Takasumari

Takasumari

Takasumuvalon kytkentä päiväajovalojen kanssa kiinnostaa.
Laki käsittääkseni edellyttää takasumarin käytölle, että ajovalojen
on oltava päällä sumuvaloa käytettäessä. Ajovalojahan ovat:
- Etusumuvalot
- Lähivalot
- Kaukovalot
- Päiväajovalot

Tarve takasumuvalolle on päiväajovaloilla ajettaessa
kun vesi tai pöllyävä lumi nousee pilveksi haitaten auton havaittavuutta.
Miten olette kytkeneet takasumarin jälkiasennettujen päiväajovalojen
kanssa?

Vain fakta kiinnostaa, onko tullut sanomista poliiseilta. Nimittäin tuo
tieto on hakusassaan myös monella katsastusinsinöörillä, ei tahdo saada
selkeää vastausta. Aina sotketaan mukaan huomiovalot.

24

2073

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • . . .

      Päiväajovaloilla huomiovaloja vai automaattisesti syttyviä lähivaloja? Jos huomiovaloja, niin kaippa sinne pitäisi laittaa oma katkaisija sumarille.

      • Takasumari

        En tarkoittanut, vaan nimen omaan päiväajovaloja DRL
        tulevan direktiivin mukaisesti. Euroovan alueella tulevat
        pakollisiksi uusissa autoissa muistaakseni jo 2011 vuoden
        alusta.

        Huomiovalot ovat jo mennyttä aikaa ja onkin väärin
        verrata niitä RL hyväksyttyihin päiväajovaloihin. Se on
        selvää, että jonkinlainen katkaisija aina tarvitaan, mutta
        miten kytketään. En tarkoita mitään ohjetta, mistä navasta
        mihin, vaan saako takasumuvalo palaa DRL:n kanssa.


      • . . .
        Takasumari kirjoitti:

        En tarkoittanut, vaan nimen omaan päiväajovaloja DRL
        tulevan direktiivin mukaisesti. Euroovan alueella tulevat
        pakollisiksi uusissa autoissa muistaakseni jo 2011 vuoden
        alusta.

        Huomiovalot ovat jo mennyttä aikaa ja onkin väärin
        verrata niitä RL hyväksyttyihin päiväajovaloihin. Se on
        selvää, että jonkinlainen katkaisija aina tarvitaan, mutta
        miten kytketään. En tarkoita mitään ohjetta, mistä navasta
        mihin, vaan saako takasumuvalo palaa DRL:n kanssa.

        Vaa katkasijan sen verran piiloo ettei katsastuksessa huomaa :) Aken sivuilta en löytäny mainintaa ainakaa..


      • Takasumari
        . . . kirjoitti:

        Vaa katkasijan sen verran piiloo ettei katsastuksessa huomaa :) Aken sivuilta en löytäny mainintaa ainakaa..

        Eipä sinusta tunnu apua olevan kun laittomuuksia ehdottelet.
        Jos on sallittua, niin kytkimen pitää olla näkyvissä.

        On se kummaa, kun joillakin on se käsitys, että kaikki on sallittua,
        kunhan ei jää kiinni. Pitää muistaa, että laki tulee ensin ja jos se
        on typerä tai enemmistön mielestä väärin, niin se pitää muuttaa.


      • The mousetrap
        Takasumari kirjoitti:

        En tarkoittanut, vaan nimen omaan päiväajovaloja DRL
        tulevan direktiivin mukaisesti. Euroovan alueella tulevat
        pakollisiksi uusissa autoissa muistaakseni jo 2011 vuoden
        alusta.

        Huomiovalot ovat jo mennyttä aikaa ja onkin väärin
        verrata niitä RL hyväksyttyihin päiväajovaloihin. Se on
        selvää, että jonkinlainen katkaisija aina tarvitaan, mutta
        miten kytketään. En tarkoita mitään ohjetta, mistä navasta
        mihin, vaan saako takasumuvalo palaa DRL:n kanssa.

        Jos taaksepäin on huono näkyvyys, niin silloin pitää auton takavalojen palaa. Jos DRL-valosi on kytketty niin etteivät takavalot pala ollenkaan, niin ei ole laillista pitää takana pelkkää sumuvaloa. Syy on ihan yksinkertainen ja mainittu lakiteksitissä.

        " 36 §
        Valojen käyttö ajettaessa

        Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. (7.5.1997/414)

        Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään."

        Siis, jos näkyvyys on huonontunut jostain syystä niin autoon pitää kytkeä oikeat ajovalot. Aika selkeästi tuo on sanottu. Autossa on valokatkaisin ja kuljettajan tehtävä on huolehtia että valot palavat kelin mukaan, ei se sen ihmeellisempää ole. Jos keli estää DRL-valoilla ajon, niin sitten se estää.

        DRL = daytime running lights, siis päiväajovalot. Päivällä tässä varmaan tarkoitetaan päivänvaloa, jossa näkyvyys on joka suuntaan esteetön.

        Tässä onkin suomalaisilla opettelemista. Ennen pidettiin kaikki valot päällä sumareita myöten kelillä kun kelillä. Jatkossa ei haluttaisi pitää mitään muita kuin DRL-valot päällä ja takaa tulevat saavat ylimääräisiä sydämentykytyksiä kun autoja ilmestyy "tyhjästä" eteen.

        Suomi muuten vastusti kyseistä direktiiviä ettei takavalojen tarvitse palaa ja ihan syystä kun otetaan huomioon suomen pitkä ja pimeä talvi, sekä runsaat sateet.


      • Takiasumari
        The mousetrap kirjoitti:

        Jos taaksepäin on huono näkyvyys, niin silloin pitää auton takavalojen palaa. Jos DRL-valosi on kytketty niin etteivät takavalot pala ollenkaan, niin ei ole laillista pitää takana pelkkää sumuvaloa. Syy on ihan yksinkertainen ja mainittu lakiteksitissä.

        " 36 §
        Valojen käyttö ajettaessa

        Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. (7.5.1997/414)

        Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään."

        Siis, jos näkyvyys on huonontunut jostain syystä niin autoon pitää kytkeä oikeat ajovalot. Aika selkeästi tuo on sanottu. Autossa on valokatkaisin ja kuljettajan tehtävä on huolehtia että valot palavat kelin mukaan, ei se sen ihmeellisempää ole. Jos keli estää DRL-valoilla ajon, niin sitten se estää.

        DRL = daytime running lights, siis päiväajovalot. Päivällä tässä varmaan tarkoitetaan päivänvaloa, jossa näkyvyys on joka suuntaan esteetön.

        Tässä onkin suomalaisilla opettelemista. Ennen pidettiin kaikki valot päällä sumareita myöten kelillä kun kelillä. Jatkossa ei haluttaisi pitää mitään muita kuin DRL-valot päällä ja takaa tulevat saavat ylimääräisiä sydämentykytyksiä kun autoja ilmestyy "tyhjästä" eteen.

        Suomi muuten vastusti kyseistä direktiiviä ettei takavalojen tarvitse palaa ja ihan syystä kun otetaan huomioon suomen pitkä ja pimeä talvi, sekä runsaat sateet.

        Suomella on edessään valomääräyksien ajanmukaistaminen. Muistan hyvin virkamiehen lausunnon, että lisäjarruvalo hyväksytään vain hänen kuolleen ruuminsa yli.

        Päivävalojen tarkoitus on, että ajoneuvo erottuu hyvin valoisana aikana. Ihmettelen yllätyksenä
        tulevia autoja. Fakta on, että auton perä näkyy aina ennen kuin takavalot niin kirkkaalla säällä kuin
        veden tai lumen pöllytessä. Ne on tarkoitettu selkeälle säälle pimeäajoon. Lienet seurannut Formuloita.
        Ei niisä ole ajovaloja, mutta on hyvin näkyvä punainen takavalo. Sama tilanne on moottori- ja maanteillä,
        ajettaessa sateella. Päiväajovalot erottuvat paljon tehokkaammin kuin puolikkaat tai etusumarit. Pitkillä
        ajaminen on tuossa tilanteessa edesvastuutonta.

        Mutta kysymys oli, tai ainakin sen rivien välistä näkee, miten viranomaiset käytännössä suhtautuvat
        asiaan. Selvän vastauksen saaminen lienee mahdotonta, ennen kuin asetus muutetaan. Sitten heidän
        tulkintaansa ei enää tarvitakkaan. Esim. miten on uusissa Mersuissa sumuvalo kytketty päiväajovalojen
        kanssa.


      • Juusto...
        The mousetrap kirjoitti:

        Jos taaksepäin on huono näkyvyys, niin silloin pitää auton takavalojen palaa. Jos DRL-valosi on kytketty niin etteivät takavalot pala ollenkaan, niin ei ole laillista pitää takana pelkkää sumuvaloa. Syy on ihan yksinkertainen ja mainittu lakiteksitissä.

        " 36 §
        Valojen käyttö ajettaessa

        Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. (7.5.1997/414)

        Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään."

        Siis, jos näkyvyys on huonontunut jostain syystä niin autoon pitää kytkeä oikeat ajovalot. Aika selkeästi tuo on sanottu. Autossa on valokatkaisin ja kuljettajan tehtävä on huolehtia että valot palavat kelin mukaan, ei se sen ihmeellisempää ole. Jos keli estää DRL-valoilla ajon, niin sitten se estää.

        DRL = daytime running lights, siis päiväajovalot. Päivällä tässä varmaan tarkoitetaan päivänvaloa, jossa näkyvyys on joka suuntaan esteetön.

        Tässä onkin suomalaisilla opettelemista. Ennen pidettiin kaikki valot päällä sumareita myöten kelillä kun kelillä. Jatkossa ei haluttaisi pitää mitään muita kuin DRL-valot päällä ja takaa tulevat saavat ylimääräisiä sydämentykytyksiä kun autoja ilmestyy "tyhjästä" eteen.

        Suomi muuten vastusti kyseistä direktiiviä ettei takavalojen tarvitse palaa ja ihan syystä kun otetaan huomioon suomen pitkä ja pimeä talvi, sekä runsaat sateet.

        Jos takana on huono näkyvyys, niin silloin pitää olla päällä
        takasumuvalo. Eivät ne takavalot minnekään näy kuin pimeällä,
        eivätkä silloinkaan kun vesi ja lumi pöllyää.


      • . . .
        Takasumari kirjoitti:

        Eipä sinusta tunnu apua olevan kun laittomuuksia ehdottelet.
        Jos on sallittua, niin kytkimen pitää olla näkyvissä.

        On se kummaa, kun joillakin on se käsitys, että kaikki on sallittua,
        kunhan ei jää kiinni. Pitää muistaa, että laki tulee ensin ja jos se
        on typerä tai enemmistön mielestä väärin, niin se pitää muuttaa.

        Mä sitä tosissani tarkottanu (etkö huomannu hymiötä?). Eikö sulla pala takavalot päivävalojen kanssa vai?? Mulla palaa parkit (Hella 6w halogen) huomiovalojen kanssa edessä ja takana.. Takasumarin saa päälle ku laittaa ajovalot päälle ensin. Kysy Akelta suoraan miten asia on.


      • Takasumari
        . . . kirjoitti:

        Mä sitä tosissani tarkottanu (etkö huomannu hymiötä?). Eikö sulla pala takavalot päivävalojen kanssa vai?? Mulla palaa parkit (Hella 6w halogen) huomiovalojen kanssa edessä ja takana.. Takasumarin saa päälle ku laittaa ajovalot päälle ensin. Kysy Akelta suoraan miten asia on.

        Ei pala eikä tule palamaan takavalot päiväajovalojen kanssa. Sinun kytkentäsi
        on laiton, sillä huomiovalojen kanssa eivät etuvalot saa palaa. Ei ollut tarkoitus
        keskustella huomiovaloista. Etkä oikein miellä koko päivävaloasiaa joten jätetään
        se tähän.


      • . . .
        Takasumari kirjoitti:

        Ei pala eikä tule palamaan takavalot päiväajovalojen kanssa. Sinun kytkentäsi
        on laiton, sillä huomiovalojen kanssa eivät etuvalot saa palaa. Ei ollut tarkoitus
        keskustella huomiovaloista. Etkä oikein miellä koko päivävaloasiaa joten jätetään
        se tähän.

        Saa ja tulee palamaan, katsatuksessa ei sanottu ainakaa mitään ! mikä ero on päiväajovaloilla ja huomiovaloilla?


      • akea kukenut
        . . . kirjoitti:

        Saa ja tulee palamaan, katsatuksessa ei sanottu ainakaa mitään ! mikä ero on päiväajovaloilla ja huomiovaloilla?

        Lueppa itse sieltä aken sivuilta. On selvästi sanottu, että etuvalot eivät saa
        palaa huomiovalojen kanssa. Eivät ne katsastajat tunnu tietävän uusia valoasioita.


      • se vaan on
        The mousetrap kirjoitti:

        Jos taaksepäin on huono näkyvyys, niin silloin pitää auton takavalojen palaa. Jos DRL-valosi on kytketty niin etteivät takavalot pala ollenkaan, niin ei ole laillista pitää takana pelkkää sumuvaloa. Syy on ihan yksinkertainen ja mainittu lakiteksitissä.

        " 36 §
        Valojen käyttö ajettaessa

        Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. (7.5.1997/414)

        Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään."

        Siis, jos näkyvyys on huonontunut jostain syystä niin autoon pitää kytkeä oikeat ajovalot. Aika selkeästi tuo on sanottu. Autossa on valokatkaisin ja kuljettajan tehtävä on huolehtia että valot palavat kelin mukaan, ei se sen ihmeellisempää ole. Jos keli estää DRL-valoilla ajon, niin sitten se estää.

        DRL = daytime running lights, siis päiväajovalot. Päivällä tässä varmaan tarkoitetaan päivänvaloa, jossa näkyvyys on joka suuntaan esteetön.

        Tässä onkin suomalaisilla opettelemista. Ennen pidettiin kaikki valot päällä sumareita myöten kelillä kun kelillä. Jatkossa ei haluttaisi pitää mitään muita kuin DRL-valot päällä ja takaa tulevat saavat ylimääräisiä sydämentykytyksiä kun autoja ilmestyy "tyhjästä" eteen.

        Suomi muuten vastusti kyseistä direktiiviä ettei takavalojen tarvitse palaa ja ihan syystä kun otetaan huomioon suomen pitkä ja pimeä talvi, sekä runsaat sateet.

        > Suomi muuten vastusti kyseistä direktiiviä ettei takavalojen tarvitse palaa ja ihan syystä kun otetaan huomioon suomen pitkä ja pimeä talvi, sekä runsaat sateet.

        No sehän on selvä. On täällä vastustettu myös takasumuvaloa ja lisäjarruvaloja. Viimeeksimainitun kohdalla eräs vakuuttavimmista perusteluista oli "takanatulija voi luulla auton syttyneen tuleen". Eli aikanaan nämä piti deletoida tuontiautoista .... ja nyt ovatkin pakolliset.

        Näillä näytöillä en luota tippaakaan kotimaisten asiantuntijoiden järkeen, vaan on ihan hyvä, että fiksummat laativat säännöt. Muuten täällä mentäisiin taatusti vanhoilla nikseillä eli kaikenmaailman kulmavalot, kääntyvät ajovalot ja varmaan xenonitkin yms. "hömpötykset" olisivat kiellettyjä, koska sellaisia ei ollut 70-luvullakaan.


      • samoin uskottavuus
        akea kukenut kirjoitti:

        Lueppa itse sieltä aken sivuilta. On selvästi sanottu, että etuvalot eivät saa
        palaa huomiovalojen kanssa. Eivät ne katsastajat tunnu tietävän uusia valoasioita.

        Hohhoi. Mies sössöttää jostain huomiovaloista, joten ei ole paljoa painoarvoa puheilla.

        Kun kerran menee päiväajovalot ja huomiovalot sekaisin, tuskin osaat tehdä eroa etu- (kansanomaisesti parkkivalot) ja lähivalojenkaan välille.

        Tästä saako etu- ja takavalot (siis "parkit") palaa vai eikö saa on ollut ristiriitaista ohjetta & tulkintaa (koska se asetustekstikin on hirveää kapulakieltä) ja ainakin jokin aika sitten oli järjen ääni vallalla ts. molemmat ratkaisut sallittiin.

        Mutta sellaisiakin reunaehtoja on tullut vastaan, että takavalojen kanssa pitää myös rekisterikilven valon palaa mittaristossa täytyy olla jokin merkkivalo, joka ilmaisee takavalojen olevan päällä. Tällaiseksi merkkivaloksi kelpaa myös mittarivalaistuksen päälläolo. Eli uusien autojen tyylinen DRL takavalot, mutta mittarivalot pimeänä ei ihan helpolla vanhaan onnistukaan. Ja laiton voi myös olla auto, jossa mittarivalot sammuvat automaattisesti valoisalla säällä.

        Alkup. kysyjälle vastaan puolestaan, että kytkettäessä takasumuvalo siten, että sen saa päälle vain ajovalojen ollessa kytkettynä, et ainakaan tee virhettä. DRL takasumari on vähän outo = asetuksen hengen vastainen yhdistelmä (hyvään näkyvyyteen huonoon näkyvyyteen tarkoitetut valot päällä samanaikaisesti), vaikkei sitä olisikaan ymmärretty nimenomaisesti kieltää.


      • samoin uskottavuus kirjoitti:

        Hohhoi. Mies sössöttää jostain huomiovaloista, joten ei ole paljoa painoarvoa puheilla.

        Kun kerran menee päiväajovalot ja huomiovalot sekaisin, tuskin osaat tehdä eroa etu- (kansanomaisesti parkkivalot) ja lähivalojenkaan välille.

        Tästä saako etu- ja takavalot (siis "parkit") palaa vai eikö saa on ollut ristiriitaista ohjetta & tulkintaa (koska se asetustekstikin on hirveää kapulakieltä) ja ainakin jokin aika sitten oli järjen ääni vallalla ts. molemmat ratkaisut sallittiin.

        Mutta sellaisiakin reunaehtoja on tullut vastaan, että takavalojen kanssa pitää myös rekisterikilven valon palaa mittaristossa täytyy olla jokin merkkivalo, joka ilmaisee takavalojen olevan päällä. Tällaiseksi merkkivaloksi kelpaa myös mittarivalaistuksen päälläolo. Eli uusien autojen tyylinen DRL takavalot, mutta mittarivalot pimeänä ei ihan helpolla vanhaan onnistukaan. Ja laiton voi myös olla auto, jossa mittarivalot sammuvat automaattisesti valoisalla säällä.

        Alkup. kysyjälle vastaan puolestaan, että kytkettäessä takasumuvalo siten, että sen saa päälle vain ajovalojen ollessa kytkettynä, et ainakaan tee virhettä. DRL takasumari on vähän outo = asetuksen hengen vastainen yhdistelmä (hyvään näkyvyyteen huonoon näkyvyyteen tarkoitetut valot päällä samanaikaisesti), vaikkei sitä olisikaan ymmärretty nimenomaisesti kieltää.

        Toivottavasti ei kielletäkkään, jos se nytkään on sallittua tuo
        päiväajovalojen ja takasumuvalon yhtäaikainen käyttö.
        Katsastaja kyllä hyväksyi autossani kytkennän; kaikki muu pimeänä,
        mutta päiväajovalot päällä. Ei huomannut vaatia edes kabinin
        merkkivaloa, mutta vaatii kyllä seuraavilta.

        Nehän ovat yhdessä todelliset täsmävalot aurinkoinen talvipäivä
        ja vitilunta tiellä. On samanaikaisesti hyvä näkyvyys eteen ja
        olematon taakse. Auton perä näkyy ennen kuin takavalot, mutta
        se paljon vihattu sumari näkyy takuuvarmasti ennen autoa.

        Tunnistettavuuden takia teoriassa rekkarin valo tulisi olla päällä,
        mutta se ei auta käytännössä mitään umpeen muurautuneen
        kilven lukemisessa.

        Tahtoo vaan olla sillä lailla, että yleensä autoasioista, verotus
        mukaanlukien, virkamietet luulevat olevansa jumalia ja tekevät
        mahdollisimman vähän, ettei vaan tule tehtyä virhettä. Mutta
        tekevätkin tietämättään munauksia, kun eivät seuraa kehitystä.


      • The mousetrap
        se vaan on kirjoitti:

        > Suomi muuten vastusti kyseistä direktiiviä ettei takavalojen tarvitse palaa ja ihan syystä kun otetaan huomioon suomen pitkä ja pimeä talvi, sekä runsaat sateet.

        No sehän on selvä. On täällä vastustettu myös takasumuvaloa ja lisäjarruvaloja. Viimeeksimainitun kohdalla eräs vakuuttavimmista perusteluista oli "takanatulija voi luulla auton syttyneen tuleen". Eli aikanaan nämä piti deletoida tuontiautoista .... ja nyt ovatkin pakolliset.

        Näillä näytöillä en luota tippaakaan kotimaisten asiantuntijoiden järkeen, vaan on ihan hyvä, että fiksummat laativat säännöt. Muuten täällä mentäisiin taatusti vanhoilla nikseillä eli kaikenmaailman kulmavalot, kääntyvät ajovalot ja varmaan xenonitkin yms. "hömpötykset" olisivat kiellettyjä, koska sellaisia ei ollut 70-luvullakaan.

        Aina ei ole hyvä olla ensimmäisenä hyväksymässä kaikkea mitä markkinamiehet tyrkyttävät.

        Joo kyllähän ne ensimmäiset (kielletyt) jarruvalot saivatkin auton kabiinin loistamaan punaisena kun oli asennettu hattuhyllylle tankoon. Helvetin hyvä että tuossakin oltiin tiukkana ja nyt kun lisäjarruvalo on pakollinen, niin sen paikka on myös järkevä. Kaikenmaailman nikkari niilojen viritykset loistavat poissaolollaan.

        Kulmavalot ovat oikein turhuuden turhuudet ja saavat itsessä aikaan lähinnä säälin sekaista myötähäpeää kun kirkkaalla kelillä valot syttyilevät ja sammuilevat, ja ihan turhaan. Varmaankin kerran vuodessa käännyttäessä valaisemattomalle tielle voi olla teoreettista hyötyä.

        Mutta pitäähän sitä uusiin malleihin saada bling blingiä, että on jotain uutta kirjoitettavaa mainokseen.

        Nuo DRL-valot ovat mielestäni hyvä keksintö, mutta jokin siinäkin on mennyt pieleen jos kytkennästä ja käytöstä on näinkin paljon epäselvyyttä. Jopa eri automerkeillä toteutustapa on eri.


      • kateellisen silmin
        The mousetrap kirjoitti:

        Aina ei ole hyvä olla ensimmäisenä hyväksymässä kaikkea mitä markkinamiehet tyrkyttävät.

        Joo kyllähän ne ensimmäiset (kielletyt) jarruvalot saivatkin auton kabiinin loistamaan punaisena kun oli asennettu hattuhyllylle tankoon. Helvetin hyvä että tuossakin oltiin tiukkana ja nyt kun lisäjarruvalo on pakollinen, niin sen paikka on myös järkevä. Kaikenmaailman nikkari niilojen viritykset loistavat poissaolollaan.

        Kulmavalot ovat oikein turhuuden turhuudet ja saavat itsessä aikaan lähinnä säälin sekaista myötähäpeää kun kirkkaalla kelillä valot syttyilevät ja sammuilevat, ja ihan turhaan. Varmaankin kerran vuodessa käännyttäessä valaisemattomalle tielle voi olla teoreettista hyötyä.

        Mutta pitäähän sitä uusiin malleihin saada bling blingiä, että on jotain uutta kirjoitettavaa mainokseen.

        Nuo DRL-valot ovat mielestäni hyvä keksintö, mutta jokin siinäkin on mennyt pieleen jos kytkennästä ja käytöstä on näinkin paljon epäselvyyttä. Jopa eri automerkeillä toteutustapa on eri.

        > Kulmavalot ovat oikein turhuuden turhuudet

        Kyllä, ja pihjaljanmarjat ovat happamia.

        Paitsi että kulmavalot ovat hyödylliset. Lissivaloista (lähivalot) ei lähde juuri lainkaan hajavaloa ja *kaupungissa* tästä tulee ongelma, etenkin syksyllä, kun on pimeää & tihuttaa ja pitäisi silti osata kadunkulmasta oikealle käännyttäessä varoa tummiin vaatteisiin pukeutuneita, heijastimettomia, jalankulkijoita & valottomia pyöräilijöitä. Kulmavalo antaa edes vähän toivoa nähdä nämä "kommandot".

        Toki ongelma korjaantuisi paremmalla liikenneymäristön suunnittelullakin ... mutta sitä odotellessa en aio pidättää hengitystäni. Sivistysmaissa suojatien kohdalle sijoitetaan tavallista tehokkaampi katuvalaistus. Suomessa näyttää olevan pikemminkin päinvastoin eli suojatie on pimeimmässä paikassa ja sen lähimmän lampunkin viereen on sijoitettu puu, jonka oksiston sisään valo on jäänyt (=ei valaise mitään niin kauan kuin puussa on lehdet).


      • TehoTarve
        samoin uskottavuus kirjoitti:

        Hohhoi. Mies sössöttää jostain huomiovaloista, joten ei ole paljoa painoarvoa puheilla.

        Kun kerran menee päiväajovalot ja huomiovalot sekaisin, tuskin osaat tehdä eroa etu- (kansanomaisesti parkkivalot) ja lähivalojenkaan välille.

        Tästä saako etu- ja takavalot (siis "parkit") palaa vai eikö saa on ollut ristiriitaista ohjetta & tulkintaa (koska se asetustekstikin on hirveää kapulakieltä) ja ainakin jokin aika sitten oli järjen ääni vallalla ts. molemmat ratkaisut sallittiin.

        Mutta sellaisiakin reunaehtoja on tullut vastaan, että takavalojen kanssa pitää myös rekisterikilven valon palaa mittaristossa täytyy olla jokin merkkivalo, joka ilmaisee takavalojen olevan päällä. Tällaiseksi merkkivaloksi kelpaa myös mittarivalaistuksen päälläolo. Eli uusien autojen tyylinen DRL takavalot, mutta mittarivalot pimeänä ei ihan helpolla vanhaan onnistukaan. Ja laiton voi myös olla auto, jossa mittarivalot sammuvat automaattisesti valoisalla säällä.

        Alkup. kysyjälle vastaan puolestaan, että kytkettäessä takasumuvalo siten, että sen saa päälle vain ajovalojen ollessa kytkettynä, et ainakaan tee virhettä. DRL takasumari on vähän outo = asetuksen hengen vastainen yhdistelmä (hyvään näkyvyyteen huonoon näkyvyyteen tarkoitetut valot päällä samanaikaisesti), vaikkei sitä olisikaan ymmärretty nimenomaisesti kieltää.

        Päivävalon nimellä on jo ehditty myydä ties mitä paskoja, esimerkiksi A-merkittyjä ledivaloja jotka korvaavat auton parkkivalot(virallisesti "etuvalot"). Näitäkin "näkee" päivällä käytössä ilman ajovaloja (tai siis näkee sitten kun auto on 5m päässä).

        Oikeita huomiovaloja ovat RL-merkinnällä varustetut, joissa on valoa tuottamassa hehkupolttimot 21W (Talmu), halogeenipolttimot 6W (Hella) tai kiinteät LEDit (Hella, SIJ, ja monia laittomia valmisteita).

        Myös Hellan asennusohjeessa ilmenee valojen nimi usealla kielellä. DRL=Daytime running lights, suomessa huomiovalot.

        Päivävalon miellän itse toimintona, ne valot jotka palavat valokytkimen päiväasennolla.


      • yfucluy
        akea kukenut kirjoitti:

        Lueppa itse sieltä aken sivuilta. On selvästi sanottu, että etuvalot eivät saa
        palaa huomiovalojen kanssa. Eivät ne katsastajat tunnu tietävän uusia valoasioita.

        luotettavasta lähteestä oppinut, että Suomessa etuparkkien pitää palaa päiväajovalojen kanssa. Takavaloista en tiedä.


      • 24
        yfucluy kirjoitti:

        luotettavasta lähteestä oppinut, että Suomessa etuparkkien pitää palaa päiväajovalojen kanssa. Takavaloista en tiedä.

        Mistähän olet kuullut? Liekkö Tassain tietotoimisto? Päinvastoinhan tuo näyttää olevan, mitä tuolla liikenteessä näkee.


    • etsivä löytää

      Tollainen juttu löytyi eräästä vanhasta keskustelusta:


      "DRL eli päiväajovalot eivät saa palaa minkään muiden ajovalojen
      kanssa. Siis lyhyet, pitkät ja etusumuvalot ovat kielletyt niiden
      kanssa. Ainut valo, joka nykyisen asetuksen mukaan voi päivä-
      ajovalojen kanssa palaa on takasumuvalo jota saa käyttää vain
      ajovalojen palaessa."

      "Päiväajovaloja voi poliisin mukaan käyttää joko yksinään tai taka-
      valojen kanssa. Tuohon takasumuvaloon ei poliisiltakaan tullut
      selvää vastausta. "Talonpoikaisjärjen" mukaan sitä voisi käyttää
      kirkkaalla säällä vitilumen pölistessä takana. Asetuksen mukaanhan
      takasumuvaloa voi käyttää vain ajovalojen kanssa. Päiväajovalo
      on nimen omaan ajovalo."

      "Mersut uudet on kytketty siten, että vain päivävalot palaa, mutta
      Audeissa palaa myös takavalot."

      "Ensi vuonna tuo asetus huomiovaloista on meillä pakko muuttaa
      kun EU:n alueella myytävissä autoissa on oltava päiväajovalot.
      Meidän nykyinen asetus ei tunne sanaa päiväajovalo."

      "Jälkiasennuksena tuo Mersun käytäntö on tosi helppo toteuttaa.
      Ei tarvitse kajota auton omaan valoautomatiikkaan ollenkaan
      tuota parkeilta otettavaa ohjausta lukuunottamatta."

      • Olisit vaan reilusti kertonut, että siteerauksesi on suoraan Täpinän
        kirjoituksesta. Minun kokemukseni viranomaisten kanssa faktana
        rajoittuu päiväajovalojen kytkentään/käyttöön. Mutta tuon takasumun
        käytöstä päiväajovalojen kanssa ei "tienpäältä" ole kokemusta.
        Tuossa tilanteessa poliisin on joko hyväksyttä tai kiellettä ko. käytäntö.
        Ympäripyöreät selitykset eivät silloin enää auta.

        Laki sanoo selvästi, että sumua saa käyttää vain ajovalojen kanssa.
        Vaikka päiväajovalo onkin ajovalo, niin sitä lakia laadittaessa ei ollut
        olemassa nykyisiä päiväajovaloja.

        Miksi otan kantaa niin vahvasti päivävalojen puolesta? Yksinkertaisesti
        siitä syystä, että niiden havaittavuus led-valoina on aivan omaa luokkaansa,
        kun ne voidaan helposti hankkia jälkiasennuksenakin ja sijoittaa esim.
        puskurin alle, jossa ne ovat varjossa auringon paisteelta. Polttoainettakin
        säästyy vähäsen. Kaikkien muiden auton valojen lamput säästyvät, niin
        hankalat kuin ne ovatkin vaihtaa.

        Tärkeä huomio on myös se, että vilkut ja jarruvalot erottuvat todella hyvin,
        kun samoissa valaisimissa olevat etu- ja takavalot ovat sammutettuina.

        Lopuksi, auto ei näytä joulukuuselta, kun siinä palaa vain kaksi pientä valoa
        edessä ja yksi sumu tarvittaessa takana.


    • Takasumuvalon sais kieltää kokonaan, koska sen käyttöä ei osata. Eka sumupäivänä laitetaan päälle, eikä muisteta ennää koko valoa. Valo palaa taajamassa ja kaikilla keleillä yötä päivää. Ei kannata ihmetellä jos joku ajaa takanasi pitkät päällä, koska sinun räikeät takasumuvalot häikäisevät yhtä paljon kuin ajas pitkät päällä vastaan. Vesisateella ajettaessa ei kyllä nouse niin paljon vettä ilmaan, että se haittaisi edessäajavan auton havaitsemista, taikka sitten ajetaan aivan liian lujaa keliin nähden.

      • Takasumari

        Tai sitten ajetaan liian lähellä. Ei takasumari voi häikäistä valoisaan aikaan. Kyllä vesisumu takana estää näkymisen. Jos joku ei osaa oikein käyttää, niin ei sitä sen takia pidä kieltää.

        Takasumari ei voi unohtua päälle, sillä se kuittautuu samutettaessa moottori. Vain tosi vanhoissa autoissa voi unohtua päälle.


      • parkit pois
        Takasumari kirjoitti:

        Tai sitten ajetaan liian lähellä. Ei takasumari voi häikäistä valoisaan aikaan. Kyllä vesisumu takana estää näkymisen. Jos joku ei osaa oikein käyttää, niin ei sitä sen takia pidä kieltää.

        Takasumari ei voi unohtua päälle, sillä se kuittautuu samutettaessa moottori. Vain tosi vanhoissa autoissa voi unohtua päälle.

        mestarista, mersusta, siinä saadaan valot palamaan kaikilla mahdollisilla variaatioilla, ei valoja on yleisin, parkit plus päiväajovalot (vai mitkä ne mersussa on, huomiovalot vai), ajovalot ja päiväajovalot, ja kaikkea siitä väliltä, huvittavin tietenkin kirkkaalla ilmalla jokin kääntövalo, hehheh.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

      Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      232
      7087
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

      "IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      165
      3710
    3. Haluaisitko enemmän ?

      Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      171
      1775
    4. Vihjeitä kaivatusta

      Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)
      Ikävä
      72
      1595
    5. Rakas mussukka

      anna joku merkki itsestäsi. Pyydän.
      Ikävä
      70
      1134
    6. Niin pettynyt

      Olen suhun ja siihen ettet koskaan kohdannut reilusti
      Ikävä
      126
      1091
    7. Mira Luoti, Vain Elämää

      kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      1017
    8. Lieksa missä syy?

      Kun viranhaltijat irtisanoutuu tehtävistä? Museonjohtaja irtisanoutunut. Sivistysjohtaja lähtökuopissa ja Lieksan Kiinte
      Lieksa
      127
      923
    9. Martina Jeopardyssa

      Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      904
    10. Faktat kehiin!

      kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      102
      863
    Aihe