Verotus

Ent. veronmaksaja

Kertohaahan rakkaat ystävät, että miksi valtio hoitaa ev.lut kirkon verojen keräämisen? Maksaako ev.lut kirkko valtiolle jotakin tästä työstä vai tekeekö valtio sen meidän veronmaksajien rahoilla? Maksaako kirkko valtiolle tuloveroa?
Suomessahan on uskonnonvapaus, miksi valtio ei siis suostu keräämään muiden uskontojen veroja? Käsittääkseni tämä rikkoo tasa-arvolakeja. Kirkko ja valtio erilleen toisistaan tai kaikille uskonnoille samat oikeudet.

8

193

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On myös väärin, että valtio määrittelee mikä on uskonnollinen yhdyskunta ja mikä ei. Yleensäkään millään uskonnolla ja valtiolla ei tulisi olla tuollaista integraatiota, jota nyt on meidän "kansankirkollamme". Valtion ei tulisi tunnustaa mitään uskontoa, vaan olla tasa-arvoinen kaikille uskonnoille (samoin kuin uskonnottomuudelle). Silloin uskonnonvapaus toteutuisi parhaiten.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kirkkojen_ja_valtion_suhde_Suomessa
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Valtionuskonto
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Kirkon_ja_valtion_ero

• kirkko irti valtiost

Mitä jos meidän presidenttimme ja pääministerimme olisivat esim. jehovantodistajia? Mahtaisikohan hommaan tulla muutosta, olisipa hauka nähdä sillä muutosta kaivattaisiin kyseiseen asiaan.

• "miksi valtio hoitaa ev.lut kirkon verojen keräämisen?"

Siksi että kyseinen järjestö tekee runsaasti avustustyötä, mihin suurin osa rahoista menee (eikä suinkaan kristillisen propagandan levitykseen). Valtiolle koituva vaiva kirkollisverojen keräämisestä on pieni verrattuna rahoilla saatavaan hyötyyn.

• ei yrittäjä

myös yritysten on maksettava kirkollisveroa, aivan käsittämätöntä rahastusta. Siitä ei yritys pääse irti millään, ei onnistu kirkosta eroaminen.

• 35rwg

"Siksi että kyseinen järjestö tekee runsaasti avustustyötä, mihin suurin osa rahoista menee (eikä suinkaan kristillisen propagandan levitykseen). Valtiolle koituva vaiva kirkollisverojen keräämisestä on pieni verrattuna rahoilla saatavaan hyötyyn."

Tyypillistä uskovaisvalehtelua. Kirkko itse ilmoittaa sivuillaan, mistä tulonsa ja menonsa muodostuvat. Tuloista ALLE 0,5 % menee hyväntekeväisyyteen. Alle puoli prosenttia. Puhunko paskaa? Voit tarkistaa asian itse:

http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/0D561B292843BA27C22572E500369487?OpenDocument&lang=FI

Tuolta löytyvät kaikki tarvittava ja huomaa, kirkon omilta sivuilta. Nyt voit lopettaa valehtelusi, uskovainen.

• "Siksi että kyseinen järjestö tekee runsaasti avustustyötä"

Minä antaisin verotusoikeuden siinä tarkoituksessa suoraan avustusjärjestöille. Näin rahan ohjaus avustustoimintaan toimisi suoraviivaisesti, eikä tällätavalla mutkitellen joka johtaa rahojen "katoamiseen" avustustoiminnan kannalta turhan infrastruktuurin ylläpitoon...

• sullon taas aiheet

Siksi että sinä jaksaisit jankuttaa samaa levyä vuodesta toiseen... pitäähän sullakin jokin valittamisen aihe olla, jos olet jo eläkkeen saajana kunnostautunut kiukkuinen vanha jäärä?

• 35rwg kirjoitti:

"Siksi että kyseinen järjestö tekee runsaasti avustustyötä, mihin suurin osa rahoista menee (eikä suinkaan kristillisen propagandan levitykseen). Valtiolle koituva vaiva kirkollisverojen keräämisestä on pieni verrattuna rahoilla saatavaan hyötyyn."

Tyypillistä uskovaisvalehtelua. Kirkko itse ilmoittaa sivuillaan, mistä tulonsa ja menonsa muodostuvat. Tuloista ALLE 0,5 % menee hyväntekeväisyyteen. Alle puoli prosenttia. Puhunko paskaa? Voit tarkistaa asian itse:

http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/0D561B292843BA27C22572E500369487?OpenDocument&lang=FI

Tuolta löytyvät kaikki tarvittava ja huomaa, kirkon omilta sivuilta. Nyt voit lopettaa valehtelusi, uskovainen.

Ensinnäkään en ole uskovainen, mutta kirkon jäsen kylläkin, tapakristitty siis.

"Tuloista ALLE 0,5 % menee hyväntekeväisyyteen. Alle puoli prosenttia."

No joo. Mielestäni palvelutoiminnan (13%), lähetyksen ja kansainvälisen diakoniatyön (5%), ja osan lapsi ja nuorisotyöstä (32%) ja seurakuntatyöstä (27%) voi laskea hyväntekeväisyyteen, ja musiikki (5%) on ihan hyvä asia, hautaamisesta huolehtiminen (11%) vähentää yhteiskunnan taakkaa, ja kiinteistötoimen menoilla(1%) pidetään huolta kulttuurihistoriallisesti merkittävistä kohteista, esim. keskiajan harmaakivikirkoista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      39
      4558
    2. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      53
      2454
    3. Jenkkilahkojen kastekaava

Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan
      Kaste
      139
      1004
    4. Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!

Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin
      Kaste
      161
      975
    5. Leijonat Maailmanmestareita!

Ihanaa Leijonat, ihanaa!!!
      Maailman menoa
      107
      816
    6. Olen melko vakuuttunut

etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok
      Ikävä
      70
      804
    7. Se mies rakastaa minua

Ja minä rakastan häntä. 😌
      Ikävä
      48
      750
    8. Mitä ajatuksia miehet, jos..?

Nainen on 40v eikä ole omia lapsia?
      Ikävä
      135
      749
    9. Taas mietin että

mitä ihmettä sanoisin, jos laittaisin viestiä. Aina voi toivottaa jotain, vaikka hyvää kesää, ja jos ei tule vastausta,
      Ikävä
      48
      686
    10. Miksi et usko..

Että oikeasti tykkään susta!? Vähän liikaakin...
      Ikävä
      52
      680
    Aihe