salazopyrin 500 mg

onko jollain ollut reumaan käytössä kyseistä lääkettä ja miten on toiminut tai onko toiminut? itse aloitin eilen 2 kertaa 1 enterotabletti päivässä. huonovointisuutta on hieman, mutta kuuluu kai asiaan. onko joku saanut pysyvän avun kyseisestä lääkkeestä?

27

15844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei apua

      Söin kuutisen viikkoa kyseistä lääkettä. Mitään apua ei ollut. Maha oli aluksi hieman sekaisin ja sitten turvalabroissa huomattiin, että leukosyyttiarvot olivat todella alhaiset, joten lääke piti lopettaa. Nyt kokeilussa Treksan.

    • Mr.Kortisoni

      Onko kyseisestä lääkkeestä ollut jollekin jotakin apua?

      • Salazopyrin

        Mulla on salazopyrin mennyt muutaman vuoden ajan. Aluksi 1 tabletti aamuin illoin, nyt 2 tablettia aamuin illoin. Ei sivuvaikutuksia, ei negatiivisia vaikutuksia labra-arvoihin. Salazopyrinin ohessa menee myös kortisoni joka aamu ja yhdessä ainakin toimivat hyvin.


    • mmmmmasdasfdfad

      Mulla on ainakin toiminut :) Tosin alle vuoden oon syöny ja käytän tosiaan ainoastaan Salazopriniä.Ensin söin 1 tabletin aamuin illoin ja nyt 2 aamulla ja 2 illalla. Mun arvot on ollu jo monta kuukautta kuulemma ihanteelliset ja ollaan jo puhuttu lääkärin kanssa annoksen vähentämisestä :) Mutta kaitpa se on niin,että joillakin auttaa ja joillakin ei...

      • Pyrin salatzoksi

        lääke on vaikuttanut? Onko kivut vähentyneet tai nivelien liikkeet parantuneet? Olen syönyt lääkettä kohta 3 kuukautta, eikä vielä mitään apua.


      • antsanen
        Pyrin salatzoksi kirjoitti:

        lääke on vaikuttanut? Onko kivut vähentyneet tai nivelien liikkeet parantuneet? Olen syönyt lääkettä kohta 3 kuukautta, eikä vielä mitään apua.

        Lääkkeen tarkoitus ei olekkaan parantaa mitään. Ainoastaan estää uusia niveliä sairastumasta. Korjatkaa jos olen erehtynyt?


    • ei vaikutusta

      Alkuun tuntui, että se auttoi, eikä haittavaikutksiakaan olltu. Vuoden käytön äjlkeen tuli huimausta ja pahaa oloa. Kuka sitä tietää, mikä sen aiheutti, mut Salazopyrin laitettin vuoden tauolle. Sen jälkeen aloitettiin uudelleen. Pahoinvointia ja huimaamista ei tullut, muttei myöskään positiivisia vaikutuksia. Salazopyriinin syöttämistä jatkettiin vuosikausia tuloksetta. Rinnalla oli Reumacon ja kortisonikin, mut hyödyttömiä kaikki tyyni. Salazoyriiniä meni 6 tablettia päivässä.

      • minulla tosiaan ollut käytössä juhannuksesta, eikä mitään vaikutusta.. paitsi tietysti ne haittavaikutuset eli todella paha olo jatkuvasti. kortisonia on niveliin laitettu myös tänä aikana muutaman kerran, se auttaa hetkeksi. särkylääkettä menee päivittäin, miranax 550 mg.


      • mmmmmasdasfdfad
        hepo132 kirjoitti:

        minulla tosiaan ollut käytössä juhannuksesta, eikä mitään vaikutusta.. paitsi tietysti ne haittavaikutuset eli todella paha olo jatkuvasti. kortisonia on niveliin laitettu myös tänä aikana muutaman kerran, se auttaa hetkeksi. särkylääkettä menee päivittäin, miranax 550 mg.

        Mulla oli siis sormet ja polvet kipeinä nivelreuman takia. Heti diagnoosin saatua alotin Salazopyrinin käytön. Aluksi vaikutus ei näkynyt eikä tuntunut missään.Se on kuulemma ihan normaalia koska lääke vaikuttaa lääkärin mukaan hitaasti. Muistaakseni olen kuullut,että Salazopyrinin käyttöä jatketaan muihin lääkkeisiin verrattaen aika pitkään,sillä sen positiiviset vaikutukset saattaa ilmetä vasta noin 3-4 kuukaudenkin päästä. Mullakaan ei ihan heti vaikuttanut,siihen meni pari kk,mutta pikkuhiljaa vaikutus alkoi tuntua :):) Mikään paikka ei ole kipeä ja lääkkeet aloitettuani ei uusia tulehduksia ole ONNEKSI tullut. Tuntuu,että oon päässy "vähällä"moniin muihin verrattuna koska sairaus todettiin aikasin,ja lääkitys saatiin heti aloitettua. Vaikka lääke on vaikuttanut niin välillä pelottaa,että voinko tosiaan päästä näin vähällä....


    • Jokueräs

      Eilen aloitettiin Salazopyrin EN lääkitys, tavoitteena nostaa annso 2x2 tabl vuorokaudessa. Jo eka tabun jälkeen tuli paha olo ja aamun aloitinkin halimalla vessan pönttöä - mutta näin on käynyt kaikkien reumalääkkeiden kanssa, joten toivotaan, että aloitusoireet helpottavat pian.

      Toivottavasti auttaa ja saadaan tauti pysähtymään.

    • minäsevua

      Itselläni kesti tasan 4kk. Kolmen ja puolen kk kohdalla mietin että teen vihaisen puhelun sairaalallle heti kun 4kk täynnä että ei auta, parempaa tilalle... muttei sitä tarvinnut tehdä. nivelenkivut muistuttavat joka päivä kyllä olemassaolostaan mutta sen verran kivut kuriin saanut että elää pystyy suhkot normaalisti.

    • Reumacon..

      Olen käyttänyt vuosia. Kyllä pitää syödä kuukausia, ennenkuin se auttaa jos auttaa. Kun olin syönyt useamman vuoden ja sitten alkoi tulla lääkemyrkytyksen oireita, se lopetettiin. Se auttoi aikansa, sitten kun myrkytysoireita alkoi tulla, se apu hautaantui noiden oireiden alle.

      Myöhemmin aloitettiin uudelleen, olikohan siinä muutama vuosi väliä, mutta sitten ei enää saatu tehoja siitä irti.

      Tällä hetkellä menee Reumacon 2*2. Sekin on ollut katkolla sytostaattihoitojen aikana, mutta nyt aloitettiin uudelleen, ja nyt se auttaa jo, vaikka käyttöä on vasta takana parisen kuukautta.

    • Jokueräs

      Onko muilla Sala aiheuttanut nivelkipuja?

      Minä olen nyt vajaan 2 viikkoa syönyt ja 3 päivää aloituksen jälkeen alkoivat nivelet kipeytyä. Nyt tuntuvat kaikki pikkunivelet ainakin jäykiltä, osa tuntuu kipeiltä ja on turvoksissa. Mietin vaan, että onko tämä sattumaa vai voiko tuo oikeasti suututtaa taudin.

      Onko kenelläkään kokemusta ja jos on, niin onko mennyt ohi vai onko estänyt lääkityksen jatkamisen?

      • Anonyymi

        Minulla alkoi mielettömät kivut kahden kuukauden jälkeen. Kaikki nivelet kipeytyi ja en päässyt kunnolla kävelemään, enkä voinut sängyssä edes kääntyä. Tuli myös tunne etten saa happea. Lääkettä söin 2×2 päivässä.

        Sitten tiputettiin 1×1 päivässä.
        Mutta kun lopetin lääkkeen kokonaan itse, jäi nivelten turvotus ja kivut pois.
        Muutoksia oli myös verenkuvassa.


    • salazopyriini

      Minulle Salazopyrin aiheutti jo pienenä annoksena, 2 tablettia päivässä kun aloitettiin lääkitystä, "vakavia" sivuoireita. Valkosoluarvot nimittäin laski päälle 2:n kun normaalisti ne olivat yli 5. Jos valkosoluarvot on 2:n luokkaa niin keuhkokuumeet ja influenssat voi käsittääkseni olla vaarallisia kun keholla ei ole tarpeeksi valkosoluja puolustukseen.

      Onneksi tuo huomattiin ajoissa verikokeiden avulla, kun noin kuukauden olin ehtinyt tuota syödä. Lopetettuani lääkkeen valkosolut nousi takaisin normaaliarvoihin.

    • living_85

      Itse aloitin reilu viikko sitten, annoksella 1x2, ensi viikolla annoksen nosto 2x2 kunnes päästään 3x2 annokseen (kuudennella hoitoviikolla).

      Kokeisiin ensi viikolla, joten vaikutuksesta veriarvoihin en osaa sanoa mitään.
      Vointi kohentunut, oireilu jatkunut vuosikausia, alkuvuodesta mentiin viikossa roimasti alaspäin ja kävelykyky melkein hävisi kokonaan nivelkipujen (isot nivelet) takia. Nyt alan pystyä pikkuhiljaa taas liikkumaan ja nauttimaan päivistä (hetkistä) ilman kipuja. En tiedä onko syynä lääke vaiko joku "ajallinen paraneminen" pahimmasta tulehduksesta.

      Tulehduskipulääke Mobic 15mg lisänä ollut jo kuukausia.
      Haittavaikutuksia ei ole ilmennyt, ei sitten minkäänlaisia!
      Aamulääkkeen otan aamupäivällä (myöh. aamupala koska olen sairaslomalla) ruoan yhteydessä, ja iltalääkkeen iltapalan kanssa noin 22-23...

      Toiveikas olen, että pärjäisin tuolla Salazopyriinillä, mutta fakta taitaa olla se että suurimmalle osalle, ennemmin tai myöhemmin lääke joko vaihdetaan toiseen tai rinnalle otetaan toinen lääke, yleensä lienee Trexan.

      Saa nähdä mitä verikokeet ensi viikolla kertovat!

      • Anonyymi

        Olen syönyt trexania 3v.3tapl nostettu 6 ,otan 2.na pvnä 3×3 toimii särky on kurissa. Nyt aloitettu salazopyrin,otan ainoaastaan.1× 1 enkä aio lisätä.en huomaa eroa.


    • Aravainen

      Mulla ei auttanut mitään, söin sitä muiden lääkkeiden ohella muutaman vuoden.
      Vaihdettiin Aravaan ja nyt on olen ainakin ollut tosi hyvässä kunnossa.

    • Saatuna

      Salazopyriniä nyt 5 viikkoa ja tällä hetkellä sairaalahoidossa, koska valkosolut aivan nollissa.

    • Saatuna

      Kivut lähti mielestäni lääkkellä, enkä ollut vuosiin kyennyt liikkumaan yhtä tehokkaasti ilman vaivoja. Harrastin ja harrastan yhä aktiivisesti kuntosalilla käyntiä, joten huomasin vaikutuksen selkeästi. Lääkkeen annosta nostettiin ja seuraavissa labroissa todettiin, että valkosolut olivat romahtaneet ja maksa-arvot kohonneet. --> lääkkeen lopetus ja piikkiä mahaan, jotta valkosolut saataisiin takaisin normalisoitua. Säikähdyksellä selvisin.

      Tilanne edelleen lähtökuopissa. Tiedä sitte olisiko pienempi aloitusannos, jonka aikana koin itseni jo terveemmäksi, aiheuttanut valkosoluarvojen romahtamista?

    • Anonyymi

      Söin selkärankareumaan 6 vuotta. Ei mitään vaikutusta.

      • Anonyymi

        Aloitin kanssa salazopyrin kuurin tänään selkärankareumaan. Lääkäri sano, että yhdelle kolmesta lääke tehoaa. Mutta pitää syödä se 4kk kuuri( jos ei haittavaikutuksia tule), vaikka ei olisi apua, ennenkuin siirrytään biologisiin lääkkeisiin.
        Saas nähä kuin käy...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitin kanssa salazopyrin kuurin tänään selkärankareumaan. Lääkäri sano, että yhdelle kolmesta lääke tehoaa. Mutta pitää syödä se 4kk kuuri( jos ei haittavaikutuksia tule), vaikka ei olisi apua, ennenkuin siirrytään biologisiin lääkkeisiin.
        Saas nähä kuin käy...

        Olen syönyt Salazopyriniä nyt liki 4kk ja lymfosyytit laskeneet huomattavasti alle viitearvioiden. Keuhkoissa todettiin lääkkeen aiheuttamia haittaoireita. Kutsu tuli keuhkopolille.


    • Anonyymi

      https://crohnjacolitis.fi/tietoa-sairauksista/crohnin-tauti/laakehoito/

      Salazopyrin ®
      Taudin aktivoitumisvaiheessa aloitetaan usein kortisonilääkitys. Se rauhoittaa tulehdusta ja helpottaa oireita yleensä nopeasti, mutta sillä on myös vastustuskykyä heikentävä vaikutus. Pitkäaikaisesta käytöstä ei ole hyötyä, eikä sitä suositella sivuvaikutusten vuoksi. Kortisonia voidaan annostella tabletteina sekä peräsuolen paikallishoitoon käytettävänä rektaalivaahtona. Sairaalahoidossa kortisonia voidaan annostella myös injektiona tai infuusiona.

    • Anonyymi

      Minulla on jo kauan ollut Crohnin tauti ja olen saanut sen hoitoon Salazopyrin lääkettä Pentasa pillereitä tautini hoitoon ja annostus 3 pilleriä kumpaakin päivässä.
      Että silleen

    • Anonyymi

      Olen nyt syönyt Salazopyriniä n. 3kk ja nivelien kipuihin se ei ole auttanut yhtään mitään. Kortisonipistoksia olen joutunut hakemaan sormien niveliin.

    • Anonyymi

      Tuntuu, että salzapyrin olis reumalääkkeistäni tehokkain. Jos otan vähänkin lääkkeen myöhässä, tunnen tulehdusten hiipivän taas takasin. Metotreksaatista en tunne eroa, mutta salzapyriinista suuren eron.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1837
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1534
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1233
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe