asuntolaina ja kulutusluotto

mietityttää

Jos on kulutusluottoa eri pankista kuin mistä hakee asuntolainaa, saako asuntolainaa myöntävä pankki tiedon tuosta luotosta jos en siitä kerro?

En haluaisi, että asuntolainan takaajat saavat tietää tuosta toisesta luotosta. Saan kyllä molemmat lainat maksettua hyvin pois vaikka korot nousisivatkin reilusti, eli maksukykyyni toinen luotto ei vaikuta.

Entä onko siinä eroa, onko toisen pankin luotto jousto/kulutusluotto vai luottokorttivelka? Jostain luin, että kulutusluotot näkyvät verotiedoissa, joista pankki ne näkee, mutta miksi näkyisivät verotuksessa kun ne eivät siihen vaikuta?

13

3974

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ravistele itseäsi

      Tieto menee viimeistään silloin, kun maksuvaikeudet vastoin odotuksia tulevat. Missä muuten on se maksukyky, jos pitää ottaa kulutusluototkin salaa ettei pankki pelästy?

    • Nykypäivän törppö

      Ei saa, ellet kerro. Itse olen velkaa joka suuntaan ja niin maksukyvyn rajoilla, kuin olla voi. Siitä huolimatta sain asuntolainan. En paljon, mutta kuitenkin 90000€. Takaajat oli tietysti. Ne tietää koko karmean totuuden, mutta eivät välitä. Olen varma, että jos pankki olisi tiennyt kaikki lukemattomat luotot ja vipit, olis laina jäänyt haaveeksi. Siitä olen satavarma. Eli siitä vaan rohkeasti. Velkaannutaan yhdessä - ja paljon!

      Ja niin, selviän kyllä kaikesta, kunhan työkyky säilyy 71 vuotiaaksi. Silloin loppuu asuntolaina. Myös pankeilla on vastuu nykytilanteesta. Millä meinasivat, että teen töitä vielä 71 vuotiaana? Miksei ne ajattele mitään?

    • ap

      "viimeistään" tarkoittaa siis VAIN maksuvaikeuksista? Niitä tuskin tulee, ellei sitten työttömyys tai sairaus iske, mutta pitäisin riskiä pienenä, ja se on kaikilla asuntovelallisilla muutenkin.

      Luotot johtuvat hetkittäisestä tulojen pienenemisestä sekä omasta tyhmyydestä (nettipelit). Nyt kuitenkin pelit ovat pelattu ja tulot ovat taas normaalitasolla, eli makselen velkoja pois eikä uusia tule. Minimilyhennysten ja elinkustannusten jälkeen jää yli 800€ kuussa, joten maksukyky kunnossa. Haluaisin vaan nuo "ylimääräiset" luotot pitää omana tietonani, jos mahdollista.

      • Nykypäivän törppö

        ...eli juttu on näin. Tarkasta "vippiesi" takana oleva rahoituslaitos. Jos ne kuuluvat pankkisi ryhmään, niin tieto kulkee kyllä. Samoin luottokunnalta olevat korttivelat ym. ovat pankkien kesken "julkista" tietoa. Vieraan rahoitusyhtiön tai muiden tahojen luotoista pankit eivät saa tietoja. Niiltä osin ei kannata pitää meteliä pankissa. Ja muista, asuntolaina on sitä luokkaa oleva luotto, että pankki tarkastaa tilitietosi, miten elät ja miten raha liikkuu. Sieltä saa tietoa mm. siitä, maksatko säännöllisesti jollekkin rahoituslaitokselle. Omapankki kysyin minulta, että paljonko tuota G-Macin (=autolaina) lainaa on vielä jäljellä. Minä en heille kertonut mistään autolainasta. Joten ainut paikka, mistä tuon tiedon olivat voineet saada, ovat tilitiedot. Jees, oppia ikä kaikki.

        Onnea yritykseen!


    • ...

      että laps on pistäny elämän risaseks?

    • Mutta..

      Kun haet sitä asuntolainaa, niin pankki edellyttää, että kerrot kaikki muut lainasi.

      Tietysti voit jättää kertomatta, mutta jos myöhemmin maksuvaikeuksia tulee, niin pankki tekee aika ikäviä kysymyksiä siitä, miksi et kertonut muista lainoistasi. Ja voi tulla myös aika ikäviä toimenpiteitä pankkisi taholta, vaikkapa, ettei maksujärjestelyihin suostuta.

      Toisaalta, kun haet sitä lainaa, niin pankki kyllä tarkistaa tilisi rahaliikenteen, ja sieltä kyllä näkyy, mitä säännöllisiä maksuja makselet.

      Joten, eiköhän kannattaisi tuossakin asiassa olla rehellinen.

      • ap

        Kuinkahan pitkältä ajalta pankki katsoo tuon rahaliikenteen, pari kuukautta vai pari vuotta vai miten?

        Itse asiassa maksan ne laskut toisen pankin tililtä, jonne kyllä kuukausittain siirrän rahaa, mutta eihän se pääpankkini näe mihin tarkoitukseen se sitten menee.

        Mutta asia ei ole edes vielä ihan ajankohtainen, voipa hyvin olla että ehdin maksaa velat pois siihen mennessä kun asunto löytyy. Tai sitten kerron vaan totuuden, eihän siihenkään maailma kaadu. Halusin lähinnä vaan tietää miten nämä asiat toimivat.


    • Anonyymi

      Hei! Olen miettinyt samaa saako pankki tietää kaikki mahdolliset luotot, jos hän asuntolainaa. Maksan tällä hetkellä vuokraa 880 euroa joten asuntolainakin menisi sillä summalla. Mietin mahtaako 20000 euron kulutusluotoilla oikein lainaa irrota.

      • Anonyymi

        Eikö kannata olla rehellinen?

        Toivottavasti ne toisen pankin kortit ei ole tapissa ja tappi ei ole pitkä


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään lähes kaikki pankit ovat mukana Asiakastiedon ylläpitämässä kuluttajaluottojen reaaliaikaisessa kyselyjärjestelmässä. Kyselyä ei voi tehdä kuitenkaan ilman sinun lupaasi.

        Nordea ja Osuuspankki eivät ole systeemissä mukana, mutta minulla on epäilys että Nordea on mukana jonkin tytäryhtiönsä kautta.

        https://www.asiakastieto.fi/web/fi/palvelut-yrityksille/positiivinen-tieto/positiiviset-luottotiedot-kuluttajaluottojen-kyselyjarjestelmassa

        Yleensä se jolla on peiteltävää ei kerro ja rehellinen ymmärtää asian jakertoo.

        Jos on op asiakas ja on kilon kortti esim Nordealta, ja vaikka se olisi tapissa, niin ei se estä lainaa esim. OPsta. Mutta kaikilla on niin pankkiasiakkaana kuin luotto asiakkaanakin historia joka vaikuttaa! Jos viiden kilon kortti on 110 tapissa, niin se vaikuttaa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Toivottavasti ei tule. Ei se halvempaa ole, että verovaroin maksetaan se sähkö ja lisätään kulutusta, kun ei ole hintavetoista säästötarvetta.

        Tee uusi aloite: lisää säästä riippumatonta sähköntuotantoa suomeen. Ratkaisee hinnankin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7936
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2892
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2472
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2198
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1855
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1374
    Aihe