Ilosanoma

Kertomus:

Kävin pari vuotta sitten Seurasaaressa, oli jo syyskuu ja saaren oravat olivat kovasti pähkinöiden perään, sillä kesän ylitarjonta oli jo muuttunut syksyn puutteeksi.

Annoin yhdelle oravalle pähkinän, jonka se tuli hakemaan kädestäni.

Orava kiitti minua saksaksi, oli varmaan oppinut joltain turistilta.

Aluksi hieman hämmästyin oravan kielitaitoa, mutta sitten ajattelin, ettei jumalalle mikään ole mahdotonta!

Tehtävä:

Pystyttekö ymmärtämään, mikä kertomuksessani oli totta ja mikä sepitettyä (valetta).

Jatkotehtävä:

Pystyttekö ymmärtämään mikä raamatussa on totta ja mikä sepitettyä.

23

272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raamatussa kun herra antoi aasille kyvyn puhua, sitä ei hämmästelty, vaan käytiin lyhyt keskustelu aasin kanssa. :D

      • Mutta kun minä en puhu saksaa.


      • Kössönöm


      • Kössönöm kirjoitti:

        että orava puhu saksaai? Vai ymmärrätkö kuitenkin kuulemasi, vaikket itse puhukaan?

        Ymmärrätkö ranskaa?

        http://www.youtube.com/watch?v=SP65V4AoFyA&feature=related

        Eikös "Geizhals, haben Sie eine Tüte Erdnüsse und geben Sie mir nur ein." tarkoita jotain sellaista kuin "Kiitos paljon, vien tämän heti pennuilleni".


      • Kössönöm
        Phoebus kirjoitti:

        Eikös "Geizhals, haben Sie eine Tüte Erdnüsse und geben Sie mir nur ein." tarkoita jotain sellaista kuin "Kiitos paljon, vien tämän heti pennuilleni".

        Saituri, onko sinulla pussillinen maapähkinöitä ja annat minulle vain yhden!


      • :) salamannopea sopeutuminen uuteen tilanteeseen. Luulisi että edes pieni 30 sekunnin hiljaisuus olisi ennen aasille vastaamista ollut..


      • miksi niin olisi?

        Epäilen että orava ei puhunut mitään Saksaa, mutta Raamattu on erittäin viisas kirja, jonka sanomaan minä uskon.


    • beenthere

      Orava ei totisesti puhunut saksaa, koska orava, pienenä pehmoisena olentona olisi puhunut ranskaa, paljon pehmeämpää kieltä.
      Jumala ei saanut tuota aikaiseksi, koska silloin orava olisi puhunut ranskaa.
      Sinä et ajatellut, että Jumalalle mikään ei ole mahdotonta, koska silloin orava olsi puhunut ranskaa. Koska sitä ei tapahtunut, ei noista asioista mitään tapahtunut.
      Mutta voithan sinä aina itsesi iloksi kuvitella, että noin kävi. Se antaa kuulemma ison ilon ja turvan kun pitää satuja totena. Kuvittelussa on se hyvä puoli, että sen voi lopettaa kun on kuvitellut tarpeeksi ja palata oikeaan arkeen ja todellisuuteen.
      Olen kyllä kuullut ihmisistä jotka jäävät lopun elämäkseen näihin kuvitelmiin.

      • ?

        Mistä muuten ateistit puhuisivat jos kävisi niin että maailmassa olisi vain täysjärkisiä kuten varmaan itseänne nimitätte. Olisiko silloin menneet kahelit päivittelyn kohteena vai mitä?

        Vai pitäisikö jonkun perustaa uusi uskonto jotta taas riittäisi jutusteltavaa?


      • Taisikin olla itsensä beelsebubin tekosia.

        Orava muka kohteliaana lausui: "Danke schön, Herr.", mutta ajatteli saatanallisessa sielussansa: "Blizkrieg, teuffel, achtung spitfire, schweinehund!"

        Olisihan minun jo kielivalinnasta tuo pitänyt ymmärtää.


      • beenthere
        ? kirjoitti:

        Mistä muuten ateistit puhuisivat jos kävisi niin että maailmassa olisi vain täysjärkisiä kuten varmaan itseänne nimitätte. Olisiko silloin menneet kahelit päivittelyn kohteena vai mitä?

        Vai pitäisikö jonkun perustaa uusi uskonto jotta taas riittäisi jutusteltavaa?

        Kyky pitää hauskaa on merkki älykkyydestä. Se nimittäin vaatii mielikuvitusta ja kykyä hahmottaa asioita. Se vaatii myös kykyä erottaa tosi leikistä. Tällainen on siis erittäin kehittävää.


      • beenthere
        Phoebus kirjoitti:

        Taisikin olla itsensä beelsebubin tekosia.

        Orava muka kohteliaana lausui: "Danke schön, Herr.", mutta ajatteli saatanallisessa sielussansa: "Blizkrieg, teuffel, achtung spitfire, schweinehund!"

        Olisihan minun jo kielivalinnasta tuo pitänyt ymmärtää.

        Huomaan, että Korkkarit kuuluu sinunkin kirjallisuuskokoelmaan. Hyvää kielenopiskelukirjallisuutta.
        Mutta niin kuin nyt huomaat, valitsit ihan väärän kielen. Olisit laittanut sen oravan edes puhumaan vaikkapa espanjaa, niin tehtävä olisi ollut jo haastava.


      • syynä ateismi
        Phoebus kirjoitti:

        Taisikin olla itsensä beelsebubin tekosia.

        Orava muka kohteliaana lausui: "Danke schön, Herr.", mutta ajatteli saatanallisessa sielussansa: "Blizkrieg, teuffel, achtung spitfire, schweinehund!"

        Olisihan minun jo kielivalinnasta tuo pitänyt ymmärtää.

        Jos kuulit oravan puhuvan, ja olet atesti, mene tutkituttamaan kuuppasi!


      • syynä ateismi kirjoitti:

        Jos kuulit oravan puhuvan, ja olet atesti, mene tutkituttamaan kuuppasi!

        Mutta jos en olisi ateisti, oravan puhuminen olisi normaalia?


      • ? kirjoitti:

        Mistä muuten ateistit puhuisivat jos kävisi niin että maailmassa olisi vain täysjärkisiä kuten varmaan itseänne nimitätte. Olisiko silloin menneet kahelit päivittelyn kohteena vai mitä?

        Vai pitäisikö jonkun perustaa uusi uskonto jotta taas riittäisi jutusteltavaa?

        >>Vai pitäisikö jonkun perustaa uusi uskonto jotta taas riittäisi jutusteltavaa?


    • Kössönöm

      meillä päin ne puhuvat turkua.

    • Orava kiitti saksaksi, koska annettu pähkinä oli saksanpähkinä. Olisit antanut ranskanleipää tai turkinpippureita, olisit kuullut ranksaa tai turkkia. Tai kiinantossut - > kiinaa.

      Toinen mahdollisuus olisi, että täällä meilläpäin toimiva puutarhatarvikeliikkeen myyjä Tommi Orava (etunimi muutettu) on tullut syömään kädestäsi ja sen jälkeen puhunut kielillä taikka mahdollisesti aivastanut.

      • Aatteleppaite2.0

        väkevä todistus,että saksanpähkinä,ylitetty olkoon Jeshua Hamrasricasmarakatti;)


      • Niitä turkinpippureita pitää kokeilla.

        Saattaa tulla väkevää todistusta oravalta, kun niitä maistaa.


    • missx ei kirj.

      Kaikki muu on totta mutta tuo että PÄHKINÄT olisivat ollut loppu syyskuussa on puppua. Suomessa kun ei kasva kasveja jotka tuottavat pähkinöitä. Saksaa puhuvia oravia olen tavannut monesti. *krrrhg krrrrhg squiiii*

    • Aatteleppaite2.0

      Tiku vai Taku?
      Siitä tulikin mieleeni vitsi,Tiku ja Taku istuskelivat puun oksalla ja Taku kaivoi tikulla pyllyään.

      • siinä sulle pähkinä

        Onko Aku Ankka sorsa, kana vai ankka?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      134
      2162
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      377
      1624
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      21
      1260
    4. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      227
      1186
    5. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      109
      1019
    6. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      125
      994
    7. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      94
      973
    8. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      55
      948
    9. Herätänkö minä sinut itkullani nainen

      Kysyn tässä kun kaipuun aallot lyövät ylitseni ja ihmettelen missä olet toivoessani, että olisit tässä vierelläni. On va
      Ikävä
      25
      868
    10. Vastaa nyt kun kuitenkin valvot!

      Vai pelkäätkö että miehesi herää? Ppm:lle 😉
      Ikävä
      111
      828
    Aihe