KOLMAS KÄSKY:
”Muista pyhittää lepopäivä”.
--
”Kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen” (2. Moos. 20:11).
--
Kristillinen seurakunta on varhaisista ajoista pyhittänyt lepopäiväksi sunnuntain, viikon ensimmäisen päivän Vapahtajan ylösnousemuksen muistoksi.
Kuutena päivänä Jumala loi maan ja taivaat.
Samoin Hän on kehoittanut meitäkin tekemään töitä kuutena päivänä.
Mutta seitsemäntenä päivänä, kun kaikki oli tehty, Hän itsekin lepäsi. Ja edellyttää meiltä samaa.
Lepopäivän syvin tarkoitus on pysähtyminen Jumalan eteen.
Jumalan hyvä tahto on, että jokaiselle annetaan mahdollisuus viettää lepopäivää.
"Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten (Mark.2:27).
Pyhäpäivän viettoon kuuluu Jumalanpalvelus. Tästä Jeesus antoi meille esimerkin, kun Hän ” meni sapattina tapansa mukaan synagogaan”. (Luuk. 4:16)
-----
Katekismus:
"Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa niin, ettemme halveksi saarnaa ja Jumalan sanaa, vaan pidämme sen pyhänä, mielellämme sitä kuulemme ja opimme".
-----------------
"Kirkkoon kun kellot kutsuvat,
suo sinne tiemme johtaa,
niin että kasvot armahat
kansasi siellä kohtaa.
Sinua, Herra, kiitämme!
Ristisi voitto kaikille
tuonut on autuuden toivon".
(Virsi 197:5)
--
Miten sinä pyhität lepopäivän?
Kolmas käsky
36
481
Vastaukset
- Näin.
oikeus, kun saa yhden päivän viikossa vain olla. Saa mennä hyvällä omallatunnolla kylään, tai maata sohvalla.
Arkipäivinä ei ole niin kiva kyläillä, eikä makailla, mutta pyhänä se tuntuu oikealta. sinä, Tapio522, vietät lepopäivää; senkö valon, "joka loisti loisti sydämiimme", [2.Kor.4:6] ja joka sallii sapattinakin tehdä hyvää, mutta ei anna lupaa pahanteolle arkipäiviksikään, vaiko sen valon, jonka esille kutsumisesta seurasi neljäs, päivä, [1.Moos.1:14-19]?
Roomalaiskirje 7
14 "Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen." [Joh.6:63]
Tämä autuuden julistus koskee myös "arkipäiviä":
Jesaja 56
2 "Autuas se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka pitää sapatin eikä sitä riko, - j o k a - v a r o o - k ä t e n s ä - t e k e m ä s t ä - m i t ä ä n - p a h a a!"
'ekivaari: "Kummanko valon mukaan sinä, Tapio522, vietät lepopäivää; senkö valon, "joka loisti loisti sydämiimme", [2.Kor.4:6] ja joka sallii sapattinakin tehdä hyvää, mutta ei anna lupaa pahanteolle arkipäiviksikään, vaiko sen valon, jonka esille kutsumisesta seurasi neljäs, päivä, [1.Moos.1:14-19]?
---
Herra antoi Israelin kansalle Mooseksen välityksellä kehotuksen pitää Herran sapatti. Sapatin pitäminen olisi merkkinä Herran ja kansan välillä. Sapatin rikkomisesta oli säädetty kuolemanrangaistus.
Fariseukset pitivät Jeesusta silmällä, voidakseen syyttää häntä sapatin rikkomisesta (Mark.3:2).
Jeesus kysyy fariseuksilta:
"Kumpiko on luvallista sapattina: hyvääkö tehdä vai pahaa, pelastaako henki vai tappaa se?"
Tällä sanalla Jeesus osoitti, että sapattina sai tehdä "hyvää” ja auttaa hädänalaista.
Jeesus paransi kärsivän miehen, jonka käsi oli kuivettunut (Mark.3:1-6). Sapattisäädöksiinhän mm. kuului, ettei silloin saanut ratsastaa, uida, tanssia eikä myöskään parantaa.
Jeesus ymmärsi lain tarkoituksen siten, kuin meidänkin tulisi se ymmärtää.
Laki ei ole ulkokohtaisia määräyksiä ja pykäliä, vaan lailla on sisältönä rakkaus.
Fariseusten paatuneisuutta (5) osoittaa se, että he ryhtyivät heti neuvottelemaan tunnettujen vihamiestensä, Herodeksen kannattajien kanssa, kuinka saisivat Jeesuksen hengiltä (6).
Hädän tullen pahimmat vihamiehetkin voivat löytää toisensa.
--
Lk 13:15
Mutta Herra vastasi hänelle ja sanoi: "Te ulkokullatut, eikö jokainen teistä sapattina päästä härkäänsä tai aasiansa seimestä ja vie sitä juomaan?
Lk 14:5
Ja hän sanoi heille: "Jos joltakin teistä putoaa poika tai härkä kaivoon, eikö hän heti vedä sitä ylös sapatinpäivänäkin?"- Aamen.
Tapio522 kirjoitti:
ekivaari: "Kummanko valon mukaan sinä, Tapio522, vietät lepopäivää; senkö valon, "joka loisti loisti sydämiimme", [2.Kor.4:6] ja joka sallii sapattinakin tehdä hyvää, mutta ei anna lupaa pahanteolle arkipäiviksikään, vaiko sen valon, jonka esille kutsumisesta seurasi neljäs, päivä, [1.Moos.1:14-19]?
---
Herra antoi Israelin kansalle Mooseksen välityksellä kehotuksen pitää Herran sapatti. Sapatin pitäminen olisi merkkinä Herran ja kansan välillä. Sapatin rikkomisesta oli säädetty kuolemanrangaistus.
Fariseukset pitivät Jeesusta silmällä, voidakseen syyttää häntä sapatin rikkomisesta (Mark.3:2).
Jeesus kysyy fariseuksilta:
"Kumpiko on luvallista sapattina: hyvääkö tehdä vai pahaa, pelastaako henki vai tappaa se?"
Tällä sanalla Jeesus osoitti, että sapattina sai tehdä "hyvää” ja auttaa hädänalaista.
Jeesus paransi kärsivän miehen, jonka käsi oli kuivettunut (Mark.3:1-6). Sapattisäädöksiinhän mm. kuului, ettei silloin saanut ratsastaa, uida, tanssia eikä myöskään parantaa.
Jeesus ymmärsi lain tarkoituksen siten, kuin meidänkin tulisi se ymmärtää.
Laki ei ole ulkokohtaisia määräyksiä ja pykäliä, vaan lailla on sisältönä rakkaus.
Fariseusten paatuneisuutta (5) osoittaa se, että he ryhtyivät heti neuvottelemaan tunnettujen vihamiestensä, Herodeksen kannattajien kanssa, kuinka saisivat Jeesuksen hengiltä (6).
Hädän tullen pahimmat vihamiehetkin voivat löytää toisensa.
--
Lk 13:15
Mutta Herra vastasi hänelle ja sanoi: "Te ulkokullatut, eikö jokainen teistä sapattina päästä härkäänsä tai aasiansa seimestä ja vie sitä juomaan?
Lk 14:5
Ja hän sanoi heille: "Jos joltakin teistä putoaa poika tai härkä kaivoon, eikö hän heti vedä sitä ylös sapatinpäivänäkin?"ymmärrän käskyt ja lepopäivän. Päämääränä on rakkaus.
- käskyistä.
Aamen. kirjoitti:
ymmärrän käskyt ja lepopäivän. Päämääränä on rakkaus.
1. Tim. 1:5
Mutta käskyn päämäärä on rakkaus, joka tulee puhtaasta sydämestä ja hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta. - Aamen.
Aamen. kirjoitti:
ymmärrän käskyt ja lepopäivän. Päämääränä on rakkaus.
tuon asian ymmärtäjille, että he eivät ole kaukana Jumalan valtakunnasta. Vieläkö tuo ymmärrys tulee käytäntöön, niin silloin on jo päässyt Jumalan valtakuntaan.
Markus 12
27 Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien. Suuresti te eksytte."
28 Silloin tuli hänen luoksensa eräs kirjanoppinut, joka oli kuullut heidän keskustelunsa ja huomannut hänen hyvin vastanneen heille, ja kysyi häneltä: "Mikä on ensimmäinen kaikista käskyistä?"
29 Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;
30 ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi'.
31 Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."
32 Niin kirjanoppinut sanoi hänelle: "Oikein sanoit, opettaja, totuuden mukaan, että yksi hän on, ja ettei ketään muuta ole, paitsi hän.
33 Ja rakastaa häntä kaikesta sydämestään ja kaikesta ymmärryksestään ja kaikesta voimastaan, ja rakastaa lähimmäistään niinkuin itseänsä, se on enemmän kuin kaikki polttouhrit ja muut uhrit."
34 Kun Jeesus näki, että hän vastasi ymmärtäväisesti, sanoi hän hänelle: "Sinä et ole kaukana Jumalan valtakunnasta". Eikä kukaan enää rohjennut häneltä kysyä. Aamen. kirjoitti:
tuon asian ymmärtäjille, että he eivät ole kaukana Jumalan valtakunnasta. Vieläkö tuo ymmärrys tulee käytäntöön, niin silloin on jo päässyt Jumalan valtakuntaan.
Markus 12
27 Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien. Suuresti te eksytte."
28 Silloin tuli hänen luoksensa eräs kirjanoppinut, joka oli kuullut heidän keskustelunsa ja huomannut hänen hyvin vastanneen heille, ja kysyi häneltä: "Mikä on ensimmäinen kaikista käskyistä?"
29 Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;
30 ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi'.
31 Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."
32 Niin kirjanoppinut sanoi hänelle: "Oikein sanoit, opettaja, totuuden mukaan, että yksi hän on, ja ettei ketään muuta ole, paitsi hän.
33 Ja rakastaa häntä kaikesta sydämestään ja kaikesta ymmärryksestään ja kaikesta voimastaan, ja rakastaa lähimmäistään niinkuin itseänsä, se on enemmän kuin kaikki polttouhrit ja muut uhrit."
34 Kun Jeesus näki, että hän vastasi ymmärtäväisesti, sanoi hän hänelle: "Sinä et ole kaukana Jumalan valtakunnasta". Eikä kukaan enää rohjennut häneltä kysyä.Aamen, toit hyvä Raamatunpaikan esiin. Kiitos!
--
KYSYMYS TÄRKEIMMÄSTÄ KÄSKYSTÄ
Mark.12:28-34 (Rinnakkaisteksti:Matt.22:34-40)
--
Eräs lainopettaja tulee Jeesuksen tykö. Hänen kysymyksensä koskee lakia.
Lainopettajien raamatuntutkistelussahan painopiste oli käskyjen tulkinnassa ja määrittelyssä, mikä niistä on suurin tai pienin, mitkä raskaita tai helppoja.
Jeesukselta mies kysyy:
”Mikä on ensimmäinen kaikista käskyistä”? (28).
Kysymyksen esittäjä oli liikkeellä vilpittömällä mielellä. Lainopettajissa oli asiallisiakin raamatuntutkijoita.
Jeesus liittää Israelin uskontunnustuksen ”Jumala on yksi ainoa” (5.Moos.6:4) rinnalle rakkauden käskyn (29-31). Nämä kaksi käskyä ovat lain ydin.
Rakkaus-käsky on yli kaiken ulkonaisen uhrimenon (33). Sydänjuuriin menevä rakkauden velvoitus on mahdollista vain sille, joka uskoo yhteen ainoaan Jumalaan.
Tähän käskyyn apostolit usein palaavat ja sitä eri puolilta selittävät (Room. 13:9, Gal. 5:14, 1. Tim. 1:5, Jaak. 2:8).
Kirjanoppineen vastaus (32.33) Jeesuksen sanoihin oli osoitus siitä, että hän oli päässyt lähelle Jumalan valtakuntaa (34).- to..
Tapio522 kirjoitti:
Aamen, toit hyvä Raamatunpaikan esiin. Kiitos!
--
KYSYMYS TÄRKEIMMÄSTÄ KÄSKYSTÄ
Mark.12:28-34 (Rinnakkaisteksti:Matt.22:34-40)
--
Eräs lainopettaja tulee Jeesuksen tykö. Hänen kysymyksensä koskee lakia.
Lainopettajien raamatuntutkistelussahan painopiste oli käskyjen tulkinnassa ja määrittelyssä, mikä niistä on suurin tai pienin, mitkä raskaita tai helppoja.
Jeesukselta mies kysyy:
”Mikä on ensimmäinen kaikista käskyistä”? (28).
Kysymyksen esittäjä oli liikkeellä vilpittömällä mielellä. Lainopettajissa oli asiallisiakin raamatuntutkijoita.
Jeesus liittää Israelin uskontunnustuksen ”Jumala on yksi ainoa” (5.Moos.6:4) rinnalle rakkauden käskyn (29-31). Nämä kaksi käskyä ovat lain ydin.
Rakkaus-käsky on yli kaiken ulkonaisen uhrimenon (33). Sydänjuuriin menevä rakkauden velvoitus on mahdollista vain sille, joka uskoo yhteen ainoaan Jumalaan.
Tähän käskyyn apostolit usein palaavat ja sitä eri puolilta selittävät (Room. 13:9, Gal. 5:14, 1. Tim. 1:5, Jaak. 2:8).
Kirjanoppineen vastaus (32.33) Jeesuksen sanoihin oli osoitus siitä, että hän oli päässyt lähelle Jumalan valtakuntaa (34)."Lainopettajissa oli asiallisiakin raamatuntutkijoita." koko lain kehittänyt ja muutkin kirjoitukset raapustunut niiden rinnalla elänyt ja kuollut juutalainen kansa ei ollut kokonaan hakoteillä sanoo kristitty vuosimallia 2010
- Näin on.
to.. kirjoitti:
"Lainopettajissa oli asiallisiakin raamatuntutkijoita." koko lain kehittänyt ja muutkin kirjoitukset raapustunut niiden rinnalla elänyt ja kuollut juutalainen kansa ei ollut kokonaan hakoteillä sanoo kristitty vuosimallia 2010
2010 oleva kristitty kertoo Tolle, että juutalainen kansa ei raaputellut lakeja, vaan sai lait taivaasta ja silti moni juutalainen vaelsi hakoteillä, kun ei laista mitään piitannut.
- oli yleisempänäkin
Tapio522 kirjoitti:
Aamen, toit hyvä Raamatunpaikan esiin. Kiitos!
--
KYSYMYS TÄRKEIMMÄSTÄ KÄSKYSTÄ
Mark.12:28-34 (Rinnakkaisteksti:Matt.22:34-40)
--
Eräs lainopettaja tulee Jeesuksen tykö. Hänen kysymyksensä koskee lakia.
Lainopettajien raamatuntutkistelussahan painopiste oli käskyjen tulkinnassa ja määrittelyssä, mikä niistä on suurin tai pienin, mitkä raskaita tai helppoja.
Jeesukselta mies kysyy:
”Mikä on ensimmäinen kaikista käskyistä”? (28).
Kysymyksen esittäjä oli liikkeellä vilpittömällä mielellä. Lainopettajissa oli asiallisiakin raamatuntutkijoita.
Jeesus liittää Israelin uskontunnustuksen ”Jumala on yksi ainoa” (5.Moos.6:4) rinnalle rakkauden käskyn (29-31). Nämä kaksi käskyä ovat lain ydin.
Rakkaus-käsky on yli kaiken ulkonaisen uhrimenon (33). Sydänjuuriin menevä rakkauden velvoitus on mahdollista vain sille, joka uskoo yhteen ainoaan Jumalaan.
Tähän käskyyn apostolit usein palaavat ja sitä eri puolilta selittävät (Room. 13:9, Gal. 5:14, 1. Tim. 1:5, Jaak. 2:8).
Kirjanoppineen vastaus (32.33) Jeesuksen sanoihin oli osoitus siitä, että hän oli päässyt lähelle Jumalan valtakuntaa (34).tapana tiivistää lain ydin noihin kahteen ajatukseen, eli ei se ole Jeesuksen oma tiivistelmä laista. Esim. Jeesuksen aikalainen Filon kirjoittaa (vapaa käännös englannista): ”Voidaan sanoa, että on olemassa kaksi perusperiaatetta, joille lukuisat yksittäiset käskyt ja ohjeet ovat alisteisia: suhteessa Jumalaan käsky palvella Jumalaa ja olla hurskas; suhteessa ihmisiin käsky rakastaa kanssaihmisiään ja olla oikeudenmukainen.”
http://homepages.which.net/~radical.faith/background/rule.htm
Jopa UT:ssa, Lk 10:25–27, on sellainen versio tuosta Jeesuksen keskustelusta, jossa ”rakkaudenkaksoiskäskyä” ei esitä Jeesus vaan lainoppinut.
Eli sitä ”asiallista raamatuntutkimusta” oli kyllä enemmän kuin ehkä ajatteletkaan ja käsityksesi lainoppineiden raamatuntutkiskelun luonteesta ja hengestä väärä.
- Totta!!!
käskyt suojaamaan kansaansa. Minä pyhitän lepopäivän ja sanon, että voimaa on riittänyt siitä lähtien, kun opin pyhittämään lepopäivän. Voimaa riittää tehdä kaikki tarpeellinen, sillä yksi päivä viikossa lataa kuuden päivän työtä varten voiman, jota työ ja eläminen yhteisössä vaatii. En ole kuitenkaan enää minkään lain alla, joten en joudu vastamaan laille, vaikka teenkin lepopäivänä sen, minkä kristillinen rakkaus vaatii ja joskus se vaatii tekemään omiakin töitä. Useimmiten vietän vapaana lepopäivän.
Lepopäivä käsky on välttämätön orjuuttajien takia. Sapatti käsky olikin aivan uhkaava siinä, mielessä jos sen käskyn rikkoi sai siitä kovat tuomiot. Orjuuttajat olisivat halunneet teettää orjilla työtä jatkuvasti, eivätkä olisi antaneet päivänkään taukoa, mutta Jumala esti käskyllä orjuuttajien tahdon toteutumisen.
Erämaa vaelluksen aikanakin orjuuttajat yrittivät pitää orjina heitä, jotka olivat pääsemässä vankeudesta pois vapauteen ja niin on tänäänkin. Orjuuttajia riittä, mutte ei kristikansan joukossa.- x-hirvas
silloiselle Jumalan kansalle Israelille, pakanakansoille käskyä ei ole koskaan annettu, joten se ei sido muita.
2. Moos. 31:13
"Puhu israelilaisille ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.
Ja käskyyn liittyi myös rangaistus, jos joku sitä rikkoi.
2. Moos. 35:2
Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäs päivä olkoon teille pyhä sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä silloin työtä tekee, se surmattakoon.
Eli pakanakansoja käsky ei ole koskaan sitonut, lakia ei siis ole olemassakaan. - Totta!!!
x-hirvas kirjoitti:
silloiselle Jumalan kansalle Israelille, pakanakansoille käskyä ei ole koskaan annettu, joten se ei sido muita.
2. Moos. 31:13
"Puhu israelilaisille ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.
Ja käskyyn liittyi myös rangaistus, jos joku sitä rikkoi.
2. Moos. 35:2
Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäs päivä olkoon teille pyhä sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä silloin työtä tekee, se surmattakoon.
Eli pakanakansoja käsky ei ole koskaan sitonut, lakia ei siis ole olemassakaan.olleelle kansalle annettiin todellakin erityinen Sapatin käsky. Hehän olivat päässeet orjuuttajan ikeen alta pois, mutta heidän joukkoonsa oli luikerrellut orjuuttajia. Sapatti käsky oli niin kovan lain alla, että harva orjuuttaja uskalsi sitä rikkoa.
Kymmenen käskyyn kuuluu tuo Sapatti käsky, mutta nyt Jeesuksen täyttämänä ja sehän tarkoittaa, että Sapatti ei ole enää kenenkään Herra, vaan Jeesus on Herra ja siksi me kristityt pidämme lepopäivä käskyn ilolla ja riemulla. Se on etuoikeus, eikä pakkopulla.
Tiedän, että sinä yrität kumota kymmenen käskysanan lain, mutta kuka uskoo sinua, kun liiton arkki näytetään vielä Ilmestyskirjassa ja siinä kirjassa kerrotaan, että uskovaisen kärsivällisyys on Jeesuksen usko ja Jumalan käskyt.
Mooseksen lakikirjaa me kristityt emme edes tunne, vaikkakin olemme siitä lukeet Vanhasta Testamentista. Siinä oli valtavasti käskyjä ja säädöksi israelilaisille, juutalaisille ja heidän keskuudessaan eläville muukalaisille, mutta se oli vain väliaikaista. Sen jälkeen, kun Jeesus täytti tuonkin lain, siitä laista vapautui kaikki, kuten itsekkin voit lukea Raamatusta. Paavali taisteli tuota Mooseksen lakia vastaan, uhrauksia, aikoihin perustuvia tekoja ja ympärileikkauksia, mutta kehui sen sijaan käskysanoja, jotka olivat tulleet hänellekin kasvattajaksi Kristukseen näyttämällä synnin ja kuoleman, jonka mukaan Paavalikin sai riistuuntua lihantahdosta ja ottaa itselleen kuuluvan rakkaudenlain, joka pitää sisällään kaksi suurta kuninkaallista käskyä, joissa riippuu koko laki ja kaikki profetiat.
Joko Hiravas selvisi tämä tärkeä asia. Jos tahdot tulla israelilaiseksi, niin usko Jumalan Ainoaan Poikaan ja pidä käskyt. Jeesus sanoo, että jos tahdot päästä elämään sisään, pidä käskyt. - Totta!!!
ml213 kirjoitti:
Miten ymmärrät asian kun Jeesus sanoi olevan sapatin Herra.Mitä Jeesus tarkoitti tällä??
kyttäsivät Jeesusta saadakseen Hänet tuomittua ja syyttivät Häntä Sapatin rikkomisesta. Jeesus ilmoitti fariseuksille, että Hän on Herra ja Sapatin Hän on asettanut ihmistä varten, eikä ihmistä Sapattia varten. Jeesus kumosi fariseusten jumalanpalvelus muodot, kuten tuonkin kuvan tekemisen opettamalla, että kultainen vasikka, jota ihmiset palvelevat tehdään ihmisen henkeen, eikä seinille. Käskyt eivät ole Jumalaa varten, vaan ne ovat Jumalan kansan suojelemiseksi annetut. Vieläkin sanon, että käskyt ovat annetut ihmistä varten ja totisesti ne suojaavat Jumalan kansaa.
Salomo rakensi temppelin ja laittoi sinne kerubeja ja kauniita kukkaköynnöksiä ja vaikka mitä hienouksia, eikä kukaan kumartanut kerubeja jumalana, sillä jos ihmisen sydämessä on elävä Jumala, ei hän kumarra ja palvo kuvia, eikä tee sisäänsä kultaista vasikkaa. Monien sisällä mammona on kultaisena vasikkana ja toisilla se on oma viisaus. Jumalan kuva tehdään sisäiseen ihmiseen, ei seinille. Jumala kielsi tekemästä mitään kuvaa palvottavaksi. Elävästä Jumalasta ei ole muuta kuvaa, kuin se, minkä Jeesus Ihmisen Poikana meille näytti ja opetti, sillä Jumala on Henki.
1. Kuninkaiden kirja 6
11 Ja Salomolle tuli tämä Herran sana:
12 "Tälle temppelille, jota sinä rakennat, on käyvä näin: jos sinä vaellat minun säädöksieni mukaan ja noudatat minun oikeuksiani, otat vaarin kaikista minun käskyistäni ja vaellat niiden mukaan, niin minä täytän sinulle sanani, jonka olen puhunut sinun isällesi Daavidille:
13 minä asun israelilaisten keskellä enkä hylkää kansaani Israelia".
14 Niin Salomo rakensi temppelin valmiiksi.
15 Hän laudoitti temppelin seinät sisäpuolelta setrilaudoilla; temppelin lattiasta kattopalkkeihin asti hän päällysti sen puulla sisäpuolelta. Temppelin lattian hän päällysti kypressilaudoilla.
16 Ja temppelin peräosan, kaksikymmentä kyynärää, hän laudoitti erilleen setrilaudoilla lattiasta kattopalkkeihin asti; niin hän rakensi siihen sisälle kuorin, kaikkeinpyhimmän.
17 Ja temppeli, se on temppelisali kaikkeinpyhimmän edessä, oli neljääkymmentä kyynärää pitkä.
18 Ja temppeli oli sisäpuolelta setripuuta, koristettu metsäkurpitsi-ja kukkakiehkura-leikkauksilla; kaikki oli setripuuta, kiveä ei näkynyt.
19 Temppelin sisään hän laittoi kaikkeinpyhimmän, pannakseen sinne Herran liitonarkin.
20 Kaikkeinpyhin oli kahtakymmentä kyynärää pitkä, kahtakymmentä kyynärää leveä ja kahtakymmentä kyynärää korkea; ja hän päällysti sen sisältä puhtaalla kullalla, ja hän teki alttarin setripuusta.
21 Ja Salomo päällysti temppelin sisäpuolelta puhtaalla kullalla. Ja hän sulki kultavitjoilla kaikkeinpyhimmän, jonka oli päällystänyt kullalla.
22 Koko temppelin hän päällysti sisältä kullalla, koko temppelin yltyleensä. Myöskin koko sen alttarin, joka oli kaikkeinpyhimmän edessä, hän päällysti kullalla.
23 Ja hän teki kaikkeinpyhimpään kaksi kerubia öljypuusta, kymmenen kyynärän korkuista;
24 ja kerubin toinen siipi oli viisikyynäräinen, ja kerubin toinen siipi oli myöskin viisikyynäräinen, niin että oli kymmenen kyynärää toisen siiven kärjestä toisen kärkeen.
25 Toinen kerubi oli myöskin kymmenkyynäräinen. Molemmat kerubit olivat yhtä suuret ja yhdenmuotoiset:
26 toinen kerubi oli kymmentä kyynärää korkea ja samoin myöskin toinen kerubi.
27 Ja hän pani kerubit temppelin sisimpään osaan, ja kerubit levittivät siipensä niin, että toisen siipi kosketti toista seinää ja toisen kerubin siipi kosketti toista seinää; ja temppelin keskikohdalla koskettivat niiden toiset siivet toisiaan.
28 Ja hän päällysti kerubit kullalla.
29 Ja kaikkiin temppelin seiniin yltympäri hän leikkautti veistoksia, kerubeja, palmuja ja kukkakiehkuroita sekä perä-että etuosaan.
30 Ja temppelin lattian hän päällysti kullalla, sekä perä-että etuosan lattian.
31 Ja kaikkeinpyhimmän oviaukkoon hän teki ovet öljypuusta; kamana ja pielet muodostivat viisikulmion.
32 Ja molempiin öljypuusta tehtyihin oviin hän leikkautti kerubeja, palmuja ja kukkakiehkuroita, ja päällysti ne kullalla; hän levitti kultaa kerubien ja palmujen päälle.
33 Niin hän teki myös temppelisalin oviaukkoon öljypuusta pielet, nelikulmion muotoiset,
34 ja kypressipuusta kaksi ovea; toisen oven molemmat laudat olivat kääntyviä, ja toisen oven molemmat laudat olivat kääntyviä.
35 Ja hän leikkautti niihin kerubeja, palmuja ja kukkakiehkuroita ja päällysti ne kullalla, joka levitettiin veistosten päälle.
36 Sitten hän rakensi sisemmän esipihan muurin, jossa oli aina rinnakkain kolme kivikertaa hakattuja kiviä ja yksi hirsikerta veistettyjä setrihirsiä.
37 Neljäntenä vuotena, siiv-kuussa, laskettiin Herran temppelin perustus.
38 Ja yhdentenätoista vuotena, buul-kuussa, joka on kahdeksas kuukausi, temppeli oli kokonaan ja kaikkineen valmis. Hän rakensi sitä seitsemän vuotta. Totta!!!
"En ole kuitenkaan enää minkään lain alla, joten en joudu vastamaan laille, vaikka teenkin lepopäivänä sen, minkä kristillinen rakkaus vaatii ja joskus se vaatii tekemään omiakin töitä. Useimmiten vietän vapaana lepopäivän".
---
Sapatti on tarkoitettu ihmisille lahjaksi, ei orjuuttavaksi kahleeksi:
"Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten” (Mark.2:27).
Juutalaiset olivat onnistuneet tekemään Jumalan antamasta lepopäivästä uskontonsa kaikkein vaikeimman ja vaativimman suorituksen.
Ompa joku heistä todennut "jos sapatti kerrankin oikein pidettäisiin, niin Messias jo tulisi"- to..
Tapio522 kirjoitti:
Totta!!!
"En ole kuitenkaan enää minkään lain alla, joten en joudu vastamaan laille, vaikka teenkin lepopäivänä sen, minkä kristillinen rakkaus vaatii ja joskus se vaatii tekemään omiakin töitä. Useimmiten vietän vapaana lepopäivän".
---
Sapatti on tarkoitettu ihmisille lahjaksi, ei orjuuttavaksi kahleeksi:
"Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten” (Mark.2:27).
Juutalaiset olivat onnistuneet tekemään Jumalan antamasta lepopäivästä uskontonsa kaikkein vaikeimman ja vaativimman suorituksen.
Ompa joku heistä todennut "jos sapatti kerrankin oikein pidettäisiin, niin Messias jo tulisi"lainaan tooran suoritusmääräyksiä, näin koska juutalaisuudessa lain antajaksi kuviteltiin omaa Jumalaa ja siksi yritettiin pitää tämä: "mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on. "
"Siis pitäkää sapatti, sillä se on teille pyhä. Joka sen rikkoo, rangaistakoon kuolemalla;"
Kertoisitko ne askareet joita sinun mielestäsi voi touhuta ja olla rikkomatta päivän pyhyyttä? Jeesushan perusti kokonaan uuden uskonnon jossa ei ollut sen paremmin sapattia kuin lakia.
- *jukka.finland
Tapsaseni! Se on neljäs käsky.
1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
2. Älä tee itsellesi jumalankuvaa
3. Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi nimeä.
4. Pyhitä lepopäiväsi.
Tämä ei ole saivartelua. Toinen käsky on poistettu, koska kirkoissa kumarretaan kuvia. Kymmenes käsky "älä himoitse" on jaettu kahteen osaan. Ellei niin olisi tehty, olisi meillä vain 9 käskyä.
Nykyaikana ei kaikki nekään, jotka tahtovat pyhittää lepopäivänsä, voi tehdä sitä viikon viimeisenä päivänä, lauantaina, tai viikon ensimmäisenä päivänä, sunnuntaina. Viikon ensimmäistä päivää alkuseurakunta ryhtyi pitämään "Herran Päivänä", koska silloin Ihmisen Poikana syntimme kantanut ja puolestamme kuollut Jeesus Kristus osoitettiin nousemuksensa kautta voimassa Jumalan Pojaksi. Ylistetty olkoon Herra!
Lepopäivä siirtyy siis töiden ja tehtävien mukaan milloin miksikin viikonpäiväksi. En nyt ota kantaa siihen, kuinka lepopäivää pitäisi viettää. Meillähän rikotaan käskyä jo siinä, että Jumala käski tehdä työtä 6 päivää ja levätä seitsämännen. Nyt meillä on kuitenkin kaksi lepopäivää viikottain.
Taksikuskina pääkaupunkiseudulla opin näkemään, kuinka valtava määrä pääkaupunkiseudun asukkaista ryhtyi jo perjantai-iltana viettämään "lepopäivää". Sitä jatkettiin lauantai-iltana ja todellakin sitten sunnuntaina vietettiin lepopäivää sananmukaisesti sängyssä.Mielenkiintoinen ajatus jo sinänsä miksi käskyistä on poistettu tuo; "Älä tee itsellesi jumalan kuvaa." Tänä aikana erikoisesti ihminen tekee jumalabn kuvia mieleensä ja fyysisesti ulkoisesti.
- x-hirvas
ml213 kirjoitti:
Mielenkiintoinen ajatus jo sinänsä miksi käskyistä on poistettu tuo; "Älä tee itsellesi jumalan kuvaa." Tänä aikana erikoisesti ihminen tekee jumalabn kuvia mieleensä ja fyysisesti ulkoisesti.
kirkossa on alttaritaulu, sekä seinillä kuvia Jeesuksesta, krisifiksejä ristiinnaulitusta ym ym. Ja ne harvat kerrat mitä olen käynyt kirkossa, pappi sakastista tullessaan menee alttarille ja polvistuu näiden kuvien eteen ja rukoilee. Rikkooko hän tätä vanhan liiton sääntöä, joka toki ei enää ole voimassa?
2. Moos. 20:4
Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. ml213 kirjoitti:
Mielenkiintoinen ajatus jo sinänsä miksi käskyistä on poistettu tuo; "Älä tee itsellesi jumalan kuvaa." Tänä aikana erikoisesti ihminen tekee jumalabn kuvia mieleensä ja fyysisesti ulkoisesti.
Käskyt suomenkielisessä Raamatussa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kymmenen_käskyä- Hölmöläisen touhua
x-hirvas kirjoitti:
kirkossa on alttaritaulu, sekä seinillä kuvia Jeesuksesta, krisifiksejä ristiinnaulitusta ym ym. Ja ne harvat kerrat mitä olen käynyt kirkossa, pappi sakastista tullessaan menee alttarille ja polvistuu näiden kuvien eteen ja rukoilee. Rikkooko hän tätä vanhan liiton sääntöä, joka toki ei enää ole voimassa?
2. Moos. 20:4
Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.xhirvas, ettet missään tapauksessa valokuvaa, et piirrä mitään, etkä maalaa mitään. Sehän on silloin kuvien palvontaa ja sinulle taatusti synti!
x-hirvas kirjoitti:
kirkossa on alttaritaulu, sekä seinillä kuvia Jeesuksesta, krisifiksejä ristiinnaulitusta ym ym. Ja ne harvat kerrat mitä olen käynyt kirkossa, pappi sakastista tullessaan menee alttarille ja polvistuu näiden kuvien eteen ja rukoilee. Rikkooko hän tätä vanhan liiton sääntöä, joka toki ei enää ole voimassa?
2. Moos. 20:4
Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.Uskonnollisille laitoksille tuo käsky oli liikaa.Palvovathan he kuvia suudellen ja polvistuen niiden edessä.
Hölmöläisen touhua kirjoitti:
xhirvas, ettet missään tapauksessa valokuvaa, et piirrä mitään, etkä maalaa mitään. Sehän on silloin kuvien palvontaa ja sinulle taatusti synti!
Tuo käskyhän koskee jumalan kuvaa ja sen tekemistä.Siis ei lehtikuvia tapahtumista/tilanteista.
Tapio522 kirjoitti:
Käskyt suomenkielisessä Raamatussa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kymmenen_käskyäMutta, ymmärtänet, miten kirkot joutuisi selityksien tielle, jos ihmisille edelleen opetettaisiin,- ettei sovi tehdä mitään jumalan kuvaa. Joka kirkossa,- ja etenkin Ortodoksisuudessa on kuvien palvontaa suudellen ja polvistuen.
ml213 kirjoitti:
Mielenkiintoinen ajatus jo sinänsä miksi käskyistä on poistettu tuo; "Älä tee itsellesi jumalan kuvaa." Tänä aikana erikoisesti ihminen tekee jumalabn kuvia mieleensä ja fyysisesti ulkoisesti.
kirjoitti tästä asiasta kirjailija Jörn Donnerille näin:
"Mielenkiintoinen ja vähemmän Lutheriin liittyvä seikka on se, että hän alun perin pani Toisen Mooseksen kirjan 20. luvun käskyt uuteen uskoon. Toinen käsky, joka kieltää ihmistä tekemästä jumalankuvaa taivaallisesta tai maallisesta kohteesta, ei Lutherin mielestä noudattanut luonnollista lakia, vaan hän piti tätä aikaan ja olosuhteisiin sidottuna määräyksenä. Jäljelle jäi siis yhdeksän käskyä. Koska Luther, todennäköisesti pedagogisista syistä, halusi että katekismuksessakin olisi kymmenen käskyä, hän jakoi reippaasti viimeisen käskyn kahteen osaan. Sen vuoksi luterilaisen katekismuksen kaksi viimeistä käskyä käsittelevät oikeastaan samaa asiaa, lähimmäisen omaisuuden himoitsemista.
Tätä Luther ei suinkaan tehnyt kunnioituksen puutteesta Jumalaa kohtaan, vaan nimenomaan vahvasta uskosta johtuen. Hänellä oli voimakas käsitys siitä, missä ja kuinka Jumala tekee tahtoansa tiettäväksi lain ja järjestyksen osalta, ja siten myös siitä, mikä Raamattuun perustuvassa uskossa ja eettisessä elämänkatsomuksessa on pysyvää, mikä muuttuvaa."
Näin siis entinen piispa John Viktröm, (Lähde: Jörn Donner| John Vikström kirja "Elämme, siis kuolemme Keskustelukirjeitä, sivu 60)
Ekivaari on eri mieltä kuin ex piispa tuosta hänen loppukommentistaan.
´- x-hirvas
Hölmöläisen touhua kirjoitti:
xhirvas, ettet missään tapauksessa valokuvaa, et piirrä mitään, etkä maalaa mitään. Sehän on silloin kuvien palvontaa ja sinulle taatusti synti!
kameraa käytän, mutta kuvaan aivan muita kohteita kuin näkymätöntä Jumalaa.
Toinen käsky on poistettu luterilaisista katekismuksista.
Lukekaa alhaalta kirjoitukseni "Ex piispa John Vikström", hän selittää Martti Lutherin poistaneen Toisen käskyn.
´- Torstaina.
ekivaari kirjoitti:
Toinen käsky on poistettu luterilaisista katekismuksista.
Lukekaa alhaalta kirjoitukseni "Ex piispa John Vikström", hän selittää Martti Lutherin poistaneen Toisen käskyn.
´niin Luther teki väärin. Silti käsitän tuon teon, sillä aina on ollut porukkaa, joka ei ole käsittänyt käskyjä, vaan on yrittänyt pitää niitä pilkun takaa. Varmasti monet niistä ihmisistä eivät menneet kirkkoon kirkkomaalausten takia luullessaan, että kuva tarkoittaa aina palvontaa. En minä ole ikinä kuvia kumartanut, enkä palvonut, vaikka kirkot olisivat niitä täynnä. Jumala on palvontani ja rakkauteni kohde.
- Huomauttaja.
Hyvä asia on se, että täällä on uskollinen ihminen. Jos ei uskollisuutta olisi, niin tuo käskymuistutus ei olisi tullut kirjoitetuksi tälle palstalle. Pieni on uskollisten lauma.
- kolkuttaja
Kristitylle jokainen päivä voi olla sapatti! Sapatti voi meille olla, joko lauantai, sunnuntai tai jokainen päivä! Emme ole lain alla, vaellamme Hengessä! Tehkäämme siis niinkuin Henki meille sanoo ja vaeltakaamme minne Henki meitä johtaa, silloin kun vaellamme Hengessä, emme ole lain alaisia.
Me kristityt emme ole Mooseksen lain alla, Kristus täytti sen ristillä!
Me olemme Kristuksen lain alla! Rakastakaa lähimmäistä niinkuin itseäsi, koko laki on täytetty kun tämä yksi on pidetty. Näin opettaa Paavali Galatalaiskirjeessä!
"jos Henki johtaa teitä, ette ole lain alaisia." ( Gal 5:18 )
Vapauteen Kristus meidät vapautti, ei lain orjuuteen. Kristus kuoli meidän edestämme, että me saamme olla vapaita! Vapaita, että meidän EI TARVITSE tehdä syntiä!
Tässä on se salaisuus, Paavalin sanoin: "Koska me uskosta olemme saaneet Hengen, odotamme hartaasti, että toivomme toteutuisi ja me saavuttaisimme vanhurskauden."
Janotkaa vanhurskautta! Jumala etsii heitä jotka janoavat ja antaa heille elävää vettä! Kirjoitin aloituksessani:
Pyhäpäivän viettoon kuuluu Jumalanpalvelus.
Tästä Jeesus antoi meille esimerkin, kun Hän ” meni sapattina tapansa mukaan synagogaan”. (Luuk. 4:16)
----
Miten vietämme pyhäpäivää?
Raamatussa on kertomus suurista illallisista (Lk. 14:16-24), jonne eräs mies oli kutsunut monia henkilöitä. (j.16).
Kun palvelijat menivät kutsumaan näitä henkilöitä, estelivät nämä kuka mistäkin syystä.
-Kuka oli ostanut pellon, jota nyt piti mennä katsomaan.
-Toinen kutsutuista oli ostanut viisi härkää ja niitä oli nyt mentävä koettelemaan.
-Kolmas taas asetti vaimon etusijalle.
Sinänsä kaikki tärkeitä asioita.
Kukaan kutsutuista ei siis arvostanut juhlaa, vaan heillä oli jotain muuta tärkeämpää tekemistä; oli muita kiireitä.
Eikö tämä ole niin tuttua meille jokaiselle tämänkin päivän ihmisille: kiire, kiire joka paikkaan. Emme ehdi pysähtyä ajattelemaan kunnolla, mikä elämässämme on loppujen lopuksi tärkeintä.
Tämän vertauksen suurista illallisista Jeesus osoittaa lainoppineille ja fariseuksille (j.3), kun hän on aterioitsemassa erään fariseusten johtomiehen talossa. On sapatti eli lepopäivä.
Lepopäivähän on juuri tarkoitettu virkistymistä, hiljentymistä, rukousta ja Jumalan sanan tutkistelua varten.
Kolmas käsky kehoittaa meitä: ”Muista pyhittää lepopäivä”.
Suurelle illallisille kutsutut laiminlöivät siis tämän Jumalan antaman käskyn.
Miten niin tuttua tänäänkin.
Suurinakin juhlapyhinä saattaa ostoskeskukset (Nythän kaupat saavat olla auki pyhisinkin) olla tupaten täynnä ihmisiä , mutta kirkot ja rukoushuoneet ammottavat tyhjyyttään. Herää todellakin kysymys: Mikä ihmisille on tärkeintä elämässä?
Suurten illallisten isäntä suuttui kovasti (j. 21), kun sai kuulla, että ”omat” kieltäytyivät tulemasta illallisille.
Niinpä hän lähettää palvelijat kutsumaan kaupungin kaduilta ja kujilta köyhät, raajarikot, sokeat ja rammat ja tuomaan sisälle juhliin.
Ja kun tilaa jäi, niin kutsuttiin vielä teillä ja aitovierilläkin olevia sisään.
Heille kelpasi kutsu.
Lainaan Katekismustamme:
”Elämämme kallein asia on Jumalan ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen tunteminen ja Jumalan lapseksi pääseminen.”
”Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan, niin myös kaikki tämä teille annetaan” (Matt. 6:33).
Niin. Onko meillä tämä järjestys elämässämme?- to..
"Lepopäivähän on juuri tarkoitettu virkistymistä, hiljentymistä, rukousta ja Jumalan sanan tutkistelua varten. "
Sabatti on vanhimpia Israelin uskonnon erityispiirteitä. se oli olemassa aikaan jolloin vain harvoilla oli lukutaito vain eliitillä (hallintovirkamiehet, temppelipapisto) eikä ollut tekstejäkään luettaviksi edes temppelissä ja ainoa jumalanpalvelusmuoto oli eläinuhrit. Mihin ja miksi muinaisessa lähi-idässä olisi hiljennytty - ei sellaista tapaa ollut.
Sapatti piti viettää ilman "yhtäkään askaretta" muuten voi seurata kuolemantuomio. Siirrät jatkuvasti myöhempiä länsimaisen elämän piirteitä aikaan ja paikkaan johon ne eivät kuuluneet. Sapattikäsky ei ollut lepopäivän pyhityskäsky, käännös on päin mäntyä eikä käsky ollut muille kuin israelilaisille ja heidän keskuudessaan tiettyyn aikaan eläneille. - Näin on!
to.. kirjoitti:
"Lepopäivähän on juuri tarkoitettu virkistymistä, hiljentymistä, rukousta ja Jumalan sanan tutkistelua varten. "
Sabatti on vanhimpia Israelin uskonnon erityispiirteitä. se oli olemassa aikaan jolloin vain harvoilla oli lukutaito vain eliitillä (hallintovirkamiehet, temppelipapisto) eikä ollut tekstejäkään luettaviksi edes temppelissä ja ainoa jumalanpalvelusmuoto oli eläinuhrit. Mihin ja miksi muinaisessa lähi-idässä olisi hiljennytty - ei sellaista tapaa ollut.
Sapatti piti viettää ilman "yhtäkään askaretta" muuten voi seurata kuolemantuomio. Siirrät jatkuvasti myöhempiä länsimaisen elämän piirteitä aikaan ja paikkaan johon ne eivät kuuluneet. Sapattikäsky ei ollut lepopäivän pyhityskäsky, käännös on päin mäntyä eikä käsky ollut muille kuin israelilaisille ja heidän keskuudessaan tiettyyn aikaan eläneille.ihana elää. Sapattikäsky ei kuulu sinulle To, mutta lepopäivän pyhittäminen kuuluu, joten ei tuosta sapattikäskystä kannata niin väitellä. Sapatin aika on ollut ja mennyt, mutta nyt on sapatti, joka on lepo- ja ilopäivä, ei kuoleman rangaistuksen uhalla vietettävä lain alla oleva päivä, vaan ilon ja rauhan päivä, joka on annettu ihmiselle vapaudeksi työstä.
- x-hirvas
Näin on! kirjoitti:
ihana elää. Sapattikäsky ei kuulu sinulle To, mutta lepopäivän pyhittäminen kuuluu, joten ei tuosta sapattikäskystä kannata niin väitellä. Sapatin aika on ollut ja mennyt, mutta nyt on sapatti, joka on lepo- ja ilopäivä, ei kuoleman rangaistuksen uhalla vietettävä lain alla oleva päivä, vaan ilon ja rauhan päivä, joka on annettu ihmiselle vapaudeksi työstä.
työväenliikettä ja ammattiyhdistystä, jotka ovat ajaneet 5 päivän työviikon sekä työehtosopimuksissa työajat. Jumala antoi vanhan liiton käskynä silloisille gryndereille määräyksen, että orjienkin pitää saada joskus levätä. Siksi määrättiin sapatin vietto lepopäiväksi työstä, ja se laki koski vain israelilaisia.
- niin.
x-hirvas kirjoitti:
työväenliikettä ja ammattiyhdistystä, jotka ovat ajaneet 5 päivän työviikon sekä työehtosopimuksissa työajat. Jumala antoi vanhan liiton käskynä silloisille gryndereille määräyksen, että orjienkin pitää saada joskus levätä. Siksi määrättiin sapatin vietto lepopäiväksi työstä, ja se laki koski vain israelilaisia.
Toiset kiittää Herraa sapatista ja toiset kiittää työväenyhdistystä, että saa viettää vapaata työstään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433504Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4372944Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan222801Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!831867- 871497
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541370- 921145
- 1011117
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs721113Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.31930