Kumpi turvallisempi

Aloittelija kysyy

Kumpi on turvallisempi internetkäytössä, Windows vai jokin linux jakelu esim. Ubuntu?

Tai Windows versioista:
XP
Vista
Windows7

????

18

193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Linux-distrot ovat turvallisia aloittelijoillekin, Windowsit vaativat samaan tasoon yltääkseen säätämistä, osaamista ja vaivannäköä aivan liikaa. Ei se sen kummallisempaa ole.

    • ____ _______
    • säätömiehet

      Windows XP, ja Seiska ainakin sisältää hyvän palomuurin vakiona ja V-torjunnan saa ladattua MS sivulta lisäturvaksi, ei siis vaadi säätämistä.

      • Jos tekee mieli säätää ja asennella, niin toki. Kunhan ei suosittele aloittelijoille. Linuxit eivät tarvitse sen enempää palomuuria kuin virustorjuntaakaan, joten siinä on jo kaksi kohtaa virhemahdollisuuksia ja säätämistä vähemmän. ; )


      • WinJohansson
        Kollimaattori kirjoitti:

        Jos tekee mieli säätää ja asennella, niin toki. Kunhan ei suosittele aloittelijoille. Linuxit eivät tarvitse sen enempää palomuuria kuin virustorjuntaakaan, joten siinä on jo kaksi kohtaa virhemahdollisuuksia ja säätämistä vähemmän. ; )

        "Linuxit eivät tarvitse sen enempää palomuuria kuin virustorjuntaakaan",

        Tyypillinen asiantuntemattomuuteen perustuva väite. Nämä linuxintoilijat eivät ole enää ajan tasalla. Kun osaa tarpeeksi jotain sudositäsudotätä-komentoja ynnä miljoona muuta komentoa millä ei ole mitää loogisuutta, niin sitä luulee olevansa melkoinen tietokoneguru. Itse harrastin sitä aikani muka ollakseni jotain. Sitten järkiinnyin ja otin luotettavan vanhan Winukan käyttööni enkä vaihda pois enää.


      • WinJohansson kirjoitti:

        "Linuxit eivät tarvitse sen enempää palomuuria kuin virustorjuntaakaan",

        Tyypillinen asiantuntemattomuuteen perustuva väite. Nämä linuxintoilijat eivät ole enää ajan tasalla. Kun osaa tarpeeksi jotain sudositäsudotätä-komentoja ynnä miljoona muuta komentoa millä ei ole mitää loogisuutta, niin sitä luulee olevansa melkoinen tietokoneguru. Itse harrastin sitä aikani muka ollakseni jotain. Sitten järkiinnyin ja otin luotettavan vanhan Winukan käyttööni enkä vaihda pois enää.

        Jep. En tosin naura kanssasi vaan sinulle.


      • laughton!
        Kollimaattori kirjoitti:

        Jep. En tosin naura kanssasi vaan sinulle.

        Yhdyn nauruusi. Kyllä wintööttipellekaartin uskottavuus on mennyt nollan alle.


      • Jos jotain pitää latailla niin homma on jo hävitty.


    • zxcvfvc
      • Saisit noin kaksi miljoonaa vastausta jos jokaiseen Windowsin takaoveen pitäisi reagoida. ; )

        1/2 000 000, mikä vielä onkaan Linuxeissa parempaa?


      • ..........

        Monikohan kotikäyttäjä pyörittää koneellaan IRC-palvelinta ? Tai ylipäätään mitään palvelinta.


    • ExxonMaxxon

      Linux-jakelut ovat turvallisempia, Windowsitkaan eivät ole mahdottomia, mutta niille on saatavilla suuri määrä haittaohjelmia joka on tietysti potentiaalinen riski, vielä kun monet eivät tajua olla käyttämättä piraatti-Windowseja tai muita softia, pelejä yms. joihin ujutetaan monesti haittaohjelmia kylkiäisiksi. Liian moni myös avaa sähköpostiin tulleet hämärät liitetiedostot kunhan otsikossa vain sanotaan että voitit rahaa tms. lupauksia jotka järkevä ihminen tietää heti roskapostiksi.

      • ExxonMaxxon

        Lisätään vielä että huolimatta siitä että tuota sontaa on Windowsille tukkukaupalla niin pidän sitä silti mukavampana yleisestiottaen kun noita Linux-distroja, jos Windowsille jokin vaihtoehto on niin se on omalla kohdallani Mac OS X kuten onkin jo Macin ostettuani. Linuxeja kokeilen kyllä aina silloin tällöin huvikseni.


      • säätömiehet
        ExxonMaxxon kirjoitti:

        Lisätään vielä että huolimatta siitä että tuota sontaa on Windowsille tukkukaupalla niin pidän sitä silti mukavampana yleisestiottaen kun noita Linux-distroja, jos Windowsille jokin vaihtoehto on niin se on omalla kohdallani Mac OS X kuten onkin jo Macin ostettuani. Linuxeja kokeilen kyllä aina silloin tällöin huvikseni.

        Ei ole sitten porukka tuotakaan ilmeisesti hoksannut että se ei vaadi säätämistä nuo palomuurit ym. kun ne todellakin on jo vakiona Windowseissakin, ei siis sen enempää vaadi tietotaitoa kuin Linuxkaan.

        Muuten asensimpas palomuurin Ubuntuunkin ihan vain tietoturvan takia.


    • naurettava kysymys

      Ei ole kivaa kun kysytään asiaa jonka kaikki tietävät.. ;)

      Niin että kumpi on turvallisempi? Aatteleppa ite .. ;)

    • Viruksia 0

      Ei viruksen virusta eikä muutakaan töhkää, kone pyörinyt Linuxilla jo monta vuotta puhtaasti ja vauhdikkaasti.

      • Taas näitä :D windows vs linux jossain muodossa.

        Noh ehkä linux on turvallisempi TOISTAISEKSI. Ottaen huomioon, että valta osa käyttää windowsia käyttiksenä. Miksi siis edes kehittää mahdottomasti viruksia linuxille.

        Ei Linuxin turvallisuus välttämättä riitä edes haastamaan windowsia, mutta windows nyt on eniten yritetty hakkerointi/virus kanava johtuen puhtaasti sen valta-asemasta.


    • Ubuntu tietysti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1195
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      757
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      716
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      697
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      675
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      614
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      573
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      113
      502
    Aihe