TOINEN KÄSKY:
”Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä”.
---
Kaikissa asioissamme saamme kääntyä Jumalan puoleen. Jumala kuulee meitä, kun kutsumme häntä luottavaisesti nimeltä.
Käytämme hänen nimeään oikein, kun tunnustamme hänet ainoaksi Jumalaksemme ja rukoilemme häntä kunnioittaen ja kiittäen.
Jumalan nimi on pyhä. Isä meidän-rukouksessa mainitaan, että Jumala on Isämme ja heti sen jälkeen ”pyhitetty olkoon hänen nimensä”.
Meidän tulee välttää Jumalan nimen väärinkäyttöä.
Meidän ei tule ajaa omia etujamme tai alistaa toisia Jumalan nimessä. Väärinkäyttäessämme Jumalan nimeä syyllistymme kielen synteihin. Jumalan nimi on lausuttava vakavasti ja vilpittömästi.
Jumalan nimen väärinkäyttössä on kyse vakavasta asiasta. Liittyyhän siihen uhkaus:
”Herra ei jätä sitä rankaisematta, joka turhaan käyttää hänen nimeään”.
Meidän on kerran tehtävä tiliä jokaisesta turhasta sanasta, joka huuliltamme lähtee (Matt.12:36).
Rukoillessamme meidän ei tulisi hokea turhaa Jumala- tai Jeesus-nimeä (Matt.6:7).
-----
Elämässä käy hyvin niille, jotka pitävät käskyt!
Sanoihan itse Kristuskin rikkaalle nuorukaiselle:
»Jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt» (Matt. 19:17).
Ja kun nuorukainen vielä kysyy, mitä hänen tulisi tehdä tullakseen autuaaksi, ei Kristus opeta hänelle muuta kuin kymmenen käskyä (Matt. 19:17,18).
Toinen käsky
21
109
Vastaukset
- Uskovainen100
Näkee, että sinulla on se usko, joka tulee iankaikkiselta Jumalalta. Jospa kaikilla olisi tuo usko, niin rauha olisi rikkomaton. Kiitos Jumalalle, että vielä on oikeaa opetusta ja tietoa.
- 10 käskyä.
otit esille. Opetetaanko käskyjä enää missään? Opetetaanko niitä edes koulussa, tai kirkossa?
Elämään sisälle pääsemisen edellytys on käskyjen pitäminen ja silti niistä ei kuule puhuttavan!
Matt. 19:17
Niin hän sanoi hänelle: "Miksi kysyt minulta, mikä on hyvää? On ainoastaan yksi, joka on hyvä. Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt.""Elämään sisälle pääsemisen edellytys on käskyjen pitäminen ja silti niistä ei kuule puhuttavan"!
---
Elämme luopumuksen aikaa, josta Jeesus ennusti (Matt.24.luku!)
Kun laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus (Matt.24:12) .
".... ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita,..." (2Tim. 3:2).- Kirkkokansaa
Tapio522 kirjoitti:
"Elämään sisälle pääsemisen edellytys on käskyjen pitäminen ja silti niistä ei kuule puhuttavan"!
---
Elämme luopumuksen aikaa, josta Jeesus ennusti (Matt.24.luku!)
Kun laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus (Matt.24:12) .
".... ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita,..." (2Tim. 3:2).vielä käskyjä, mutta en ole kuullu niitä muualla opetettavan.
- että täällä
on muitakin kristittyjä kuin vain adventisteja joiden mukaan on vietettävä sapattia, lauantai-lepopäivää, kuten yksi kymmenestä käskystä opettaa.
- Totta!!!
jaksat todistaa käskyjen kuuluvan koko kristikansalle. Harva enää puhuu käskyistä ja kertoen, että RAKASTA JUMALAA YLI KAIKEN JA LÄHIMMÄISTÄ NIIN, KUIN ITSEÄSI on laki. Tuossa koko laki ja kaikki profetiat pysyvät täytettynä.
- jaksat "profetoida"
laista kaiken aikaa.
Jer. 14:14
Herra sanoi minulle: "Silkkaa valhetta julistavat profeetat minun nimissäni! Minä en ole heitä lähettänyt, en ole antanut heille tehtävää enkä puhunut heille. Valhenäkyjä, tyhjiä ennustuksia ja petollisia kuvitelmiaan he teille julistavat
- Rauhan lapsi
Se ajaa ihmisen rakentamaan rauhaa.
- rakenna koskaan
rauhaa, se sanotaan jo sanassa.
- Ei kaikilla rauhaa!
rakenna koskaan kirjoitti:
rauhaa, se sanotaan jo sanassa.
mitä raamatussa sanotaan tuosta. Toin tännekin. Käsitykseni mukaan uskoton ihminen ei rakenna rauhaa, mutta uskovainen rakentaa. Onko oikein käsitetty?
Luuk. 1:79
loistaen meille, jotka istumme pimeydessä ja kuoleman varjossa, ja ohjaten meidän jalkamme rauhan tielle."
Luuk. 10:6
Ja jos siellä on rauhan lapsi, niin teidän rauhanne on lepäävä hänen päällänsä; mutta jos ei ole, niin se palajaa teille.
Joh. 14:27
Rauhan minä jätän teille: minun rauhani-sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö.
Room. 3:17
ja rauhan tietä he eivät tunne.
Room. 15:33
Rauhan Jumala olkoon kaikkien teidän kanssanne. Amen.
Room. 16:20
Ja rauhan Jumala on pian musertava saatanan teidän jalkojenne alle. Herramme Jeesuksen armo olkoon teidän kanssanne.
1. Kor. 14:33
sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala. Niinkuin kaikissa pyhien seurakunnissa,
2. Kor. 13:11
Lopuksi, veljet, iloitkaa, tulkaa täydellisiksi, ottakaa vastaan kehoituksia, olkaa yhtä mieltä, eläkää sovussa, niin rakkauden ja rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne.
Ef. 2:15
kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,
Ef. 4:3
ja pyrkien säilyttämään hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä:
Ef. 6:15
ja kenkinä jaloissanne alttius rauhan evankeliumille.
Fil. 4:9
mitä myös olette oppineet ja saaneet ja minulta kuulleet ja minussa nähneet, sitä tehkää, niin rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne.
Kol. 1:20
ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa.
1. Tess. 5:23
Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.
2. Tess. 3:16
Mutta itse rauhan Herra antakoon teille rauhan, aina ja kaikella tavalla. Herra olkoon kaikkien teidän kanssanne.
Hepr. 7:2
jolle Aabraham myös antoi kymmenykset kaikesta ja joka ensiksi, niinkuin hänen nimensäkin merkitsee, on "vanhurskauden kuningas" ja sen lisäksi vielä "Saalemin kuningas", se on "rauhan kuningas";
Hepr. 13:20
Mutta rauhan Jumala, joka on kuolleista nostanut hänet, joka iankaikkisen liiton veren kautta on se suuri lammasten paimen, meidän Herramme Jeesuksen,
Jaak. 3:18
Vanhurskauden hedelmä kylvetään rauhassa rauhan tekijöille. - Rauhan lapsi
Ei kaikilla rauhaa! kirjoitti:
mitä raamatussa sanotaan tuosta. Toin tännekin. Käsitykseni mukaan uskoton ihminen ei rakenna rauhaa, mutta uskovainen rakentaa. Onko oikein käsitetty?
loistaen meille, jotka istumme pimeydessä ja kuoleman varjossa, ja ohjaten meidän jalkamme rauhan tielle."
Ja jos siellä on rauhan lapsi, niin teidän rauhanne on lepäävä hänen päällänsä; mutta jos ei ole, niin se palajaa teille.
Rauhan minä jätän teille: minun rauhani-sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö.
Ja rauhan Jumala on pian musertava saatanan teidän jalkojenne alle. Herramme Jeesuksen armo olkoon teidän kanssanne.
sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala. Niinkuin kaikissa pyhien seurakunnissa,
Lopuksi, veljet, iloitkaa, tulkaa täydellisiksi, ottakaa vastaan kehoituksia, olkaa yhtä mieltä, eläkää sovussa, niin rakkauden ja rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne.
kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,
mitä myös olette oppineet ja saaneet ja minulta kuulleet ja minussa nähneet, sitä tehkää, niin rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne.
ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa.
Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.
Mutta itse rauhan Herra antakoon teille rauhan, aina ja kaikella tavalla. Herra olkoon kaikkien teidän kanssanne.
jolle Aabraham myös antoi kymmenykset kaikesta ja joka ensiksi, niinkuin hänen nimensäkin merkitsee, on "vanhurskauden kuningas" ja sen lisäksi vielä "Saalemin kuningas", se on "rauhan kuningas";
Mutta rauhan Jumala, joka on kuolleista nostanut hänet, joka iankaikkisen liiton veren kautta on se suuri lammasten paimen, meidän Herramme Jeesuksen,
Vanhurskauden hedelmä kylvetään rauhassa rauhan tekijöille.hakusanaksi käskyt. Tälläistä tekstiä tuli,
Maa on saastunut asukkaittensa alla, sillä he ovat rikkoneet lait, muuttaneet käskyt, hyljänneet iankaikkisen liiton.
Matt. 11:1
Ja kun Jeesus oli antanut kahdelletoista opetuslapselleen kaikki nämä käskyt, niin hän lähti sieltä opettamaan ja saarnaamaan heidän kaupunkeihinsa.
Niin hän sanoi hänelle: "Miksi kysyt minulta, mikä on hyvää? On ainoastaan yksi, joka on hyvä. Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt."
Mark. 10:19
Käskyt sinä tiedät: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 'Älä toiselta anasta', 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi'."
Luuk. 18:20
Käskyt sinä tiedät: 'Älä tee huorin', 'Älä tapa', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi'."
Joh. 15:10
Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.
1. Tess. 4:2
Tiedättehän, mitkä käskyt me olemme Herran Jeesuksen kautta teille antaneet.
Hepr. 9:19
Sillä kun Mooses oli kaikelle kansalle julkilukenut kaikki käskyt, niinkuin ne laissa kuuluvat, otti hän vasikkain ja kauristen veren ynnä vettä ja purppuravillaa ja isopin ja vihmoi sekä itse kirjan että kaiken kansan,
Ilm. 12:17
Ja lohikäärme vihastui vaimoon ja lähti käymään sotaa muita hänen jälkeläisiänsä vastaan, jotka pitävät Jumalan käskyt ja joilla on Jeesuksen todistus.
Ilm. 14:12
Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon. - ei tule rauhaa
Rauhan lapsi kirjoitti:
hakusanaksi käskyt. Tälläistä tekstiä tuli,
Maa on saastunut asukkaittensa alla, sillä he ovat rikkoneet lait, muuttaneet käskyt, hyljänneet iankaikkisen liiton.
Matt. 11:1
Ja kun Jeesus oli antanut kahdelletoista opetuslapselleen kaikki nämä käskyt, niin hän lähti sieltä opettamaan ja saarnaamaan heidän kaupunkeihinsa.
Niin hän sanoi hänelle: "Miksi kysyt minulta, mikä on hyvää? On ainoastaan yksi, joka on hyvä. Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt."
Mark. 10:19
Käskyt sinä tiedät: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 'Älä toiselta anasta', 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi'."
Luuk. 18:20
Käskyt sinä tiedät: 'Älä tee huorin', 'Älä tapa', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi'."
Joh. 15:10
Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.
1. Tess. 4:2
Tiedättehän, mitkä käskyt me olemme Herran Jeesuksen kautta teille antaneet.
Hepr. 9:19
Sillä kun Mooses oli kaikelle kansalle julkilukenut kaikki käskyt, niinkuin ne laissa kuuluvat, otti hän vasikkain ja kauristen veren ynnä vettä ja purppuravillaa ja isopin ja vihmoi sekä itse kirjan että kaiken kansan,
Ilm. 12:17
Ja lohikäärme vihastui vaimoon ja lähti käymään sotaa muita hänen jälkeläisiänsä vastaan, jotka pitävät Jumalan käskyt ja joilla on Jeesuksen todistus.
Ilm. 14:12
Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.kenellekään koskaan, se sanotaan jo sanassa.
4 Nyt tuli esiin toinen, tulipunainen hevonen. Sille, joka istui hevosen selässä, annettiin valta riistää rauha maan päältä ja panna ihmiset tappamaan toisiaan. Hänelle annettiin iso miekka. - Mitä tarkoitat?
ei tule rauhaa kirjoitti:
kenellekään koskaan, se sanotaan jo sanassa.
4 Nyt tuli esiin toinen, tulipunainen hevonen. Sille, joka istui hevosen selässä, annettiin valta riistää rauha maan päältä ja panna ihmiset tappamaan toisiaan. Hänelle annettiin iso miekka.että uskovaisetkin alkavat toisiaan tappamaan?
- ovat tappaneet
Mitä tarkoitat? kirjoitti:
että uskovaisetkin alkavat toisiaan tappamaan?
iänpäivät jo, varmaan maailmassa on tapettu ihmisiä eniten juuri uskonnon takia.
- kauhisTusTa
Mitä tarkoitat? kirjoitti:
että uskovaisetkin alkavat toisiaan tappamaan?
Raamatusta.
"Minä panen kaupungin asukkaat hädässään syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, ja he joutuvat syömään myös toinen toisensa lihaa, kun viholliset piirittävät heitä ja tavoittelevat heidän henkeään. " - Eilinen päivä.
ovat tappaneet kirjoitti:
iänpäivät jo, varmaan maailmassa on tapettu ihmisiä eniten juuri uskonnon takia.
Mitä sekin ruotsalainen uudestisyntynyt teki, kun houkutteli naisytävän tappamaan vaimonsa.
Mutta ei se kyllä tainut olla uudestisyntynyt, vaikka niin väittikin. - tullut tuomaan
Ei kaikilla rauhaa! kirjoitti:
Vanhurskauden hedelmä kylvetään rauhassa rauhan tekijöille.maan päälle rauhaa?
Lk 12:51–53
Luuletteko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? Ei, sanon minä teille, vaan eripuraisuutta. Sillä tästedes riitautuu viisi samassa talossa keskenään, kolme joutuu riitaan kahta vastaan ja kaksi kolmea vastaan, isä poikaansa vastaan ja poika isäänsä vastaan, äiti tytärtänsä vastaan ja tytär äitiänsä vastaan, anoppi miniäänsä vastaan ja miniä anoppiansa vastaan. - KauhisTusTa
ovat tappaneet kirjoitti:
se on siinä lyhyesti ja ytimekkäästi. Tänä päivänä se näyttäytyy räikeimmin Vatikaanissa. Uudestisyntynyt paavi, onko sellaista sanaparia koskaan kuultu?
- KauhisTusTusta
tullut tuomaan kirjoitti:
maan päälle rauhaa?
Lk 12:51–53
Luuletteko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? Ei, sanon minä teille, vaan eripuraisuutta. Sillä tästedes riitautuu viisi samassa talossa keskenään, kolme joutuu riitaan kahta vastaan ja kaksi kolmea vastaan, isä poikaansa vastaan ja poika isäänsä vastaan, äiti tytärtänsä vastaan ja tytär äitiänsä vastaan, anoppi miniäänsä vastaan ja miniä anoppiansa vastaan.1918 tuo sama asia, kun punakaarti ja valkokaarti ottivat yhteen ja samassa perseessä oli molempia näkökantoja.
VANNOMINEN
Vannomisessa on kyse Jumalan kutsumisesta sanojemme todistajaksi- olkoot ne sitten totta tai valhetta.
Vuorisaarnassaan Jeesus puhuu vakavia sanoja vannomista vastaan:
Vuorisaarna.
Vannomisesta (Matt. 5:33-37)
---
33. "Vielä teille on opetettu nämä isille annetut käskyt: 'Älä tee väärää valaa' ja 'Pidä, mitä olet Herralle valalla vannonut'.
34. Mutta minä sanon teille: Älkää vannoko lainkaan. Älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin,
35. älkää maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa koroke, älkääkä Jerusalemin kautta, sillä se on suuren kuninkaan kaupunki.
36. Älä myöskään vanno pääsi kautta, sillä et sinä pysty muuttamaan ainuttakaan hiustasi mustaksi etkä valkoiseksi.
37. Kun myönnätte, sanokaa vain: 'Kyllä', kun kiellätte, sanokaa: 'Ei.' Enempi on pahasta.
--------
Jeesus kieltää vannomisen (5:34).
Onko kristitylle valan vannominen luvallista, jota esim. yhteiskunta vaatii?
…
Kun Jeesus kieltää vannomasta, tarkoittaa se sellaista valaa, jolla yritetään lisätä uskottavuutta. Jeesus tarkoittanee yksityisen henkilön jokapäiväistä puhetta.
Esivallan vaatima vala ei kuulu tähän yhteyteen.
Valan vannominen ei itsessään ole väärin.
Uudessa Testamentissä esiintyy valoja ja juhlallisia vakuutuksia usein:
Esim. Paavalilla; Gal. 1:20, Fil. 1:8. Paavali vannottaa myös Timoteusta; 2. Tim. 4:1.
....
Kirjanoppineet olivat alentaneet valan arvoa selittämällä, että monenmoiset muut vannomistavat olivat muka vähemmän sitovia. kuin Jumalan kautta vannominen (vrt. Matt. 23:16-22).
Emme saa vannoa edes oman päämme kautta ts. panna takuuksi omaa henkeämme (Matt.5:36).
Useinhan kuulee sanottavan: ”Panen pääni pantiksi”!- Niin on.
eivät välitä mitään Jeesuksen opetuksista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433394Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan172602Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3762496Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!811730- 861395
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541070SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs70975- 74945
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.26751Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l4704