Mistä tietää mitä puoluetta edustaa?

Ikämies jo

Meillä on viime päivinä ollut esillä Kimmo Sasi ja hänen toimintansa Kokoomuspuolueessa ja RKP:ssä.
Kuka tietää kumpaan puolueeseen tämä kahdella pallilla istuva luikuri oikeastaan kuuluu?
Minulla on ollut aina semmoinen käsitys, että puolueeseen kuuluvan poliitikon on ehdottomasti pysyttävä omassa puolueessaan eikä hypittävä samalla muihin puolueisiin kuin kani "Sasi" tekee?

http://areena.yle.fi/player/index.php?clip=1060012&language=sv

Onko nyt niin, että me rivikansalaiset emme enää saa tietää ehdokkaan puoluetta, vaikka hän ennen vaaleja on puolueen ehdokkaana jossain puolueessa?

2

570

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wikipedialib

Imperatiivisen mandaatin kielto on periaate, jonka mukaan kansanedustaja on velvollinen vastaamaan poliittisista päätöksistään äänestäjilleen, minkä vuoksi hänen päätöksentekoaan ei hänen toimissaan voi määrätä esimerkiksi puolueen tai parlamenttiryhmän päätöksen mukaisesti. Kielto koskee myös sitä, että kansanedustajan olisi välttämätöntä asioiden tilan muuttuessa olla politiikan asioista juuri samaa mieltä kuin vaalihetkellä.´
      Suomen nykyisessä perustuslaissa imperatiivisen mandaatin kielto määritellään seuraavasti:
      29 § Kansanedustajan riippumattomuus
      Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset.
      Imperatiivisen mandaatin kielto on yleinen länsimainen oikeusperiaate, koska valtiopäivähenkilöt valitaan henkilökohtaisesti, vaikka useimmin puolueiden kuin valitsijayhdistysten asettamilta riippumattomilta vaalilistoilta.
      Suomessa imperatiivisen mandaatin kielto säädettiin aikoinaan siksi, että katsottiin Suomen sisällissodan jälkeisessä tilanteessa, että vasemmistolla olisi ollut pyrkimys edellyttää työväenpuolueiden kansanedustajia sitoutumaan valtiopäivätoimissaan sitovasti ryhmäpäätöksiin.
      Suomessa poliittiset puolueet saivat laissa määritellyn virallisen aseman vasta puoluetukeen liittyen puoluelaissa vasta 1969. Puoluetuella haluttiin tehdä puolueet riippumattomammiksi liike-elämän tai järjestöjen rahallisesta tuesta.

• tietämätön mies

Vähän jäi epäselväksi miten asia on? Voiko yksi kansanedustaja edustaa kahta puoluetta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1816
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1272
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      75
      1011
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      919
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      848
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      752
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      751
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      701
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      683
    Aihe