Orapihlaja-idan kasvattaminen

Epätietoinen taimi

Rivitaloasuntomme orapihlaja-aidat molemmin puolin tonttia olivat ruman näköisiä ja aidoissa oli aukkoja. Päätimme leikata aidat alas ja kaivaa pois juuria myöten toukokuussa. Istutimme tilalle uudet taimet ja lyhensin ne n. 20cm pituisiksi. Olen kastellut ja lannoittanut taimia, mutta vieläkään nyt yli kuukauden päästä eivät taimet ole alkaneet vihertää ollenkaan. Mitä voisin tehdä? Taimien väli on 25cm.

1

508

Vastaukset 1

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siiri#3

Kesän alku on ollut melko kylmää ja kasvukausi hyrähtänyt hitaasti käyntiin, mutta kyllä tässä vaiheessa pitäisi teilläkin taimet jo vihertää.

Orapihlaja on hidassyttöinen kasvi ja yllättävän kranttu maaperän suhteen. Se tykkää savimaasta ja siis kosteudesta, joten jos teidän entinen aita oli ruma ja aukkoinen saattaisiko se johtua siitä, ettei se vanhakaan aita pystynyt kauniiksi edes kasvamaan? Sillä orapihalaja-aitahan on viihtyessään nätti ja lehtevä ja hoitamattomanakin kasvaa reuhuaa ympäriinsä.

Lannoittaminen on turhaa, jos käytitte istutuksessa uutta multaa. Niissä on yleensä ravintoaineita jo valmiina ja taimen lannoitus voi jopa tappaa kasvin, mutta lannoituksen siis täytyy olla voimakasta aiheuttaakseen taimelle vahinkoa. Vesi on tärkeää istutusvaiheessa ja taimen kasvaessa.

Ota ihmeessä yhteyttä taimet myyneeseen liikkeeseen. Ota myös kuva ja näytä sekin heille, niin saat kenties neuvoteltua uudet taimet. Jokin selitys sinun täytyy kuitenkin liikkeestä saada.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yli 3 Vuotta sinä jaksoit

ja yrititit ottaa selvää minusta. Aika hämmästyttävää. Naiselle.
      Ikävä
      91
      1497
    2. Mikä on viimeinen

este joka vielä pitää sinut ja kaivattusi erillään?
      Ikävä
      83
      1032
    3. Näin kaivattuni viimeksi...

...? Se tuntui kuin... ?
      Ikävä
      67
      927
    4. Miksi kumppaniehdokkaan oma elämä on teille ongelma?

Täällä monesti kuulee vaatimuksia siitä, että kumppaniehdokkaalla ei saisi olla lemmikkejä, lapsia, kavereita, eksiä, su
      Sinkut
      361
      871
    5. Oikea nainen

On äärimmäisen naisellinen, pienikokoinen, kapeaharteinen, pienet kapeat kasvot, paksut huulet, kauniit hiukset, upeat t
      Sinkut
      173
      856
    6. Harmi että välimme

Menivät niin solmuun.
      Ikävä
      92
      783
    7. Olen pahoillani mies ihan kaikesta

Et sinä ole edes tehnyt mitään väärää. Eihän kenestäkään ole pakko tykätä. Pyydän anteeksi kaikkea häiriköintiä, joka on
      Ikävä
      61
      605
    8. Se ei silloin ollut sattumaa

vaan tarkkaan suunniteltu juttu. 🪤
      Ikävä
      63
      576
    9. Hei sinä rakas mies.

Milloinkaan kohdataan? Toivottavasti pian....❤️
      Ikävä
      36
      531
    10. Minä olen käyttänyt mustan magian riittejä ja taikoja aiheuttaakseni epäonnea ja pahaa joillekin

Ne jutut on toimineet. Olen harjoittanut tätä parisenkymmentä vuotta
      Ikävä
      128
      517
    Aihe