mustaruutirevolverista..

mustaruutellu

Mustaruutiammuntaa olen aloittamassa jaa kysynkin seuraavaa. Kuinka menee lupakäytäntö mustaruutirevolverille? Hankinnan alla olisi lähinnä sellainen vanhemman koulukunnan länkkärirevolveri, ns. cap&ball revolveri, jossa siis jokainen laaki ladataan erikseen rullaan kuin musketin piippuun konsanaan ja lopuksi nallitetaan rullan takapuolelta. Kyseessähän on puhtaasti mustaruutitorrakko, mutta ei suustaladattava (ainakaan sanan varsinaisessa merkityksessä).
Mitä siis kirjoitan lupahakemukseen? Revolveri vai mustaruutiase? Entäs caliberin kohdalle?
Luodin halkaisija tulisi olemaan aika varmasti se .44, joka on yleisin tämmösissä aseissa, eikä ole tämän tyyppisen aseen mustaruutilatauksilla pienoiskivääriä tehokkaampi. Itsellä vaan on sellanen kutina että jos pelkän .44 siihen laittaa, niin parin viikon päästä tulee hakemus postissa bumerangina, ja vaativat lisäselvityksiä caliberiin. Taikka sitten käsittävät sen samantien väärin jonain .44 magnumina ja kuittaavat hakemuksen hylättynä.
Entä aseen erityistuntomerkit -kohta? Täytyykö siihen pistää mitään tämän tyyppisessä aseessa?

28

2066

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jackie Chan

      Jos mustaruutiasetta haet niin tottakai pistät ruksin kohtaan "mustaruuti".. En mä koskaan oo laittanu mitään tohon erityistuntomerkkeihin, mutta viranomaiset on arvaamattomia, ei niistä tiiä mitä ne millonkin vaatii. Mutta toisaalta, eihän suurimmalla osalla oo mitään tiettyä asetta katottuna eli mites siihen mitään vois laittaakaan. Kaliiperista vielä, toi .44 riittää. Ei mustaruudissa mitään magnumeita ole :D

      • mustaruutellu

        Elikkä mustaruuti ja .44, selvä homma! Niin tuossa caliberissa vaan oli lähinnä se, kun ei ikinä tiedä minkälainen ukkeli niitä papereita tarkastaa. Pienoispistoolin kun hankin pari vuotta takaperin ja erehdyen kirjoittamaan calibreriin vain .22, niin lähes kolme viikkoa hautoivat laitoksella papereita ja lopulta tuli lupahakemus postissa lisäselvitys vaatimuksen kera. Piti lisätä perään kirjaimet "LR". Näin meillä Lahdessa.
        Erityistuntomerkit kohdalla vaan meinasin että .44 mustaruuti aseen lupahan periaatteessa oikeuttaa ostamaan sekä kiväärin että käsiaseen. Näitä ei siis tarvitse eritellä mitenkään hankintalupaan?


      • laittaisin
        mustaruutellu kirjoitti:

        Elikkä mustaruuti ja .44, selvä homma! Niin tuossa caliberissa vaan oli lähinnä se, kun ei ikinä tiedä minkälainen ukkeli niitä papereita tarkastaa. Pienoispistoolin kun hankin pari vuotta takaperin ja erehdyen kirjoittamaan calibreriin vain .22, niin lähes kolme viikkoa hautoivat laitoksella papereita ja lopulta tuli lupahakemus postissa lisäselvitys vaatimuksen kera. Piti lisätä perään kirjaimet "LR". Näin meillä Lahdessa.
        Erityistuntomerkit kohdalla vaan meinasin että .44 mustaruuti aseen lupahan periaatteessa oikeuttaa ostamaan sekä kiväärin että käsiaseen. Näitä ei siis tarvitse eritellä mitenkään hankintalupaan?

        hakemukseen, että onko kyse revolverista vaiko kivääristä. Ei tarvitse sitten jäljestäpäin lisäillä kysyttäessä.


      • takavuosilta kun
        mustaruutellu kirjoitti:

        Elikkä mustaruuti ja .44, selvä homma! Niin tuossa caliberissa vaan oli lähinnä se, kun ei ikinä tiedä minkälainen ukkeli niitä papereita tarkastaa. Pienoispistoolin kun hankin pari vuotta takaperin ja erehdyen kirjoittamaan calibreriin vain .22, niin lähes kolme viikkoa hautoivat laitoksella papereita ja lopulta tuli lupahakemus postissa lisäselvitys vaatimuksen kera. Piti lisätä perään kirjaimet "LR". Näin meillä Lahdessa.
        Erityistuntomerkit kohdalla vaan meinasin että .44 mustaruuti aseen lupahan periaatteessa oikeuttaa ostamaan sekä kiväärin että käsiaseen. Näitä ei siis tarvitse eritellä mitenkään hankintalupaan?

        80-luvulla kaverini haki lupaa "Colt Army" - mustaruutirevolveriin, kaliiperi .44.
        Joutui selittelemään helvetisti "sotilasaseen" hankintaperustetta.
        Niin, tehtiinhän "Army-Coltti" vuonna 1860 sotilaskäyttöön.
        Mutta onhan se hyvä, että lupia hallinnoivat alan parhaat asiantuntijat.
        Että tämmöistä.


      • italomunamacaroni
        mustaruutellu kirjoitti:

        Elikkä mustaruuti ja .44, selvä homma! Niin tuossa caliberissa vaan oli lähinnä se, kun ei ikinä tiedä minkälainen ukkeli niitä papereita tarkastaa. Pienoispistoolin kun hankin pari vuotta takaperin ja erehdyen kirjoittamaan calibreriin vain .22, niin lähes kolme viikkoa hautoivat laitoksella papereita ja lopulta tuli lupahakemus postissa lisäselvitys vaatimuksen kera. Piti lisätä perään kirjaimet "LR". Näin meillä Lahdessa.
        Erityistuntomerkit kohdalla vaan meinasin että .44 mustaruuti aseen lupahan periaatteessa oikeuttaa ostamaan sekä kiväärin että käsiaseen. Näitä ei siis tarvitse eritellä mitenkään hankintalupaan?

        Pistä vaan paperiin myös se että reukusta on kyse. Käsittäkseni myös mustaruutirevolveri lasketaan mukaan kun laskeskellaan onko sällillä niin paljon ja sellaisia aseita että niiden säilyttämiseen pitäisi olla pakollinen turvakaappi. Revolveri sekin on vaikka onkin mustaruutiase.

        Minulla on kuuluisan mustaruutireukun italokopio Colt Navy 1851 kaliiperissa .36 joita on olemassa myös .44


    • mustaruutellu

      Vein aamulla lupahakemuksen Lahden poliisilaitokselle. Rastitettuina kohdat "mustaruuti" ja "lippaallinen kertatuli". Caliberi .44 ja erityistuntomerkkeihin pistin nallilukkorevolverin.

      Asiat ei kuitenkaan menneet ihan niin kun piti. Virkailija rupesi heti paperin nähtyään tivaamaan jotain ampumapäiväkirjoja tai ampumaseuran jäsenkorttia. No, eihän minulla kumpiakaan ollut (en ollut kyllä hakemukseen merkinnytkään että olisi). Ampumaseuraan en ole kuulunut enää useampaan vuoteen koska on mahdollisuus päästä ampumaan eräälle hyvälle radalle ilmaiseksi ilman seuraan kuulumistakin. Ampumapäiväkirjat ovat minulle aivan tuntematon juttu, ikinä en ole sellaisia pitänyt. Varsinkin noista päiväkirjoista virkailijatäti oli tosi topakkana, koska "ne ovat ainoa todiste että olet ammuntaa harrastanut". Koska ne puuttuivat, ei lupia tädin mukaan "todennäköisesti" tulla myöntämään.
      Vähän tuntui loppuvaiheessa että oikeastaan ainut syy miksi virkailija edes viitsi laittaa paperit eteenpäin oli se, että kyseessä kumminkin oli meikäläiselle jo kahdeksas ase (kolmas käsiase). Ensimmäisen aseen hankkija olisi saanut välittömästi unohtaa koko jutun.

      Saas ny nähdä...

      • toinenhiirisaajuusto

        Onpas hakemuksen vastaanottajat aktiivisia siellä toimistossa. Toimivat ikäänkuin hakemuksen käsittelijä, joka kuitenkin on ihan eri taho.

        Erikoista että hakemusta vastaanotettaessa toimistohenkilö vaatii sellaista mitä laki ei vaadi. Eikös hänen pitäisi vaan välittää paperit eteenpäin niitä käsittelevälle taholle ilman omia kommenttejaan.


      • katusoturi
        toinenhiirisaajuusto kirjoitti:

        Onpas hakemuksen vastaanottajat aktiivisia siellä toimistossa. Toimivat ikäänkuin hakemuksen käsittelijä, joka kuitenkin on ihan eri taho.

        Erikoista että hakemusta vastaanotettaessa toimistohenkilö vaatii sellaista mitä laki ei vaadi. Eikös hänen pitäisi vaan välittää paperit eteenpäin niitä käsittelevälle taholle ilman omia kommenttejaan.

        Ampumapäiväkirjalla ei ole mitään todistusvoimaa, siihen voi kuka tahansa kirjoitella mitä tahansa. Tällä systeemillä pitäisi aina olla muutama todistaja kun käy radalla.


    • mustaruutellu

      Tänään pääsi sitten oikein neuvottelemaan poliisimiehen kanssa tuohon mustaruuti aseen luvasta. Ensinnäkin (ylläri ylläri) poliisi ei ollut koskaan kuullutkaan sellaisesta aseesta kuin nallilukkoinen revolveri, joten jouduin aivan alusta asti selostamaan miten ko. ase toimii. Toisekseen poliisi ei (ainakaan äänestä päätellen) tahtonut millään uskoa että .44 aseessa voisi olla tehoja vain pienoiskiväärin verran.
      Sitten päästiin varsinaiseen lupaan. Heti alkuun minulle räväytettiin luvan ehdot. Aluksi ei voitaisi myöntää kuin yhden tai kahden vuoden määräaikainen lupa, jonka aikana minun olisi kyettävä vahvasti osoittamaan miksi olen erityisen kiinnostunut juuri tällaisesta aseesta. Poliisin mukaan tämä onnistuisi vain (ja nimenomaan vain) siten, että minun tulisi liittyä ampumaseuraan joka on erikoistunut mustaruutiammuntaan (ainoa tällainen Suomessa taitaa olla C.O.W.S -seura), ja olla mukana mustaruutiaseisiin liittyvässä kilpailutoiminnassa. Kiinnostusta nallilukkorevolveriin ei siis voisi osoittaa edes liittymällä tavanomaiseen ampumaseuraan, eikä ampumapäiväkirjoja täyttämällä. Ainoastaan mustaruutiammuntaseura ja aktiivinen kilpatoiminta kelpaavat.
      Kuulemma poliisi kyllä myöntää sen, että minulla on kahden pistooliluvan pohjalta käsiaseisiin liittyvää käyttö- ja turvallisuuskokemusta, mutta tämä ei kuulemma sitten vaikuta mustaruutiaseen kohdalla millään tavalla.
      Oma vastaukseni oli sitten "kiitos mutta ei kiitos". Ei aika eikä kiinnostus ehkä sittenkään riittäisi näin vakavaan harrastamiseen. Kuitenkin ihan harrastuspohjalta kuitenkin vielä tuota ammuntaan harrastelen (kilpailuhommat olisivat sitten ihan erikseen). Onneksi antoivat vielä lupahakemuksen maksun takaisin kun kieltäydyin...

      Tiukaksi on mennyt aselupakäytäntö mennyt sitten viime kerran.

      • vitys

        on mitä sulla on ennestään? Kai sulla oli juttua siitä, että sinulla on joku paikka missä voit ampua niillä, vaikka et kuulu seuraan. Onko paikka sellainen, jossa ei voi jostain syystä ampua mustaruutiaseella? Pitikö jotenkin todistaa entisten aseiden käyttö?

        Nuo poliisin jutut mustaruutiseurasta ja kilpa-ammunnasta ovat ihan hevonvitunperseestä. Ei harrastajan tarvitse osallistua mihinkään kilpailutoimintaan. Seuraan kuuluminen on kuitenkin erittäin suotavaa, koska seurat isännöi ampumapaikkoja ja siinä tulee mukana ns pakolliset vakuutukset ym etuudet.


      • mustaruutellu
        vitys kirjoitti:

        on mitä sulla on ennestään? Kai sulla oli juttua siitä, että sinulla on joku paikka missä voit ampua niillä, vaikka et kuulu seuraan. Onko paikka sellainen, jossa ei voi jostain syystä ampua mustaruutiaseella? Pitikö jotenkin todistaa entisten aseiden käyttö?

        Nuo poliisin jutut mustaruutiseurasta ja kilpa-ammunnasta ovat ihan hevonvitunperseestä. Ei harrastajan tarvitse osallistua mihinkään kilpailutoimintaan. Seuraan kuuluminen on kuitenkin erittäin suotavaa, koska seurat isännöi ampumapaikkoja ja siinä tulee mukana ns pakolliset vakuutukset ym etuudet.

        Lyhyiden aseiden puolelta löytyi loukkupyssynä vanha .22 lr Holek, ja sitten ihan puhdasverinen Feinwerkbaun kilpapistooli, kaliberi niin ikään .22 lr. Elikkä pienoispistooleja molemmat (tai toinen revolveri). Muina aseina sitten on viisi kappaletta pitkiä metsästystorrakoita. Aiemmin ollut rinnakkaisluvilla mm. kaverin 9x19 parabellum -practical pistooli, jolla tuli muutama vuosi harrastettua juurikin tuota ko. lajia. Sitten harrastus vaihtui, kun rupesi enemmän kiinnostamaan tuo tarkkuusammunta: sitä perua on sitten tuo Feinwerkbau. Pienoispistooliammuntaa harrastin pidemmän aikaa ihan kilpatasolla (lajeina olympiapistooli, vakiopistooli ja 50 m pistooli), mutta nyt olen pari vuotta pitänyt hommasta taukoa: sen ajan kun en ole enää ampumaseuraan kuulunut enkä ole SAL kilpailulisenssiä lunastanut. Ennen practicalia ja pienoispistooliammuntaa harrastin aika innokkaasti metsästystrappia. Kuitenkin kautta aikain ehdottomasti tärkeimpänä aseisiin liittyvänä harrasteena on itsellä ollut metsästys, josta kertonee nuo kuusi metsästysasetta. Aina joskus iskee kuitenkin intressi kokeilla jotain uutta. Pitkät ajat olen ollut kiinnostunut enemmän tai vähemmän mustasta ruudista ja mustaruutiaseista, ja tänä kesänä päätin kokeilla että mahtaisiko olla minkälaista harrastetta ihan käytännössä tuo nokipyssyllä paukuttaminen. Aluksi olisi ollut tarkoitus ihan rauhassa itsekseen harrastella ja sitten katsella myöhemmin sitä mahdollista muuta mustaruutiammuntaan liittyvää yhteisöllistä toimintaa. Mutta sepä homma sitten päättyi ennen kuin alkoikaan.

        Kaikille aseille on kunnollinen, turvallinen ja laillinen ampumapaikka olemassa. Tämä kyllä tuli selvitettyä poliisillekin. Kyseessä ulkorata, joten mustaruutiammuntakaan ei pitäisi olla ongelma.
        Itse käsitin poliisin puheista että asia mikä eniten luvan kanssa tökki, oli se että mustaruutiase olisi kuulemma minulle niin tuntematon ja "outo" asetyyppi, ja tästä johtuen joutuisin osoittamaan erityistä kiinnostusta ja aktiivisuutta ko. aseilla ammuntaa kohtaan, mikäli meinaisin pitkäaikaisen luvan saada.
        Mutta enpä ala asiasta sen enempää kinastelemaan. Jos ei (järkeviä) lupia tule, niin ei sitten. Nyt olen sitten taas pähkäillyt, että luultavasti palailen jossain välin Feinwerkbaun kanssa tarkkuusammunnan pariin, saa nyt nähdä.


      • vitys
        mustaruutellu kirjoitti:

        Lyhyiden aseiden puolelta löytyi loukkupyssynä vanha .22 lr Holek, ja sitten ihan puhdasverinen Feinwerkbaun kilpapistooli, kaliberi niin ikään .22 lr. Elikkä pienoispistooleja molemmat (tai toinen revolveri). Muina aseina sitten on viisi kappaletta pitkiä metsästystorrakoita. Aiemmin ollut rinnakkaisluvilla mm. kaverin 9x19 parabellum -practical pistooli, jolla tuli muutama vuosi harrastettua juurikin tuota ko. lajia. Sitten harrastus vaihtui, kun rupesi enemmän kiinnostamaan tuo tarkkuusammunta: sitä perua on sitten tuo Feinwerkbau. Pienoispistooliammuntaa harrastin pidemmän aikaa ihan kilpatasolla (lajeina olympiapistooli, vakiopistooli ja 50 m pistooli), mutta nyt olen pari vuotta pitänyt hommasta taukoa: sen ajan kun en ole enää ampumaseuraan kuulunut enkä ole SAL kilpailulisenssiä lunastanut. Ennen practicalia ja pienoispistooliammuntaa harrastin aika innokkaasti metsästystrappia. Kuitenkin kautta aikain ehdottomasti tärkeimpänä aseisiin liittyvänä harrasteena on itsellä ollut metsästys, josta kertonee nuo kuusi metsästysasetta. Aina joskus iskee kuitenkin intressi kokeilla jotain uutta. Pitkät ajat olen ollut kiinnostunut enemmän tai vähemmän mustasta ruudista ja mustaruutiaseista, ja tänä kesänä päätin kokeilla että mahtaisiko olla minkälaista harrastetta ihan käytännössä tuo nokipyssyllä paukuttaminen. Aluksi olisi ollut tarkoitus ihan rauhassa itsekseen harrastella ja sitten katsella myöhemmin sitä mahdollista muuta mustaruutiammuntaan liittyvää yhteisöllistä toimintaa. Mutta sepä homma sitten päättyi ennen kuin alkoikaan.

        Kaikille aseille on kunnollinen, turvallinen ja laillinen ampumapaikka olemassa. Tämä kyllä tuli selvitettyä poliisillekin. Kyseessä ulkorata, joten mustaruutiammuntakaan ei pitäisi olla ongelma.
        Itse käsitin poliisin puheista että asia mikä eniten luvan kanssa tökki, oli se että mustaruutiase olisi kuulemma minulle niin tuntematon ja "outo" asetyyppi, ja tästä johtuen joutuisin osoittamaan erityistä kiinnostusta ja aktiivisuutta ko. aseilla ammuntaa kohtaan, mikäli meinaisin pitkäaikaisen luvan saada.
        Mutta enpä ala asiasta sen enempää kinastelemaan. Jos ei (järkeviä) lupia tule, niin ei sitten. Nyt olen sitten taas pähkäillyt, että luultavasti palailen jossain välin Feinwerkbaun kanssa tarkkuusammunnan pariin, saa nyt nähdä.

        ammutaan lähinnä perinnekisoissa ja pidetään näytillä vitriineissä. Huippuasehan se on omassa lajissaan, mutta ei kyllä mikään practical-ase. Jotenkin mättää tuo muukin kertomuksesi. Sanot olevasi metsästäjä ennen kaikkea, mutta et kuulu edes metsästysseuraan. Olympiapistooli ja vaparikin? missäs ne aseet nyt on? Ja tuo 'itsekseen harrastelu' on lähinnä asekeräilijöiden sanavarastoa.

        Jotenkin tuntuu, että nyt olisi hyvä kuulla myös sinua puhutelleen poliisin kommentti.

        Silti... ihme juttu, että et saanut varsinaista lupaa mustaruutirevolille. Määräaikaisenhan olisit kai saanut... vai, ..mutta se ei sinulle kelvannut?


      • mustaruutellu
        vitys kirjoitti:

        ammutaan lähinnä perinnekisoissa ja pidetään näytillä vitriineissä. Huippuasehan se on omassa lajissaan, mutta ei kyllä mikään practical-ase. Jotenkin mättää tuo muukin kertomuksesi. Sanot olevasi metsästäjä ennen kaikkea, mutta et kuulu edes metsästysseuraan. Olympiapistooli ja vaparikin? missäs ne aseet nyt on? Ja tuo 'itsekseen harrastelu' on lähinnä asekeräilijöiden sanavarastoa.

        Jotenkin tuntuu, että nyt olisi hyvä kuulla myös sinua puhutelleen poliisin kommentti.

        Silti... ihme juttu, että et saanut varsinaista lupaa mustaruutirevolille. Määräaikaisenhan olisit kai saanut... vai, ..mutta se ei sinulle kelvannut?

        9x19 parabellum = kaliberi (ei ase). Pienoispistoolin jälkeen maailman yleisin käsiasekaliberi, tunnetaan myös nimillä 9 mm, 9x19, 9x19 luger, 9x19 para, 9x19 NATO. Ase mihin ilmeisesti sekoitat nyt, on ikivanha saksalainen Luger P08 Parabellum, vai?

        Tietääkseni en myöskään ole kertonut että en kuuluisi metsästysseuraan, vai olenko? Sellaiseen olen kuulunut vajaan parin kymmenen vuoden ajan. Metsästysseurahan on ihan eri asia kuin ampumaseura, jo ihan lain ja aselupakäytännön puitteissa! Metsästysseuran jäsenyydellä ja metsästyskortilla haetaan aselupia metsästysaseille; varsinaisille harrastusaseilla haettaessa niistä ei näkymä ole juurikaan hyötyä (tämän olen huomannut).

        Vaikka nimi pikkaisen hämää, niin olympiapistooli ja vakiopistooli (nimenomaan vakiopistooli, ei vapaapistooli) ovat pistooliammunnan lajeja, eivätkä aseita (voi nimitystä toki jossain tapauksissa myös itse aseista käyttää). Säännöt löytyvät esim. täältä:
        http://www.varkaudenampujat.com/html-tiedostot/Vakiopistooli.htm
        http://www.varkaudenampujat.com/html-tiedostot/Olympiapistooli.htm

        Heräsikö vielä lisää kysyttävää? Määräaikainen lupa olisi tosiaan vuodeksi tai korkeintaan pariksi tullut mustaruudille, mutta kuten sanottua, vaatimuksena olisi ollut aktiivijäsenyys ja kilpatoiminta ampumaseurassa joka on erikoistunut mustaruutiaseisiin. Katsoin että tähän ei itsellä sentään tässä vaiheessa kiinnostus ja aika vielä riitä, joten aselupahakemus laitettiin hylättynä roskakoriin ja sain rahat siitä takaisin.


      • dust and shadows
        mustaruutellu kirjoitti:

        9x19 parabellum = kaliberi (ei ase). Pienoispistoolin jälkeen maailman yleisin käsiasekaliberi, tunnetaan myös nimillä 9 mm, 9x19, 9x19 luger, 9x19 para, 9x19 NATO. Ase mihin ilmeisesti sekoitat nyt, on ikivanha saksalainen Luger P08 Parabellum, vai?

        Tietääkseni en myöskään ole kertonut että en kuuluisi metsästysseuraan, vai olenko? Sellaiseen olen kuulunut vajaan parin kymmenen vuoden ajan. Metsästysseurahan on ihan eri asia kuin ampumaseura, jo ihan lain ja aselupakäytännön puitteissa! Metsästysseuran jäsenyydellä ja metsästyskortilla haetaan aselupia metsästysaseille; varsinaisille harrastusaseilla haettaessa niistä ei näkymä ole juurikaan hyötyä (tämän olen huomannut).

        Vaikka nimi pikkaisen hämää, niin olympiapistooli ja vakiopistooli (nimenomaan vakiopistooli, ei vapaapistooli) ovat pistooliammunnan lajeja, eivätkä aseita (voi nimitystä toki jossain tapauksissa myös itse aseista käyttää). Säännöt löytyvät esim. täältä:
        http://www.varkaudenampujat.com/html-tiedostot/Vakiopistooli.htm
        http://www.varkaudenampujat.com/html-tiedostot/Olympiapistooli.htm

        Heräsikö vielä lisää kysyttävää? Määräaikainen lupa olisi tosiaan vuodeksi tai korkeintaan pariksi tullut mustaruudille, mutta kuten sanottua, vaatimuksena olisi ollut aktiivijäsenyys ja kilpatoiminta ampumaseurassa joka on erikoistunut mustaruutiaseisiin. Katsoin että tähän ei itsellä sentään tässä vaiheessa kiinnostus ja aika vielä riitä, joten aselupahakemus laitettiin hylättynä roskakoriin ja sain rahat siitä takaisin.

        "aselupahakemus laitettiin hylättynä roskakoriin ja sain rahat siitä takaisin"

        Jopas jotakin. Minä luulin että valtiolta ei koskaan saa mitään takaisin. Sinne menee omat ja varastetutkin.


      • dust and shadows
        vitys kirjoitti:

        ammutaan lähinnä perinnekisoissa ja pidetään näytillä vitriineissä. Huippuasehan se on omassa lajissaan, mutta ei kyllä mikään practical-ase. Jotenkin mättää tuo muukin kertomuksesi. Sanot olevasi metsästäjä ennen kaikkea, mutta et kuulu edes metsästysseuraan. Olympiapistooli ja vaparikin? missäs ne aseet nyt on? Ja tuo 'itsekseen harrastelu' on lähinnä asekeräilijöiden sanavarastoa.

        Jotenkin tuntuu, että nyt olisi hyvä kuulla myös sinua puhutelleen poliisin kommentti.

        Silti... ihme juttu, että et saanut varsinaista lupaa mustaruutirevolille. Määräaikaisenhan olisit kai saanut... vai, ..mutta se ei sinulle kelvannut?

        "Sanot olevasi metsästäjä ennen kaikkea, mutta et kuulu edes metsästysseuraan."

        Jos on omaa maata riittävästi niin mitäpä metsästysseuran jäsenyydellä tekee. No joo, tietysti jos haluaa hirviä tai peuroja ampua ( ja vielä laillisesti :-) niin eipä monellakaan ole omaa maata niin paljon kuin siihen vaadittaisiin.


      • vitys
        mustaruutellu kirjoitti:

        9x19 parabellum = kaliberi (ei ase). Pienoispistoolin jälkeen maailman yleisin käsiasekaliberi, tunnetaan myös nimillä 9 mm, 9x19, 9x19 luger, 9x19 para, 9x19 NATO. Ase mihin ilmeisesti sekoitat nyt, on ikivanha saksalainen Luger P08 Parabellum, vai?

        Tietääkseni en myöskään ole kertonut että en kuuluisi metsästysseuraan, vai olenko? Sellaiseen olen kuulunut vajaan parin kymmenen vuoden ajan. Metsästysseurahan on ihan eri asia kuin ampumaseura, jo ihan lain ja aselupakäytännön puitteissa! Metsästysseuran jäsenyydellä ja metsästyskortilla haetaan aselupia metsästysaseille; varsinaisille harrastusaseilla haettaessa niistä ei näkymä ole juurikaan hyötyä (tämän olen huomannut).

        Vaikka nimi pikkaisen hämää, niin olympiapistooli ja vakiopistooli (nimenomaan vakiopistooli, ei vapaapistooli) ovat pistooliammunnan lajeja, eivätkä aseita (voi nimitystä toki jossain tapauksissa myös itse aseista käyttää). Säännöt löytyvät esim. täältä:
        http://www.varkaudenampujat.com/html-tiedostot/Vakiopistooli.htm
        http://www.varkaudenampujat.com/html-tiedostot/Olympiapistooli.htm

        Heräsikö vielä lisää kysyttävää? Määräaikainen lupa olisi tosiaan vuodeksi tai korkeintaan pariksi tullut mustaruudille, mutta kuten sanottua, vaatimuksena olisi ollut aktiivijäsenyys ja kilpatoiminta ampumaseurassa joka on erikoistunut mustaruutiaseisiin. Katsoin että tähän ei itsellä sentään tässä vaiheessa kiinnostus ja aika vielä riitä, joten aselupahakemus laitettiin hylättynä roskakoriin ja sain rahat siitä takaisin.

        senverran erikoisia, että et ole tainnut muuta kuin katsella aseitten kuvia alan lehdistä.


      • oikaise asenteesi
        vitys kirjoitti:

        senverran erikoisia, että et ole tainnut muuta kuin katsella aseitten kuvia alan lehdistä.

        Äläpäs sinä vityn vätys keikuta yhteistä venettä. Vai oletko joku kettutarhaterroristi joka oikeastaan ei meidän veneeseemme kuulukaan, kunhan huutelee levottomia rannalta kun omat eväät ovat lopussa.


      • vitys
        oikaise asenteesi kirjoitti:

        Äläpäs sinä vityn vätys keikuta yhteistä venettä. Vai oletko joku kettutarhaterroristi joka oikeastaan ei meidän veneeseemme kuulukaan, kunhan huutelee levottomia rannalta kun omat eväät ovat lopussa.

        tule samaan veneeseen sinun kanssasi.


      • wools
        dust and shadows kirjoitti:

        "Sanot olevasi metsästäjä ennen kaikkea, mutta et kuulu edes metsästysseuraan."

        Jos on omaa maata riittävästi niin mitäpä metsästysseuran jäsenyydellä tekee. No joo, tietysti jos haluaa hirviä tai peuroja ampua ( ja vielä laillisesti :-) niin eipä monellakaan ole omaa maata niin paljon kuin siihen vaadittaisiin.

        no poliisi selvästikkin haluaa, että ostat laittoman aseen. Nykyään se on jokapäiväistä, että poliisit jahtaa miestä jolla on laiton ase.

        esim tämä on tämänpäivän iltalehdestä.
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010062911956646_uu.shtml


      • Hymiiistelijä-
        vitys kirjoitti:

        tule samaan veneeseen sinun kanssasi.

        itsekin vähän 'vityksen' juttuja lukeneena olen alkannut miettimään että millähän asioilla tai 'ammattitaiolla' hän oikeesti on täällä viisauksijaan laukomassa!? ettei olisi juur siltä väärältä puolelta rajaa näissä aselakiasiossa :D :D :D


      • vitys
        Hymiiistelijä- kirjoitti:

        itsekin vähän 'vityksen' juttuja lukeneena olen alkannut miettimään että millähän asioilla tai 'ammattitaiolla' hän oikeesti on täällä viisauksijaan laukomassa!? ettei olisi juur siltä väärältä puolelta rajaa näissä aselakiasiossa :D :D :D

        kun unohdit nikkisi ja vastaat minulle, mutta kirjoitat kuitenkin jollekin muulle (itsellesi).

        Olet tuossa edellä puhunut täyttä paskaa ja itsesi pussiin. Läpi paistaa, ettet tiedä asioista yhtään mitään.


      • :D :D :D :D:D :D :D
        vitys kirjoitti:

        kun unohdit nikkisi ja vastaat minulle, mutta kirjoitat kuitenkin jollekin muulle (itsellesi).

        Olet tuossa edellä puhunut täyttä paskaa ja itsesi pussiin. Läpi paistaa, ettet tiedä asioista yhtään mitään.

        :D :D :D :D ...juoksujaklaa ätin luokse.... :D :D :D :D


      • hyvä nimimerkki?
        vitys kirjoitti:

        kun unohdit nikkisi ja vastaat minulle, mutta kirjoitat kuitenkin jollekin muulle (itsellesi).

        Olet tuossa edellä puhunut täyttä paskaa ja itsesi pussiin. Läpi paistaa, ettet tiedä asioista yhtään mitään.

        Tuo "vitys" on vain joku clueless pelle joka kannattaa jättää omaan vähäiseen arvoonsa.


      • katusoturi
        wools kirjoitti:

        no poliisi selvästikkin haluaa, että ostat laittoman aseen. Nykyään se on jokapäiväistä, että poliisit jahtaa miestä jolla on laiton ase.

        esim tämä on tämänpäivän iltalehdestä.
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010062911956646_uu.shtml

        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010063011965679_uu.shtml

        Seuraavan päivä uutinen on, että "ase" olikin vasara. Tässä taas kerran nähdään, mitä median luoma hysteria ja ihmisten pelottelu on saanut aikaan.

        Sellainen juttu vielä, että tällä hetkellä KAIKKI pistooli- tai revoverilupaa hakevat henkilöt kutsutaan poliisin haastatteluun riippumatta siitä onko asekeräilijä vai muuten ammunnanharrastaja.


      • pistooliampuja

        Olisit ottanut ihan kiltisti sen määräaikaisen luvan ja vienyt asian hallinto-oikeuteen jossa se olisi muutettu toistaiseksi voimassaolevaksi. Vaatimus ampumaseuraan liittymisestäkin on laiton. Lain mukaan myöskään kilpailutoimintaan ei ole pakko osallistua, vaan pelkkä ampumalajien harjoittelu on riittävää harrastusta.


      • määrää
        pistooliampuja kirjoitti:

        Olisit ottanut ihan kiltisti sen määräaikaisen luvan ja vienyt asian hallinto-oikeuteen jossa se olisi muutettu toistaiseksi voimassaolevaksi. Vaatimus ampumaseuraan liittymisestäkin on laiton. Lain mukaan myöskään kilpailutoimintaan ei ole pakko osallistua, vaan pelkkä ampumalajien harjoittelu on riittävää harrastusta.

        Harrastamisen rajat ? Tiettävästi sellaista lakia ei ole olemassakaan mikä määrittelee miten kuuluu harrastaa.. Itse koen harrastavani, vaikka en ampuisi kuin kerran vuodessa, mutta muuten asetekniikkaa ja rakentamista pidän yllä jatkuvasti. Pitääkö moottoripyörälläkin osallistua kilpailuihin että sitä voi harrastaa.. Entä talviaikaan, onko pakko mennä etelään ajelemaan ja kilpailemaan..) Miten sitten metsästys, kun suuri osa vuotta on rauhoitusaika.. kyllähän sitä aseta olisi silloinkin hyvä käyttää ja osoittaa kiinnostusta/harrastuneisuutta, vai onko pakko ostaa safari-metsästysreissuja talvella, että on oikea harrastaja.
        No tämä vaan herättämään näitä harrastaneisuus haaveilijoita todellisuuteen. Ensimmäisen ja tärkeimmän luvan kyseessä ollen tarkkuutta tarvitaan ja sitä olisi ollut mahdollista käyttääkin jo voimassa olevan lain puitteissa. Mutta nykyisten lainlaatijoiden tekemä yhtenäistämisohje sotki senkin ja seuraukset oli hirvittävät. Tämä asevastustajien ryhmä häärii viilaamassa uutta lakia, joka esityksen muodossa voimaan tullessa "kruunaisi" heidän työnsä täytenä katastrofina, räjäyttäen laittomien aseiden markkinat valloilleen.


      • aktiivinenharrastaja
        määrää kirjoitti:

        Harrastamisen rajat ? Tiettävästi sellaista lakia ei ole olemassakaan mikä määrittelee miten kuuluu harrastaa.. Itse koen harrastavani, vaikka en ampuisi kuin kerran vuodessa, mutta muuten asetekniikkaa ja rakentamista pidän yllä jatkuvasti. Pitääkö moottoripyörälläkin osallistua kilpailuihin että sitä voi harrastaa.. Entä talviaikaan, onko pakko mennä etelään ajelemaan ja kilpailemaan..) Miten sitten metsästys, kun suuri osa vuotta on rauhoitusaika.. kyllähän sitä aseta olisi silloinkin hyvä käyttää ja osoittaa kiinnostusta/harrastuneisuutta, vai onko pakko ostaa safari-metsästysreissuja talvella, että on oikea harrastaja.
        No tämä vaan herättämään näitä harrastaneisuus haaveilijoita todellisuuteen. Ensimmäisen ja tärkeimmän luvan kyseessä ollen tarkkuutta tarvitaan ja sitä olisi ollut mahdollista käyttääkin jo voimassa olevan lain puitteissa. Mutta nykyisten lainlaatijoiden tekemä yhtenäistämisohje sotki senkin ja seuraukset oli hirvittävät. Tämä asevastustajien ryhmä häärii viilaamassa uutta lakia, joka esityksen muodossa voimaan tullessa "kruunaisi" heidän työnsä täytenä katastrofina, räjäyttäen laittomien aseiden markkinat valloilleen.

        Minun mielestäni se on harjoittelua jos ampuma-asennossa toistan revolverin suuntaamista kohti maalitaulua ja tähtään muutaman sekunnin ajan, vaikka en ammu yhtään laukausta. Patruunoita, ruutia ja kuulia ei kulu, mutta mielestäni tuokin on aktiivista tähtäämisen harjoittelua, jopa ilman liipaisimen painamista.


    • mommo82

      kyselevä lisä selvitystä mustaruutikiväärin 45cal. isän ase ja siirtyy minulle,kaikista muista aseista tuli kyll luvat mut ei mustaruutikivääristä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      2970
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2079
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1852
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe