Minulla on ärtynyt paksusuoli oireilua, joka toisinaan on hyvinkin vaikeaa. Jatkuvia ilmavaivoja. Vatsan nipistelyjä ja kipua jne.
Onko kellään tuo vaiva vaikuttanut mitenkään virtsarakon alueella ? Jos on niin millaista vaivaa se aiheuttaa ?
Mietin vaan, että onko rakon ja suolen toiminta jotenkin yhteyksissä toisiinsa tuossa ärtyneen suolen oireessa ?
Silloin kun minulla on paljon suolivaivaa, ilmaa vatsassa ja vikkelä suolen toiminta, tuntuu rakonkin kohdalla puristusta ja kivistystä.
Mikä olisi muuten neutraali, vatsaa rauhoittava ruoka silloin, kun vaivat ovat pahimmillaan ?
Vaikuttaako ärtynyt paksusuoli rakonkin seutuun ?
11
24421
Vastaukset
- Vaikea IBS
Minulla on samalla lailla oireileva vaikea, jopa erittäin paha/raju ärtyvä paksusuoli, painottuen juurikin noihin helvetillisiin ilmavaivoihin. Myös rakko oireilee silloin kun suolikin, mitä pahemmin ärtynyt suoli, sitä pahemmin ärtynyt rakko. Olen lukenut jonkin tutkimuksen, jossa todettiin IBS:n yhteys ärtyneeseen rakkoon. Kaikilla IBS-potilailla ei kuitenkaan ole ärtyvää rakkoa, oireet ovat yksilöllisiä. Minulla, ja sinulla ilmeisesti myös, kuitenkin on ärtyvä rakko.
Tämä on mielestäni aika selvä tapaus, mutta kannattaa varata aika lääkärille varmuuden vuoksi, jotta muut vaihdoehdot voidaan poissulkea. Ja vaadi, siis vaadi lääkäriäsi järjestämään aika ravitsemusterapeutille, heillä on tietoa IBS-potilaalle sopivasta ruokavaliosta. Tosin potilaiden oireiden ollessa yksilöllisiä, jokaiselle potilaalle tulisi laatia oma henkilökohtainen ruokavalio, joka varmistaa riittävän ravintoaineiden ja ravinteiden saannin ja helpottaa potilaan oireita. Aion itsekin varata ajan ravitsemusterapeutin vastaanotolle, koska nykyinen ruokavalioni helpottaa kyllä oireita, mutta on aivan liian yksipuolinen ja ravinneköyhä. Ensiapuna voisin mainita kuitenkin, että jätä omena, happamat tuotteet, kahvi ja roskaruoka pois ruokavaliosta ja syö probiootteja sisältäviä tuotteita (esim. jotkut jogurtit).
Muista vaatia oikeuksiasi eli tapaamista ravintoterapeutin kanssa! Suomessa suhtaudutaan usein mielestäni hieman ylimielisesti ja vähätellen IBS-potilaisiin, esim. Ruotsissa hoito on paljon parempaa ja tehokkaampaa.
Jaksamista sinulle!- Kipristelevä vatsa
...onko tämä vaivani varmasti tuota ärtyneen suolen vaivaa.
Viime päivät tuntuu, että myös alaselkää on aaltomaisesti ja ilkeäntuntuisesti jomottanut. Tulee kuin aaltoileva voimistuva kipu, joka sitten taas laantuu. Onko teillä muilla tuntunut kipuilua selän puolella ?
Onko ulostamisen jälkeen ollut peräsuolessa tuntuvaa hetkellistä kipua ?
Vatsaa kouristelee milloin mistäkin kohtaa. Ja ilmaa piisaa.
Rakon kohdalta puristaa.
Ihmeellisintä kyllä, kun menen illalla nukkumaan, ei mitään oireita ilmene yön aikana. Eikö tuon pitäisi kieliä siitä, että kyseessä on toiminnallinen vaiva ?
Kun aamulla herään ja nousen jalkeille, alkaa pikkuhiljaa alaselkää ja vatsaa jomottaa ja vatsa kipuilla. - Vaikea IBS
Kipristelevä vatsa kirjoitti:
Viime päivät tuntuu, että myös alaselkää on aaltomaisesti ja ilkeäntuntuisesti jomottanut. Tulee kuin aaltoileva voimistuva kipu, joka sitten taas laantuu. Onko teillä muilla tuntunut kipuilua selän puolella ?
Rakon kohdalta puristaa.
Ihmeellisintä kyllä, kun menen illalla nukkumaan, ei mitään oireita ilmene yön aikana. Eikö tuon pitäisi kieliä siitä, että kyseessä on toiminnallinen vaiva ?
Kun aamulla herään ja nousen jalkeille, alkaa pikkuhiljaa alaselkää ja vatsaa jomottaa ja vatsa kipuilla.Uskoisin silti, että kyseessä on IBS eli ärtyvä paksusuoli. Kaikki mainitsemasi oireet voivat olla IBSin aiheuttamia, myös tuo sairaudentunne. Itsellänikin vatsan oireillessa alaselkä napsahtaa jumiin, sitten selän keskiosa ja lopulta niskat. Se voisi olla seurausta siitä, että pystyasennossa turpoava vatsa painaa selkää, ja siihen liittyvä ahdistus/tukala olo saa lihakset jumiin - makuullahan voi olla vaikka sivuttain, jolloin paine ei kohdistu selkään. Itse tosin saan heittää yöunille hyvästit kun vatsa oireilee. Mutta suosittelisin varaamaan ajan lääkäriin varmuuden vuoksi, täältä käsin kun ei voi diagnosoida, kun ei näe kokonaistilannetta, eikä koulutusta ole. :)
Jos olet nainen, niin kipujen takana voi olla myös sukupuolielimet. Eli jos olet nainen, tai etenkin jos oireet ovat muuttuneet ärtyvän suolen oireyhtymän diagnosoinnin jälkeen, niin varmuuden vuoksi varaa aika lääkäriin. Mikäli ulosteissa/eritteissä on verta, varaa ehdottomasti aika lääkäriin.
Lopuksi vielä muutama linkki artikkeleihin jotka käsittelevät IBSiä. Terveyskirjaston artikkelista löytyy kohta "Milloin tutkimuksiin", ainakin se kannattaa lukea:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ärtynyt_suoli
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00068
http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Ärtyvä_suoli
Suosittelen edelleen varaamaan ajan ravitsemusterapeutille - oikealla ruokavaliolla, oireyhtymän hyväksymisellä ja vähemmällä stressaamisella oireetkin helpottavat.
Korostan vielä sitä, että oireyhtymän hyväksyminen itsensä ominaisuutena vähentää merkittävästi vatsavaivoja ja niiden seurannaisvaivoja. Itselläni siihen meni liian kauan, mutta nyt kun hyväksyn asian, niin vaivani ovat vähentyneet merkittävästi.
Toivottavasti tästä oli apua! - ei kivaa tämä
Kipristelevä vatsa kirjoitti:
Rakon kohdalta puristaa.
Kun aamulla herään ja nousen jalkeille, alkaa pikkuhiljaa alaselkää ja vatsaa jomottaa ja vatsa kipuilla.menee noin , oli tällä viikolla sairaalassa yhden yön todella kovien kipujen ja masu polttojen takia, mulla voimakasta ummetusta on ollut 3kk, vaikka kuinka kuitupitosta olen syönyt,mutta mulla oli tukos paksussa suolessa ja oli kovin paljon kertynyt tukoksen taakse tavaraa. sitä ihtiään. suoli tyhjättiin kluksilla, ja sitä tuli ja huomasin kun se tukoskin tuli , ihan päästä asti tuli, ja kipu hellitty siis sadalla. mut kuitenkin vieläkin on juuri samoja kipuja kun sinulla, siis aaltoilevaa masussa ja selässä. nyt juuri tällä hetkellä masun oikealla puolella. kipua, ja mulla oli omalääkäri tänään. hän selitti miksi oikealla kipu,,kun se tukos oli vasemmalla nii heijastaa, kumma juttu , mulla on nii ärtynyt se vielä että kyljellään nukkuminen välillä vaikeaa ja jopa kävely sattuu kun tärähtelee. juuri olen akuutissa tilassa. sain tänään diagnoosin.. ja sanoin mun lääkärille, että mä pelkään siellä olevan syöpää. sanoi ei oo vaikka ei tähystänyt, olen 50 vee nainen ja 2kk sitten kilpirauhas vajaatoiminta, sain siihen 2kk sitten lääkityksen ,
mutta voin sanoo että olin kipee ja olen vieläkin kipuileva lääkäri sanoi että voi ottaa panadolii kipuun, ja opittava elämään ärtyneen suolen kanssa kipu kausia voi tulla ja mennä, tai pysyy pitään pois, niin yksilöllistä..,,,,,,,,,,,tuntuuko tutulta? - Kipristelevä vatsa
Vaikea IBS kirjoitti:
Uskoisin silti, että kyseessä on IBS eli ärtyvä paksusuoli. Kaikki mainitsemasi oireet voivat olla IBSin aiheuttamia, myös tuo sairaudentunne. Itsellänikin vatsan oireillessa alaselkä napsahtaa jumiin, sitten selän keskiosa ja lopulta niskat. Se voisi olla seurausta siitä, että pystyasennossa turpoava vatsa painaa selkää, ja siihen liittyvä ahdistus/tukala olo saa lihakset jumiin - makuullahan voi olla vaikka sivuttain, jolloin paine ei kohdistu selkään. Itse tosin saan heittää yöunille hyvästit kun vatsa oireilee. Mutta suosittelisin varaamaan ajan lääkäriin varmuuden vuoksi, täältä käsin kun ei voi diagnosoida, kun ei näe kokonaistilannetta, eikä koulutusta ole. :)
Jos olet nainen, niin kipujen takana voi olla myös sukupuolielimet. Eli jos olet nainen, tai etenkin jos oireet ovat muuttuneet ärtyvän suolen oireyhtymän diagnosoinnin jälkeen, niin varmuuden vuoksi varaa aika lääkäriin. Mikäli ulosteissa/eritteissä on verta, varaa ehdottomasti aika lääkäriin.
Lopuksi vielä muutama linkki artikkeleihin jotka käsittelevät IBSiä. Terveyskirjaston artikkelista löytyy kohta "Milloin tutkimuksiin", ainakin se kannattaa lukea:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ärtynyt_suoli
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00068
http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Ärtyvä_suoli
Suosittelen edelleen varaamaan ajan ravitsemusterapeutille - oikealla ruokavaliolla, oireyhtymän hyväksymisellä ja vähemmällä stressaamisella oireetkin helpottavat.
Korostan vielä sitä, että oireyhtymän hyväksyminen itsensä ominaisuutena vähentää merkittävästi vatsavaivoja ja niiden seurannaisvaivoja. Itselläni siihen meni liian kauan, mutta nyt kun hyväksyn asian, niin vaivani ovat vähentyneet merkittävästi.
Toivottavasti tästä oli apua!..minulla on ollut päivästä päivään aamuisin enemmän ja enemmän kun herään, alaselkä jäykkä ja kipeä. Vuosien mittaan minulla on ollut aika ajoin kausia, jolloin tuntuu, että virtsarakosta puristaa ja kivistää, vaikkei tulehdusta ole virtsanäytteestä löytynyt.
Tämänhetkisen vaivani taustalla on jonkun verran stressaavia asioitakin, jotenka toivon, että tämä tästä rauhoittuisi.
Alaselän kipuilu on nyt pikkuhiljaa alkanut nousta myös ylemmäs lapaluiden väliin. Josko tuo mahan ärtynyt tila sitten jotenkin myös stressaa mieltä ja samalla kiristää kroppaa.
Olen saanut ajan lääkärille, jotenka vuorokauden kuluttua olen toivottavasti hieman viisaampi asian suhteen.
- kesätyttö123
Hei! Minullakin on ollut todella paljon ongelmia vatsan kanssa. Kivut alkoivat maaliskuussa ja ovat jatkuneet tähän päivään asti. Kipu alkaa paksusuolessa ja siirtyy sitten koko vatsan alueelle (paitsi ei itse vatsalaukkuun). Vatsani turpoo ja kipu on sietämätön. Olen juossut eri lääkäreillä eikä kukaan vielä osaa sanoa mistä tämä johtuu. Saanut eri diagnooseja, kaikkea ärtyneestä paksusuolesta-kystiin. Maaliskussa lääkäri sanoi että "älä stressaa". Stressillä voi tosiaan olla jotain yhteistä, mutta kun kipu tulee vaikka makaisin rannalla auringossa ilman mitään huolia... Kävin kokovatsan ultrassa tällä viikolla, ekä mitään yllättävää löytynyt. Veriarvot ok, elikkä tulehduksia ei ole/keliakiaa. Seuraavaksi uudestaan gynelle katsomaan jos kystiä, ja sitten luultavasti tähystykseen.
Satuin törmäämään melko samanlaisees tapaukseen yhdellä puoli tutulla, hänellä kakki samat oireet ja samat diagnoosit. Hänellä meni niin pahaksi että lopulta vesi ei edes pysynyt sisällä.. Hän jätti työterveyslääkärit ym. ja suunnisti Yksityiselle joka sitten totesi että häneltä puuttui jotakin "limaa" joota sitten vatsassa kuuluisi olevan.....
Kipu on todella paha, ja varsinki se että se tulee aivan yhtäkkiä ja varoittamatta. Tämä on todella rankkaa ja ikävää sillä en pysty hoitamaan töitäni kunnolla. Kipu ja turvotus kestää 15min-2h. Joskus jopa öisin niin paha että meinaa tulla oksennuskin. Minulla painetta tuntuu myös munasarjojen kohdalla, ja erityisesti siinä missä paksusuoli kiinnittyy johonkin toiseen suoleen (en muista sitä nimeä), mutta aivan vasemmalla alhaalla. Onko kellään samanlaisia oireita? Onko teillä vinkkejä?- 50 vee nainen
sain diagnoosin ärtyvä paksusuoli ,hoitona hyvin rikas kuitupitoinen ruoka......... ja oikealla se kipu on kun ohutsuoli kiinnittyy paksusuoleen,,ilmeisesti sun puolitutun "liman" puutos voi johtua liian vähän kuitua, ja limaa vatsaan saa, vaikka syömällä kauralientä,, siis keittää todella ohutta kauravellii ja sihtaa siitä kaurat pois juo vain liemen, näin alkuun sitten syödä koko velli ,
mulla juuri tämä akuuttina ja myös oli niin kovaa ummetusta että suolessa oli tukos, sitä ihtiään, - Kipristelevä vatsa
50 vee nainen kirjoitti:
sain diagnoosin ärtyvä paksusuoli ,hoitona hyvin rikas kuitupitoinen ruoka......... ja oikealla se kipu on kun ohutsuoli kiinnittyy paksusuoleen,,ilmeisesti sun puolitutun "liman" puutos voi johtua liian vähän kuitua, ja limaa vatsaan saa, vaikka syömällä kauralientä,, siis keittää todella ohutta kauravellii ja sihtaa siitä kaurat pois juo vain liemen, näin alkuun sitten syödä koko velli ,
mulla juuri tämä akuuttina ja myös oli niin kovaa ummetusta että suolessa oli tukos, sitä ihtiään,Lääkäri kysyi minulta, harrastanko liikuntaa. Vähänlaisesti on tullut liikuttua. Hän suositteli sauvakävelyä. Varmaan senkin takia, kun olen liukuhihnatyössä, jossa selkä helposti kuormittuu ja työolosuhteet ovat lämpötilan puolesta epäsuotuisat ( 5 astetta ).
Rakko ja suoli kuulemma sijaitsevat niin lähekkäin, että niissä tuntuvat vaivat voivat tuntua myös toisissaan. Yhteydessä myös selkään.
Sain Visibliniä ja Libraxia.
Ilmeisesti minulla oli pahimpien kipujen aikana jokin virus vatsassa, koska miehelleni tuli minun oireiluni aikana myös yllättäin kovia vatsakipuja ja löysävatsaisuutta.
Nyt minulla ovat pahimmat oireet hellittäneet, joskin alavatsan lievää kivistystä yhä tuntuu tuossa rakon seutuvilla. Ja tuntuu kuin rakko olisi täynnä vaikka ei olekaan.
Lääkäri kuitenkin kehotti minua vielä tilaamaan ajan Gynekologillekin parin viikon päähän. Näin aion tehdä.
Onko teillä, joilla on ärtynyt suoli, ulosteessa joskus sellaisia ulosteen värisiä läpikuultavia paloja ? Minulla noita on aina silloin, kun vatsa on useita päiviä kipeänä ja silloin myös ulosteen haju on pistävämpi.
Minulla vatsa on yleensä löysähkö, enkä kärsi ummetuksesta.
Olen miettinyt, että minulla vatsan toimintaani vaikuttaa paljolti mahdollinen stressi. Aina kun koen olevani stressaantunut, minulle tulee noita pahempia jaksoja, jotka saattavat kestää parikin viikkoa. Ja jostakin syystä pahimmat oireet tulevat aina kesällä.
Toisinaan saan syödä mitä tahansa, eikä vaivoja tule, kun taas toisinaan vaivoja tulee, syö mitä tahansa :(
- FODMAP
Hei!
Minä löysin juuri FODMAP -ruokavalion. Noiden FODMAP-hiilihydraattien käyminen ilmeisesti auttaa IBS:ssä oireita. Kun niitä vähentää, niin oireiden pitäisi häipyä.
Itse olen ruvennut katsomaan noita juttuja ja nyt on kivut poissa ekaa kertaa 6 vuoteen.
Onnea matkaan!
T. toinen ripuloiva - Kokenut 2
Tutustu SCD ruokavalioon. Auttaa varmasti.
- ibsibs
Kyllä ärtynyt suoli voi vaikuttaa myös virtsarakkoon ja varsinkin virtsaamistarpeeseen. Joskus jos hirmusti pissattaa niin saattaa rakossakin tuntua vähän epämukavalle. Itse olen kärsinyt ajottain vaikeaksikin menneestä ärtyneestä suolesta. Aamuisin heti ylös noustessa alkaa mahassa vääntää ensin ilma, sitten tulee kivut ja lopulta saa juosta vessassa ainakin viisi kertaa, että ovesta ulos pääsee. Oireet nykyään katoavat onneksi aamun jälkeen, pientä ilmavaivaa voi ilmetä päivän aikana kuitenkin ajottain. Riippuu niin paljon siitäkin mitä on syönyt ja onko stressiä tai jännitystä.
FODMAP-ruokavalio on auttanut itselläni paljon, Samoin maitohappobakteerit ja ruuansulattajaentsyymit, mutta myös henkinen hyvinvointi on erittäin tärkeää!
Kannattaa muuten tulla ärtyneen suolen-oireryhmän foorumille keskustelemaan lisää, jos aihe kiinnostaa. Foorumi on osoitteessa:
http://ibs-foorumi.forumotion.com/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1183693Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja801371GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys521313- 831222
Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351182Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn291110- 601087
- 55940
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39912- 67898