Muistellaanpa lapsuutta... :)
1. Minkä ikäinen olet nyt? Ei tarvitse tarkkaan sanoa mutta antaa vähän ideaa siitä millä vuosikymmenellä olit lapsi jne...
2. Kuunneltiinko teillä paljon musiikkia? Lasten vai aikuisten, sekä että?
3. Lauloivatko vanhempasi, sisaruksesi, isovanhempasi tms. koskaan lastenlauluja sinulle? Missä tilanteissa? Unilauluja, aamulauluja, ruokailun yhteydessä......
4. Oliko sinulla (oma) levysoitin, kasettimankka tms käytössäsi? Osasitko käyttää itse vai pyysitkö apua?
5. Soititko lapsena mitään instrumenttia? Huvin vuoksi harrastuksena vai johonkin päämäärään pyrkien? Soititko lastenlauluja, klassista vai jotain muuta?
6. Mitä lastenlauluja sulle on jäänyt mieleen? Mikä niistä on rakkain? Mistä et pitänyt? Minkä haluaisit kuulla uudelleen? Entä opettaa lapsillesi, kummilapsille, ystävän/naapurin lapselle tai jollekin muulle läheiselle lapselle?
7. Oletko kuullut seuraavia lastenlauluja aikaisemmin?
a) Ihme ja kumma (Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa...)
b) Aatsipoppaa (...pojat keitti soppaa vanhalla reseptillä)
c) Hiutalelapset (Lumen lapsia hiutaleet ovat, nämä pienet ja niin vallattomat...)
d) Mummolassa (Tuskin missään maailmassa on kuin meidän mummolassa...)
e) Pupu Tupunan synttärit (Pupu Tupunalla suuret juhlapäivät, lastenkutsut on ja syntymäpäivät...)
f) Lörpötys (Lirularuloru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu...)
g) Popsi popsi porkkanaa (... hampaita se vahvistaa...)
EN siis ole mitään tutkimusta tekemässä vaikka näin tarkasti kyselinkin, kiinnostaa vaan tietää kun itsellä hirveä nostalgiakausi nyt menossa... :)
Siulle rakkain lastenlaulu?
5
1273
Vastaukset
- haukansilmäpuoli
1. Minkä ikäinen olet nyt?
noin 50
Äiti oli kansakoulunopettaja ja lastenlaulut tulivat sikäli tutuiksi
3. Lauloivatko vanhempasi, sisaruksesi, isovanhempasi tms. koskaan lastenlauluja sinulle?
Äiti lauloi kehtolaulua
4. Oliko sinulla (oma) levysoitin, kasettimankka tms käytössäsi?
Kasettimankka vasta joskus 15-vuotiaana
5. Soititko lapsena mitään instrumenttia?
Nokkahuilua yritin vingutella koulun pienessä orkesterissa
6. Mitä lastenlauluja sulle on jäänyt mieleen?
"... Lapseni armas ja ainoa, kantama syömmeni alla ...pium paum, pium paum, pikkuista poikaani nukkumaan ... pian joudut sä maailmaa kulkemaan ... "
Sitten oli koululaulu jossa intiaania muistaakseni ajetaan takaa "... nimekseni haukansilmä kerran sain, kymmenen on kotkansulkaa otsallain ... "
a) Ihme ja kumma (Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa...)
b) Aatsipoppaa (...pojat keitti soppaa vanhalla reseptillä)
f) Lörpötys (Lirularuloru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu...)
g) Popsi popsi porkkanaa (... hampaita se vahvistaa...)
Näitä olen kuullut mutta ne ovat minulle aika uusia- haukansilmäpuoli
Ai niin koulun alaluokilla oli myös lappi-aiheinen porolaulu
".. juokse porosein ... seistä syödä saat ... maja impyen ... mua odottaa ... siellä verraton sammal-aarre on!" - haukansilmäpuoli
"Sitten oli koululaulu jossa intiaania muistaakseni ajetaan takaa"
Tjaah, olikohan sittenkin niin päin että intiaanit ajoivat takaa? Meno oli joka tapauksessa armottoman kovaa ja se fiilis jätti lähtemättömän vaikutuksen.
"Kopsis kapsis, kopsis kapsis, ratsastaa intiaanit ratsuillansa vuorten taa ..."
"... Kuu jo nousee metsän takaa, puissa tuuli soi, kukaan ei nyt pakoon meitä päästä voi ..."
"... nimekseni haukansilmä kerran sain, kymmenen on kotkansulkaa otsallain ... "
"... yössä kuuluu pöllön huuto kauhea!"
- lilli-aprilli
1. Minkä ikäinen olet nyt?
-27v.
- sekä että. Meillä oli aamusta iltaan radio päällä. Välissä kuuntelin lastenlauluja ja musiikkisatuja. Toisinaan tahdoin kuunnella musiikkia ja satuja hervottoman isoilla kuullokkeilla... Vanhemmat soittivat myös iskelmiä.
3. Lauloivatko vanhempasi, sisaruksesi, isovanhempasi tms. koskaan lastenlauluja sinulle? Missä tilanteissa? Unilauluja, aamulauluja, ruokailun yhteydessä......
- Harvemmin. Äiti muistaakseni sanoi ettei viitsi raakkua :)
4. Oliko sinulla (oma) levysoitin, kasettimankka tms käytössäsi? Osasitko käyttää itse vai pyysitkö apua?
- Oma kasettimankka on ollut niin pienestä saakka etten muista saaneeni sitä. Osasin käyttääkin sitä ihan ite. Sunnuntaisin kuuntelin paljon 60-70 luvun musaa. Ja vieläpä pidin siitä enemmän kuin lastenlauluista...
5. Soititko lapsena mitään instrumenttia? Huvin vuoksi harrastuksena vai johonkin päämäärään pyrkien? Soititko lastenlauluja, klassista vai jotain muuta?
- Olin vissiin musiikillisesti melko poikkitaiteellinen yksilö, sillä sininen nokkahuiluni takavarikoitiin. Mulla oli lisäksi pieni keltainen piano, jossa oli ihan omanlaisensa nuottisysteemi.
6. Mitä lastenlauluja sulle on jäänyt mieleen? Mikä niistä on rakkain? Mistä et pitänyt? Minkä haluaisit kuulla uudelleen? Entä opettaa lapsillesi, kummilapsille, ystävän/naapurin lapselle tai jollekin muulle läheiselle lapselle?
- Kasvoin lastenlauluista aika nopeasti ulos. Pidin eniten jostain kissalaulusta jota en enää muista. Tarhassa laulettiin paljon ja muistan, että meillä oli näitä lasten levyraati päiviä, jolloin sai tuoda musiikkia mukanaan. Vihanneslaulu oli myös yksi mun suosikeista - kukkuu, kukkuu, pikku lanttu nukkuu kellarin pimeässä nurkassa... Mahdollisille omille lapsilleni haluaisin soittaa musiikkia ja lastenlauluja laidasta laitaan. Olisi myös kivaa laulaa yhdessä, vaikken kummoista lauluääntä omaakaan. Kummityttö tuntuu olevan siinä iässä, että hyvin rytmikkäät laulut kiinnostavat. Vanhat tunnaritkin ovat kätevästi juutuutissa aina tohtori sykeröstä maija mehiläiseen.
a) Ihme ja kumma (Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa...) Olen.
b) Aatsipoppaa (...pojat keitti soppaa vanhalla reseptillä) Olen
c) Hiutalelapset (Lumen lapsia hiutaleet ovat, nämä pienet ja niin vallattomat...) En ole.
d) Mummolassa (Tuskin missään maailmassa on kuin meidän mummolassa...) En ole.
e) Pupu Tupunan synttärit (Pupu Tupunalla suuret juhlapäivät, lastenkutsut on ja syntymäpäivät...) En ole.
f) Lörpötys (Lirularuloru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu...) en ole
g) Popsi popsi porkkanaa (... hampaita se vahvistaa...) olen. Ja kiva, tätä minä onneton nyt sitten varmaan lallattelen loppupäivän. - maNNNNNNNaryyni
1. Minkä ikäinen olet nyt? Ei tarvitse tarkkaan sanoa mutta antaa vähän ideaa siitä millä vuosikymmenellä olit lapsi jne... N.30v
2. Kuunneltiinko teillä paljon musiikkia? Lasten vai aikuisten, sekä että? Kaikkee laidasta laidan yli
3. Lauloivatko vanhempasi, sisaruksesi, isovanhempasi tms. koskaan lastenlauluja sinulle? Missä tilanteissa? Unilauluja, aamulauluja, ruokailun yhteydessä...... Lauloivat paljonkin ja minäkin lauloin pikkusiskoilleni. Unilauluja, ruokalaulu, taisi se aamulaulukin olla, opettelin värejä, numeroita, kuukausia jne jne jne laulujen avulla
4. Oliko sinulla (oma) levysoitin, kasettimankka tms käytössäsi? Osasitko käyttää itse vai pyysitkö apua? Voi se minun vanha C-kasettimankka... :) Ihania muistoja tulee mieleen
5. Soititko lapsena mitään instrumenttia? Huvin vuoksi harrastuksena vai johonkin päämäärään pyrkien? Soititko lastenlauluja, klassista vai jotain muuta? Pianolla isosiskon pianokirjasta harjoituksia :)
6. Mitä lastenlauluja sulle on jäänyt mieleen? Mikä niistä on rakkain? Mistä et pitänyt? Minkä haluaisit kuulla uudelleen? Entä opettaa lapsillesi, kummilapsille, ystävän/naapurin lapselle tai jollekin muulle läheiselle lapselle? Apua... Ihhahhaa ihhahhaa hepo hirnahtaa... Atsipoppaa... sitten se jossa lauletaan Villen viulusta (Ei uskoneet he korviansa, Ville lumos soitollansa...) Kukko ja kana kerran viettivät häitä... ja monia muita!
a) Ihme ja kumma (Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa...) Olen ja laulanut monesti
b) Aatsipoppaa (...pojat keitti soppaa vanhalla reseptillä) Klassikko! :)
c) Hiutalelapset (Lumen lapsia hiutaleet ovat, nämä pienet ja niin vallattomat...) Hämärästi muistan
d) Mummolassa (Tuskin missään maailmassa on kuin meidän mummolassa...) Noi sanat oli meidän Aapisessa, enpä tiennytkään että se oli laulu!! Mistähän siihen löytäis sävelen...? Runoksi luulin
e) Pupu Tupunan synttärit (Pupu Tupunalla suuret juhlapäivät, lastenkutsut on ja syntymäpäivät...) En :( Kuulostaa hauskalta! Mistähän tämäkin löytyisi....??
f) Lörpötys (Lirularuloru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu...) Juuh tuttu juttu :)
g) Popsi popsi porkkanaa (... hampaita se vahvistaa...) Joo tuttu tämäkin, en oikein tykännyt tästä :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k502224Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82912Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11904- 68853
Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt48796Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me112795Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖21783Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu9743Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49739vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22723