Ajovalo kytkin hajosi miten kytken releen?

jokkeosku48

Ratin viikksessä olleet ajovalojen kytkin hajosi.Laitoin valot erillisellä kytkimellä kojelautaan.Pitkien ja lyhyiden kytkin oli myös ilman relettä viikksessä.Miten kytken erillisen releen avulla lyh/pitkien vaihdon?Toteutan sen mikrokytkimellä vanhalla viiksellä.Miten kytken releen ja minkälainen rele.?Auto vanha rellu matkailu auto johon ei löydy vanhaa eikä uutta viikseä.

10

596

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...........

      ja vie se ranskanpulla kuusankoskelle, siellä ne tietää mitä sille paskalle pitää tehdä!!!!

      • 16

        on paikkakunta Kouvolassa. No yritit kuitenkin, mutta eihän sitä kauhalla voi antaa kun lusikalla on saatu.


      • jokkeosku48
        16 kirjoitti:

        on paikkakunta Kouvolassa. No yritit kuitenkin, mutta eihän sitä kauhalla voi antaa kun lusikalla on saatu.

        Aikani pähkäiltyä sain toimimaan.Toivottavasti ensinmäinen vastaaja on päässyt ulkoruokinnasta sisätiloihin.
        Kiitos edelliselle.


      • ............
        16 kirjoitti:

        on paikkakunta Kouvolassa. No yritit kuitenkin, mutta eihän sitä kauhalla voi antaa kun lusikalla on saatu.

        selvää mitä siel kuusankoskella otetaan vastaa,!!!!!!!!


      • Pojua nekkuun.
        ............ kirjoitti:

        selvää mitä siel kuusankoskella otetaan vastaa,!!!!!!!!

        Opettele sinä jonne kirjoittamaan, Kuusankoski on paikkakunta, Kuusakoski on autokierrätykseen erikoistunut yritys...


    • Toyota tohtori

      Käyhän autotarvike liikkeessä kyselemässä sieltä löytyy melkein joka lähtöön sopivia ja oikean kokoisia (ampeerisia) releitä ja niissä yleensä on mukana jonkinlaisia kytkentä ohjeitakin. Tässä nyt tulisi mieleen kahdella ulostulolla oleva vaihtorele samalla periaatteella kuin oli aikoinaan huomiovaloissa ja siihen kun kytkee pitkiltä herättimen niin eiköhän se siitä. | |
      87a 88a
      | |
      85 86
      |
      30
      87a ja 88a ovat ovat ajovaloille menevät navat
      85 herätinvirran maadoitus
      86 herätin virta pitkille siihen voit ottaa virran niin, että kun vaihtaja on pitkillä asennossa sieltä tulee herätevirta
      30 valokatkaisijalta tuleva joka menee suoraan lyhkäisille 87a kautta ja pitkiltä herättimen saatuaan vaihtaa 88a napaan
      Saattaa, että olisi hyvä vielä keventää se erillenen valokatkaisijakin releellä mistä piuha tulee navalle 30
      Tällainen kytkentä tuli nyt mieleen

      • jokkeosku48

        Kiitos tohtorille.


    • Miksi tarvitset vaihtaa lyhyviltä pelkille pitkille? Anna pitkien palaa
      lyhyvien kanssa samaan aikaan, ei valoa ole koskaan liikaa.

      Kun teet varman päälle, niin kytke valot omilla releillä.
      Koelautaan asennetaan omat käyttökytkimet sekä lyhyille
      ja pitkille. Lyhyille kaksiasentoinen päällä - pois - kytkin.
      Pitkille voisit hankkia kolmeasentoisen noin 100 mm pitkällä
      vivulla olevan kytkimen jossa on asennot päällä - pois - palautuva.
      Palautuvan kytket rinnan saman kytkimen - päällä - asennon kanssa.
      Näin voit antaa pitkillä valomerkin lyhyvien sammumatta.
      Releasennus mahdollistaa lisäksi valojen lisäämisen. Kahdentamis-
      sääntökin pätenee tässä tapauksessa, tietenkin auton iästä riippuen,
      mutta se onkin jo toinen tarina.

      Sinulle lieneekin selvää, että kojelaudassa olevat kytkimet
      ohjaavat vain releiden keloja ja päävirtapiirien kautta virta
      menee lampuille. Nastalle 30 otat virran sulakkeen kautta
      ja valitsen sen sulkeutuvan koskettimen käyttöön molemmista
      releistä.

      • hlaogeenivalo

        > Miksi tarvitset vaihtaa lyhyviltä pelkille pitkille? Anna pitkien palaa
        lyhyvien kanssa samaan aikaan, ei valoa ole koskaan liikaa.

        koskaan kuullut H4 -polttimosta? Vai onko liian uutta tekniikkaa?


      • hlaogeenivalo kirjoitti:

        > Miksi tarvitset vaihtaa lyhyviltä pelkille pitkille? Anna pitkien palaa
        lyhyvien kanssa samaan aikaan, ei valoa ole koskaan liikaa.

        koskaan kuullut H4 -polttimosta? Vai onko liian uutta tekniikkaa?

        Kyllä järkyttää. Omissa autoissa kun ei ole ollut H4
        valoja ainakaan 15 vuoteen. Pitää mennä viis kuus auto
        taaksepäin, kun ajeltiin noilla antiikkisilla H4:lla.

        Pahoittelen olettamustani, että kysymyksessä oli kunnon
        valot erillisillä umpiolla. Ei nyt tule yks kaks mieleen
        automerkkiä, jossa H4:ssa molemmat hehkulangat ovat
        yhtäaikaa käytössä. Vaikka tunkevathan nuo amispojat
        laittomia 100 W:n lamppuja vanhoihin umpioihin.

        Tiedoksi Sinullekin, että H4 se on antiikkinen, jo kymmenien
        vuosien takaa. Modernit valot ovat kaasupurkauslampuilla,
        tosin teholtaan vain 35 W, joten niitä voi ollakkin pareittain
        samassa umpiossa lämpenemättä liikaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      169
      1653
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      107
      959
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      81
      776
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      653
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      447
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe