Saako BECE-kortilla enää ajaa linja-autoa?

Pasi88^_^

Minulla on ABECE-kortti ja nyt olisi tarkoitus ostaa sedältäni pois hänen vanha 10 hengen linja-autoksi rekisteröity VW Transportter vuosimallia 96'. Mutta nyt kun tuo korttilainsäädäntö on muuttunut, niin en välttämättä enää saakaan ajaa tuota autoa, tai niin ainakin luulen, setäni tosin väittää toisin.

Pitääkö minulla olla se D1 tai D kortti että saan ajaa tuota linja-autoksi rekisteröityä autoa? Eikös siinä ollut jokin raja kuinka paljon on kyydissä sitä porukkaa jotta tuo D1 tai D kortti vaaditaan?

Auto tulisi lähinnä bändini keikkabussiksi ja sillä kyyditettäisiin enimmillään 1 7 hengen seuruetta, eli autossa ei tulisi missään vaiheessa olemaan tuota 10 tai edes 9:ää henkilöä, joten riittääkö tuo ABECE-kortti sen ajamiseen. Vai kannattako minun edes ostaa tuota linja-autoksi rekisteröityä autoa ilman tuota D-korttia? Tuo D1/D kortti näyttää maksavan yli 1000 euroa, joten sen hankkiminen ei ole kovinkaan järkevä vaihtoehto, varsinkin kun autolla tulee kuitenkin ajettua vain muutamia kymmeniä kertoja vuodessa eikä välttämättä edes kovinkaan pitkään.

35

15774

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rokkaava ransportter

      Keikkabussikäyttöön muutoskatsastus henkilöautoksi. ABECE kortilla ei saa ajaa minkäänlaista linja-autoa, ei edes tyhjänä. Ennen sai siirtää tilapäisesti ilman matkustajia.. Linja-autona ransportterin etuna on mm. vapautus käyttövoimaverosta. Ja kaiken riesan lisäksi linja-auton kuljettajalla täytyy olla voimassa oleva henkilöliikenteen ammatipätevyys. Ja se taas vaatii ajokorttituntien lisäksi 140/280 tunnin koulutuksen. Ilman pätevyyttä kyytissä ei saa olla muita kuin oman perheen jäseniä. Bändi tietysti on yhtä suurta perhettä! Liikenne tässä tapauksessa ei ole kovin kaupallista. Eikös rokin soitto ole harrastus? Selvittäisin muutoskatsastusjutut jos olisin rumpali..

      • tarkkuutta

        ..pitäisi linja-autoa keventää, että paino putoaisi alle 3500:n kilon ja olisi henkilöauto...
        Ehkä muutos kuormuriksi olisi hieman helpompaa..


      • Anonyymi
        tarkkuutta kirjoitti:

        ..pitäisi linja-autoa keventää, että paino putoaisi alle 3500:n kilon ja olisi henkilöauto...
        Ehkä muutos kuormuriksi olisi hieman helpompaa..

        Höpö höpö


    • qqwq

      sillä ei ole eroa ajatko yksin vai auto täynnä mikäli auto on kymmenen hengen linja-auto niin siihen tarvitset D1 kortin

      • ettänäin...

        kuorma-autoksi järkevämpää muutenkin. Se on maksuiltaa halvempi kuin paketti/henkilö auto. Henkilö auto on kaiken kallein vaihtoehto jollaiseksi se menisi alle 3500kg kok painolla. Nykyään kun kuorma-auto saa olla 1 8 ja korttia siihen on, eikä kantavuudesta tartte tinkiä.


      • Ei mikää sprintteri
        ettänäin... kirjoitti:

        kuorma-autoksi järkevämpää muutenkin. Se on maksuiltaa halvempi kuin paketti/henkilö auto. Henkilö auto on kaiken kallein vaihtoehto jollaiseksi se menisi alle 3500kg kok painolla. Nykyään kun kuorma-auto saa olla 1 8 ja korttia siihen on, eikä kantavuudesta tartte tinkiä.

        Semmonen minipaku.

        Luuletko että siinä riittäisi kantavuutta niin paljon että sen saisi kuomriksi, entä montako transporteria tiedät, jotka on rekisteröity kuormuriksi?

        Niinpä, vaikka auto onkin linja-auto, voi sen kokonaispaino olla vaikkapa vaan esim 2500 kiloa


    • hassuja kyselet

      =Koita vi...u googlettaa...
      Vei kymmenen sekuntia saada tieto kirjoittamalla hakuun "ajokorttiluokat". Kuormurikortilla saat ajaa ajoneuvoa, joka on yli 3500 kiloa ja paikkoja kuljettajan lisäksi enintään kahdeksalle. Linja-autoista muutettavat matkailu-ja bändiautot on muutosrekisteröity kuorma-autoksi, eikä niissä silloin voi olla istuimia kuin yhdeksän maksimissaan. Tietenkään et voi ajaa metriäkään muuttamatonta ajoneuvoa, jossa on vielä penkit paikallaan, eli on rekisteröity linja-autoksi.

    • eiep'ae

      Muutoskatsastus tai korttiluokan korotus. Maksaako D1 korotus todella nykyään tonnin pintaan? Eihän siihen tarvita kuin muutama ajotunti nykyäänkään?

      • Ihanan kallista

        Ajokorttiluvan 60€
        Tutkinnon 80€
        ajokortin 15€

        että kyllä siitä tonniin matkaa on


      • Kallista on...
        Ihanan kallista kirjoitti:

        Ajokorttiluvan 60€
        Tutkinnon 80€
        ajokortin 15€

        että kyllä siitä tonniin matkaa on

        No ainakin autokoulussa näyttää maksavan C kortin korotus D1 kortiksi melkein 1000 euroa.

        http://www.d1-kortti.fi/d1-kortti.php


      • ON SE KUMMAA
        Kallista on... kirjoitti:

        No ainakin autokoulussa näyttää maksavan C kortin korotus D1 kortiksi melkein 1000 euroa.

        http://www.d1-kortti.fi/d1-kortti.php

        MUUTEN MIKSI AJOTUNTEJA TARVITAAN 10, KOSKA EIHÄN ESIM SE SPRINTTERI OLE YHTÄÄN SEN KUMMALLISEMPI AJETTAVA, OLI SIELLÄ TAKANA TAKALATIKKO TAI 14 PENKKIÄ....


      • CAPSIT POIS!
        ON SE KUMMAA kirjoitti:

        MUUTEN MIKSI AJOTUNTEJA TARVITAAN 10, KOSKA EIHÄN ESIM SE SPRINTTERI OLE YHTÄÄN SEN KUMMALLISEMPI AJETTAVA, OLI SIELLÄ TAKANA TAKALATIKKO TAI 14 PENKKIÄ....

        Niin, eikä tuo pelkkä korttiluokan korotus riitä, vaan jos niitä bändin jäseniä (eivät varmaan kaikki ole samaa perhettä) aikoo kuskata linja-autoksi rekisteröidyllä ajoneuvolla, niin tarvitaan myös se ammattipätevyys, jonka hankkiminen maksaa yli 4000 euroa, ellei sitten ole aiemmin tehnyt vähintään paria vuotta töitä rekka- tai kuorma-autolla.


      • EI EI EI
        CAPSIT POIS! kirjoitti:

        Niin, eikä tuo pelkkä korttiluokan korotus riitä, vaan jos niitä bändin jäseniä (eivät varmaan kaikki ole samaa perhettä) aikoo kuskata linja-autoksi rekisteröidyllä ajoneuvolla, niin tarvitaan myös se ammattipätevyys, jonka hankkiminen maksaa yli 4000 euroa, ellei sitten ole aiemmin tehnyt vähintään paria vuotta töitä rekka- tai kuorma-autolla.

        EI SE NOIN MENE.

        MONI LUULEE ETT'Ä JOS AJAA ESIM TÖISSÄ KUORMA-AUTOA NIIN TARTTEE AMMATTIPÄTEVYYDEN, EI, EI TARVITSE AINA.

        SAMATEN EI LINJA-AUTOLLAKAAN TARTTE, ELLEI SITTEN TOIMI ERIKSEEN "BUSSIKUSKINA"


      • pöh pöh
        EI EI EI kirjoitti:

        EI SE NOIN MENE.

        MONI LUULEE ETT'Ä JOS AJAA ESIM TÖISSÄ KUORMA-AUTOA NIIN TARTTEE AMMATTIPÄTEVYYDEN, EI, EI TARVITSE AINA.

        SAMATEN EI LINJA-AUTOLLAKAAN TARTTE, ELLEI SITTEN TOIMI ERIKSEEN "BUSSIKUSKINA"

        Vain idiootit kirjoittaa capsit päällä.

        Laki muuttui tässä vähän aikaa sitten, nykyään ei saa enää ajaa linja-autoksi rekisteröityä ajoneuvoa jonka kyydissä on muita kuin saman perheen jäseniä ellei sitten ole vähintään D1-luokan korttia ja tarvittavaa ammattipätevyyttä.

        Niin, ja tuohon bändin keikkabussi hommaan on vain yksi järkevä ratkaisu, se on se että tuo Transporter muutos katsastetaan M1 luokan matkailuautoksi, jolloin voidaan kiertää osa veroista.

        http://karavaanari.info/index.php?topic=6945.0


      • EI MENE NOIN
        pöh pöh kirjoitti:

        Vain idiootit kirjoittaa capsit päällä.

        Laki muuttui tässä vähän aikaa sitten, nykyään ei saa enää ajaa linja-autoksi rekisteröityä ajoneuvoa jonka kyydissä on muita kuin saman perheen jäseniä ellei sitten ole vähintään D1-luokan korttia ja tarvittavaa ammattipätevyyttä.

        Niin, ja tuohon bändin keikkabussi hommaan on vain yksi järkevä ratkaisu, se on se että tuo Transporter muutos katsastetaan M1 luokan matkailuautoksi, jolloin voidaan kiertää osa veroista.

        http://karavaanari.info/index.php?topic=6945.0

        ETTÄ EI NOI AMMATTIPÄTEVYYDET MENE NOIN

        JOS AJAA KUORMA-AUTOA TAI LINJA-AUTOA TYÖKSEEN, TARVITSEE AMMATTIPÄTEVYYDEN

        JOS AJAA TÖISSÄ KUORMA-AUTOA TAI LINJA-AUTOA, EI TARVITSE AMMATTIPÄTEVYYTTÄ.

        HYVIN LOOGISTA, EIKÖS VAINI?


      • ABCDE-
        pöh pöh kirjoitti:

        Vain idiootit kirjoittaa capsit päällä.

        Laki muuttui tässä vähän aikaa sitten, nykyään ei saa enää ajaa linja-autoksi rekisteröityä ajoneuvoa jonka kyydissä on muita kuin saman perheen jäseniä ellei sitten ole vähintään D1-luokan korttia ja tarvittavaa ammattipätevyyttä.

        Niin, ja tuohon bändin keikkabussi hommaan on vain yksi järkevä ratkaisu, se on se että tuo Transporter muutos katsastetaan M1 luokan matkailuautoksi, jolloin voidaan kiertää osa veroista.

        http://karavaanari.info/index.php?topic=6945.0

        Tämä on se ammattipätevyyden harmaa alue josta ei edes poliisilla ole vielä varmaa mielipidettä. jos rupeavat tiukkaa linjaa yrittämään niin oikudestahan niitä ennakkopäätöksiä aikanaan tulee.
        Lakia kuitenkin kun ajatuksella lukee niin tähän tapaukseen todennäköisin tulkinta menee niin että jos joku mukana vain autokuskina niin pätevyys tarvitaan. Jos taas joku soittajista tai roudari sen varsinaisen työnsä lisäksi ajaa niin ammattipätevyyttä ei tarvita.
        Lisäksi kannattaa muistaa että se onko jollakin ammattipätevyys vai ei riippuu siitä koska korttiin on tullut C-kirjain, ei E tai D korotuksista


      • l t p
        ABCDE- kirjoitti:

        Tämä on se ammattipätevyyden harmaa alue josta ei edes poliisilla ole vielä varmaa mielipidettä. jos rupeavat tiukkaa linjaa yrittämään niin oikudestahan niitä ennakkopäätöksiä aikanaan tulee.
        Lakia kuitenkin kun ajatuksella lukee niin tähän tapaukseen todennäköisin tulkinta menee niin että jos joku mukana vain autokuskina niin pätevyys tarvitaan. Jos taas joku soittajista tai roudari sen varsinaisen työnsä lisäksi ajaa niin ammattipätevyyttä ei tarvita.
        Lisäksi kannattaa muistaa että se onko jollakin ammattipätevyys vai ei riippuu siitä koska korttiin on tullut C-kirjain, ei E tai D korotuksista

        D tai D1 kirjain pitää olla hankittu ennen 10.9.2008 niin sai henkilöliikenteen ammattipätevyyden ja C tai C1:n ennen 10.9.2009 et sai tavaraliikenteen ammattipätevyyden. E-kirjaimilla ei ole tekemistä pätevyyksien kanssa se on nivelkortti...


      • näin on
        l t p kirjoitti:

        D tai D1 kirjain pitää olla hankittu ennen 10.9.2008 niin sai henkilöliikenteen ammattipätevyyden ja C tai C1:n ennen 10.9.2009 et sai tavaraliikenteen ammattipätevyyden. E-kirjaimilla ei ole tekemistä pätevyyksien kanssa se on nivelkortti...

        Jep, näinhän se on. Aloittajalla ei ole sitä D1 korttia vielä hankittuna, joten jos hän sen hankkii ja meinaa sitä bändiään kuljettaa linja-autoksi rekisteröidyllä ajoneuvolla, niin hänen pitää hankkia siihen korttiinsa myös tuo ammattipätevyys ja se maksaa paljon enemmän kuin tuo D1 kortti.

        Elleivät ne kaikki bändin jäsenet sitten ole samaa perhettä, tyyliin Jackson 5...


      • ABCDE-
        näin on kirjoitti:

        Jep, näinhän se on. Aloittajalla ei ole sitä D1 korttia vielä hankittuna, joten jos hän sen hankkii ja meinaa sitä bändiään kuljettaa linja-autoksi rekisteröidyllä ajoneuvolla, niin hänen pitää hankkia siihen korttiinsa myös tuo ammattipätevyys ja se maksaa paljon enemmän kuin tuo D1 kortti.

        Elleivät ne kaikki bändin jäsenet sitten ole samaa perhettä, tyyliin Jackson 5...

        Ammattipäyevyys joko on tai sitä ei ole. Jos se on niin se kattaa sekä tavara- että henkilöliikenteen. Jos kuljettajalla oli C-kortti 9.9.2008 ja D korotetaan sen jälkeen niin ammattipätevyys on myös henkilöliikenteessä syyskuulle 2013 ilman täydennyskoulutusta. Näin se vain menee.
        Siihen tarvitaanko keikkabussin kuskilta ammattipätevyys ei vaikuta perhesuhteet, se on varmaa. Muuten katsokaapa tuo edellinen postaukseni. Aika tulee näyttämään mihin se raja vedetään. Arvaanpa että tuo em. mielipiteeni on edelleen hyvin perusteltu


      • Matsonation
        ABCDE- kirjoitti:

        Ammattipäyevyys joko on tai sitä ei ole. Jos se on niin se kattaa sekä tavara- että henkilöliikenteen. Jos kuljettajalla oli C-kortti 9.9.2008 ja D korotetaan sen jälkeen niin ammattipätevyys on myös henkilöliikenteessä syyskuulle 2013 ilman täydennyskoulutusta. Näin se vain menee.
        Siihen tarvitaanko keikkabussin kuskilta ammattipätevyys ei vaikuta perhesuhteet, se on varmaa. Muuten katsokaapa tuo edellinen postaukseni. Aika tulee näyttämään mihin se raja vedetään. Arvaanpa että tuo em. mielipiteeni on edelleen hyvin perusteltu

        Olet sitä mieltä, että C:n mukanaan tuoma siirtymäsäännön oikeus ammattipätevyyteen koskisi myös henkilöliikennettä linja-autolla.
        Jos henkilöllä on ollut ennen 10.9.2009 saatu kuorma-autokortti, häneltä ei vaadita perustason ammattipätevyyttä, eikä se myöskään näy kortissa 95-merkintänä. Ja hän voi toimia kuorma-autonkuljettajana ammattipätevyyden vaatimissa kuljetuksissa 10.9.2014 saakka.
        Jos hän on ajanut D-kortin 10.9.2008 jälkeen, kortissa näkyy myöntöpäivä ja kun se on 10.9.2008 jälkeen myönnetty, ei haltijalla ole silloin ammattipätevyyttä toimia linja-autonkuljettajana.
        Mitä tarkoitat, että ammattipätevyys joko on tai ei ole? Vaikka koulutus tuo ammattipätevyyden molempiin luokkiin, ei siirtymäsäännön mukainen oikeus sitä tuo, ellei kortti ole myönnetty ennen 10.9.2008:aa.


      • ABCDE-
        Matsonation kirjoitti:

        Olet sitä mieltä, että C:n mukanaan tuoma siirtymäsäännön oikeus ammattipätevyyteen koskisi myös henkilöliikennettä linja-autolla.
        Jos henkilöllä on ollut ennen 10.9.2009 saatu kuorma-autokortti, häneltä ei vaadita perustason ammattipätevyyttä, eikä se myöskään näy kortissa 95-merkintänä. Ja hän voi toimia kuorma-autonkuljettajana ammattipätevyyden vaatimissa kuljetuksissa 10.9.2014 saakka.
        Jos hän on ajanut D-kortin 10.9.2008 jälkeen, kortissa näkyy myöntöpäivä ja kun se on 10.9.2008 jälkeen myönnetty, ei haltijalla ole silloin ammattipätevyyttä toimia linja-autonkuljettajana.
        Mitä tarkoitat, että ammattipätevyys joko on tai ei ole? Vaikka koulutus tuo ammattipätevyyden molempiin luokkiin, ei siirtymäsäännön mukainen oikeus sitä tuo, ellei kortti ole myönnetty ennen 10.9.2008:aa.

        Keskusteluun jonka kävin katsastusinssin kanssa linja-auton inssiajossa. Päivä oli muistaakseni 7.9.2008 eli aika viime tipassa. Inssi silloin totesi etten ollut viime tipassa ammattipätevyyden suhteen mutta kylläkin vaatimusten suhteen eli en tarvinnut yhtään ajotuntia, vain kirjallisen ja inssiajon. Korttini on siis nyt ABECEDE, edellinen oli ABCE.

        Lisäksi vähän googletin:


        2 luku
        Kuorma- ja linja-auton kuljettajia koskevat vaatimukset
        3 §
        Kuljettajan ammattipätevyys
        Kuorma- ja linja-auton kuljettajalta vaaditaan perustason ammattipätevyys ja tässä laissa säädetty jatkokoulutus.

        Kuorma-auton tai linja-auton kuljettajan perustason ammattipätevyyden saavuttanut saa kuljettaa niitä kuorma-autoja tai linja-autoja ja niiden ajoneuvoyhdistelmiä, joiden luokkaa vastaava ajo-oikeus hänellä on.

        Myöskään viimeisenä oleva siirtymäsäännöspykälä ei muuta käsitystäni


      • ei oo niin vaikeeta
        ABCDE- kirjoitti:

        Keskusteluun jonka kävin katsastusinssin kanssa linja-auton inssiajossa. Päivä oli muistaakseni 7.9.2008 eli aika viime tipassa. Inssi silloin totesi etten ollut viime tipassa ammattipätevyyden suhteen mutta kylläkin vaatimusten suhteen eli en tarvinnut yhtään ajotuntia, vain kirjallisen ja inssiajon. Korttini on siis nyt ABECEDE, edellinen oli ABCE.

        Lisäksi vähän googletin:


        2 luku
        Kuorma- ja linja-auton kuljettajia koskevat vaatimukset
        3 §
        Kuljettajan ammattipätevyys
        Kuorma- ja linja-auton kuljettajalta vaaditaan perustason ammattipätevyys ja tässä laissa säädetty jatkokoulutus.

        Kuorma-auton tai linja-auton kuljettajan perustason ammattipätevyyden saavuttanut saa kuljettaa niitä kuorma-autoja tai linja-autoja ja niiden ajoneuvoyhdistelmiä, joiden luokkaa vastaava ajo-oikeus hänellä on.

        Myöskään viimeisenä oleva siirtymäsäännöspykälä ei muuta käsitystäni

        Että sulla on ollut ABCE kortti, eli oot saanut ajaa täysperävaunullista rekkaa, mutta et henkilöautoa ja isoa kärryä

        Eli mikäs siinä on niin vaikeaa sanoa ne oikeat ajokorttiluokat, ei ne kuitenkaan niin monimutkikkaita ole...


      • Matsonation
        ABCDE- kirjoitti:

        Keskusteluun jonka kävin katsastusinssin kanssa linja-auton inssiajossa. Päivä oli muistaakseni 7.9.2008 eli aika viime tipassa. Inssi silloin totesi etten ollut viime tipassa ammattipätevyyden suhteen mutta kylläkin vaatimusten suhteen eli en tarvinnut yhtään ajotuntia, vain kirjallisen ja inssiajon. Korttini on siis nyt ABECEDE, edellinen oli ABCE.

        Lisäksi vähän googletin:


        2 luku
        Kuorma- ja linja-auton kuljettajia koskevat vaatimukset
        3 §
        Kuljettajan ammattipätevyys
        Kuorma- ja linja-auton kuljettajalta vaaditaan perustason ammattipätevyys ja tässä laissa säädetty jatkokoulutus.

        Kuorma-auton tai linja-auton kuljettajan perustason ammattipätevyyden saavuttanut saa kuljettaa niitä kuorma-autoja tai linja-autoja ja niiden ajoneuvoyhdistelmiä, joiden luokkaa vastaava ajo-oikeus hänellä on.

        Myöskään viimeisenä oleva siirtymäsäännöspykälä ei muuta käsitystäni

        Luulin tietosi perustuvan lakiin. Perustuu näköjään hevosmiesten tietotoimistoon.
        Lain 29 §:ssä on siirtymäsäännökset ja sen 1 momentissahan asia sanotaan selvästi:

        Tässä laissa säädettyä perustason ammattipätevyyttä ei vaadita linja-auton kuljettajalta, jonka linja-auton ajo-oikeus on alkanut ennen 10 päivää syyskuuta 2008 ja kuorma-autonkuljettajalta, jonka kuorma-auton ajo-oikeus on alkanut ennen 10 päivää syyskuuta 2009.
        Eikös ole aika selvää tekstiä? Ei muuta käsitystäsi?

        Sinä olet saanut D-kortin 7.9.2008, joten ammattipätevyys sisältyy sinun korttiisi siirtymäsäännöksen vuoksi. Mutta jos olisit saanut 10.9.2008 jälkeen, ei sisältyisi.


      • lt p
        ei oo niin vaikeeta kirjoitti:

        Että sulla on ollut ABCE kortti, eli oot saanut ajaa täysperävaunullista rekkaa, mutta et henkilöautoa ja isoa kärryä

        Eli mikäs siinä on niin vaikeaa sanoa ne oikeat ajokorttiluokat, ei ne kuitenkaan niin monimutkikkaita ole...

        niissä ei ollut erikseen BE:tä


      • d1
        CAPSIT POIS! kirjoitti:

        Niin, eikä tuo pelkkä korttiluokan korotus riitä, vaan jos niitä bändin jäseniä (eivät varmaan kaikki ole samaa perhettä) aikoo kuskata linja-autoksi rekisteröidyllä ajoneuvolla, niin tarvitaan myös se ammattipätevyys, jonka hankkiminen maksaa yli 4000 euroa, ellei sitten ole aiemmin tehnyt vähintään paria vuotta töitä rekka- tai kuorma-autolla.

        missä maksaa 4000e? itellä 2000e.


    • Ei saa ajaa

      Ei saa enää ajaa edes tyhjänä, ellei oo sitten korjaamssa tms töissä

      Vaihtehtoja on siis rekisteröidä auto:

      Normaaliksi henkilöautoksi (9 paikkaiseksi) tosin silloin tulee maksuun täysi autovero, ja jos auton kokonaispaina on yli 3500 kiloa (jota epäilen) niin ajoon tarvitaan silti C-kortti vaikka onkin hekilöauto

      Verovapaaksi 9 paikkaiseksi asuntoautoksi, jos vaan sisäkorkeus riittää, vaatii toki vähän näpräämistä, mutta ei sitten ei tule veroseuraamuksia ollenkaan, ja taasen jos kok. paino on yli 3500 kiloa, niin tarttee sen C-kortin

      9 paikkaiseksi kuorma-autoksi, jos kok. paino on 3500 kiloa, ja silloin tarttee aina c-kortin

      pakettiautoksi, tosin tästä tule täyden autoveron paku, ja vaatii että kokonaispaino on alle 3500 kiloa, eli unohda tämä vaihtoehto.

    • ripa-t

      pitää olla D tai D1

    • Ei saa ajaa on muutettava erikois autoksi,sen jälkee voi ajaa BECE luvalla. Painorajotus on yli 3,5 tonnia,

    • special

      Erikoisautoja ei pysty enää muutoskatsastamaan! Voi tehdä ainoastaan M1 matkailuauton joka on vatun kalliilla maksuilla tai kuorma-auton 1 8 jossa halvemmat maksut.
      Ne, kuten minä, joilla on vanhana hyvänä aikana tehty erikoisauto, kannattaa pitää tuosta erikoisajoneuvon statuksesta kiinni koska jos ajoneuvoluokka muuttuu niin maksut pompsahtaa.

      • vfvvfs gdg

        1,5 vuotta mennyt, mutta kerro ihmeessä miten Transporterista saa kuorma-auton

        Oletko kenties nähnyt montakin Transporterin KA:ta?

        Itse ole ainuttakaan


    • Ulpero

      Erittäin mielenkiintoista tuo ammattipätevyysjuttu! Asiantuntijalta (=poliisi, joka vetää näitä pätevyyskoulutuksia) saatu tieto on, että myös keikkabussin kuljettajan tarvitsee suorittaa nuo pätevyyskoulutukset - siis jos hänellä on "vanha" ajokortti! Eli viisi koulutuspäivää täytyy olla linja-auton ajokortin haltijalla suoritettuna 10.9.2013 ja kuorma-auton ajokortin haltijalla 10.9.2014 mennessä! Kuulemma jos muusikko vie sillä bussilla tai erikoisajoneuvolla omat soittokamansa keikalle niin ei tarvitse suorittaa mutta jos kyydissä on orkesteri ja heidän soittimensa niin tarvitsee suorittaa! Aika sekavaa on... toivottavasti Trafi vastaa kysymykseeni pikaisesti! Syksyn koittaessa meillä saattaa olla aika monta kuljettajaa ilman tuota muoviläpyskää...

      • Kysyvä

        "Eli viisi koulutuspäivää täytyy olla linja-auton ajokortin haltijalla suoritettuna 10.9.2013 ja kuorma-auton ajokortin haltijalla 10.9.2014 mennessä!"

        Löytyykö tästä jostain painettua sanaa ja säädöstä vai onko vain kuulopuhetta?


      • lue tuosta
        Kysyvä kirjoitti:

        "Eli viisi koulutuspäivää täytyy olla linja-auton ajokortin haltijalla suoritettuna 10.9.2013 ja kuorma-auton ajokortin haltijalla 10.9.2014 mennessä!"

        Löytyykö tästä jostain painettua sanaa ja säädöstä vai onko vain kuulopuhetta?

        Tässä laissa säädettyä perustason ammattipätevyyttä ei vaadita linja-auton kuljettajalta, jonka linja-auton ajo-oikeus on alkanut ennen 10 päivää syyskuuta 2008 ja kuorma-autonkuljettajalta, jonka kuorma-auton ajo-oikeus on alkanut ennen 10 päivää syyskuuta 2009.

        Edellä 1 momentissa tarkoitetun kuljettajan on kuitenkin saadakseen jatkaa tässä laissa tarkoitettuja kuljetuksia suoritettava tässä laissa säädetty jatkokoulutus viiden vuoden kuluessa 1 momentissa mainitusta päivästä ja sen jälkeen siten kuin 7 §:n 2 momentissa säädetään.


    • sfsdfdsfsfd

      Ei saa ei. Moneen vuoteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      88
      2881
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1676
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1547
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1381
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1364
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      398
      1292
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1069
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      864
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      845
    Aihe