Yksityishenkilön ennakkovero

Vesa P

Nettotuloni kuukaudessa ovat noin 1.700 €. Veroprosentti on 18, ja lisäksi maksan ennakkoveroa 3 x 1472 € tämän vuoden aikana.

Osaako kukaan kertoa, mistä tuo ennakkovero on keksitty? En ole yrittäjä, vaan tavallinen palkansaaja. Minulla on kaksi työpaikkaa, joista toisessa teen tavallista 40 tunnin viikkotyötä, toisessa muutamaa tuntia viikossa. Mitään muita tuloja minulla ei ole.

Alkuvuodesta soitin veroneuvontaan tai mikähemmettisenyt on ja yritin kysellä tästä ennakkoverosta, mutta sain langan päähän flegmaattisen mulkeron, jota ei asiakaspalvelu kiinnostanut tippaakaan. Ainoa saamani ohje oli, että voin maksaa veron osamaksuna. Vaikkapa kerran kuussa vajaat 400 €. Verottaja lähettäisi sitten kuukausittain maksumuistutuksen, jossa olisi 5 € muisutusmaksu lisättynä maksamattomaan veroon.

Ei se aivan näin mennytkään. 400 € on tietenkin mahdoton summa maksettavaksi edes joka kolmas kuukausi, mutta sitähän pätkäistiinkin koko 1472 € kerralla ulosmittaukseen. Seuraava saman suuruinen maksu erääntyy muistaakseni heinäkuussa, siis ennen kuin olen selvinnyt ensimmäisestäkään. Viimeinen erä menee jonnekin loppuvuoteen.

Auttaako tässä mikään muu kuin verotoimiston ja sen arkistojen raivaaminen maan tasalle vaikkapa puskutraktoria käyttäen?

4

4430

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öölåäöläö

Siis jos olet palkkatyössä ja sinulla ei ole mitään ennakonalaista tuloa, niin miksi pitäisi ennakoita maksaa? Otappa nyt yhteyttä verottajaan ja kysy miksi ennakkoliput on lähetetty. Itse sain myös ennakkolipun ja kun soitin verottajalle, poistivat sen. Jostain syystä olivat sen lähettäneet.

• 17+10

Jos ennakkoveroa määrätään, niin kyllä siinä mukana on laskelma, joka kertoo mihin tuloihin ja vähennyksiin ko. ennakkovero perustuu.

• >>>>
    • puttesetä

Miten tiedät jo veroprosenttisi, vaikka kuluvaa vuotta on vielä jäljellä eikä verotus ole valmistunut? Sitä paitsi ennakot lasketaan myös veroprosenttiin. Itse en vielä tiedä veroprosenttiani, ainostaan ennakonpidätysprosentti on tiedossa.

Katso tuolta oletko ennakonpidätysrekisterissä. Siitä voit päätellä miksi siellä olet ja sitten ilmoittaa verottajalle, jos et sinne mielestäsi kuulu.
      http://www.ytj.fi/yrityshaku.aspx?path=1547;1631;1678&kielikoodi=1

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      50
      2244
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      988
    3. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      952
    4. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      873
    6. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      853
    7. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      121
      842
    8. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      773
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      753
    10. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      749
    Aihe