Kannattaa varautua

kapinan varalle

Jos olisin miljonääri niin alkaisin varautua katastrofeihin. Tämä maailman meno ei hvyin pääty. Varustaisin piilopirtin joka on energiaomavarainen. Kaikki lämpö ja sähkö tehtäisiin itse. Vesi omasta kaivosta. Hyvä iso väestösuoja tarvitaan. Säilykkeitä ja juotavaa varastoidaan suuria määriä kalliosuojaan. Lääkkeitä, sidetarpeita, polttoaineita, rakennustarvikkeita, aseita ja ampumatarvikkeita, kasvien siemeniä, perunoita siemenperunoiksi. Piilopirtin vieressä pitäisi olla viljelyyn sopivaa peltoa ja hyvää metsää joilla pärjätään jatkossa. Hevosia tarvittaisiin myös aikanaan vetoeläimiksi.

Kaupungit ovat liian haavoittuvia. Kun kapina alkaa niin ne ovat ensimmäisenä tulilinjalla.

1

386

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • k0p3x

Isoisäni isoisän isä syntyi 1700-luvulla köyhän alaluokkaan, mutta onnistui nousemaan kirkon virkaan - ei siis vielä omistavaan luokkaan. Hänen poikansa - isoisäni isoisä - peri erikoisten sattumien ansiosta isänsä ammatin ja onnistui pitkän uransa sivussa hankkimaan huomattavan omaisuuden. Hän jätti jälkeensä myös kirjallista tuotantoa. Hänen kohdallaan toteutui sanonta "olla oikealla hetkellä oikeassa paikassa", mikä on yksi menestyksen tärkeimmistä tekijöistä. Isoisäni isoisän lapsista moni menestyi elämässään hyvin. Yhdestä pojasta tuli ministeri, ja hänen sukuaan on edelleen merkittävissä asemissa. Yhdestä tyttärestä tuli kuuluisa taiteilija, ja hänenkin jälkeläisiään on yhä näkyvillä paikoilla taide- ja kulttuurielämässä. Minä en kuulu näihin arvostettuihin sukuhaaroihin, vaan olen sen pojan jälkeläinen, jonka kohdalla suku alkoi henkisesti taantua, vaikka vielä kasvattikin omaisuuttaan.

Isoisäni isä lopetti koulun kesken, meni naimisiin oppimattoman maalaistytön kanssa eikä välittänyt kotoa perimäänsä kaksikielisyyttä lapsilleen. Hänen viidestä eloon jääneestä lapsestaan ainoastaan yksi poika eteni korkeampiin opintoihin, ja hänen jälkeläisiään löytyykin Googlesta älymystöammateista eli kirjailijoista ja toimittajista. Minun isoisäni sen sijaan kävi pelkän kansakoulun ja päätti ryhtyä liikemieheksi ja yrittäjäksi. Yllättäen hän sai bisneksen pyörimään, mihin varakkaan taustan lisäksi todennäköisesti vaikutti yrittäjäperheelle elintärkeä tekijä eli aviopuolisojen onnistunut yhteistyö (tämä kuvio löytyy useimmista menestyneistä yrittäjäperheistä) siten, että toinen on innovatiivinen käytännön ihminen, ja toinen hallitsee kuivakkaamman puolen yrittämisestä eli raha-asioiden pitämisen järjestyksessä.

Isoisäni yritys menestyi sen verran hyvin, että hän pystyi firmansa tuotolla lunastamaan suvun maatilan ja pääosan omaisuudesta itselleen, kun perinnönjako aikoinaan tuli ajankohtaiseksi. Kun isoisäni kuoli, hän jätti jälkeensä paitsi alkuperäisen maatilan, myös noin sata henkilöä työllistävän yhtiön ja lähes tuhannen hehtaarin maaomaisuuden, mihin kuului noin 14 kilometriä suuren vesistön rantaviivaa.

Isoisälläni oli vain yksi lapsi, ja syntyessäni perheen esikoisena olin tämän ainoan lapsen eli ainoan perijän ainoa lapsi. Jos sattuma olisi tässä vaiheessa johtanut asioita toiseen suuntaan... (turha miettiä).

Ennen kun perintöketju eteni minun kohdalleni, tapahtui väistämättömyys, joka ennemmin tai myöhemmin jokaisen suvun kohdalla tapahtuu. Isäni ei ollut lahjakkuudeltaan eikä älykkyydeltään perimänsä omaisuuden arvoinen. Hän tuhosi ja hävitti omaisuuden tekemällä liiketoiminnassa tyhmiä ratkaisuja yksi toisensa perään. Hän eli eräänlaisessa harhassa ja kuvitteli olevansa älykäs ja lahjakas, koska hän oli niin varakas. Ja mikä pahinta, vaikka hän oli perinyt arvonsa ja asemansa, hän kuvitteli itse luoneensa ne. Hän ei myöntänyt itselleen eikä muille sitä ilmeistä tosiasiaa, että jos hän olisi syntynyt köyhän perheen pojaksi, hänestä ei olisi tullut yhtään mitään. Hän oli huono koulussa. Hän oli hidas opiskeluissa. Hänellä ei ollut mitään synnynnäisiä edellytyksiä menestyä. Isoisäni luoma firma pysyi pystyssä niin kauan isoäitini veteli taustalla naruista.

Puoli vuotta isoäidin kuoleman jälkeen tuli tuho. Omaisuus menetettiin. Koti menetettiin. Sukumme palautui sille paikalle, johon se lahjakkuutensa ja ominaisuuksiensa perusteella kuuluu. Isälläni oli kuitenkin sen verran säästöjä sukan varressa, että hän ei aivan katuojaan pudonnut vaan pystyi pitämään osan elintasonsa kulisseista pystyssä viimeiset elinvuotensa. Rahaa oli tallelokerossa jäljellä muutama tuhat euroa, kun hän ja äitini lopulta kuolivat. Kovin pitkään kulisseja ei enää olisi pystynyt pitämään pystyssä. Vanhempieni kuoleman jälkeen suvun alamäki - joka on siis myös minun alamäkeäni - on jatkunut.

Ehkä jonkinlainen pohja on jo (uskaltaako tällaista edes toivoa) saavutettu. Nuorin tyttäreni nimittäin käväisi Mensan testissä ja sai 156 pistettä eli läpäisi rajan. Hän oli vähän aikaa jäsenenäkin, mutta luopui jäsenyydestä, koska ei viitsinyt maksaa jäsenmaksua. Vaikka tyttärelläni ei ollut pienintäkään kiinnostusta liike-elämää kohtaan, vaan hän haaveili näyttelijän urasta, sattuman ansiosta (vihje eräältä kaverilta ja "ykskaks" tehty päätös) hän päätyi opiskelemaan kaupallista alaa tavoitteena kansainvälinen ekonomin tutkinto. Eli jostakin syystä suvun "geenit" näyttävät sittenkin vetävän kohti bisneselämää, vaikka välissä onkin ainakin yksi "kadotettu sukupolvi", joka menetti kaiken, ja josta ei tullut mitään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      318
      7504
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2166
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      176
      1830
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1372
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1241
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1221
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1161
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe