON MINUN RUUMIINI...Tämä ON MINUN VERENI" (Mark.14:22,24).

        4. Entä jos nauttii ehtoollista ilman uskoa?

        Ilman uskoa ehtoollisen nauttiminen tulee enemmän tuomioksi kuin autuudeksi (1.Kor.11:27-31)

        5.Voidaanko sanoa, että leipä ja viini MERKITSEVÄT Kristuksen ruumista ja verta?

        Ei voida!
        Kristus ei ole ehtoollisessa antanut meille ruumistaan ja vertansa niinkuin poissa olevaisten paljaina merkkeinä, vaan itse olennon: TOTISEN RUUMIINSA JA VERENSÄ.

        6. MUUTTUVATKO leipä ja viini Kristuksen ruumiiksi ja vereksi (kuten katoliset opettavat)?

        Eivät muutu.
        Ehtoollisessa saadaan leivässä ja viinissä TOTINEN KRISTUKSEN RUUMIS JA VERI.

        7. Mitä hyvää meillä on ehtoollisessa?

        -Meidän uskomme tulee siinä vahvistetuksi ja vakuutetuksi syntien anteeksisaamisesta (Matt.26:28).
        -Tulemme Kristuksen kanssa yhdistetyiksi.

        8. Kuinka usein ehtoolliselle pitäisi mennä?

        Ei ainoastaan kerran vuodessa, vaan niin USEIN (1. Kor.11:26), kuin omatunto lohdutukseksensa ja vahvistukseksensa vaatii.

        9. Mikä kehoittaa meitä käymään ehtoollisella?

        -Jeesuksen Kristuksen käsky
        -Hänen armollinen lupauksensa
        -oma tarpeemme, heikkoutemme ja kiusaukset, joille aina olemme alttiita.

        10. Ketkä ovat kelvollisia ehtoolliselle?

        -Jotka koettelevat itsensä ja sydämestään katuvat syntejään.
        -Jotka uskovat, että Jumala Kristuksen tähden antaa heille synnit anteeksi
        -Joilla on sovinnollinen mieli lähimmäisiään kohtaan
        -Joilla on vakaa ja totinen aikomus ja tahto tehdä parannusta elämässään.

        Kelvoton on se, joka ei näistä pidä vaarin, vaan menevät sinne vain tavan vuoksi, ulkonaisen muodon tähden ja ulkokullatusta sydämestä.; he syövät ja juovat itsellensä tuomion ja kadotuksen.
        1. Kor.11:28
        Matt. 5:23,24

        Eikö sinua häiritse tuo ristiriitaisuus ja suoranainen abrakadabra? Ensinnäkin sana ehtoollinen on outo. Mikä on juurisana: Ehtoo= ilta, vai ehto? Pitäisikö siis puhua illallisesta vai ehdollisesta? Nyt tuntuu, että tässä sekoitetaan kaikki keskenään, josta itse uskojakin joutuu toteamaan: "Me emme voi tätä käsittää omalla järjellämme". Ei kuulosta houkuttelevalta.

        Asiasta seuraa kummallinen epäloogisuus; Kukaan normaalilla kyseenalaistamisen taidolla varustettu aikuinen ei usko helppoheikin lupauksiin, kuten esimerkiksi käytettyjen autojen myyjään tai vakuutuskauppiaaseen, jos lupaukset ovat ympäripyöreitä, epäloogisia tai suorastaan ristiriitaisia, MUTTA, kun kyseessä on niinkin mitätön asia kuin oletettu IKUINEN ELÄMÄ, toiset ovat valmiita nielemään kaiken pureskelmatta ja ilman hetkellistäkään kyseenalaistamista. Ei tunnu kovinkaan rationaaliselta.

        ***Ei voida! Kristus ei ole ehtoollisessa antanut meille ruumistaan ja vertansa niinkuin poissa olevaisten paljaina merkkeinä, vaan itse olennon: TOTISEN RUUMIINSA JA VERENSÄ***

        Totisen? Siis sellaisen, joka ei naurata? Puhut poissaolevasta siten, kuin poissaoleva ei olisikaan poissaoleva vaan konkreettinen ja läsnä, koska poissaoleva muuttuu konkreettiseksi siten, että se on poissaoleva ja se todistaa poissaolevan konkreettiseksi jota se ei kuitenkan ole, koska se on poissaoleva. Minua kyllä kieltämättä hymyilyttää, jos ei nyt suorastaan naurata tällaiset tyhjää täynnä olevat lauseet.

        ***Eivät muutu. Ehtoollisessa saadaan leivässä ja viinissä TOTINEN KRISTUKSEN RUUMIS JA VERI***

        Eli miten? Muuttuu konkreettiseksi vai ei? Ensin kiellät ja sitten käännät kiellon myöntämiseksi tai perustelet tämän epäloogisuuden ymmärtämisen siten, että epäymmärrys on ymmärtämistä, koska se on järkemme tuollapuolen, tai mystifioit sen: SE ON SALAISUUS. Eli, puhut salaisuudesta siten, että se ei olekaan salaisuus, vaikka se sitä onkin. Viitataanko sanalla TOTINEN tässä kumpaan:

        a) TOTISESTI minä sanon teille... (Suomeksi: Sanon tämän asian nyt naama peruslukemilla, ilmeenikään värähtämättä...), vai
        b) TOTISESTI minä sanon teille... (Suomeksi: Sanon tämän asian nyt niin, että alleviivaan puheeni totuusarvoa)?

        ***9. Mikä kehoittaa meitä käymään ehtoollisella?
        -Jeesuksen Kristuksen käsky
        -Hänen armollinen lupauksensa
        -oma tarpeemme, heikkoutemme ja kiusaukset, joille aina olemme alttiita***

        Vaihdetaanpa kontekstia hivenen, niin pointtini tulee selkeämmin esiin. Vaihda sana EHTOOLLISELLA sanaan TARPEILAMME. Joten, käytkö tarpeillasi siksi, että jokin ohje sinua käskee, vai siksi, että limbinen järjestelmäsi pakottaa? Tässä on iso ero.


      • Gagarin kirjoitti:

        Eikö sinua häiritse tuo ristiriitaisuus ja suoranainen abrakadabra? Ensinnäkin sana ehtoollinen on outo. Mikä on juurisana: Ehtoo= ilta, vai ehto? Pitäisikö siis puhua illallisesta vai ehdollisesta? Nyt tuntuu, että tässä sekoitetaan kaikki keskenään, josta itse uskojakin joutuu toteamaan: "Me emme voi tätä käsittää omalla järjellämme". Ei kuulosta houkuttelevalta.

        Asiasta seuraa kummallinen epäloogisuus; Kukaan normaalilla kyseenalaistamisen taidolla varustettu aikuinen ei usko helppoheikin lupauksiin, kuten esimerkiksi käytettyjen autojen myyjään tai vakuutuskauppiaaseen, jos lupaukset ovat ympäripyöreitä, epäloogisia tai suorastaan ristiriitaisia, MUTTA, kun kyseessä on niinkin mitätön asia kuin oletettu IKUINEN ELÄMÄ, toiset ovat valmiita nielemään kaiken pureskelmatta ja ilman hetkellistäkään kyseenalaistamista. Ei tunnu kovinkaan rationaaliselta.

        ***Ei voida! Kristus ei ole ehtoollisessa antanut meille ruumistaan ja vertansa niinkuin poissa olevaisten paljaina merkkeinä, vaan itse olennon: TOTISEN RUUMIINSA JA VERENSÄ***

        Totisen? Siis sellaisen, joka ei naurata? Puhut poissaolevasta siten, kuin poissaoleva ei olisikaan poissaoleva vaan konkreettinen ja läsnä, koska poissaoleva muuttuu konkreettiseksi siten, että se on poissaoleva ja se todistaa poissaolevan konkreettiseksi jota se ei kuitenkan ole, koska se on poissaoleva. Minua kyllä kieltämättä hymyilyttää, jos ei nyt suorastaan naurata tällaiset tyhjää täynnä olevat lauseet.

        ***Eivät muutu. Ehtoollisessa saadaan leivässä ja viinissä TOTINEN KRISTUKSEN RUUMIS JA VERI***

        Eli miten? Muuttuu konkreettiseksi vai ei? Ensin kiellät ja sitten käännät kiellon myöntämiseksi tai perustelet tämän epäloogisuuden ymmärtämisen siten, että epäymmärrys on ymmärtämistä, koska se on järkemme tuollapuolen, tai mystifioit sen: SE ON SALAISUUS. Eli, puhut salaisuudesta siten, että se ei olekaan salaisuus, vaikka se sitä onkin. Viitataanko sanalla TOTINEN tässä kumpaan:

        a) TOTISESTI minä sanon teille... (Suomeksi: Sanon tämän asian nyt naama peruslukemilla, ilmeenikään värähtämättä...), vai
        b) TOTISESTI minä sanon teille... (Suomeksi: Sanon tämän asian nyt niin, että alleviivaan puheeni totuusarvoa)?

        ***9. Mikä kehoittaa meitä käymään ehtoollisella?
        -Jeesuksen Kristuksen käsky
        -Hänen armollinen lupauksensa
        -oma tarpeemme, heikkoutemme ja kiusaukset, joille aina olemme alttiita***

        Vaihdetaanpa kontekstia hivenen, niin pointtini tulee selkeämmin esiin. Vaihda sana EHTOOLLISELLA sanaan TARPEILAMME. Joten, käytkö tarpeillasi siksi, että jokin ohje sinua käskee, vai siksi, että limbinen järjestelmäsi pakottaa? Tässä on iso ero.

        Gagarin, en oikein saanut selvää kirjoituksestasi.

        Mitä sinun mielestäsi Raamattu opettaa ehtoollisesta?
        (Mitä sanaa nyt käytämmekään ehtoollisesta!)


      • Gagarin
        Tapio522 kirjoitti:

        Gagarin, en oikein saanut selvää kirjoituksestasi.

        Mitä sinun mielestäsi Raamattu opettaa ehtoollisesta?
        (Mitä sanaa nyt käytämmekään ehtoollisesta!)

        Et saanut selvää kirjoituksestani? Onko se minun vai sinun ongelma? Minä kirjoitin sinun lauseitasi vain hivenen eri muotoon, jota et sitten ymmärtänyt?

        Ehtoollinen on osa erästä taikauskoista kulttia, jota nimitetään Kristinuskoksi. Tuon verisen kultin pyhänä pidetty kirja, jota kutsutaan Raamatuksi, kertoo kuinka ko. riittiä tulisi suorittaa ja kun riitin suorittaa oikein, palvoja saa siitä oletettuja etuisuuksia ITSELLEEN.

        Kaikissa uskonnoissa ovat omat riitit ja niiden suorittamisohjeet, joita seuraamalla palvoja uskoo saavansa itselleen jotain. Keksitkö riiteille jotain muuta merkitystä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

      Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      37
      3683
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

      Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      65
      2653
    3. Kemijärven festarit 2025

      Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      15
      1734
    4. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

      Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      120
      1512
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

      Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      1479
    6. Tekikö mieli laittaa viesti?

      Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1427
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

      En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      25
      1268
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

      Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1126
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

      Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1113
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

      Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      59
      1025
    Aihe