hedelmien siemenistä...

mounten

Sitä että saisko niistä taimia vaikka istuttamall johokkii purkkii?

6

276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hullu hortonomi

      Sehän selviää kun kokeilet :)
      Yleensä kai siemenet itävät parhaiten / ovat yleensäkin itämiskelpoisia vain jos ne on kerätty kypsistä hedelmistä, ja ainakin tuontihedelmäthän ovat aina raakoina poimittuja. Tämä ei kai silti estä kokeilemasta!
      Itse laitoin juuri vihannesosastoa ihan kokeeksi itämään: ostin kaupasta chilipaprikan joka oli ostohetkellä hailakan oranssi, odottelin että se kypsyy huoneen lämmössä punaiseksi ja laitoin sitten muutaman siemenen multaan. Eli juurikin sitä haluan kokeilla, itääkö ne kun hedelmä on kypsytetty pöydällä, ei kiinni itse kasvissa.
      Kerron sitten jos tuloksia tulee, kokeile sinäkin ja kerro miten kävi!

      • hullu hortonomi

        Viikko sitten lauantaina kylvämistäni kuudesta chilin siemenestä on nyt itänyt neljä!
        Eli näköjään hyvin toimii vaikka hedelmä oli kypsytetty pöydällä.
        Nyt pitäisi vielä päättää, raaskinko heittää testitaimet pois; tähän aikaan vuodesta on aika turhaa alkaa niitä enää isoiksi kasvattamaan.
        Onneksi kuivatin ja otin talteen loputkin siemenet siitä chilistä, jos vaikka kevättalvella yrittäisi uudestaan ensi kesän satokautta ajatellen!


    • Gebbumamma

      Sitrushedelmistä eli appelsiinit tai sitruunat ym. Lähtee tosi helposti ja tulee kiva viherkasvi kun jaksaa hoitaa ja sit isompana joskus leikelläkin. Mulla on sitruunapuu ollu jotain 15 vuotta ja se alkanu kaupan sitruunasta, joka käytettiin booliin!

      • jhkvcyfx

        Gebbumamma tekeekö sitruunapuusi satoa Suomen oloissa?


      • Gebbumamma
        jhkvcyfx kirjoitti:

        Gebbumamma tekeekö sitruunapuusi satoa Suomen oloissa?

        Eipä ole sitruunoita näkynyt, mutta komea viherkasvi on. Kasvi tarvitsisi viileän talvehtimispaikan, jotta kukkisi sitten keväällä. Viikin kirjastossa(Helsingissä) on viherhuoneessa sitruunapuu, joka tekee hedelmiä.


    • bosfbw

      mulla ainakin tälläkin hetkellä ruukussa avokado, joka on kasvatetu ihan kaupan hedelmästä. Aluksi lilluttelin sitä snapsilasissa siten että suippo pää oli pinnalla. Sitten kun alkoi vähän näkymään halkeamaa ja juuren alkua pohjassa, niin törkkäsin multaan niin etä taas suippo pää jäi näkyviin. Hauskan näköonen puska on jo. latvoinkin jo, ja pari haaraa on, vaikka vasta noin 25cm korkea. Mangoa olen kanssa yrittänyt, muttei toiminut. Keväällä otin josain mausteseos-pussista paprikan tai chilin siemeniä ja nyt ovat kasvaneet ylipuolimetrisiksi taimiksi. kukkia ei vielä ole, enkä tiedä tuleekokaan, mutta onhan tässä aikaa odottaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe