Automaattivaihteet pikakurssi

Wille

Autokoulussa kun ei tätä asiaa käsitellä ollenkaan, valitettavasti ainut auto millä pääsen nyt kohta ajamaan on Nissan 200SX automaatti.

Porukat nyt tietty voi opastaa mut tälleen periaatteet, vinkkejä ym.

47

64226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos haluut

      Jos ajat autokoulussa automaattivaihteisella, niin asia kyl käsitellään siellä. P= parkki N= vapaa R= pakki D= ajo ja sit mahdollisesti 1 ja 2, norm. vaihteet. Ajaessa et tarvii muuta ku D:tä. Ku parkkeeraat, pistät sitten P:n päälle. Ja jarrua aina vaihtaessasi. Tosin noi norm. vaihteet saa vaihdettua tietty ilman jarrua.

      • Kona

        Käytä vain oikeata jalkaa, jolla painat kaasua tai jarrua.
        Kun laitat vaihteen päälle paikalla, odota sekunti pari ennenkuin painat kaasua niin vaihde ehtii kytkeytyä hyvin ja vaihteisto kestää pitkään.
        Vaihdekeppiä ei ole tarpeen käyttää muuta kuin ajon alussa ja lopussa sekä eteen/taakse-suuntaa vaihdettaessa.
        Älä kytke parkkiasentoa tai vaihda menosuuntaa jos auto liikkuu.


      • Pakkasrouva
        Kona kirjoitti:

        Käytä vain oikeata jalkaa, jolla painat kaasua tai jarrua.
        Kun laitat vaihteen päälle paikalla, odota sekunti pari ennenkuin painat kaasua niin vaihde ehtii kytkeytyä hyvin ja vaihteisto kestää pitkään.
        Vaihdekeppiä ei ole tarpeen käyttää muuta kuin ajon alussa ja lopussa sekä eteen/taakse-suuntaa vaihdettaessa.
        Älä kytke parkkiasentoa tai vaihda menosuuntaa jos auto liikkuu.

        "odota sekunti pari ennenkuin painat kaasua niin vaihde ehtii kytkeytyä hyvin" Tuon siis ainakin mun tomaatissa huomaa nytkähtämisestä.

        Ja tosiaan, vain oikeaa jalkaa käytetään tomaattia ajettaessa. Ei kahdella, niin kuin jotkut saattavat neuvoa. =)


      • Wille
        Pakkasrouva kirjoitti:

        "odota sekunti pari ennenkuin painat kaasua niin vaihde ehtii kytkeytyä hyvin" Tuon siis ainakin mun tomaatissa huomaa nytkähtämisestä.

        Ja tosiaan, vain oikeaa jalkaa käytetään tomaattia ajettaessa. Ei kahdella, niin kuin jotkut saattavat neuvoa. =)

        Eli siis kytkintä ei ole automaattivaihteisissa autoissa ollenkaan ? Sitä ei tarvita siis missään vaiheessa?


      • Ihmettelijä
        Pakkasrouva kirjoitti:

        "odota sekunti pari ennenkuin painat kaasua niin vaihde ehtii kytkeytyä hyvin" Tuon siis ainakin mun tomaatissa huomaa nytkähtämisestä.

        Ja tosiaan, vain oikeaa jalkaa käytetään tomaattia ajettaessa. Ei kahdella, niin kuin jotkut saattavat neuvoa. =)

        ei saa käyttää myös vasenta jalkaa? Sehän on aivan sama kummalla jalalla niitä polkimia painaa kunhan ei vaan painele samaan aikaan.


      • raggar
        Wille kirjoitti:

        Eli siis kytkintä ei ole automaattivaihteisissa autoissa ollenkaan ? Sitä ei tarvita siis missään vaiheessa?

        Automaatissa on vain kaksi poljinta: kaasu ja sitten jarrupoljin, joka on hyvin leveä. TÄmän vuoksi sinun kannattaa ottaa vakavasti tuo neuvo, ettet missään viheessa hivauta vahingossakaan vasenta jalkaasi. Joskus ex-manuaalivaihteistokuskit ovat esim maantiellä ajaessaan ruvenneet "vanhasta tottumuksesta" kaivelemaan kytkinpoljinta vasemmalla jalallaan ja vahingossa osuneet tuohon leveään jarrupolkimeen, jonka vasen reuna ylettyy usein niille paikoille, joissa kytkin normaalisti olisi. Tämä johtaa vahinkojarrutukseen, joka on voimakas, sillä raskaaseen kytkimeen tottunut jalka tulee usein painaneeksi poljinta varsin voimakkaasti. Yrittäkääpä esim parkkipaikalla painaa jarrua vasemmalla jalalla: huomaatte, että jarrutuksesta tulee usein tarkoitettua voimakkaampi.


      • raggar
        Ihmettelijä kirjoitti:

        ei saa käyttää myös vasenta jalkaa? Sehän on aivan sama kummalla jalalla niitä polkimia painaa kunhan ei vaan painele samaan aikaan.

        katso ylempi vastaukseni. Siinä perustelut. Jenkeissä ei käytännössä ole manuaalivaihteistoja lainkaan (tai ne ovat vain urheiluautoissa). Siellä jengi opettelee alun alkaen ajamaan mainitsemallasi tavalla. Tähän he myös tottuvat, jolloin ongelmia ei synny.


      • Pakkasrouva
        raggar kirjoitti:

        katso ylempi vastaukseni. Siinä perustelut. Jenkeissä ei käytännössä ole manuaalivaihteistoja lainkaan (tai ne ovat vain urheiluautoissa). Siellä jengi opettelee alun alkaen ajamaan mainitsemallasi tavalla. Tähän he myös tottuvat, jolloin ongelmia ei synny.

        Raggar vastasikin jo oikein tyhjentävästi. Tuota minäkin tarkotin, että jarrutuksesta tulee liian kova, jos alkaa vasemmalla sitä painelemaan. Ja jos siihen oppii, niin koitapa ajaa taas manuaalia! Meinaat painella kytkintä ja jarrua samalla jalalla. Parempi ja roimasti helpomi on pitää vasen jalka vaikka penkin alla. =)


      • A.U. Tomaatti
        Pakkasrouva kirjoitti:

        Raggar vastasikin jo oikein tyhjentävästi. Tuota minäkin tarkotin, että jarrutuksesta tulee liian kova, jos alkaa vasemmalla sitä painelemaan. Ja jos siihen oppii, niin koitapa ajaa taas manuaalia! Meinaat painella kytkintä ja jarrua samalla jalalla. Parempi ja roimasti helpomi on pitää vasen jalka vaikka penkin alla. =)

        Mistähän on saanut alkunsa tuo vasemman jalan "käyttökielto"? Luultavasti samoista piireistä, jotka eivät koskaan ole automaattia ajaneet, mutta silti tietävät siitä kaiken..
        Ilmeisesti olen saanut syntymälahjaksi amerikkalaisen vasemman jalan, sillä jarrutus sujuu sillä aivan ongelmitta ja esimerkiksi kaupunkiliikenteessä vasemman jalan jarrutus on ainoa oikea tapa, väittäkööt nämä "kaikkien asioiden tuntijat" mitä tahansa.
        Täytyy olla myös kiitollinen molempien aivolohkojen toimivuudesta, jolloin siirtyminen manuaalin ja automaatin välillä ei tuota ongelmia, kuten eräillä:)
        Kokemukseni mukaan useimmat automaattiin siirtyvät painavat "kytkintä" ainakin kerran...


      • Ihmettelijä
        A.U. Tomaatti kirjoitti:

        Mistähän on saanut alkunsa tuo vasemman jalan "käyttökielto"? Luultavasti samoista piireistä, jotka eivät koskaan ole automaattia ajaneet, mutta silti tietävät siitä kaiken..
        Ilmeisesti olen saanut syntymälahjaksi amerikkalaisen vasemman jalan, sillä jarrutus sujuu sillä aivan ongelmitta ja esimerkiksi kaupunkiliikenteessä vasemman jalan jarrutus on ainoa oikea tapa, väittäkööt nämä "kaikkien asioiden tuntijat" mitä tahansa.
        Täytyy olla myös kiitollinen molempien aivolohkojen toimivuudesta, jolloin siirtyminen manuaalin ja automaatin välillä ei tuota ongelmia, kuten eräillä:)
        Kokemukseni mukaan useimmat automaattiin siirtyvät painavat "kytkintä" ainakin kerran...

        Ilmeisesti mullakin on sitten "amerikankoipi" koska tuo vasemman jalan jarrutus ei tuota mitään tuskaa.Oma auto on manuaali, emännän auto on tomaatti ja silloin kun sillä "saa" ajaa ,niin kyllä se vasen jalka siihen pedaalille hakeutuu jarruttaessa.


      • Tapani

        Lisäkysymys koskee mainitsemaasi "norm.vaihteita", eli 1,2,3:sta. Missä tilanteessa tai mitä varten nämä pykälät on? Jostain olen kuullut, että niillä tehdään moottorijarrutusta, mutta tuskin ne vain sitä varten on olemassa..

        Onko kyseessä sama juttu kuin manuaalivaihteissa, tarkoitan "vaihtamisnopeutta", esim. 3-vaihde 40km/h ja 4-vaihde 60km/h. Onko automaattissa jotkut yleisasetukset kierroslukujen suhteen, että tietyllä kierroslukualueella vaihtaa vaihteita vai ovatko nämäkin auto/laatikko kohtaisia?


      • Pakkovaihteita..
        Tapani kirjoitti:

        Lisäkysymys koskee mainitsemaasi "norm.vaihteita", eli 1,2,3:sta. Missä tilanteessa tai mitä varten nämä pykälät on? Jostain olen kuullut, että niillä tehdään moottorijarrutusta, mutta tuskin ne vain sitä varten on olemassa..

        Onko kyseessä sama juttu kuin manuaalivaihteissa, tarkoitan "vaihtamisnopeutta", esim. 3-vaihde 40km/h ja 4-vaihde 60km/h. Onko automaattissa jotkut yleisasetukset kierroslukujen suhteen, että tietyllä kierroslukualueella vaihtaa vaihteita vai ovatko nämäkin auto/laatikko kohtaisia?

        Eli siis, kun olet lähdössä liikkeelle, ja valitsetkin esim. 1:sen D:n sijaan, tällöin latikko ei vaihda isommalle kuin tuo ykkönen... Jos liikkeelle lähtiessäsi valitset 3:sen, niin laatikko vaihtelee normaalisti ykköseltä kakkoselle ja kakkoselta kolmoselle, muttei sitä suuremmalle... Itse en ole huomannut juurikaan eroa kiihtyvyydessä, jos siis itse vaihtelee noilla "pakkovaihteilla", mutta onhan se välillä hauskaa antaa koneen huutaa rajoittimeen asti, ja sitten napsauttaa kakkosella, tulee vähän "sporttisuutta" ajoon;)
        Automaattihan vaihtaa vaihdetta nopeuden ja kierroslukujen suhteen, eli jos lähtee liikkeelle hitaasti ja rauhallisesti, vaihtelee laatikko vaihteita isommalle melko aikaisessa vaiheessa, mutta jos lähtee liikkeelle ripeämmin, niin laatikko pitää pienempää vaihdetta silmässä pidempään, ja kun kuski on saanut haluamansa nopeuden ja höllää kaasusta, niin automaatti heittää nopeutta ja kierroslukua vastaavan vaihteen silmään.. Elikä mitään "optimi" kierroslukua automaateilla ei sinällään ole, vaihto tapahtuu laatikon mielestä oikeaan aikaan, riippuen siitä miten autoa ajetaan... sitten on nämä "pakkovaihteet", joilla kuljettaja voi halutessaan kiihdytellä omatoimisesti. Noita pakkovaihteita ei yleensä ole kuin n. puolet vaihteiden määrästä, mutta sekin on ihan riippuvaista automerkistä... Toki niitä voi käyttää moottorijarrutteluun, muttei täysistä vauhdeista, ei manuaalillakaan kukaan tuskin heitä 80-100km/h:n vauhdista kolmosta tai kakkosta silmään?;)
        Toivottavasti selitykseni auttoi edes vähän...


      • Kassu
        Pakkovaihteita.. kirjoitti:

        Eli siis, kun olet lähdössä liikkeelle, ja valitsetkin esim. 1:sen D:n sijaan, tällöin latikko ei vaihda isommalle kuin tuo ykkönen... Jos liikkeelle lähtiessäsi valitset 3:sen, niin laatikko vaihtelee normaalisti ykköseltä kakkoselle ja kakkoselta kolmoselle, muttei sitä suuremmalle... Itse en ole huomannut juurikaan eroa kiihtyvyydessä, jos siis itse vaihtelee noilla "pakkovaihteilla", mutta onhan se välillä hauskaa antaa koneen huutaa rajoittimeen asti, ja sitten napsauttaa kakkosella, tulee vähän "sporttisuutta" ajoon;)
        Automaattihan vaihtaa vaihdetta nopeuden ja kierroslukujen suhteen, eli jos lähtee liikkeelle hitaasti ja rauhallisesti, vaihtelee laatikko vaihteita isommalle melko aikaisessa vaiheessa, mutta jos lähtee liikkeelle ripeämmin, niin laatikko pitää pienempää vaihdetta silmässä pidempään, ja kun kuski on saanut haluamansa nopeuden ja höllää kaasusta, niin automaatti heittää nopeutta ja kierroslukua vastaavan vaihteen silmään.. Elikä mitään "optimi" kierroslukua automaateilla ei sinällään ole, vaihto tapahtuu laatikon mielestä oikeaan aikaan, riippuen siitä miten autoa ajetaan... sitten on nämä "pakkovaihteet", joilla kuljettaja voi halutessaan kiihdytellä omatoimisesti. Noita pakkovaihteita ei yleensä ole kuin n. puolet vaihteiden määrästä, mutta sekin on ihan riippuvaista automerkistä... Toki niitä voi käyttää moottorijarrutteluun, muttei täysistä vauhdeista, ei manuaalillakaan kukaan tuskin heitä 80-100km/h:n vauhdista kolmosta tai kakkosta silmään?;)
        Toivottavasti selitykseni auttoi edes vähän...

        Omistamani automaattivaihteiset ovat kestäneet vaihtaa vaikka lukko 1:n satkun vauhdista, koska loota vaihtaa ykköselle vasta kun nopeus on tippunut.. En tosin suosittele kokeilemaan jos ette ole varmoja.


      • Pakkasrouva
        A.U. Tomaatti kirjoitti:

        Mistähän on saanut alkunsa tuo vasemman jalan "käyttökielto"? Luultavasti samoista piireistä, jotka eivät koskaan ole automaattia ajaneet, mutta silti tietävät siitä kaiken..
        Ilmeisesti olen saanut syntymälahjaksi amerikkalaisen vasemman jalan, sillä jarrutus sujuu sillä aivan ongelmitta ja esimerkiksi kaupunkiliikenteessä vasemman jalan jarrutus on ainoa oikea tapa, väittäkööt nämä "kaikkien asioiden tuntijat" mitä tahansa.
        Täytyy olla myös kiitollinen molempien aivolohkojen toimivuudesta, jolloin siirtyminen manuaalin ja automaatin välillä ei tuota ongelmia, kuten eräillä:)
        Kokemukseni mukaan useimmat automaattiin siirtyvät painavat "kytkintä" ainakin kerran...

        Minä pidän kuitenkin vain toisen jalkani käytössä, en ole siinä ongelmaa nähnyt enkä todennut tarpeelliseksi opetella jarruttamaan vasemmalla. Jos jollain on jenkkiläinen jalka, mikäs siinä. Itse en kuitenkaan lähtisi kokeilemaan koska näinkin pärjää.

        "kaupunkiliikenteessä vasemman jalan jarrutus on ainoa oikea tapa." Tätä en ymmärtänyt, tahdon perustelut. Miksi se on ainut oikea? Olenhan itse tähän asti ajanut vain toisella jalalla tomaattia.. Hmm.. Ehkä nyt pitäis muuttaa ajotyyliään kun täältä saa niin pirun hyviä neuvoja oikein perustelujen kanssa. =)

        En väitä itseäni ainakaan autoasioiden tuntijaksi, kerroin vain oman kokemukseni ja mielipiteeni. Kerron täyttä faktaa, jonka myös faktaksi kuulutan ja päden niillä alueilla, joista oikeasti jotain tiedän.

        Miksiköhän autokoulussa opetetaan, että "unohdetaan" toinen jalka tomaatilla ajettaessa? Tehkööt kuitenkin jokainen niinkuin haluaa ja päättävät itse näkemänsä vaivan suuruuden.

        P.S. Kokemuksesi ei päde minun tapauksessani. En painanut "kytkintä", koska suljin vasemman jalan penkin alle. Sitä ei tarvitse, joten ei tullut vahinkoja.


      • Vaihderobottiakin kokeillut
        A.U. Tomaatti kirjoitti:

        Mistähän on saanut alkunsa tuo vasemman jalan "käyttökielto"? Luultavasti samoista piireistä, jotka eivät koskaan ole automaattia ajaneet, mutta silti tietävät siitä kaiken..
        Ilmeisesti olen saanut syntymälahjaksi amerikkalaisen vasemman jalan, sillä jarrutus sujuu sillä aivan ongelmitta ja esimerkiksi kaupunkiliikenteessä vasemman jalan jarrutus on ainoa oikea tapa, väittäkööt nämä "kaikkien asioiden tuntijat" mitä tahansa.
        Täytyy olla myös kiitollinen molempien aivolohkojen toimivuudesta, jolloin siirtyminen manuaalin ja automaatin välillä ei tuota ongelmia, kuten eräillä:)
        Kokemukseni mukaan useimmat automaattiin siirtyvät painavat "kytkintä" ainakin kerran...

        Se vasemman jalan käyttökielto on sitä varten että nämä periamerikkalaiset luupäätkin saadaan oppimaan että äkkitilanteessa alla saattaakin olla manuaalivaihteinen auto ja kun toimitaan ns. "selkäytimestä" esim. hirven hypätessä tielle, ei paljoa auta jos kytkimen painaa pohjaan... Puhumattakaan siitä että sitä vasenta jalkaa sitten lepuutetaan ikäänkuin "valmiudessa" siinä polkimen päällä. Joku keksii kuitenkin tähän että homma toimii hyvin vaikkapa mikroautoilla (tai vaikka F1:llä) joissa jarru on vasemmalla, mutta niilläpä ajetaankin koko ajan "selkäytimestä". Kokemukseni mukaan pääasiallisesti automaattia ajavat ovat manuaalilla äkkitilanteissa 2-3 sekuntia eläkeläismummoa hitaampia. "Kaikkien alojen asiantuntijoista" olen kyllä kanssasi samaa mieltä, enkä halua mitenkään mollata automaatteja. Amerikkalaisuutta kyllä.


      • Jampe
        A.U. Tomaatti kirjoitti:

        Mistähän on saanut alkunsa tuo vasemman jalan "käyttökielto"? Luultavasti samoista piireistä, jotka eivät koskaan ole automaattia ajaneet, mutta silti tietävät siitä kaiken..
        Ilmeisesti olen saanut syntymälahjaksi amerikkalaisen vasemman jalan, sillä jarrutus sujuu sillä aivan ongelmitta ja esimerkiksi kaupunkiliikenteessä vasemman jalan jarrutus on ainoa oikea tapa, väittäkööt nämä "kaikkien asioiden tuntijat" mitä tahansa.
        Täytyy olla myös kiitollinen molempien aivolohkojen toimivuudesta, jolloin siirtyminen manuaalin ja automaatin välillä ei tuota ongelmia, kuten eräillä:)
        Kokemukseni mukaan useimmat automaattiin siirtyvät painavat "kytkintä" ainakin kerran...

        ...Intissä oli myöskin automaattivaihteisia kuorma-autoja, niissä polkimet oli kuten manuaalissa paitsi kykin puuttuu, kummatkin polkimet olivat siis ohjaus-akselin oikealla puolella aivan vierekkäin ja polkimet olivat pienikokoiset, siinä autossa oli todella vaikeaa, lähes mahdotonta jarruttaa vasemmalla jalalla koska vasemman jalan olisi joutunut siirtämään lähes kaasupolkimelle saakka ja oikean jalan penkin alle.
        Hyvin pärjäsin tuollakin systeemillä.
        En tajua mitä järkeä on jarruttaa vasemmalla jalalla koska et varmaankaan paina kaasua samaan aikaan eli "kaasujalka" joutaa jarrullekkin!
        Itse olen ajanut useilla automaateilla enkä ole koskaan tarvinut vasenta jalkaa, enkä ole myöskään polkenut sitä olematonta kytkintä!
        Minulle ei tuota ongelmia siirtyä manuaalista automaattiin tai päinvastoin!


      • Pakkasrouva
        Jampe kirjoitti:

        ...Intissä oli myöskin automaattivaihteisia kuorma-autoja, niissä polkimet oli kuten manuaalissa paitsi kykin puuttuu, kummatkin polkimet olivat siis ohjaus-akselin oikealla puolella aivan vierekkäin ja polkimet olivat pienikokoiset, siinä autossa oli todella vaikeaa, lähes mahdotonta jarruttaa vasemmalla jalalla koska vasemman jalan olisi joutunut siirtämään lähes kaasupolkimelle saakka ja oikean jalan penkin alle.
        Hyvin pärjäsin tuollakin systeemillä.
        En tajua mitä järkeä on jarruttaa vasemmalla jalalla koska et varmaankaan paina kaasua samaan aikaan eli "kaasujalka" joutaa jarrullekkin!
        Itse olen ajanut useilla automaateilla enkä ole koskaan tarvinut vasenta jalkaa, enkä ole myöskään polkenut sitä olematonta kytkintä!
        Minulle ei tuota ongelmia siirtyä manuaalista automaattiin tai päinvastoin!

        "En tajua mitä järkeä on jarruttaa vasemmalla jalalla koska et varmaankaan paina kaasua samaan aikaan eli "kaasujalka" joutaa jarrullekkin." Näinhän se on. Siksi haluaisinkin kuulla sen perustelun, miksi sitä vasenta jalkaa on parempi käyttää "kaupunkiajossa", niinkuin eräs kirjoittaja väitti. =)


      • Jaksu
        Tapani kirjoitti:

        Lisäkysymys koskee mainitsemaasi "norm.vaihteita", eli 1,2,3:sta. Missä tilanteessa tai mitä varten nämä pykälät on? Jostain olen kuullut, että niillä tehdään moottorijarrutusta, mutta tuskin ne vain sitä varten on olemassa..

        Onko kyseessä sama juttu kuin manuaalivaihteissa, tarkoitan "vaihtamisnopeutta", esim. 3-vaihde 40km/h ja 4-vaihde 60km/h. Onko automaattissa jotkut yleisasetukset kierroslukujen suhteen, että tietyllä kierroslukualueella vaihtaa vaihteita vai ovatko nämäkin auto/laatikko kohtaisia?

        Kuten edeltä jo ilmeni, nk. pakkovaihteita voi käyttää nk. sporttisempaan ajoon. Muuten niitä tarvitaan esim. hinattaessa perävaunua, jolloin vaihteisto pakotetaan pysymään pienemmällä vaihteella. Tällöin moottorin kierroslukupysyy korkemammalla ja vääntö riittää pitämään vauhdin yllä mäkiä noustessa jne. Polttoaineen kulutus tietysti nousee vastaavasti.

        Toinen juttu on se moottorijarrutus, eli maissa joissa on vuoristoja tarvitaan pitkissä laskuissa moottorijarrutusta. Muuten jarrut ylikuumenisivat ja palaisivat. Koitpa (siis älä) ajaa 100 km 50Km/h painaen koko ajan jarrua... Tämän ominaisuuden välttämättömyyttä suomalaiset eivät usein tule ajatelleeksi ennen kuin menvät vaikka Alpeille autoilemaan. Tällöin siis vaihteisto pakotetaan myös pienmmälle, jolloin moottori jarruttaa.

        Päinvastainen esimerkki on sitten ylivaihteen lukitseminen, eli vaihteisto pakotetaan käyttämään suurta vaihdetta. Tällä pyritään minimoimaan polttoaineen kulutus matka-ajossa.

        Nykyaikaiset automaattivaihteistot ohjautuvat hyvin monimutkaisen sähköisen järjestelmän kautta. Tietokone ohjaa eri antureiden antaman palautteen perusteella vaihtamista. Usein järjestelmän parametreja voi muuttaa elektroninsesti tai järjestelmä "oppii" kuljettajan ajotyylin ja pyrkii vaihtamaan optimaalisesti sen mukaan.

        Eri autotvalmistajat käyttävät joko omia tai eri alihankkijoiden vaihteistoja ja ohjauselektroniikkaa. Vaihteistotehtaat ovat joka tapauksessa usein erillisiä tuotantolaitoksia kuten moottoritehtaakin. Voi siis olla, että kahdessa erimerkkisessä autossa (esim. VW-konsernin autot) on tismalleen sama vaihteisto, mutta myös eroja on. Esim. Japanissa 90% yksityisautoista on automaatteja, siksi japanilaisissa autoissa on nykyisin sangen hyvin toimivat a-vaihteistot, mm. Toyota on saanut kehuja testeissä hyvin toimivista vaihteistoista.


      • A.U. Tomaatti
        Pakkasrouva kirjoitti:

        Minä pidän kuitenkin vain toisen jalkani käytössä, en ole siinä ongelmaa nähnyt enkä todennut tarpeelliseksi opetella jarruttamaan vasemmalla. Jos jollain on jenkkiläinen jalka, mikäs siinä. Itse en kuitenkaan lähtisi kokeilemaan koska näinkin pärjää.

        "kaupunkiliikenteessä vasemman jalan jarrutus on ainoa oikea tapa." Tätä en ymmärtänyt, tahdon perustelut. Miksi se on ainut oikea? Olenhan itse tähän asti ajanut vain toisella jalalla tomaattia.. Hmm.. Ehkä nyt pitäis muuttaa ajotyyliään kun täältä saa niin pirun hyviä neuvoja oikein perustelujen kanssa. =)

        En väitä itseäni ainakaan autoasioiden tuntijaksi, kerroin vain oman kokemukseni ja mielipiteeni. Kerron täyttä faktaa, jonka myös faktaksi kuulutan ja päden niillä alueilla, joista oikeasti jotain tiedän.

        Miksiköhän autokoulussa opetetaan, että "unohdetaan" toinen jalka tomaatilla ajettaessa? Tehkööt kuitenkin jokainen niinkuin haluaa ja päättävät itse näkemänsä vaivan suuruuden.

        P.S. Kokemuksesi ei päde minun tapauksessani. En painanut "kytkintä", koska suljin vasemman jalan penkin alle. Sitä ei tarvitse, joten ei tullut vahinkoja.

        Vielä tänäänkin näkee liikennevaloissa autoilijoita, jotka valon vaihtuessa alkavat epätoivon vimmalla arpomaan oikeaa vaihdetta... ja aika kuluu. Perimätiedon mukaan kun kytkin kuluu.. näinhän olikin joskus painelaakerien esihistoriassa, ei enää neljään vuosikymmeneen. Samaan kategoriaan kuuluvat ne, joilla kaasujalka on jarrulla autoa pitelemässä, kun jo kuuluisia painaa kaasua ja edetä. Kokeile kerran, kumpi on juohevampi tapa etkä enää perusteluja (?) kaipaa.
        Minä puolestani haluaisin kuulla autokoulun syyt harhaoppiseen opetukseen. Lienee samaa ennakkoluuloa sopeutumisvaikeuksista..?
        No, ajamiseen ja autoiluun yleensä suhtautuu hieman avarakatseisemmin, kun liikkuu samana päivänä niin automaatilla kuin aluevaihteisella "kanikallakin". Vaihteiden lisäksi joutuu sopeutumaan välillä ilmajarruihin, lukkiutumattomiin ilmajarruihin puhumattakaan ulkomitoista ja suoritusarvoista.
        Puolestani voit edelleenkin sulloa vasemman jalkasi penkin alle, jos se niin hyvältä tuntuu.. :)

        Ps Mitkä ovat ne alueet, joista "oikeasti jotain tiedät"? Tuli vaan mieleen... ;)


      • Tapani
        Tapani kirjoitti:

        Lisäkysymys koskee mainitsemaasi "norm.vaihteita", eli 1,2,3:sta. Missä tilanteessa tai mitä varten nämä pykälät on? Jostain olen kuullut, että niillä tehdään moottorijarrutusta, mutta tuskin ne vain sitä varten on olemassa..

        Onko kyseessä sama juttu kuin manuaalivaihteissa, tarkoitan "vaihtamisnopeutta", esim. 3-vaihde 40km/h ja 4-vaihde 60km/h. Onko automaattissa jotkut yleisasetukset kierroslukujen suhteen, että tietyllä kierroslukualueella vaihtaa vaihteita vai ovatko nämäkin auto/laatikko kohtaisia?

        kiitos perusteellisista vastauksista! Selvensi todella paljon! :)


      • Pakkasrouva
        A.U. Tomaatti kirjoitti:

        Vielä tänäänkin näkee liikennevaloissa autoilijoita, jotka valon vaihtuessa alkavat epätoivon vimmalla arpomaan oikeaa vaihdetta... ja aika kuluu. Perimätiedon mukaan kun kytkin kuluu.. näinhän olikin joskus painelaakerien esihistoriassa, ei enää neljään vuosikymmeneen. Samaan kategoriaan kuuluvat ne, joilla kaasujalka on jarrulla autoa pitelemässä, kun jo kuuluisia painaa kaasua ja edetä. Kokeile kerran, kumpi on juohevampi tapa etkä enää perusteluja (?) kaipaa.
        Minä puolestani haluaisin kuulla autokoulun syyt harhaoppiseen opetukseen. Lienee samaa ennakkoluuloa sopeutumisvaikeuksista..?
        No, ajamiseen ja autoiluun yleensä suhtautuu hieman avarakatseisemmin, kun liikkuu samana päivänä niin automaatilla kuin aluevaihteisella "kanikallakin". Vaihteiden lisäksi joutuu sopeutumaan välillä ilmajarruihin, lukkiutumattomiin ilmajarruihin puhumattakaan ulkomitoista ja suoritusarvoista.
        Puolestani voit edelleenkin sulloa vasemman jalkasi penkin alle, jos se niin hyvältä tuntuu.. :)

        Ps Mitkä ovat ne alueet, joista "oikeasti jotain tiedät"? Tuli vaan mieleen... ;)

        Mäkilähdön sujuvuusko tossa oli sun pointti? Mihinkään muuhun tilanteeseen en saa sopimaan tuota, että pitäisi _tosi_ nopeasti siirtää jalka jarrulta kaasulle. Tosin en ole itse joutunut ongelmiin mäkilähdönkään kanssa. Veikkaan mäkilähtöä siksi, ettei kenenkään normaalin ihmisen tarvitse lähteä valoista sata lasissa "sujuvasti", vaan tilanteita voi ennakoida.

        Sitä autokouluasiaa joudut kysymään autokoulusta.

        Ja minun puolestani sinä voit ajaa edelleenkin vaikeimman kautta. Antaa kaikkien kukkien kukkia. =)

        Ne asiat, joista voin ruveta varmuudella oikeaa faktaa heittämään kehiin, ovat asioita, joista sinä miehenä et ymmärrä hölkäsen pöläystäkään.


      • A.U. Tomaatti
        Pakkasrouva kirjoitti:

        Mäkilähdön sujuvuusko tossa oli sun pointti? Mihinkään muuhun tilanteeseen en saa sopimaan tuota, että pitäisi _tosi_ nopeasti siirtää jalka jarrulta kaasulle. Tosin en ole itse joutunut ongelmiin mäkilähdönkään kanssa. Veikkaan mäkilähtöä siksi, ettei kenenkään normaalin ihmisen tarvitse lähteä valoista sata lasissa "sujuvasti", vaan tilanteita voi ennakoida.

        Sitä autokouluasiaa joudut kysymään autokoulusta.

        Ja minun puolestani sinä voit ajaa edelleenkin vaikeimman kautta. Antaa kaikkien kukkien kukkia. =)

        Ne asiat, joista voin ruveta varmuudella oikeaa faktaa heittämään kehiin, ovat asioita, joista sinä miehenä et ymmärrä hölkäsen pöläystäkään.

        Lähteä ei tarvitse sata lasissa, mutta jos vaikkapa ensimmäiset kolme autoa liikkuisivat ensimmäisen vihreän sekunnin aikana, olisi kehitystä tapahtunut.....
        Liikkuminen "kahdella jalalla" on kaikin puolin pehmeämpää ja joustavampaa, sen voi jokainen kokeilla.
        Mäkilähdöstä ei siis ollut kysymys, tosin siinä asia korostuu ja tekniikkakin säästyy siinä sivussa.
        Useimmat automaattien vauriot muuten johtuvat käyttäjien virheistä..... miksikähän?

        Tietääkseni en ole viitannut sukupuoleeni, enkä muutamia kirjoitelmiasi lukeneena ole tietoinen sinunkaan sukupuolestasi, nickistä huolimatta..


      • latino late
        Pakkovaihteita.. kirjoitti:

        Eli siis, kun olet lähdössä liikkeelle, ja valitsetkin esim. 1:sen D:n sijaan, tällöin latikko ei vaihda isommalle kuin tuo ykkönen... Jos liikkeelle lähtiessäsi valitset 3:sen, niin laatikko vaihtelee normaalisti ykköseltä kakkoselle ja kakkoselta kolmoselle, muttei sitä suuremmalle... Itse en ole huomannut juurikaan eroa kiihtyvyydessä, jos siis itse vaihtelee noilla "pakkovaihteilla", mutta onhan se välillä hauskaa antaa koneen huutaa rajoittimeen asti, ja sitten napsauttaa kakkosella, tulee vähän "sporttisuutta" ajoon;)
        Automaattihan vaihtaa vaihdetta nopeuden ja kierroslukujen suhteen, eli jos lähtee liikkeelle hitaasti ja rauhallisesti, vaihtelee laatikko vaihteita isommalle melko aikaisessa vaiheessa, mutta jos lähtee liikkeelle ripeämmin, niin laatikko pitää pienempää vaihdetta silmässä pidempään, ja kun kuski on saanut haluamansa nopeuden ja höllää kaasusta, niin automaatti heittää nopeutta ja kierroslukua vastaavan vaihteen silmään.. Elikä mitään "optimi" kierroslukua automaateilla ei sinällään ole, vaihto tapahtuu laatikon mielestä oikeaan aikaan, riippuen siitä miten autoa ajetaan... sitten on nämä "pakkovaihteet", joilla kuljettaja voi halutessaan kiihdytellä omatoimisesti. Noita pakkovaihteita ei yleensä ole kuin n. puolet vaihteiden määrästä, mutta sekin on ihan riippuvaista automerkistä... Toki niitä voi käyttää moottorijarrutteluun, muttei täysistä vauhdeista, ei manuaalillakaan kukaan tuskin heitä 80-100km/h:n vauhdista kolmosta tai kakkosta silmään?;)
        Toivottavasti selitykseni auttoi edes vähän...

        pakkovaihteita oo yleensä suurin vaihde -1 esim
        PRND4321 ,viisivaihteinen loota siis kyseessä.
        Korjatkaa jos/kun olen väärässä.


      • LESONEN
        Pakkasrouva kirjoitti:

        "odota sekunti pari ennenkuin painat kaasua niin vaihde ehtii kytkeytyä hyvin" Tuon siis ainakin mun tomaatissa huomaa nytkähtämisestä.

        Ja tosiaan, vain oikeaa jalkaa käytetään tomaattia ajettaessa. Ei kahdella, niin kuin jotkut saattavat neuvoa. =)

        JUMLAUTA JOS ON KAKS JALKAA NIIN KÄYTETÄÄN KAHTA JALKAA.


      • mbe
        Pakkasrouva kirjoitti:

        "En tajua mitä järkeä on jarruttaa vasemmalla jalalla koska et varmaankaan paina kaasua samaan aikaan eli "kaasujalka" joutaa jarrullekkin." Näinhän se on. Siksi haluaisinkin kuulla sen perustelun, miksi sitä vasenta jalkaa on parempi käyttää "kaupunkiajossa", niinkuin eräs kirjoittaja väitti. =)

        Ensimmäinen neuvo oli automaatilla eka kertaa ajaessa, käytä vain oikeaa jalkaa! Eikä siinä kyllä sitä vasenta tarvikaan,polkimet vierekkäin,kantapää pysyy lattiassa,vain kengän kärkeä polkimelta toiselle. Eikä tuu sekaannuksia kun lähtee liikkeelle keppivaihteisella autolla.

        Käytän tosin vasenta jalkaa jarrutukseen säännöllisesti,mutta silloin ei kyseessä automaatti mutta kytkintä/suuntaa vaihdetaan viiksestä ratin alta,oikea jalka koko ajan kaasulla.


      • MacAddict
        Pakkasrouva kirjoitti:

        Minä pidän kuitenkin vain toisen jalkani käytössä, en ole siinä ongelmaa nähnyt enkä todennut tarpeelliseksi opetella jarruttamaan vasemmalla. Jos jollain on jenkkiläinen jalka, mikäs siinä. Itse en kuitenkaan lähtisi kokeilemaan koska näinkin pärjää.

        "kaupunkiliikenteessä vasemman jalan jarrutus on ainoa oikea tapa." Tätä en ymmärtänyt, tahdon perustelut. Miksi se on ainut oikea? Olenhan itse tähän asti ajanut vain toisella jalalla tomaattia.. Hmm.. Ehkä nyt pitäis muuttaa ajotyyliään kun täältä saa niin pirun hyviä neuvoja oikein perustelujen kanssa. =)

        En väitä itseäni ainakaan autoasioiden tuntijaksi, kerroin vain oman kokemukseni ja mielipiteeni. Kerron täyttä faktaa, jonka myös faktaksi kuulutan ja päden niillä alueilla, joista oikeasti jotain tiedän.

        Miksiköhän autokoulussa opetetaan, että "unohdetaan" toinen jalka tomaatilla ajettaessa? Tehkööt kuitenkin jokainen niinkuin haluaa ja päättävät itse näkemänsä vaivan suuruuden.

        P.S. Kokemuksesi ei päde minun tapauksessani. En painanut "kytkintä", koska suljin vasemman jalan penkin alle. Sitä ei tarvitse, joten ei tullut vahinkoja.

        "Miksiköhän autokoulussa opetetaan, että "unohdetaan" toinen jalka tomaatilla ajettaessa? Tehkööt kuitenkin jokainen niinkuin haluaa ja päättävät itse näkemänsä vaivan suuruuden. "

        No itselleni ei ainakaan opetettu, vaan juuri toisinpäin, eli käyttämään oikeaoppisesti kahta jalkaa.


      • automaatti
        A.U. Tomaatti kirjoitti:

        Vielä tänäänkin näkee liikennevaloissa autoilijoita, jotka valon vaihtuessa alkavat epätoivon vimmalla arpomaan oikeaa vaihdetta... ja aika kuluu. Perimätiedon mukaan kun kytkin kuluu.. näinhän olikin joskus painelaakerien esihistoriassa, ei enää neljään vuosikymmeneen. Samaan kategoriaan kuuluvat ne, joilla kaasujalka on jarrulla autoa pitelemässä, kun jo kuuluisia painaa kaasua ja edetä. Kokeile kerran, kumpi on juohevampi tapa etkä enää perusteluja (?) kaipaa.
        Minä puolestani haluaisin kuulla autokoulun syyt harhaoppiseen opetukseen. Lienee samaa ennakkoluuloa sopeutumisvaikeuksista..?
        No, ajamiseen ja autoiluun yleensä suhtautuu hieman avarakatseisemmin, kun liikkuu samana päivänä niin automaatilla kuin aluevaihteisella "kanikallakin". Vaihteiden lisäksi joutuu sopeutumaan välillä ilmajarruihin, lukkiutumattomiin ilmajarruihin puhumattakaan ulkomitoista ja suoritusarvoista.
        Puolestani voit edelleenkin sulloa vasemman jalkasi penkin alle, jos se niin hyvältä tuntuu.. :)

        Ps Mitkä ovat ne alueet, joista "oikeasti jotain tiedät"? Tuli vaan mieleen... ;)

        Taitaa kuulua enemmän näitä vasemman jalan jarruttelioita näihin perus harrastelija tomaatti kuskeihin kun kaupungilla näkee 4km yhtä mittaa jarruvalo palaa.. ylämäissä ja alamäissä.. ja liikkeelle lähtiessä.. mukava ajella perässä, kun ei ne jarruvalot sammu ikinä!


      • Jazaaa
        latino late kirjoitti:

        pakkovaihteita oo yleensä suurin vaihde -1 esim
        PRND4321 ,viisivaihteinen loota siis kyseessä.
        Korjatkaa jos/kun olen väärässä.

        Turha sitä 5 "pakkovaihdetta" on laittaa sinne kun D vaihde on aivan sama asia. Eli "pakkovaihde" edelleenkin vain määrittää suurimman vaihteen jolle loota vaihtaa.


      • keppivaihtaja
        raggar kirjoitti:

        Automaatissa on vain kaksi poljinta: kaasu ja sitten jarrupoljin, joka on hyvin leveä. TÄmän vuoksi sinun kannattaa ottaa vakavasti tuo neuvo, ettet missään viheessa hivauta vahingossakaan vasenta jalkaasi. Joskus ex-manuaalivaihteistokuskit ovat esim maantiellä ajaessaan ruvenneet "vanhasta tottumuksesta" kaivelemaan kytkinpoljinta vasemmalla jalallaan ja vahingossa osuneet tuohon leveään jarrupolkimeen, jonka vasen reuna ylettyy usein niille paikoille, joissa kytkin normaalisti olisi. Tämä johtaa vahinkojarrutukseen, joka on voimakas, sillä raskaaseen kytkimeen tottunut jalka tulee usein painaneeksi poljinta varsin voimakkaasti. Yrittäkääpä esim parkkipaikalla painaa jarrua vasemmalla jalalla: huomaatte, että jarrutuksesta tulee usein tarkoitettua voimakkaampi.

        Automaatilla ajo sujuu keppivaihemieheltä ihan hyvin kun siihen keskittyy, eli pitää vasemman jalan lattiassa. Mutta heti jos tulee äkkitilanne, niin "kytki jalka" toimii, eli käytännössä tekee täysjarrutuksen. Tämä tapahtuu jos tulee nopeasti tarve jarruttaa tai jos pitää vekslata autoa eteen ja takkse ja vaihtaa pakkia päälle ja pois.


      • keppivaihtaja
        Ihmettelijä kirjoitti:

        ei saa käyttää myös vasenta jalkaa? Sehän on aivan sama kummalla jalalla niitä polkimia painaa kunhan ei vaan painele samaan aikaan.

        Ethän sä jarrutta keppivaihdeautoakaan vasemmalla, vaan oikealla jallla.

        Turha opetella vääriä tapoja.


      • Autoilijakuski
        A.U. Tomaatti kirjoitti:

        Vielä tänäänkin näkee liikennevaloissa autoilijoita, jotka valon vaihtuessa alkavat epätoivon vimmalla arpomaan oikeaa vaihdetta... ja aika kuluu. Perimätiedon mukaan kun kytkin kuluu.. näinhän olikin joskus painelaakerien esihistoriassa, ei enää neljään vuosikymmeneen. Samaan kategoriaan kuuluvat ne, joilla kaasujalka on jarrulla autoa pitelemässä, kun jo kuuluisia painaa kaasua ja edetä. Kokeile kerran, kumpi on juohevampi tapa etkä enää perusteluja (?) kaipaa.
        Minä puolestani haluaisin kuulla autokoulun syyt harhaoppiseen opetukseen. Lienee samaa ennakkoluuloa sopeutumisvaikeuksista..?
        No, ajamiseen ja autoiluun yleensä suhtautuu hieman avarakatseisemmin, kun liikkuu samana päivänä niin automaatilla kuin aluevaihteisella "kanikallakin". Vaihteiden lisäksi joutuu sopeutumaan välillä ilmajarruihin, lukkiutumattomiin ilmajarruihin puhumattakaan ulkomitoista ja suoritusarvoista.
        Puolestani voit edelleenkin sulloa vasemman jalkasi penkin alle, jos se niin hyvältä tuntuu.. :)

        Ps Mitkä ovat ne alueet, joista "oikeasti jotain tiedät"? Tuli vaan mieleen... ;)

        Faktana voin sano, että noin 90% ei käytä vasenta ollenkaan ja sama pätee myös ns. ammattikuskeihin eli siitä voidaan päätellä, kuka ajaa väärin ja erittäin tyhmästi


      • nopeuttajaläpmöä
        Pakkasrouva kirjoitti:

        "En tajua mitä järkeä on jarruttaa vasemmalla jalalla koska et varmaankaan paina kaasua samaan aikaan eli "kaasujalka" joutaa jarrullekkin." Näinhän se on. Siksi haluaisinkin kuulla sen perustelun, miksi sitä vasenta jalkaa on parempi käyttää "kaupunkiajossa", niinkuin eräs kirjoittaja väitti. =)

        Kaupunki ajossa on tärkeää nopea liikkeelle lähtö että muutkin ehtii valoista. automaatilla kaikkein nopeiten pääsee liikkeelle kun toisella jalalla painetaan jarrua ja toisella kaasua heti kun keltainen syttyy niin vihreän tullessa jarru vapauttaessa auto lähtee nopeasti liikkeelle.

        paljon nopeampi kuin vihreän valon syttyessä siirtää jalka jarrulta kaasulle. toinen juttu että jos esim. moottori ei pidä lämpöä tyhjäkäynnillä ja ei ole webastoa sekä kova pakkanen ja haluaa auton sisätiloihin nopeammin / enemmän lämpöä niin sitä voi kehittää painamalla kaasua samaan aikaan kuin jarrua vaikkei auto liiku niin moottorissa palaa enemmän polttoainetta ja syntyy enemmän lämpöä.

        sama myös manuaali autossa että moottori jarrutusta ei kannata käyttää jos tarvitsee lämpöä koska moottori jarrutuksessa moottorin polttoaineen syöttö on katkaistu ja silti moottori pyörii eli jäähtyy koko ajan. vapaalla tyhjäkäynnillä koko ajan palaa ja lämpöä syntyy.

        vapaalla huudattamalla lämpöä tulee huonosti etenkin dieselissä koska ilmaa kulkee reilusti enemmän moottorin läpi verrattuna tyhjäkäyntiin ja lämmönhukka pakokaasuihin on paljon kovempi joten se ei oikeastaan kannata. täytyy saada kuormitusta että lämpöä syntyy, kierrokset sen sijaan ei tarvitse olla hirmu korkeat.

        automaattilaatikolla jarrua vasten polkemalla sitä saa. manuaalilla ei ole sellaista vaihtoehtoa paitsi luistattaa kytkintä käsijarrua vasten mutta se ei kannata.


    • MacAddict

      Vaikka automaattia ajamattomat (ja tekniikasta mitään tietämättömät) saattavat väittää, kuuluu automaatti- (siis ns. perinteinen automaatti) vaihteista autoa ajaa kahdella jalalla. Siis oikea jalka kaasulla ja vasen jarrulla. Ja väite ettei molempia polkimia saa painaa yhtäaikaa on aivan perätön, näin tuleekin tehdä jos haluaa lähteä ripeästi liikkeelle. Eli kun jarru ja kaasu ovat painettuna yhtäaikaa, "varastoituu" momentinmuuntimeen tuleva energia sen sisältämään nesteeseen pyörteiden muodossa. Ja kun jarru lopulta lasketaan välittyy myös tämä "varastoitu" energia pyörille jolloin auto lähtee kuin tykin suusta.
      Ja tämä EI vahingoita vaihteistoa taikka autoa, vaikka jotkut muuta saattavat väittääkin.

      Automaattivaihteiston tekniikasta enemmän täällä: http://auto.howstuffworks.com/automatic-transmission.htm

      • paluu_nykyaikaan

        Noinhan ne antiikin aikaiset mekaaniset automaatit toimivat. Nykyisin jos erehdyt painamaan kaasua ja jarrua samaan aikaan, ECU pudottaa koneesta tehot pois, eikä auto liiku sen ripeämmin. Eikä kaikissa ole edes tuota momentin muunninta.


    • Automaattiajaja

      Ihan on oikeaoppista käyttää vain ja aina vain oikeaa jalkaa.
      Kahdella jalalla ajavia tunateita näkee just liikenteessä, jotka eivät ole automaattia tottuneet ajamaan.
      Turvallisuuskysymys ja molemmat polkimet juurikin siksi ns oikealla puolella, että jokainen pöllömpikin tajuaisi, että oikealla tarkoitus toimia.

      • ret err

        Eiköhäs tuo kysyjä tässä 9 vuodessa ole oppinut jo sopivan tavan ajaa automaattia :)


      • ajankohtaista yhä
        ret err kirjoitti:

        Eiköhäs tuo kysyjä tässä 9 vuodessa ole oppinut jo sopivan tavan ajaa automaattia :)

        Kysyjä ehkä, mutta joka vuosi tulee uusi sukupolvi jolla on sama ongelma. Nuoriso ei koskaan opi...


      • vapaatyylion

        Tämä on vanha keskustelu, mutta niin väärin... automaatilla voi ajaa myös vasemmalla jalalla, etenkin jos sattuu olemaan amputoitu tuo oikeajalka ja vaikei olisi niin riittää, kun laittaa vasemmanjalan koukkuun, niin se ei ole tiellä ajellessa esim. jos kipsi jalassa ja molemmilla jaloillakin voi hyvin ajaa, se vain on tottumuskysymys ettei paina jarrua samalla voimakkuudella, kuin kytkintä painaisi, mutta paras tapa tietenkin on yhdellä jalalla ajelu


    • Automaattivolvo

      Tulin vain huvikseni spämmäämään 12 vuotta vanhaan keskusteluun :)

    • Treton

      Tämä ketju oli hyödyllinen minulle, joka olen 30 vuotta ajanut manuaaliboxia ja ei mitään hajua automaatista. Ehkä jos joku kaveri nuukahtaa ja pitää hänen automaatti-autonsa siirtää pois liikenteen jaloista niin nyt se onnistuu.

    • Gubbe58

      40 vuotta ajokortti, toistakymmentä uutena ostettua autoa enkä ole koskaan ajanut automaatilla... enkä varmaan ajakaan jos ei sähköautot aikanaan pakota siihen.

      • Osaamaton17

        Miten ihmeessä ootte oppinu ajamaan automaattivaihteisella? Yritin kaksi kertaa saada autoa liikkeelle, mutta ei liikkunut mihinkään. Mitä tein väärin?


      • osaava61

        Virhe on siinä, että menit yrittämään, vaikka et osaa, no selvittele automaatilla-ajoa täältä internjetin ihmeellisestä maailmasta ja yritä sitten uudestaan.


      • Nolo

        Hävettääkö sua?


    • Eijesusvieköö

      Mitä saatanan vatipäitä täällä väittää että tomaattia jarrutetaan vasemmalla jalalla?? Kuka teille sellasen on opettanut?! Ei vittu ainakaan autokoulu eikä kyllä oma järkikää vaan joku saatanallinen tyhmyys ja idiotismi.
      1. Et sä vittu jarruta manuaaliakaan vasemmalla
      2. Sun tomaatissas on veto päällä koko ajan kun painat jarrua ja kun se irtoaa niin lähtee myös autoki matelemaa eteenpäi vaikka et paina kaasua.
      3. Tämön johdosta sitä lootaa on ihan vitun turha ja suorastaan typerää luistattaa painamalla jarrua ja kaasua samaan aikaan liikkeelle lähtiessä.

      5.Jos oikeasti joku lähtee liikkeelle joka kerta jarrua painamalla ja luistattamalla lootaa niin en kyllä ihmettele että vaihelootan käyttöikä pienenee ainaki 50% ja noin typerän asian takia.

      6.Ainut helvetin asia missä automaatissa tarttee vasenta jalkaa polkimella on kumin poltto niinku manuaalissakin (jos haluaa)!.

    • v70

      1. Auto käyntiin.
      2. Jarrupoljin pohjaan ja D-vaihde silmään, R-jos haluat peruuttaa.
      3. Jalka pois jarrulta ja auto lähtee rullaamaan itsekseen

      Ja risteyksessä ei laiteta vaihdetta N-asentoon vaan pidetään autoa jarrulla paikallaan

      • Anonyymi

        Kiitos, ainoa järkevä kommentti täällä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9910
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      404
      4321
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2976
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      229
      2654
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2644
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1835
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      70
      1691
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe